Då det i bland kommer propåer att allt skall gå att lösa med en bil, ett multitool så blir jag nyfiken på hur många bilar ni forumvänner har, både själv i hushållet eller "tillgängliga".
Jag har en bil till förfogande som företaget äger, en V60cc D4 2017 och som kommer att köras typ 3500-4000 mil per år.
Utöver det har vi en Citroën C4 110 HDi 2007 som frun kör och som kommer att bytas till en e-Golf i oktober, mest för att det är kul med ny teknik.
Sedan har vi en husbil, Adria Sonic Supreme 2015, 150/automatich som semesterfordon.
Vi har haft minst två bilar sedan vi träffades för 24 år sedan, stundtals tre eller fyra, lite beroende på vad som funnits som leksak eller projekt i garaget.
Hur har ni andra?
Kommentarer
Tja, en DKW som tjänstebil och som kommer att rulla ca 5.000 mil i 2 år. En Fabia som frun rattar (sic) och får väl rulla i 3 år till. Sen en MB SLK från -05 som sommarbil. 3 bilar således. Vi är två i hushållet.
Jag har lett projekt downsize här i hemmet i några år med blandad framgång. Men 2 bilar och två hojjar är numera 1 bil och en MC.
Resorna till jobbet sker numera med tåg och mitt blocktryck har minskat något sedan jag slipper stockholmstrafiken.
När vädret är skönt och man klarar en dag utan kostym så blir det hojjen för lite adrenalinpåslag.
Fordonsparken består numera av en Seat Leon x-perience 2016 och en brittisk sporthoj.
Står i kö till en Tesla model 3 men ser jag inget behov för en andra bil när det väl är dags så hoppar jag nog över den och köper en Passat GTE kombi eller något liknande.
Vi har 3 bilar, Golf SV -15, Mazda 3 -15 och Picanto -13. De 2 förstnämnda körs hyfsat mycket, typ 2000--3000 mil/år, medan Picanton rullar max 1000 mil/år. Sen en Yamaha-hoj som tyvärr körs alltför lite numera och en styrpulpet-båt som också har en Yamma i aktern och likaså används alldeles för lite.
Vi har också haft minst 2 bilar i hushållet senaste 23 åren om jag kommer ihåg rätt.
Hvor er kvaliteten bedst G olf eller Mazda ?! Pil
Har ägt Saab, Ford, Audi, Volvo och nu en Toyota.
Jeg har nu en toyota Chr hybrid frist edition og en toyota avensis 2,0 cvt aut med 158 fra 09 samt en celica 1,8 Tte 192hk fra 2002 .
Vidstige - nu var väl frågan närmast vilka/hur många fordon som vi har i hushållet just nu - eller missuppfattade jag den ? Tanken bakom frågan var ju om de flesta har bara en bil eller flera bilar där nån av dessa t ex skulle kunna ersättas av en elbil. I vårt fall skulle Picanton absolut kunna ersättas - men prisskillnaden känns lite för stor för att det skall vara realistiskt. Golfen skulle i stort sett kunna ersättas när man ser till körmönstret dock är den dragbil till släp rätt ofta vilket skulle kunna vara ett problem beroende på hur mycket aktuell elbil får dra viktmässigt. T ex skulle inte en Auris HSD fungera för att ta ett exempel på en bil med låg tillåten dragvikt. Mazdan - tveksamt med tanke på att den rätt ofta har lite längre dagsetapper och inte bara inom "bebyggt" område med laddstationer.
jørgenn - har inte haft några problem med nån av bilarna ännu så hittills ingen skillnad. Dock föredrar jag själv Golfen bl a p g a för mig bättre insteg och sitthöjd samt mera lättavläst instrumentering - samt inte minst att Golfen har adaptiv farthållare. Mazda verkar ha lyckats med att få en motor med större cylindervolym att ändå vara snål att köra - om man anstränger sig själv som förare i alla fall. Sen är ju Mazdan fräckare i utseendet och inte minst i den metallic-röda färg som vår Mazda har. Sen kanske man kan vara lite kritisk i hur man utnyttjat utrymmet - bilen är rätt lång för bilklassen men är mycket trängre än vår Golf inombords. Men båda har som sagt fungerat bra hittills vilket dom väl också borde ha gjort. Sen är Golfen klart tystare inombords men det kan ju lösas via aktiv användning av multimedia-systemet i Mazdan...:)
Pi, ok, har en Toyota Prius som drar 0,5 liter per mil i stadskörning (inte mer utanför staden heller). Kör ca 100 mil i månaden och tankar ungefär 2 gånger per månad. Kostnad för bränsle ca 50 x 14 = 700 kr per månad. Bränslekostnaden är alltså inget problem och saknar inte elbil direkt. Dock kan jag tänka mig en vätgasbil typ Miari, är ju rätt lik Prius också även om räckvidden på en tank då skulle försämras samtidigt som bränslekostnaden skulle gå upp.
