Det beror väl på hur direktivet kan inkorporeras i svensk lagstiftning och byggråd.
Handlar det om framdragning av matning till "lämplig" plats blir det knappast någon försvåring . Ska det installeras utrustning för laddning landar det 10 000-25 000 kr beroende på jobbets omfattning.
Vidstige - i egenskap av bl a gammal ekonom så är jag fullt medveten om att allt kostar. Dock har jag i denna fråga lite svårt att se kopplingen till ökat EU-motstånd. Tror tvärtom att de som bor i lägenhet snarare applåderar förslaget och i totalkostnaden för att bygga en lägenhet är nog ändå detta en "piss i havet". Och byggs det som nån nämnde 0,2 P-platser per lägenhet i stadskärnorna så blir det nog inte heller så påfrestande för hela investeringskostnaden. Och det är som sagt dessutom bara ett förslag till ett EU-direktiv.
Uppdaterat: 2016-10-17 00:08
Gäst (ej verifierad)
saabnisse skrev:
Ett önskemål från några muppar, kommer aldrig att bli genomfört i praktiken.
Så sa man säkert även om föregångarna till dagens tankstationer när de började växa fram. Här en bild från år 1913 på världens första drive-in station för fordonsbränsle i Pittsburgh, USA. En del har som bekant hänt på den fronten sedan dess...
Hacken, eftersom biltillverkare verkar avsky standardisering mellan koncernerna blir det nog inte så lätt... Måste få upp kraften lite också, en väska på 2-300 kg är tung ;)
Men allt som fördyrar bostäder idag behöver undvikas, det är redan för höga krav på nybyggen som gör det för dyrt.
Uppdaterat: 2016-10-17 07:43
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Blir väl som med mobiltelefoner, en tillverkare lobbar för en standard för laddkontakt, när det väl kommer är dom de enda som inte hakar på. en standard som dessutom bryts av någon tillverkare bara för att...
Uppdaterat: 2016-10-17 08:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Finns inget som säger att man måste lyfta batteripaketet för hand, en robot vid stationen kan ta hand om det.
standardisering blir ett måste om det skall fungera.
Var det inte den här ide´n som fanns ett tag i Köpenhamn, battreribyte på Zoe?
Det är visst nerlagt nu.
Men Tesla har ju ett projekt på gång: http://teslaclubsweden.se/forsta-batteribytarstationen/ och http://www.laddaelbilen.se/2013/06/23/teslas-batteribytesstation-17321736
Uppdaterat: 2016-10-17 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det blir allt vanligare att bostadsrättsföreningar accepterar att bygga laddplatser till sina medlemmar eftersom mängden laddbara bilar ökar. Noterade i helgen att även Malena Ernman fått laddmöjlighet hemma så hon kunde byta till elbil. Jämför man med all övrig förbrukning i ett hus är elbilsladdning inget extremt fast det kräver förstås lite tankar kring fördelning mellan faserna eftersom de flesta bilarna på marknaden inte hanterar 3-fas.
Tesla Model S går rätt kvickt att byta batteri på om man skulle vilja och ha rätt utrustning https://youtu.be/aZU0wnpyhF8
Eftersom jag tycker man ska få med batteriet i köpet av bilen och inte leasa som hos Renault är jag inte positivt inställd till att byta.
...och eftersom jag tycker lika som Mäkinen i "batteribytes-frågan" så ser jag inte heller några fördelar. Hur kul är det t ex att byta till sig ett batteri som använts hårt och länge och lämna in sitt eget som man hanterat enligt konstens alla regler och som inte gått så långt ?
standardisering blir ett måste om det skall fungera.
Fast egentligen är det ingen kris om det finns 2-3 olika standarder, detta borde en bytesstation kunna hantera.
Skall elbilen slå igenom som den stora säljaren som familjebil så måste ett batteribyte vara möjligt ungefär som att köra till macken för att tanka.
Man skall kunna göra ett batteribyte på säg 5 minuter eller mindre och vem skulle då tveka att köpa en elbil? Inte jag i alla fall.
Batterier som använts hårt och länge skall förstås bytas ut till friska batterier. Detta skall ingå i kostnaden för ett batteribyte/"tankning".
Tror inte detta är omöjligt att lösa om man verkligen vill och det kommer troligen om Svenska staten sätter en gräns liksom Tyskland på hur länge man får sälja nya bilar som drivs med fossila drivmedel.
