Vi Bilägares forum

Elbilars servicebehov och servicekostnader

Elbilars servicebehov och servicekostnader

Eftersom detta diskuterats till och från i andra trådar så tar jag mig friheten att skapa en egen tråd för detta.

Har inget själv att tillfoga erfarenhetsmässigt men det har säkert andra - inte minst ni som redan kör elbilar.

Men kan tycka att servicebehovet borde vara lite mindre och likaså kostnaderna - och att man t ex kunde utsträcka serviceintervallen till 2 år eller 3000 mil. Det hade ju VAG när jag 2011 köpte en ny Golf Variant - men sen knep dom åt detta igen. Men för elbilar kan man tycka att det borde fungera. 

Diskussionen kan börja...:)

Uppdaterat: 2022-01-30 13:13

Kommentarer

Som icke elbilsägare undrar jag då, varför elbilar måste in på service lika ofta som fossilbilar, vilket tydligen är ett krav för garantin. Varför har Tesla som enda elbil slopat servicekrav?

Uppdaterat: 2022-01-30 13:40

40-talisten

Här kan du se vad som kontrolleras och byta på min bil och vilka intervall.

https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Uppdaterat: 2022-01-30 16:12
40-talisten skrev:

Som icke elbilsägare undrar jag då, varför elbilar måste in på service lika ofta som fossilbilar, vilket tydligen är ett krav för garantin. Varför har Tesla som enda elbil slopat servicekrav?

För att Tesla inte sitter på en stor tung serviceorganisation som de är rädda ska tappa sina intäkter och relevans.

Min förra Tesla rullade nästan 14 000 mil på 2,5 år, bromsarna såg ut som nya mer eller mindre. Inte en endaste krona i servicekostnad.

Sen tycker jag det är smidigt med ambulerande servicepersonal, vilket jag anar fler kommer haka på med.

När jag plockade ut min Model Y var stänkskydden fram restade som eftermonteras här i Sverige innan leverans normalt. När jag hade haft bilen en månad ringde de och bokade en tid med mig, så kom deras serviceranger till mitt kontor och monterade dessa medans jag jobbade. Smidigt och snyggt hanterat.

Uppdaterat: 2022-01-30 16:33

Jo, Tesla tycks ha fattat detta med servicebehovet på elbilar. Sen är jag inte emot nån form av regelbunden service men oftare än vartannat år borde det inte behövas. Visst behövs t ex luftfiltret till kupéluften bytas men där kan man ju också ta efter Tesla som jag förstått föreslår att man själv kan göra det jobbet - om man vill.

Uppdaterat: 2022-01-30 16:46
Guran skrev:

40-talisten

Här kan du se vad som kontrolleras och byta på min bil och vilka intervall.

https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Har läst schemat, och noterar många okulärbesiktningar, av vilka flera kan göras själv. Men måste man in på service en gång om året för alla dessa kontroller? Känns det inte som att bli plockad på pengar?

Uppdaterat: 2022-01-30 17:44
40-talisten skrev:

Guran skrev:

40-talisten

Här kan du se vad som kontrolleras och byta på min bil och vilka intervall.

https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Har läst schemat, och noterar många okulärbesiktningar, av vilka flera kan göras själv. Men måste man in på service en gång om året för alla dessa kontroller? Känns det inte som att bli plockad på pengar?

Ja man måste följa serviceprogrammet om man vill ha kvar den femåriga nybilsgarantin.

Plockad på pengar? Är man rädd för det så skall man ge tusan i att köpa sig en ny bil.

Enligt uppgifter från Hyundai som jag letade upp i en Ioniq5 grupp är totala servicekostnaden för de första tre åren/9000 mil 5757 kr.

Detta skulle jag tro är ett rekommenderat pris från Hyundai och lokala variationer kan säkert förekomma.

Uppdaterat: 2022-01-30 18:00
40-talisten skrev:

Som icke elbilsägare undrar jag då, varför elbilar måste in på service lika ofta som fossilbilar, vilket tydligen är ett krav för garantin. Varför har Tesla som enda elbil slopat servicekrav?

Här ser du resultatet av Teslas lösning att inte ställa krav på service. Dessa fel skulle garanterat ha upptäckts vid service och den utslitna delen bytts ut.

https://www.vibilagare.se/nyheter/var-tionde-tesla-model-s-underkand-pa-besiktningen

Uppdaterat: 2022-01-31 12:48

Ja, att helt slopa krav eller rekommendation av "service"/översyn verkar kanske inte helt lyckat. Men en undersökning säger ju inte hela sanningen.

