Vi Bilägares forum

Nya sommar- och vinterdäck

Nya sommar- och vinterdäck

Har kört mina däck tre säsonger nu och planerar att byta alla till Priusen i år då jag bestämt mig för att fortsätta köra den några år till.

Har haft toyo nanoenergy 2 som sommardäck och nokian hakka r2 som vinterdäck.

Märkte nu i vintras att vinterdäcken börjat tappa lite, inte så bra som dom var tidigare. Märkte också att våtgreppet var i sämsta laget trots allt och att man ju måste förhålla sig till andra fordon i trafiken. Råkade ut för några incidenter där fordon framför bromsade hårt och det var blött, hade svårt att stanna snabbt nog då. Får se om det kommer nån "r3" till hösten, annars får jag byta märke helt enkelt.

Sommardäcken har väl varit ok och inte tappat så mycket men har ju hänt en hel del även där inte minst vad gäller lättrullade däck och våtegenskaper. Var inne på att köpa goodyear efficentgrip men nya Nokian Hakka blue 2 verkar vinna varje test just nu så får väl bli en sån uppsättning istället.

Jag ser däcken som det viktigaste på bilen så vill gärna ha riktigt bra däck i riktigt bra skick när jag kör.

Uppdaterat: 2017-03-25 10:15

Kommentarer

Toyota hade kampanjpris på Goodyear Efficentgrip Performance så det blev såna istället för Nokian Hakka Blue 2. Ska vara ungefär lika bra.

Till hösten ska jag som sagt skaffa nåt nytt istället för R2. Verkar ju tyvärr som man gör säkrast i att köpa antingen Goodyear eller Continental när det gäller däck. Dom största har mest pengar för forskning och utveckling.

Uppdaterat: 2017-03-31 17:19

Ja, Goodyear och Continental brukar alltid komma bra till i tester och jag har själv goda erfarenheter av båda märkena.

Uppdaterat: 2017-03-31 19:45

Har på nuvarande bil Conti både sommartid och vintertid och har bara bra erfarenheter av dessa under senare år. Ja - även förra bilen hade Conti sommar- som vintertid.

Uppdaterat: 2017-03-31 19:49

Har kört med Michelin med ett avbrott när det blev Continental, det var ett utmärkt däck, men jag hade inte råd med att fortsätta med det, det är nästan dubbelt så dyrt som Michelin p.g.a. den usla slitstyrkan.

Just nu har jag Good Year som sommardäck och Michelin/Good Year som vinter, men två ska bytas och då blir det ett par Good Year till, dubb givetvis!

Uppdaterat: 2017-03-31 20:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så våtgreppet var nu helt plötsligt så dåligt som jag skrev men blev beskylld för både det ena och andra!

Goodyear är däremot ett ypperligt val för sommardäcken, de håller betydligt bättre än Continental.

Är för övrigt väldigt nöjd med mina Goodyear dubbfria nordiska på Volvon, ett helt annat våtgrepp än Nokian.

Men nu ska Continental på som sommardäck eftersom Volvo kör med det som standard.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:05

Då måste du haft otur saabnisse för mina Conti har inte drabbats av nån "usel slitstyrka". Förra bilen byttes bort när den gått nästan 8000 mil och sommarhjulens mönsterdjup var då runt 4,5--5 mm (bilhandlaren kollade). Inte mycket att bråka om tycker jag.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:06

Pi, talade med en taxiåkare, han lade på Conti i april, bytte i juni. Han hade aldrig kört slut på däck så snabbt och det stämmer helt med min erfarenhet.

Conti är ett utmärkt däck med usel slitstyrka.

Det var visserligen några år sedan, men jag chansar inte en gång till.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

Så våtgreppet var nu helt plötsligt så dåligt som jag skrev men blev beskylld för både det ena och andra.

