Vi Bilägares forum

Håller motorn.

Håller motorn.

Jag har en 4 cyl 1,6 liters motor som släpper ut 172 g CO2. Sådana motorer håller i all evighet. Nutida bilar har ofta 3 cyl motorer på 1,0 liter men med samma effekt. Hur står sig sådana motorer i längden?

Uppdaterat: 2017-11-18 10:12
Biltok

Kommentarer

Smålänning

Uppdaterat: 2017-11-18 10:14
Biltok

Ingen som har facit på det.

Har motor konstruktören dimensionerat rätt är det nog inga problem.

Men det finns tydligen andra faktorer med bensin och insprutning och höga tryck och particklar och avlagringar på ventiler och säkert andra faktorer också.

Men med maskinskadeföräkringen i 10-12000 mil eller längre och eventuella nybilsgsrantier så behöver man inte oroa sig och innan dessa har runnit ut bör det kanske finnas facit.

Och min trea varvar typ 1000 varv mindre än små motorerna för 10 år sedan så rent slitage mässigt så kanske det inte är någon nackdel och så länge oljan byts och är bra.

Uppdaterat: 2017-11-18 14:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om man gör en jämförelse med bilar för femtio år sedan så var det vanligt med litereffekter på 50-60 hk för standardbilar och trots att man hade temp.härdade oljor och hade infört oljefilter, som medförde kanske 500 mil mellan byte av olja, så höll ändå motorerna 10000 mil.

Ofta gjorde det inte så mycket, bilen rostade ofta bort innan motorn tog slut.

Nu ligger litereffekterna på 90-120 hk för bilar i motsvarande klass.

Material och materialutnyttjande har blivit avsevärt bättre liksom oljorna.

Men om man inte går så långt tillbaka, utan nöjer sig med 15 år, då mycket av dagens motorteknik och dagens oljor användes, blir det nog lite sämre för dagens småmotorer.

Då hade man en litereffekt på 60-70 hk på sugmotorer och det fanns motorer som klarade 50000 mil före renovering.

Det tror jag inte är möjligt med dagens småmotorer.

Men mycket beror på utnyttjandet, det är inte ofta bilmotorer går med full effekt.

Uppdaterat: 2017-11-18 17:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab nisse det blir intressant att se om 10-15 år hur dom står sig.

Jag hadde en 00 caravell 2,5tdi som såldes vid 52000 mil utan att det rörts en skruv i motorn.

Nuvarande ägare har 65000 mil på mätaren.

Jag bytte olja vår och höst oavsett sträcka och det fortsatte hon med och jag skickade en 20 liters dunk med formula xl syntet olja som den fått i hela livet.

Men 102 hk på 2,5liter

Tror på vårdnad och förstånd då håller grejorna.

Har bytt olja på min nya 1,0 tsi i egen regi mellan vag servicen bara för att om jag väljer att inte byta bil om tre år och det faktum att när jag köper olja på 20 liters dunk är priset 60% mindre.

Uppdaterat: 2017-11-18 19:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förvånansvärt att liter priset på motorolja blir så mycket lägre om man köper 20 liter istället för 1 el 4 liter. Tror det är smart att byta olja själv mellan service intervaller.

Är det fortfarande mutterstorlek 19 på Škoda eller har dom gått över till torx 40 som Audi? Tycker mutter är bättre än torx. Fast å andra sidan vet ju inte Audi själva vad dom håller på med längre.

Audis 3.0 liters sexcylindriga diesel motorer har konstruktionsfel. Kan rasa när som helst många är oroliga på Audi forum. Gäller Euro 6 motorer tillverkade från 2015 årsmodeller och framåt. Deras enda diesel motor som är hållbar är 2.0 TDI 190 hk. Tyvärr finns inte den i A6 Allroad utan bara 3.0 diesel.

Uppdaterat: 2017-11-18 19:28
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Förvånansvärt att liter priset på motorolja blir så mycket lägre om man köper 20 liter istället för 1 el 4 liter. Tror det är smart att byta olja själv mellan service intervaller.

Är det fortfarande mutterstorlek 19 på Škoda eller har dom gått över till torx 40 som Audi? Tycker mutter är bättre än torx. Fast å andra sidan vet ju inte Audi själva vad dom håller på med längre.

Audis 3.0 liters sexcylindriga diesel motorer har konstruktionsfel. Kan rasa när som helst många är oroliga på Audi forum. Gäller Euro 6 motorer tillverkade från 2015 årsmodeller och framåt. Deras enda diesel motor som är hållbar är 2.0 TDI 190 hk. Tyvärr finns inte den i A6 Allroad utan bara 3.0 diesel.

