Så är det klart att FCA och PSA går samman, med 13 varumärken om man räknar Vauxhall. Jag tror att det kan bli riktigt bra detta, där FCAs styrka i Nordamerika kombineras med PSAs styrka i Europa.
Fokus kommer att ligga på två plattformar, en för mindre bilar och en för kompakt till medel. Det är troligt att man kommer att utgå från PSAs CMP (småbilar) och EMP (kompakt till medelstora).
FCA har fler plattformar, men PSAs är flexibla och modulära vilket FCAs inte är. Så PSAs är mer kostnadseffektiva.
Möjligen kommer Alfa - Maserati fortsätta dela samma bakhjulsdrivna då de är nischbilar.
Nu gäller det att undvika intern konkurrens och jag ser absolut att Fiat kan fortsätta som livsstilsbilar i de mindre segmenten. Men Tipon får vi räkna med försvinner nu.
Och PSA får en inbrytning på den nordamerikanska marknaden för Peugeot och DS.
FCA har varit sena på elektrifiering, här ligger PSA före. Nu kan FCA äntligen trycka e-pedalen i golvet och öka spänningen. Jag ser fram emot en e-500 X inom en nära framtid, byggd på PSAs e-CMP plattform.
Jeep kan se fram emot en elektrisk utveckling med elmotorer både fram och bak. Både e-CMP och EMP klarar det.
Kommentarer
Alla märken inom gruppen har sin position. Fiat kommer säkert fortsätta som nischat volymmärke för småbilar, som inte är helt praktiska. Men med sportig touch.
Peugeot - Opel - Citroën finns i alla storlekar från småbil till medel. Citroën blir ännu mer utpräglat på komfort.
Chrysler behövs för den amerikanska marknaden och blir kvar.
DS - Alfa - Maserati kommer ta hand om premiumkunderna, men med olika fokus. DS mer komfort, som en lyxversion av Citroën, Alfa som en billigare Maserati, och Maserati goes lyxpremium
Jeep har sin unika profil.
Chrysler finns kvar som märke i nuläget, absolut, men de har endast tre modeller (Pacifica, 300, Voyager). Det kan komma att läggas ned. Alternativt användas för name branding av PSA-produkter om PSA inte vill försöka introducera de franska varumärkena i USA.
Raphael har för detta forum unika insikter i PSA-.gruppens strategi och utveckling. Förmodligen därför att han kan franska, och kan ta del av bilrelaterade media på detta språk. Hur många andra här kan läsa och förstå ett världsspråk? Och jag menar inte engelska då...
Det där blir spännande att se om de ror i land.
För mig känns det som att alla märken som av historiska skäl har en aura av opålitlighet samlas under ett tak. Möjligen skulle Dacia/Renault kunna klämmas in för att göra paketerandet fullständigt.
Det är offentlig information att FCA - PSA kommer att fokusera på två plattformar och de räknar med att varje plattform ska sälja ungefär 3 miljoner så det blir 6 miljoner då. Detta släpptes i samband med handskakningen idag.
Spekulation är att det blir just PSAs, men det är en mycket rimlig spekulation därför att de är moduluppbyggda och förberedda för elektrifiering. Vi ser ju detta redan idag med de senaste PSA bilarna.
Här mer om detta:
https://europe.autonews.com/automakers/fca-passenger-cars-move-psa-platforms
När det gäller Chrysler så behövs varumärket för den amerikanska marknaden. Även om Chrysler har reducerat sitt modellutbud så är det ett välkänt varumärke framförallt i Nordamerika. Jag tror knappast att amerikanska kunder skulle köpa en Peugeot med Chrysler-emblem.
Då är det en bättre strategi att behålla Chrysler och låta Peugeot vara Peugeot i USA. De har olika köpargrupper.
Och gällande mina språkkunskaper, ja jag talar och läser franska. Gör inte alla det? Och jag har redan sagt flera gånger tidigare att jag läser fransk media, de har flera bilmagasin och är även aktiva på Youtube.
T ex L’Argus tycker jag är en trevlig kanal/tidning.
https://www.youtube.com/channel/UCgWMXFq6DWRx6I3yfdrvrlQ
Auto Plus är en annan trevlig kanal/tidning.
https://www.youtube.com/user/AutoPlusMagazine
För att nämna några.