Stora stigen i ett "nötskal" Junkers.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

junkers, svårt för mig att säga hur dåligt våtgreppet är jämförelsevis. Nordiska friktionsdäck har dåligt våtgrepp allmänt. Och det verkar ju då som R2 är extra dåliga där bland redan dåliga däck. Det var inte bara våtgreppet nu som får mig att byta men helt klart en delorsak. Jag vill ha fräscha däck och det är extra viktigt på vintern, så vinterdäcken är prio 1. Jag kan erkänna att jag tänkte lite fel då jag prioriterar egenskaper på is och snö. Men det måste även vara hyggligt på bar asfalt, både torr och våt. Det som avgör där är ju också hur andra bilar fungerar, om jag har klart sämre däck än omgivningen så kan det smälla, det var nånting jag fick lära mig den hårda vägen i vintras, mycket nära att krocka. Då är det ju ändå så att bromsträckan är helt olika när det är riktigt ishalt kontra våt asfalt. Dvs bromssträckan är mycket kortare på våt asfalt jämförelsevis, men det hjälper ju liksom inte om bilar framför bromsar bättre som sagt.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:58

En sak jag lärde mig förresten nu är att man ska strunta i att köpa "eco" däck, även om man har en miljöbil som jag. Anledningen är att dagens däck redan har mycket eco-profil inbyggt. Tittar man t.ex. på Nokian Hakka Blue kontra Green, så är förvisso Green något mer eco men inte så stor skillnad. Och man kan inte prioritera lättrullade däck för hårt då man ju vill ha andra viktiga egenskaper, inte minst bra ljudkomfort och fjädringskomfort.

Uppdaterat: 2017-03-31 21:03

Vidstige nu skrev du ju till 99% det jag sade till dig som du sågade mig för i inlägg efter inlägg...

Kanske är läge att ibland lyssna på andra ibland...

Uppdaterat: 2017-03-31 21:18
Vidstige skrev:

En sak jag lärde mig förresten nu är att man ska strunta i att köpa "eco" däck, även om man har en miljöbil som jag. Anledningen är att dagens däck redan har mycket eco-profil inbyggt. Tittar man t.ex. på Nokian Hakka Blue kontra Green, så är förvisso Green något mer eco men inte så stor skillnad. Och man kan inte prioritera lättrullade däck för hårt då man ju vill ha andra viktiga egenskaper, inte minst bra ljudkomfort och fjädringskomfort.

Nackdelen med lättrullande däck är att dom oftast har lägre friktion, dvs bromsar sämre...

Uppdaterat: 2017-03-31 21:23

junkers, jag lyssnar på dig och andra men det var t.ex olika uppgifter i olika tester exakt hur dåliga dom är i väta. Egentligen var det väl bara Teknikens Värld som sågade dom helt. F.ö när lyssnar du på mig? Du har ju skrivit att jag inte vet något alls egentligen och du kommer nästan alltid bara med sura kommentarer till mig. Är du ett allvetande universialgeni eller vad? Blir ju också lite märkligt om man hävdar att Nokian hakka r2 är farliga däck, så illa är det inte men allt ska väl vara svartvitt numera.

Uppdaterat: 2017-03-31 21:42

RJ, största nackdelen med eco däck har varit egenskaper i väta.

Uppdaterat: 2017-03-31 21:43

Om man som både du och jag varit med om incidenter pga av att däcken blir väldigt hala i väta så finns det nog visst fog för att anse dem vara farliga.

Jag kommer att lyssna på dig när du börjar prata om egna erfarenheter man ser det ganska sällan.

Nu fick vi lite om däcken och det var bra.

Du har berättar väldigt lite om vad din Prius ligger på i förbrukning, kanske kan vara intressant i många diskussioner, det är ganska ointressant att prata om deklarerad förbrukning.

Uppdaterat: 2017-03-31 21:58

junkers, har mig veterligen sagt flera gånger att min Prius ligger på drygt 0,5 i snitt över året. Och då kör jag ändå mest korta körningar i mycket tät stadstrafik. Tycker det är mycket bra siffror och särskilt för att var en 7 år gammal bil. En av flera anledningar till att jag bestämt mig köra den 3 år till nu, sen får jag se.