Ärligt så fuskar jag och tar oljesugen som jag har till båten och får då ur ca 3,5 liter ur micromotorn (nån hundring på jula kostar sugen.).

Vag får byta filter och olja vid 3000 mila servicen för 2495:- eller vad det nu kostar.

jag betalar 1050:- för 20 liter 5/40 av q8 bästa kvalite.

Ja det är helt sjukt.

Uppdaterat: 2017-11-18 19:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är nog bättre än att vänta till service intervall. Eftersom Audi har tagit bort oljesticka så har jag inte en aning om hur den ser ut förutom att skruva bort påfyllning locket. Fast suga ur skulle nog funka då det sitter en plastflärp där vart oljestickan förut satt och den går att skruva loss med handkraft.

Gammel Audin A4 1.8T från 2004 har oljesticka och går numera på bas service som inte kostar mer än 1490 kr. Då ingår även assistansförsäkring i 1 år. Fast den gick ju på longlife service medan den var nyare. En jättebra bil. Synd att Audi inte har kvar den kvaliteten på sina bilmodeller.

Uppdaterat: 2017-11-18 22:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Apropå Audi bas service så den indelad i två pris kategorier. 1790 kr då ingår även byte av motorluftfilter eller 1490 kr utan byte av motorluftfilter. Då det byttes förra året så tycker jag att det är onödigt att byta igen 800 mil senare. Basservice görs 12 på månader /1500 mil. Finns även för VW, Škoda och Seat.

Fick erbjudande från Falck assistansförsäkring för 530 kr per år fast detta ingår i basservice. Oavsett bilens ålder. Vet att Volvo har 10 år sedan slutar dom med assistansförsäkring i service.

Uppdaterat: 2017-11-19 10:52
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Med tanke på "gamla" fakta så är 3 cylindrar eller ojämt antal cylindrar mer pålitliga då dom inte vibrerar så mycket och behöver mindre delar.Derimot så talar inte det för sig att ta ut mer än 100 hk max per liter om man vill ha pålitlighet i många år.

Det man måste tänka på är nog att konsumentsamhället producerar för "slit och släng" där garanti tiden och kilometer tillverkarna är garanti tills är all mer viktigt.

3 år och 150.000 km blir allt mer gränsen innan man åker på stora utgifter.

Uppdaterat: 2017-11-19 13:23

Men vänta här nu...3 cyllen är en motor i obalans och förses med balans hjul/axel och speciella motorkuddar så att den inte ska slå volter i pur glädje.

För att få till samma effekt som i en fyra och idag gärna 110hk och över så ökas bl a bränsletrycket.

Vi talar om en liten vek motor upp pumpad till max med ett avsevärt högre injektionstryck och turbo.

Tror jag på att en i grunden liten vek man byggd på steroider håller sig frisk? Tror jag på att en liten vek motor på "steroider" håller?

Svar: NEJ

Uppdaterat: 2017-11-19 14:20

Audis 5 cylindriga motorer var en av dom mest pålitliga och rullade ledigt över 30.000 mil. Den enda orsaken till att dom slutade med dom var att 6 cylindrar ansågs ha ett högre prestigevärde. För att kunna konkurrera med Mercedes och BMW övergavs de 5 cylindriga motorerna 1995. Finns några enstaka Audis idag med 5 cylindrar fast då i RS version.

Är väl ingen större skillnad på 3 cylindrar och 5 cylindrar i det avseende vad gäller hållbarhet.

Uppdaterat: 2017-11-19 15:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Tvärnit skrev:

Men vänta här nu...3 cyllen är en motor i obalans och förses med balans hjul/axel och speciella motorkuddar så att den inte ska slå volter i pur glädje.

För att få till samma effekt som i en fyra och idag gärna 110hk och över så ökas bl a bränsletrycket.

Vi talar om en liten vek motor upp pumpad till max med ett avsevärt högre injektionstryck och turbo.

Tror jag på att en i grunden liten vek man byggd på steroider håller sig frisk? Tror jag på att en liten vek motor på "steroider" håller?

Svar: NEJ

Nja du har nog inte helt rätt.

Vag 1,0 tsi har inga balans axlar och vibrerar inte under drift utan bara i start sekunden.

Kanske Avsaknaden av balans delar i tsi motorn gör att den går en dl snålare i alla tester mot tex nya fiesta ecobost trean.

Och har teknikerna dimensionerat konstruktionen rätt är det inga problem.

Det är nog andra faktorer som isåfall kommer att skapa problem.

Som sagt har vi inget facit men ekobost motorerna har väl hängt med i snart 4år och inte hört några problem förutom att vissa klagar på överförbruningen av soppan.