När jag gick i högstadier på 80-talet så fick vi välja mellan tyska och franska utöver engelskan, och jag valde franska... och sen har jag fortsatt med det. Har varit i Frankrike flera gånger och jag har vänner där, men nu var det ett par år sedan sist jag var där.
12 bilmärken, 13 med Vauxhall, hur i hela fridens namn skall de lyckas att fortsätta med dessa. De som är bevandrade i affärsmodellering m.h.a av sk business canvas(finns att kolla på nätet) kan ju direkt se att här finns uppenbara utmaningar att hålla dessa 12 märken flytande på marknaden. Det första man gör i en business canvas är att fråga sig hur värdeerbjudandet ser ut till marknaden. Här finns det flera märken och till och med modeller som mer eller mindre vänder sig till exakt samma kundsegment.
Skall bli intressant att se hur de tänker forma sig framöver, men det skulle inte förvåna mig om ett antal modeller slaktas.
Jag satsar på att de kommer gå in för en renodling.
Det kommer att slaktas ett antal fabrikat.
Säkert som amen i franska kyrkan.
Instämmer med "40-talisten"; Raphael är en av få (mig inräknad) som faktiskt tillför trådarna något nytt. Hans kunskaper om den franska bilvärlden verkar vida överstiga t o m redaktionens.
Jag ser att det egentligen bara är Peugeot och Opel som direkt konkurrerar med varandra, och nu går Opel med vinst under PSA så det verkar inte vara några problem. De har ju olika stil, Opel är stramare och mer konservativ och gjord för autobahn. Peugeot mer progressiv, extrovert och gjord för kurviga landsvägar. De är helt olika att köra.
Citroën sticker ut genom sin satsning på komfort. Nästa C4 kommer som elbil och görs på e-CMP plattformen, den blir mindre än nästa Astra/308 som görs på EMP och växer i storlek så ingen direkt konkurrent.
Fiat kommer bara göra varianter på Panda och 500. Tipon läggs ner, det var klart innan samgåendet med PSA.
500 är ju en livstilsbil i olika utföranden, det är en liten 3-dörrars kombi på gång. 500X är för liten för att konkurrera med PSAs modeller, den är mer ett alternativ till Nissan Juke. PSAs crossovers/mini SUVar är större och rymligare, mer för familjer.
Jeep har ingen konkurrent hos PSA.
Chrysler inte heller.
Alfa och Maserati - nej.
DS är PSAs lyxpremium, fokus på komfort. FCAs märken är ju sport.
FCA har Lancia men de gör bara lilla Ypsilon och bara för Sydeuropa. Räkna med att den läggs ner snart.
Man räknar med att det kommer ta 12-15 månader att genomföra processen. De ska bilda ett nytt bolag som kommer samägas av FCA och PSA.
Nya produkter av samarbetet kommer ligga flera år fram. Det går inte att jämföra med när PSA köpte Opel, där köpte ju PSA Opel. I fallet FCA - PSA är det två stora företag som går samman och blir ett. Det är inte FCA som köper PSA och det är inte PSA som köper FCA, utan de ska genomföra en fusion, slås ihop.
Lite kuriosa är att Carlos Tavares (CEO PSA) och Mike Manley (CEO FCA) är nära kompisar sedan över 10 år tillbaks, det hade säkert betydelse i att få ihop detta.
Jag får lite British leyland vibbar av detta samarbete. FCA är verkligen en koncern som är på dekis.
Man kan absolut säga att FCA tjänar på detta genom att de får tillgång till nya effektiva modulära bottenplattor som klarar elektrifiering. FCAs bottenplattor är idag för tunga, vilket gör att deras bilar har högre förbrukning och utsläpp än konkurrenterna. FCAs bilar är inte mainstream utan nischade och de matchar in i PSA väl. Och PSA får större resurser på den Nordamerikanska marknaden där de är svaga idag.
Brittish Leyland gjorde olika varianter av Mini som såldes under olika varumärken. Chrysler har gjort liknande tidigare etc.
Dagens PSA gör bilar som i design och körkänsla skiljer sig mer åt än VAG-koncernens, trots att de delar plattform och drivlinor.
