Vi Bilägares forum

Klimatbonusen försvinner

Klimatbonusen försvinner

Tisdag den 8 november försvinner klimatbonusen.

Bäst att kolla upp så sin elbilsbeställning fortfarande funkar under regelverket som nu gäller. Bilen ska vara köpt eller beställd före den 8 november för att bonusen ska betalas ut.

Intressant vändning för elbilsmarknaden, vad tror ni om de svenska elbilspriserna. Kommer de bli mer anpassade gentemot andra länder nu. Elbilar är ju lite dyrare i Sverige trots allt.

Uppdaterat: 2022-11-07 19:05

Kommentarer

Ja, jag tror i alla fall inte att höjningarna blir lika frekventa som hittills. Egentligen ett vettigt beslut även om det kanske kan få en del att tveka med sitt elbilsköp - i alla fall de närmaste månaderna.
Snabba ryck måste man säga.
Man kan undra hur nuvarande regering tänker med de subventioner som finns bl a runt investeringar i sol-el... Det vore ju tråkigt om även dessa drabbas av den hastigt uppkomna svångrems-politiken.

Uppdaterat: 2022-11-07 19:11

Så jag får Bonusen? Jag får min bil på fredag men beställde den för ca 4 månader sen

Uppdaterat: 2022-11-07 19:12

Då lär du väl få din bonus, Apex.

Uppdaterat: 2022-11-07 19:11
Pi skrev:

Då lär du väl få din bonus, Apex.

Hade varit det enda rimliga.

Uppdaterat: 2022-11-07 19:18

Vi kommer nog få se billigare prissatta och mindre utrustade versioner.
Helt klart har biltillverkarna kunnat skruva upp vinsterna på sina bilar så att de redovisar ökande resultat. Och troligen ett resultat av alla statliga subventioner. De har så klart börjat spela ut sin roll då efterfrågan är betydligt större än tillgången.

Uppdaterat: 2022-11-07 19:28

Det kommer bli väldigt många avbeställda bilar närmsta veckorna, det kommer bli ett j…a liv.
Speciellt som man behåller malus-skatten, en rejäl total skattehöjning alltså.

Uppdaterat: 2022-11-07 20:22

Det blir ännu lite dyrare att leasa elbilar framöver då.

Uppdaterat: 2022-11-07 20:27

Ja och tjänstebilar kommer nog att bli fler bensinbilar, alldeles för dyrt att välja el.
Toyota kommer vara en vinnare med sina elhybrider.

Uppdaterat: 2022-11-07 20:36

Varför skulle elektriska tjänstebilar bli för dyra. Förmånsvärdet är ju baserat på listpriset minus 350kkr eller Max halva listpriset i fråndrag.

Uppdaterat: 2022-11-07 20:51
V8-Power skrev:

Det kommer bli väldigt många avbeställda bilar närmsta veckorna, det kommer bli ett j…a liv.
Speciellt som man behåller malus-skatten, en rejäl total skattehöjning alltså.

Varför skulle dom avbeställas? Det gäller ju för bilar beställda efter 8 november, så finns väl ingen anledning att avbeställa en beställd bil som berättigar till den bonus som gäller då den levereras och nästa år är det väl 50kkr och Max 700kkr för att få någon bonus.

Uppdaterat: 2022-11-07 20:53
L. Mäkinen skrev:

Det blir ännu lite dyrare att leasa elbilar framöver då.

Beror ju på vilket restvärde finansbolagen kalkylerar med.
Men högre kommer det troligen bli. Men kanske inte hela bonusen.

Uppdaterat: 2022-11-07 20:55

Tittar man på priset för en Polestar med och utan bonus skiljer det en del.

Uppdaterat: 2022-11-07 21:28

Det är nog registreringsdatumet som gäller. Så plockar man ut sin bil efter 8 nov kan det nog vara så att det inte blir bonus.
Jag tror inte bilimportörerna kommer justera ner några priser. Staten kanske spar på detta tilltag men jag undrar hur mycket det förloras i uteblivna momsintäkter.

Uppdaterat: 2022-11-07 21:30

Jag är med i facebookgrupp för c40/xc40 ägare. Det är en jäkla oro över beslutet. Inte gällande vad som gäller från den 8 november utan texten som säger att bilen skall uppfylla reglerna som gäller vid bonusutbetalning.
Spekuleras i om regeländringar kommer, så det nu kan se ut som om det är lugnt. Bilen köptes/beställdes före 8 nov, men kommer inte uppfylla reglerna som kommer längre fram, då blir det ingen bonus.
Men som sagt, spekulationer.

Uppdaterat: 2022-11-07 21:47

Reglerna som gäller framöver är ju Max 700kkr och 50kkr bonus för 2023.

