Nu är det upp till bevis, bilnördar och märkesfanatiker.
Nu skall min nuvarande bils fem sämsta saker listas. Jag börjar.
Min bil råkar för närvarande vara en Mercedes Benz GLC 220d av 2018 års modell med dryga 4000mil på mätaren.
Att ramsa upp sämsta sakerna, eller saker man retar sig på är lite kinkigt, men jag försöker finna 5 saker jag skulle vilja ha bättre på kommande bil. Ingen rangordning mellan dom utan bara rätt av saker som jag kommer på.
1. Även om sätena är bra så saknar jag sidostöd som klämmer om min smala gängliga rygg och dom kunde varit mjukar och en liten valk i stolens överkant som min rygg känner av.
2. Saknar adaptivt ljus som jag haft på två tidigare bilar, bra ljus men det finns bättre.
3. Enormt stor mittkonsol som inte ger mitt högerben tillräckligt fritt utrymme. Tycker jag sitter snett som i en gammal Saab 93.
4. Slamrig gammal dieselpjäs till motor, i alla fall utvändigt och när varvtalet passerar 4000rpm.
5. Den högblanka svarta plasten på mittkonsolen är inte varesig praktisk eller så passande för biltypen i övrigt.
Min nuvarande bils 5 sämsta saker.
Uppdaterat: 2020-07-05 23:18
Guran
Kommentarer
120i m-sport automat -2019
1: saknar justerbart svankstöd, istället får man justerbara side-bolsters vilket iof också är bra.
2: inget nedfällbart mittarmstöd bak, riktigt b att det inte är standard på en förhållandevis dyr bil
3: Rft däck och allt som det medför
4: mittarmstödet fram är i vägen för handbromsen när den är i läget jag vill ha den
5: Lädret på ratten har redan börjat bli glansigt trots att jag tar väl hand om min bil och rengör och behandlar allt läder regelbundet. Åkte i en kompis V60 lånebil som är ungefär lika gammal och har rullat lika långt som min bil, ratten såg och kändes som helt ny.
Finns några andra småsaker, som det billiga ljudet när man stänger dörren eller att den saknar all modern säkerhetsutrustning, men det visste jag när jag köpte den och jag är i det stora hela väldigt nöjd med bilen trots allt. Den har många positiva sidor som överväger de negativa.
Min vw passat årsmodell 12. Som ska bytas bort i höst.
1) saknad av adaptiv farthållare.
2) enbart 6 vxl dsg.
3) lite för liten med bakåtvänd bilbarnstol i baksätet.
4) saknad av spegling av mobilen
5) värdelös lane assist.
Annat onödigt utrustad som ingen funtad person använder längre är min ”fantastiska” cd växlare som jag aldrig har försökt använda.
Bra saker med bilen är skinnsätena, ventilerade fram och även uppvärmda bak, fjärrbränslevärmare. Automatisk fickparkering kan jag också leva utan även om man har.
Nu var det några år sedan jag ägde min Bmw 3 serie, men jag upplevde inga problem med sport sätena. Utan Gbg Sthlm kunde man köra utan besvär, tyvärr saknar man det utdragna lårstödet på alla andra bilar jag ägt efter.
Ja det är konstigt med utrustning. Kollar på ny beg bil och svårt att hitta en 5 serie som är vettigt utrustad i en rimlig prisklass för min ekonomi. Audi A6 är likadan.
Stolarna likt Apex, saknar svankstöd.
Regsensorn måste startas om vid varje färd.
Farthållaren är ologisk.
Styrningen är trög i låg fart (mycket bra när man väl rullar)
Motorn är ruskigt tyst, vibrationsfri och effektiv, lätt att det går lite för fort, eller att man glömmer växla.
Känner igen det där med styrningen i låg fart från när jag hade en e90. Det var två armar som gällde när man parkerade, uppsidan är att styrkänslan slår alla moderna BMW:n.
Pärla till motor, den går att starta i 3:ans växel utan några vibrationer.
Tja, min bil är så pass gammal (Octavia RS -06) så dom flesta moderna hjälpmedlen saknas.
Regnsensorn slutade fungera för flera år sen efter justering av motoroptimeringen. Låset på förarsidan har kärvat fast så jag får låsa upp/låsa med fjärren. Onödigt breda och låga däck, med tiden har jag insett att mera gummi mellan fälgen och vägen är tystare och komfortablare. Stolarna helt okej, kan bara minnas nån enstaka gång jag haft lite obehag vid mycket långa turer. Finns inte ens Bluetooth. Så inga större brister, mest irriterande småsaker.
