Vi Bilägares forum

Har ni en hobbybil? Varför?

Har ni en hobbybil? Varför?

I tvättabilendiskussionen kom det upp funderingar kring om en bil är en bil eller om det är så att folk ser olika på sin Passat och sin Ferrari. Några här har ju berättat som sina hobbyfordon och jag funderade kring vad ni har dem till. Jag har en gammal 924 i garaget och det finns nån tanke om att använda den ibland. För några år sen hade jag en SAAB 96 2-takt som jag sålde eftersom jag bara använde den när jag kom på att jag inte hade kört den på länge.
Vad har ni och hur använder ni dem?

Uppdaterat: 2018-03-28 14:24

Kommentarer

Tyvärr inte. Ännu.

Men skulle vilja ha för nöjet att restaurera och så småningom köra, fast det är ju roligare att restaurera så då får jag nog sälja och köpa en ny...

Uppdaterat: 2018-03-28 15:08

Har ingen hobbybil själv men har gått i sådana funderingar. Det vanliga är ju att man har en sportbil som hobbybil, men efter provkörningar av två relativt överkomliga sådana (Toyota GT86 och Ford Mustang) så insåg jag att det är nog inget för mig. Ska man då köpa något som är både sportigt och komfortabelt så landar man oundvikligen i större bilar och då kan man lika gärna välja en roligare förstabil istället.

Uppdaterat: 2018-03-28 15:10

Har en XJS V12, egentligen 2st, men den ena är så illa krockad att den får jag nog inte fart på igen. Jag var ute och körde lite emellanåt i somras, men inga längre turer. Den skall få sig en ordentlig genomgång och ny lack, sen får vi se vad som händer.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-28 15:20
Lite krokigt är också rakt

Jodå, det finns hobbybil (-ar). Största problemet är att hinna med att köra alla fordon.

Annars är det ju roligt att renovera (Mini -75 och Mini -65, Suzuki -70 och Kawasaki -72)

Jag har nu ett väldigt teoretiskt jobb, så det är skönt att skapa med händerna. Håller på med slutet av renoveringen av -65:an.

Men även:

Tvätta och putsa för att sedan glida runt och njuta (Jaguar XJR)

Puttra runt i stilla mak (gamla moppar)

Ja, sen har jag ju cabben också, men det är inte direkt en hobbybil. Den ställs inte av vintertid.

Uppdaterat: 2018-03-28 15:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skodaägare,

Är det inte vanligare med en äldre bil av något slag än en sportbil? Kanske inte en Ford Model T eller en generationskamrat till den utan mer något 40-50 år gammalt?

När jag var ung hade en kompis en Peugeot 504 diesel som vardagsbil och en BMW 3.0si för glädjande stunder. Kontrasten mellan dem var tillräckligt stor, tyckte han.

Uppdaterat: 2018-03-28 15:51

Glömde hojen, som nog mer är ett hobbyfordon än Jaguaren. Tyvärr så gick det ju lite illa med den för ett par år sedan, men den är nu reparerad och så sent som idag satt jag upp på den för första gången sedan olyckan. Protesbenet vill inte riktigt vara med om att låta sig svingas över sadlar och sissybar, men det gick till slut. Har inte gett upp hoppet om att ta en tur igen, men måste först fixa något så jag slipper bromsa med högerfoten. Suzuki Intruder VS 1400 -95

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-28 16:17
Lite krokigt är också rakt
L. Mäkinen skrev:

Skodaägare,

Är det inte vanligare med en äldre bil av något slag än en sportbil? Kanske inte en Ford Model T eller en generationskamrat till den utan mer något 40-50 år gammalt?

När jag var ung hade en kompis en Peugeot 504 diesel som vardagsbil och en BMW 3.0si för glädjande stunder. Kontrasten mellan dem var tillräckligt stor, tyckte han.