Uppdaterat: 2017-03-31 22:24

Vidstiges desperata kamp för att få Hakka R2 att bli bättre än det var finns att läsa här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/webbplatsen-vibilagarese/fraga-till-redaktionen-om-vinterdacket-nokian

Nu låter det annorlunda;-)

Uppdaterat: 2017-03-31 22:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Beställde faktiskt också Goodyear Efficentgrip Performance igår till min A4. Velade mellan dom och Contenital premium contact men Continental får så dåligt betyg på slitage. Orkar inte byta däck vartannat år. Kollade även på Michelin Energy fast dom brukar ha ett högt vägljud. Får se om jag kommer vara nöjd med Goodyear Efficentgrip. Tycker att Goodyear Assimetrico F1 som jag har på andra Audin är bra. De var tillverkade i Tyskland. Får se om även dom nya Goodyear däcken kommer vara tysk tillverkade?

Uppdaterat: 2017-03-31 23:48
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vinterdäcket Nokian R2 har fått ganska dåliga betyg på vått väglag även i tester, men har ändå legat högt på topplistorna i tester. Personligen hade jag valt ett annat däck med tanke på dess våtgreppsegenskaper.

Intressant att veta är att Nokian Green och Blue båda finns som version 2 på marknaden. På de dimensioner jag jämfört dessa två däck är Green något lite tystare. Blue är antagligen ett hårdare däck för det finns endast för max. hastighet 240-270 km/h och lär bli stötigare. Det har dock betyget A på vått väglag medan Green har B.

För en Prius borde Green räcka som har max. hastighet på 210 km/h, samma rullmotstånd som Blue och dessutom mer av miljöprofil än Blue.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Minimats1 skrev:

Beställde faktiskt också Goodyear Efficentgrip Performance igår till min A4. Velade mellan dom och Contenital premium contact men Continental får så dåligt betyg på slitage. Orkar inte byta däck vartannat år. Kollade även på Michelin Energy fast dom brukar ha ett högt vägljud. Får se om jag kommer vara nöjd med Goodyear Efficentgrip. Tycker att Goodyear Assimetrico F1 som jag har på andra Audin är bra. De var tillverkade i Tyskland. Får se om även dom nya Goodyear däcken kommer vara tysk tillverkade?

Du skulle ha kollat på Michelin Primacy 3 också. Ett tyst däck enligt mig och deklarationen, till skillnad från Primacy 2 som var ett bullrigt däck.

Uppdaterat: 2017-04-01 08:17
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

saabnisse - jag vidhåller att mina Conti inte visat nåt som helt slitageproblem - varken sommar eller vinterdäck. Sommardäcken har dock varit original-monterade om det kan vara nån skillnad jämfört med de vi köper hos däcks-handlaren.

Uppdaterat: 2017-04-01 09:42

Continental får dåligt betyg på slitage i alla fall. Ungefär som att vara snabbast i F1 runt ett varv på ultrasoft medan alla andra är 1 sekund efter på medium. Lätt att vara bäst om man inte räknar på livslängd.

Christer :

Har haft Michelin är lite trött på dem vill prova något nytt. Var i och för sig Primacy 2 men i alla fall.

Uppdaterat: 2017-04-01 14:08
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Har haft Continental premium contact av olika generationer till mina tidigare bilar och kan hålla med om att slitförmågan inte har varit dess bästa egenskap. På min nuvarande Passat sitter det ett par Continental Premium contact 5 och har inte märkt av att dessa däck slits onormalt snabbt.

Om det är några däck som man ska undvika så är det lättrullade däck av fabrikaten Hankook , Kumho och Sailon. Hankook Kinergy Eco är nog bland de sämsta däcken jag har haft på en bil, bromssträckan med dessa däck vart obehagligt lång.

Uppdaterat: 2017-04-01 15:25

Har kört 1200 mil med mina Goodyear F1 Asymmetric 2 och det är fortfarande 7 mm kvar på Audi A6 i däck profil 245/45 18 som är standard på alla med Prosport, som 90 % av alla Audi A6 verkar ha. Förväntar mig inte samma grepp i de nya däcken jag beställt då det inte är något prestanda däck, utan de ska användas till en äldre bil som jag kör ganska försiktigt med. Ska sitta på original fälg 205/55 16.