Styrningen perfekt i alla farter, hyfsat bra drag i motorn. Byte till en begagnad Superb TSI 280 4x4 börjar hägra efter provtur... :)
Den enda bilen som är intressant är egentligen den gamla och numera enda 9-5an, en -05 som gått 22000 mil. Nåja det finns en 9-3 som är några månader äldre och som numera innehas av en av sonsönerna, men den har bara gått 16000 mil.
Det märkliga med 9-5an är att allt fungerar som fanns från början, utom bakrytetorkaren som ska bytas nu och stöldskyddet som varit ur funktion sedan fem-sex år. Det måste clearas efter varje start för att någon annan info ska kunna visas. Det är back-up batteriet som är slut och hela enheten, som kostar 1800:- +3000:- i arbete, måste bytas. Så mycket lägger man inte i onödan på en så gammal bil. Givetvis så vet grabbarna på Turbo Club hur man löser det här enkelt med batteribyte för ca 50:-, bara att ta ner enheten, skära upp höljet, byta batteriet, smälta tillbaka den utskurna delen av plasthöljet och återmontera, lätt som en plätt!
Det jag alltid retat mig på är bristen på förvaringsutrymmen, dörrfickorna är små och samma med handskfacket, dörrfickorna bak är så små att de inte rymmer mer än den ena av ett par handskar!
Det trevliga är de fortfarande bekväma stolarna, klädda med beige läder som fortfarande är helt och väldigt rent trots ganska dålig skötsel.
Motorn är fortfarande pigg och tar bara ca 0,5 l olja/1500 mil, däremot har den aldrig varit snål på bränsle, den går att köra på 0,7 l/mil men det står inte jag ut med och det går att få den att ta 2,0 L/mil också!
Jag är främst intresserad av att sitta bekvämt och att inte utsättas för onödigt buller och där är Mondeon riktigt bra, stolarna är väldigt lika Saabens, bara lite kortare dyna, däremot är jag lite mer tveksam till Volvos stolar i S90, ok. de blir bra efter mycket justerande, men är lite för hårda, jag trivs bättre med de som är i V70.
Nu har det kommit en Superb till familjen, men den kör inte jag särskilt mycket och knappt alls nu i dessa tider, men de stolarna är ju avsevärt hårdare, ska bli intressant att se hur de kommer att upplevas på lite längre körning.
Peugeot 308 GT 225 -19:
Jag snålade och valde inte till adaptiv farthållare, det ångrar jag och ser som en nackdel.
Peugeot är inte de bästa på infotainment system. Finns många andra tillverkare som har bättre system.
Hade önskat inbyggt Spotify bland annat även om det finns Android Auto och Apple Carplay.
Den är fossil och nu när jag nästa år ska få installerat laddare i garaget som kommer vara kostnadsfri att använda så vill jag absolut ha elbil.
Hade önskat dubbla mugghållare fram.
Hade också önskat fysiska knappar till saker som att höja och sänka temperatur och fläkt. Finns nu bara att nå via skärmen.
Ja jag funderar på vad som är sämst på min octavia.
Något som retat mig sedan jag köpte första octavian är att original fönstertoningen är åt helsicke för ljus.
Att det inte gick att få automatisk kula men något som jag kan leva med.
Skyltavläsningen är sisådär men det har andra märken problem med också.
Annars har jag svårt att hitta något annat som jag ser negativt på.
Den har allt jag har ett behov av i utrustning och dessutom väl fungerande med bra och enkel logik på allt.
Gissade att du inte skulle hitta fem saker, Shogun kommer nog inte hitta en enda...
Hur svårt kan det vara...
Kia optima:
1. Saknar värmepump så man får lura den att inte använda bensinmotorn
2. Sluttande bagageutrymme
3. Inte superbra på att styra själv
4. Irriterande line keeping assist på vägar utan mittlinjer
5. Skinnklädseln lite hård men framförallt kall på vintern med ganska långsam värme
Jag tror inte att det existerar en bil som jag inte hade hittat 5 saker jag stör mig på
Nja man behöver ganska många mil på en bil för att man egentligen ska kunna säga definitivt vad man stör sig på.