Det beror nog på vad syftet med hobbyn är. Om hobbyn är att skruva på bilen så kan man ju ha en äldre bil som hobbybil, men om syftet är att ha något roligt så kan det väl passa med en sportbil. Fast kanske hobbybil är fel beteckning då. Kanske andrabil, busbil? Verkar som ganska många kör något relativt alldagligt till vardags och sedan har en "rolig" andrabil. Tycker det är bättre att kombinera dessa två. X3:an kanske inte är vad de flesta tänker på som rolig, men den är ändå baserad på en bakhjulsdriven layout och har 50/50 viktfördelning, eller till och med lite bättre. Tillräckligt rolig för mig och dessutom betydligt mer praktisk än en Miata.

Uppdaterat: 2018-03-28 16:18

Från Wikipedia: Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning.[1] Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull [2]

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-28 16:26
Lite krokigt är också rakt

Jag har en Duett-64 därför att jag tycker om att att plåga mig själv.

Duetten havererade retsamt härom veckan, skruvarna på den ena förgasarens topp hade vibrerat loss och en av skruvarna försvann någonstans på vägen...så nu måste jag införskaffa en ny skruv o tum gänga ska de va.

Livet var så behagligt med mina nya bilar men icke utan att en hobbybil det skulle jag minsann också ha.

Uppdaterat: 2018-03-28 17:06

Jag har en bil och en Hobby. Kopplas ihop några dagar per år när solen lyser. I övrigt ligger lågtrycken tätt över Väst-Sverige - annars hade säkert en öppen Mazda Miata varit en hit. Kanske något för ett boende i Costa del Sol så småningom.

Uppdaterat: 2018-03-28 20:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Krister_L skrev:

Har en XJS V12, egentligen 2st, men den ena är så illa krockad att den får jag nog inte fart på igen. Jag var ute och körde lite emellanåt i somras, men inga längre turer. Den skall få sig en ordentlig genomgång och ny lack, sen får vi se vad som händer.

// Krister

Är det där ägandet av törstiga bilar inte så lite onödigt? Precis som det där med AWD? I all välmenande artighet - jag kan för mitt liv inte begripa hur du kan gå till storms över "onödigheten" med AWD och sedan stoltsera med några V12:or. Känns det inte som att det gnisslar just där? Det var ju inte så lite "miljövänligt" över dina argument i en tidigare tråd. Men det är väl så - som vanligt - annans ofog är ofog. Eget ofog gills inte.

Uppdaterat: 2018-03-28 22:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Är du avundsjuk Audi?

För övrigt verkar ju bilarna inte rulla särskilt mycket.

Uppdaterat: 2018-03-28 22:39
Xanthopteryx skrev:

Är du avundsjuk Audi?

För övrigt verkar ju bilarna inte rulla särskilt mycket.

Inte på något sätt. Själv har jag en SLK 55 AMG som hobbybil. Men ibland kräks jag.

Uppdaterat: 2018-03-28 22:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Är det där ägandet av törstiga bilar inte så lite onödigt? Precis som det där med AWD? I all välmenande artighet - jag kan för mitt liv inte begripa hur du kan gå till storms över "onödigheten" med AWD och sedan stoltsera med några V12:or. Känns det inte som att det gnisslar just där? Det var ju inte så lite "miljövänligt" över dina argument i en tidigare tråd. Men det är väl så - som vanligt - annans ofog är ofog. Eget ofog gills inte.

Jag håller med, det är jävligt onödigt, fråga bara min fru. Men på något sätt så känns det ändå lite nödvändigt för mig, vilket AWD inte gör. Sen är det väl som någon sade tidigare att det är lika mycket, eller kanske till och med mer, pysslet med bilen som är det stora intresset. En Jaguar V12 är ju inte något som bara rullar på ,mil efter mil, utan saker händer ju hela tiden. Körde inte ens ur en tank i somras, så någon större miljöpåverkan har det nog inte heller.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-29 06:05
Lite krokigt är också rakt

Varför?

Tjaaa, en ganska bra fråga, vad är meningen med livet?

I mitt fall vill jag helt enkelt ha kul, älskar dessutom ljudet av en amerikansk V8 på både tomgång och fullgas, kan lyssna hur länge som helst, hade jag chansen att förverkliga en dröm som länge slumrat i mitt undermedvetna.

Ni som är intresserade har ju kunnat följa mina äventyr här på Vi Bilägare:

Bild borttagen.