Uppdaterat: 2016-10-17 09:31
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Gäst (ej verifierad)
Som alltid när det gäller ny teknik som innebär satsningar på infrastrukturen så ser de allra flesta bara problemen istället för möjligheterna, kanske man för en gångs skull kunde titta på förslag av denna typ från andra hållet istället...
Mycket kan man beskylla EU för men när det kommer till byggandet av nya bostäder så är detta ingenting, det finns större inhemska problem att ta tag i.
T.ex. hur kan snittpriset i Sverige på en nybyggd hyresrätt ligga på 9000:-/mån för 75 kvadratmeter? (2012 års siffror men priset lär inte gått ner på fyra år)
Vidstige - i egenskap av bl a gammal ekonom så är jag fullt medveten om att allt kostar. Dock har jag i denna fråga lite svårt att se kopplingen till ökat EU-motstånd. Tror tvärtom att de som bor i lägenhet snarare applåderar förslaget och i totalkostnaden för att bygga en lägenhet är nog ändå detta en "piss i havet". Och byggs det som nån nämnde 0,2 P-platser per lägenhet i stadskärnorna så blir det nog inte heller så påfrestande för hela investeringskostnaden. Och det är som sagt dessutom bara ett förslag till ett EU-direktiv.
Miljöregler som pushas ut från EU har varit ett problem för medlemsstaterna och som väcker EU-mostånd. Om Tysklands nya linje blir en allmän linje i EU så tror jag risken är stor att det ökar ännu mer. Tror detta var en viktig orsak till Brexit också, framförallt arbetarklassen är inte nöjd med detta. Vi ser liknande trend nu i USA och även om Trump förlorar finns konflikten kvar.
Hej chefen, jag kan inte komma till jobbet idag, det är slut på ström i bilen, ett träd blåste ner över ledningen inatt. Kanske kommer på fredag om de hunnit laga det.
Infrastrukturen för att ladda elbilar finns, gäller bara att någon finansierar det och fixar ett väderbeständigt elnät...
Uppdaterat: 2016-10-17 11:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Om det blir batteripaket och de flesta köper elbilar så kommer batteripaketen att gå ner i pris och det är inte omöjligt att man kan ha ett reservpaket hemma för de fall när strömmen går där man bor och man inte kan ladda.
Uppdaterat: 2016-10-17 12:08
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hej chefen, jag kan inte komma till jobbet idag, det är slut på ström i bilen, ett träd blåste ner över ledningen inatt.
Inför ett EU-direktiv som förbjuder kablar över marken först, de är ändå så otroligt fula. Det inser man när man besöker en plats som redan har förbud.
Hur som helst verkar det galet att kräva detta av ALLA nya bostäder. Om jag bygger ett torp på ett berg mitt i skogen måste jag alltså ha en laddningsstation?
Som alltid när det gäller ny teknik som innebär satsningar på infrastrukturen så ser de allra flesta bara problemen istället för möjligheterna, kanske man för en gångs skull kunde titta på förslag av denna typ från andra hållet istället...
Mycket kan man beskylla EU för men när det kommer till byggandet av nya bostäder så är detta ingenting, det finns större inhemska problem att ta tag i.
T.ex. hur kan snittpriset i Sverige på en nybyggd hyresrätt ligga på 9000:-/mån för 75 kvadratmeter? (2012 års siffror men priset lär inte gått ner på fyra år)
Havererad bostadspolitik?
Kartellbildning inom byggföretagen?
Skrupelfria hyresvärdar?
Troligen alla tre alternativen...
Mycket som det som hör priset på hyresbostäder dyrt idag är delvis det du skriver ovan, MEN...
- Kommunen tar i många fall okristligt betalt för marken, säkert för att de köpt den alldeles för dyrt
- Bygglovsprocesser som många gånger tar oändlig tid med kostnader som rullar under tiden
- Överklaganden, överklaganden och överklaganden, processen dras ofta ut med ett antal år innan ens spaden är i backen med alla kostnader som ändå rullar på under tiden
- Byggreglerna i Sverige som kräver massa saker som kostar extra, bullerkrav, 100% handikappanpassning från dag 1 med automatiska dörröppnare, plats för rullstol överallt osv.