Uppdaterat: 2017-11-19 17:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tror allt mindre på hållbarheten på dessa fjuttmotorer.

Det har inget att göra med antalet cylindrar, men effektökningen uppnås med ett laddtryck på 1,6 bar och kommer motorn att köras med högt effektuttag blir livslängden begränsad.

Man kan jämföra med F1-motorer som ju har litereffekter på över 400 hk och en livslängd som sällan överstiger 1000 km!

Uppdaterat: 2017-11-19 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag tror allt mindre på hållbarheten på dessa fjuttmotorer.

Det har inget att göra med antalet cylindrar, men effektökningen uppnås med ett laddtryck på 1,6 bar och kommer motorn att köras med högt effektuttag blir livslängden begränsad.

Man kan jämföra med F1-motorer som ju har litereffekter på över 400 hk och en livslängd som sällan överstiger 1000 km!

Den som lever får se .

100 och 120 hk per liter motorvolym det är mer som standard i dag både på diesel och bensinare för dom som vill ha lite mer siffror i betäckningen på skuffluckan på fina bilen ;)

Om man nu tar ut den effekten på en trecylindrig Svensson bil för barnfamiljer och som är lika snål som snåldiesel suvarna för större slantar tror jag inte har någon avgörande betydelse.

Jag hoppas det tar många herrans år innan vi har ett facit.

Jag är som sagt inte orolig och det behöver ingen vara när vi pratar om bilar med garantier och maskinskadeförsäkringar i 10-12 tusen mil.

Och det faktum att istort sett alla octavia sälgs med bränslevärmare borgar för varm och skön bil och motor som alltid är varm och det är den kalla körningen som sabbar motorn på sikt.

Uppdaterat: 2017-11-19 19:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om man nu inte tror på hållbarheten hos litermotorerna,vad är det då som man anser att vara det som ger haveriet?

Uppdaterat: 2017-11-19 19:14

mao 1000, det är en väldig skillnad på belastningen på en tvåliters motor och en enliters med samma litereffekt.

Även om den större motorn sitter i en tyngre bil kommer den totalt sett inte att belastas lika hårt som den mindre.

En annan sak med dessa högeffektmotorer är att de inte är så snåla då de verkligen belastas, tar man ut full effekt går det åt bränsle.

Dessutom kommer det att bli intressant att se hur länge det dröjer innan det krävs NOx-filter på dem, kväveutsläppen är jämförbara med dieslar!

Uppdaterat: 2017-11-19 19:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man nu skall vara orolig och fundera på det ena och det andra.

Jag kan ha större farhågor mot laddhybriderna som i det längsta skall köras på el och helst under nollan och vinter kyla och sedan skall motorn plötsligt smälla igång iskall och leverera motorvägs fart.

För att inte tala om dom extremt dyra motorstyrnings enheterna på dessa bilar som eventuellt kan haverera när dom har 15000 mil på mätaren och ingen garanti gäller.

Eller bara batteri packetet som inte är gratis och som kanske har halverad effekt om tio år och plötsligt får tunga trånga outlandern köra sin bensinmotor med bränslesiffror som en gammal 740.

Det finns mycket att fundera på.

Skall man oroa sig för allt kommer vi inte framåt och jag vet att treorna har kommit för att stanna likadant med hybrider och laddhybrider.

Och elbilarna har sin krets såklart men jag tror för oss med vinter på övre halvan av Sverige är det lite andra krav än nere i fjollträsk (Stockholm) och söderöver.

Och hur kan man frivilligt kliva in i en kall bil utan bränslevärmare. Hihi.

Som sagt man kan fundera.

Uppdaterat: 2017-11-19 19:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
saabnisse skrev:

mao 1000, det är en väldig skillnad på belastningen på en tvåliters motor och en enliters med samma litereffekt.

Även om den större motorn sitter i en tyngre bil kommer den totalt sett inte att belastas lika hårt som den mindre.

En annan sak med dessa högeffektmotorer är att de inte är så snåla då de verkligen belastas, tar man ut full effekt går det åt bränsle.

Dessutom kommer det att bli intressant att se hur länge det dröjer innan det krävs NOx-filter på dem, kväveutsläppen är jämförbara med dieslar!

Enlitersmotorn sitter ofta i en familjebil som väger 600-800 kg lättare bil och körs oftast av en hyfsat stillsam familjefar eller fru.

Den prestanda bil du pratar om är ofta fyrhjulsdriven och körs många gånger mer aktivt .

Jag tror inte det är mycket att orda om eller vara orolig för egentligen utan den som lever får se.