Sedan håller ju bruxbilen på att förvandlas till hobby-bil om Miljöpartiet får fortsätta regera landet och Stockholms stad med Miljözoner där inte ens moderna bensinbilar är välkomna:

Bild borttagen.

Sen måste man ha en hobby-moped också:

Bild borttagen.

Och en hobby-båt :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-29 07:17

AWD släpar man runt på hela tiden medan vardagsbrukande av en XJS V12 inte låter sig göras. ;-)

Jag hade också valt en XJS framför överskott av drivaxlar. Känns logiskt för mig.

Uppdaterat: 2018-03-29 09:43

Har en 2010 Opel Astra som hobbybil (dvs något jag kan skruva på själv) . Och utifrån övrigas hobbybilar så kan jag med gott samvete åka både Disel, SUV och 4wd med gott miljösamvete.

Uppdaterat: 2018-03-29 20:31

Guran,

Vari ligger hobbyn i en Astra? Rostlagning?

Uppdaterat: 2018-03-29 20:35
L. Mäkinen skrev:

Guran,

Vari ligger hobbyn i en Astra? Rostlagning?

Nä då, ingen rost på den. Uppgradera ljudet, byta tändstift och olja :)

Retas lite, men visst kanske ingen hobbybil, snarare en pendlarbil som jag kan skruva på själv. Men ingen rost, jo en fläck vid sidan av plasten vi bakluckeöppningen. Den måste fixas. Sen kan jag byta hjul ochbtvätta den oxå och tanka innan ångesten infinner sig.

Uppdaterat: 2018-03-29 20:45

Har haft en mängd VW 1 och ett antal Saab 99. Man kan undra varför, men egentligen var det bruksbilar som användes och såldes med förtjänst ( ibland!) .

Förr i tiden var det allehanda nästan historiska åkmedel, en drömbil som jag vill ha sedan många år är den som en kompis hade, en DKW F7 cab med plåtkaross!

Den var oerhört nedgången med läckande sufflett, men har ett värde idag på över 200kkr ( i mint!) trots sitt plutt- pluttande och sin oljerök!

Jag jagar en lämplig Saab tvåtakt, men har inte hittat rätt objekt än.

Uppdaterat: 2018-04-03 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Astra är väl fel bil om man trivs på macken? Opel har alltid varit bra på snåla maskiner.

Uppdaterat: 2018-03-29 20:51
L. Mäkinen skrev:

Astra är väl fel bil om man trivs på macken? Opel har alltid varit bra på snåla maskiner.

Liksom finessen med bilen. Motiverar att jag inte behöver åka Octavia 1,0 tsi, eller......

Uppdaterat: 2018-03-29 20:55

Jag skulle vilja ha en sån här:

http://www.stolzeclassiccars.nl/aanbod/2659/amx-amc-amx-390-v8/

Fast det lär inte hända.

Uppdaterat: 2018-03-29 21:00

Ja!

Uppdaterat: 2018-03-29 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min chef suktar efter en Musse-65+ och jag har gett honom åtskilliga förslag, men han har svårt att komma till skott!

De blir bara allt dyrare, ~ +75" på ett år!

Objekten börjar ta slut!

Det finns bättre alternativ, men han har snöat på Musse!

Uppdaterat: 2018-03-30 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mäkinen - Vad väntar du på?

Man lever bara EN gång, bilen verkar ju dessutom finnas inom EU redan.

Uppdaterat: 2018-03-30 01:43
Skodaägare skrev:

Har ingen hobbybil själv men har gått i sådana funderingar. Det vanliga är ju att man har en sportbil som hobbybil, men efter provkörningar av två relativt överkomliga sådana (Toyota GT86 och Ford Mustang) så insåg jag att det är nog inget för mig. Ska man då köpa något som är både sportigt och komfortabelt så landar man oundvikligen i större bilar och då kan man lika gärna välja en roligare förstabil istället.

