Skrev i tråden om Swiften att särbon skickat ett mail till sitt bostadsbolag (ett av Stockholms största) angående laddning av elbil. Svaret kom blixtsnabbt tillbaka, och löd typ att ämnet inte ens fanns på kartan inom bolaget. Det aktuella området har både p-platser med el och garage, så det är ingen omöjlighet att ordna.
Att det är praktiskt omöjlig i flera bostadsbestånd där det tex bara finns gatuparkering förstår man, men här verkade man inte ens ha en vision för framtiden.
I min egen kommun hade man nyligen ett seminarium i ämnet, riktat till villaägare och bostadsrättföreningar.
Jag har tagit upp laddning på agendan i styrelsen där jag bor själv i bostadsrätts radhus, även om jag inte själv ser nått behov av laddning inom överskådlig framtid, men jag känner på mig att frågan snart kommer från andra medlemmar i föreningen.
Men svaret från särbons bolag i Stockholms stad, verkar tyda på "Bor man i hyresrätt, får man cykla i framtiden"
Den kommunala förskolan hon jobbar på sa samma sak, det var otänkbart att ordna elbilsladdning till personalen.
Vad tänker vi i detta ämne ??
Kommentarer
Hon får kolla på en "självladdande" hybrid istället - kanske en Corolla/Auris kombi eller en Niro...:)
Nja, tror faktiskt inte det är så att man pga. något svar så kan dra allt över en kant. Jag bor i Hyresrätt och jag ställde frågan om elbilsladdning och min hyresvärd sa att han bekostar framdragning av matning om jag står för laddboxen vilket jag tycker är en fair deal då olika bilar behöver olika boxar m.m...så nu sitter en snygg box på fasaden precis vid min parkeringsplats. Sen kan man ju helt klart ha en förståelse att vissa äldre bestånd från 40-50 talets betongghetton kan ha en svårare väg att få till det. Men min uppfattning som jobbar på ett företag som även monterar laddare m.m. och för dialoger med olika kommunala bolag är att det helt klart finns en plan och tanke på hög nivå om att se till att folk kan köra elbil. Vi får mycket uppdrag både från bostadsrättsföreningar och hyresbolag att montera laddare nu. Och även många företag som monterar upp för personalen. Så det rör på sig därute helt klart! Sen självklart är det så att många fastighetsägare med väntar in lite och ser vad som händer på marknaden.....sen är ju frågan hur din särbo ställde frågan, om hon ställde den så de uppfattade att de skulle stå för allt och fixa till alla, eller om hon ställde frågan om det fanns möjlighet att mot egen kostnad få montera upp detta mot befintligt elnät med behörig installatör....
Detta ligger på agendan hos ganska många bostadsrättsföreningars styrelsemöten idag och det kommer inte att bli mindre utifrån förfrågningarna och behoven ökar.
Vet att föreningen där jag bor hade frågan uppe på årsmötet som jag missade så jag får väl se vad utfallet blev när protokollet kommer.
Problemet idag är, bortsett från själva elinstallationen som så, att det fortfarande inte är självklart huruvida man skall satsa på något speciellt system med lastbalansering och betaladministration eller om man skall satsa på en enkel installation till att börja med för att sedan göra något mer intelligent när dessa lösningar börjar bli standardiserade, alternativt använda en kommersiell aktör som får bygga och sedan sälja strömmen till kunden, typ InCharge eller liknande.
Om vi kommer gå vidare med detta i vår förening så kommer jag att engagera mig i frågan eftersom den intresserar mig.
Jag kom på idén om laddning lite för sent här i mitt område. Vattenfall bytte ut vår transformator som står 10 meter från en parkering med 5 platser, det borde varit en barnlek att samtidigt ta några extra skoptag med grävaren och slänga ner lite kabel när man grävde fram kablarna till trafon. Jag kom på idén då, och vi ringde för att fråga om det var möjligt, men vi var för sent ute.
