Ser ibland att skribenter på forumet brukar beklaga sig över att det är dåligt ställt med möjligheten att ladda en ev elbil om man bor i en lägenhet. Men nu har en utredning landat hos Märta Stenevi som är tänkt att modernisera synen på den sedan 70 år rådande normen om hur många p-platser en bostadsbyggare måste tillhandahålla i anslutning till en nytt bostadsområde.
Det nya är då att minska antalet platser och istället tänka "mobilitet". Det ordet betyder bildelning, kollektivtrafik eller cykel. Som jag ser det pekar detta mot ett slut för drömmen om åtminstone en (1) bil per hushåll. Vill man ha en "bilpark" i framtiden bör man satsa på att äga en egen tomt.
Problemet är alltså inte att hitta laddplatser utan snarare platser. I framtiden.
Ser ibland att skribenter på forumet brukar beklaga sig över att det är dåligt ställt med möjligheten att ladda en ev elbil om man bor i en lägenhet. Men nu har en utredning landat hos Märta Stenevi som är tänkt att modernisera synen på den sedan 70 år rådande normen om hur många p-platser en bostadsbyggare måste tillhandahålla i anslutning till en nytt bostadsområde.
Det nya är då att minska antalet platser och istället tänka "mobilitet". Det ordet betyder bildelning, kollektivtrafik eller cykel. Som jag ser det pekar detta mot ett slut för drömmen om åtminstone en (1) bil per hushåll. Vill man ha en "bilpark" i framtiden bör man satsa på att äga en egen tomt.
Problemet är alltså inte att hitta laddplatser utan snarare platser. I framtiden.
https://www.regeringen.se/49648b/contentassets/2ec71b34eff149e8b90b5e764b3535a0/starkt-planering-for-en-hallbar-utveckling.pdf
Det är redan problem att hitta platser idag. Kul att just Märta får det uppdraget..
Pinjong, det var länge sedan som P-normen var 1:1 när det gäller lägenheter.
I Uppsala så är det 0,6 om jag minns rätt och i hyresbeståndet så lyckas de inte ens hyra ut det så de vill egentligen bygga med 0,4.
Här bygger man nu istället P-hus i samband med nya områden och sedan bara några enstaka p-platser vid husen och då i huvudsak handikapp-platser. Ingen som inte har eller vill ha bil behöver betala för parkeringar för de som vill ha bil.
P-husen byggs av Uppsala parkering AB och du hyr plats där separat, oavsett om du bor i hyres eller bostadsrätt.
I vår brf byggd 2004, har vi bilplatser 1:1. Det har räckt väl, och ofta har vi kunnat använda ett par outhyrda platser till gäster. Men på senare år verkar medelklassen ha fått det ännu bättre ställt, så flera nyinflyttade har två bilar i familjen. Platserna räcker inte till, och det är ett bekymmer. Bilbeståndet ökar hela tiden, det minskar inte oavsett vad MP önskar och vill tvinga medborgarna till.
Problemet är just att P-normen i städer idag kräver att det byggs ett visst antal parkeringar, även om de inte behövs, som jag tidigare skrev om Uppsala. Därför är det bra med separata P-hus i min bok. Tomtmark är bristvara vilket gör att garagen måste hamna under jord och det blir skitdyrt för bygget och något som inte går att ta betalt för vad det kostar, vilket gör att alla får betala, även de utan parkering.
Pinjong, det var länge sedan som P-normen var 1:1 när det gäller lägenheter.
Jag är uppvuxen i en tid då det inte ens fanns en norm eller för den delen parkeringar. En bil var en dröm för väldigt många. Sedan fick folk råd att köpa en bil och åka utomlands på spännande semester (i tält). Detta var före charterresornas tid. Nu börjar det känns som att cirkeln snart är fullbordad. Vi ska/bör inte flyga och inte heller äga en egen bil. Känns som början på 60-talet igen.
