Nu, en månad senare än vanligt, börjar meddelanden om halkolyckor ploppa upp i min telefon. Alldeles nyss så ploppade upp att en 70-årig man avlidit efter att hans bil blivit påkörd av en lastbil och att det var jättehalkigt på platsen. Det är inte halkan som är orsaken, det är beteendet.
Vi människor måste vara helt imbecilla i fråga om att komma ihåg att det alltid kan bli halkigt på hösten när det är klart väder och den våta vägen fryser.
Hur jäkla svårt kan det vara att lägga på vinterdäcken i tid, även på lastbilar, hålla ordentligt avstånd, sänka hastigheten och vara beredd på att det kan bli halkigt vilken minut som helst.
Troligen lika svårt som att komma ihåg att Corona fortfarande är smittsamt.
En månad senare än vanligt
Uppdaterat: 2020-11-27 19:45
Guran
Kommentarer
+100 - minst, Guran !
Nu är det till och med minusgrader i Kalmar - I November månad!
Ser ut som att det kan bli vinter för första gången på många år här och det ser jag framimot.
Är så otroligt tråkigt med halvkalla vintrar, men inte tillräckligt kallt för att få någon snö som stannar.
Det ökar också på ljuset mycket när det är vitt på backen.
Men ja, att köra med vinterdäck är en självklarhet oavsett. Det är ju t.o.m. lag på det. Och självklart kör man lugnt om det närmar sig nollan eller kallare och viktigt också är att öka avståndet till bilen framför. Hatar folk som ska ligga i häcken på en oavsett årstid, men extra viktigt på vintern så klart.
Ja nu börjas det...
Bejje, lagen gäller från tisdag, men jag är enig, lägger på vinterdäcken långt innan det behövs, en av fördelarna med dubbfritt...
Efter ett antal decennier med förrädisk halka tidvis så har jag lärt mig att känna igen känslan i ratten när friktionen under framhjulen minskar. Detta förutsätter förstås att man färdas på en väg som svänger lite men det funkar även vid rak framfart innan hastigheten blivit för hög.
Sedan kan man givetvis invaggas i en bedräglig säkerhet om man kört många mil under dagsljus och temperaturen sjunker mot kvällen. Då får man vara på hugget och ha lite koll på temperaturmätningen.
Jaja, nu för tiden finns det ju elektroniska sensorer som hjälper till. På min relativt sett äldre bil har jag dock bara en tidig generation av slir- och sladdkontroll. Inget som konkret räddar mig tänker jag.
Ja och sen så får man tystare körning, mjukare körning och trevligare i allmänhet.
På min bil har jag 18" sommardäck och 17" vinterdäck dubbfritt.
Vinterdäcken är märkbart tystare än sommardäcken och stötigheten är också mycket mindre. Känns mycket mjukare och skönare att köra speciellt över guppig väg, farthinder eller över dålig väg i allmänhet.
Nja, temperaturmätaren är väl ett gott verktyg OM du förutsätter att det kan bli halkigt då den visar +5 såhär på senhösten. Det är vid den temperaturen och så klart lägre som vägen fryser på nolltid. Men med ett tränat öra så hör man hur halkan kommer smygande långt innan du märker det i ratten.
Men jag är ju yrkesskadad. Ser man stjärnorna på himmeln, 5 grader varmt på termometern i bilen och en våt väg, då är det stor sannolikhet att det kan bli glashalt inom några minuter, om inte vägen är saltad.
Det är mitt råd till alla trafikanter. Det kan vara i nästa krök där vägen legat i skugga för den lågt stående solen och vägytan redan är några grader kallare.
De stora vägarna är ju tyvärr saltade. Hatar salt. Ser mycket hellre att det är vinterväglag. Då kan man lita på vad det är man kör på. Men saltad väg och -8 eller kallare, då blir det farligt. Falsk trygghet.
Nog var det halt idag. Jag körde fyra mil på sommardäck och tog det extremt försiktigt. Jag har haft lite väl mycket på sistone och hade helt glömt bort att jag inte hade bytt hjul på pickisen, men behövde få iväg saker till tippen. Insikten kom när jag klev fram till bilen, men jag klarade resan utan missöden.