Och visst ju snabbare vi får bra filter ju bättre är det, både på diesel och bensin bilarna.

Uppdaterat: 2017-11-19 19:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det verkar som du snöat in på trepipar, men du ska veta att den primära anledningen att de kommer nu är att de är kostnadseffektiva för tillverkaren.

Snart försvinner en cylinder till, Fiat är ju exempel på det.

Och så var det bara en cylinder kvar att ta bort och när det sker är vi ju tillbaka till där det började......

Uppdaterat: 2017-11-19 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

mso 1000, det verkar som du snöat in på trepipar, men du ska veta att den primära anledningen att de kommer nu är att de är kostnadseffektiva för tillverkaren.

Snart försvinner en cylinder till, Fiat är ju exempel på det.

Och så var det bara en cylinder kvar att ta bort och när det sker är vi ju tillbaka till där det började......

Hehe Saab visst har jag snöat in mig, men på ett positivt sett.

Det är klart att det är kostnadseffektivare för tillverkaren men det gynnar också mig som slutkund.

Jag får en lättare och snålare bil som nästan drar lika lite som en snåldiesel och skatten är en tusenlapp eller två lägre än dieseln och jag sparar 10-20 tusen mot en bil med dieselmotor i inköp och dessutom är trepipen pigg och rapp och man slipper höra dieselmotorn brummande i stadsmiljön.

Nu måste man titta på varvräknaren för att se att motorn är igång.

Jag har kört diesel sedan slutet 90 tal och mitt byte till trepip har enbart blivit positivt.

Det finns inte en enda fördel för mig att köra diesel så enkelt är det.

Och jag tycker mig vara säker att 1,0an tsi är en av dom bästa trepiparna såhär långt.

I tv testen av fiestan mot polon så tog forden 1dl mer soppa.

Uppdaterat: 2017-11-19 20:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om nu trådskaparen har fått ett svar vet jag inte men jag tror att skötsel och att köra med förnuft och inte pressa kall motor, byta olje en gång om år, inte vrida av en varvad pressad motor direkt utan låt den gå på tomgång först och många många fler faktorer spelar in.

Jag har haft gamla bilar i 30 år och många med både 40 och 50000 mil på mätaren och jag är säker på täta oljebyten är en orsak till lång livslängd på motorerna bland andra faktorer.

Och det sista som retar många konservativa som måste ha 210 dieselhästkrafter.

Det funkar bra med en bensin trea på en lätt mellanstor familjebil bil som octyn

Och det funkar att sträck köra i 160 också.

Och det funkar att köra om i 110 också.

Och det funkar att dra 1300kg släp också

Och det går att snålköra rejält under halvlitern om man orkar.

Uppdaterat: 2017-11-19 21:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Tvärnit wrote:Men vänta här nu...3 cyllen är en motor i obalans och förses med balans hjul/axel och speciella motorkuddar så att den inte ska slå volter i pur glädje.

För att få till samma effekt som i en fyra och idag gärna 110hk och över så ökas bl a bränsletrycket.

Vi talar om en liten vek motor upp pumpad till max med ett avsevärt högre injektionstryck och turbo.

Tror jag på att en i grunden liten vek man byggd på steroider håller sig frisk? Tror jag på att en liten vek motor på "steroider" håller?

Svar: NEJ

Nja du har nog inte helt rätt.

Vag 1,0 tsi har inga balans axlar och vibrerar inte under drift utan bara i start sekunden.

Kanske Avsaknaden av balans delar i tsi motorn gör att den går en dl snålare i alla tester mot tex nya fiesta ecobost trean.

Och har teknikerna dimensionerat konstruktionen rätt är det inga problem.

Det är nog andra faktorer som isåfall kommer att skapa problem.

Som sagt har vi inget facit men ekobost motorerna har väl hängt med i snart 4år och inte hört några problem förutom att vissa klagar på överförbruningen av soppan.

Vad som skiljer 1.0 TSI är mest på papperet där VW påstår att den inte har någon balansering men att det har den igenom ett på flit obalanserat svänghjul och vevaxel som stillar motorns obalans, obalans tar ut obalans.

Motorn är att se som balanserad på det simplaste vis.

Uppdaterat: 2017-11-19 22:08
Reinhard skrev:

Om man nu inte tror på hållbarheten hos litermotorerna,vad är det då som man anser att vara det som ger haveriet?

En otrolig press med ovanligt högt ladd o bränsletryck plus det ständiga skakandet.

Små preppade motorer har aldrig haft en lång livslängd.

