Vi Bilägares forum

Miljözoner i Stockholm från 1/2 2020

Miljözoner i Stockholm från 1/2 2020

Då var det klubbat och klart, Honsgatan blir miljözon med krav på Euro5 från 1 februari 2020

https://www.expressen.se/motor/trafik/politikerna-tog-beslutet-miljozoner-i-stockholm/

Uppdaterat: 2019-09-03 09:48
*Robban

Kommentarer

EnannanRobban skrev:

Då var det klubbat och klart, Honsgatan blir miljözon med krav på Euro5 från 1 februari 2020
https://www.expressen.se/motor/trafik/politikerna-tog-beslutet-miljozoner-i-stockholm/

Äntligen !

Uppdaterat: 2019-09-03 09:56

Märklig att ingen under alla år kommit på att det måste vara nått annat än bilar som förorenar denna gata.

Uppdaterat: 2019-09-03 11:31
Rikard skrev:

Märklig att ingen under alla år kommit på att det måste vara nått annat än bilar som förorenar denna gata.

Försöker du göra gällande att den ligger rakt i riktning från Stockholms dominerande vindriktning och med en massa stora bunkerdieseltomgångskörande skepp?
Eller att den ligger rakt under inflygningen till Bromma?
Hursom, nu får Helldén som han vill, sätta ett stort skoavtryck på söder för sina gärningar.

Uppdaterat: 2019-09-03 12:40
*Robban

Har Euro 6 diesel och dubbfritt så jag kan fortsätta att köra på Hornsgatan så mycket jag vill! :-) Tycker ändå det är märkligt att man tillåter Euro 6 bilar och inte begränsar ytterligare till Euro 6d temp eller Euro 6d. Om man verkligen menar allvar med miljözonen så är Euro 6 baserat på NEDC långt ifrån tillräckligt för att få ner NOx nivåerna.

Uppdaterat: 2019-09-03 13:29

Skoda, från 2022 blir det Euro6-krav på diesel medan Euro5 kommer att vara kvar på bensinarna... Wierd!

Uppdaterat: 2019-09-03 13:39
*Robban
EnannanRobban skrev:

Rikard wrote:Märklig att ingen under alla år kommit på att det måste vara nått annat än bilar som förorenar denna gata. Försöker du göra gällande att den ligger rakt i riktning från Stockholms dominerande vindriktning och med en massa stora bunkerdieseltomgångskörande skepp?
Eller att den ligger rakt under inflygningen till Bromma?
Hursom, nu får Helldén som han vill, sätta ett stort skoavtryck på söder för sina gärningar.

Jo, det finns ju gator och vägar med betydligt mer trafik, som borde vara mycket skitigare.

Uppdaterat: 2019-09-03 15:01
EnannanRobban skrev:

Skoda, från 2022 blir det Euro6-krav på diesel medan Euro5 kommer att vara kvar på bensinarna... Wierd!

Verkligen. Så man kommer alltså tillåta direktinsprutade bensinbilar utan partikelfilter i en miljözon.

Uppdaterat: 2019-09-03 15:13
Skodaägare skrev:

Verkligen. Så man kommer alltså tillåta direktinsprutade bensinbilar utan partikelfilter i en miljözon.

Ohyes, de är mumma som kommer ur röret på en sådan, det har Daniel H fått för sig...

Uppdaterat: 2019-09-03 15:19
*Robban

Japp och vem skall finansiera systemet för att kunna bötfälla dessa lagbrytare.... Stockholms Kommun?

Uppdaterat: 2019-09-03 17:44

Ja det här blir resultatet när samvetslösa politiker sätter personlig prestige före rationellt beslutsfattande.

Det finns nämligen inget empiriskt stöd för att införa dessa zoner, vilket utredningar visar och vilket flertalet sakkunniga försökt få nämnd politiker att förstå.

Men istället för att korrigera sina egna missuppfattningar och böja sig för sakkunskapen gjorde han som alla diktaturliknande makthavare alltid gjort. Han sparkade expertisen och satte munkavle på obekväma rapporter som visade att Hellden har fel (vilket grundar sig i att han inte förstår ganska simpel matematik).

