Vi kom ju in på ett ganska intressant sidospår i tråden om SUVar. Nämligen detta med att känna skillnad mellan bilar. Rikard nämnde ju att hans FD fru inte kände någon skillnad mellan hans 530 och hennes Focus. Har också stött på sådana personer. En god vän hyrde en BMW 3-serie när han var på semester. Han tyckte det var en ok bil, men kände ingen större skillnad mot Toyotorna han annars haft som hyrbil. Tycker detta är mycket intressant. Själv upplever jag ganska tydliga skillnader mellan olika bilar. En Skoda Octavia beter sig på ett helt annat sätt på vägen än en BMW 1-serie. Men det verkar inte vara alla som uppfattar dessa skillnader. Vad säger ni, tycker ni alla bilar känns likadana?
Nu menar jag ju mer själva körupplevelsen och inte saker som sittkomfort och hur fin interiören är. Vid ett blindtest skulle ni kunna avgöra om ni åkte i en Mercedes E-klass eller i en Skoda Octavia?
Känna skillnad mellan bilar
Uppdaterat: 2018-06-14 08:36
Kommentarer
Svar ja då jag är en medveten person.
Vete fan om det är så intressant med dem som tycker att allt är lika, jag har sådana existenser i min närvaro och att även om att det inte märks vid en första anblick så är personerna till grunden lite så enkel...…omtalat enkla faktiskt men att sådant kommer senare.
Mycket är nog en vanesak och en träning, och fråga om intresse.
Ett exempel utanför bilvärlden:
Min mamma var helkass på att känna skillnad på olika öl. All öl smakade likadant!
Sedan blev hon en del i provgruppen på Pripps där man smakprovar drycker, bland annat öl.
Efter ett tag så var det inte samma lika utan all öl smakade olika och hon kunde lätt även känna "Den här ölen är ju gammal!" och så tittade man på datumet och visst, den hade gått ut för ett par veckor sedan.
Så från att inte känna skillnad alls till att känna skillnader som väldigt få öldrickare skulle känna, bara genom att träna och att få upp intresset.
Är man inte intresserad och dessutom kanke bara kör enstaka modeller och till och med bara kör bil enstaka gånger så är det nog lätt att inte märka skillnader, emedan någon som kör bil mycket ch gärna olika bilar och om denne dessutom är intresserad av bilar och körning så märker man det lättare tror jag.
Angående blindtester förresten. Det är lätt att kunna känna skillnad i teorin men när man verkligen testar sedan trillar många bort.
Åter igen, ölexempel: Släkten var helt på det klara med att Grebbestad-ölet var klart bäst. Överlägset bland annat Pripps Blå! Det var ju så jäkla gott!
Så jag satte upp ett blindtest och alla var ju såååå självsäkra på att det är inga problem att känna skillnad där!
Ingen kunde peka ut Grebbestad-ölet...
Jo visst är det så. Själv är jag helt ointresserad av vin och tycker ärligt talat inte att det smakar speciellt gott. Tror nog inte själv att jag skulle märka någon skillnad mellan ett 60 kronors vin och ett 300 kronors. Samma gäller väl öl. Tycker det är gott men är ingen konnässör.
Sen kan man ju undra om alla de som kör dyrare bilar känner skillnad mot billigare dito eller om de mest är ute efter märket på huven. För min egen del så känner jag en skillnad som jag tycker är värd merkostnaden. Tyvärr är det ju svårt att göra blindtest när det gäller bilkörning annars vore det ju jätteintressant att göra något sådant. Sätt deltagarna i en Subaru BRZ, en Dacia Sandero och en Volkswagen Golf och låt de sedan tala om vilken bil som är vilken. Men jag vet inte hur man skulle få till detta.
Jag tror att om man bara blind sitter och kör och bara håller i ratten utan att få höra eller känna sig för och bara bedöma väghållningen och väguppträdandet på 10-15 varierade bilmodeller inom 2-300000 :- så är jag inte säker på att dom billigaste "premium" märkena kan sorteras ut alldeles helt lätt och kanske inte ens av en som kört många olika bilar eller ens en expert.