- Avskrivningskrav direkt mellan byggkostnad och marknadsvärde
- Krav att bygga med långsiktighet i materialval för lägre underhållskostnader
- Hyresgästförening som inte kan se relation mellan kostnad och hyra
Hur länge skall jag hålla på?
Bygg billigare skriker regeringen, hur då undrar jag! (OT, det blev politik, sorry...)
Vill man sedan ha ett eluttag för en elbil till sin parkeringsplats så "Går inte det" varken på en hyresrätt eller bostadsrätt, även om jag vill betala för den!
Jag hade missat att det skulle vara handikappanpassat när vi byggde villan för några år sen. Det blev inte bättre av att den ena killen som skulle gjort slutbesiktningen satt i rullstol och inte kunde ta sig fram till huset. Infarten var inte helt anpassad för rullstolar i det läget.
Det är mycket regler att förhålla sig till när man bygger. El till parkeringsplatser borde dock vara en självklarhet. ;-)
Robban, lägg till också extremt höga skatter på byggandet. Som nån M politiker uttrycket det, värre beskattat än starksprit. Gissa om Sverige behöver polska byggare...
Vidde, vi skall väl inte snacka politik här, men...
Det är väl inte högre skatt på en byggare eller ett byggprojekt än på något annat i landet?
Samma löneskatt som på ditt arbete
Samma moms på hela bygget som på allt annat vi köper
Samma bolagsskatt som på alla andra företag.
Att det finns så många Polska och Baltiska byggare i Sverige är för att vi inte har några nya Svenska byggare, för att jobba på bygge är inget för våra ungdomar, branschen är fullkomligt underbemannad!
Robban, skatteeffekten när du räknar in alla skatter som betalas in för ett bygge är enorm.
Är ju därför sossarna sysslade med mycket subventioner förr när hyresrätter skulle byggas, dom insåg att vårt skattesystem lägger en våt filt på nya bostäder.
Polska byggare behövs inte bara för att tillfredställa numerärer utan också för att få ner arbetskostnaden.
Långvarigt är när det gått minst ett dygn, då kan man få några 100 kr i ersättning.
När jag var i den branschen räknade vi allt över 300 ms som långt.
Elverk verkar ganska vanligt förekommande utanför allfarvägarna. I våra krokar har de grävt ner ledningarna så här är det oftast långt mellan avbrotten.
Här, visserligen på landet, men i ett av landets mest tätbefolkade områden, västra skåne, har vi elavbrott på nån timme varje söndag.......och ibland långa avbrott....
Luftledning på en del av sträckan, men jag bryr mig inte, tar under 30 sekunder sen går reservaggregatet i form av en scania v8 med en gigantisk generator igång....
Hyresvärdens 3000 grisar klarar sig inte länge utan el, ventilationen i svinstall är skitviktigt.....
Apropå det där med att det krävs vid varje byggnation, kanske lilla stugan på bergstoppen....
Det är vanligen el även till en sån, tror alla villor fyller dom kraven, ett uttag går att ordna, el finns redan......
I många bostadsområden finns elstolpar till motorvärmare på alla p-platser, tror inte detta är mer avancerat än så, grövre kabel, 3-fas såklart, men ändå. ...
Ersättningen går ju ut efter 12 timmar, jag vet att efter 12-20 mil är strömmen slut i en elbil, om strömmen då har gått de 8 timmar jag sover på natten får jag dels ingen ersättning och dels kommer jag inte till jobbet. Och vad är 900 kr för 12-24 timmar, tjänar ju mer att vara på jobbet i 8 timmar...
Nu har jag faktiskt trots boende i skogen och luftledning varit väldigt förskonad från strömavbrott (som jag märkt av).
En bekant var orolig för åska också, men det lär väl knappast vara något problem för komplicerad elektronik idag, värmepumpar och PLC-styrdon klarar ju av det t.ex.
Uppdaterat: 2016-10-19 11:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Ersättningen går ju ut efter 12 timmar, jag vet att efter 12-20 mil är strömmen slut i en elbil, om strömmen då har gått de 8 timmar jag sover på natten får jag dels ingen ersättning och dels kommer jag inte till jobbet. Och vad är 900 kr för 12-24 timmar, tjänar ju mer att vara på jobbet i 8 timmar...