Jo det går ju i vågor, både utifrån våra ekonomiska förutsättningar som för väldigt många idag är ganska bra vilket gör att vi gärna har en bil står...
Om jag inte behövde bilen i jobbet ett normalt år så skulle jag kunna klara mig utan och istället hyra eller köra bilpool när behovet dyker upp.
Har insett att senaste året så har bilen stått både en och två veckor ibland och att jag ändå använder den ibland bara för att den står där, när jag lika gärna kunnat ta cykeln.
Apex, det finns ju ingen garanti och jag har inte hört hur uthyrningsgraden ser ut. Samtidigt är det ju svårt för de som planerar garagen, om hur många platser som skall byggas.
Det svenska samhället var ganska inskränkt i början på 60-talet och jag tror definitivt att vi kan ta oss dit igen även om Nätet tillkommit. Det går att filtrera bort oönskade digitala intryck. Mycket svårare IRL.
Apex, det finns ju ingen garanti och jag har inte hört hur uthyrningsgraden ser ut. Samtidigt är det ju svårt för de som planerar garagen, om hur många platser som skall byggas.
Det är nog inte helt lätt eftersom antalet platser som behövs lär variera med tiden. Men det låter bättre än situationen som är nu.
Det viktiga är att få till en flexibel p-norm som möjliggör alternativ mobilitet och inte statiskt måste vara 0,6 platser per lägenhet.
Behoven är olika i olika områden, ju mer centralt desto mindre behov och mer behov längre ut i kransen. Detta är för nyproduktion och då blir det ju också så att om du vill flytta dit så är det utifrån de förutsättningarna, det finns inga eller väldigt få parkeringar.
Servern funkar och saxar därför lite i 4.3: "Enligt Trafikutredningsbyrån17 används en bil endast 4 procent av tiden och står i genomsnitt parkerad 80 procent av tiden vid bostaden
och på andra platser runt 16 procent av tiden"
Detta är säkert sant men samtidigt är det ju ett värde åtminstone för min generation att bilen finns där redo för avfärd utan särskild planering. Det är ju det som ger frihetskänslan. Samma som med brödrosten, kaffebryggaren, tvättmaskinen mm moderna maskiner. När man känner för att använda dem så måste man inte först boka en tjänst. Möjligen är det annorlunda om man aldrig vant sig vid att ha tillgång till moderna hjälpmedel dit jag räknar bilen.
Pinjong, det är ju den generationen som kommer nu.
Jag tycker också att det är otroligt skönt att veta att jag kan hoppa in och åka direkt när någon ringer och sitter illa till, då vill jag inte boka. Men samtidigt så använder vi bilen väldigt lättvindigt bara för att vi har en och att vi har råd att både ha den stå och att sedan köra den, oavsett hur dyrt det ju har blitt...
Jag tror inte man kan "bygga bort" folks vilja att äga en egen bil. Snarare riskerar väl denna utveckling att leda till att bilägande blir en klassfråga, eftersom det är bara de som har råd att köpa en villa som kommer kunna ha bil. Vill man verkligen ha bort bilarna så måste man erbjuda bilägarna ett bättre alternativ, istället för att försöka "styra" dem bort från att ta bilen. Anledningen att man äger sin bil är ju, som nämnts ovan, att ha den tillgänglig när man vill använda den. Därför tror jag att de som utnyttjar bilpool kommer inte vara dagens bilister, utan snarare de som normalt sett åker kollektivt men ibland behöver använda bil. Dessutom, i pandemitider, så är det ju ganska trevligt att ha en bil som man vet att ingen annan har kört. Jag är definitvt för att minska miljöpåverkan genom elektrifiering och downsizing av bilstorlek, men att avskaffa bilägande som företeelse tror jag blir svårt. Även ungdomar vill ju äga sin bil, vilket man ser på alla de mopdebilar som åker runt i välbärgade villaområden.