Exemplet BRZ mot en Sandero, Golf är väl inte riktigt rätt val av bilar kan jag tycka.
Sen är det ju en väsentlig skillnad hur och var man kör - håller man sig till allmänna vägar och inom skyltad hastighet så har jag svårt att tro att speciellt många bilar faller igenom även om man givetvis känner en klar skillnad på en billig Kia och en dyr BMW - i alla fall när man vet vilken bil man kör - blindtest kanske ger ett annat utfall.... Men jag tror att få står inför det valet så det är tämligen ointressant. Och där påverkar nog också många andra saker än faktisk skillnad på "väghållningen" - t ex "känsla" för inredningen, möjligheterna att hitta bra körställning m m.
Men kör man bankörning så kommer skillnaderna att bli stora även mellan mera till synes jämförbara bilar. Men hur intressant är detta i normal trafik ? Där utmanar man ju inte gränserna för bilens väghållning speciellt ofta trots allt. Och få har ju jämfört tänkbara bilar vid forcerad bankörning.
Ett fall där jag själv upplevde en mycket stor skillnad var när min Corolla kombi -03 ersattes av en Focus kombi -07 - där var Focusen vida överlägsen. Dels "klipp-stabil" under normal körning vilket man inte kunde säga om Toyotan samt att den var oändligt mycket mera lasttålig.
Så jag tror att det ligger mycket i skidoo1238's kommentar #6 - i alla fall på normal väg och i tillåtna hastigheter.
Frågan är väl vad du menar med "faller igenom". Ingen modern bil kommer väl åka av vägen vid normal körning på allmänna vägar. Men, i alla fall jag, känner skillnad när det gäller t.ex. sidvindskänslighet, hur bilen känns när man byter fil, hur mycket den kränger i kurvor, hur mycket av vägunderlaget som känns i stolen, hur styrningen känns m.m. Allt detta går alldelels utmärkt att känna i fullt laglig hastighet.
Ja nog känner jag också skillnad på olika bilar på dessa punkter. För att fortsätta listan, vissa bilar är mer understyrda, andra mer överstyrda, vissa mer spårkänsliga. Sånt känns utan att provocera bilen. Ford brukar förövrigt ha en väldigt trevlig styrning som ger en bra feedback och körkänsla. Åt andra hållet finns det bilar med mera död styrning.
Ang den inledande frågan: "Vid ett blindtest skulle ni kunna avgöra om ni åkte i en Mercedes E-klass eller i en Skoda Octavia?" Det låter ju plättlätt, med så olika bilar, så jag svarar Ja.
Som Tvärnit skriver, är men en "medveten person" så känner man absolut skillnad. Att människor är olika när det kommer till perception är väl rätt känt. Jag känner folk som närmast är att beskriva som perceptivt handikappade. De verkar vara helt opåverkade av precis alla yttre faktorer. Vad de kör för bil vet de knappt och de skulle aldrig kunna känna eller beskriva någon skillnad mellan bilar de kört.
Det finns en del sådana människor här på ViB också - människor som verkar anse att bilköp är ett 100% rationellt beslut som endast kan avgöras med excel ...
Skodaägare - visst är mitt uttryck "faller igenom" öppet för olika tolkningar - absolut. Och även jag känner givetvis att vissa t ex är mera vindkänsliga än andra men det behöver ju å andra sidan inte nödvändigtvis betyda att den bilen är sämre än den stadigare bilen när man t ex kör forcerat på bana... Så det är svårt att entydigt bedöma vilken som är "bättre". Sen är jag kanske lite mera tveksam till en del av de övriga egenskaper du nämner som du utan problem kan känna och avgöra i fullt laglig hastighet... "Känna" saker kanske man kan men det säger ju inte jämt nåt om den faktiska funktionen. Men som sagt - om dessa "känslor" för vissa egenskaper är avgörande för bilvalet så väljer man den bil man gillar bäst men det är ju ingen garanti för att andra "känner" likadant för motsvarande egenskaper.
En del säger ju att de inte ens känner skakningarna i ratten på en BMW 3-serie med dieselmaskin.
Jag upplever ganska stora skillnader från bil till bil, men är inte säker på att jag skulle kunna avgöra om det är en Auris eller Pulsar.