Uppdaterat: 2022-01-31 13:28
Power to the people

Grosser, jag tror nog så är fallet. Behöver man inte serva så skippar man det.

Henrik har ju redogjort för hur han körde tre år utan att överhuvud taget serva sin förra S. Kanske var ett byte av kupeluftfilter och bromsvätska, minns inte exakt. Men oavsett tror jag man kanske biter sig lite i svansen genom att inte ha några krav på kontroller. Och garantitiden har väl troligen löpt ut då felen uppmärksammas, varvid det förväntas att reparationerna skall bekostas av bilägaren.

Uppdaterat: 2022-01-31 15:36

När jag kollar på min kommande elbil, Peugeot e-208, så säger serviceavtalet 1500 mil / 1 år.

Men när jag kollar i ett forum där mest folk från england hänger, så har de krav på första service vid 8000 miles vilket blir mindre än 1300 mil.

Kanske man ska vara glad ändå att man bor i Sverige, men samtidigt undrar jag varför det skiljer sig mellan länder?

Uppdaterat: 2022-02-01 11:32
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

När jag kollar på min kommande elbil, Peugeot e-208, så säger serviceavtalet 1500 mil / 1 år.

Men när jag kollar i ett forum där mest folk från england hänger, så har de krav på första service vid 8000 miles vilket blir mindre än 1300 mil.

Kanske man ska vara glad ändå att man bor i Sverige, men samtidigt undrar jag varför det skiljer sig mellan länder?

Det är olika bilkulturer, i USA rekommenderas att byta olja fossilbilen efter bara några hundra mil. Det finns servicestationer som enbart ägnar sig åt oljebyten. Förmodar att det hänger kvar sedan amerikanska bilar bara hade SAE 30-oljor av låg kvalitet.

Sorry, off topic, tråden ska handla om elbilars service!

Uppdaterat: 2022-02-01 11:51

Dom gammla jättarna släpper inte taget och slantarna skall in för eftermarknaden.

Det är ju helt vansinnigt att en elbil ska tvingas in på service en gång om året och max 1500 mil.

Det är ju bara skitsnack att bromsar etc på en elbil kräver det.

Isåfall är det skräp konstruktioner.

Och vi har ju en bilbesiktning som kontrollerar sådant som bromsar och annat som hör till trafiksäkerheten.

Många fosila bilar har ju sedan länge vart annat år allternativt max 3000 mil.

Förutom kostnaden är det ju dyr fritid eller arbetstid tid för ägaren som går till spillo när det skall hämtas och lämnas.

Jag tycker det är ett fult trick som belastar bilägaren.

Men iofs så går väl slantarna till att bekosta 5-7 års garantin som vissa har.

En elbil kräver mindre service är en fosil bil helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-02-02 01:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
bejje skrev:

När jag kollar på min kommande elbil, Peugeot e-208, så säger serviceavtalet 1500 mil / 1 år.

Men när jag kollar i ett forum där mest folk från england hänger, så har de krav på första service vid 8000 miles vilket blir mindre än 1300 mil.

Kanske man ska vara glad ändå att man bor i Sverige, men samtidigt undrar jag varför det skiljer sig mellan länder?

Beje har du provkört Opel E-corsa som är samma vagn och drivning som E peggan 208.

Det borde du göra och testa båda samma dag.

Jag testade båda och jag skulle välja Opeln alla dagar i veckan.

En bil som tillverkas 2022 och inte går att få med rattvärme som peggan känns otroligt lågt.

På tal om service så är det väl det tråden handlar om men det är väl antagligen samma intervall på båda fabrikaten.

Uppdaterat: 2022-02-02 01:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

bejje skrev:

När jag kollar på min kommande elbil, Peugeot e-208, så säger serviceavtalet 1500 mil / 1 år.

Men när jag kollar i ett forum där mest folk från england hänger, så har de krav på första service vid 8000 miles vilket blir mindre än 1300 mil.

Kanske man ska vara glad ändå att man bor i Sverige, men samtidigt undrar jag varför det skiljer sig mellan länder?

Beje har du provkört Opel E-corsa som är samma vagn och drivning som E peggan 208.

Det borde du göra och testa båda samma dag.

Jag testade båda och jag skulle välja Opeln alla dagar i veckan.

En bil som tillverkas 2022 och inte går att få med rattvärme som peggan känns otroligt lågt.