Historien upprepar sig alltså, oavsett det är Gustav Vasa, Adolf H, J Stalin, Katolska kyrkan eller Daniel Hellden som sitter vid spakarna. En trevlig klubb, med samma problematiska attityd mot resultat som ifrågasätter de egna dogmerna (och vanföreställningarna).

Eller som Winston Churchill sa: Fascismen kommer tillbaka, men den kommer bara vara klädd i andra kläder.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-03 20:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du är skrattretande...

Uppdaterat: 2019-09-03 21:05

Tack Axa. När det kommer från dig tar jag det som en komplimang.;-)

Att Axa sedan tycks applådera diktatur är hans huvudvärk. Själv ställer jag mig med stolthet på andra sidan och kritiserar därför både miljöpartiet och Daniel Hellden.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-03 21:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jag tycker bara det är långsökt att jämföra med mordiska diktatorer.
Jag kan hålla med dig om att Hellden inte skött det snyggt men i det här fallet är ju beslutet framröstat. Jag skulle tro att alla parter varit medvetna om vad experterna har haft för synpunkter med tanke på mediaspridningen under debaklet.
I slutändan så handlar det om att Stockholmarna röstar på andra partier ifall de är missnöjda. Boende på Hornsgatan kanske är nöjda med beslutet.

Uppdaterat: 2019-09-03 21:28

AL
Tyvärr. Du låter som en tokig med konspirationsteorier. ”Ja, vi kan avsätta denna totalitära diktator. I alla fall i skrivande stund.”
Det påstående är ju inte riktigt verklighetsförankrat.

Och fortfarande, beslutet om införandet av miljözon har ju tagits genom debatt och röstning.

Sedan vet jag inte på vilket sätt detta beslut kommer kosta miljardbelopp, men jag antar väl att det ligger i linje med det konspirationsteoretiska.

Jag tycker dina fanatiska uttalanden är i paritet med Helldens agerande...

Uppdaterat: 2019-09-03 23:29

Äntligen!

Uppdaterat: 2019-09-03 23:49

Axa. Du menar alltså att väljarna inte kan lägga sin röst på någon annan politiker och därmed få vederbörande avsatt i nästa val?
Faktaupplysning: Det kan man -i alla fall just nu.

Däremot öppnar miljöfrågan upp för möjligheter att via miljöns altare både utöva makt som skapa totalitära regimer. Det är Hellden ett typexempel på. Särskilt klimatet tycks attrahera särskilt många aktivister och ytterligheter av radikal karaktär. Och när denna grupp får tillgång till effektiva verktyg är man inte sena att använda dem. Det är också Hellden (och hela mp) tydliga exempel på. Är det inte kommunism så är det klimatet och är det inte klimatet så är det någon religiös skrift. Alltid med samma praktiska resultat iform av mänskligt lidande och försämrade levnadsvillkor för medborgarna.

Angående de samhällsekonomiska effekterna från miljözonerna är det en fråga som vi redan har diskuterat och där Axa också tog sig tid att läsa underlaget. Har du helt glömt bort det?

Sammanfattningsvis finns det ingen grund för att införa miljözonerna utan de klubbas igenom av rent dogmatiska och egoistiska skäl. Luftkvaliteten är tillräckligt bra och påverkan från några personbilar är marginell. Det är vad utredningarna visar och det är vad sakkunskapen kommit fram till (trots att Hellden ville skriva om rapporten så den skulle passa in på hans agenda).

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-04 07:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men AL, du som så starkt står för empirisk data och bekräftade fakta, hur kan du i samma andetag kalla något för klimataktivism?
Obs, min fråga har INGET med miljözoner i Stockholm att göra, för där har data ganska väl visat att det just nu inte föreligger något problem med luftkvalitén.

Uppdaterat: 2019-09-04 07:50
*Robban

AL
”I skrivande stund...”
Som om det demokratiska systemet i Sverige är instabilt och kommer kollapsa framöver.

Sedan forsätter du med din verklighetsfrånvaro. Var någonstans, någonsin, i historien har totalitära regimer haft miljön som fokus.
Om man lyssnar på svensk eller utländsk underrättelsetjänst så är de största hoten globalt höger extremism och religiös extremism. Inte miljörörelsen och definitivt inte MP i Stockholm.