Uppdaterat: 2017-04-01 22:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har kört Continental ContiVikingContact™ 6 den här vintern och jag måste nog säga att det är de bästa däcken jag hittils köpt. Absolut jämnaste egenskaperna och därför har jag inte blivit överraskad av att de bytt karaktär helt plötsligt. Detta är ju dubbfria däck men varken jag eller bilen har märkt av dåligt fäste. DSC-lampan har varit släckt mest hela tiden. Folk har klagat på att det varit halt men då har det varit helt odramatiskt i min bil.

Jag valde däck efter att ha läst en hel hög med däcktest och continental blev testvinnare i många och i topp på alla så jag slog till på dem vilket jag inte ångrar så här i efterhand.

Har inget negativt alls att säga, bara plusbetyg.

Uppdaterat: 2017-04-03 18:59
It's a very good idea to leave a sinking ship

Continental gör utmärkta däck som alltid vinner däckstester.

Tyvärr jämför man aldrig slitstyrka.

Uppdaterat: 2017-04-03 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse,

Man kan misstänka att Conti kör med mjukare gummi, är ju en klassiker för att få bättre grepp.

Sämre hållbarhet måste inte vara ett problem.

Dock är det ett problem om däcktesterna inte väger in hållbarhet i betygen så att man vet vad man köper som du är inne på.

Uppdaterat: 2017-04-03 20:26

Vidstige, sämre hållbarhet kan vara ett problem.

För plånboken!

Uppdaterat: 2017-04-03 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har som sagt kört Conti sommardäck och vinterdäck, även dubbfria vilka var en mycket positiv erfarenhet, utan några problem med slitstyrkan men det kanske beror på hur man kör också...

Uppdaterat: 2017-04-03 21:32

Pi, det går utmärkt att jämföra däck när man har samma körstil.

Det gäller dessutom samma bilar, före och efter Conti.

Det är tydligen fler som delar min erfarenhet, Conti är bra däck, men slitstyrkan är skit!

Uppdaterat: 2017-04-04 14:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört Michelin dubbfritt på vintern under många år och har varit nöjd med dem för de har balanserade egenskaper och bilen känns stabil. Hade föregångaren till GoodYear UG Ice och det vart för mjukt så bilen blev instabil, då återgick jag till Michelin igen. Men GoodYear UG Ice och UG Ice+ brukar ju få bra betyg för balanserade egenskaper, så kanske jag kan överväga GoodYear igen i framtiden vi får se. Den förra generationen UG Ice säljs som Sava och till lägre pris än UG Ice+.

Sommardäck har jag kört Michelin många år. Har även haft Nokian NRE en vända, de var helt Ok.

Uppdaterat: 2017-04-04 14:58

Lika tjurigt som du saabnisse påstår att Conti har dålig slitstyrka, lika tjurigt påstår jag att de Conti jag haft under senaste 6-7 åren inte har visat den dåliga egenskapen. T ex förra Golf Varianten som byttes bort när den gått nästan 8000 mil och enligt bilhandlaren hade 4,5 -- 5 mm mönsterdjup kvar. Är det skit ? Kördes alltså under 4 fulla säsonger och ändå var det såpass mycket mönster kvar. Hade dubbfria Confi på den bilen (bästa vinterhjulen jag haft) och där har jag i o f s inget mönsterdjup antecknat men dom gick säkert 2 säsonger till utan speciellt stora grepp-problem.

Uppdaterat: 2017-04-04 17:46

Pi, du måste väl ändå medge att jag inte är ensam om att tycka att de haft dålig slitstyrka.

Uppdaterat: 2017-04-04 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samma sak med dig saabnisse - räknas inte mina erfarenheter ?

Uppdaterat: 2017-04-04 21:32

Jovisst!

Men jag skrev ju att det var ett bra däck, men jag har haft och har däck som förmodligen går längre.

Men ser man kostnaden per mil är det ju försumbart om man jämför med t.ex. värdeminskningen.

Uppdaterat: 2017-04-04 21:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

CONTINENTAL CONTI PREMIUM CONTACT 5

Testetta hos Vi Bilägare 2017 och 2016, testtvåa 2017 Norges Automobilforbund (NAF), testtvåa 2017 och testtrea 2016 i Aftonbladets stora sommardäckstest, testetta i Råd och Röns sommardäckstest 2017 i dimensionen för mindre bilar och i topp för övriga dimensioner.