På tal om service så är det väl det tråden handlar om men det är väl antagligen samma intervall på båda fabrikaten.

Nej jag testade aldrig Corsa E. Jag har dock tittat på videos hur en ser ut inuti och utanpå och vad testare tycker. Jag håller med många testare om att den ser väldigt alldaglig och standard ut inuti. Ungefär som att modellen var mycket äldre än den är. Inte så snygg på utsidan heller som Peugeon i min mening.

Sen har jag för mig att den har en större ratt, de flesta bilar har en större ratt än den lilla i Peugeon, så när jag nu är van med den lilla så känns det som onödigt stora monster till rattar i många bilar.

Uppdaterat: 2022-02-02 07:35
- Peugeot e-208 GT 2022
mso 1000 skrev:

Dom gammla jättarna släpper inte taget och slantarna skall in för eftermarknaden.

Det är ju helt vansinnigt att en elbil ska tvingas in på service en gång om året och max 1500 mil.

Det är ju bara skitsnack att bromsar etc på en elbil kräver det.

Isåfall är det skräp konstruktioner.

Och vi har ju en bilbesiktning som kontrollerar sådant som bromsar och annat som hör till trafiksäkerheten.

Många fosila bilar har ju sedan länge vart annat år allternativt max 3000 mil.

Förutom kostnaden är det ju dyr fritid eller arbetstid tid för ägaren som går till spillo när det skall hämtas och lämnas.

Jag tycker det är ett fult trick som belastar bilägaren.

Men iofs så går väl slantarna till att bekosta 5-7 års garantin som vissa har.

En elbil kräver mindre service är en fosil bil helt enkelt.

Bilprovningen kollar din bil efter 3 år.

Varför skall en ICE bil servas med annat än att byta olja i motorn?

Det måste ju vara vansinnigt, enligt ditt resonemang, att skicka en ICE bil på service med jämna mellanrum. Det är ju helt onödigt då bilprovningen kollar bilen.

Har du kollat hur bromsarna, som sällan används på en elbil, ser ut efter några månader. Alla är inte lika förståndiga som dig så dom med jämna mellanrum motionerar bromsarna.

Nej jag tror nästan det är större behov att faktiskt kontrollera en elbil med jämna mellanrum. Bromsar som knappt används, betydligt tyngre bil som sliter mer på hjulupphängningar. Och ägare som inte har något intresse av att kunna mer om bilen än att köra med den.

Uppdaterat: 2022-02-02 08:06

Ja Guran detta kan diskuteras i oändlighet.

Men visst är det så att skivorna far illa och rostar när dom används sällan.

Men resten av bromssystemet är ju fabriksnya komponenter som är smorda och inkapslade.

Jag har skruvat i bilar i bilar i 40 år och vidhåller det jag sagt med service vart annat år/3000 mil på både fabriksny och begad bil.

Bilprovningen ser direkt på bromsprovaren när något börja kärva och dömmer ut gravrostiga skivor med återbesiktning.

Och hjulupphängning kontra tung bil bör ju vara konstruerat för den extra tyngden så det är ingen anledning för service 1år/1500 mil.

Och på ice bilar då kan en gammal man tycka att det är vettigt med oljebyte vid 1500 mil men det faktum är ändå att dagens longlife oljor och variabel service 1500-3000 mil som motor datorn känner av körprofilen med antalet kallstarter och drifts faktorer fungerar ganska bra.

Korta kallkörning och andra faktorer ger en service intervall på typ 1500 mil istället för 3000 mil.

Tänk om lasbils åkaren skulle lämna in bilen för service vid 1500 mil 😂😂

Nä Kia mfl fabrikat som sätter 1500 mil/ 1 år i serviceintervall för elbilar är bara för att få in slantarna.

Uppdaterat: 2022-02-02 14:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, inte är väl bromsoken och glidytorna inkapslade.

Jag påstår att servicebehot utöver oljebyten är det samma på en elbil som en ICE. På elbilen föreligger troligen också behov av att se över värmepump, batterikylning Mm.

Dvs avancerad elektronik/mekanik som troligen mår bra av lite kontroll.

Min Hyundai har 3000mil/1år. Vad det kostar återstår att se.

Uppdaterat: 2022-02-02 14:28
Guran skrev:

MSO, inte är väl bromsoken och glidytorna inkapslade.