+100
Ja du Bejje, du borde flytta till Kiruna i så fall. Salt är det billigaste och mest effektiva medel som finns för att minska olyckorna.
Jag kan ge dig en lång utläggning om hur vinterväghållning fungerar och vad man bör göra för att höja trafiksäkerheten.
I Sverige så använder man så lite salt som möjligt. Man saltar mot frosthalka, sprutar ut 30% saltlake på alla stora vägar mot frosthalka. Sprider befuktat salt, vanligt vägsalt som besprutas med saltlake i saltspridaren så det skall stanna på vägen innan snöfallet skall komma. När man plogar så sprider man torrt salt efter plogbilen så inte kvarvarande snö skall frysa fast och fastna i vägen. Det är då det blir en massa slask på vägen.
Och om det förutspås bli riktigt kallt så undviker man att salta. För då fungerar ändå inte saltet.
Men allt snack om att man vill ha vinterväglag söder om Umeå är bara trams. Det kommer aldrig fungera.
Hade jag jobbat kvar på Vägstationen i Säffle så hade du fått kommit och PROA Bejje, men dessvärre är det knappt vinter längre som det var på slutet av 80-talet. Men samma åtgärder gäller fortfarande.
Tack Christer. Jag vågar påstå att den som förespråkar att man skall sluta salta de stora vägarna söder om norra Norrland inte har en susning om hur djävligt väglag det skulle bli som följd av det.
Temperaturmätaren använder jag alltså för att se temperaturväxlingar, inte för att konkret avgöra om det är halkigt eller inte.
Men det där med det tränade örat var intressant. Hur kan man höra att halkan kommer smygande?
Det hörs väldigt tydligt hur ljudet från hjulen på den våta vägen avtar för att till slut försvinna när det frusit. Du hör alltså förändringarna i vägljudet.
Nej Guran det där tror jag inte på.
Det är nog få som har den förmågan och är man lite hörselskadad och kör olika bilar är det nog liten chans att det stämmer.
Här måste jag hålla med Guran. Det är ett vasst ljud från blöt vägbana som försvinner när det fryser på.
Det kan du få tro om du vill. Det är helt upp till dig.
Det var bara ett råd i all välmening.
Ok Guran, men de bilar jag vanligtvis kör väsnas väl så att jag inte hör skillnaden!
Du får väl ge dig ut och testa. Ju mer dåligt isolerad bil, desto mer lär du höra skillnaden från väsnet från hjul och hjulhus.
Eller kör du utan avgassystem?
Jo jag vet. Jag är född i Jämtland och närmare bestämt Östersund. När jag tog körkort så var det förbjudet att salta vägarna i länet. Gissa om jag blev chockad när jag första gången körde utanför länet. Jag körde till Sundsvall och så fort jag kommit utanför Jämtlands län så gick spolarvätskan åt i sådan takt som jag aldrig hade kunnat förstå. Den tog slut och jag såg inte ett smack på rutan. Var tvungen att stanna till vid vägen och torka med papper jag hade i bilen, sedan köra en mil och stoppa igen och torka osv tills jag till slut kom fram till en mack som sålde spolarvätska.
Var inte alls van med att använda det, då det aldrig behöves under vintern i Jämtland.
Men har också varit med om faror som att det är saltat och man tror det är lugnt, men sen är det -10 grader och halkan slår till ändå eftersom saltet slutar att hjälpa vid en viss temperatur.
Jag är uppvuxen och van att köra på vinterväglag. Tycker det känns tryggare än saltade vägar och som bonus slipper man den hemska sörja man får på bilen och rutan och alla eviga liter med spolarvätska. Dessutom håller bilen längre då den inte rostar bort på några år.
Då är enda möjligheten att du flyttar tillbaka till Jämtland, eller hellre till Nikkaluokta. Då lär du troligen slippa saltet, här i södra Sverige finns inte en chans i havet att det skulle fungera utan salt på de stora vägarna.