Man blir väl lite matt av frågan att jämföra E-klass mot en octavia.
Min bästa kompis har en 600tusen kronors bmw5?? med 280 diesel hästar.
Jag har två gånger kört den från fjällen och hem och när man ljudlöst tittar på mätaren och det står 125 men man tror det går 85.
Jag ser det inte som jättekonstigt.
Jag har i helgen kört Stocholm/söderort klockan 16 och 70 mil E4 norrut med octavian.
Farthållaren på 140 upp till Gävle och vid omkörningarna dutta upp till 15 eller 16 temporärt för att underlätta trafiken.
Från Gävle upp till hemmet samma farthållare på 110-120 på 2+1 vägarna och trots det bara ett fart snitt på 100.
Men på tal om körkänslan är det bara på värsta vägspåren vid Uppsala bilen känns lite spårkänslig och då vid 140.
Det är väl helt klart att andra bilar och framför allt dyrare (och tyngre) förmodligen känns stabilare men jag ser inga problem med väghållningen på min budget bil iaf.
Och sedan att det står 0,61 på mätaren är en viss kompensation då om nu väghållningen inte bedöms som bäst.
Det jag nämnde var bland annat hur mycket bilen kränger Det tycker jag är ganska enkelt att känna av i laglig fart, räcker att köra i en rondell. En annan sak jag tycker är lätt att känna utan att köra som blådåre är hur bilen reagerar på styrutslag. Vissa bilar har en fördröjning mellan att man vridit klart ratten och att bilen har krängt färdigt. Medan i vissa så känns krängning och styrning mer i "synk". Men ska jag vara ärlig känner jag inga större skillnader i väghållning mellan mina föräldrars BMW 118i med M-sport paket och 245/40-18 bak och min egen höga X3:a med 225/60. Kanske att 1-serien kränger lite mindre i kurvorna och reagerar lite snabbar på styrinput. Där tror jag att man måste ge sig ut på bana med bilarna för att känna några stora skillnader.
Har inte kört en 3-serie på länge nu, men i min X3:a så skakar då inte ratten trots diesel. Dock kan man känna små vibrationer på tomgång.
Man är ju inte dummare än att man förstår att vid aggressivare körning efter en dålig kurvig landsväg känner man skillnad på en bil med bättre chassi/hjulupphängningar.
Firman bjöd på whisky mässa, jag tyckte alla smakade lika illa.
När jag provkörde senaste BMWn tog det 20 meter tills jag bestämt mig, så här ska en bil kännas.
Givetvis är det så, men frågan är väl hur mycket skillnad man känner vid mer normal vardagskörning.
Skaka=vibrera. Same same, onödiga obekvämligheter att ha när det finns bilar utan.
Ska man jämföra liknande bilar är väl Audi A4, Alfa Giulia, BMW 3-serie och Jaguar XE ganska lika. De är helt väsensskilda och man känner redan från första metern vilken som är tänkt för föraren och inte för någon som "åker bakom ratten".
Som flera redan sagt: skillnad är det, skillnad känner de flesta men vilken "känsla" som man tilltalas mest av varierar enormt. Sitta djupt, sitta högt, mörka omslutande inredningar eller ljusa luftiga, kassaskåpskänsla, understyrt autobahn-lok eller överstyrd lättfotad banracer, knäpptyst motor eller en vrålande V8 ... osv.
Därmed känns den ständiga rätt-eller-fel-diskussionen på bilforum rätt absurd.
Och i vilken åker man bakom ratten då tycker du? :-) Antar att Giulia är tänkt för föraren.
Jag vet inte jag men min mening är den att märken och nivåer budget, svenne o premium märks direkt ifrån start.
Det taktila är viktigt för mig likaså lukt o ljud och där finns det stora skillnader som jag klarar att bena upp med förbundna ögon.
Snacket om man inte kör race ja då är min billigare bil lika bra typ i laglig hastighet.
Det är ett tecken på att man inte har erfarenhet utan bara snackar, det är det samma med ljudanläggningar, ja till den musiken och att jag lyssnar på lågvolym så duger billigt dem dyrare är inte bättre om man lyssnar på lagom volym.