L’Argus råkar vara en av mina favoriter också (de har intresserat sig för Opel långt innan PSA affären).
Men i övrigt är det verkligen för tidigt att göra tvärsäkra uttalanden om framtiden i detta ämne.
Att de officiella PR-kanalerna från de inblandade företagen pumpar ut hur fantastiskt allt kommer att bli är inte så oväntat.
Sedan är det nog historia att Peugeot skulle vara "gjord för kurviga landsvägar.", samtliga som kört 508 och Insignia respektive 208 och Corsa är överens om att det gör Opel snäppet bättre, trots att "utseendet" antyder det motsatta förhållandet.
Även 3008-Grandland har samma förhållande, Opelversionen är lite vassare på vägen både på motorväg och i kurvor, så där tycks PSA ha ändrat sig om man hänger med i den senaste utvecklingen av märkenas utmärkande egenskaper.
Peugeot ser snarare ut att numera utmärkas av en kompromiss av lyx och komfort medan DS och Citroen är den ensidiga specialisten på vardera.
Opel förefaller ha varit tänkt som en billigare och enklare utförd BMW-typ.
Inte så mycket dyra lyxgrejor, inga alls faktiskt.
Det är nog snarare Alfa Romeo och Opel som krockar i denna grupp, (Opels design har också traditionellt, italienska influenser i stilen) där det just nu är svårt att se att det inte blir Opel som förlorar pga. varumärke.
Möjligen två sportiga bilar då, en dyrare och lyxigare och en billigare och enklare.
Ska man få alla varumärken att fungera kan man nog inte förvänta sig mer dramatiska skillnader än så.
Jag kan nämna Cardisiac också som är en stor kanal.
Well, att likna Opel och Alfa mot varandra och se de som konkurrenter. Det är ju lite väl magstarkt. De har verkligen inget med varandra att göra.
Opel har hårdare fjädring och en trögare och mindre responsiv styrning än Peugeot vilket gör dem stabilare på Autobahn i högre farter men tråkigare i kurvor. Den lilla ratten, lättare och snabbare styrningen i Peugeot innebär onekligen fördelar i kurvorna.
Positioneringen av Opel är mot Tyskland och de nordiska marknaderna där tanken är att den mer konservativa och nedtonade designen ska gå hem bättre.
Peugeot blandar komfort och sport, de har alltid lyckats göra både komfortabla och sportiga bilar, det finns i generna. Men de satsar mer på premium än tidigare, även för vardagsbilarna och inte bara för de större bilarna.
En historisk klassiker i sammanhanget är Peugeot 505 Turbo som verkligen förenade sport och komfort på ett synnerligen förtjänsfullt sätt.
Vi bör förstå att den här fusionen var rätt oundviklig. Världens bilförsäljning går ner samtidigt som det pågår ett kostsamt teknikskifte. Carlos Tavares (CEO PSA) har rätt strategi i detta med fokus på att tjäna pengar framför marknadsandelar och volym.
Den globala bilmarknaden minskar, det köps allt färre bilar, allt färre unga vuxna skaffar körkort. Intresset för bilar minskar. För att möta detta behövs nya produkter och affärsmodeller. Leasing och prenumerationer är på stark frammarsch. Internethandel istället för bilsalonger och den traditionella bilhandeln.
Att göra fler modeller på färre plattformar för att få ner kostnader, dela teknik men i olika nischade utföranden, det är enda möjligheten till överlevnad.
FCA och PSA har länge samarbetat om transportfordon, men även bilar. T ex Citroën Evasion/C8 - Peugeot 806/807 - Fiat Ulysses - Lancia Zeta/Phedra. Och Fiat har samarbetat med Opel tidigare och byggt bilar på en Opel plattform medan Opel har köpt dieslar av Fiat.
Så de har en längre historia av kontakt och samarbeten. De känner redan varandra. Jag ser en del ”Hur ska de kunna samarbeta med varandra?” på internet om detta, men eftersom de redan samarbetar och har samarbetat tidigare, så ser jag inte detta som ett problem.
För mig blir det mest tyska och engelska sajter/youtube kanaler, knappast amerikanska, dom har en alltför avvikande syn på bilar och bilism. Önskar jag kunde holländska, dom är flitiga på youtube tycker jag.
