MC, du missar mycket info som krävs. Hur man kör, kortare turer längre körningar. Vägtyper dvs andel stad/landsväg/motorväg. Påverkar körsträcka och förbrukning mest av allt
Jag börjar
Hyundai Ioniq 5 som körs 3000 mil/år
Kör en mix av kortare lokala resor på upp till 2 mil och veckopendling 40 mil t.or + 32 mil t.or på vintern
5% stad 80% landsväg 15% motorväg .
Förbrukning, årssnitt är exakt, vinter/sommar är ungefärligt.
Årssnitt 19kWh/100km
Sommar 16,5 /100km
Vinter 22 kWh/100km
Räckvidd
Sommar ca 44 mil
Vinter ca 32 mil
Detta är mina värden och kan inte jämföras med någon annan som kör på annat vis.
35 mil på sommaren och 30 mil på vintern, på motorväg, med start från 100% ner till ensiffrigt…
ID4 PRO
Nu på sommaren på landsväg går det att komma över 50 mil… just nu står den färdigladdad med 486km på GOM
Bedrövligt .. 🫣
Min diesel Audi gör 170 mil (minst) på 1 laddning .. o laddningen tar några få minuter.
🤠
Vilken tur för dig då att du kan sträckköra 170 mil, har du kateter och bajsblöja på dig då ?
Och att samtidigt plågas i en Audi den långa tiden låter som ett straff för ett grövre brott 🤭
Zyn skrev:
Bedrövligt .. 🫣
Min diesel Audi gör 170 mil (minst) på 1 laddning .. o laddningen tar några få minuter.
🤠
Vilken tur för dig då att du kan sträckköra 170 mil, har du kateter och bajsblöja på dig då ?
Och att samtidigt plågas i en Audi den långa tiden låter som ett straff för ett grövre brott 🤭
Suck.
Skillnad på kort kisspaus vid valfri buske och att tvingas ladda länge där man inte vill stanna.
Håller dock med om Audi, förutom A8. Den är skitfin.
Mr Snoid skrev:
Zyn skrev:
Bedrövligt .. 🫣
Min diesel Audi gör 170 mil (minst) på 1 laddning .. o laddningen tar några få minuter.
🤠
Vilken tur för dig då att du kan sträckköra 170 mil, har du kateter och bajsblöja på dig då ?
Och att samtidigt plågas i en Audi den långa tiden låter som ett straff för ett grövre brott 🤭
Suck.
Skillnad på kort kisspaus vid valfri buske och att tvingas ladda länge där man inte vill stanna.
Håller dock med om Audi, förutom A8. Den är skitfin.
Pröva på nån gång, om du törs. Självklart i en elbil som passar, MB har fina modeller för ändamålet. Inte kisspaus, men långa turer, även med elektroner som energibärare
Känns ur säkerhetssynpunkt tveksamt att köra typ +60 mil med bara en kort "pissepaus"... Sen brukar mina passagerare inte uppskatta att sitta kvar i bilen hela tiden under såpass långa resor - men det kan ju skilja. Skönt att komma ur några gånger under t ex en tur till Skåne. Och då håller man sig ju mestadels vid lite större vägar så där finns säkert laddnings-möjligheter på många ställen. Värre ännu så länge i Norrlands inland men där åker man sällan +60 mil i stöten...:)
motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Zyn skrev:
Bedrövligt .. 🫣
Min diesel Audi gör 170 mil (minst) på 1 laddning .. o laddningen tar några få minuter.
🤠
Vilken tur för dig då att du kan sträckköra 170 mil, har du kateter och bajsblöja på dig då ?
Och att samtidigt plågas i en Audi den långa tiden låter som ett straff för ett grövre brott 🤭
Suck.
Skillnad på kort kisspaus vid valfri buske och att tvingas ladda länge där man inte vill stanna.
Håller dock med om Audi, förutom A8. Den är skitfin.