Det är så att den dyra premium produkten är dyr för att den är bättre hela vägen men som sagt det man inte vet det begriper man inte förrän att man har fått pröva och en del vill inte begripa på grund av ren o skär avund.
Mins när vi 1990 bjöd in MB ägare en kväll att provköra Alfa 164, alla kom tillbaka med ett stort smile "jäklar vad kul den var att köra"
Ingen köpte dock bilen för det var just en Alfa.
Audi är väl den jag gillar minst, sen Jaguar, sen BMW och Alfa i topp. Den första är som att åka buss. Man har ingen känsla av att köra utan man bara transporterar sig.
Intressant, vore kul om du kunde beskriva lite mer vad du upplever för skillnader mellan Alfa och Audi. Är det styrkänslan, eller krängningen eller något annat som du inte gillar i Audin?
I Audi får man ingen känsla för vad som händer via ratten eller nån respons på sina inputs. Alfa har väldigt direkt styrning och vrider man på ratten går det inte en stund innan man bytt riktning.
Olika filosofi helt enkelt.
En sak är säker, jag skulle fixa blind test mellan en SAAB och valfri BMW.
Skruvade lite på en 9 5a i kväll, och absolut inget tilltalade mig på den farkosten när jag provkörde, fick jag bilen gratis skulle jag plocka ur stolarna och slänga resten.
Ja en Saab 9-5s stolar i en BMW, då skulle jag fortfarande haft en BMW.
Det går att känna skillnad mellan mina två, V8 mot el...
Precis detta upplevde jag i Audi Q5. Man vrider på ratten och sedan får man vänta en stund innan bilen krängt färdigt. Även Octavian beter sig på detta sätt. Sedan känns det som att dessa bilar sätter sig på framhjulen i kurvorna. Som förare känns det som att man lutar lite framåt i sätet vid kurvtagning. Allt detta tycker jag går att uppleva i helt lagliga farter.
Skodaägare,
Ja, inte sjutton behöver man ta i för att få den känslan av fördröjning och lutning.
Har nog med intresse att göra, många resonerar ju bil som bil, ett fortskaffningsmedel. Det mesta tror jag hänger ihop med prislappen på bilen. En billigare bil kan aldrig konkurera med en dyrare. Det ligger mycket mera pengar i forskning och utveckling bakom den dyrare bilen, plus att materialval och annat som tillför komfort är mera påkostat i den dyrare bilen. Jag kan bara ta som jämförelse våra bilar, Golf Alltrack mot Seat Ibiza kombi. Dom kom väl som nya modeller ungefär samtidigt, men det är som natt och dag. I Golfen kan man samtala i normal samtalston upp till 140km/h (inte provat fortare), det är omöjligt i Seaten. Över 100 i Seaten så hör jag inte radion längre, det är sånt oljud från däcken att det spelar ingen roll hur högt jag ställer volymen om det är vanligt prat i radion. Går inte att urskilja vad dom säger.
Även fjärdingskomfort skiljer, men det kanske beror på 500kg extravikt i Golfen.
MB kände man igen ganska enkelt förr om åren då deras stolar var extremt platta men fjädrande dyna. Kanske för att dom alltid var dominerade som taxibilar.
Idag har väl utvecklingen gått så långt att skllnaden i bilarna bestäms väl enbart av prislappen. Skulle inte tro att det skiljer nämnvärt mellan en Volvo, Audi, BMW, MB för 500.000kr.
På frågan om merca vs skoda är svaret ja, tror det är lätt att känna skillnad. Som så många andra i dessa trådar så är vi nog bilnördar av olika karaktär, men det skulle inte förvåna mig om vi gick bet på att skilja på bilar av olika storlek inom samma bilfamilj. Exempelvis BMW 320 vs 520 eller Astra vs Insignia. Tar jag mig själv som exempel har jag svårt att skilja på en bra motoriserad Astra vs en Insignia, de är ruskigt lika i sitt uppträdande och ljudvolym i bilen. Däremot Golf vs Passat kunde vara lite lättare där Golf uppträder mer lugnt, Passat har högre ljudvolym och hårdare säten.
