Ser en del som åker omkring med kartongbitar framför kylaren. Jag trodde detta hörde till <80-talets bilar. Alla gånger jag sett det har det suttit en farbror där i som varit med under större delen av förra seklet
Men min fråga är således, gör pappbiten någon nytta på moderna bilar?
Papp framför kylaren, funkar det än?
Uppdaterat: 2016-01-15 20:19
It's a very good idea to leave a sinking ship
Kommentarer
Nej, tror inte det, iaf inte om termostaten fungerar som den ska. Kan iofs göra något lite på sig att motorn blir lite varmare om inte luften sveper lika runt motorn. Förr fans ju även en kylargardin som man kunde reglera med en kedja inifrån.
Detta fungerar utmärkt ännu i dessa dagar. Funktionen är att sänka luftflödet in till kylaren/motorn. När det är riktigt kallt, så kommer fartvinden att kyla motorn och därmed kommer värmepaketet att bli kallt. Man fryser. Peugot har en sådan som standard på somliga modeller - fast i plast. Bilar som är anpassade för kyla klarar sig utan;-)
Jag har ca 6 km till jobbet, sätter en pappskiva framför kylaren när det kryper under -15. Lite verkan har det väl på så korta resor men annars är det nog onödigt även på en 10 år gammal bil.
Ibland.....kanske.....nja....
Många moderna bilar har inte ens luftintag genom grillen.
Fast visst skulle det kunna ge lite högre driftstemp på en diesel.
Jo, har fått med sådana skydd till ett par 208or -13 -14 men är i första hand till för att skydda mot att snö inte ska packa sig in i fronten.
Nya 308 och 508 har inte nåt skydd.
Självklart så funkar det...
Det är bättre att sätta pappen bakom kylaren om det finns plats för den där. Framför kylaren är inte så bra, visserligen är kylaren i princip bortkopplad innan motorn nått drifttemperatur, men vid belastning behövs kylning och då är det dumt att skärma kylaren.
Det handlar om att värmeisolera motorblocket.
Jag monterade en bit kartong på en Skoda Felicia förra helgen. Det räknas förstås inte som modern bil och berodde på att termostaten sagt upp sig. Något varmare fötter på ägaren.
Funderade på det i morse, värmaren i min Renault Trafic strejkade när man behövde den som mest. Värmen i Traficen är katastrofalt dålig, det var knappt kännbar värme efter 3 mil, när jag stannade vid rödljus avtog värmen helt.
Stolsvärmen är tvärs om, efter 3 minuter brinner det i ryggen.
När jag klev ur bilen puffade det till under bilen, och värmaren hoppade igång !!
Min 25 år gamla bil har värme och samtliga rutor isfria efter en mils körning med start i 16 minus, utan pappskiva.
92 graders termostat är finfina grejer det ;)
Att ingen tillverkare lyckats uppfinna en rullgardin som går på automatik? Uppenbarligen fungerar inte kylsystemet som det ska eftersom bilarna inte blir varma, alltså finns ett behov. Eller så är marknaden helt enkelt för lite i de kalla länderna häruppe...
På min farsas gamla MB 240 D 3,0 bytte han termostat varje höst/vår för att få bättre värme/kylning beroende på årstiden. Det är ju inte något som folk behöver göra längre men det kanske borde behövas på vissa dieslar än idag när man läser om dålig värme på vintern?
Det fanns på bl.a. ett flertal amerikanska och engelska bilar av bättre märken på 1930-talet. Oftast en vertikal jalusi som styrdes av en termostat i topplocket.
Bilar som är byggda för och i norden brukar funka.
Volvo och saab har jag aldrig haft dålig värme i , v40'n blåste varmluft efter 3 minuter i morse, trots 13 minus.
Nu får jag kanske ändå sätta papp för kylaren, den blev blottlagd på en bra bit när mickel räv stångade sönder stötfångaren på motorvägen på väg till jobb......
Räven dog, halva underdelen på stötfångaren försvann......
Faktum är att i vår Alfa Romeo Giulietta, har vi inget problem med "värmen" eller att den skulle vara svårstartad.
Vet inte om det gäller modernare fordon, men när jag gjorde lumpen på 60-talet fick vi lära oss att antingen eller gäller. Kylare täckt till halva bredden sades medföra oacceptabel snedbelastning på kylfläktens lagring som då ofta satt i vattenpumpen
bgl, trams, låter som det kommer från en fanjunkare!
Vid extremt låga temperaturer är det en bra tillfällig lösning för att undvika frysningar i vevhusventilationen och förbättrar värmen,kylaren får ändå luft om täckningen görs utanpå grillen ,kylfläcktarna startar ju om tempen blir för hög. Det var det enda som fungerade vid extremtemperaturen vintern 1999 -52 grader på vissa platser i norrbotten
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.