Lite rätt har allt mso1000, Guran. Min erfarenhet är att dagens glidok är riktigt bra jämfört med 10-20 år bakåt i tiden. På min Insignia 2009 så bytte jag bara bromsklossar på 10 år och 16000 mil. Vectran 2004 fick jag byta bromok bak på under 18000 mil. Astran 1999 var hemsk, för den käkade bromsok bak och glidoken fram var ett evigt smörjande och rengörande av. Mina Volvo har bara fungerat , i och för sig ingen ålder på dem i jämförelse. Så nog har tekniken utvecklats på detta område

Uppdaterat: 2022-02-02 16:05

Som jag redan sagt - 2 år eller 3000 mil borde helt klart räcka som serviceintervall för elbilar. Även om man som Guran är orolig över bromsarnas funktion. Dessa intervaller skulle för medel-ägaren innebära ett verkstadsbesök vartannat år.

Uppdaterat: 2022-02-02 16:49
Pi skrev:

Som jag redan sagt - 2 år eller 3000 mil borde helt klart räcka som serviceintervall för elbilar. Även om man som Guran är orolig över bromsarnas funktion. Dessa intervaller skulle för medel-ägaren innebära ett verkstadsbesök vartannat år.

Vill man ha det och anser det som en avgörande aspekt i bilvalet, ja då väljer man först bort de bilar som har ett tätare intervall.

Svårare kan det väl inte vara.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:16

Christer.

Jag har väl ungefär samma erfarenhet back in the days som du säger.

Stor skillnad på utföranden och konstruktioner och fabrikat vad det gäller hållbarheten kring bromsokens rörliga delar och en ny bil i dag bör ju vara optimalt konstruerad kring detta.

Skivorna blir alltid rostiga mer eller mindre och speciellt bak på många bilar och det är ju bara att byta när det blir dags när besiktningen rekommenderar det.

Och jag törs nog lova att det byts nog inga skivor dom tre första åren på en ny normal bil och inte på en elbil heller.

Däremot kan jag nog lova att verkstaden kommer att dömma ut och rekomendera ett tidigt byte vid någon av sina årliga kontroller och det törs inte ägaren bestrida för då gäller inte den långa garantin och vipps så kommer det att bli en extra utgift på minst 4000:- plus servicekostnaden. 👀😂😊

Men bromsar är en säkerhet detalj och rosbelagda skivor blir ungefär samma fenomen som körning i spöregn i motorvägsfart och en kall våt skiva som förlänger bromssträckan markant första sekunderna.

Men det är som det är.

Vi ska vara rädd om jobben.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Automatisk motionering av bromsarna skulle vara en barnlek att lägga in på dagens bilar.

Men då det kanske skulle öka förbrukningen och minska servicebehovet är det nog inget tillverkarna prioriterar.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:32

Förr tjänade verkstäderna bra på 100-milaservice, då ingick rundsmörjning av chassi, tändning- förgasar- och ventiljustering, samt ofta sandblästring av tändstiften. Kompressionsprov icke att förglömma. Plus förstås oljebyte, och det är det enda som återstår numera, och då vid 1 500 mil. Verkstäderna fick hitta på nya servicepunkter, och en ny lönsam sak blev t. ex byte av kamremmar, när stötstångsmotorerna försvann.

Verkstäderna står nu inför stort skifte inför elbilarnas ankomst. De försöker hålla kunderna kvar med service som ofta inte behövs, annars gäller inte garantin. Men de måste till sist anpassa sig till nya tider. Minns typografernas motstånd till tidningarnas "desktop publishing" på 80-talet. Nu finns väl inte ens yrket kvar längre.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:39

40 talaren. Det ligger mycket i det.

Och Rickard.

Den funktionen finns ju redan i dag på många dyrare bilar för just regn och motorvägsfart.

Men intresset är nog noll på grund av verkstäderna och eftermarknaden.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Christer.

Jag har väl ungefär samma erfarenhet back in the days som du säger.

Stor skillnad på utföranden och konstruktioner och fabrikat vad det gäller hållbarheten kring bromsokens rörliga delar och en ny bil i dag bör ju vara optimalt konstruerad kring detta.

Skivorna blir alltid rostiga mer eller mindre och speciellt bak på många bilar och det är ju bara att byta när det blir dags när besiktningen rekommenderar det.

Och jag törs nog lova att det byts nog inga skivor dom tre första åren på en ny normal bil och inte på en elbil heller.