Biltillverkarna utvecklar ständigt produkter som i första hand ska locka individuella köpare och förstås även möta myndigheters krav. Men att tillverka bilar när politiker strävar efter avveckling av individuella transporter (cykel borträknad) blir svårt. Därför är det kanske rimligt att vi som fortfarande vill äga/leasa en bil får anpassa oss efter smaken hos genomsnittskinesen framöver. De vill definitivt äga en bil då de precis kommit ur sitt "cykelsamhälle". Om man ska hårdra en aning.
Med detta sagt uppstår det givetvis problem när väldigt många inser friheten med tillgången till en egen bil. Jag skulle lösa detta genom att uppmuntra arbete hemifrån via olika stimulanser istället för att försvåra innehavet av en bil. Då kan bilen användas för att träffa vänner och släkt samt för att utöva sport och fritid.
. Men att tillverka bilar när politiker strävar efter avveckling av individuella transporter (cykel borträknad) blir svårt.
Fast de som strävar efter detta har väl bara stöd av knappt 4% procent av de röstberättigade? Jag tror också att lösningen är att minska transportbehovet snarare än att försöka detaljstyra val av transportmedel. Tror inte på social ingenjörskonst och det är min övertygelse att politiker har ganska lite möjlighet att styra över folks vilja i en demokrati. Titta bara på nuvarande pandemi, trots rekommendation att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafiken så är det ganska få som har munskydd.
Så om politikerna (läs MP) får igenom denna nya byggnorm så kommer dessa nya fantastiska bostadsområden enbart locka till sig de som redan idag är avogt inställda till privatbilism. Och de fantastiska bilfria städerna kommer flaneras av samma individer medan bilisterna söker sig till villaområden och s.k. köplador med stora parkeringar. Stockholm har redan idag en nettoutflyttning och den kommer nog bara att öka om poltiken i utredningen blir verklighet. Tror MP är helt fel ute när de tror att de kan styra över resor från bil till kollektivtrafik och cykel. De som har bil i storstadsområden idag har det just för att deras transportbehov inte uppfylls av kollektivtrafiken, eller helt enkelt för att de hellre åker bil.
Det handlar ju inte om att det skall bli norm utan att det skall vara en möjlighet i PBL, något som det idag inte är när det MÅSTE vara en viss grad av parkering, vare sig behovet finns där eller inte.
Jag tror inte man kan "bygga bort" folks vilja att äga en egen bil. Snarare riskerar väl denna utveckling att leda till att bilägande blir en klassfråga, eftersom det är bara de som har råd att köpa en villa som kommer kunna ha bil. Vill man verkligen ha bort bilarna så måste man erbjuda bilägarna ett bättre alternativ, istället för att försöka "styra" dem bort från att ta bilen. Anledningen att man äger sin bil är ju, som nämnts ovan, att ha den tillgänglig när man vill använda den. Därför tror jag att de som utnyttjar bilpool kommer inte vara dagens bilister, utan snarare de som normalt sett åker kollektivt men ibland behöver använda bil. Dessutom, i pandemitider, så är det ju ganska trevligt att ha en bil som man vet att ingen annan har kört. Jag är definitvt för att minska miljöpåverkan genom elektrifiering och downsizing av bilstorlek, men att avskaffa bilägande som företeelse tror jag blir svårt. Även ungdomar vill ju äga sin bil, vilket man ser på alla de mopdebilar som åker runt i välbärgade villaområden.
pinjong wrote:. Men att tillverka bilar när politiker strävar efter avveckling av individuella transporter (cykel borträknad) blir svårt.
Fast de som strävar efter detta har väl bara stöd av knappt 4% procent av de röstberättigade? Jag tror också att lösningen är att minska transportbehovet snarare än att försöka detaljstyra val av transportmedel. Tror inte på social ingenjörskonst och det är min övertygelse att politiker har ganska lite möjlighet att styra över folks vilja i en demokrati. Titta bara på nuvarande pandemi, trots rekommendation att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafiken så är det ganska få som har munskydd.