Jag menar, om dom kunde tänka lite utanför boxen, borde man iaf kunna grävt fram kabelrör till parkeringen, och sen utreda vem, hur, var, när etc.
Rikard, dert blir nu krav i PBL att det skall göras vid all ny byggnation av parkeringar till bostäder, att rör skall förläggas i samband med bygget, då är det bara några tusingar i kostnad, medan när allt är klart är det ett dyrt projekt.
Låter som ett vettigt krav.
Och vips så störtdyker antal planerade byggen av parkeringsplatser.
Bejje, det har inget med kravet på att dra fram en slang till ett parkeringsområde utan det handlar om kraven i PBL om parkeringskvot per bostad och den siffran sjunker som krav medan siffran för cykelplatser ökar.
Parkeringsplatser för vanligt folk ska minskas, men laddplatser för dyra elbilar åt välbärgad övre medelklass ska öka...
40-talisten, källa på det?
40-talisten: Så man måste vara välbärgad övre medelklass för att ha elbil?! Du tycker inte du raljerar och generaliserar lite nu va? Jag är ensamstående 2-barnspappa som bor i hyresrätt och har elbil.......
Jo, jag raljerar och generaliserar, visst... Men ett korn av sanning finns det, eller hur?
Knappast att antalet parkeringar kommer att minska för att rika elbilsägare skall få laddplats.
Som jag skrev ovan så sjunker kravet på kvoten av parkeringar på nyproduktion enligt PBL. Vi har bostadsområden i Uppsala som har en låg kvot men som ändå står med tomma parkeringar.
I min BRF har de faktiskt installerat laddplatser från inCharge i garaget, men bara 8 stycken. Tre av dem har redan blivit upptagna av laddhybrider och vi har för närvarande två Teslor i garaget som troligen kommer paxa två till. Så då återstår det inte så många längre. Dessutom måste man redan ha en laddbar bil för att få tillgång till en plats. Hoppas på att de bygger fler snart. Lite förvånad att allt går så segt på detta område. Med en kombination av elbilar och dieslar som körs på HVO 100 har ju Sverige ganska goda möjligheter att bli fossilfria inom en snar framtid. Men det känns ju som att utvecklingen står helt stilla! Jag tror, att de närmaste 5 åren måste de ske en, i det närmaste explosionsartad utbyggnad av laddplatser och HVO 100 tankställen. 2030 ska ju inga fossilbilar få säljas längre enligt nya regeringen. Ska man få till detta, så börjar det kännas lite bråttom.
Det kommer faktiskt att bli krav inte bara på rör utan inkoppling på nya parkeringsplatser.
Det är en viss procent som måste vara inkopplade.
Låter som vettiga krav för den stora massan, jämfört med alla krav på handikapp anpassning mm, som ibland är rent tokiga, och extremt sällan är till nytta för någon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/krav-fran-eu-om-fler-laddplatser-for-el-bilar-pa-parkeringarna
Det är illa när bostadsbolagen inte ens bemödar sig att undersöka saken. Som jag ser det finns ett stort mått av goodwill att hjälpa hyresgästerna i omställningen.
Jag menar, riktningen är ju utstakad närmsta åren i alla fall och om inte bolagen fixar med laddning så kommer lagstiftning istället och hur kul är det att jobba "med tvång" egentligen?
Själv har jag en del pengar sparat och har funderat på att flytta till hus, men jag har en riktigt bra hyresrätt, 3 meter från havet. Riktigt superbra läge. Både nära till centrum, jobb och havet, så jag är inte jättesugen att flytta även om jag skulle kunna köpa en villa, men man kanske måste göra det om man ska ha elbil?
Jag har pratat med min brf/ fastighetsägare och mitt energibolag.
Det var inga problem att byta ut nuvarande motorvärmarstolpe då det fanns bra dimensionering på befintligt kablage och säkringar.
Elbolaget skulle ha kring 12-14000:- för instalstion med laddboxen.
Så länge jag står för kostnaden var det inga problem och så länge det handlade om ca 10 av 30-40 platser var det bara att köra på.