Uppdaterat: 2017-11-19 22:13
mso 1000 skrev:

Om nu trådskaparen har fått ett svar vet jag inte men jag tror att skötsel och att köra med förnuft och inte pressa kall motor, byta olje en gång om år, inte vrida av en varvad pressad motor direkt utan låt den gå på tomgång först och många många fler faktorer spelar in.

Jag har haft gamla bilar i 30 år och många med både 40 och 50000 mil på mätaren och jag är säker på täta oljebyten är en orsak till lång livslängd på motorerna bland andra faktorer.

Och det sista som retar många konservativa som måste ha 210 dieselhästkrafter.

Det funkar bra med en bensin trea på en lätt mellanstor familjebil bil som octyn

Och det funkar att sträck köra i 160 också.

Och det funkar att köra om i 110 också.

Och det funkar att dra 1300kg släp också

Och det går att snålköra rejält under halvlitern om man orkar.

Och du överdriver inte alls...

Uppdaterat: 2017-11-19 22:14

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/

VAGs motorer, och speciellt de små verkar vara mest drabbade. Har en 1.4 liters motor, men jag byter olja vart 1500:e mil fast enligt service skall ske efter 2 år/3000 mil. Jag vill vara på säkra sidan att olja och oljefilter inte är problemet. Jag kör relativt lugnt med min Octavia, tyvärr saknar jag motorvärmare. Bilen står under tak utomhus. Byter alltid oljan före vintern, för att den skall vara så bra som möjligt när det är kallt.

Uppdaterat: 2017-11-19 22:33
Styggavargen

Det roliga är att BMWs motorer verkar stå för många problem. men jag tar det med en nypa salt.. det är ofta en hel del BMW ägare som inte sköter sina bilar och kör dem hårt. Vill man vara säker så får det bli en Toyota/Lexus eller Honda.

Uppdaterat: 2017-11-19 22:36
Styggavargen
Tvärnit skrev:

mso 1000 wrote:Om nu trådskaparen har fått ett svar vet jag inte men jag tror att skötsel och att köra med förnuft och inte pressa kall motor, byta olje en gång om år, inte vrida av en varvad pressad motor direkt utan låt den gå på tomgång först och många många fler faktorer spelar in.

Jag har haft gamla bilar i 30 år och många med både 40 och 50000 mil på mätaren och jag är säker på täta oljebyten är en orsak till lång livslängd på motorerna bland andra faktorer.

Och det sista som retar många konservativa som måste ha 210 dieselhästkrafter.

Det funkar bra med en bensin trea på en lätt mellanstor familjebil bil som octyn

Och det funkar att sträck köra i 160 också.

Och det funkar att köra om i 110 också.

Och det funkar att dra 1300kg släp också

Och det går att snålköra rejält under halvlitern om man orkar.

.

Och du överdriver inte alls...

Tvärnit vad då överdriva.

Inte det minsta faktiskt .

Det funkade för 25 år sedan med dåtidens bilar.

Varför skulle det inte funka med 115 hk och 200nm.

Jag förstår inte vad du menar faktiskt.

Du kanske skulle prova, men just ja av princip så funkar ju inte tre.........

Uppdaterat: 2017-11-19 23:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med Styggavargen.

Man ska undvika små motorer. Man ska välja stora maskiner i stora bilar, då håller grejorna. Stort är bra! Det tycker min sambo också.

Uppdaterat: 2017-11-20 00:03
Internet är en fluga!

"Nothing beats cubic inches!"

Uppdaterat: 2017-11-20 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Nothing beats cubic inches!" Ja det är bara att betala och se glad ut.

Håller med om att man kan vara fundersam på trepiparnas nya teknik och konstruktioner som gör att dom fungerar så bra som dom gör och dom är trots allt ganska pigga och räcker till för många.

Vag 1.0 tsi 115 hk och på oktavian 0-100 under 10 sek och toppfart 202 km/h.

Förstår inte att man kan gnälla på det.

Och som för min del så kan jag köra landsväg under 0,5 när jag vill och på fin semester körning långt under det.

Sen kan man ju beakta att flera tester visar att många andra treor kan ta upp till en dl mer än vag tsi motorn.

Som jag sa kan man ju också fundera på ladd hybridernas framtid om 10 år och 15000 mil.

Körda på maximal el och med kall motor direkt ut på motorvägen och motorn skall börja leverera topp prestanda direkt på sekunden och kanske många minusgrader.

Och vissa med gammal motorkonstruktion.

Väldigt dyr styr elektronik och ofta japansk antar jag.

Det kan också bli en aha upplevelse som vi inte har något facit på likadant som på trepiparna.

Mazdas nya stora högkompesions bensin motor med diesel teknik och cylinder avstängning.