Ibland faller det ologiska på plats efter en tank eller så och blir en bra grej.
Men som avsaknaden av mugghållare eller bara en i ett framsäte!!! är man alltid en i bilen eller??
Det är ju så sjukt dåligt på en modern bil så det kan bara vara franskt.
Saker och ting som avaktiveras (typ farthållare mm elektroniskt bling) så fort man kliver ur bilen är ju så dåligt att klockorna stannar.
Men visst finns det mycket att störa sig på när man provar många bilar per år.
Nu var det fem saker med DIN bil MSO
Bättre kan du allt, inte skall du ramsa upp problem med andra bilar som du inte äger.
Jag skulle komma på massor om jag ägde en Octavia.....
Kul tråd. BMW X3 xDrive 20d 2015:
1. Saknar justerbart svankstöd. Stolarna har en fast puckel som funkar okej som svankstöd, men ibland skulle det vara bra att kunna justera. Var för snål för att välja till det.
2. Trafikljud hörs för mycket i hög fart.
3. Nedre delen på dörrsidorna består av lättrepad hårdplast.
4. Lite för mycket motorljud, framförallt med kall motor på vintern.
5. Hittar inte så mycket mer. Baksätet är lite för lågt och platt, men där sitter jag aldrig.
Kul tråd! På min MB 300 D:
1. Inre backspegeln saggar över tid trots att den sitter som berget.
2. Inre backspegeln sitter för långt bak och till höger.
3. Yttre vänstra backspegeln blir svår att läsa av när det regnar - till skillnad från den högra.
4. Filhållningsassistenten suger.
5. Bilen startar i "Comfort" vad man än ställer in.
KIA Optima sedan 2017
1. Filbytesvarningen läser längsgående skarvar som att det är linjer mellan filer och varnar för att jag byter fil utan att blinka.
2. Avståndsradarn för känslig för snö och stänger av sig. Har även hänt i regn.
3. Fjädrarna till bakluckan orkar inte lyfta den när man använder automatisk öppning.
4. Motorn låter för jävla illa och disharmoniskt.
5. Glastak. Ger en kall känsla.
Jag kan även ha fem saker med min förra bil
Mazda CX-5 2016
1. Dåligt svankstöd i stolen, ett trivialt som bara kunde åka ut eller in
2. För kort justermån på ratten
3. Bullrig framförallt beroende på asfaltens beskaffenhet
4. Svart metallic, tunn men blank och fin lack, djävulens påfund. Alltid skitig och fylld av stenskott.
5. Dålig effekt i sätesvärmen i kombination med skinnklädsel. Kallt på vintern om inte bränsledrivna värmaren kördes.
Kul tråd, en liten roast av min Hyundai IONIQ Electric 2018.
1. Vindrutespolningen lämnar ett ganska stort område i mitten på rutan som inte får spolarvätska alls på sig. Resultatet blir att alla insekter kletas ut i mitten.
2. Värme finns det gott om, men något klen AC på vintern. Klimatanläggningen har lite svårt att torka upp kupén i västsvensk vintern. Blir gärna lite immigt en stund innan ACn har jobbat ikapp.
3. Årets uppdatering av navigationen gjorde det bara möjligt att ställa in två vägpunkter till destinationen. Illa för en som söker laddplatser på långresa.
4. Lacken verkar vara lite känslig och lättrepad.
5. Helljuset (utan LED-ramp) är ett skämt. Men det är som sagt åtgärdat.
För övrigt kan jag absolut leva med bilen. Den kommer nog att finnas med några år framöver trots att leasingen går ut om 7 månader.
PS. Elektriskt svankstöd för föraren ingår i grundmodellen. Varför ska tyskarna ha extra betalt för det, när koreanerna inkluderar det?
MSO1000
Vart är du?
Hur går det, får du fram en lista med FEM saker du retar dig på.
Vill minnas att du faktiskt tagit upp några saker i din +2000 inlägg långa tråd. Eller har du förträngt dessa?
Avsaknad av automatlåda den borde du sakna på nuvarande bil. Men det kanske vägs upp av att du slipper vänta en halv sekund innan bilen ”skuttar iväg”
Det enorma bagageutrymmet som rymmer allt och lite mer därtill
Adaptiva led lysen (som var utomordentliga på Superben, trotts att det bara var xenon på den :)
Det var tre saker, du kan säkert fylla på.