Nybro Energi skrev:
När gäller avbrottsersättning
En kund har rätt till avbrottsersättning om uttagspunkten är elektriskt frånkopplad i en eller flera faser från
spänningssatt koncessionerat nät under en sammanhängande period om minst tolv timmar. Rätten till
avbrottsersättning gäller därför inte då elöverföringen avbryts i exempelvis tio timmar, fungerar i en timme och sedan
åter avbryts i tio timmar. Avbrottsperioden börjar räknas från tidpunkten då vi fick kännedom om avbrottet. Vid avbrott
som haft en sammanhängande avbrottsperiod om minst tolv timmar gäller att avbrottsperioden anses avslutad vid
den tidpunkt då avbrottet upphört, om överföringen därefter har fungerat oavbrutet i två timmar.
Nu har jag faktiskt trots boende i skogen och luftledning varit väldigt förskonad från strömavbrott (som jag märkt av).
En bekant var orolig för åska också, men det lär väl knappast vara något problem för komplicerad elektronik idag, värmepumpar och PLC-styrdon klarar ju av det t.ex.
Uppdaterat: 2016-10-19 11:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Vid längre strömavbrott så är det nog annat som ger större bekymmer än att man inte kan ladda sin elbil. Var med om det i Sundsvallstrakten för nåt år sen i samband med en jävla storm under nyår och ett avsevärt större problem var bl a avsaknad av belysning, värme och matlagningsmöjligheter. Och det var ca: 1 mil utanför Sundsvalls centrum...
Jo - men hur många som bor typ 1 mil från centrum av en stor stad har reservkraftaggregat ? Sen finns det nog inga elbilar som har möjlighet att "docka" med elsystemet i ett helt hus - och det är säkert inte heller tillåtet skulle jag tro (säkerhetsaspekter). Tycker fortfarande att "problemet" att man inte kan ladda en elbil vid långa elavbrott känns väldigt "konstruerat" och knappast ett reellt problem i det sammanhanget.
Kommentarer
Hur ska det funka när man i Stockholm planerar för 0,2 parkeringsplatser per hushåll vid vissa nybyggen.
Kommer fördyra nybyggnation i ett läge där Sverige har ett enormt behov av nya bostäder.
Inte givet bara bra.
Ett önskemål från några muppar, kommer aldrig att bli genomfört i praktiken.
Sånt som kan göra att EU motståndet växer.
Vad då Vidstige - att det skall bli enklare att leva med elbilar ? Tror du på allvar att det ökar på EU-motståndet...
Det beror väl på hur direktivet kan inkorporeras i svensk lagstiftning och byggråd.
Handlar det om framdragning av matning till "lämplig" plats blir det knappast någon försvåring . Ska det installeras utrustning för laddning landar det 10 000-25 000 kr beroende på jobbets omfattning.
Det borde väl räcka med 3 fas någonstans utan på kåken..
Om det påverkar kostnaden för att bygga mycket och utbudet av bostäder ja. Kan tänka mig att detta kan vara extra negativt för hyresrätter.
Allting kostar Pi...
Men det är ingen lag som är genomförd.
Det är ett FÖRSLAG till EU-direktiv!
Vidstige - i egenskap av bl a gammal ekonom så är jag fullt medveten om att allt kostar. Dock har jag i denna fråga lite svårt att se kopplingen till ökat EU-motstånd. Tror tvärtom att de som bor i lägenhet snarare applåderar förslaget och i totalkostnaden för att bygga en lägenhet är nog ändå detta en "piss i havet". Och byggs det som nån nämnde 0,2 P-platser per lägenhet i stadskärnorna så blir det nog inte heller så påfrestande för hela investeringskostnaden. Och det är som sagt dessutom bara ett förslag till ett EU-direktiv.
Så sa man säkert även om föregångarna till dagens tankstationer när de började växa fram. Här en bild från år 1913 på världens första drive-in station för fordonsbränsle i Pittsburgh, USA. En del har som bekant hänt på den fronten sedan dess...
Källa: http://www.post-gazette.com/business/2013/12/01/FILL-ER-UP/stories/201312010079
Jag tror på utveckling av batterier så att de blir i typ "väskform" så att man lätta kan byta dessa på en mack eller batteribyte-ställen.