Det kanske blir bra och snålt men förmodligen marginellt som med vag med cylindrtavstängning.

Och vad ser man för risker med en sådan tung nykonstruktion som har 20% högre kompression och speciellt i vårat vinterklimat som sliter mer på motorerna.

Halverad livslängd tvärnit eller vad säger du. Hehe.

Man får hoppas att motorkonstruktörerna dimensionerar rätt i alla led och då behöver man nog inte vara orolig, i alla fall inte i förtid.

Slut.

Uppdaterat: 2017-11-20 12:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso 1000. Toyota HSD vanliga motor startar ett par sekunder efter elen när den är kall så att du vet återigen inte vad du pratar om när du påstår att motorn går in kall under färd.

Sedan finns motorvärmare som duger gott i hela Sverige, jag har och har alltid haft motorvärmare + cupe värmare och upplever inga som helst problem.

Mazdas HCCI Sky Active är sådan teknik som jag gärna betalar för till motsats mot en kapad fyra uppskrämd med ett högre tryck vilket ger plus minus noll i förbrukning och ett uselt vrid i det högre registret.

Haha det är fullt möjligt att du kan plana ut i 160kmh men när jag kommer upp bakom så är goda råd dyra för din del för din Octavia har inte ork kvar till att ta upp kampen och bär det bara lite uppför så dalar nålen din.

Det är så med alla trepipar att dem har inte den fulla orken i efter 120kmh, det står beskrivet i tester och jag ser detta när jag är ute hur de tappar märkbart i uppför när de försöker vara med där i kring 125 och över

Din Octavia utgör inget undantag hur du än snackar.

Uppdaterat: 2017-11-20 13:39

Tre cylindrar är minst tre för lite.

Uppdaterat: 2017-11-20 13:50

Jag tänker inte på att själva motorn kommer slitas ut i förtid om den är rätt konstruerad och utprovad ( tyvärr vissa inte lyckats med det) utan att en turbomotor har en massa extra prylar som kan ge upp, och konstuktioner där ekonomer haft mer att säga till om än ingenjörer.

Tänk alla industrimotorer, oftast 2 el 3 cylindriga, och går på full gas från första sekund. Men där har väl ingen tänkt på vikt, ekonomi eller miljö, dom ska bara funka.

Uppdaterat: 2017-11-20 13:55
Rikard skrev:

Jag tänker inte på att själva motorn kommer slitas ut i förtid om den är rätt konstruerad och utprovad ( tyvärr vissa inte lyckats med det) utan att en turbomotor har en massa extra prylar som kan ge upp, och konstuktioner där ekonomer haft mer att säga till om än ingenjörer.

Tänk alla industrimotorer, oftast 2 el 3 cylindriga, och går på full gas från första sekund. Men där har väl ingen tänkt på vikt, ekonomi eller miljö, dom ska bara funka.

Helt rätt att det kan vara så.

Den som lever får se.

Uppdaterat: 2017-11-20 14:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tvärnit skrev:

Mso 1000. Toyota HSD vanliga motor startar ett par sekunder efter elen när den är kall så att du vet återigen inte vad du pratar om när du påstår att motorn går in kall under färd.

Sedan finns motorvärmare som duger gott i hela Sverige, jag har och har alltid haft motorvärmare + cupe värmare och upplever inga som helst problem.

Mazdas HCCI Sky Active är sådan teknik som jag gärna betalar för till motsats mot en kapad fyra uppskrämd med ett högre tryck vilket ger plus minus noll i förbrukning och ett uselt vrid i det högre registret.

Haha det är fullt möjligt att du kan plana ut i 160kmh men när jag kommer upp bakom så är goda råd dyra för din del för din Octavia har inte ork kvar till att ta upp kampen och bär det bara lite uppför så dalar nålen din.

Det är så med alla trepipar att dem har inte den fulla orken i efter 120kmh, det står beskrivet i tester och jag ser detta när jag är ute hur de tappar märkbart i uppför när de försöker vara med där i kring 125 och över

Din Octavia utgör inget undantag hur du än snackar.

Du läste inte LADD hybrider ser jag.

Jag kan inte låta bli att skratta.

Men du får fortsätta att vara lyckligt ovetande :)

Den som funderar om det funkar rekommenderar jag att testa.

Uppdaterat: 2017-11-20 14:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Av någon anledning sätter VW själva ned foten:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170206/volkswagen-trenden-med-downsizing-ar-over/

Uppdaterat: 2017-11-20 14:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Trodde inte att Auris HSD var en sån raket...