Det jag menade var att jag inte tror att det existerar en bil som jag hade kunnat äga utan att hitta fem saker jag stör mig på.
Det är ju ytterst troligt att det är så.
Guran, vad det gäller automat så har jag haft några sådana under 30/40 åren och senast 7000 mil med dsg lådan dq250 men ryckig eller skuttig var den aldrig utan mer tvärt om.
Men lite störande var allt den där 1/2 sekunds fördröjningen i samband med start stop systemet vilket man inte har på en konversonell automat.
Men manuell eller automat är ingen big deal för mig, inte det minsta faktiskt.
Imponerad var jag av superbens flytande heljus med xenon som aldrig bländade av på 40 mil och utan motblink.
Men jag är fullständigt nöjd med min egen enkla men effektiva LED som jag kör på automatik till 95%.
Jag har testat en del och många är skit och min egen T-cross är verkligen såå mycket sämre i lys effekt både på hel/halvljus.
Jag är en enkel man och är faktiskt nöjd med bilen.
Sitter bra och med bra insteg med min och gummans normallängd.
Lägger nästan upp kajaken med en hand på taket till skillnad mot suven.
Jag sträckkör regelbundet 50-70 mil utan minsta träsmak.
Och faktum är att hartzbacken som vi äger har samma golvyta som kombin på tal om storlast.
Nja Guran. Jag har svårt att för mig känna så många direkta fel att störa sig på utan det fungerar helt okey.
Däremot när andra räknar upp alla felen är det samma som jag ser på andra bilar jag kört.
Som tex armstöd och avsaknad av armstöd.
Oavsett om jag vill ha stolen i lägsta läget eller 12 cm högre i högsta läget så har jag alltid stöd för höger armbåge på det justerbara armstödet vilket för mig är ett krav.
Bara här går 8av 10 bilmodeller bort.
Du är lyckligt lottad du MSO1000 nöjd och belåten :)
Jag hittar alltid något som kunde varit lite bättre för att motivera ett kommande bilbyte.
Den bilen jag hade längst av alla hade inga finesser alls, det var en ”negercykel” enligt säljaren :)
Men se nu inte ”utmaningen” som problem, utan vad skulle du vilja ha från alla bilar du provkört.
Jag skulle t.ex vilja ha V8 motorn och säteskomforten från Lexus RCF. Därav kan jag reta mig på att min bil inte har den eminenta sittkomforten och prestandan från motorn då jag vet vad som finns.
Skulle jag bara vara nöjd så funkar frugans Hyundai I20 med 84hk sugmotor. Den är snål på soppan, kan åka jättefort, praktisk och billig med bra garantier. Jag kan till och med sitta hyfsat i den ett par timmar men den har ett lyse som enkom är ämnar för körning dagtid eller på vägar med gatljus.
Men när jag sedan sätter mig i min bil och kör så märker jag en klar skillnad.
Men som frugan säger om sin I20, det är den bästa bil jag haft, vill inte ha någon annan....
Kanske en Kona till frugan nästa gång då? ;-)
Jo då, jag har tänkt taken.
Men med 1070 mil på mätaren efter drygt två år så försvinner alla tankar om eldrift.
Förövrigt är Kona en trevlig liten bil, jag har testat både elektriska och med bensinmotor.
Nu är hon nöjd och belåten så då får bilbytandet ägnas åt att motivera ett byte av min bil.
Tyvärr så visar vägmätaren 4200 mil så det är omotiverat tidigt då jag inte du funnit fem nog starka saker jag retar mig på med bilen.
Ja vi får se hur lång tid det tar innan Mso och Shogun hasplar ur sig nån lista med fem punkter här.....
Teslan har som jag vart inne på tidigare med såklart brister:
- Inga dörrfack alls, Saabnisse skrev 9-5 har små vilket jag själv med minns men Model S har faktiskt inga alls, mycket skumt designat.
- Ganska klen vindrutespolning, väldigt mycket sämre än man vant sig vid på sista bilarna. Man får hålla in spaken lite längre och slösa på vätskan.....
- Inga förankringsöglor för spännbanden till bakåtvänd bilbarnstol fram nere dör passageraren normalt har fötterna. Värdelöst för oss med småbarn. Dock delas detta med 95% av alla bilar på marknaden typ....