Det är detta som jag menar talar emot affären, de tar in flera märken från Fiat, Alfa Romeo, Jeep som ligger hopplöst efter andra bilmärken när det gäller omställningen som sker på marknaden. Liknar mer en bojsänka än en flytboj för min del.
De hade behövt ett samgående med en part som ligger minst lika långt fram som de själva, inte en som är sist i ledet och har en uppförsbacke som heter duga. Risken är uppenbar att det kommer ta alldeles för mycket kraft från organisationen att nu behöva fokusera på ett samgående, när man istället behöver ett fokus på att ställa om till ett nytt marknadsförfarande inkl elbilsframställning.
Jag ser bara negativa konsekvenser just nu med samgåendet.
Jag ser liksom Diesel en liknelse med British Leyland och tidigare BMC.
Man kunde inte köpa en Austin för Riley var mycket bättre och inte en Morris för Wolseley var mycket finare trots att alla var samma bil med ibland lite annan utrustning.
Här är tolv märken där säkert hälften ryker och den andra hälften enas i en eller två modeller som säljs och utrustas till olika märken.
Sedan återstår att se om det räcker eller om det går som för de engelska, att största delen hamnar i Asien?
Eftersom VAG har nått framgångar genom att sälja samma bil under olika varumärken, så ser jag inte att FCA - PSA kommer att misslyckas med att sälja olika bilar under olika varumärken. PSAs bilar har redan idag större skillnad i design, inredning och körkänsla än Audi - VW - Skoda - Seat som gör samma bil med samma formspråk och känsla interiört och exteriört. VAGs koncept är tydligen en framgångsfaktor.
Fast VAG har en lång historia med dessa märken och frågan är om PSA/FCA har ekonomi idag att vara så uthålliga...
Så vilka varumärken är det som kommer att ryka då?
Fiat kommer finnas kvar som producent av lyxiga småbilar i A-segmentet. De fortsätter göra varianter på 500:an.
Abarth kommer finnas kvar som sportrimmade 500.
Peugeot - Citroën - Opel lämnar A-segmentet. Det var redan klart innan fusionen. Så Fiat blir ensam härskare där. Ingen intern konkurrens.
Peugeot kommer finnas kvar. Det är ju ändå gruppens starkaste varumärke.
Citroën kommer att finnas kvar, De kommer med en helt ny och elektrisk C4 nästa år. De blir första märket i PSA gruppen att erbjuda en elbil i C-segmentet. Citroën säger att den blir en ny GS/GSA. Det är GS/GSA som stått som inspirationskälla för nya C4.
Nästa Peugeot 308 och Opel Astra blir större än C4:an. Så de konkurrerar inte med C4:an.
Opel kommer att finnas kvar för Norden och Ryssland för konsumenter som tycker Peugeot är för extroverta.
Chrysler/Dodge kommer finnas kvar på den Nordamerikanska marknaden precis som idag, de kommer inte exporteras till Europa.
Jeep kommer finnas kvar med sina SUVar.
DS kommer finnas kvar som lyxmärket, fransk lyx.
Maserati fortsätter som en dyrare Alfa.
Alfa fortsätter med sin sportiga image.
Italienska Alfa-klubben hävdar att Alfa kommer bygga en ny SUV i B-storlek i Melfi-fabriken, och då på PSAs CMP plattform.
Frågetecknet är Lancia. De har idag bara en enda modell - Ypsilon.
Fast märket Fiat tillsammans med ordet "lyxigt" är en aning svårt att smälta...:)
Min gissning är att dessa ryker:
Abarth, för nära FIAT
Chrysler eller Dodge.
DS, flyger inte ännu
Lancia, mer eller mindre borta redan
Opel, finns inget att tjäna på att göra tråkiga varianter av bilar med tydligare profil
Ja där håller jag inget emot. Alldeles för låga odds. Att tro att man genom samgåendet skulle lämna alla bilmärkena orörda.......
Håller med Mäkinen och därmed också Audi - låter helt rimligt.
PSA funkar nog fint eftersom man har låga ambitioner med produkterna, men anledningen till att GM/Fiat sprack var att det inte gick att samarbeta, man hade allt för olika syn på hur en bil ska se ut och verksamheten skötas.