När kvoten var full säkringsmässigt skulle man ta funderingen då hur man skulle gå vidare.
Det låter bra men frågan är för min egen del vad det blir för ekonomi med merkostnaden för en bil med laddhybrid och kostnaden för laddstationen och den vinst det blir att köra på el.
Och hur stabilt blir elpriset framöver.
MSO, det handlar inte om att "räkna hem" för det kommer du aldrig att kunna göra, utan det handlar om omställning.
Du får två Octavia på en laddhybrid och två och en halv på en elbil.
Det handlar bara om du VILL åka elektrifierat eller inte, har man kört på el så känns allt annat så gammalt, sedan finns fortfarande nackdelar och framför allt väldigt mycket som ser annorlunda ut i användandet som man måste vara beredd på att ändra.
Ni har en jäkligt stor fördel uppe i Norr som har motorvärmarstolpar tametusan överallt så där blir det enkelt att konvertera ett antal av dessa för att snabbt fixa en infrastruktur.
Do bor väl norröver va? Jag bor i söder och där existerar tyvärr inte ens motorvärmarstolpar vid husen. Tyckte det var mycket märkligt när jag flyttade från Jämtland för så där 7-8 år sedan. Där uppe var det ju standard överallt med motorvärmarstolpar. Här nere vet folk inte ens vad det är, för det blir sällan kallare än någon enstaka minusgrad på vintern.
Jo det är väl skillnaden.
Norr om Typ Gävle där har väl nästan alla hyresfastigheter motorvärmarstolpar.
Och Robban jag tror att dom flästa som satsar på en elbil eller laddhybrid tittar på den ekonomiska biten lika mycket som miljöaspekten.
Och än en gång vad skönt med varma årstiden då alla bilar drar nån dl mindre mot smällkalla vintern.
Där håller jag med dig till 100%, hade det inte varit för den ekonomiska fördelen att köpa elbil i Norge så har det inte varit världens elbilstätaste land. Senast i veckan skulle en kollega köpa en begagnad elbil, Nissan Leaf som kostar ca. 150.000, för att det var bättre och billigare än att pendla med tåg. Inga bomavgifter (som lätt blir en en dryg hundralapp per dag om du skall pendla in till Oslo, är man minst två personer i bilen får man köra förbi alla köer i kollektiv körfälten)
Och det är det samma i Sverige, jag tror inte det funnits knappt någon laddhybrid eller elbil som tjänstebil om det inte blivit billigare med lågt förmånsvärde för brukaren.
Sen är ju frågan om det är rätt väg att staten subventionerar bara för vissa som har förmånen att kunna plocka ut en tjänstebil??
Borde inte dessa
Jag tror som Robban att det kommer dröja länge innan man kan räkna hem en elbil. Möjligtvis om man räknar på lite längre ägandetid, så kan man räkna hem skillnaden i drivmedel och fordonsskatt. Sen har ju Tesla gått ut och sagt nu att det inte är några krav på service på Model 3 för att garantin ska gälla. Så servicekostnaden kan isåfall bli noll kronor. Men snarare handlar det väl om att elbilen inte blir alltför mycket dyrare än motsvarande fossilbil.
Jag tror att min milkostnad för e-up:en var lägre än om jag hade köpt motsvarande bensinbil. Det var definitivt så att jag hade mått sämre av oljudet i att pendla med en sån.
Visst hade förmånsvärdet viss påverkan när jag valde bil, men det avgörande var nog teknikintresset och en gräns på koldioxid på företaget. Jag hade kunnat välja en äcklig diesel istället, men jag vill inte bli skakad och störd när jag kör.
Angående att staten "subventionerar" genom ett lägre förmånsvärde så är väl tanken att man ska tillföra marknaden mer energisnåla fordon. Regelverket är tyvärr inte perfekt så det läcker över bilar till Norge i stället för att de hamnar hos svenska hushåll när företagen byter ut dem. Jag har dock inte sett ett regelverk som saknar brister i något sammanhang.