Däremot kan jag nog lova att verkstaden kommer att dömma ut och rekomendera ett tidigt byte vid någon av sina årliga kontroller och det törs inte ägaren bestrida för då gäller inte den långa garantin och vipps så kommer det att bli en extra utgift på minst 4000:- plus servicekostnaden. 👀😂😊

Men bromsar är en säkerhet detalj och rosbelagda skivor blir ungefär samma fenomen som körning i spöregn i motorvägsfart och en kall våt skiva som förlänger bromssträckan markant första sekunderna.

Men det är som det är.

Vi ska vara rädd om jobben.

Nu är bromsdelar en slitdetalj och omfattas inte av någon garanti. Ej heller en förutsättning för att garantin skall gälla.

Du målar som vanligt fan på väggen.

Uppdaterat: 2022-02-02 19:11
Rikard skrev:

Automatisk motionering av bromsarna skulle vara en barnlek att lägga in på dagens bilar.

Men då det kanske skulle öka förbrukningen och minska servicebehovet är det nog inget tillverkarna prioriterar.

Jo då, har jag frirullning inställd på min bil istället för regenerering så bromsar den bromsarna dom tio första inbromsningarna. Efter det regenererar den då man bromsar.

Så med lite kunskap om bilen så kan man fint hålla bromsarna i bra trim.

Uppdaterat: 2022-02-02 19:14
40-talisten skrev:

Förr tjänade verkstäderna bra på 100-milaservice, då ingick rundsmörjning av chassi, tändning- förgasar- och ventiljustering, samt ofta sandblästring av tändstiften. Kompressionsprov icke att förglömma. Plus förstås oljebyte, och det är det enda som återstår numera, och då vid 1 500 mil. Verkstäderna fick hitta på nya servicepunkter, och en ny lönsam sak blev t. ex byte av kamremmar, när stötstångsmotorerna försvann.

Verkstäderna står nu inför stort skifte inför elbilarnas ankomst. De försöker hålla kunderna kvar med service som ofta inte behövs, annars gäller inte garantin. Men de måste till sist anpassa sig till nya tider. Minns typografernas motstånd till tidningarnas "desktop publishing" på 80-talet. Nu finns väl inte ens yrket kvar längre.

Det är naturligtvis inte de lokala handlarna som bestämmer serviceintervallen på en bilmodell.

Och det är ju extra kul att du vet att servicen/kontrollen inte behövs :)

I Sverige har generalagenten bestämt att Ioniq 5 skall in på kontroll och byte av bromsvätska och kylvätska med jämna mellanrum.

Att det är årlig kontroll motiveras med vårt vinterklimat med saltade vägar. Framförallt då för att kolla att bromsarna har tillräcklig funktion.

Alla bilägare är inte såpass kunniga om sin bils funktion som skribenterna på detta forum.

Uppdaterat: 2022-02-02 19:21

När det började skrivas om Hyundai/KIA och deras byte av kylvätska i elbilarna så kom det fram att de tog extremt bra betalt för vätskan jämfört med industrins pris på samma vätska.

Uppdaterat: 2022-02-02 19:49

Ja, man skall nog inte bara stå och tacka och ta emot när det gäller tjänster som bilhandlarna/verkstäderna vill sälja. Om vi konsumenter skulle börja ifrågasätta lite mera så kanske det skulle bli lite annorlunda. En annan grej som verkstäderna börjat tjäna pengar på under senare år är väldigt regelbundna byten av bromsvätskan - typ 2--3 år. Tänk att det fungerade med mycket längre intervall tidigare och jag misstänker ändå att vi har bättre vätska idag... Ja, Guran kommer givetvis att protestera...:)

Uppdaterat: 2022-02-02 20:00
Guran skrev:

Jo då, har jag frirullning inställd på min bil istället för regenerering så bromsar den bromsarna dom tio första inbromsningarna. Efter det regenererar den då man bromsar.

Så med lite kunskap om bilen så kan man fint hålla bromsarna i bra trim.

Då jag har min Peugeot e-208 på intågande, ska skeppas från hamnen mot återförsäljaren troligen imorn eller på fredag, så är jag lite intresserad av det här med bromsarna. Peugeot har ju inte någon jättestark regenerering jämfört med vissa andra tillverkare, men jag misstänker att jag kommer köra med den inställning som finns så mycket som möjligt.

Då uppstår frågan, hur ofta tror du man behöver bromsa till lite kraftigare så att man motionerar bromsarna? En gång i veckan? En gång per dag? Eller nåt annat?

Kör man i högre hastigheter så lär det säkert sköta sig självt då man kanske måste använda bromsarna också utöver regenerering, men jag kan under långa perioder köra mest stadstrafik så då kan det vara bra att veta.