Med lång räckvidd och lätt byte av batterier lär det aldrig bli något problem med en elbil oavsett hur långt man behöver köra.
Hacken, eftersom biltillverkare verkar avsky standardisering mellan koncernerna blir det nog inte så lätt... Måste få upp kraften lite också, en väska på 2-300 kg är tung ;)
Men allt som fördyrar bostäder idag behöver undvikas, det är redan för höga krav på nybyggen som gör det för dyrt.
Finns inget som säger att man måste lyfta batteripaketet för hand, en robot vid stationen kan ta hand om det.
standardisering blir ett måste om det skall fungera.
Blir väl som med mobiltelefoner, en tillverkare lobbar för en standard för laddkontakt, när det väl kommer är dom de enda som inte hakar på. en standard som dessutom bryts av någon tillverkare bara för att...
Var det inte den här ide´n som fanns ett tag i Köpenhamn, battreribyte på Zoe?
Det är visst nerlagt nu.
Men Tesla har ju ett projekt på gång: http://teslaclubsweden.se/forsta-batteribytarstationen/ och http://www.laddaelbilen.se/2013/06/23/teslas-batteribytesstation-17321736
Det blir allt vanligare att bostadsrättsföreningar accepterar att bygga laddplatser till sina medlemmar eftersom mängden laddbara bilar ökar. Noterade i helgen att även Malena Ernman fått laddmöjlighet hemma så hon kunde byta till elbil. Jämför man med all övrig förbrukning i ett hus är elbilsladdning inget extremt fast det kräver förstås lite tankar kring fördelning mellan faserna eftersom de flesta bilarna på marknaden inte hanterar 3-fas.
Tesla Model S går rätt kvickt att byta batteri på om man skulle vilja och ha rätt utrustning https://youtu.be/aZU0wnpyhF8
Eftersom jag tycker man ska få med batteriet i köpet av bilen och inte leasa som hos Renault är jag inte positivt inställd till att byta.
...och eftersom jag tycker lika som Mäkinen i "batteribytes-frågan" så ser jag inte heller några fördelar. Hur kul är det t ex att byta till sig ett batteri som använts hårt och länge och lämna in sitt eget som man hanterat enligt konstens alla regler och som inte gått så långt ?
Fast egentligen är det ingen kris om det finns 2-3 olika standarder, detta borde en bytesstation kunna hantera.
Skall elbilen slå igenom som den stora säljaren som familjebil så måste ett batteribyte vara möjligt ungefär som att köra till macken för att tanka.
Man skall kunna göra ett batteribyte på säg 5 minuter eller mindre och vem skulle då tveka att köpa en elbil? Inte jag i alla fall.
Batterier som använts hårt och länge skall förstås bytas ut till friska batterier. Detta skall ingå i kostnaden för ett batteribyte/"tankning".
Tror inte detta är omöjligt att lösa om man verkligen vill och det kommer troligen om Svenska staten sätter en gräns liksom Tyskland på hur länge man får sälja nya bilar som drivs med fossila drivmedel.
Som alltid när det gäller ny teknik som innebär satsningar på infrastrukturen så ser de allra flesta bara problemen istället för möjligheterna, kanske man för en gångs skull kunde titta på förslag av denna typ från andra hållet istället...
Mycket kan man beskylla EU för men när det kommer till byggandet av nya bostäder så är detta ingenting, det finns större inhemska problem att ta tag i.
T.ex. hur kan snittpriset i Sverige på en nybyggd hyresrätt ligga på 9000:-/mån för 75 kvadratmeter? (2012 års siffror men priset lär inte gått ner på fyra år)
Havererad bostadspolitik?
Kartellbildning inom byggföretagen?
Skrupelfria hyresvärdar?
Troligen alla tre alternativen...
Jag vet inte om Gogoro har haft några större framgångar med batteribyten.
https://www.gogoro.com/
Verkar ju ganska framgångsrikt om det stämmer som står i broschyren om Gogoro.
De sätter upp en ny station någonstans på 30 minuter.
Jag tycker att det är lite överdrivet att ha laddplats i hemmet. Var ska man ställa bilen, bakom soffan?
Det finns nog plats för bilen i de flesta vardagsrum men det största problemet är väl att få in den?
Speciellt om man bor på andra våningen och den finns bara en liten hiss.