- Solskyddet är för smalt, man får ofta ta på solglasögon fast man fällt ner det.
- Inget mittarmstöd bak, smidigt ha det med lite fack och mugghållare i när dottern åker med. Nu sitter mugghållarna för baksätet längst bak på mittkonsollen, dit når inte ett barn när de sitter bältade på en barnkudde.
En till sak som jag störde mig på innan jag vande mig med rätt tryck med fingret.
När man skall tillfälligt sätta farthållaren i standbye, tex i en korsning krävs ett lätt tryck på farthållarspaken framåt och då om man trycker för hårt avaktiveras den och inställt värde försvinner.
En vanesak men kan hända än i dag.
Irriterande då fjädertrycket i spaken kunde varit hårdare på den i övrigt perfekta farthållaren jämfört med dom flesta rattknapparlösningarna på marknaden.
Ford Focus 1.5 ecoboost-18
1.Väldigt Känslig lack mot stenskott
2.Även framruta känslig för stenskott
3.Elutfällbara dragkroken...får bruka våld för att få den att låsa fast i läge 2...
4.Fel meddelande om nödsamtal ur funktion,krävs service åtgärd...
Ford har ingen lösning men funkar om man tar ur och sätter tillbaka säkring 11....
5.Kanske skulle va bra med lite bättre helljus
För övrigt en underbar bil såklart... ;)
Tänk om du haft farthållarknapparna på ratten i stället. Då hade du aldrig missat att lägga farthållaren i standby. Det är bättre att se vad man gör en bara trycka på en spak och gissa, känna, vad man gör mso1000.
Vi har fler bilar än KIA i hushållet.
Skoda Octavia kombi 1.0 manuell 2018
1. Den kan inte hålla spåret man väljer utan måste korrigeras i långa kurvor.
2. Motorn saknar grundvrid så man får "kärringstopp" då och då.
3. Motorn saknar motstånd så det går inte att motorbromsa vilket gör den adaptiva farthållaren delvis oanvändbar.
4. Skrollningen i menyerna hoppar som de vill, dvs byter riktning så ibland kommer man inte till den vy man vill ha.
5. Påfyllningen av spolarvätska sitter bakom huvpinnen(!) så det är onödigtvis svårt att fylla på.
Mazda MX-5 1995
1. Den verkar ha saknat rostskydd från början.
2. Dragkedjan till bakrutan spårar ur ibland.
3. En av remmarna under huven vägrar sluta slira.
4. Stereon hörs inte med taket nere på motorväg.
5. Man sitter lite för högt upp i förhållande till ratt och växelspak.
VW Golf Sportcombi 2.0 TDI 2017
1. Bullrig med 17”-lågprofil. 16” vinterdäck mycket tystare.
2. Adaptiv farthållare känslig för snö, i övrigt underbar.
3. Start/stop-funktion som inte kommer ihåg att jag vill ha den avstängd
4. LED-strålkastare känsliga för snö och is. Gäller antagligen alla bilar med LED.
5. Nyckeln fäller ut sig i fickan. Varför ”vanlig” nyckel på en 2017? På den Passat 2011 jag hade tidigare var det en ”klump” som trycktes in i ett hål. Mycket bättre.
Start/stopp-funktionen får nog inte ha nåt minne över hur man själv vill använda den - den skall alltid aktiveras automatiskt är jag rätt säker på. Det har säkert med godkännandet att göra - relaterat till förbrukningsvärdena och mätnormen.
Har en till också
Ford Mustang.
1. Törstig men ok ändå, snittat 1,05
2. Sliter däck men ok ändå, håller ca 3000 mil bak med Michelin och 1200 mil med Pirelli
3. Buller speciellt med taket nere men ok ändå, motorn vill man höra liksom avgasljud vid acc
4. Saknar line keeping assist och varning för bilar i döda vinkeln, studsar alltså mellan linjer om man släpper ratten
5. Stenskott framför bakre hjulhusen, dock bättre efter inköp av främre stänkskydd.
Inte svårt MSO, ge mig en Octavia så lovar jag att jag hittar fem saker.
Mäkinen.
Pod 3 på adaptiv farthållare.
Hur och har du använt den?
Den har ju inget med motorbroms att göra, vid ev upphinnande av en annan bil så proportionerar den ner gasen till lämplig nivå och räcker inte det så aktiveras bromsen försiktigt.