Så om politikerna (läs MP) får igenom denna nya byggnorm så kommer dessa nya fantastiska bostadsområden enbart locka till sig de som redan idag är avogt inställda till privatbilism. Och de fantastiska bilfria städerna kommer flaneras av samma individer medan bilisterna söker sig till villaområden och s.k. köplador med stora parkeringar. Stockholm har redan idag en nettoutflyttning och den kommer nog bara att öka om poltiken i utredningen blir verklighet. Tror MP är helt fel ute när de tror att de kan styra över resor från bil till kollektivtrafik och cykel. De som har bil i storstadsområden idag har det just för att deras transportbehov inte uppfylls av kollektivtrafiken, eller helt enkelt för att de hellre åker bil.
Här är motormännens inlägg i debatten:
Tillgång till ”egen parkeringsplats” skapar en trygghet för fler att skaffa sig elbil.
Det är väl just detta som är stötestenen. Genom att underlätta bilinnehavet bäddar man för att fler skaffar bil och detta vill inte alla miljövänner. Tvärtom ska det vara svårt och opraktiskt.
MM skrev:
Att bygga bostäder och arbetsplatser med för få parkeringsplatser innebär problem då belastningen ökar på gatumark med negativa följder som sämre framkomlighet och lägre tillgänglighet till handel och service. Detta kommer främst drabba de som bor i flerbostadshus, medan de som bor i villa i regel har parkering på tomten.
Det måste väl gå att även klämma åt villaägarna. Först genom en progressiv fastighetsskatt så att de blir färre och sedan någon begränsningsregel för parkering på egen tomt.
Kommentarer
Ser ibland att skribenter på forumet brukar beklaga sig över att det är dåligt ställt med möjligheten att ladda en ev elbil om man bor i en lägenhet. Men nu har en utredning landat hos Märta Stenevi som är tänkt att modernisera synen på den sedan 70 år rådande normen om hur många p-platser en bostadsbyggare måste tillhandahålla i anslutning till en nytt bostadsområde.
Det nya är då att minska antalet platser och istället tänka "mobilitet". Det ordet betyder bildelning, kollektivtrafik eller cykel. Som jag ser det pekar detta mot ett slut för drömmen om åtminstone en (1) bil per hushåll. Vill man ha en "bilpark" i framtiden bör man satsa på att äga en egen tomt.
Problemet är alltså inte att hitta laddplatser utan snarare platser. I framtiden.
https://www.regeringen.se/49648b/contentassets/2ec71b34eff149e8b90b5e764b3535a0/starkt-planering-for-en-hallbar-utveckling.pdf
Det är redan problem att hitta platser idag. Kul att just Märta får det uppdraget..
Pinjong, det var länge sedan som P-normen var 1:1 när det gäller lägenheter.
I Uppsala så är det 0,6 om jag minns rätt och i hyresbeståndet så lyckas de inte ens hyra ut det så de vill egentligen bygga med 0,4.
Här bygger man nu istället P-hus i samband med nya områden och sedan bara några enstaka p-platser vid husen och då i huvudsak handikapp-platser. Ingen som inte har eller vill ha bil behöver betala för parkeringar för de som vill ha bil.
P-husen byggs av Uppsala parkering AB och du hyr plats där separat, oavsett om du bor i hyres eller bostadsrätt.
Det blev tydligen ett högt tryck på regeringskansliets mottagna utredning.
Här är en artikel på Di: https://www.di.se/nyheter/nytt-lagforslag-ska-ta-dod-pa-bilnormen-vill-oppna-for-delad-mobilitet/
I vår brf byggd 2004, har vi bilplatser 1:1. Det har räckt väl, och ofta har vi kunnat använda ett par outhyrda platser till gäster. Men på senare år verkar medelklassen ha fått det ännu bättre ställt, så flera nyinflyttade har två bilar i familjen. Platserna räcker inte till, och det är ett bekymmer. Bilbeståndet ökar hela tiden, det minskar inte oavsett vad MP önskar och vill tvinga medborgarna till.
