Vi Bilägares forum

Otrolig solskenshistoria

Otrolig solskenshistoria

Jag hade min MB på B-service (5.000 mil) nu. Lämnade in den på Hedin Bil i Gbg igår eftermiddag och tog bussen hem (med munskydd på). Bilen larmade mig i morse som "olåst" via appen, således var den då in på verkstaden för service.

Klockan 09.30 ringde man och sa att bilen var klar för hämtning. Men det hade hänt en sak på parkeringen. Någon hade touchat bilen på vänster framskärm och stötfångare. Jaha, tänkte jag, nu blir det "kontakta ditt försäkringsbolag" osv. Men icke - man åtog sig att fixa felet kostnadsfritt, samtidigt som man utlovade mig fri lånebil. Ojdå! Dessutom bjöd man på servicen (6.700:-). Nu tänkte jag att, jaha då måste stötfångaren vara en separat del från det övriga fordonet.

Väl på plats, så kom en från personalen ut innan jag hade klivit in på anläggningen (jag ankom och gick fram till min bil). Jag gick bet på att se vad som var fel med bilen, men fick guidning - och se där - en minimal skrapning som knappt var synlig. Möjligen fattades det lite färg på en knappnåls storlek på hjulhuskanten, just där den går över i stötfångaren.

Själv tyckte jag nog att lite polish och en droppe färg skulle lösa problemet, men icke. Det skall lackas om (osynligt) och så ska stötfångaren justeras utåt där skärm och stötfångare möts. Jag bedömde att det handlade om max 2 mm.

Där ser man - jag hade rejält förutfattade meningar om Hedin Bil - men ack vad jag bedrog mig. Hade man skitit i skadan, hade jag sannolikt inte upptäckt den ens med bilen nytvättad. Och jag hade inte ens om så var fallet, ens kunna komma på hur den uppstått.

Att jag tackade för en fantastisk lösning på ett problem som andra skulle ha (möjligen) mörkat är inte en underdrift. Det är precis så som man ska göra som leverantör.

Sensmoral: man ska inte ha förutfattade meningar om en "drake" på marknaden. Även de kan sköta sig mycket bättre än någonsin förväntat.

Och för er som undrar; jag jobbar inte på Hedin Bil. Mercan jag har ska i dagarna (ja, den ska fixas först) säljas då jag köpt en Polestar 2.

Uppdaterat: 2021-01-08 16:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Sånt är riktigt kul att läsa om, och jag håller med, man ska absolut inte ha förutfattade meningar. Själv har jag faktiskt aldrig haft med Hedin bil att göra om jag inte minns fel. Däremot är Mercedes här på orten, även om de bara tillhör en kedja med 3-4 butiker, fortfarande de jag fått bäst service och intryck av utav alla handlare jag köpt bil av här i Sverige.

Uppdaterat: 2021-01-08 16:59

Verkligen bra service och uppträdande. Jag har köpt min nuvarande bil på Hedin Bil i Sthlm, kan ju hoppas på bra service, vi får väl se. Har int0e varit inne på första service ännu.

Uppdaterat: 2021-01-08 18:09

Jag antar att det inte är Hedin som kommer att göra lackjobbet så resultatet kanske inte blir det förväntade.

Jag hade själv en -07 E-klass som en chaufför skadade en skärm på när jag var på semester. Den lämnades in på Hedin Halmstad till en lackverkstad på orten. Den fick jag tillbaka med porer i klarlacken, jag tyckte det var fruktansvärt dåligt av verkstadschefen att godkänna det jobbet. Och eftersom jag själv varit billackerare i 19 år så argumenterade han inte utan bad mig åka till lackverkstan och få det fixat. Visst dom kunde polera bort det mesta, men det avslöjade dom att dom använt fel klarlack. Mercedes hade börjat använda en nanoklarlack som var stenhård och som inte gick att polera. Men jag bråkade inte mer om det, det var dugligt.

Uppdaterat: 2021-01-09 01:01
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel61

Man bör va uppmärksam på om det finns olja i bilen när du köper den i Halmstad, iallafall om den är begagnad....

Köpte en 1-2 år gammal bil där ifrån som skulle vart helt genomgången med bara 1200 mil på mätaren.... skulle varit väldigt välskött eftersom den ägts av företagets verkstads chef....

Var väldigt nöjd med bilen tills jag nån dag senare skulle köra den igen ...fyllde på spolarvätska, tänkte kollar oljan samtidigt...fanns bara lite lite längst ner på stickan!! Klagade direkt hos Hedin och efter många om och men kunde dom betala oljan..över 2 liter för att få normal nivå!!

Vägrade stå för mer....dom sa att d går på nybilsgarantin om det händer nåt!!

Aldrig mer en bil därifrån....

Uppdaterat: 2021-01-09 14:03