Vi Bilägares forum

EuroNcaps nya frontalkrocks test

EuroNcaps nya frontalkrocks test

I det gamla testet _krockade bilen mot sig själv_ genom att köra in i en fast barriär i 64 km/t, med 40% överlappning.

I det nya testet, är överlappningen 50%. Och bilen färdas i 50 km/t, mot en 1400kg tung släde. Som också färdas i 50 km/t. Eftersom slädens vikt är fast (1400kg). Så premierar detta tunga bilar i testet. Då mindre, lättare bilar trycks bakåt.
Se exempelvis skillnaden på Yaris ( Yaris trycks bakåt) https://www.youtube.com/watch?v=DDr307KXpKk&feature=emb_logo

Mot VW ID.3 (släden trycks bakåt) https://www.youtube.com/watch?v=0P7M8PvG0Pc&feature=emb_logo

Det är förmodligen mer likt verkligheten, än det gamla testet. Där en Toyota Yaris, alltid krockade med en Toyota Yaris. Och en Audi Q7, alltid krockade med en Audi Q7. Men kommer biltillverkarna att slarva nu? När de bygger tunga bilar, som inte behöver klara lika höga belastningar längre? Jag tänker då framförallt på modeller, som endast kommer säljas i Europa. Övriga blir ju testade även på de marknader, de också kommer säljas på. Av tex IIHS.org, eller ancap.com.au osv.

Vad tror ni?

Uppdaterat: 2020-11-12 14:08

Kommentarer

Glömde att skriva vikterna. Enligt EuroNcap väger Yarisen 1175kg, och ID.3 1857kg. Antar att de är de specifikt testade vikterna?

Uppdaterat: 2020-11-12 14:15

Läste om senaste sänkningen av hastigheterna, att 80 km var hastigheten man ansåg 2 moderna bilar kunde krocka i utan större skador.

Krocka i 50/50 verkar småpotatis i jämförelse.

Uppdaterat: 2020-11-12 14:25
Rikard skrev:

Läste om senaste sänkningen av hastigheterna, att 80 km var hastigheten man ansåg 2 moderna bilar kunde krocka i utan större skador.

Krocka i 50/50 verkar småpotatis i jämförelse.

Fast det gäller efter inbromsning. Det skrev EuroNcap redan för 15 år sedan. Att deras 64 km/t, test. Motsvarade 2 bilar som körde 75-80 km/t mot varandra, men där bilarna han bromsa innan smällen. Trafiksäkerhetsexperter brukar säga, att 70 Km/t i kollisionsögonblicket. Är gränsen för vad en frisk medelålders människa klarar, om bilarna är lika tunga.

Problemet vid en kollision, i högre fart. Är att även om det inte sker någon inträngning i kupén. Så blir G-krafterna för höga. Organ är tunga, och kommer fortsätta framåt mot revbenen. Blir G-krafterna för höga, så slits blodkärlen som försörjer dessa organ av. Och du dör av inre blödningar, även om bilen skulle se skapligt hel ut. Ju äldre du är, desto lägre G-krafter klarar kroppen.

Nu är det här en gammal Volvo 940, mot en lika gammal BMW 5 serie. Och hastigheten är 90 km/t, men ändå!

Uppdaterat: 2020-11-12 16:17