Uppdaterat: 2019-09-04 08:50

MP är skyldiga till mycket dumheter i hela landet, och det lär tyvärr fortsätta,åtminstone i södra Stockholm där de är stora. På landet har man en betydligt annorlunda syn på MP än på Södermalm...

Uppdaterat: 2019-09-04 09:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tydligen kan Daniel Helldén påstå vad som helst. Var inte många rätt här:

https://danielhellden.se/2019/09/02/man-kan-inte-pasta-vad-som-helst/

Uppdaterat: 2019-09-04 09:26
EnannanRobban skrev:

Men AL, du som så starkt står för empirisk data och bekräftade fakta, hur kan du i samma andetag kalla något för klimataktivism?
Obs, min fråga har INGET med miljözoner i Stockholm att göra, för där har data ganska väl visat att det just nu inte föreligger något problem med luftkvalitén.

Att med buller och bång driva igenom åtgärder utan påvisbar effekt och att dessutom negligera all form av opponering ligger farligt nära aktivism. När man därtill tar upp det på nivåer som landar i radikalism står det totalitära styret på trappan och knackar på dörren.

För Sveriges del är det dessutom inte heltorimligt att vi redan släppt in totalitära krafter in i huset.

Och därför får vi miljözoner och därför har vi världens högsta värdering av koldioxid (långt över alla andra länder, överenskomna avtal och även i strid med IPCC;s egen ekonomiska kalkyl).

Jag vet inte om du var i Almedalen i år men det var jag. Och där avlöste tokigheterna varandra.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-04 09:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
”I skrivande stund...”
Som om det demokratiska systemet i Sverige är instabilt och kommer kollapsa framöver.
Sedan forsätter du med din verklighetsfrånvaro. Var någonstans, någonsin, i historien har totalitära regimer haft miljön som fokus.
Om man lyssnar på svensk eller utländsk underrättelsetjänst så är de största hoten globalt höger extremism och religiös extremism. Inte miljörörelsen och definitivt inte MP i Stockholm.

Axa. När man letar efter fascister och religiösa fundamentalister i varenda vrå har dessa en tendens att byta skepnad.

Det var därför som Churchill sa att nästa gång fascimsen kommer så kommer de att kalla sig för antifascister.

Nej, jag har inte påstått att vårt demokratiska system skall haverera. Men det knakar i fogarna. Och det är då som saker brukar inträffa.

Hade man kunnat förutse framtiden skulle förstås inget hända. Men så är det uppenbarligen inte, det visar historien med all önskvärd tydlighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-04 17:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Såg en kommentar från Helldén på twitter om att det är polisen som ska kontrollera att miljözonerna efterlevs, vilket väl troligen leder till att de inte får någon effekt alls. Hur ska polisen, genom okulärbesiktning, kunna avgöra om en bil är Euro 5/6 eller inte? Då måste man alltså vara expert på alla Sveriges bilmodeller. Eller ska de stå och skanna av alla nummerskyltar med en kamera och dator, som gör automatiskt slagning i bilregistret?

Uppdaterat: 2019-09-05 13:44
Skodaägare skrev:

Såg en kommentar från Helldén på twitter om att det är polisen som ska kontrollera att miljözonerna efterlevs, vilket väl troligen leder till att de inte får någon effekt alls. Hur ska polisen, genom okulärbesiktning, kunna avgöra om en bil är Euro 5/6 eller inte? Då måste man alltså vara expert på alla Sveriges bilmodeller. Eller ska de stå och skanna av alla nummerskyltar med en kamera och dator, som gör automatiskt slagning i bilregistret?

Rent tekniskt inget problem eftersom polisen redan har det i sina telefoner idag, används alltid i samband med fordonsstopp för att kolla status. Men, nej, jag ser inte heller att det kommer att göras razzior på detta utan det kan säkert göras några enstaka stopp, alternativt kontroll i samband med annan typ av stopp på just Hornsgatan.

Uppdaterat: 2019-09-05 14:02
*Robban
Skodaägare skrev:

Såg en kommentar från Helldén på twitter om att det är polisen som ska kontrollera att miljözonerna efterlevs, vilket väl troligen leder till att de inte får någon effekt alls. Hur ska polisen, genom okulärbesiktning, kunna avgöra om en bil är Euro 5/6 eller inte? Då måste man alltså vara expert på alla Sveriges bilmodeller. Eller ska de stå och skanna av alla nummerskyltar med en kamera och dator, som gör automatiskt slagning i bilregistret?