Uppdaterat: 2022-02-02 20:12
- Peugeot e-208 GT 2022
L. Mäkinen skrev:

När det började skrivas om Hyundai/KIA och deras byte av kylvätska i elbilarna så kom det fram att de tog extremt bra betalt för vätskan jämfört med industrins pris på samma vätska.

Exakt priset var ohemult högt, men har sänkts rejält.

Sen så är det troligen några fler minuters arbete á 2000kr/tim som skall till.

Mekanikerna måste så klart utbildas och dyra specialverktyg köpas in, så vill vi som brukare ha en tillgänglig verkstad om någon reparation eller service behövs så klart att det finns ett underlag med betalande kunder.

Uppdaterat: 2022-02-02 20:06
Pi skrev:

Ja, man skall nog inte bara stå och tacka och ta emot när det gäller tjänster som bilhandlarna/verkstäderna vill sälja. Om vi konsumenter skulle börja ifrågasätta lite mera så kanske det skulle bli lite annorlunda. En annan grej som verkstäderna börjat tjäna pengar på under senare år är väldigt regelbundna byten av bromsvätskan - typ 2--3 år. Tänk att det fungerade med mycket längre intervall tidigare och jag misstänker ändå att vi har bättre vätska idag... Ja, Guran kommer givetvis att protestera...:)

Nej jag protesterar inte Pi.

Konstaterar bara att de optimerade komplexa moderna bilarna behöver lite mer service och underhåll än en äldre bil helt utan finesser.

En liten pinal som fallerar kan medföra konstig problem.

Jag tänker oavsett serva och byta bil innan garantin går ut. Ett par tusen per år i ”försäkringspremie” är småpengar mot om något skulle behöva repareras.

Kan troligen själv bara fylla på spolarvätska och byta torkarblad på min nuvarande bil.

Uppdaterat: 2022-02-02 20:12

ID-3 har ju trummor bak och det är ju att föredra i stället för skivor som sällan används och därför rostar.

Är det fler elbilar som har trummor?

Uppdaterat: 2022-02-02 20:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

ID-3 har ju trummor bak och det är ju att föredra i stället för skivor som sällan används och därför rostar.

Är det fler elbilar som har trummor?

ID3 har haft stora problem med att bromsarna frusit fast under vintern. Då dom används så sparsamt har fukten som trängt in i trummorna gjort att bromsbackar och trumman frusit fast i varandra.

Uppdaterat: 2022-02-02 20:46

Fast Guran jag kan inte riktigt hålla med 🙄.

Dagens bilar med nästan utan mekanik utan bara elektronik med avancerad motorstyrning och batteri paket.

Och dessutom har bilar sedan lääänge ett avancerat system som mäter och läser av alla alla parametrar och data och ger ett larm till bilägaren om något värde går utanför tolerans fönstret och då får man vända sig till verkstaden.

Hur ofta lämnar du in en tv på service.

Hur ofta servar du Värmepumpen i kåken.

Eller annan elektronik utrustning.

Industrin kör sina ac/dc motorer med frekvensriktare och övrig styrning år ut och år in tills det blir ett larm eller fel.

Nä årlig/1500 mil service kan aldrig vara nödvändigt på en elbil utan det är ett spel för galleriet och för att eftermarknaden skall överleva tills det är dax att fixa reparationerna som kommer nån gång i framtiden.

Uppdaterat: 2022-02-02 20:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Guran. Alla handbromsar har tendens att småfrysa fast i extremväder.

Tror inte att det är värre med en elbil bara för att det är en elbil.

Uppdaterat: 2022-02-02 20:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran. Alla handbromsar har tendens att småfrysa fast i extremväder.

Tror inte att det är värre med en elbil bara för att det är en elbil.

Rekommenderar att du går med i ID gruppen på FB så kan du läsa om alla som stått fastfrusna i kylan med hopfrusna trummor bak.

Dom torkar ju inte då trummorna inte ens blir varma vid normal körning då bromsbackarna inte anläggs då elmotorn står för majoriteten av inbromsningarna.

Uppdaterat: 2022-02-02 21:04
Guran skrev:

mso 1000 skrev:

Guran. Alla handbromsar har tendens att småfrysa fast i extremväder.

Tror inte att det är värre med en elbil bara för att det är en elbil.

Rekommenderar att du går med i ID gruppen på FB så kan du läsa om alla som stått fastfrusna i kylan med hopfrusna trummor bak.

