I ett annat inlägg funderades det om livslängd på LED kontra Xenon, vilket är intressant, inte minst ur kostnadssynpunkt.
Vad kostar en strålkastarinsats (eller bakljus) med LED, kontra Xenon kontra halogen?
Det handlar ju inte enbart om livslängd utan också om småkrockar.
Strålkastarinsatser har med tiden blivit mer komplexa och även "flashigare", med diverse dekor och många olika funktioner under samma glas.kan tänkas fördyra delen.
Går det att byta t.ex. enbart DRL i insatsen?
Ännu intressantare borde dte bli att prata priser när det är aktiva strålkastare, typ Matrix och allt vad de heter.
Vad kostar det att byta en insats t.ex. efter en sammanstötning med ett rådjur?
Kommentarer
Kollar i senaste TV där man testar 14 st kombibilar.
Alla utom Skoda Superb (6200:- xenon) är utrustade med LED, där Subaru Outback sticker ut med 5400:- för en strålkastare.
BMW 3/Golf. 8000:-
De flesta övriga. 11-13.000:-
BMW 5. 20.000:-
MB E. 23.000:-
Jaguar XF 31.000:-
Billigt o bra ;)
I min BMW är det bytt xenonlampor en gång ( vid 22" mil) till en kostnad av 1.200:-
Egentligen konstigt att detta påverkar TV:s driftkostnad för bilen
Är väl bara ev självrisk på vagnskadegarantin eller försäkring som borde ingå
Vem köper sig en ny strålkastare och byter själv?
Guran - Exakt min åsikt. Skrev till TV och ifrågasatte detta en gång. Fick svar av Mikael Stjärna som ansåg att man krockade så sällan att det var bättre enbart ha trafikförsäkring och ta kostnaden själv om man mot förmodan krockade. Därför tog dom med dessa kostnader som driftkostnad... Märkligt resonemang kan jag tycka. Dessutom har ju nya bilar vagnskadegaranti.
Det är tydligt att LED-strålkastare kostar en slant att byta...
Min fundering är hur mattas LED ljus med tiden och är det driftstimmar som gör av sig eller är det samma ljus effekt tills det går sönder.
Inbillar mig att det kan vara värt att ha auto läget på för att minska driftstiden.
Men helt klart värt mycket med det fins ljuset
...och min fråga är om dessa ljuskällor omfattas av sedvanliga garantier - alltså upp till 7 eller t o m 10 år...
Att byta lampa i Xenon är väl på det stora hela överkomligt så det är dessa LED-lampor som är frågan - den dag dom går sönder vilket i stort sett allt gör så småningom.
mso 1000
Sett från biltillverkare siffror på 10-25% avmattning, under bilens livstid. Vad nu det är? Halogen har ju samma effekt tills den dör. En xenonlampa, börjar ju tappa effekt direkt den tänds första gången. Och har, om den inte dör i förtid. under 50% av sin ljusstyrka kvar när den dör.
Sen blir ju glasen/plasten blästrad med åren. samt ev beläggningar i linser, och reflektorer med åren. Oavsett ljus teknik.
Kan ju också nämna att priset inte speglar ljuset dom ger, Volvos för 13.700:- är bäst, Jaguars bland de sämre.
Den största akilleshälen för LED är värme.
Värme och LED är ingen bra kombo och påskyndar åldrandet.
I andra hand torde styrelektroniken komma (som även den är värmekänslig såklart, men inte lika illa).
På tredje plats kommer antagligen själva diodens lyslivslängd. Den korta tid den lyser i en bil är inte mycket att räkna med. Jämför bara något så enkelt som gatubelysning som lyser i 5-15 timmar, per dygn, sju dagar i veckan!
Sedan kan ju såklart livslängden påverkas av hur bra späpnningsregulator man använder. För hög spänning är inte heller så hippt för diodens livslängd. Och i bilar varierar ju spänningen betänkligt, men en bra spänningsregulator löser ju det, men bra prylar kostar ju även där så...
Du glömde mekaniken, V90 har tex ett antal elmotorer för att styra ljuset.