Continental Conti Premium Contact 5 har mycket bra grepp, är körsäkert och lättkört både i vått och torrt men fungerar lite sämre när temperaturen kryper under 10 grader. Däcket får toppbetyg för sina köregenskaper på vått underlag men får minus i flera tester för sitt medelmåttliga agerande vid vattenplaning. Däcket fick även minus av Aftonbladet för frågetecken kring slitage då däcket slets snabbare än något annat däck i testet.

Däcket, med sina optimerade 3D-kanter, har otroligt kort bromssträcka på både torra och våta vägar. Continental Conti Premium Contact 5 fick bäst betyg för sina köregenskaper på vått och torrt underlag i Aftonbladets test 2016. Rullmotståndet är sämre men ändå i topp, bland de bästa däcken.

Däcket är tyst och komfortabelt och ett utmärkt val för alla situationer. Enligt Aftonbladet är Continentals styrka de utmärkta köregenskaperna där däcket är tryggt och säkert utan några obehagliga överaskningar. Däcket har inga svagheter, väggreppet är något sämre än toppdäcken men ändå med mycket bra resultat. År efter år visar testerna att däcket beter sig lugnt i alla situationer.

SOMMARDÄCK- BÄST I TEST 2017/2016/2015

NOKIAN HAKKA BLUE 2

Testetta i Aftonbladets stora test för sommardäck 2017. Testtrea i Vi Bilägare (nr 4) 2017. Även Norges Automobilforbund (NAF) sätter däcket som etta i sin medlemstidning Motor.no

Enligt Aftonbladet och Norges Automobilförbund ett däck med utmärkta egenskaper på vått underlag, stabilt och lugna köregenskaper. Däcket uppvisar varningstecken innan det förlorar greppet och är, enligt Aftonbladet, fortfarande lätt att kontrollera vid sladd. Vi bilägare lägger däcket etta vid körning på vått underlag och i topp vid vattenplaning och bromsgrepp på vått underlag. Däcket bygger på en "Dry touch"-teknik som leder vatten från de mindre spåren i däcken till huvudspåren för att ge större trygghet vid vattenplaning.

Fint balanserat på torr asfalt med bra styrning. Nokian har ett mycket lågt rullmotstånd och är tystast av Aftonbladets testdäck. Ett mycket bra däck utan negativa egenskaper med utmärkta egenskaper på vått underlag.

GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE

Testtvå i Råd och Röns sommardäckstest 2017 i dimensionen för mindre bilar och i topp för övriga dimensioner. Testtvåa i Aftonbladets sommardäckstest 2016 men halkar ner något i ranking 2017. Testfyra i Råd och Röns sommardäckstest 2016. Testtvå hos Råd och Rön 2015 och testfyra i Aftonbladets sommardäckstest 2015.

Goodyear Efficient Grip Performance är ett sommardäck som har lovordats av många för sitt utmärkta våtgrepp och extremt låga rullmotstånd som medför lägre bensinförbrukning. I år fick däcket sämre betyg för bromssträckan på vått och torrt underlag av både Aftonbladet och Vi Bilägare.

Däcket har mycket bra kurvgrepp samt fina köregenskaper både på vått och torrt underlag. På torr asfalt är däcket lättkört och rappt i reaktionerna utan att sladda eller tappa greppet. Tyst, komfortabelt med en bullernivå under de flesta och ett lågt rullmotstånd gör däcket till ett utmärkt val för dig som sätter komforten i centrum.

Uppdaterat: 2017-04-05 05:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Har kört på Nokian R2 i vinter och har mest positivt att säga om däcket, även i väta.

Enda minuset är att de är något svajiga vid snäv kurvtagning typ rondeller.

Ska bli intressant att se om de behåller sina goda egenskaper de kommande vintrarna eller om de mattas av.

Nu har jag en liten och lätt bil så det kanske spelar in, plussar man på 500 kg på bilens vikt så påverkas säkert däckets prestanda med.

Goodyear Efficient Grip är nog det sommardäck som jag varit mest nöjd med sett till prestanda, livslängd och ekonomi.

Continental är också mycket bra men jag tycker också att de slits fortare än t.ex. Goodyear, något som är svårt att få fram vid vanliga däckstester.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös, R2 är ett livsfarligt däck måste man tycka här.