Dom torkar ju inte då trummorna inte ens blir varma vid normal körning då bromsbackarna inte anläggs då elmotorn står för majoriteten av inbromsningarna.

Vad händer då?

Är den inte bakhjulsdriven och bara att gasa lös.

, eller vad skriver dom.

Annars ser man ju nästan dagligen där bakbromsen frusit fast på fra,hjulsdrivna bilar.

Uppdaterat: 2022-02-02 21:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Fast Guran jag kan inte riktigt hålla med 🙄.

Dagens bilar med nästan utan mekanik utan bara elektronik med avancerad motorstyrning och batteri paket.

Och dessutom har bilar sedan lääänge ett avancerat system som mäter och läser av alla alla parametrar och data och ger ett larm till bilägaren om något värde går utanför tolerans fönstret och då får man vända sig till verkstaden.

Hur ofta lämnar du in en tv på service.

Hur ofta servar du Värmepumpen i kåken.

Eller annan elektronik utrustning.

Industrin kör sina ac/dc motorer med frekvensriktare och övrig styrning år ut och år in tills det blir ett larm eller fel.

Nä årlig/1500 mil service kan aldrig vara nödvändigt på en elbil utan det är ett spel för galleriet och för att eftermarknaden skall överleva tills det är dax att fixa reparationerna som kommer nån gång i framtiden.

Värmepumpen jag har hemma sitter inte framme i en skumpande bil som utsätts för vatten och varierande temperatur. Den sitter inne i en låda och har det torrt varmt och skönt hela tiden. Industrimotorn far väl heller inte runt och skumpar i en ogästvänlig miljö.

Som jag sagt tidigare så är det väl massor av mekanik även fast drivkraften alstras av en eller flera elmotorer.

Så enda som skiljer är väl de grejer som servas på själva motorn, bränslepump och filter.

Elbilar har en reduktionsväxel, hjulupphängningar, vacuumpump till servo, ASB system Mm.

Min har bla en elektriskt styrd lamellkoppling som kopplar i eller ur den främre motorn.

Du behöver helt klart titta lite mer på vad som döljer sig i elbilen.

Därför jag inte köpte en laddhybrid, som utöver det mesta en elbil har, även har en ICE drivlina.

Så vad en laddhybrid kostar att serva vill jag inte tänka på 😉

Uppdaterat: 2022-02-02 21:16

Kanske dags att säga: Tänkte inte på det...?

Uppdaterat: 2022-02-03 05:52
L West skrev:

Kanske dags att säga: Tänkte inte på det...?

Nja det motiverar ändå inte att jag ska lämna in bilen en eller två gånger om året.

Stackars jäklar som bor utanför stan.

Tesla är ett bra exempel för att slippa strula med ledighet för att lämna in bilen i tid och otid.

Uppdaterat: 2022-02-03 06:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L West skrev:

Kanske dags att säga: Tänkte inte på det...?

Nja det motiverar ändå inte att jag ska lämna in bilen en eller två gånger om året.

Stackars jäklar som bor utanför stan.

Tesla är ett bra exempel för att slippa strula med ledighet för att lämna in bilen i tid och otid.

Uppdaterat: 2022-02-03 06:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L West skrev:

Kanske dags att säga: Tänkte inte på det...?

Nja oavsett, det motiverar ändå inte att jag ska lämna in den sprillans nya elbilen en eller två gånger om året för service.

Stackars jäklar som bor utanför stan som måste offra två semesterdagar för att lämna in en flagny elbil på service och dessutom betala en slant 🙄

Tesla är ett bra exempel för att slippa strula med ledighet för att lämna in bilen i tid och otid.😊

Och undra hur bilprovningen tänker när dom ger tre år besiktningsfritt på en ny bil medans asiaterna kräver att jag ska lämna in nya bilen på service typ 4-6 gånger under den besiktningsfria perioden🤔

Ja jag säger bara…………

Uppdaterat: 2022-02-03 06:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

L West skrev:

Kanske dags att säga: Tänkte inte på det...?

Nja oavsett, det motiverar ändå inte att jag ska lämna in den sprillans nya elbilen en eller två gånger om året för service.