GM och Opel ville inte ha något mer med Fiat att göra.
Och det är fakta baserat på interna GM dokument och ingen "åsikt".
För övrig bör man nog lyssna på de som kört bilarna om vem som är bäst i kurvor, och Corsa GS har extra förstyvningsstag på de främre fjäderbenen, infästningen för dessa extra stag finns på alla Corsa även där stagen inte är monterade, medan motsvarande stag och infästning inte finns på någon 208, inte heller GT.
Denna skillnad är avsiktlig, 208 är genom detta mjukare i karaktären och inte lika sportig.
2008 har emellertid stagen och bedöms som sportigare och bättre på vägen än 208 enligt de som kört.
Men 2008 borde vara tyngre och kännas mindre sportig av den anledningen då motor och batteri är samma i alla fall på elbilarna.
På vissa marknader är Opel/Vauxhall riktigt stora så de lär bli kvar.
Abarth är en sportversion av Fiat och kommer att vara kvar. Den ger image till Fiat. Abarth har sedan starten varit en trimmad Fiat. Genom att det är en Fiat med starkare motor så är det billigt att utveckla och producera Abarth, så den blir kvar. Fiat tjänar pengar på Abarth, det är en premiumprodukt.
Chrysler/Dodge behöver finnas kvar för den Nordamerikanska marknaden. Det finns inga ambitioner att exportera dem. Den Nordamerikanska marknaden är fullt tillräcklig för att Chrysler/Dodge ska överleva.
DS är ett långtidsprojekt, en långsiktig satsning som fortfarande bygger ut sitt utbud. Under nästa år lanseras två nya DS modeller.
Syftet med DS är inte att göra många bilar utan syftet är att tjäna pengar. Genom att den globala bilmarknaden sjunker så behöver man göra vinst på lägre volym. Och för att göra vinst på lägre volym så kommer man öka marginalerna.
DS leder elektrifieringen inom PSA. Inom bara några år så är alka motorer som inte är elektrifierade stoppade. Hela DS utbudet kommer bara bestå av elmotorer och hybrider, inga andra motorer.
Jag hoppas givetvis att PSA lägger ner Opel, det var ett misstag av PSA att köpa Opel. Men logiken bakom köpet är att erbjuda mer konservativa modeller till en mer konservativ publik i Nordeuropa och Ryssland som inte klarar av designen på övriga mer extroverta PSA produkter.
Nu har PSA och Fiat samarbetat tidigare och det gick mycket bra Citroën Evasion/C8, Peugeot 806/807, Fiat Ulysses, Lancia Phedra. För att nämna ett exempel. PSA och Fiat har en lång tradition av att samarbeta.
GM verkar inte kunna samarbeta med någon, se bara hur de förstörde Saab. PSA har utan tvekan mer lyckosamma samarbeten med sig.
Det tyska tänkandet är att sportigheten sitter i fjädringen, ju hårdare fjädring desto sportigare bil. Men det är inte det franska tänkandet! I Frankrike kombinerar man gärna sport och komfort med tonvikten på en snabb styrning och en geometri på upphängningen som gör bilarna lätta att styra och kontrollera i kurvor och detta gör att de är roligare och bättre i kurvor än bilar med hård fjädring.
Men det är ett helt annat tänkande än det tyska tänkandet. Och de som har lurats av det tyska tänkandet de tror att det är fel om en bil kränger i kurvorna. Detta är även det brittiska tänkandet.
Mem franska bilars längre fjädringsväg gör att de håller spåret i kurvorna! Mjuka Renault 5 var en kurvkramare av rang på grund av sin mjuka fjädring, den tappade inte fästet och gled inte av vägen. Den krängde i kurvorna men den höll spåret och fästet och hade synnerligen goda köregenskaper.
Peugeot med mjukare fjädring än Opel och i kombination med den lilla, snabba ratten, gör därför Peugeot till en bättre kurvbil än Opel.
Peugeot är inte sportig på det tyska sättet, inte sportig enligt den tyska definitionen, men den är sportig enligt den franska definitionen. Fransk sportighet!