Allt handlar om prioriteringar.
http://jalopnik.com/this-house-is-a-ferrari-workspace-garage-gallery-475114441
http://jalopnik.com/the-full-story-of-the-guy-who-pulled-his-bmw-m3-into-hi-1787624865
Miljöregler som pushas ut från EU har varit ett problem för medlemsstaterna och som väcker EU-mostånd. Om Tysklands nya linje blir en allmän linje i EU så tror jag risken är stor att det ökar ännu mer. Tror detta var en viktig orsak till Brexit också, framförallt arbetarklassen är inte nöjd med detta. Vi ser liknande trend nu i USA och även om Trump förlorar finns konflikten kvar.
Jag behöver en större hiss!
Hej chefen, jag kan inte komma till jobbet idag, det är slut på ström i bilen, ett träd blåste ner över ledningen inatt. Kanske kommer på fredag om de hunnit laga det.
Infrastrukturen för att ladda elbilar finns, gäller bara att någon finansierar det och fixar ett väderbeständigt elnät...
Finns det befolkade delar av landet som fortfarande har långvariga elavbrott regelbundet?
Om det blir batteripaket och de flesta köper elbilar så kommer batteripaketen att gå ner i pris och det är inte omöjligt att man kan ha ett reservpaket hemma för de fall när strömmen går där man bor och man inte kan ladda.
Hade Teslas största batteripack suttit i Hyundai ioniq istället så hade den rullat 100 mil med det...
Hyundain verkar vara grymt snål med elen.
Det betyder också att med en Tesla snabbladdare så hade man tankat Hyundaien med el för 30 mil på en kvart.
Inför ett EU-direktiv som förbjuder kablar över marken först, de är ändå så otroligt fula. Det inser man när man besöker en plats som redan har förbud.
Hur som helst verkar det galet att kräva detta av ALLA nya bostäder. Om jag bygger ett torp på ett berg mitt i skogen måste jag alltså ha en laddningsstation?
Mycket som det som hör priset på hyresbostäder dyrt idag är delvis det du skriver ovan, MEN...
- Kommunen tar i många fall okristligt betalt för marken, säkert för att de köpt den alldeles för dyrt
- Bygglovsprocesser som många gånger tar oändlig tid med kostnader som rullar under tiden
- Överklaganden, överklaganden och överklaganden, processen dras ofta ut med ett antal år innan ens spaden är i backen med alla kostnader som ändå rullar på under tiden
- Byggreglerna i Sverige som kräver massa saker som kostar extra, bullerkrav, 100% handikappanpassning från dag 1 med automatiska dörröppnare, plats för rullstol överallt osv.
- Avskrivningskrav direkt mellan byggkostnad och marknadsvärde
- Krav att bygga med långsiktighet i materialval för lägre underhållskostnader
- Hyresgästförening som inte kan se relation mellan kostnad och hyra
Hur länge skall jag hålla på?
Bygg billigare skriker regeringen, hur då undrar jag! (OT, det blev politik, sorry...)
Vill man sedan ha ett eluttag för en elbil till sin parkeringsplats så "Går inte det" varken på en hyresrätt eller bostadsrätt, även om jag vill betala för den!
Jag hade missat att det skulle vara handikappanpassat när vi byggde villan för några år sen. Det blev inte bättre av att den ena killen som skulle gjort slutbesiktningen satt i rullstol och inte kunde ta sig fram till huset. Infarten var inte helt anpassad för rullstolar i det läget.
Det är mycket regler att förhålla sig till när man bygger. El till parkeringsplatser borde dock vara en självklarhet. ;-)
Räcker ju med en natt.
Långvarigt är när det gått minst ett dygn, då kan man få några 100 kr i ersättning.
Robban, lägg till också extremt höga skatter på byggandet. Som nån M politiker uttrycket det, värre beskattat än starksprit. Gissa om Sverige behöver polska byggare...
Vidde, vi skall väl inte snacka politik här, men...
Det är väl inte högre skatt på en byggare eller ett byggprojekt än på något annat i landet?
Samma löneskatt som på ditt arbete
Samma moms på hela bygget som på allt annat vi köper
Samma bolagsskatt som på alla andra företag.
Att det finns så många Polska och Baltiska byggare i Sverige är för att vi inte har några nya Svenska byggare, för att jobba på bygge är inget för våra ungdomar, branschen är fullkomligt underbemannad!