Två bilar och en EU-scooter i hushållet.
Vi hade tills nyligen en ren grisbil inom släkten som vi drog släpet med men att den bilen har gått till skroten och jag funderar på att skaffa in en ersättare en "häck" att bara att dunka i saker utan att behöva bry sig för jag är lite sådan att jag kan inte frakta bråte i min egen bil och vill inte dra ett släp heller med finbilen trots att den har dragkrok.
Ni som inte skriver vilka bilmodeller ni äger - är det hemligt eller...:) Alltid kul att veta vad ni åker med och de flesta här är ju helt öppna med vilka bilar man kör omkring med.
Just nu har vi bara två bilar i hushållet. En XC70 D4AWD-16 och en Mercedes C-klass kombi-16. Båda har automat och dieselmotor och är förmånsbilar.
Sedan står jag även som ägare till en Saab 9-5 Aero sportscombi -02 som dock snart skall säljas. Men den är nästan aldrig hemma.
MVH AL
En octavia 17 trepip ligger på 0,54 hitils.
En yaris 00 som ligger på 0,61 på årsbasis sedan 5 -6 år.
En HD 01 1346 som drar 0,55
En café xv 750 som drar 0,6
En Seadoo 260hk
En Puch packmoped med Suzuki motor som drar.....
Hihi.
Saab 9-5 -10 Griffin och en VW- trike som behöver lite kärlek.
V70 -04 2,4 170hk manuell
Pt Cruiser -05 230hk manuell
V90 D4 -18 automat
För ovanlighetens skull äger jag bara en bil, BMW 325 -06.
Men på gårdsplanen finns 5 bilar, 2 mopeder och en traktor.
Då jag bor 50 meter från sjön finns givetvis en båt också.
Råkade se att du ha en turboladdad bensinmotor med CVT, vad jag förstår.
Vore kul om du skrev i nån annan tråd hur du upplever den kombinationen, om du tycker motorn ylar etc.
Även hur förbrukning snittat vore intressant att veta.
För tillfället en -07 C30 D5 automat och en -17 Polo 1,2 TSI man.
Samt en Scott Aspect 610 -13 som rullar ca: 500 mil om året... :-)
Två personer och just nu har vi en KIA Optima (förmånsbil), en Dacia Logan MCV 0,9 tce, en Snikporsche 924 och en Chevrolet pickup. En motorcykel och en vägreggad ATV finns tillhands också.
Har någon km till bussen som går nån gång i timmen eller två.
Oj, här kommer man låta märkvärdig, för här finns liksom fler fordon... andra sidan är inget av dem dyrt.
C5 kombi 2005
C5 kombi 2006 aut
Xantia kombi 2000 aut (frugans)
Expert 2000
Jaguar XJR 1998
Mini 1000 1975 (renoverad)
Mini 850 1965 (under renovering)
Honda CBR 1000 1988
Kawasaki S2 1972 (renoverad)
Suzuki T250 1970 (renoverad)
Samt tre mopeder.
Det var nog allt...
För tillfället har jag dessa fordon
Passat Sportscombi - 15 (förmånsbil) som snart ska bytas ut mot en laddhybrid snart.
Porsche Boxster S 3.2 - 03 busbilen
En illa tilltyglad Yamaha DT50 som har fått sig ett par rejäla törnar under ungdomsåren
Apropå farkoster så fick en extra moppe följa med hem från Gotland.