Uppdaterat: 2017-11-20 14:31
pinjong skrev:

Av någon anledning sätter VW själva ned foten:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170206/volkswagen-trenden-med-downsizing-ar-over/

Nu vet jag ju inte om det där kan kallas att sätta ner foten.

Det finns ju självklart en nedre gräns för hur liten en motor kan bli och antagligen har man nu hittat någon bra nivå. Inte konstigare än så.

Något jag skulle vilja veta (svårt att undersöka tyvärr) gällande bränsleförbrukning är om det har blivit relativt snålare.

Att jämföra en bil tillverkad 2007 med en 2017 är ju inte helt rättvist trots allt.

Bilarna har generellt gärna blivit tyngre och har nu än mer elförbrukare vilket driver upp förbrukningen. Dessutom många bekvämlighetsfunktioner, som också drar el. Hur många hade rövvrme bak för tio år sedan? Hur många har nu?

Hur många hade rattvärme då? Hur många har nu?

Och så vidare.

Man skulle alltså behöva ta den där tio år gamla bilen och bralla på med elförbrukare till nivån vad dagens bilar gör av med, alternativt koppla ur det mesta på en dagsmodern bil.

Sedan jämföra förbrukningen dessa emellan.

Uppdaterat: 2017-11-20 14:40
mso 1000 skrev:

Tvärnit wrote:Mso 1000. Toyota HSD vanliga motor startar ett par sekunder efter elen när den är kall så att du vet återigen inte vad du pratar om när du påstår att motorn går in kall under färd.

Sedan finns motorvärmare som duger gott i hela Sverige, jag har och har alltid haft motorvärmare + cupe värmare och upplever inga som helst problem.

Mazdas HCCI Sky Active är sådan teknik som jag gärna betalar för till motsats mot en kapad fyra uppskrämd med ett högre tryck vilket ger plus minus noll i förbrukning och ett uselt vrid i det högre registret.

Haha det är fullt möjligt att du kan plana ut i 160kmh men när jag kommer upp bakom så är goda råd dyra för din del för din Octavia har inte ork kvar till att ta upp kampen och bär det bara lite uppför så dalar nålen din.

Det är så med alla trepipar att dem har inte den fulla orken i efter 120kmh, det står beskrivet i tester och jag ser detta när jag är ute hur de tappar märkbart i uppför när de försöker vara med där i kring 125 och över

Din Octavia utgör inget undantag hur du än snackar.

Du läste inte LADD hybrider ser jag.

Jag kan inte låta bli att skratta.

Men du får fortsätta att vara lyckligt ovetande :)

Den som funderar om det funkar rekommenderar jag att testa.

Snälla mannen en laddhybrid HSD skiljer sig inte i uppstart med en kall motor.

Jo du skrattar ju mest hela tiden och jag med faktiskt och undrar stort hur en del att de orkar.

Uppdaterat: 2017-11-20 15:18
L West skrev:

Trodde inte att Auris HSD var en sån raket...

Den duger gott kan jag säga och att jag blir rätt ofta prövad ute på vägarna av nämnd anledning.

Uppdaterat: 2017-11-20 15:30

Tvärnit. Läs på lite.

Jag vet flera som med Björn murra på skallen och vantar på kör sina laddhybrider utan att slå på värmen för att köra så långt som möjligt genom stan på ”gratis el” för att sedan svänga ut på motorvägen.

Jag tror det är ett inte så helt ovanligt fenomen faktiskt .

Uppdaterat: 2017-11-20 15:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

vw

pinjong skrev:

Av någon anledning sätter VW själva ned foten:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170206/volkswagen-trenden-med-downsizing-ar-over/

VW var inne redan under 2016 att ta bort 1.0TSI och satsa på 1.2 1.4 1.5 för 2017.

Som vanligt så dribblade VW i saken och jag sa tack o adjö till märket.

VW - gruppen mjölkar till sig pengar med snik och fusk motorn 1.0TSI och att det gör mig fb.

Uppdaterat: 2017-11-20 15:37
mso 1000 skrev:

Tvärnit. Läs på lite.

Jag vet flera som med Björn murra på skallen och vantar på kör sina laddhybrider utan att slå på värmen för att köra så långt som möjligt genom stan på ”gratis el” för att sedan svänga ut på motorvägen.

Jag tror det är ett inte så helt ovanligt fenomen faktiskt .

Ja men i jisses det är väl i så fall deras problem och inte ett måste.

Jag kör min Auris HSD som folk o snittar 0.54 och har jag dragit på på motorväg så 0.57.

Uppdaterat: 2017-11-20 15:42

Tvärnit,snikmotor 1.0 Tsi?

