Intressant läsning från Leaseplan, där de slår fast att det är billigare att äga en elbil än fossilbil i 17 av 22 Europeiska länder.
Det är väl en rejäl "tipping point" för elbilar år 2021.
Intressant läsning från Leaseplan, där de slår fast att det är billigare att äga en elbil än fossilbil i 17 av 22 Europeiska länder.
Det är väl en rejäl "tipping point" för elbilar år 2021.
Kommentarer
Lite trist att inte specifikationen fanns med i DN artikeln. i tidningen finns de 17 länderna redovisade.
Ni som kommer åt E-DN kan kolla på sid 48 i lördagens DN, där finns tabellen över de 17 länderna.
Just nu finns ingen bonus i Sverige, har man räknat med eller utan den ??
Ingen idé att läsa någon artikel om det där. Det kommer en artikel nästa vecka på samma sida som påstår motsatsen, den vänder det igen veckan efter. Egen matematik och efterforskning är det enda som funkar.
Rikard, vad menar du?
Spelar det någon roll om de räknat in det eller ej. Om de inte har gjort det, så blir det ju desto mer billigare med elbil efter avdrag av de 70000kr för en elbil. Eller är det något annat du är ute efter?
Gissar att Rikard syftar på att bonus-påsen hos staten f n är tom. Förhoppningsvis fylls den på vad det lider. Eller - egentligen är jag ingen älskare av bonus ö h t.
Jag bara undrade och funderade. Det borde bli billigare att köpa o äga en bil om man får den 70" billigare.
Om ett land ger bonus, och ett annat inte, bör väl ägandekostnaderna skilja sig, eller tänker jag fel ??
Att få en bil 70 tum billigare har jag ingen aning om vad det betyder.
Det är ganska intressant att nu kan privatleasa en elbil till ett mycket rimligt månadspris. Ett månadspris som en fossilbil knappast kan konkurrera med. I alla fall om vi pratar om TCO, alltså det totala priset för bil, service, försäkring, "bränsle" beroende på om du kör på fossil alt el.
Säg att du vill privatleasa en Polestar 2, single motor, service, vinterdäck och kan hamna på ca 4800kr/månad. Jämför det med en bil som Opel Grandland för 3800kr/m inkl service, vinterdäck.
Skatt för Opeln är 5400kr/år och polestar 360kr.
Kör man 1500mil/år så kostar Opeln ca 0,7lit/mil, alltså runt 17000kr/år(lite beroende på literpriset). Det blir 3800kr/mån plus 1400kr för bensin, 450 kr skatt. Totalt ca 5650kr/mån.
För Polestar blir det 4800kr/mån, skatt 30 kr/mån, el ca 500kr/mån(om elpriset är 4kr/kw) = totalt 5330kr/mån.
I båda fallen får du lägga till försäkringskostnad på ca 400kr/mån. I runda slängar kan du välja på en bra fossilbil eller en bra elbil för ett totalpris på 6000kr/mån.
Att du sedan kan välja en elbil som är 1000-1500kr/mån lägre i pris, är inte sämre. Då menar jag typ en MG ZS EV eller liknande. Jag fattar att det är svårt att jämföra den med en Polestar, men pratar vi ren månadskostnad är MG:n billigare.
Jag står just nu i denna situation, skall jag fortsätta i fossilspåret eller välja elspåret?
Egentligen är det inte särskilt svårt, det blir elspåret för min del.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.