Mina R2 har gått 3 säsonger och tyckte nu på 3:e att dom börjat tappa lite i egenskaper, även om dom fortarande funkar bra. Så ska prova nåt annat än R2 nästa vinter.

Uppdaterat: 2017-04-05 09:20

Ja vi får väl se om man hamnar i diket kommande vintrar, i så fall blir det byte för mig också... :-)

Men just de dåliga egenskaperna i väta och slask har lyst med sin frånvaro, kanske beroende på körstil?

Första säsongen med dubbfria för mig och jag märkte själv att jag tog det lite lugnare i kurvor och korsningar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Angående conti och slitage har jag blandad erfarenhet, första bilen med Conti monterat vid leveransen var en Megane II som jag köpte ny. De däcken slets nog även när bilen stod still, så illa var det... Bytte efter mindre än 1500 sommarmil till Goodyear Excellence som var helt ok efter minst dubbelt så lång körsträcka. Märkte ingen som helst skillnad i grepp eller övriga köregenskaper. Bil nr 2 (Megane III) hade också Conti, den bilen hade originaldäcken 4,5 mm kvar på efter totalt 6500 körda mil (totalt inkluderande vinterdäck) när jag sålde den.

Min nuvarande Audi A3 med Conti har visat liknande egenskaper som den första Meganen, de har också slitits orimligt fort vid helt normal och avslappnad körning... Byter bil denna månad och hoppas den levereras med något annat än Continental...

Finns många som rapporterar högt slitage på Continental även om man tydligen ibland kan få en omgång som slits i normal takt.

Uppdaterat: 2017-04-05 11:06
Prestigelös skrev:

Men just de dåliga egenskaperna i väta och slask har lyst med sin frånvaro, kanske beroende på körstil?

Ja så kan det vara. Problemet jag upplevde var när jag hamnade i situationer där jag var tvungen att bromsa snabbt i väta pga att framförvarande bil tvärnitade. Jag noterade då att jag hade klart sämre bromssträcka än bilen framför och var nära att krocka. Sen om det hade blivit så mycket bättre med andra nordiska friktionsdäck vet jag inte, alls sägs ju vara förhållandevis dåliga i väta även om nu R2 kanske är sämre än dom andra toppdäcken.

Uppdaterat: 2017-04-05 11:12

På min farsas VW Golf 1.2 TSI så är Contenital däcken fortfarande som nya efter 2000 mil. Dessa var original monterade vid leverans på bilen. Verkar som tillverkningsland kan spela in också. Dessutom har jag en känsla av att däcken som sitter på när bilen köpes ny har bättre kvalitet än dom man köper på efter marknaden.

I morgon kommer mina Goodyear Efficentgrip Performance som jag beställt och ska bli intressant i vilket land dom är tillverkade. Mina Michelin däck som är nuvarande sommardäck är tillverkade i Tyskland märkligt nog? Ett franskt däck. Vidde har du fått dina? Vart var dom tillverkade och vilket DOT datum har dom?

Uppdaterat: 2017-04-05 12:28
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats, min teori var snarare att det är de fabriksmonterade som är usla. Det är i alla fall dessa som i 2 av 3 fall har slitits ut i alltför hög takt för mig. Har därför aldrig köpt några Continental som ersättning utan har valt andra märken eftersom jag inte gillat oddsen...

Uppdaterat: 2017-04-05 14:59

Jag har kört på Conti Viking 6 (?) dubbfritt nu i vinter. Fick dem med när jag köpte Tucsonen och måste säga att det är de bästa vinterdäck jag har haft. Innan har jag kört R2 och michelin maxi ice 2 och de har fungerat mycket bra men Conti va i en klass för sig.

Har även Conti Premium Contact 5 19" på sommardäcken som ska bli intressant att testa nu i sommar.

Mina intryck av conti är än så länge kanon.