Jag har gått i ungefär samma tankar som dig. Eftersom jag inte är road av att skruva så känns en nyare hobbybil som mer lämplig. Dom två du nämner, liksom Miata, skulle kunna vara tänkbara. Men det var alltså bristen på komfort som avskräckte dig? Måste nog ut o prova själv, så kanske jag också blir "botad". Eller så blir jag såld. ;-)

Uppdaterat: 2018-03-30 17:06

Rutger: Vi får slå ihop oss i framtiden. Jag gillar att pilla med saker så jag fixar till och så kan du köpa den fixade bilen sedan =)

Uppdaterat: 2018-03-30 19:53

X - Låter som en suverän deal! :-) Och om nåt krånglar skickar jag tillbaks den till dig igen. ;-)

Uppdaterat: 2018-03-30 20:12
Millenia skrev:

Mäkinen - Vad väntar du på?

Man lever bara EN gång, bilen verkar ju dessutom finnas inom EU redan.

Firman har flera stycken, men jag vet inte vad jag ska ha den till.

De har flera hundra udda bilar av olika slag.

Uppdaterat: 2018-03-30 22:34

Å min hobbybil står och väntar på att färdigställas, får ta ett ryck när husbygget är klart :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-30 22:53

Simon - En Celica?

Uppdaterat: 2018-03-31 10:55
Millenia skrev:

Simon - En Celica?

Japp, en GT från -75 :)

Uppdaterat: 2018-03-31 11:55

Cool!

Snyggt med skärmbreddare.

Uppdaterat: 2018-03-31 14:56

Mäkinen - Ha den till?

Vad har man ett konstverk eller en skulptur till?

Vårda ett kulturarv som man dessutom kan förflytta sig med, något som inte tillverkas längre, något som aldrig kommer tillverkas heller, ett obstinat långfinger åt allt vad regeringens miljözoner heter...

Uppdaterat: 2018-03-31 15:00

Jo, jag förstår tanken, men pengarna kan användas till solpaneler på taket så jag kan leva billigare och samla nya pengar på hög.

Mitt problem är väl egentligen att jag gillar att köpa "nya" bilar regelbundet. Jag har aldrig känt att en bil varit något jag vill spara utan så fort jag köpt nåt vill jag köpa en annan. Köper man en AMC AMX för 250-300 kkr är det inte så lätt att hitta en köpare. Folk vill hellre ha en Mustang som alla andra.

Uppdaterat: 2018-03-31 15:45
saabnisse skrev:

Min chef suktar efter en Musse-65+ och jag har gett honom åtskilliga förslag, men han har svårt att komma till skott!

De blir bara allt dyrare, ~ +75" på ett år!

Objekten börjar ta slut!

Det finns bättre alternativ, men han har snöat på Musse!

Ja, det där är intressant. På 70- och 80-talet kostade Mustanger ingenting, det var ju en så liten amerikanare. Ju större, desto bättre gällde då.

Idag kan man köpa 2 riktigt fina Cadillac för en fin Mustang...

Och allvarligt talat är varken Mustang, Camaro/Firebird, Charger och Challenger några bra bilar. Billigt byggda i stora serier, och det finns i stort sett allt att köpa till dem idag. Inget unika därmed.

Men, det hindrar ju inte att man älskar designen och därmed vill ha en muskelbil... :-)

Varje gång jag ser en Charger 68-70 tänker jag på den där jag inte köpte. Han begärde 23, jag bjöd 13, det var ju mycket att göra på den. Fast, en motsvarande idag kostar 230-300 i det skicket... jaja

Men, Camaro -68 skulle ju smaka..... :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-31 17:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Camaron är också snygg!

Att amerikanska bilar från muskelbilsepoken inte var så "bra" bilar kan man ju hålla med om, i

synnerhet om man jämför med ett nytillverkat och helt könlöst fortskaffningsmedel, men det är

ju känslan det är frågan om, något mer än bara objektiva fakta.

En svunnen tid när designen hade tydligt formspråk, när men kunde se skillnad på olika märken,

när en bil kunde tillåtas bli så lång och opraktisk som behövdes för att få till en snygg linje, en bil som inte

designades av ekonomer.