Jag tycker att subventionerna borde gälla för alla. Annars kommer elbilar att förbli något för tjänstebilister. Som privatperson, så är det svårare att se de ekonomiska fördelarna med en elbil. 60tkr i bonus från staten känns inte så mycket i sammanhanget på en Tesla som kostar 640tkr. Även om jag ska erkänna att jag gillar Model 3, så är det fortfarande mycket pengar man ska hosta upp vid inköpstillfället om man köper bilen kontant. Visst så kompenserar de låga driftskostnaderna till viss del, men inte helt. Sen är det problem med elbilar att det inte är motorn som kostar utan batterierna. Det blir alltså lite konstigt att jämföra med traditionella bilar, eftersom där är det motorn som är huvudskillnaden i pris. Såg en genomgång av kostnaderna för Model 3 och där nämnde man att Motorn kostar cirka $750. Finns knappast någon förbränningsmotor som är så billig att tillverka. Speciellt inte en med den effekt en Model 3 har. Så ska man ha en billigare Model 3 kommer man få leva med ett mindre batteri, vilket kan kännas lite surt.
Guran: På vilket sätt subventionerar staten enbart för de som har möjlighet plocka ut en laddhybrid eller elbil som tjänstebil? Bonusen gäller ju även privatpersoner.
Sen är det ju absolut inte enbart det lägre förmånsvärde som gör att folk väljer dessa bilar. De ger ju dessutom möjligheten att även köra de privata milen till en lägre kostnad än med motsvarande fossilbil.
För min del har jag samma förmånsvärde nu på Teslan som jag hade på min V90, så just den prisposten med förmånsvärde sparar jag inte in en krona på. Däremot de 150 mil jag kör ungefär privat varje månad åker jag nu på ca: 3 kronor milen istället för 10 kronor som gjorde i V90. Men det stora för mig var ju att kunna ta del av det "nya", låta mitt intresse för bilar och teknik mixas i detta och samtidigt vara en del av omställningen.....och såklart få möjligheten köra en sjukt snygg, härlig bil :)
Skodaägare: Fast där igen är du väldigt låst vid just inköpspriset. Det vi inte vet än är hur kommer andrahandsvärdet se ut på elbilar respektive fossilbilar om 3 år? Ser du idag så har Teslorna hållt nästan 70-75% av värdet efter 3 år och runt 8000 mil. Motsvarande för en fossilare är 45-50%. Jag vet många som köpt Tesla privat och haft/har en lägre milkostnad totalt sett över 3-4 år än de hade med sin tidigare fossilare för halva priset. Så det där är mycket myt att det är så otroligt mycket dyrare att köra elbil. Man måste sluta titta på bara inköpspriset såvida man inte är sån som köper billigaste bilen och har den i 8-10 år och inte bryr sig nåt om säkerhet eller teknik.
Som jag skrivit tidigare med, Min Tesla kostar dubbla mot VD:ns XC60 han plockade ut men företaget har en 15% högre månadskostnad för Teslan bara nu under leasingperioden. Sen när båda bilarna ska lösas ut och säljas, det är först då vi ser det slutliga i skillnaden. Kanske är så att Teslan var billigare för företaget.
Jag ska nog inte säga att jag är så låst vid inköpspriset, jag inser att elbilens lägre driftskostnader kompenserar. Speciellt om man lånar till bilen så blir skillnaden i månadskostnad ganska liten. Men för de som köper bilen kontant så måste man ju fortfarande punga ut med köpesumman på 640 kkr. Och det är mycket pengar för flertalet privatpersoner. Alla vill ju inte låna till bilköp, utan vissa köper bilen för sina besparingar och då vill de troligen ha den under längre tid för att sprida ut värdeminskningen över tid. Jag förstår mycket väl din ståndpunkt att elbilen kan bli likvärdig med fossilbilen i pris om man ser till alla kostnader, men många skräms nog ändå av det höga inköpspriset.