Robban, skatteeffekten när du räknar in alla skatter som betalas in för ett bygge är enorm.
Är ju därför sossarna sysslade med mycket subventioner förr när hyresrätter skulle byggas, dom insåg att vårt skattesystem lägger en våt filt på nya bostäder.
Polska byggare behövs inte bara för att tillfredställa numerärer utan också för att få ner arbetskostnaden.
Skippa polska elektriker bara, har sett en sån installation en gång. Läbbigt.
Sorry Vidde, en Polsk snickare kostar som en svensk, det ser facket till!
Så snålt brukar det väl inte vara, Larson1?
Går säkert att komma runt då ett polskt företag kan lägga sig lägre i pris i totalen.
När jag var i den branschen räknade vi allt över 300 ms som långt.
Elverk verkar ganska vanligt förekommande utanför allfarvägarna. I våra krokar har de grävt ner ledningarna så här är det oftast långt mellan avbrotten.
Här, visserligen på landet, men i ett av landets mest tätbefolkade områden, västra skåne, har vi elavbrott på nån timme varje söndag.......och ibland långa avbrott....
Luftledning på en del av sträckan, men jag bryr mig inte, tar under 30 sekunder sen går reservaggregatet i form av en scania v8 med en gigantisk generator igång....
Hyresvärdens 3000 grisar klarar sig inte länge utan el, ventilationen i svinstall är skitviktigt.....
Apropå det där med att det krävs vid varje byggnation, kanske lilla stugan på bergstoppen....
Det är vanligen el även till en sån, tror alla villor fyller dom kraven, ett uttag går att ordna, el finns redan......
I många bostadsområden finns elstolpar till motorvärmare på alla p-platser, tror inte detta är mer avancerat än så, grövre kabel, 3-fas såklart, men ändå. ...
Ersättningen går ju ut efter 12 timmar, jag vet att efter 12-20 mil är strömmen slut i en elbil, om strömmen då har gått de 8 timmar jag sover på natten får jag dels ingen ersättning och dels kommer jag inte till jobbet. Och vad är 900 kr för 12-24 timmar, tjänar ju mer att vara på jobbet i 8 timmar...
Nu har jag faktiskt trots boende i skogen och luftledning varit väldigt förskonad från strömavbrott (som jag märkt av).
En bekant var orolig för åska också, men det lär väl knappast vara något problem för komplicerad elektronik idag, värmepumpar och PLC-styrdon klarar ju av det t.ex.
Ersättningen går ju ut efter 12 timmar, jag vet att efter 12-20 mil är strömmen slut i en elbil, om strömmen då har gått de 8 timmar jag sover på natten får jag dels ingen ersättning och dels kommer jag inte till jobbet. Och vad är 900 kr för 12-24 timmar, tjänar ju mer att vara på jobbet i 8 timmar...
Nu har jag faktiskt trots boende i skogen och luftledning varit väldigt förskonad från strömavbrott (som jag märkt av).
En bekant var orolig för åska också, men det lär väl knappast vara något problem för komplicerad elektronik idag, värmepumpar och PLC-styrdon klarar ju av det t.ex.
Vid längre strömavbrott så är det nog annat som ger större bekymmer än att man inte kan ladda sin elbil. Var med om det i Sundsvallstrakten för nåt år sen i samband med en jävla storm under nyår och ett avsevärt större problem var bl a avsaknad av belysning, värme och matlagningsmöjligheter. Och det var ca: 1 mil utanför Sundsvalls centrum...
Pi, med en väl laddad elbil kunde ju den utgöra reservkraft vid en strömavbrott!
Men reservkraft kan man ju redan nu på ett enkelt sätt få med en dieselkragg.
Jo - men hur många som bor typ 1 mil från centrum av en stor stad har reservkraftaggregat ? Sen finns det nog inga elbilar som har möjlighet att "docka" med elsystemet i ett helt hus - och det är säkert inte heller tillåtet skulle jag tro (säkerhetsaspekter). Tycker fortfarande att "problemet" att man inte kan ladda en elbil vid långa elavbrott känns väldigt "konstruerat" och knappast ett reellt problem i det sammanhanget.
https://www.tesla.com/powerwall - Om man nu bor i ett område/land där problem med stabil leverans av ström finns.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.