Oavsett detta så är bra LED belysning väldigt bra nör man börjar bli skumsynt. Den mest andvändbara extrautrustning man kan köpa. Mitt förstaval vid bilbyte är ljus av bästa nivå och bilar utan adaptiv funktion, som gör tunnlar runt bilar och lyser upp skogen, går bort. Även bilar utan lyktspolning går bort. Sen måste man trots detta då ut och torka av lamporna vid blötsnö.
Har dock finessen, som jag funnit, på Mazdan att jag kan spola lyktorna så ofta jag vill.
Köpte 4 st LED lampor som hänger i fönsterna hösten 2008 på IKEA, förutom några dagar när jag flyttat har dom lyst nonstop, snart 10 år alltså. Å andra sidan är dom bara på 2,4w.
LED lamporna jag köpte till firmaforden har inbyggd fläkt, gissar att dom ger upp när fläkten stannar.
Ja jag kör 3000 mil om året och jag fattar inte hur man kan vara utan spolning av lyktorna.
Sträck körning E4 70 mil utan spolning då skulle jag bli vansinnig och jag antar att det eliminerar isbildning också.
Ja jag kör 3000 mil om året och jag fattar inte hur man kan vara utan spolning av lyktorna.
Sträck körning E4 70 mil utan spolning då skulle jag bli vansinnig och jag antar att det eliminerar isbildning också.
Priset på led kommer att sjunka med tiden från ett initialt högt pris precis som xenon gjort.
Sen kommer nästa grej efter led , laser kanske, och priset sjunker ytterligare.
Nymodigheter är som bekant alltid dyrt och en inkomstkälla för tillverkaren...
Ja men nu är väl ändå LED standard på dom flesta bilar, förutom dom billigaste inroparvesionerna.
Kanske som prydnad i dagskörning men inte som full LED. Då får du kika på större/dyrare bilar. Segment C (populärt segment) med Golf, Ceed, Auris etc är inte ens ett tillhåll för xenon...
Får erkänna min okunskap men visst är det väl så att när det gäller Xenon i hel/halv-ljus så är själva lampan en standardlampa medan när det gäller mer eller mindre alla original-monterade LED-ljuspunkter så är dessa synnerligen modellspecifika och om så är fallet lär ju kostnaden bli betydande den dagen nån av dessa fallerar. Och frågan är hur mycket 3:e-partsproduter det kommer att finnas i så fall...
Sen är det nog som Micke82 säger - f n måste man nog upp till Passat/V90-klassen för att LED hel/halvljus på nåt sätt kan anses vara standard.
Ja just det. Behöver dock inte innebära problem då en rätt konstruerad motor av den typen håller oändligt länge. Jämför hårddiskar med dess arm.
Jag har hittills aldrig varit med om att läsarmens motor givit upp, däremot skivytan eller styrelektroniken.
Som vår diskmaskin likaså. Borstlös motor till pumpar. Snart 13 år gammal. Styrenheten (elektroniken) är vad som börjat bråka nu.
Gissar(!) på att lampornas motor är något liknande hårddiskens. En magnet som är rörlig och en spole där man varierar magnetfältet. Det enda rörliga är då lagret.
Någon som Vet hur motorn ser ut? Har inte råd att riva isär våra strålkastare. :-P
Pi: alldeles rätt. Xenon påminner om halogen när det gäller uppbyggnaden av strålkastaren, man kan byta själva ljuskällan vid behov.
Hur det ser ut i t.ex. halvljus med LED vet jag däremot inte. DRL är förmodligen alltid unika per bilmodell.
När det gäller mekaniken är det inte ovanligt att höjdjusteringen behöver bytas på Xenon-strålkastare, jag skulle tro att det är detsamma med LED och variabla (typ Matrix m.fl)
Det är där det vore intressant att se lösningen.
Här rör sig nämligen inte själva ljuskällan på V90. Det är små reflektorer som rör sig. Alltså kan du använda helt annan teknik för den rörelsen. Rörelsen sker vertikalt och horisontellt.