För att återkoppla till Mäkinen och skakningar i ratten på BMW 3serie, så har jag just en sån hemma nu, det är en 2013, nyare modell än min egen 325 bensin.
Och ja, man känner skakningar från motorn i ratten, jag mina fick inte det från den bil jag tidigare kört av samma modell som min.
Motorn/växelådan (automat) går annars otroligt fint, låter/vibrerar lite på lågt varv, men när man trampar på är den svår att skilja från en bensin.
Växlar sömlöst är ett uttjatat ord, men det finns inget som märks när den växlar, förutom att varvräknaren rör sig och motorn ändrar ljud.
Mest imponerande känslomässigt är att bilen känns som att köra en ny bil, inget indikerar att den gått 19.700 mil.
Mina när jag själv var inne på att köpa en V70, provade flera bilar med 15-20" mil på mätarna, då relativt nya, samtliga känndes väl begangnade, trots mycket fint yttre skick.
Rikard jag håller fullständigt med dig i vad du säger om en bmw med mil på mätaren.
Det stämmer oftast.
Jag har också en känsla av att fler bmw ägare vårdar och tar hand om sin bil än vad andra märkesägare gör.
För att lägga in mer ved i brasan säger jag att i ett blind test med en 1,0tsi och dsg växellåda i en golf eller octavia skulle ingen säga att det var en trecylindrig motor i bilen dom körde.
Helt säker. :)
Måste man ha Peltorkåpor i det blindtestet? Den grova gången vid tomgång går inte att missa.
Det handlar om intresse.
Min fru bryr sig inte om hon kör en Yaris eller en MB E-klass, enligt henne är båda bilar med fyra hjul och en ratt. Punkt...
När jag försöker förklara varför den och den bilmodellen är bättre än den andra skakar hon bara på huvudet och säger att en bil bara är ett transportmedel.
Men när hon försöker förklara för mig varför den och den hästrasen är bättre än den andra så skakar jag bara på huvudet och säger att häst är ett pålägg.
Som sagt, olika intressen...
Det låtet som du pratar om en diesel Mäkinen.
Jag tycker den går nästan helt tyst mot vissa andra treor och helt tyst mot min tidigare diesel.
+10 på den!!!
Det är väl så att jag är van att åka eldriven bil och alla bilar med udda antal cylindrar ger överlagrade pulser som jag uppfattar som disharmoniska.
En del V6or kan också vara råa i gången.
Faktiskt har jag fått Komentaren två gånger på parkeringen ”är det en sexa”.
Lite kul
Var parkerar du?
Vem kommenterar ens en Octavia?
Det må vara en bra bil och motor men det är ju knappast något som någon höjer minsta ögonbryn åt...
Fick också en del positiva kommentarer när jag körde Skoda Superb. Nu när jag kör BMW är det ingen som kommenterar...
Beror väl på vad man har för krav. Är det bara rumptransport från A till B man är ute efter till lägsta möjliga pris så finns det bilar som uppfyller det kravet ännu bättre än Skoda Octavia.
Du gillar bättre BMW än Skoda eller?
Nu är vi borta från tråden men alltid retar det nån :)
Octavia är ju trots allt ingen bil som saknar alla moderniteter så lite ligger det nog ändå i Skoda-älskarnas försvar av modellen.
Men som sagt - smaken är olika och det finns alternativ även i den prisklassen. Man kanske får försaka nån egenskap men kanske vinner nån annan istället - som vanligt alltså.
Octavia är lite som en skruvmejsel. Den gör det den ska utan att sticka ut.
En skruvdragare har fördelar, men kostar mer.
Nja tveksamt om det är så jättemånga familjebilar som uppfyller det bättre för pengen och har samma säkerhetsteknik.
Ja sätter mig i varm bil var jag än är och slipper skrapa rutan i -15 grader med bränslevärmaren fjärrstartad från app
Jag kliver in i en ventilerad bil i sommarvärmen startad från app
Hela familjen pratar i samtalston i motorvägsfart.
Åker landsvägskörning under 0,5.
Spolar backkameran när jag vill.
Drar 1300kg husvagn på fabriks kulan.
Ingen annan bil fixar det vad jag vet ens för mer slantar. ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.