Problemet är just att P-normen i städer idag kräver att det byggs ett visst antal parkeringar, även om de inte behövs, som jag tidigare skrev om Uppsala. Därför är det bra med separata P-hus i min bok. Tomtmark är bristvara vilket gör att garagen måste hamna under jord och det blir skitdyrt för bygget och något som inte går att ta betalt för vad det kostar, vilket gör att alla får betala, även de utan parkering.
Jag är uppvuxen i en tid då det inte ens fanns en norm eller för den delen parkeringar. En bil var en dröm för väldigt många. Sedan fick folk råd att köpa en bil och åka utomlands på spännande semester (i tält). Detta var före charterresornas tid. Nu börjar det känns som att cirkeln snart är fullbordad. Vi ska/bör inte flyga och inte heller äga en egen bil. Känns som början på 60-talet igen.
Fast det är också ett problem att det inte byggs tillräckligt många p-platser där det behövs och där det finns plats.
Lösningen i Uppsala låter ok om alla som vill ha en plats får en.
Jo det går ju i vågor, både utifrån våra ekonomiska förutsättningar som för väldigt många idag är ganska bra vilket gör att vi gärna har en bil står...
Om jag inte behövde bilen i jobbet ett normalt år så skulle jag kunna klara mig utan och istället hyra eller köra bilpool när behovet dyker upp.
Har insett att senaste året så har bilen stått både en och två veckor ibland och att jag ändå använder den ibland bara för att den står där, när jag lika gärna kunnat ta cykeln.
Apex, det finns ju ingen garanti och jag har inte hört hur uthyrningsgraden ser ut. Samtidigt är det ju svårt för de som planerar garagen, om hur många platser som skall byggas.
Det svenska samhället var ganska inskränkt i början på 60-talet och jag tror definitivt att vi kan ta oss dit igen även om Nätet tillkommit. Det går att filtrera bort oönskade digitala intryck. Mycket svårare IRL.
Det är nog inte helt lätt eftersom antalet platser som behövs lär variera med tiden. Men det låter bättre än situationen som är nu.
Det viktiga är att få till en flexibel p-norm som möjliggör alternativ mobilitet och inte statiskt måste vara 0,6 platser per lägenhet.
Behoven är olika i olika områden, ju mer centralt desto mindre behov och mer behov längre ut i kransen. Detta är för nyproduktion och då blir det ju också så att om du vill flytta dit så är det utifrån de förutsättningarna, det finns inga eller väldigt få parkeringar.
Servern funkar och saxar därför lite i 4.3: "Enligt Trafikutredningsbyrån17 används en bil endast 4 procent av tiden och står i genomsnitt parkerad 80 procent av tiden vid bostaden
och på andra platser runt 16 procent av tiden"
Detta är säkert sant men samtidigt är det ju ett värde åtminstone för min generation att bilen finns där redo för avfärd utan särskild planering. Det är ju det som ger frihetskänslan. Samma som med brödrosten, kaffebryggaren, tvättmaskinen mm moderna maskiner. När man känner för att använda dem så måste man inte först boka en tjänst. Möjligen är det annorlunda om man aldrig vant sig vid att ha tillgång till moderna hjälpmedel dit jag räknar bilen.
Pinjong, det är ju den generationen som kommer nu.
Jag tycker också att det är otroligt skönt att veta att jag kan hoppa in och åka direkt när någon ringer och sitter illa till, då vill jag inte boka. Men samtidigt så använder vi bilen väldigt lättvindigt bara för att vi har en och att vi har råd att både ha den stå och att sedan köra den, oavsett hur dyrt det ju har blitt...