Finns väl led till dessa, dock inte billigaste inroparversionen. Golf har till och med Adaptivt led som tillbehör, fanns adaptiva xenon redan på förra versionen. Hyundai I30 har full led i premium paketet
Nya Auris får garanterat led i kommande modell. Opel Astra har led Matrix standard i dynamic versionerna. Så nog finns det led att få till dom flesta nyare modeller
Jo, till vissa något mindre bilar finns säkert LED som ett (dyrt) tillval men talar vi om standardutrustning, vilket jag tolkade det som men det kan vara en missuppfattning, så är det nog hittills inte så vanligt. Sen är ju LED-ljus i sig ingen garanti för BRA ljus - däremot kan man luras att tro detta om bilen t ex har ett starkt ljus nära fronten. Men där är man inte i speciellt stort behov av starkt ljus utan det är väl snarare längden och bredden som är intressant. Tvärtom kan starkt ljus nära fronten störa mörkerseendet.
Beträffande "ställ-motorerna" i ljussystemen så skulle jag inte vara förvånad om dessa består av enkla (borstade) likströmsmotorer. Och dessa har ingen obegränsad livslängd.
När man plockat isär ställmotorer till strålkastare, c-lås motorer mm hittar man samma motor man mins från ungdomen och motorerna i bilbanebilar.
Men det är sällan själva motorn som är trasig, utan mekaniken, prylar i plast som med tiden blir spröda och går av.
Problemet jag ser det med borstade enlare motorer för dessa avancerade strålkastare är att få till noggrannheten på ett enkelt och billigt sätt. Reflektorerna skall styras upp och ned åt och åt sidan, hela tiden, för att anpassa sig till bilen framför. Det måste gå snabbt (och det går snabbt) och vara precist. Med rätt konstruktion behöver de dock inte vara särskilt starka då en välbalanserad liten reflektor inte är så tung att flytta på. Men som sagt, jag skulle mer än gärna vilja veta! Ingen här som jobbar som mekaniker på Volvo och har någon trasig armatur av de nyare LED-typerna?
Men ofta får man Led strålkastare i ett utrustningspaket typ style och då blir det lite mindre pengar och man får en vettigare bil med mycket mer utrustning.
Och visst kan man fundera på om ett Led arrangemang utan alla ställmotorer är ett bättre val på lång sikt.
Bara det att vid varje start av motorn så körs alla dessa motorer fullt ut till ändlägena som en selfcheck.
Undrar när nästa ägare om 12- 18000 mil inte får en kostnad då.
Risken är uppenbar.
Kanske tur att man har en bra fungerande snik led.
Är väl inte ofta motorerna i automatisk höjdjusteringen slutar fungera. Vanligast är väl att lägesgivaren i bakvagnen krånglar så att lamorna hamnar i lägsta läget.
Led Matrix tänder och släcker bara led lamor. Inga motorer där för att styra ljusbilden i sidled.
mso 1000 - fast nu talar du specifikt om Skoda Octavia (Style-paketet) och det finn en hel drös andra bilmodeller i C-segmentet och under detta.
Det där med självkontroll måste jag testa på lördag när vi skall iväg igen! Återkommer (om demensen inte är för kraftig) med hur det beter sig =)
Guran// Det är bra att du har preciserat dig. Men jag tycker att man ej ska stirra sig blind på tillbehör. Standardutrustning sätter ribban. Du kan hitta en nyare golf utan el-hissar och med manuell klima.
MVH
Halogenlampor är standardutrustning på nya V//S90, dom flesta bilar går nog att få med halogenlampor fortfarande. Men alla modeller finns ju inte i Sverige.
Självkontroll har alla bilar med xenon, och det är nog bra, prylar som används brukar funka.
Och mindre än 1% väljer nog det eftersom businesspaket innebär LED mm för nästan inga pengar alls.
Jag har aldrig sett en V90 i trafik med Halogen.
Det ligger mycket i det där. Standardutrustning är egentligen irrelevant. Det är nog typ noll människor som köper standardutrustning.
Ta Mazda som exempel (då de är ett märke som kör på typ tre utrustningsnivåer och i princip noll tillval).
Lägsta nivån: Händer liksom inte.
Mellannivån: De flesta köper.
Högsta nivån: De med pengar och som vill ha lullull köper.