Så enligt det franska synsättet och definitionen av sportighet, så är Opel mindre sportig än fransk.
Frankrike har en lång tradition av att kombinera komfort med sport. Peugeot 505 Turbo har jag redan nämnt, men även Peugeot 309 GTi, Citroën ZX Volcano, BX GTi, AX Sport och alla Renault 5 versioner, och Renault Fuego Turbo. Där har du riktig sportighet det franska sättet och mjukare fjädring än de stenhårda tyskarna.
Raphael nämner citroen c8 och peugots motsvarighet 806 som lyckade samarbetsprojekt och hissar allt franskt.
Dessa bilar är bilar man inte ens vill ta i med tång.
Maken till rappel och elendesbilar och kostsamma reparationer av alla slag.
Helt sanslöst konstruerade och det förstår man bara genom att öppna motorhuven.
Vem utanför Paris bryr sig ett skvatt om vad franska galningar anser om det ena eller det andra?
Det är vad utomstående som inte är franska anser som räknas.
Ibland händer det att många missförstår någon funktion, men oftast så är det undantag, det de flesta upplever brukar överensstämma relativt bra med verkligheten när det gäller en sådan sak som körupplevelser.
Sedan kan man ju förstå att det är ett förtret som en fransk entusiast drömmer om att bli kvitt när PSA avsiktligt låter Opel vara bättre på vissa punkter än motsvarande franska bil, lite märkligt att klaga på det då eftersom det är PSA som beslutat att så ska det vara och då borde ju det hyllas som alla andra PSA beslut hyllas?
Mer förtret kommer väl av nesan att Peugeot 208 nyligen blev slagen av Corsa i omröstningen AUTOBEST "Best Buy Car of Europe".
Förlusten kan räkna sig bero på inredningens utformning och designen på utsidan som visserligen hyllas av flertalet uteslutande för att den är avvikande, men ändå inte uppskattas av de betydligt färre som stannar upp och ser efter lite mer eftertänksamt och noga.
Dessutom tror jag att 99,9% av alla bilmekaniker i Sverige håller med i den frågan.
Jag hoppas PSA/FCA lägger ned Peugeot och behåller Opel. Har ägt ett flertal Opel, och det är bra grejer det!
Peugeot ger jag däremot inget för, de kan lägga ned tillverkningen.
Som svar på inlägg #36.
Jag tror iofs att peugot är det vettigaste alternativet från franska sidan.
Helt okey i dag.
Blir ingen Opel tillbaka i Sverige igen efter ganska många försäljning och service i hela Sverige har slutat blev mindre antal kvar ort pga ointressant och dåligt försäljning.
För mig är noga undersökning resultat innan bestämmer denna märken som förtroende. Ingen för mig PSA/FCA som kan hända lägga ned.
Nja Japanska bilar servicevänliga?
Det kan jag nog inte hålla med om baserat på mina erfarenheter av Toyota i jämförelse med Opel.
Vi ska nog komma ihåg att inte fastna på bilden sett från Sverige-horisonten.
Det är många länder, många olika kulturer, många olika behov.
T.ex. Fiat har väl inte sålt många hundra bilar per år i Sverige, men i Europa runt 700.000.
Chrysler sålde 150 bilar i Europa förra året, men 165.000 i USA.
Sedan ska man inte glömma att många av märkena inom FCA-PSA (och många andra inom samma segment som t.ex. Toyota) drabbas av Kia och Hyundais framgångar. De har ju tryckt ut massor av prisvärda bilar, som är skräddarsydda för Europa (med hjälp av europeer)
Shogun.
Har du provat byta strålkastarlampa på en yaris??
Det går inte.
Men oas så kostar det bara nån hundring på Toyotaverkstaden
Jo då det går, jag har gjort det fyra gånger på frugans förra Yaris. Det är lite trångt bara men jag klarade det med mina stora (10) händer vars tummar även klarar av att manövrera en farthållare med rattknappar :) Och strålkastarlamapan var väl det enda som är lite marigt att komma åt på Yarisen.
Funkar jättebra Dock får du byta phlipsmejseln till en torx 20 och 12mm till 11, kanske får lägga till en 15mm och en T55..
//nån som har skruvat Citroën sedan tonåren, både proffesionellt och inte :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.