Inga problem alls med det och så funkar alla bilar.
Pos 4 borde du anmält som garant punkt för utbyte av rullhjulsknappen.
Inga problem med den.
Pos5 ja en snik konstruktion.
Pos 2. Ja en vanlig svaghet på en trea men dock en vanesak.
Haha Christer.
Vi har flera bilar i klanen och det mesta är en vanesak.
Men jag hävdar ändå att en spak som man använder frekvent med tex 4 lägen är bättre än 7 knappar på var sida om ratten. Och vissa skräck scenarion är värre än så.
Jag aktiverar oftast farthållaren mitt i rondellen eller när jag svänger ut från korsningen så bilen tar mig upp till den tidigare inställda hastigheten.
Farthållaren är ett hjälpmedel och en lyx som jag alltid använder men som jag förstår av trafikbilden så är det få som använder den.
Jag hatar sendrag från utfarten och 10-20 under skyltad hastighet.
Hatar folk som respektlöst svänger ut på stora vägen och sedan börjar klia sig i röven innan gasen aktiveras.
Därför är en bra logisk farthållare bra för då kan man klia sig i röven.
Ja kanske lite överdrivet men undra varför många aldrig använder farthållare.
Jag har kört så pass många bilar för att ha en viss förståelse när rattknappar ibland sitter så illa att tummen måste vridas ur led för att aktivera en knapp.
Kanske långt ifrån alla men dom finns.
Nämn en bil där rattknapparna sitter så illa till att du behöver vrida tummen ur led? Jag ska därefter vid tillfälle åka och leta upp likadan bil på bilfirma och ta bild, jag tror personligen att du överdriver så det står härliga till bara för att försvara det du tycker är bättre.
Kom på en sak till som kan vara irriterande och det är elbaklucka i kombination med fjärrmanövrering på nyckeln. Vid tillfälle hade jag en Kia Optima med hunden placerad i skuffen. Nyckeln låg i fickan. När jag kom ut till bilen var luckan öppen och hunden borta;-). Jag hade helt enkelt lyckats komma åt knappen varpå luckan öppnade sig. Hunden kunde sedan sticka (han drog snabbt in i huset intill där de till hundens stora glädje satt och åt (och bjöd på) pizza).
Så elbakluckor kan vara irriterande också - till och med om de sitter på en Skoda eller Toyota;-)
MVH AL
Tänk att försvarsställningen intas så fort en enda negativa sak om en Octavia tas upp.
En dålig egenhet blir en Vanesak.
Så klart blir alla dåliga grejer med bilen en vanesak så förstår jag att det inte finns några problem.
Men det borde i så fall gälla alla bilar? Eller är det bara Octavia som du har sådan tolerans för.
2. Innan denna bil hade vi en bil med mindre trecylindrig motor som inte var lika ivrig att sluta snurra.
3. Ligger man bakom en bil på 90-väg och kommer till en 70-sträcka beror det på hur hastigt bilen framför bromsar om jag måste gripa in eller inte. Bromsar de hårt kommer det stå "BROMSA" i instrumentpanelen och föra ett fasligt liv. Kastar jag i trean kanske det fungerar, men då lär det komma en indikation om att jag borde byta växel.