Vårt hushåll har tre bilar. En Alfa Romeo Giulietta inköpt ny år 2012, en Mazda 2 inköpt ny 2014 samt en Skoda Yeti som mina föräldrar köpte ny 2012 och nu har farsan slutat köra bil, han blev 89 år nyligen, så då fick vi Skodan.
Rikard: ser väldigt fin ut (orenoverad?), har du motorn också?
Ja, en del bilar blir det:
Mercedes-Benz 200/8 1974 (18500 mil)
Volvo 66 DL 1976 (8 000 mil)
Citroën CX Athena 1980 (6 900 mil)
Renault Fuego 2.0 1981 (24 000 mil)
Mercedes-Benz 250D 1988 (modell men tillverkad och registrerad 1987) (15 500 mil)
Citroën XM V6 Exclusive 1992 (21 000 mil)
Citroën Xantia V6 Exclusive Activa 2000 (7000 mil)
Toyota Soluna 2000 (på väg att bytas ut mot en MG5 turbo 2017) (24 000 mil)
Citroën Berlingo Multispace HDi 2004 (16 000 mil)
Renault Zoe R90 ZE40 2017 (2 000 mil)
Knaus Komfort 640 1979
Tidigare ägt ett otal bilar (skulle ta alltför mycket utrymme att redovisa :)
Hur fasiken har ni plats för alla fordon ni som har en lång lista...:)
Ja, orörd -61a, första årsmodellen med runda tanken. Skicket är använd men välvårdad och orörd förutom motorn.
Man har haft en annan motor monterad, det syns på bilden att övre motorfästet är vitare än övrigt, det ska flyttas tillbaka. Motor har jag liggande, alla kåpor mm finns.
Ja du, Pi, det kan vara ett litet problem :) en del används och en del andra är lagrade och avställda :) Kör massor varje år :)
Liehaber !! Du får utveckla lite mer om Toyota Soluna 2000 och ersättaren MG5 turbo.
Denna bilen finns inte i Europa men är en asiatisk variant av den Toyota Tercel som finns/fanns i USA/Canada. Idag heter efterträdaren Vios. En MG5 har sitt ursprung i en Rover, kinesisk bil! Dessa bilar används i Thailand. Sänder med länkar:
https://www.google.no/search?q=toyota+soluna+2000&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD9d-ykLbVAhXCuRoKHfNzB4UQsAQIJg&biw=1920&bih=974
http://www.mgcars.com/en/mg-models/mg5/detail/exterior
Om jag ser rätt är Renaulten norskregistrerad och parkerad i Paris, men bilarna du länkade till finns inte i Europa.
Jag får inte riktigt ihop var i värden du bor ??
Har bara en bil, en BMW X3 xDrive20d 2015.
Dags att byta nick?=)
Mycket trevligt! Här finns en Örnen 1956 (med NSU-motor), en Cornette 1959, och en Monarscoot 1965 (med Flinta). Samtliga i orenoverat skick, OK, luggslitna, men fullt fungerande och körs ofta. Man möts av idel glada ansikten när man är ute o puttrar. :-)
Min Farfar hade en Jagaren med NSU motor, kanske samma som en Örn fast annat märke ??
Jo, har funderat på det, men vet inte hur man gör. Sen retar man säkert upp någon om man kallar sig "BMW-ägare" :-).
Vet inte om man egentligen kan byta nick, utan att byta konto. Det finns ju fler här som bytt bil sedan de tog sitt nick. T.ex. Peugeot-Pär kör väl Skoda nu?
Ja, det var ju många varianter som var baserade på Monark. Både Jagaren och Örnen var varianter på Monarped, men med NSU. Det fanns även en Örnen-version av Monarscoot. Örnen såldes av en John Hedbergs maskinaffär i Malmö.
"ÖRNEN NSU är en helt svenskbyggd moped, försedd med den världsberömda NSU-motorn.
Den 2-växlade motorn har god backtagningsförmåga och snabb acceleration. Kickstart, swingsadel och ett nytt ljuddämparesystem är andra detaljer på ÖRNEN NSU-modellen. Och priset är - trots alla dessa finesser - marknadens lägsta."
Här är min, saknar dock original ljuddämpare, tror det är en Monark nu:
Har man sitt rätta namn som "nick", då behöver man inte byta "nick" varje gång man byter bilmärke.