Uppdaterat: 2022-11-07 21:57
Axa skrev:

Det är nog registreringsdatumet som gäller. Så plockar man ut sin bil efter 8 nov kan det nog vara så att det inte blir bonus.
Jag tror inte bilimportörerna kommer justera ner några priser. Staten kanske spar på detta tilltag men jag undrar hur mycket det förloras i uteblivna momsintäkter.

”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”

Så står det på regeringens hemsida. Hur tolkar ni det?

Uppdaterat: 2022-11-07 22:01
Mr Snoid skrev:

Varför skulle elektriska tjänstebilar bli för dyra. Förmånsvärdet är ju baserat på listpriset minus 350kkr eller Max halva listpriset i fråndrag.

De 50000 eller 70000 i bonus delar du med avtalstiden, det är ungefär så mycket dyrare bilen blir per månad, de flesta har löneavdrag så förmånsvärdet är en sak och kostnaden totalt en annan.
Som sagt jag ser en vinnare och det är Toyota.

Uppdaterat: 2022-11-07 22:08
V8-Power skrev:

Mr Snoid skrev:
Varför skulle elektriska tjänstebilar bli för dyra. Förmånsvärdet är ju baserat på listpriset minus 350kkr eller Max halva listpriset i fråndrag.

De 50000 eller 70000 i bonus delar du med avtalstiden, det är ungefär så mycket dyrare bilen blir per månad, de flesta har löneavdrag så förmånsvärdet är en sak och kostnaden totalt en annan.
Som sagt jag ser en vinnare och det är Toyota.

Beror väl inte på bonusen utan restvärdet finansbolaget baserat kalkylen på. Restvärdet på en elbil lär ju inte sjunka efter detta beskedet. Skall jag gissa så kanske det blir Max en tusenlapp i månaden.
Och varför skulle Toyota vara en vinnare. Elbilar samma oavsett och hybrider har väl knappt någon fördel då dom dras med en hyfsad malus.

Uppdaterat: 2022-11-07 22:16

Apex
Sorry. Missade det där om ”beställts”. Frågan om man kan lita på det med denna regering. ;-)

Uppdaterat: 2022-11-07 22:14
Mr Snoid skrev:

Reglerna som gäller framöver är ju Max 700kkr och 50kkr bonus för 2023.

Ehm, det regeringen gått ut med är väl att klimatbonusen avskaffas helt?

Uppdaterat: 2022-11-07 22:19
Mr Snoid skrev:

V8-Power skrev:
Mr Snoid skrev:
Varför skulle elektriska tjänstebilar bli för dyra. Förmånsvärdet är ju baserat på listpriset minus 350kkr eller Max halva listpriset i fråndrag.
De 50000 eller 70000 i bonus delar du med avtalstiden, det är ungefär så mycket dyrare bilen blir per månad, de flesta har löneavdrag så förmånsvärdet är en sak och kostnaden totalt en annan.
Som sagt jag ser en vinnare och det är Toyota.

Beror väl inte på bonusen utan restvärdet finansbolaget baserat kalkylen på. Restvärdet på en elbil lär ju inte sjunka efter detta beskedet. Skall jag gissa så kanske det blir Max en tusenlapp i månaden.
Och varför skulle Toyota vara en vinnare. Elbilar samma oavsett och hybrider har väl knappt någon fördel då dom dras med en hyfsad malus.

Som sagt de flesta har löneavdrag och företagets kostnad för bilen kommer att öka med de 50-70000:- denna summa ska betalas genom löneavdrag. Så funkar det hos oss liksom hos flera av de jag känner. Bonuspengarna har i praktiken stått för en del av värdeminskningen.

Toyota gynnas genom att de har elhybrider som ligger bra till prismässigt och skattemässigt samtidigt som de generellt har högt andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2022-11-07 22:21
Axa skrev:

Mr Snoid skrev:
Reglerna som gäller framöver är ju Max 700kkr och 50kkr bonus för 2023.

Ehm, det regeringen gått ut med är väl att klimatbonusen avskaffas helt?

Ja efter 8 nov. Men de som har beställt en bil innan det och får den levererad om ett år eller två får då gällande bonus. Och vad vi vet nu så är det de belopp jag redogjorde för som gäller för 2023. Blev ju en snabb anpassning av listpriset t.ex för att hamna under 700kkr.
Nu är de dyrare bilarna rensade från utrustning och det ligger som paket, allt för att komma under gränsvärdet för bonus.

Uppdaterat: 2022-11-07 22:23

Eller för att göra det enkelt:
Inköpspris - restvärde ska betalas under leasingperioden.
Inköpspriset reducerades med 50-70000:- med bonusen.
Nu sker ingen reducering, någon ska betala den skillnaden och det är leasingtagaren med löneavdrag.

Uppdaterat: 2022-11-07 22:25

U, uj, vilket liv i myrstacken det blev nu!