Nej jag vet, folk från Stockholm och söderut har ingen kunskap alls om att köra på vinterväglag. Det märker man varje år när det kommer snö i Stockholm. Alla blir totalt chockade att det blev vinter i år igen och det blir bilkrasch efter bilkrasch.
Jag skrattar åt det mer eller mindre varje år då det är löjligt hur dåliga folk är på att köra i vinterväglag. Kanske hade de varit bättre på det om de inte vuxit upp med saltade vägar.
Eh, du generaliserar inte lite nu Bejje? Som vanligt tror jag inte det snurrar helt klart i ditt huvud innan du skriver.....
Nu saltas långt ifrån alla vägar söder om Sthlm. Du är medveten om att t.ex. Småland har en väldigt stor landsbygd? Och att det fram till bara några år sen var ordentliga vintrar på iaf Småländska höglandet? Så att påstå att de söder om Sthlm inte har någon kunskap om körning i vinterväglag är ju ganska idio......
Kan garantera dig att jag hanterar en bil bättre på vintrigt underlag än dig som är född norrut.....inte svårt inse när man läst om dig här.
Då skrattade du åt fel saker.
Problemet i Stockholm är all jävla trafik som hindrar att fordonen för vinterväghållning kan ta sig fram.
Får man inte salt på vägen innan snön kommer så blir det som i Stockholm, flera dagars hopplöst väglag med fastkörda stenhårda ispucklar.
Det var ju faktiskt ganska rejäla vintrar i Stockholm på 80-talet när jag växte upp så att säga att Stockholmare inte kan köra i vinterväglag är nog en lite väl kraftig generalisering. Mina föräldrar körde bakhjulsdrivet under nästa hela 80 talet utan problem så de kan i alla fall köra på vintern.
Stockholms befolkning har vuxit kraftigt de senaste 40 åren och består nog till betydande del av inflyttade. Inte minst från Norrland.
Snöar här just nu. Man kanske skulle gå ut och slå på vinterdäcken på firmabilen, trots att det garanterat är saltat från där jag bor till Norrköping dit jag ska i morgon.
Det där med att lyssna på vägljudet använder jag mig av. Tycker det funkar ganska bra. Brukar också hålla koll på om det börjar ”glittra” om vägbanan.
Är det fritt bakom kan jag även provbroms lite vid lämplig sträcka för att kolla fästet.
Tyvärr väldigt många som saknar den förmågan.
Det brukar vara dom man kan läsa om som överraskats av plötslig blixthalka.
Jo, jag brukar skoja lite och säga att jag aldrig "plötsligt fått sladd", trots att jag är en av de i detta land som sladdat i flera hundra timmar, alltså sladdat med flit på is, Isbana, grus, Rally eller asfalt, Drifting.
Trots att man i ungdomen utmanade varje kurva, hamnade jag aldrig i diket.
Iskörning är väldigt nyttigt tycker jag. Och kul med. Flera skulle nog kunna ha nytta av att ”leka” lite då och då så man får känna på vad som händer och hur det känns precis innan.
Sedan får väl jag erkänna att jag varit i diket. Körde normalt bil utan ABS då och vänsterbromsade in i en del roliga kurvor. Med annan bil med ABS gick det inte lika bra ;)
I nån kommun långt upp i landet hade man familjedag på isen, där man kunde åka bil, skridskor, fyrhjuling, skidor, snöskoter eller vad man nu ville, och äta en grillad korv.
Allt arrangerat just av kommunen !!!
Här nere i landet får man inte ens tänka tanken på en sån sak.
Just isbane-körning var ju betydligt roligare innan man hade all denna elektronik i bilarna - även om dessa hjälpmedel till vardags kan vara skillnaden mellan liv och död. Har också 100-tals timmar med isbane-åka i ryggsäcken även om det är många år sen nu. Och kul var det definitivt och likaså lärorikt.