Dessa enkla fordon kan de allra flesta med intresse skruva på, vilket förmodligen inte kommer vara fallet

om 40-50 år när dagens bilar blir hobby-fordon, de är då förmodligen förbjudna sedan länge av något litet

miljöparti med för mycket makt.

Uppdaterat: 2018-03-31 20:15

Letade upp en bild på min gamla AMC.

http://www.javelinamx.com/javhome/foreign/myjav.jpg

Uppdaterat: 2018-03-31 20:22

Dom är läckra!

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-31 20:31
Lite krokigt är också rakt

Jag kommer ihåg när man köpte teknikensvärd som testade amcn, mach 1 och kamaron 1980.

Läste väl reportaget 28 ggr och drömde.

Mustangen var väl högsta drömmen.

Uppdaterat: 2018-03-31 20:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Millenia, "Dessa enkla fordon kan de allra flesta med intresse skruva på, vilket förmodligen inte kommer vara fallet

om 40-50 år när dagens bilar blir hobby-fordon, de är då förmodligen förbjudna sedan länge av något litet

miljöparti med för mycket makt."

Jag tror inte dagens bilar någonsin blir några hobbyfordon, med några få undantag, det kommer bl.a. elektroniken att se till.

Sedan har vi en allt grymmare myndighetsutövning som säkert kommer att göra det allt omöjligare att ha hobbyfordon.

Och så har vi det tråkigaste, dagens ungdomar verkar, i takt med att fordonen blir allt mer svårskruvade, bli allt mer ointresserade att skita ner sig med skruvande och det verkar också som nyfikenheten om hur grejerna ser ut innanför skalen försvinner.

En granne direktimporterade i slutet av 1970-talet en ny TransAm, han betalade ca 35000:- och han erbjöd sigv att fixa en likadan åt mig för samma pengar. Tyvärr höll jag på med husbygge och pengarna behövdes till annat och hustrun tyckte det var en för liten och opraktisk bil för en tvåbarnsfamilj.

Jag anade redan då att det var fel beslut, det var en väldigt läcker bil med örnen på huven, men böjde mig för överheten.

Han körde bilen till mitten av 1990 då han ansåg sig för gammal och anlitade färdtjänst istället. Han sålde bilen för något mellan 80-90000:-.

Idag hade den säkert kostat 200000:-!

Uppdaterat: 2018-04-01 11:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Och så har vi det tråkigaste, dagens ungdomar verkar, i takt med att fordonen blir allt mer svårskruvade, bli allt mer ointresserade att skita ner sig med skruvande och det verkar också som nyfikenheten om hur grejerna ser ut innanför skalen försvinner."

Bristande intresse beror vanligtvis på bristande kunskap, förutfattade meningar, fördomar och tro.

Någon stänger en dörr därför att det finns en upplevelse och ett intryck att det inte finns något av intresse där.

Utan att man brytt sig om att verkligen se efter.

Och bristande fantasi och anpassningsfråga hos den som försöker övertyga den som är ointresserad att bli mer intresserad - om nu någon någonsin skulle försöka med det,

Förmåga att se något ur någon annans synvinkel vilket är nödvändigt för att kunna väcka intresse hos någon som är ointresserad.

Det är inte särskilt svårt.

I verkligheten.

Det finns ingen orsak att förolämpa Astra, det finns andra versioner än de vanliga.

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/7468066-opel-astra-cabriolet-twin-top-cosmo-1-6-turbo-opc-line-180hk-drag-mo

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/7972586-opel-gt-1900

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8648761-opel-gt-2-0-16v-turbo-obs-inkommande-08

Uppdaterat: 2018-04-02 23:18
Rutger Jönåker skrev:

Jag har gått i ungefär samma tankar som dig. Eftersom jag inte är road av att skruva så känns en nyare hobbybil som mer lämplig. Dom två du nämner, liksom Miata, skulle kunna vara tänkbara. Men det var alltså bristen på komfort som avskräckte dig? Måste nog ut o prova själv, så kanske jag också blir "botad". Eller så blir jag såld. ;-)

Det var nog mest bristen på ljudkomfort som var problemet i mitt fall. GT86:an tycker jag bullrade för mycket redan i 50 km/h. Skulle inte stå ut att köra den bilen några längre sträckor i motorvägsfart. Fjädringskomforten var faktiskt helt ok för biltypen. Mustangen var tystare men även den bullrade en hel del i motorvägsfart. Dock på en nivå jag skulle kunna stå ut med, men Mustangen var väldigt hårt fjädrad tycker jag och jag gillade styrningen i GT86 bättre.