X - nu är du nog ute på liiite hal is. Skulle tro att en hyfsat stor andel av nya Golfar säljs som "lagerbilar" och en stor del av dessa är just "standard" eller väldigt nära standard. När vi skulle köpa Mazda 3:an så blev vi medvetna om att det fanns väldigt många "Core" på marknaden och den nivån är ju den enklaste ifrån Mazda - oxh det var Vision vi var på jakt efter. Ny eller nästan ny. Det är nog en väldig skillnad på bilar som till stor del säljs som tjänstefordon, typ V90, och bilar som säljs som privatfordon - typ Golf och annat i den klassen.
Du kan inte dra alla tillverkare över en kam. Vissa har fortfarande "låg budget" edition att erbjuda och firmorna tar hem sådana exemplar (inga stora mängder givetvis). Visst är det så att de som kommer in och beställer en ny bil från grunden aldrig väljer den nivån men smaken är som baken. Lågt pris kommer förr eller senare att putta iväg också den bilen.
MVH
Fast när det gäller bilar i klassen upp t o m C-segmentet så köps det nog en hel del "lager-bilar" och dessa tas nog hem för att främst kunna annonseras med ett lågt pris och då är det sällan "lyxigare" utrustning - möjligen lite billigare "extra" men sällan dyrbarare tillval. Det är antagligen mycket vanligare med "skräddarsydd" utrustning på bilar i "tjänstebils-klassen".
Självklart finns det många av grundmodellen ute på marknaden, men hur många säljs? Förvånansvärt få skulle jag nog våga säga.
Du har lockbilar i annonser och i hallen, och sedan säljs man på en lite bättre version eftersom du verkligen inte får något alls i basmodellen.
Ta din Mazda 3:
Det skiljer, listpris, 20.000 mellan core och vision. Då blir motorn lite piggare (120 i stället för 100), du får regnsensor, värme i ratten, LED-lampor, BLIS, RCTA (Rear Cross Traffic Alert), parkeringssensorer e.t.c.
Vill du ha starkare motorn i Core så är prisskillnaden 15.000.
Vem i sin vildaste fantasi väljer Core när en säljare har snackat klart?
Kan inte vara många...
Som sagt, bra Från-pris, men de flesta vill ju faktiskt ha något litet mer. Eller hur? Inte för inte som ni också letade Vision...
Nu har väl Mazda ganska så prisvärda steg i sina nivåer. Steget upp till att få en fullutrustad med lädersäten, bra led lysen, Bose stereo, navigation, Head up, mm är än mer prisvärt. Kostar mindre än navigation till en premiumtysk.
X - det finns förvånansvärt många Mazda 3 Core ute på marknaden - för att ta ett exempel. Även om vi själva har en Vision men vi letade en sån riktig lågmilare (typ 1000--2000 mil) innan vi köpte vår nya men Vision var det ont om men däremot inte Core så nog säljs även dessa. Och Golf säljs nog till stor del utan LED/Xenon - det är en kvalificerad gissning efter att ha kollat på begmarknaden för Golf 7. Du jämför med dyrare bilar typ V90 och där är det en annan sak.
Sen är det som Guran säger att Mazda har ju egentligen inte så många tillval utan säljs mest i några få versioner där "mitten" (Vision) ofta är hyfsat välutrustad. Men för t ex Golf så är det nog mest grundversionen som säljs - sen är det olika dyra tillval som man får välja om man vill ha t ex LED för 12.000--16.000 kr extra, Tveksamt om det blir ett vanligt tillval trots allt. Men om VW tar hem lagerbilar med LED och säljer dessa till kampanjpriser så blir det en helt annan sak. Och det är ju inte helt orealistiskt att tro - speciellt om t ex nya Ceed får LED som standard i Sverige...
Är väl ganska typiskt för dom europeiska bilarna. Spartanskt utrustade och dyra tillbehör. Ta t.ex nya prestandabilen Hyundai I30n går som ett skållat troll och kommer fullutrustad. En likvärdigt utrustad motorsvagare Golf GTI kostar 80.000kr mer. Men golfens grundpris är ungefär lika.
Det kan jag nog hålla med dig om, Guran.
Toyota har i princip bytt ut hela sitt xenon sortiment mot LED nu. Möjligen finns xenon kvar som tillval till Verso, som kom -09. Och är på väg bort nu. Ock PSA sammarbetet Proace Verso som är ny. Men PSA har stått för ljusdetaljen bla på just den modellen ( finns som Citroen o Peugeot också). Förövrigt är det enbart LED, eller på instegsmodellerna halogen.