En variant är samma typ av avläsning av regskyltar som används för trängselavgifterna. Frågan är väl vad de kostar eller blir de möjligen självfinansierande?

En annan teknik är väl den som kanske införs när km-skatten kommer. Antar att den bygger på någon slags GPS-lösning.

https://mitti.se/nyheter/botfalla-bilister-hornsgatan/?omrade=sodermalm

Uppdaterat: 2019-09-05 14:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

De har för länge sedan infört tullar för att de inte vill att vi utifrån ska bränna våra pengar inne i staden så det är väl bara att vända sig till andra näringsidkare än på Söder.

Uppdaterat: 2019-09-05 14:57

Att det införs en miljözon på Hornsgatan är inte konstigt med tanke på att det är den gata som historiskt har haft störst överskridanden av luftföroreningar och hittills inte klarat de lagstadgade miljökvalitetsnormerna. Hornsgatan är helt enkelt den gata i Stockholm som har sämst luft.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
John2008 skrev:

Att det införs en miljözon införs på Hornsgatan är inte konstigt med tanke på att det är den gata som historiskt har haft störst överskridanden av luftföroreningar och hittills inte klarat de lagstadgade miljökvalitetsnormerna.

Men John, beror det på biltrafiken, dubbdäcken eller kan det också ha något att göra med att den ligger rakt i riktning från Stadsgården och rakt under inflygning till Bromma?
Jag är ingen motståndare till miljözoner, men ser att bara göra det på EN gata är klart kontraproduktivt. För om det har med bilar och dubbdäck att göra så kommer det istället bli närliggande gator som får ta smällen. Jag vet själv att jag en vinter skulle till en tvärgata som låg vid Hornsgatan och på den tiden körde med dubbdäck...
Blev dubbelt så långt och diverse kors och tvärs för att ta mig till adressen... Inte så miljövänligt på något sätt

Uppdaterat: 2019-09-06 08:46
*Robban

Varför inte införa miljözon i hela centrala Stockholm?
Egentligen är det en storm i ett vattenglas och fullkomligt verkanslöst.
Bättre att han den där Halldén drar till sin partifränder i Oslo och lär hur man kan få lite verkan på åtgärderna.
Dyra bomavgifter och många, totalt 83 st varav 52 har tillkommit i år.
Dubbdäcksavgift, 1400kr per säsong, eller 25kr/dag. Gäller i hela kommunen.

Detta har gett en snabb omställning till kollektivåkande och elbilar samt låg dubbdäcksandel.

Uppdaterat: 2019-09-06 09:11
EnannanRobban skrev:

Men John, beror det på biltrafiken, dubbdäcken eller kan det också ha något att göra med att den ligger rakt i riktning från Stadsgården och rakt under inflygning till Bromma?
Jag är ingen motståndare till miljözoner, men ser att bara göra det på EN gata är klart kontraproduktivt. För om det har med bilar och dubbdäck att göra så kommer det istället bli närliggande gator som får ta smällen. Jag vet själv att jag en vinter skulle till en tvärgata som låg vid Hornsgatan och på den tiden körde med dubbdäck...
Blev dubbelt så långt och diverse kors och tvärs för att ta mig till adressen... Inte så miljövänligt på något sätt

Jag undrar också över detta. Är verkligen Hornsgatan så trafikerad? Sveavägen och St:Eriksgatan är det ju också fullt med bilar på, varför gör man ingen miljözon där. Sen detta med att ta omvägar, verkar inte bekymra Helldén:

"De flesta bilägare i regionen påverkas inte alls eller i mycket liten utsträckning. Vissa bilägare kommer köra en annan väg för att undvika Hornsgatan"

Sedan tvivlar jag, som sagt, på att detta kommer ha någon effekt, för jag skulle tro att de flesta dieslarna i Sverige redan är Euro 5 eller 6. Före 2010 var dieselbilar relativt ovanliga i Sverige. När jag köpte min första bil 2008 (BMW 118d) så undrade många varför jag köpte diesel, var inte alls så vanligt på den tiden. Den bilen uppfyller 2005 PM som senare blev Euro 5.