Självklart är det ett högre inköpspris, men att bara för detta säga att det blir mycket dyrare som många skriker sig hesa om och att för att en elbil ska vara intressant får den inte kosta mer än motsvarande fossilbil i inköpspris, det är enligt mig bara dumheter. Sen hur många köper en bil kontant idag? Sen som jag skrev, för de som ser bilen som ett nödvändigt ont utan intresse för säkerhet eller teknik eller miljö och idag köper ny bil för 200.000 kr och behåller den i 8-10 år. Ja då är det ut ekonomisk synvinkel självklart dyrare med elbil idag än så länge. Jag tror dock att inom de närmsta 2 åren kommer omställningen för många gå fortare än vad en hel el förutspått när det kommer fler och fler lägre prissatta modeller på marknaden så att även de som idag kör Skoda, Opel,Ford, Kia m.m kan byta med utan en högre månadskost. Idag har de ju nästan bara e-Niro och Kona att välja på.....och alla vill ju inte ha crossover-stuket.
Nej den får absolut kosta mer det håller jag med om. En annan aspekt som jag tycker mer problematisk i dagsläget är dock det bristande utbudet på elbilar, som vi har disktuterat tidigare. För mig är det bara Tesla som är aktuell i dagsläget om jag ska få en bil som någotsånär motsvarar den jag har idag. Tesla är också de enda som börjar få ner priserna till överkomliga nivåer. Men jag tycker att konkurrens är viktig inom bilindustrin och jag som köpare vill ha fler än ett alternativ att välja på. Men när det gäller pris och laddinfrastruktur så är ju Tesla överlägsna alla andra idag. Hoppas att det inom 3-4 år kommer betydligt fler alternativ på marknaden så att man får lite mer att välja.
Håller med dig till fullo där, det behövs utan tvekan mer konkurrens. Både för utbudets skull med även för priserna. Jag tror du inte att Tesla hade gjort sin prissänkning om inte de andra,(Audi, Mercedes, Jaguar,) Hade lagt sig precis under dem i prisnivå. Nu blev de bilarna istället dyrare än Teslorna men utan att vara bättre på nå´t förutom vissa subjektiva saker som design m.m. enligt vissa. Ska bli intressant om de följer efter nedåt eller om de ligger kvar framöver på sina nivåer. E-tron verkar ju sälja hyftas ändå, men I-pace verkar ha svårt. Tyvärr, då jag verkligen gillar Jaguar och tycker det är en riktigt snygg modell. Samma sak där om vi nu pratar laddning i denna tråden, jag följer ju även Teslaforumet och det är förvånansvärt många som köpt Tesla utan att ha laddning hemma. Men det fungerar dels pga räckvidden och snabbladdningsnätverket.
Tja, du ska ju inte behöva flytta om fler av bostadsbolagen är lyhörda för sina "kunders" behov.
Känns som att diskussionen om elbilarnas eventuella ekonomiska fördelar är lite för färgad av förmånsbils-bilisterna och inte minst när man talar om märken som Tesla, Audi, Mercedes och Jaguar. Det finns ju faktiskt andra, billigare elbilar men dessa nämns inte speciellt frekvent bland er som har förmånen av att vara just förmånsbils-bilister. Och "era" tänkbara märken är ju då uppenbarligen inte de som privatköpare främst köper. Så även om jag gillar tanken på eldrivet så är jag fortfarande övertygad om att prisnivån för dessa f n ligger alltför högt för att övertyga privatköpare om att det eventuellt skulle kunna vara ett mera ekonomiskt val sett över hela ägarperioden - och ekonomin är nog i allra högsta grad närvarande när privatköpare överväger bilköp. Guran hade ett inlägg tidigare (#25) som var klart relevant.
Hur?
Genom ett kraftigt subventionerat/lägre förmånsvärde. Skulle du tagit ut en fossildriven bil till samma inköpspris som Teslan så skulle förmånsvärdet med råge passerat 10.000kr/månad, troligen närmare 15.000kr.
E-tron är väl kanske bättre på ljudnivå än Tesla ändå. Audi har blivit riktigt bra på detta med ljudkomfort i sina nyaste modeller och Q7 är en av de absolut tystaste bilar jag kört.