Jag tror inte man kan "bygga bort" folks vilja att äga en egen bil. Snarare riskerar väl denna utveckling att leda till att bilägande blir en klassfråga, eftersom det är bara de som har råd att köpa en villa som kommer kunna ha bil. Vill man verkligen ha bort bilarna så måste man erbjuda bilägarna ett bättre alternativ, istället för att försöka "styra" dem bort från att ta bilen. Anledningen att man äger sin bil är ju, som nämnts ovan, att ha den tillgänglig när man vill använda den. Därför tror jag att de som utnyttjar bilpool kommer inte vara dagens bilister, utan snarare de som normalt sett åker kollektivt men ibland behöver använda bil. Dessutom, i pandemitider, så är det ju ganska trevligt att ha en bil som man vet att ingen annan har kört. Jag är definitvt för att minska miljöpåverkan genom elektrifiering och downsizing av bilstorlek, men att avskaffa bilägande som företeelse tror jag blir svårt. Även ungdomar vill ju äga sin bil, vilket man ser på alla de mopdebilar som åker runt i välbärgade villaområden.
Klockrent Skodaägare.
Biltillverkarna utvecklar ständigt produkter som i första hand ska locka individuella köpare och förstås även möta myndigheters krav. Men att tillverka bilar när politiker strävar efter avveckling av individuella transporter (cykel borträknad) blir svårt. Därför är det kanske rimligt att vi som fortfarande vill äga/leasa en bil får anpassa oss efter smaken hos genomsnittskinesen framöver. De vill definitivt äga en bil då de precis kommit ur sitt "cykelsamhälle". Om man ska hårdra en aning.
Med detta sagt uppstår det givetvis problem när väldigt många inser friheten med tillgången till en egen bil. Jag skulle lösa detta genom att uppmuntra arbete hemifrån via olika stimulanser istället för att försvåra innehavet av en bil. Då kan bilen användas för att träffa vänner och släkt samt för att utöva sport och fritid.
Fast de som strävar efter detta har väl bara stöd av knappt 4% procent av de röstberättigade? Jag tror också att lösningen är att minska transportbehovet snarare än att försöka detaljstyra val av transportmedel. Tror inte på social ingenjörskonst och det är min övertygelse att politiker har ganska lite möjlighet att styra över folks vilja i en demokrati. Titta bara på nuvarande pandemi, trots rekommendation att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafiken så är det ganska få som har munskydd.
Så om politikerna (läs MP) får igenom denna nya byggnorm så kommer dessa nya fantastiska bostadsområden enbart locka till sig de som redan idag är avogt inställda till privatbilism. Och de fantastiska bilfria städerna kommer flaneras av samma individer medan bilisterna söker sig till villaområden och s.k. köplador med stora parkeringar. Stockholm har redan idag en nettoutflyttning och den kommer nog bara att öka om poltiken i utredningen blir verklighet. Tror MP är helt fel ute när de tror att de kan styra över resor från bil till kollektivtrafik och cykel. De som har bil i storstadsområden idag har det just för att deras transportbehov inte uppfylls av kollektivtrafiken, eller helt enkelt för att de hellre åker bil.
Det handlar ju inte om att det skall bli norm utan att det skall vara en möjlighet i PBL, något som det idag inte är när det MÅSTE vara en viss grad av parkering, vare sig behovet finns där eller inte.
Här är motormännens inlägg i debatten:
https://www.di.se/nyheter/orimligt-skapa-en-motsattning-mellan-manniskan-och-bilen/
+1
Kunde inte sagt det bättre själv
Det är väl just detta som är stötestenen. Genom att underlätta bilinnehavet bäddar man för att fler skaffar bil och detta vill inte alla miljövänner. Tvärtom ska det vara svårt och opraktiskt.
Det måste väl gå att även klämma åt villaägarna. Först genom en progressiv fastighetsskatt så att de blir färre och sedan någon begränsningsregel för parkering på egen tomt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.