Uppdaterat: 2022-11-07 22:28

Ska bli intressant att följa prisutvecklingen på elbilar den närmaste tiden. Låt oss ta ett exempel; Opel Corsa-e med utr.paket Design&Tech. Det är den billigaste el-corsan. Kostar riktpris 529.900kr, kampanjpris 469.900kr.
Den som har ägt Opel vet att riktpriset har aldrig gällt, det är kampanjpriset som blir priset på gatan.
Ur mitt perspektiv är detta en orimligt dyr elbil, men det är en annan sak. Ska bli intressant att se om några veckor hur prisbilden ser ut. Ska vi tippa på att den hamnar under 400.000kr på gatan?

Ni kanske har någon mer bil vi kan följa prisbilden på?

Uppdaterat: 2022-11-08 10:38
Optimus skrev:

Ska bli intressant att följa prisutvecklingen på elbilar den närmaste tiden. Låt oss ta ett exempel; Opel Corsa-e med utr.paket Design&Tech. Det är den billigaste el-corsan. Kostar riktpris 529.900kr, kampanjpris 469.900kr.
Den som har ägt Opel vet att riktpriset har aldrig gällt, det är kampanjpriset som blir priset på gatan.
Ur mitt perspektiv är detta en orimligt dyr elbil, men det är en annan sak. Ska bli intressant att se om några veckor hur prisbilden ser ut. Ska vi tippa på att den hamnar under 400.000kr på gatan?
Ni kanske har någon mer bil vi kan följa prisbilden på?

I UK, som också slutat med sin bonus, kostar Corsa E från 385k.

Uppdaterat: 2022-11-09 09:25

Apex, det låter som ett möjligt pris även i Sverige. Kanske olika momssatser och annat spökar lite för prissättningen. Egentligen är 385.000kr också lite i överkant om man jämför med fossilvarianten av samma modell(Design&Tech). Den kostar ca 215.000kr. Corsa GSI 130hk aut8 kostar 269.000kr.
Egentligen är det ett sjukt stort gap mellan fossilmodellen och elbilsmodellen.
215.000kr vs 469.000kr = 254.000kr i skillnad.

Uppdaterat: 2022-11-09 10:37
Optimus skrev:

Apex, det låter som ett möjligt pris även i Sverige. Kanske olika momssatser och annat spökar lite för prissättningen. Egentligen är 385.000kr också lite i överkant om man jämför med fossilvarianten av samma modell(Design&Tech). Den kostar ca 215.000kr. Corsa GSI 130hk aut8 kostar 269.000kr.
Egentligen är det ett sjukt stort gap mellan fossilmodellen och elbilsmodellen.
215.000kr vs 469.000kr = 254.000kr i skillnad.

Ja det är stört. 20% moms betalar man i Storbritannien. Sedan skiljer det kanske lite i utrustning också, men den var ganska välutrustad. Det är oavsett en orimlig skillnad i pris.

Uppdaterat: 2022-11-09 12:58

Jag beställde min Mini för 3559kr/mån inkl försäkring och 1500 mil/år. Räknar med att den kommer kosta några hundralappar mer pga räntan.

Motsvarande bil om man beställer idag kostar 6200/mån. Det är väl ingen dum nog att betala, ser ingen annan utväg än att de sänker priset.

Uppdaterat: 2022-11-10 14:55

Idén är väl bra som helhet, tycker inte bidrag är en bra idé rent generellt. Norska systemet med momsfrihet på elbilarna och extra avgifter på bilar med förbränningsmotor har ju tydligt varit mer effektivt.
Nu sätter väl EU-lagar stopp för en total momsfrihet men vi har, mig veteligen, kontroll över hur mycket moms som ska betalas och har ju alltså då möjlighet att bara ha kanske 5% moms på elbilar och fortsätta ha 25% på vanliga, eller mer om man vill det. Mycket mindre administration, mindre osäkerhet, mindre väntetider på bonus och sänker priset där det behövs - i bilhallen där bilen ska betalas.

Enligt denna listan https://electrek.co/2022/02/07/the-cheapest-and-most-expensive-countries-to-purchase-a-tesla-model-3/
kostar en Tesla Model 3 i Norge 384.232 NOK/38.270 Euro. 6:e billigaste i världen.
och i Sverige kostar samma bil 569.170 SEK/55.310 Euro. 3:e dyraste i världen.

Uppdaterat: 2022-11-14 06:06
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1
Nu är dom priserna rejält gamla och skillnaden är ännu större. Tesla 3 SR
Sverige 629.990 Kr
Norge 409.990 NOK
och detta trotts att även norska kronan tappat mot dollarn.

Uppdaterat: 2022-11-14 09:08

Ja, typ 425.000 SEK för en "norsk" Tesla känns ju mera överkomligt helt klart. Då kanske det ändå kunde bli en sån...:)
Skulle en svensksåld Tesla slippa momsen så skulle priset bli runt 505.000 kr så det är en rätt stor skillnad på prissättnings-filosofin hos Tesla mellan våra länder.

Uppdaterat: 2022-11-14 11:13