Tycker ändå att det är förvånansvärt få avkörningar som är relaterade till halka trots att folk kör som krattor när det potentiellt är smyghalt. I nyare bilar kan nog de sk "hjälpssystemen" i viss mån bli "själpsystem", de är ju toppen om man använder dem som de ska användas, dvs öka marginalerna men jag är väl inte hel fel ute om man säger att väldigt många utnyttjar dessa för att öka farten. Till slut är ju farten så uppskruvad att det är omöjligt att avvärja en olycka när det blir för halt eller nått kommer ut på vägen. Fyrkrafs är ju toppen men som bekant är det ändå samma greppyta på däcken som en vanlig bil när det ska bromsas och då är farten oftast mycket, mycket högre. Möjligen kan det gjort en och annan fyrkrafsförare förvånad vid inbromsning...
Halkan är ju en parameter för denna årstid men det känns som det blivit mycket fler olyckor med påkörningar bakifrån eller är det en gammal sanning? Tycker mig se detta oftare numera. Kan det beror på tätare och aggressivare trafik med folk som byter in hårdare och kanske mer brutalt med kortare avstånd som följd eller kanske i i en kombination med att uppmärksamheten på själva körningen är sämre generellt med fler distraktionsmoment? Mycket spelar in får man förmoda.
Guran är uppenbarligen mot körning på icke saltade vägar. Uppvuxen i Stockholm?
I alla fall. Tycker som uppvuxen i snöiga landskap att det är tryggare att köra på vinterväglag än saltade vägar. Man vet vad man har och kör därefter till skillnad fråmn förädiska saltade vägar där man ofta inte ser någonting för att saltet bara sållar för hela rutan och hur mycket man än spolar så är det där jävla saltet tillbaka igen och tar slut på det sista i spolarvätskebehållaren.
Salt bara förstör bilarna och är ett helvete på rutan. Vill ha bort skiten.
Ja du Bejjje, jag är uppvuxen i Värmland. Sätter helst inte min fot i Stockholm.
Men har jobbat med vinterväghållning till skillnad från dig.
Lev du i din fantasivärld att allt skulle vara så bra utan salt. Vill du det så flytta till Lappland. Där KAN man ha vintervägar, som jag också gärna kör på, det är en fröjd att köra på en fin vinterväg med bra vinterdäck.
Men här i södra Sverige fungerar det bara inte. Du kan ju bara se på det kaos som blir i Stockholm, som jag skrev om tidigare INTE beror på att Stockholmare skulle vara sämre på att köra bil. Utan läs igen vad jag skrev så kan du se vad det beror på.
Det är uteslutande ett problem på grund av att man inte kommer åt att salta pga all trafik som är i vägen. Förövrigt fixar heller en vinterväg all den trafikkaos är utan den blir förrädiskt spårig.
Och beträffande saltadandet så saltar man inte mer än nödvändigt. På 80-talet inleddes något som hette minskat-projektet. Sök på Åtvidabergsmetoden, utvecklades på 80-talet innan man började med saltlake för att salta mot frosthalka och i förebyggande syfte.
Torrt salt använder man bara vid snöfall på de stora vägarna, sprider det efter man plogat.
Du kan även läsa här, så kan du få mer svar på varför salt använda och hur mycket.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall-av-vag-och-jarnvag/Sa-skoter-vi-vagar/Vintervaghallning/vagsalt/
Sedan att kommuner vräker på friskt med salt av amatörmässiga amatörer på vinterväghållning är en annan femma. Jag kan se hemma hur den lokala inhyrda entreprenören sprider salt med en troligen okalibrerad sandapridare. Vägen är våt av salt i flera dagar.
Vägverket, nu mer Trafikverket använder det som kallas torr metod. Man saltar minsta möjligt anpassat efter vilken typ av halka, om det skall bli snö Mm. Detta för att vägen skall torka upp så fort som möjligt.
Jag kanske får kopiera lite kursmaterial i vinterväghållning och meteorolog till dig :)
Håller inte med dig Guran.
Du Tillhör kanske en elit so älskar att köra på salta vägar.
Men säg att vi gör så här. Vi utbildar 100 000 nya förare. 50 00 får utbildas i stockholm på saltade vägar och i nästan ingen vinter, men ändå någon vinter.
Sen tar vi andra hälften, de får köra i norrland, kanske runt Östersund och det i 1 år.