Uppdaterat: 2018-04-03 10:22
L. Mäkinen skrev:

Letade upp en bild på min gamla AMC.

http://www.javelinamx.com/javhome/foreign/myjav.jpg

De där är roliga och lite ovanliga! Var inte just AMX en kortare version som skulle vara lättare och mer racing?

Tidstypisk färgsättning, det är intressant att se hur smak och mode ändras.

Förr tyckte man i allmänhet att standardhjul var så trista, nu tycker jag de är perfekta och tidlösa. Ja, det är ju samma med lackering, originalfärg funkar oftast bäst. (se Camaron i #39)

Ingen skulle väl bygga en "Red Baron" idag?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-04-03 12:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En AMC AMX från '68-'70 var kortare än en Javelin. De tyckte inte att en sportig bil behövde något baksäte. Funkade bra i dragracing där de hade en specialmodell SS/AMX med ännu mer anpassning till sporten.

Från 1971 blev AMX ett "stylingpaket" med annan grill, rosenpolerad instrumentpanel och lite annat krafs och i övrigt en vanlig Javelin. Min var en SST som hade sexa från fabriken, men MoPar 318 under huven när jag köpte den. Jag fixade plåten och lackade den i färgerna på bilden 1996. Sen byggde jag en AMC 360 med diverse godis i och lät Mats Appelgren fixa topparna. Tanken var att peta dit en Ford 9" i baken på den, men det blev aldrig av. Jag köpte allt jag behövde för det, men ramlade över en Gremlin istället. När jag hade köpt det jag ville ha i den bilen fick jag smak för att svänga istället så det blev garagerensning.

Var det nån i Lindesberg som stylade den där SAABen? Mitt minne påstår att en kamrat köpte den runt 1984, men att jag aldrig såg den utanför garaget.

Uppdaterat: 2018-04-03 14:08
Skodaägare skrev:

Det var nog mest bristen på ljudkomfort som var problemet i mitt fall. GT86:an tycker jag bullrade för mycket redan i 50 km/h. Skulle inte stå ut att köra den bilen några längre sträckor i motorvägsfart. Fjädringskomforten var faktiskt helt ok för biltypen. Mustangen var tystare men även den bullrade en hel del i motorvägsfart. Dock på en nivå jag skulle kunna stå ut med, men Mustangen var väldigt hårt fjädrad tycker jag och jag gillade styrningen i GT86 bättre.

Misstänker att jag skulle reagera lika som dig. Numer är jag väldigt petig med hur jag sitter, liksom hur chassi och buller är, så det är nog många roliga bildrömmar som skulle grusas efter en provkörning... Är komforten för dålig så blir det ju inte roligt ut o åka, mer än mycket korta sträckor.

Just GT86 blev jag botad av redan i bilhallen. En kort provsittning räckte för att inse att jag inte skulle stå ut med den. ;-P Mustang GT -05 har jag åkt med som passagerare i, eftersom en bekant äger en och den satt jag rätt ok i och bullret från V8an var enbart angenämt. :-) Därmed inte sagt att jag säkert skulle trivas köra den några längre sträckor...

Uppdaterat: 2018-04-03 14:17
L. Mäkinen skrev:

En AMC AMX från '68-'70 var kortare än en Javelin. De tyckte inte att en sportig bil behövde något baksäte. Funkade bra i dragracing där de hade en specialmodell SS/AMX med ännu mer anpassning till sporten.