Stackars jäklar som bor utanför stan som måste offra två semesterdagar för att lämna in en flagny elbil på service och dessutom betala en slant 🙄

Tesla är ett bra exempel för att slippa strula med ledighet för att lämna in bilen i tid och otid.😊

Och undra hur bilprovningen tänker när dom ger tre år besiktningsfritt på en ny bil medans asiaterna kräver att jag ska lämna in nya bilen på service typ 4-6 gånger under den besiktningsfria perioden🤔

Ja jag säger bara…………

Vad är skillnaden på att lämna in flang ny ICE bil på service/kontroll kontra en elbil??

Förklara förklara gärna det.

Vad är det som t.ex kontrolleras på en VW Golf jämfört med en ID3 som inte är relevant. Jag menar den kontrollen som VW kräver du skall göra mellan servicetillfällena då olja och filter byts.

Uppdaterat: 2022-02-03 07:55

Jag kan inte säga något om Just Golf eller ID3, men jag vet att när jag lämnar in min Peugot bensinbil så är det en riktigt långt checklista med saker de kollar. Allt från torkarblad och spolningsfunktion till stötdämpning, däck, däcktryck, belysning och en lång lång lista över saker jag inte ens tänkt på innan att de kollar.

Trodde mest en service innebar oljebyte,filter och kupéfilter, men det är ju som en mer avancerad besiktning där de inte bara kollar samma som som besiktningen när det kommer till säkerhet, men även saker som inte direkt har med säkerhet att göra, som jag nämnde spolning och torkare m.m.

Uppdaterat: 2022-02-03 08:05
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag kan inte säga något om Just Golf eller ID3, men jag vet att när jag lämnar in min Peugot bensinbil så är det en riktigt långt checklista med saker de kollar. Allt från torkarblad och spolningsfunktion till stötdämpning, däck, däcktryck, belysning och en lång lång lista över saker jag inte ens tänkt på innan att de kollar.

Trodde mest en service innebar oljebyte,filter och kupéfilter, men det är ju som en mer avancerad besiktning där de inte bara kollar samma som som besiktningen när det kommer till säkerhet, men även saker som inte direkt har med säkerhet att göra, som jag nämnde spolning och torkare m.m.

Denna koll av spolning/torkare, däcktryck, belysning etc är okulärbesiktningar, som vilken normalbegåvad bilist kan göra själv. Räkna med att det tas rejält betalt för dessa enkla kontroller. De dryga kostnaderna för service borde kunna sänkas om de yviga serviceprotokollen bantas ner.

Uppdaterat: 2022-02-03 10:01

Där tycker jag att 40-talisten har helt rätt - väldigt många av dessa punkter i protokollet har man ju som bilägare full koll på ändå. Men det ser ju seriöst ut med många punkter och enklare att motivera prisnivån...

Uppdaterat: 2022-02-03 10:53

Men service är nog bra för dom som är totalt ointresserade av sin bil tekniskt och normalt underhåll och aldrig kollat manualen på sin bil. Alltså dom som inte vet var man fyller på spolarvätska eller adblue och inte heller kan gå in i centrumdisplayen och kolla sin olje och adbluenivå. Eller kolla lufttrycket i däcken och kalibrera däcktryckskontrollen. Med andra ord dom har noll koll.

Uppdaterat: 2022-02-03 11:23
Christer skrev:

Men service är nog bra för dom som är totalt ointresserade av sin bil tekniskt och normalt underhåll och aldrig kollat manualen på sin bil. Alltså dom som inte vet var man fyller på spolarvätska eller adblue och inte heller kan gå in i centrumdisplayen och kolla sin olje och adbluenivå. Eller kolla lufttrycket i däcken och kalibrera däcktryckskontrollen. Med andra ord dom har noll koll.

Vid service på min Toyota frågas först om de ska byta trasiga lampor, fylla på spolarvätska och byta torkarblad. Gör man det själv, så sparar man något på fakturan.

Uppdaterat: 2022-02-03 11:45

Guran jag är inte emot service.

Det förstår nog alla.

Det är intervallen.

En sprillans ny bil med alla komponenter nya.

En ny golf eller octavia eller en enkel Fabia lämnas i på service första gången efter 3000 mil eller två år.

Varför vissa nya elbilar tvingas in två eller tre gånger på service under samma tid köper inte jag.

På en bilfabrik så momentdras varenda skruv och allt är nytt.

Övervakningssystem som varnar för alla fel och lite till.

Och samma noggranna övervakningssystem för bilägaren som får ett larm och en hänvisning till verkstadsbesök om något blir fel.

Nä som sagt.

Jag kan aldrig köpa att det är vettigt med så täta intervaller.

Uppdaterat: 2022-02-03 13:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html