Sen frågar vi förarna vad de tycker. Slaskig jävla skitväg som totalt slaskar igen bilen så att man inte ser något alls eller en fin vinterväg som inte kräver knappt tvätt av bilen eller någon spolarvätska och man ser exakt var ma är på väg.
Till fördel för de som väljer vinterväglag så ser de mycket bättre. De må ha sämre underlag, men de vet det och kör lugnare och tryggare.
Men Bejje. Då får du börja be till gud att han fixar till klimatet åt dig så vi får stabila kalla vintrar. Utan temperaturväxlingar runt nollan och med om vartannat regn och snö.
Återkom när du löst det. Då skall jag gladeligen hålla med dig.
Dessvärre var det några år sedan vi hade kalla vintrar med stabilt väder rejält under nollan.
Då får du det du önskar. Torra fina vägar, fint packad snöunderlag på de mindre vägarna.
Men du minns väl hur vädret var i Östersund under senaste skid VM. Varmt och tävlingarna tinade bort. Halkigt och jävligt på vägarna Mm.
Tyvärr är det inte saltet som är felet, snarare klimatförändringen som gjort att man måste salta för att undgå isbana på vägarna med stillastående nyttotrafik som följd.
Du har tydlige inte läst det jag länkade till.
Och framförallt, som du tidigare nämnde. Är det -10 så slutar saltet att verka oavsett, och vanligen fryser vägarna torra.
Bara för dig att acceptera faktum, du bor på fel plats i landet om du vill slippa vägsalt på de stora vägarna.
Vi har tur i att bejje inte kan påverka saltningen i någon större utsträckning;-)
Östersund var ett dåligt förslag Bejje, de har börjat salta ända till Åre.
Så klart, dom där Stockholmarna klarar ju inte att köra på vinterväglag :)
trotts att alla åker BMW X5 och Audi Q7.
Kan man inte vattna vägarna istället så skulle folk köra lite lugnare.
Borde inte alla bilar ha ett femte hjul för friktionsmätning?
Borde inte alla som inte gillar att man saltar vägarna flytta till norra Norrlands inland? Problem löst!
Alternativt Gotland, om man inte gillar kyla.
Ja på båda ställena skriker dom efter folk som vill flytta in i deras kommuner. Så flytt!
Jag bor där jag bor för att jag gillar varmare klimat, men vill fortfarande bo i Sverige. Bor också fint med havet utanför dörren.
, men oavsett klimat från norr till Söder så håller jag kvar vid min åsikt att saltade vägar är skit från norr till söder.
Att lära sig köra på vinterväglag är bättre. Då kör man lugnare och det vita från den eventuella snön gör att sikten blir bättre än en kolsvart sörja som suger upp allt ljus från bilens lyktor.
Då får du så klart flytta än lägre söder ut. Smygehuk, då kommer du inte så mycket längre söder ut i Sverige och minimerar troligen timmarna du behöver åka på saltade vägar.
Jag vet att jag inte kan undvika saltade vägar där jag bor, men min poäng är att hela Sverige borde sluta med saltning.
Du håller inte med mig Guran, jag vet, men det är min åsikt.
Tycker det är tryggare med osaltade vägar där förarna är uppfödda med att köra på sådana vägar och vet vad de har att vänta sig och hur de ska köra.
Eftersom bejje uppenbarligen inte läst Gurans länk, så kommer svaret på första frågan i länken här (frågan var "Varför bekämpar Trafikverket halka?):
"I första hand för att inte få stopp i trafiken. Utan halkbekämpning skulle den tunga trafiken riskera att stå helt still, framför allt i backar. Om den tunga trafiken blir stillastående påverkar den övriga trafiken i stor utsträckning. Den kan bli totalstopp i flera timmar, komplicerade bärgningar, plog och saltbilar fastnar i köer som påverkar övriga vägars åtgärder mm. Skolskjutsar och många andra transporter kan få stora problem att ta sig fram. Våra krav på framkomlighet är stora och vi ställer krav på att gods ska levereras i tid."
Det är väl inte så förbaskat svårt att ta till sig? Om nu invändningen blir att man ska sanda istället - ja den frågan ställs även den i länken. Men svaret får bejje kolla upp själv;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.