Från 1971 blev AMX ett "stylingpaket" med annan grill, rosenpolerad instrumentpanel och lite annat krafs och i övrigt en vanlig Javelin. Min var en SST som hade sexa från fabriken, men MoPar 318 under huven när jag köpte den. Jag fixade plåten och lackade den i färgerna på bilden 1996. Sen byggde jag en AMC 360 med diverse godis i och lät Mats Appelgren fixa topparna. Tanken var att peta dit en Ford 9" i baken på den, men det blev aldrig av. Jag köpte allt jag behövde för det, men ramlade över en Gremlin istället. När jag hade köpt det jag ville ha i den bilen fick jag smak för att svänga istället så det blev garagerensning.

Var det nån i Lindesberg som stylade den där SAABen? Mitt minne påstår att en kamrat köpte den runt 1984, men att jag aldrig såg den utanför garaget.

Tack för infon, kul berättelse! :-)

När det gäller Saab:en var det "Husgurun" Leif Mellberg som byggde den. Om jag inte minns fel så byggde han första 900 cab:en också, innan Saab själva kom igång.

Lite historia om "Red baron" från Bilsport 1980:

1980 hade Saab 99 fått ett rykte om sig av vara en ”gubb-bil”, och ungdomar med nytagna körkort hade inte en tanke på att köpa en saab. De köpte en Amazon, PV eller volvo 142 istället för jänkare, och satte på vinge, spoiler och breda hjul. Men ombyggda saabar lyste med sin frånvaro. Saab-bossarna fick nog och vände sig till Leif. De levererade en ljusblå gammal 99:a modell -70, och gav Leif fria händer och 3 veckor på sig att göra något häftigt med bilen.

Tre veckor senare rullade bilen ut ur verkstaden och Leif hade överträffat Saab-folkets förväntningar. Framför dem stod då en helt annorlunda saab, i gnistrande röd glowble, helt klart en värdig utmanare till Vallåkras volvobilar.

Intresset för bilen blev enormt, och den visades upp runt om i hela landet. Saab hade utan tvekan lyckats med sitt projekt och den ombyggda saaben blev en stor succé.

Mer info:

http://www.mellbergscustom.com/saab-red-baron/

Uppdaterat: 2018-04-03 15:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fascinerande att 99:an bytte registreringsnummer när stötfångaren försvann...

Den var aktuell några år innan jag började prenumerera på Bilsport. Jag sa upp prenumerationen när det var ett reportage om två st Mazda 626 som mest bara var blanka.

Innan dess hade jag figurerat i tidningen några gånger av olika anledningar, bilspelstest, test av "prestandamätinstrument", klubbnyheter. Störst uppmärksamhet var väl ett projekt som startade vid en diskussion på min födelsedagsfest: en 760 turbo som redaktionen tog hjälp att bygga för att visa att det är kul med dragracing, turbocontainern. Fast egentligen var det mina tårtor som nämndes i den serien.

Uppdaterat: 2018-04-03 15:47
Rutger Jönåker skrev:

Misstänker att jag skulle reagera lika som dig. Numer är jag väldigt petig med hur jag sitter, liksom hur chassi och buller är, så det är nog många roliga bildrömmar som skulle grusas efter en provkörning... Är komforten för dålig så blir det ju inte roligt ut o åka, mer än mycket korta sträckor.

Just GT86 blev jag botad av redan i bilhallen. En kort provsittning räckte för att inse att jag inte skulle stå ut med den. ;-P Mustang GT -05 har jag åkt med som passagerare i, eftersom en bekant äger en och den satt jag rätt ok i och bullret från V8an var enbart angenämt. :-) Därmed inte sagt att jag säkert skulle trivas köra den några längre sträckor...

Jo, man börjar väl bli gammal :-) På sätt och vis så förstår jag varför bilar som BMW 4-serie är dyrare. I bilar som Mustang och GT86 så har man oundvikligen behövt göra kompromisser för att hålla nere priset. Sen är det väl så att min "bruksbil" BMW X3 har ganska bra köregenskaper och hyfsad styrkänsla redan så jag är väl lite bortskämd på det sättet. Vid mer vardagsinriktad körning så upplevs inte skillnaden i köregenskaper tillräckligt stor för att jag ska kunna acceptera komfortförsämringen. Visst är det roligare med V8-muller än med dieselknatter men inte så mycket roligare att jag vill slanta upp för en Mustang.

Uppdaterat: 2018-04-03 16:30