Pröva på nån gång, om du törs. Självklart i en elbil som passar, MB har fina modeller för ändamålet. Inte kisspaus, men långa turer, även med elektroner som energibärare
Du vet redan jag vill ha en EQE/EQS/taycan men det hänger på ekonomin. Sjukt habegär!
Realistiskt är en beggad Tesla 3 long range. Men behöver vänta på lägre bwgpriser.
Smartast är att vänta på en Tesla 2. Modernast teknik o billigast.
Får duga hoppas jag.
Känns ur säkerhetssynpunkt tveksamt att köra typ +60 mil med bara en kort "pissepaus"... Sen brukar mina passagerare inte uppskatta att sitta kvar i bilen hela tiden under såpass långa resor - men det kan ju skilja. Skönt att komma ur några gånger under t ex en tur till Skåne. Och då håller man sig ju mestadels vid lite större vägar så där finns säkert laddnings-möjligheter på många ställen. Värre ännu så länge i Norrlands inland men där åker man sällan +60 mil i stöten...:)
Ja du, även du vet exakt hur jag reser då jag berättat det flera ggr. (Fler som byter av + rastar vid fina restauranger)
Men du känner behov av en skitnödig kommentar.
Hur många ggr har du o alla andra krockat?
42 år nu med ABC-kort, aldrig krockat eller lagt MC’n ned. Och kör ca dubbelt mot medelsvensson.
Frågat er alla förr, ingen har svarat.
MC, det börjar dyka upp lätt begagnade EQE 350+ som kostar ett par hundra tusen under nypriset.
Förvisso fortsatt onödigt dyra, men en vanlig ”familjebil” med lite utrustning kostar för bövelen 700kkr i dag
Mc - har kört under 55 år nu efter. AB-kortet och både hoj och bil. Aldrig hittills mindre än 2000 mil/år. Och aldrig krockat. Sen undrar jag vem som är mest "skitnödig"..
Duger mitt svar när det gäller hur långt och länge jag kört?
Min numera bortgångne far slog nog er alla när det gällde antal mil och år. Problemet var ändå att han själv inte märkte att han successivt blev en allt sämre förare.
Mc - har kört under 55 år nu efter. AB-kortet och både hoj och bil. Aldrig hittills mindre än 2000 mil/år. Och aldrig krockat. Sen undrar jag vem som är mest "skitnödig"..
Duger mitt svar när det gäller hur långt och länge jag kört?
Min numera bortgångne far slog nog er alla när det gällde antal mil och år. Problemet var ändå att han själv inte märkte att han successivt blev en allt sämre förare.
Ja det kommer vara svårt att inse att man blir gammal och en risk för andra.
Men om 10 år är det troligen förbjudet med fossilbilar i städerna och istället är självkörande bilar mer utvecklade för att minska riskerna.
Min E-klass stöttar mig på långresor. Varnar om man inte håller filen och självstyr.
Bromsar o styr undan vid krock (aldrig upplevt den funktionen som tur är)
Miatan bara varnar.
Bra stöd!
MC, det börjar dyka upp lätt begagnade EQE 350+ som kostar ett par hundra tusen under nypriset.
Förvisso fortsatt onödigt dyra, men en vanlig ”familjebil” med lite utrustning kostar för bövelen 700kkr i dag
Kommentarer
MC, du missar mycket info som krävs. Hur man kör, kortare turer längre körningar. Vägtyper dvs andel stad/landsväg/motorväg. Påverkar körsträcka och förbrukning mest av allt
Jag börjar
Hyundai Ioniq 5 som körs 3000 mil/år
Kör en mix av kortare lokala resor på upp till 2 mil och veckopendling 40 mil t.or + 32 mil t.or på vintern
5% stad 80% landsväg 15% motorväg .
Förbrukning, årssnitt är exakt, vinter/sommar är ungefärligt.
Årssnitt 19kWh/100km
Sommar 16,5 /100km
Vinter 22 kWh/100km
Räckvidd
Sommar ca 44 mil
Vinter ca 32 mil
Detta är mina värden och kan inte jämföras med någon annan som kör på annat vis.
