Miljözoner i storstäder är ett vanligt fenomen. Flera städer inom EU har zoner av olika art, allt från slutsiffra i regnumret som får köra in i staden olika dagar, till att det diskuteras hårdare tag för att stänga av vissa delar av city.
Sthlm har sitt däcksförbud på Hornsgatan, där inga dubbdäck får vistas. Visserligen har inte Polisen bötfällt så värsta många, antar att de har mycket annat att ta i(läs gängkriminalitet). Stockholm har planer på en strängare zon i city där fossilbilar inte får köra överhuvudtaget. Blir det verklighet så släpper det nog lös idéer hos kommunalpolitiker i andra städer, vilket gör att det som sagt blir mer ett normaltillstånd för oss bilister.
Kommentarer
Stockholm har nu fått ett godkännade från EU att införa den hårdaste zonen, miljözon 3. Från den 31/12 2024 kommer en zon bestående av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen stängas helt för fossilbilar.
Det kan tyckas inte vara så farligt, men om man tittar lite mer ingående på zonen så är flera av gatorna inom zonen mer eller mindre genomfartsgator. Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan de har alla genomfartstrafik. Någon är till och med nedfart till klaratunneln, där man kör för att komma ut eller in till city. Det blir nog en del implikationer och infarkter för trafiken med en sådan zon.
Märkligt, kommer det vara AI som övervakar med kameror kopplade till mätanordningar för otillåtna avgasvärden (eller modell på bil?)? Utan en sådan lösning, hur i fridens namn ska nån myndighetsperson övervaka det? Polisen? Tillåt mig tveka på att Polisen (eller nån myndighet?) skulle plocka upp den bollen med nån större entusiasm?
Miljözoner är vanliga utomlands. Det är inget problem att hålla koll. Utomlands har man t.ex. märken i vindrutan som signalerar miljözon. Och man kan även avläsa registreringsskyltar så ser man uppgifterna i registreringsbeviset om utsläpp och drivlina osv. Svenska polisen har sedan flera år bilar med kameror som läser av registreringsskyltar och som är kopplade till bilregistret. Behövs ingen avancerad AI teknik för detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.