Uppdaterat: 2017-04-05 15:32

De Conti dubbfria jag hade på förra bilen upplevde jag också som de bästa vinterdäck jag haft - oavsett typ. Har Conti dubbade på denna bil (fanns bara såna just när jag köpte) men upplever inte vintergreppet som lika bra på dessa. Antispinn-lampan har också lyst klart mera med dubbat än med odubbat och jag vill tro att jag inte kört hårdare eftersom man redan lagt sig till med lite mera passiv vinterkörning i o m att man åkt på dubbfritt. Det jag ofta tänkte på när jag åkte Conti odubbat var att när man stått still vid t ex trafikljus eller cirkulationsplats så rasslade det ofta i isen i bilarna bredvid medan min inte spann utan bara drog iväg. Inga bevis men när det blir vinterdäck nästa gång så blir det definitivt dubbfritt igen och troligen Conti.

Uppdaterat: 2017-04-05 15:50

Min bil Opel Astra 1.0 Turbo Sports Tourer -16. Jag har byt igår från vinterdäck till sommardäck från Opel verkstad som heter Michelin X Green Energy Saver 205/55 R16 91V. Lufttryck är VF 2,35, VB 2,32, HF 2,38 och HB 2,38 bar på alla 4 hjul finns på färddator. Jag såg på instruktionsbok står lufttryck 2,2 bar för komfort vid belastning upp till 3 personer eller 3,0 bar för ECO vid belastning upp till 3 personer. Jag kontakt med Opel generalagent med kundsupport svar till mig idag står "Kan ha både 2,2 eller 3,0. Skillnaden är att i ECO däcktryck gör att bilen kan kännas lite stötig och dom flesta kör med komfort trycket. För att verkligen spara bränsle så ska ECO trycket användas då däcken rullar lättare med det trycket."

Nu kör jag sommardäck gått 15 mil och känner mig underbart tystast på sommardäck och hög komfort är jag lycklig än vinterdäck dubbdäck kännas lite bullrig. Opel Astra är mycket bättre fjädringskomfort som känner ingenting guppkörning på låg hastighet med både sommar och vinterdäck än jag hade tidigare en Toyota Auris HSD -16 känns guppkörning på låg hastighet med både sommar och vinterdäck känna mig irritera. Nu ska jag fortsätta köra tills 1 månad då kan jag ändra från 2,3 bar öka till 3,0 bar hos bensinstation sen trycka på strömbrytare på ratten med inställning för TPMS från Lätt = 2,2 bar ändra till ECO = 3,0 bar. Återkommer kommentar här om 2 månader kvar då jag ska skriva resultat jämför bränsleförbrukning mellan 2,3 och 3,0 bar samt hur komfort att känna till.

Uppdaterat: 2017-04-06 22:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

3.0 bar skulle inte jag vilja köra på så vida du inte vill studsa runt. Satte på Goodyear Efficentgrip Performance igår och tycker att dom har bra komfort och är lättrullade. Tysta upp till 130 km/h kör man snabbare än så hör man lamell ljud från däcken. Det kanske kommer reduceras när det blir lite varmare. Brukar dock sällan köra snabbare än 140 km/h på 110 väg då jag vill behålla körkortet.

Tog 2.5 i fram och 2.3 bak och det kan väl möjligtvis ökas lite med tiden. Tyckte bilen kändes lite mjuk. Däck profil är 205/55 16. Ska testa 2.6 i fram och 2.3 får vara kvar i bak. Däcken inhandlade på Däck 365 för 625 kr styck, dot märkning var vecka 5 år 2017 på alla fyra däck. Tillverkningsland Polen. Blir mina första däck tillverkade i Polen.

Uppdaterat: 2017-04-07 15:08
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

3 bar är inga problem. Det har jag haft de senaste åren utan att det blivit för stuttigt. Men det beror väl lite på hur känslig gluteus maximus man har kanske. ;)

Uppdaterat: 2017-04-07 20:09
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE skrev:

3 bar är inga problem. Det har jag haft de senaste åren utan att det blivit för stuttigt. Men det beror väl lite på hur känslig gluteus maximus man har kanske. ;)

Håller med. Vad är problemet?

Uppdaterat: 2017-04-07 20:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

I riktiga bilar är 3,2 bar komfort-tryck. 4 om man skulle förvillas in i något eco-tänk.

Dock, med eco-tryck förlorar man inte bara lite komfort.

Uppdaterat: 2017-04-07 20:44