Jag kollar inte. Det är fullt när jag ska åka hemifrån.
35 mil på sommaren och 30 mil på vintern, på motorväg, med start från 100% ner till ensiffrigt…
ID4 PRO
Nu på sommaren på landsväg går det att komma över 50 mil… just nu står den färdigladdad med 486km på GOM
Bedrövligt .. 🫣
Min diesel Audi gör 170 mil (minst) på 1 laddning .. o laddningen tar några få minuter.
🤠
Vilken tur för dig då att du kan sträckköra 170 mil, har du kateter och bajsblöja på dig då ?
Och att samtidigt plågas i en Audi den långa tiden låter som ett straff för ett grövre brott 🤭
… men ingen läsförståelse? 🤷♂️
Suck.
Skillnad på kort kisspaus vid valfri buske och att tvingas ladda länge där man inte vill stanna.
Håller dock med om Audi, förutom A8. Den är skitfin.
MC, din tråd, men vad tillförde Zyn till din fråga?
Pröva på nån gång, om du törs. Självklart i en elbil som passar, MB har fina modeller för ändamålet. Inte kisspaus, men långa turer, även med elektroner som energibärare
Känns ur säkerhetssynpunkt tveksamt att köra typ +60 mil med bara en kort "pissepaus"... Sen brukar mina passagerare inte uppskatta att sitta kvar i bilen hela tiden under såpass långa resor - men det kan ju skilja. Skönt att komma ur några gånger under t ex en tur till Skåne. Och då håller man sig ju mestadels vid lite större vägar så där finns säkert laddnings-möjligheter på många ställen. Värre ännu så länge i Norrlands inland men där åker man sällan +60 mil i stöten...:)
Du vet redan jag vill ha en EQE/EQS/taycan men det hänger på ekonomin. Sjukt habegär!
Realistiskt är en beggad Tesla 3 long range. Men behöver vänta på lägre bwgpriser.
Smartast är att vänta på en Tesla 2. Modernast teknik o billigast.
Får duga hoppas jag.
PS
Din kommentar ”om du vågar” är bara skitfånig
Ja du, även du vet exakt hur jag reser då jag berättat det flera ggr. (Fler som byter av + rastar vid fina restauranger)
Men du känner behov av en skitnödig kommentar.
Hur många ggr har du o alla andra krockat?
42 år nu med ABC-kort, aldrig krockat eller lagt MC’n ned. Och kör ca dubbelt mot medelsvensson.
Frågat er alla förr, ingen har svarat.
MC, det börjar dyka upp lätt begagnade EQE 350+ som kostar ett par hundra tusen under nypriset.
Förvisso fortsatt onödigt dyra, men en vanlig ”familjebil” med lite utrustning kostar för bövelen 700kkr i dag
Mc - har kört under 55 år nu efter. AB-kortet och både hoj och bil. Aldrig hittills mindre än 2000 mil/år. Och aldrig krockat. Sen undrar jag vem som är mest "skitnödig"..
Duger mitt svar när det gäller hur långt och länge jag kört?
Min numera bortgångne far slog nog er alla när det gällde antal mil och år. Problemet var ändå att han själv inte märkte att han successivt blev en allt sämre förare.
Bra jobbat!
Ja det kommer vara svårt att inse att man blir gammal och en risk för andra.
Men om 10 år är det troligen förbjudet med fossilbilar i städerna och istället är självkörande bilar mer utvecklade för att minska riskerna.
Min E-klass stöttar mig på långresor. Varnar om man inte håller filen och självstyr.
Bromsar o styr undan vid krock (aldrig upplevt den funktionen som tur är)
Miatan bara varnar.
Bra stöd!
Vet men 700k är dock otroligt mycket pengar.
ca 2500 mil året om när jag pendlar, behöver aldrig stanna nån annan stans än hemma.
Långtur ca 20-25 på riktig vinter och 30-40 på sommaren.
Vanlig 70-90-väg ca 45 mil.
MG Zs EV 2022
Tack!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.