Uppdaterat: 2019-09-06 09:26

Jag var i Oslo förra helgen för första och sista gången. Spenderade typ 1500 på parkering. Förväntade mig lite bättre kvalité på vägarna med tanke på hur mycket det kostar att köra bil där. Kommer inte ihåg sist jag såg så många potthål i centrum i en huvudstad.

Min vän från Oslo säger dock att kollektivtrafiken nästan är överdimensionerad och fungerar klockrent. Då har jag inget emot en bilfri stadskärna. Vet inte hur det är i Sthlm men i Gbg är den allt annat än överdimensionerad och klockren. Snarare tvärtom.

Uppdaterat: 2019-09-06 09:27
Skodaägare skrev:

Före 2010 var dieselbilar relativt ovanliga i Sverige. När jag köpte min första bil 2008 (BMW 118d) så undrade många varför jag köpte diesel, var inte alls så vanligt på den tiden.

Och vart har du levt? Diesel var väl utan tvekan vanligt långt innan 2010......sen att det var först därefter majoriteten blev dieslar är en annan sak, men att hävda att det var ovanligt med dieselbilar innan 2010 så har du nog rätt dålig koll.

Uppdaterat: 2019-09-06 09:48
Guran skrev:

Varför inte införa miljözon i hela centrala Stockholm?
Egentligen är det en storm i ett vattenglas och fullkomligt verkanslöst.
Bättre att han den där Halldén drar till sin partifränder i Oslo och lär hur man kan få lite verkan på åtgärderna.
Dyra bomavgifter och många, totalt 83 st varav 52 har tillkommit i år.
Dubbdäcksavgift, 1400kr per säsong, eller 25kr/dag. Gäller i hela kommunen.
Detta har gett en snabb omställning till kollektivåkande och elbilar samt låg dubbdäcksandel.

Jag håller fullständigt med, gör det ordentligt eller gör det inte alls! Och hellre då gör det ordentligt......

Uppdaterat: 2019-09-06 09:49
Apex skrev:

Jag var i Oslo förra helgen för första och sista gången. Spenderade typ 1500 på parkering. Förväntade mig lite bättre kvalité på vägarna med tanke på hur mycket det kostar att köra bil där. Kommer inte ihåg sist jag såg så många potthål i centrum i en huvudstad.
Min vän från Oslo säger dock att kollektivtrafiken nästan är överdimensionerad och fungerar klockrent. Då har jag inget emot en bilfri stadskärna. Vet inte hur det är i Sthlm men i Gbg är den allt annat än överdimensionerad och klockren. Snarare tvärtom.

Ja du skall ju undvika att parkera i centrum.
Parkerar skall du göra utanför centrum och ta tåg, buss, spårvagn eller tunnelbana.
Och som sagt, pengarna som tas in från bilisterna används inte till vägar.
Det är endast verkansmedel för att få folk att ändra sitt beteende och åka klimatsmart och minska både trafik och luftföroreningar.

Uppdaterat: 2019-09-06 10:03
Henrik M skrev:

Och vart har du levt? Diesel var väl utan tvekan vanligt långt innan 2010......sen att det var först därefter majoriteten blev dieslar är en annan sak, men att hävda att det var ovanligt med dieselbilar innan 2010 så har du nog rätt dålig koll.

Hmm, 2005 fanns det 217000 dieselbilar i Sverige (5 % av personbilar i trafik) . 2010 så fanns det 606000 st (14 %). 2018 fanns det 1,7 miljoner dieselbilar i trafik i Sverige (35 %) . 14 % skulle jag nog hävda är relativt ovanligt. Nu pratar jag förstås om personbilar, att diesel varit vanligt bland lastbilar och bussar är ju inget märkligt. Men jag uppfattar inte att diesel var speciellt vanligt bland personbilar innan "miljödieslarna" började komma.

https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/

Uppdaterat: 2019-09-06 14:18
Apex skrev:

Min vän från Oslo säger dock att kollektivtrafiken nästan är överdimensionerad och fungerar klockrent. Då har jag inget emot en bilfri stadskärna. Vet inte hur det är i Sthlm men i Gbg är den allt annat än överdimensionerad och klockren. Snarare tvärtom.