Har 2 bilar en Audi A4 1.8Ts som köptes ny 2004 och som nu fungerar som övningsbil åt frugan. Sedan inhandlades en Audi A6 2.0 TFSI årsmodell 2012 med 6000 mil på mätaren i januari 2015. Är väl tänkt att Audi A4 ska ersättas med något mindre på sikt. Går dock lite trögt med körkortet och då kommer A4 fasas bort mycket pga platsbrist och onödiga kostnader. Eller exporteras till ett varmare land vart vi köpt hus.
Härligt Hultarn, din moppe ser ut som en kopia av farfars Jagaren, t.o.m samma färg !!
Jaså? Läckert! Att de åtminstone inte valde unika färger..?
Det är mycket "pinstriping" på den, man kan nästan se personen med mårdhårspenseln sitta där och dra ränder för hand. :-)
De har i alla fall egen logga:
Oj, så stor den blev!!
http://mo-ped.se/moped/ornen2lt.gif
Men, det finns ytterligare en logga som inte är riktigt rumsren, påminner mest om såna man såg på tyska uniformer under WW2...
Kan inte svära på att det är exakt samma färg, men väldigt lik. Finns 2 kort där moppen delvis är med, men korten håller på att försvinna som många andra färgkort från 60-70 talet, så man kan knappt antyda att det ens är en moppe.
Hur som helst var den gröna nån typ av metallic på Jagaren, troligtvis enkoponent utan klarlack.
Passat 1,8t kombi -03, och en exakt likadan reservdelsbil, fick den för 500 spänn så jag kunde inte säga nej....
Mazda 323 1,8 -99, reservbil.
Kan ju tillägga att frugans kära bil plötsligt blev låghalt när övre fjäderbenslagringen gav upp. Rosten tog den. Tack för det, Trafikverket!
Förresten är bilen just nybesiktigad utan anmärkning.
Nu blir det pensionering för den bilen och jakten på en ersättare har börjat.
Inte kul, men ändå lite kul, nu har du svaret på din fråga i din undertext " Hur länge hå....
Nåja, nu kan man ju bara byta den där övre lagringen, det är inte särskilt besvärligt. Och karossen är frisk,det är inte där det rostat.
Jag gjorde en temporär lösning så bilen är körbar igen, men huven behöver också bytas även om jag tryckt tillbaka den så den funkar. Sedan är det dags för kamremsbyte, bromsskivorna är slitna, vindrutan likaså.. vi beslutade att pensionera bilen.
Den blir ju inte yngre...
Den går annars utmärkt, har bara gått 22.500 mil. Motor och autlåda funkar utan anmärkning, har alltid startat. Frugan är ledsen, hon har alltid gillat sin bil, och 8 trevliga år har de haft tillsammans. Xantian är en trevlig modell, jag trivdes med min i 11 år, men är numera ersatt av en C5. Inte lika snygg, men nästan lika bekväm och lika rymlig.
Dök upp en kille hos mig eng gång med en Renault., tror det var en 14 el liknande.
Båda tornen hade lossnat, men han hade lagt brädor över tornen, stängt huven, och dragit 2 feta spännband runt bilen.
Han tyckte jag kunde sätta dit några svetsloppor, jag avböjde och rekomenderade en ny bil, det fanns typ inget att sätta svetslopporna i !!
Ja, det är ju inte ovanligt att karossen rostar just vid fjäderbenen. Det har man sett många hemska exempel på genom åren.
Men här är det inget problem med karossen, utan den övre delen av fjäderbenet (om man nu kan kalla det fjäderben, för det finns ju ingen mekanisk fjäder egentligen..)
Såhär ser den ut, (lånad bild, där de ligger upp och ner), vägsaltet kryper in och orsakar rostangrepp på "koppen". Tids nog spricker den (inringat) och till slut brister den.
Ja, den påminner ju lite om tallriken ovanpå fjädern på ett vanligt fjäderben.
Finns för övrigt ingen fjäderbenslagring, det behövs inte då vridningen tar hydraulkolven hand om.
Aha !! Polaren kvaddade sin Xantia Aktivia (blev påkörd) innan den han gå sönder, så jag har aldrig skruvat med en sån där.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.