Downsizing för vw är nådd med 1.0 liters volym,inget annat.

Varför så avigt inställd till denna motor?

Nä klaga på Toyota och småmotorer med turbo,det är dålig ingenjörskonst det.

Uppdaterat: 2017-11-20 15:48

Nu är ju en motorcykel mycket lättare, men samtidigt så har motorerna så mycket högre litereffekt (och varvtal), men håller ändå ihop väldigt bra i längden.

Jag minns att man plockade isär en Honda V4 750 cc efter 17.000 mil, och den var inte i behov av någon renovering eller reparation. Den har litereffekt på nära 140 hk!

Det man kanske kan fundera på, är NÄR det händer något, så blir det dyrare, pga att motorn är mer komplex. Ta t.ex turbo som är integrerad med grenröret, betydligt dyrare än "lös" turbo.

Uppdaterat: 2017-11-20 15:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kollat lite och detta gäller tydligen enl resp tillverkare:

Auris Kombi HSD: Toppfart: 175 km/t, 0--100: 11,2 s

Octavia kombi 1,0/115: Toppfart: 200 km/t, 0--100: 10.1 s

Så jag tror att mso 1000 inte behöver vara rädd att bli "omseglad" av en Auris HSD vid sådana tester...:) Allt annat är nog önskedrömmar.

Uppdaterat: 2017-11-20 16:27
Pi skrev:

Kollat lite och detta gäller tydligen enl resp tillverkare:

Auris Kombi HSD: Toppfart: 175 km/t, 0--100: 11,2 s

Octavia kombi 1,0/115: Toppfart: 200 km/t, 0--100: 10.1 s

Så jag tror att mso 1000 inte behöver vara rädd att bli "omseglad" av en Auris HSD vid sådana tester...:) Allt annat är nog önskedrömmar.

Alla är nöjd med sina bilar och det runtomkring.

Auris är okey bil men uppfyller inte mina specifika Norrlands krav och detsamma gäller säkerhetsutrustningen.

Och octavian är ju trots allt större på samtliga ställen förutom då vikten och priset inklusive utrustningen.

Jag är dock nöjd med trean efter 2000 mil.

Tror inte trådskaparen får ut så mycket mer.

Tiden får utvisa.

Uppdaterat: 2017-11-20 16:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tvärnit skrev:

vw<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">pinjong skrev:</div>

Av någon anledning sätter VW själva ned foten:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170206/volkswagen-trenden-med-downsizing-ar-over/

</blockquote>

VW var inne redan under 2016 att ta bort 1.0TSI och satsa på 1.2 1.4 1.5 för 2017.

Som vanligt så dribblade VW i saken och jag sa tack o adjö till märket.

VW - gruppen mjölkar till sig pengar med snik och fusk motorn 1.0TSI och att det gör mig fb.

Herregud, journalist snack kan man väl inte fästa sig vid.

Såklart när dom har en bra produkt i 1.0an som är lätt och dokumenterat snålare än dom flästa trepipare och går tyst utan kännbara vibrationer och passar som handsken i minsta up klassen till octavian så fattar ju en på busstationen att om man gör en till nyutvecklad motor så är det väl bäst stt ligga på mitten, dvs 1,5 liter.

Och jag har kört 1,2an som var en bra motor i många hundra mil men jag kan nog säga att prestanda och förbrukning då är 1,0an bättre på Pricis allt.

Inte så mycket att snacka om.

Uppdaterat: 2017-11-20 16:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
hultarn skrev:

Nu är ju en motorcykel mycket lättare, men samtidigt så har motorerna så mycket högre litereffekt (och varvtal), men håller ändå ihop väldigt bra i längden.

Jag minns att man plockade isär en Honda V4 750 cc efter 17.000 mil, och den var inte i behov av någon renovering eller reparation. Den har litereffekt på nära 140 hk!

Det man kanske kan fundera på, är NÄR det händer något, så blir det dyrare, pga att motorn är mer komplex. Ta t.ex turbo som är integrerad med grenröret, betydligt dyrare än "lös" turbo.

Absolut rätt tänkt och jag håller med men när 1,0an tillverkats i 4 milioner exemplar blir det nog billigare utbytes delar och turbo.

Jag kan nog misstänka att när Mazda ägare nummer tre om 17 tusen mil på nya motortypen får ett haveri så är risken att det blir betydligt dyrare.

Så har det iaf varit historiskt med Japan delar.

Uppdaterat: 2017-11-20 16:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Toyotas hybriddrivlina behöver nog inte ifrågasättas angående hållbarhet. Det skulle inte vimla av Priusar som taxi isf.

Uppdaterat: 2017-11-20 17:12