Toyota var bland dom allra första med LED på halvljus (Lexus ett eller två år tidigare). Prius fick det redan 2009, i Executive paketet. Då var dom knappast bättre än en vanlig xenonstrålkastare. Men med faceliftet 2012, blev halvljuset på LED bestyckade Prius, bland dom absolut bästa i bilvärlden, och är det fortfarande nu 6 år senare.
Nu är det bi-led på alla förutom på Hilux, där det fortfarande bara är på halvljuset. Toyota har dock spritt ut tillverkningen på i princip alla modeller. Så ingen modell är den andra lik, när det gäller ljusstyrka. Jag har inte testat alla modeller. Men Auris från 2015, när LED ersatte xenon. Har sämst ljus av dom jag testat. Dock bättre än xenon ljuset på 2014års modell. Det här är min LED erfarenhet från just Toyota. Därmed inte sagt att min nästa bil, blir en Toyota. Men ett riktigt bra halvljus, står högt upp när det är dags att byta bil.
Jag bytte strålkastare på en xenon-bil där höjdjusteringen gått sönder. Strålkastaren var dyr men lätt att byta. Efter bytet krävdes att den nya lyktan programmerades in i bilen med originaldator. Jag hade tur och och fick låna en sådan. Annars hade det blivit ännu dyrare. Jag hoppas att xenon försvinner så snart som möjligt.
Eftersom Led är så ofantligt bra så skulle det vara roligt att se skillnaden i ljus längd mellan led/ halogen/ xeon. Vi bilägare kanske kan göra någon sammanställning.
Många skulle bli förvånade tror jag.
Jag har Halogen på min bil.
Jag åkte ca 10 000 mil innan en lampa gick sönder.
Jag bytte den själv. Kostnad 250kr för 2st.
Ett plus med halogen är att det blir lite värme på strålkastaren.
Flera bekanta har problem med is på sina strålkastare då led ger för liten värme.
Tidigare när jag hade halogen bytte jag lampor varje höst för en hundring.
Sedan fjorton år har jag haft xenon och de håller i snitt fyra år och kostar ca 600:-, alltså något dyrare men detydligt bättre ljus.
Nu har det förstås kostat en del för byte av nivågivare också!
Led har jag bara i parkeringsljus, men jag har kört bilar med led i hel/halvljus men inte är det bättre, men det håller säkert avsevärt längre.
Det kommer säkert att kosta skjortan om det blir en mekanisk skada, men annars håller de nog längre än det mesta på bilen.
Jag upplever vårat LED-ljus som riktigt trevligt.
Det är inte bara starkt och har för mig en skön färg utan framförallt är det mycket brett! Man ser verkligen ut i skogen på sidorna på ett sätt som jag aldrig upplevt innan. Riktigt skönt!
Bäst ljusflöde får du av xenon, färgtemperaturen på led upplevs som ljusare.
Stoppade i ful xenon 40w för en tusenlapp i halvljuset på Astran. Lyser mångdubbelt bättre än original halogen. Speciellt dåliga är longlife halogen, håller länge men lyser knappt. Hade även nightbreaker halogen i halvljuset, men xenon är betydligt bättre än det. Framförallt ljuset på sidorna ute i skogen där storviltet finns. Ett lagbrott javisst, men än har ingen blinkat pga. Att dom känt sig störda av ljuset, lyser och bländar nog inte mer än moderna led lysen,
Fulljus i all ära, men har man LED Matrix (Audi) så har man skådat ljuset - typ. Har man inte det - argumentera då inte för det ena eller det andra = ett tips.
Köpte inte en kraftfullt rabatterad A4 3,0 tdi pga. Avsaknad av led-Matrix.
Varför köpa en bilmodell som inte har det bästa ljuset som finns tillgängligt?
Det som oftast saknas på LED utrustade bilar, och på dom flesta originallysen, är den riktiga längden på helljuset
Halvljuset, eller vad det kan kallas då helljuslampan lyser nästan hela tiden, är oftast riktigt bra, men spetsen på helljuset kan behöva kompletteras med lite pencillbeam.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.