Åker sällan kollektivt i Stockholm, men skulle knappast säga att kollektivtrafiken är överdimensionerad. Jag uppfattar kollektivtrafiken i Stockholm som ganska störningskänslig. Tunnelbanan har väl dock varit det som funkat bäst de senaste åren. Bussarna får ju enorma problem så fort det blir lite halt på marken. Så man bör bo bredvid en tunnelbanestation om man ska åka kollektivt i Stockholm.

Uppdaterat: 2019-09-06 14:25
Guran skrev:

Varför inte införa miljözon i hela centrala Stockholm?
Egentligen är det en storm i ett vattenglas och fullkomligt verkanslöst.

Vore kanske bra med miljözon i hela Stockholm. Då borde det bli lättare för mig att hitta parkering, de gånger jag åker in på helgen :-).
Frågan är vad de som bor i stan och kör < Euro 5 då ska göra.

Uppdaterat: 2019-09-06 14:27
Skodaägare skrev:

14 % skulle jag nog hävda är relativt ovanligt.

Ok, så du anser att Kia är en ovanlig bil? Opel? Ford etc? Kia hade en marknadsandel i Sverige 2017 på 6,1 %, troligtvis lite mer nu, men att det skulle vara en ovanlig bil vet jag inte jag uttrycker det som.....men du anser att 14% är ovanligt?! Hmm, tja alla har vi ju olika preferenser om saker och ting ;)

Uppdaterat: 2019-09-06 14:53
Henrik M skrev:

Skodaägare wrote:14 % skulle jag nog hävda är relativt ovanligt.
Ok, så du anser att Kia är en ovanlig bil? Opel? Ford etc? Kia hade en marknadsandel i Sverige 2017 på 6,1 %, troligtvis lite mer nu, men att det skulle vara en ovanlig bil vet jag inte jag uttrycker det som.....men du anser att 14% är ovanligt?! Hmm, tja alla har vi ju olika preferenser om saker och ting ;)

Då tycker jag vi vänder på det istället, kan du motivera varför du anser att dieselbilar var så vanliga före 2010? Körde många i din bekantskapskrets diesel? Vilka bilar var vanliga som diesel upplever du säg mellan 2000 och 2010?

Uppdaterat: 2019-09-06 15:11

Nu är det ju egentligen inte antalet dieselbilar som är mest centralt i en fråga om utsläppen utan snarare hur mycket dieselbilarna körs.

För att utreda detta behöver vi först ta reda på hur mycket som personbilarna körs i Sverige.

Bild borttagen.

Som ni kan se kör de svenska personbilarna ungefär 6,8 miljarder mil varje år.

Av dessa körda mil utgör diesel 48%, mot bensin 44%, eller mera noga

Bild borttagen.

Totalt ger detta att dieseln står för 3,3 miljarder mil av personbilarnas trafikarbete varje år, mot bensinbilarnas c:a 3 miljarder mil.

Inkluderar vi dessutom övriga fordonsslag svarar dieseln för c:a 4,7 miljarder mil mot bensinmotorns c:a 3,1 miljarder mil (under antagandet att bussar och lastbilar främst drivs av diesel)
Bild borttagen.

Så nog är diesel i majoritet.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-06 16:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Motsvarande siffror för år 2010 såg sedan ut enligt nedan:

Bild borttagen.

Så visst har dieseln ökat både i numerära tal som i användning. Och detta samtidigt som luftkvaliteten blivit allt bättre och koldioxidutsläppen har gått ned.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-09-06 16:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Skodaägare skrev:

Henrik M wrote:Skodaägare wrote:14 % skulle jag nog hävda är relativt ovanligt.
Ok, så du anser att Kia är en ovanlig bil? Opel? Ford etc? Kia hade en marknadsandel i Sverige 2017 på 6,1 %, troligtvis lite mer nu, men att det skulle vara en ovanlig bil vet jag inte jag uttrycker det som.....men du anser att 14% är ovanligt?! Hmm, tja alla har vi ju olika preferenser om saker och ting ;)
Då tycker jag vi vänder på det istället, kan du motivera varför du anser att dieselbilar var så vanliga före 2010? Körde många i din bekantskapskrets diesel? Vilka bilar var vanliga som diesel upplever du säg mellan 2000 och 2010?