+10
Inte ens med en lön som är högre än en arbetarlön så ser jag det som ett alternativ
Jag kollade i plånboken. Det fanns inte 640 kkr där.
Fast egentligen handlar det väldigt lite om hur mycket det står på prislappen. Det är snarare totalkostnaden som spelar roll och den vet man först efteråt. Billigaste svensksålda Model S på Blocket är just nu en P85 2014. Jag tror att de kostade cirka 850 kkr nya och nu kostar den 485 kkr. Det är 30-35 kr/mil i värdeminskning vilket inte låter extremt för en bil med den prislappen.
Allt beror ju förstås på vilken bil man jämför med. Tesla Model 3 borde väl snarast jämföras med bilar som Audi A4, Mercedes C-klass, BMW 3-serie och Volvo S/V60. Ska man ha en ny sådan så handlar det väl oftast om 400 tkr om man ska ha lite utrustning. Då är prisskillnaden upp till en Tesla 240 tkr, eller mer korrekt 180 tkr eftersom man får 60000 kronor tillbaka av staten. Beroende på hur mycket man kör så kan nog de lägre driftskostnaderna för en Tesla kompensera till viss del.
Fast nu handlade i och för sig tråden om själva laddningen, men utan sladdbil behövs ju ingen laddinfrastruktur.
Och snart kommer km-skatten på elbilar...eller var det nån som trodde att staten skulle efterskänka uteblivna skatteintäkter från bensin/diesel-försäljningen?
Det är politiskt självmord att införa en sådan beskattning innan elbilen är "vardag". Det dröjer med all säkerhet 5-10 år till.
Yes, you can.. ;-)
Eftersom VW ID ska kosta som en Golf så är kostnadsfrågan snart en ickefråga, det är bara 2-3 år nu ifrån att en batteribil är billigare att tillverka. Batteriet kostar alltså mindre än alla dessa delar till en motor och växellåda som inte behövs längre. Elmotor med elektronik är betydligt billigare.
Ja, vi får väl se, junkers. Vi är inte riktigt där ännu.
F ö håller jag med Shogun för en gångs skull...:)
Skall det bli någon rejäl fart på elbilsförsäljning så borde man ta till sig av Norges tillvägagångssätt där inte tjänstebilsmarknaden skall vara det som driver omställningen så som man fått för sig i Sverige ivrigt påhejade av Volvo. Egentligen ganska idiotisk lösning att genom att ge ett fåtal skattelättnader via lägre förmånsvärde vilja styra omställningen. Jag hade en E85 förmånsbil, den var riktigt billig att ha, så jag ha varit en av förmånstagarna.
Slopad momsen för privatpersoner på elbilar och bonus på det, då jäklar lär det bli fart på försäljningen även till privatpersoner.
Ja tidsaspekten kan vi bara spekulera i. Men vi kan nog vara överens om att det är ett nollsummespel som innebär att när elbilen når breakeven med liknande fossilbil i pris/värdeminskning så kommer km-skatten som ett brev på posten. Så den lilla lilla förtjänsten man kan göra på ”förbrukningen” idag på en elbil äts ju upp av värdeminskningen jämfört med sina hälften så dyra syskon. Men ju mer elbilarna sjunker i pris, ju mer förlorar staten i tappade skatteintäkter och km-skatten införs och då försvinner fördelarna ur kostnadssynpunkt tyvärr.
Fast Guran, det är just nu större efterfrågan på sladdade bilar än vad som kan levereras.
Jag är fortfarande för att ha en fast bonussumma istället för slopad moms, det gör att det är en ganska rejäl sänkning på en Zoe rent procentuellt medan en relativt liten sänkning för den som köper en Tesla Model X. Sedan skulle summan kunna vara högre, men nu är den inte det.
Fast om det kommer km-beskattning så kommer det nog också att drabba fossilbränsledrivna bilar misstänker jag. Men säker minst 10 år bort gissar också jag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.