4. Eller också låter man bli att byta bild i menyn. Hustrun vill ha kompassen där och det är "hennes" bil.
Oj, vilken tråd:
Jag kör några kärror:
Volvo:
V60 T4 190 hkr (advance edt)
:
1. Obekväma stolar, för kort dyna
2. Ett miserabelt resonansljud i bilen på viss asfalt
3. Pilot assist med tveksam funktion - känns "rattfull" när den sick- sackar mellan linjer
4. En överaktiv regnsensor
5. Originalljudet i stereon låter inget vidare
V90 D4 AWD
1. Fruktansvärt otymplig i parkeringsgaraget
2. Stor vändradie
3. Orimligt resonansljud i kupen så länge man inte har rätt däck
4. Dieselmotorer som låter för mycket
5. Dåligt utformad baklucka (lutning på rutan är idiotisk)
XC60 D5 AWD:
1. Trång
2. Krånglig i menysystemet
3. Bullrig fläkt
4. Tveksam aktiv LED (kontra Audis matrix)
5. En låda som behöver fem veckor på sig för att göra kick-down
Kia Optima diesel
1. Felaktigt kalibrerad styrfunktion - reglertekniken är inte särskilt bra utformad
2. Buller på grov asfalt
3. Slö med dieseln
4. En sovande regnsensor
5. Dåligt halvljus med en stor skugga i mitten
6. Pip, pip, pip. Pipandet är värre den ljudet från dieseln
Peugeot 2008 SUV bensin-turbo 130 hkr
1. Varnar för lågt oljetryck trots att det finns olja
2. Drar snett vid acceleration
3. Vinglig
4. Dåligt med utrymme i baksäte
5. Grip-control som inte är ett dugg bättre än ett vanligt antispinn
Volkswagen Toureg
1. Förhållandevis klent bagageutrymme
2. Fyrhjulsdriften växlar abrupt mellan under- och överstyrning
3. Seg låda (påverkar punkt 2 negativt)
4. Seg gasrespons (påverkar punkt 2 och 3 negativt)
5. Törstigare än en atlantångare
BMW X1
1. Fyrhjulsdriften är seg, bakhjulen sover huvuddelen av tiden
2. Kopplar ur farthållaren om man kör i sportläget (som behövs för att få liv i bakhjulen)
3. Spårstabilitet,(run flat)
4. Vägljud (run flat)
5. dieselknatter och vibrationer i kupe
BMW 320 x-drive
1. Buller, buller, buller
2. Sitter ganska lågt
3. Överstyrd som en bakhjulsdriven bil - trots fyrhjulsdrift (kan även vara positivt iofs)
4. Lite högt växlad kontra X1 ovan med samma motorisering
5. Dieselknatter och vibrationer i kupe
Volkswagen Golf 1,4 TSI
1. Tråkig - som att dricka mellanmjölk
2. DSG kan vara lite ryckig (stör inte mig så mycket iofs)
3. Lite obekväma stolar
4. Vägljud
5. Ingen vidare design
Titta så enkelt det kan vara MSO!
;-)
MVH AL
Hur många inlägg har MSO skrivit i tråden utan att ha kunnat svara på det som avses?
Det är tydligen helt omöjligt, värre fanatiker är nog svårt att hitta.
Jag skulle aldrig någonsin ta råd av en sådan person.
+1000
Han kanske har varit politiker.....
mso1000 jag tror du har missuppfattat totalt hur en bil med rattknappar till adaptiva farthållaren fungerar. När jag kör i en rondell kör jag precis som du. Lägger farthållaren i standby före rondellens ingång (för kameran tappar kontakten med framförvarande bil lätt)och strax före utgång trycker jag på 1 (EN) knapp, plusknappen och jag lägger i föregående inställd fart.
Vill jag istället byta inställd hastighet vid utgången ur rondellen så gasar jag upp i önskad hastighet och trycker på 1 (EN) knapp), "standbyknappen", och får en ny inställd hastighet som jag kan korrigera med 2 knappar, + eller - knappen. Alltså man spelar inte dragspel med en massa knappar som du tror, i praktiken.
Sen måste nog du ha lite konstiga tummar för jag har aldrig träffat på någon med din åsikt.
Tummen kanske sitter mitt i handen....
På Volvo kan man ju enkelt använda minustecknet och bromsa bilen inför rondellen. Sedan kör man igenom den och trycker på plustecknet upp till rätt fart igen. Krävs inget annat än att man kan trycka på en (eller två) knappar.
MVH AL
Intressant tråd som väl egentligen inte handlar om bilars brister utan snarare om våra egna. Jag har precis som MSO väldigt svårt att räkna upp fem brister trots att jag har en högst ordinär bil. Vad beror det på? Tja kanske på att jag är glad att överhuvudtaget äga en bil. Ska inte utveckla det vidare men ni fattar.
Pinjong: Det måste ju inte handla om brister, som tidigare sagt med, kan vara saker som kunde varit bättre eller som saknas och hamnat på listan över egenskaper på nästa bil.
Sen tror jag personligen inte det finns någon bil som inte har minst 5 brister.
Jag kan utan problem räkna upp fler dåliga saker på både KIA och Skoda, men fem var det som efterfrågades. Mazdan blir värre. Den har inte så många saker monterade så den är ganska bra som den är trots att den kostat mig över 10000 kr.
A.L
Får du inte beslutsångest vilken bil du ska köra?
Om du har 9 nuvarande bilar.... ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.