Motivera att jag inte tycker 14% är så litet att anses ovanligt? Varför?! Helt enkelt så att nej, jag anser inte att en andel av 14 % är att räkna som ovanligt.
Förklara du isåfall varför du t.ex. tycker Kia är ett ovanligt inslag i trafiken? Fanns fler dieslar i trafiken 2009 än det finns Kia idag, så ser du dem som ovanliga då?! Förklara dig gärna, tror det var du som trasslade in dig lite i din formulering ;) Varför inte bara erkänna det istället för att försöka förklara bort dig....

Uppdaterat: 2019-09-06 16:32

Henrik M: Är det jag som är överkänslig, eller är det du som har en ganska aggressiv debattstil?

Uppdaterat: 2019-09-06 17:15

Håller med Skodaägaren som ändå visat upp siffror. Har egen liknande upplevelse att personbilar med diesel och dessutom privata sådana inte var särskilt vanliga tidsperioden innan 2010. Iallafall inte i jämförelse med antalet bensinbilar.
Hur mycket bilarna i respektive bränsletyp har rullat, det är en annan femma.

Uppdaterat: 2019-09-06 17:32

Var väl runt 2010 som dieselförsälningen tog fart i och med att miljöbilsklassningen ändrades och tjänstebilsförsäljningen växlade från E85 till diesel.
Så nog var det gamla ovanligt att privatpersoner köpte dieselbil om man inte bodde på landet och tankade ur farmartanken.

Uppdaterat: 2019-09-06 17:40

Håller med ovanstående. Sverige hade en underrepresenterad nyförsäljning av dieselbilar jämfört med Europa så sent som 2005 då siffran var 10 %. Sedan steg försäljningen kraftigt mot slutet av 00-talet och översteg 50 % åren efter.

Uppdaterat: 2019-09-06 17:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Guran skrev:

Var väl runt 2010 som dieselförsälningen tog fart i och med att miljöbilsklassningen ändrades och tjänstebilsförsäljningen växlade från E85 till diesel.
Så nog var det gamla ovanligt att privatpersoner köpte dieselbil om man inte bodde på landet och tankade ur farmartanken.

Det var då staten lurade sig skälv med skattefria dieselbilar som i verkligheten spydde ut mer än man trodde.

Och då många trodde att dom åkte billigt bara för att det stod eco eller blue på skuffen och slapp 1430:- i skatt.

I verkligheten var det många som kom på att många såkallde snåldieslar i verkligheten var ganska törstiga.

Uppdaterat: 2019-09-06 18:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

A.L. #45: vi kan kryssa in politiker till stat, kommun och landsting men inte stryka, för att bli av med dem.

Uppdaterat: 2019-09-06 19:06
pinjong skrev:

mso 1000 wrote:Det var då staten lurade sig skälv med skattefria dieselbilar som i verkligheten spydde ut mer än man trodde.
Och då många trodde att dom åkte billigt bara för att det stod eco eller blue på skuffen och slapp 1430:- i skatt.
I verkligheten var det många som kom på att många såkallde snåldieslar i verkligheten var ganska törstiga.
Vilka "så kallade" snåldieslar syftar du på mso?
På min diesel står det econetic då den är optimerad för snål framdrivning (växellåda, luftström, däck, motor mm). I verkligheten är den fantastiskt snål men självklart är den inte optimal ur CO2-synpunkt med sin EU5-klassning.

Ja det var ju på den tiden som dieselbilarna var riktigt snåla innan all avgasrening började höja förbrukningen igen.

Uppdaterat: 2019-09-06 19:58

Guran, Pinjong. Det finns både och men min 2010 1,6 tdi gick aldrig under 0,5 utan snarare alltid kring och över 0,6.
Jag har flera bekanta som säger samma om ceed dieslar efter 2010.
Två Renault ägare som ligger kring 0,7 dieslar.
Min 1,6tdi från 16 gick ofta kring 0,44-0,5.
Nä jag säger att Guran har långt ifrån rätt i det generella att dieslar alltid är snåla.

Uppdaterat: 2019-09-07 00:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html