Äntligen bara en massa år försent så kommer man igång med bygget. S och MP hade ju nöjet och förskjuta byggstarten av förbifarten när man redan hade upphandlat vissa projekt längs med sträckan. Idioti och slöseri med skattepengar. Nu fattas bara Östleden så här Stockholm äntligen fått sin ringled.
Är det verkligen någon som tror att förbifarten kommer att hjälpa att få bort köerna runt Stockholm när den blir färdig om ett okänt antal år. Hur kommer förbifarten att få bort köerna mellan Sollentuna och Arlanda som ligger norr om förbifarten och som gör att man idag måste starta 30 minuter tidigare än normalt för att lämna eller hämta någon på Arlanda idag, hur kommer det då se ut om tio eller fyrtio år med nuvarande utbyggnadstakten på bostäder i Storstockholm. Någon normalbegåvad förstår att förbifarten som lagts alldeles för nära Stockholm inte kommer på långa vägar räcka till för att det inte skall uppstå total trafikinfarkt. Veckans totalstopp i Södertälje med 5,5 timmars kö kommer inte att påverkas av att förbifarten funnits som ett exempel.
Om köerna redan idag startar fyra mil norr om Stockholm hur kan då en förbifart som ligger ca: 1,6 mil norr om Stockholm göra någon som helst skillnad?
Helt rätt PREVIA, lägg ner skiten. Ett tramsigt politikerpåhitt som bara kostar en massa pengar är vad det är. Lägg pengarna på nåt vettigt som skolor och lärarlöner istället.
Förbifart Stockholm finns redan. Söderifrån så kör till vänster i Norrköping mot Katrineholm. Sedan siktar man på Uppsala alt. Västerås och Gävle och vips är man förbi utan köer. Slipper tråkig motorväg och spar tid och bränsle. Det går lätt att slinka förbi även om man är i Södertälje. Går utmärkt att utnyttja även då Arlanda är målet.
PREVIA, förbifarten är helt nödvändig och en klockren investering. Sen må vara att det behövs ytterligare väg som du beskriver men det är lite en annan sak, förbifarten hjälper regionen lokalt. Att det är för lite väg till Uppsala och Södertälje är en annan fråga.
Precis Pi, jag som boende 25 mil från Stockholm är med och finansierar skiten med motiveringen att det är mycket fjärrtrafik som kommer att dra nytta av den. Men det visar ju underlagen att det är en stor fet lögn. MÖJLIGEN kommer mera fjärrtrafik än idag att välja den vägen, men idag är mängden fjärrtrafik som passerar Stockholm liten. Dessutom har det ju riktats kritik mot de märkliga kollektivtrafiklösningarna som blir följden, samt den stora mängden tunnlar. Personligen anser jag att det borde stoppats, men det förhindrade ju borgarna i Stockholm genom att göra en snabbupphandling av vissa delar, precis som Vidstige var inne på. Ett effektivt sätt att kringgå demokratin. Men förutom att jag skickar lite skattepengar till ett område som redan idag har Sveriges lägsta skatter har jag inget ont av det och bryr mig ganska lite.
Uppdaterat: 2016-06-26 11:52
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
BBT6 och du tror inte att Stockholmsregionen har varit med och finansierat stora infrastrukturprojekt i Västra Götaland, Skåne och övriga landet. Förbifarten finansieras till stor del genom trängselskatterna i Stockholm, som vi innerstadsbor och ytterstadsbor är illa tvungna att betala.
Även vi Stockholmare pungslås på extra skattepengar.
Diesel, möjligen, i alla fall genom statlig finansiering. Men sett till hur Trafikverkets planer för medfinansiering ser ut så lär ni knappast ha betalat speciellt mycket till Skåne, med tanke på avståndet? Däremot möjligen tll Västra Götaland och säkert även till mina hemtrakter. Men det finns INGET vägbygge tidigare i Sveriges historia som kostat så enorma summor, en försiktig beräkning talar om 60 miljarder kronor. Den samhällsekonomiska nyttan är tveksam, minst sagt. Det fanns ju alternativa förslag som kostat betydligt mindre. Men som sagt, jag bryr mig inte om mera än att det enligt mig är ett slöseri med skattemedel. Och fortfarande har Stockholm med kranskommuner Sveriges lägsta skatter och tål definitivt en höjning.
Uppdaterat: 2016-06-26 14:10
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Vidstige, analyserna före bygget visar ju på precis motsatsen av det du säger. Väldigt lite trafik passerar Stockholm från norr till söder. Det är ett därför ett renodlat lokalt projekt som på grund av sin enorma kostnad förvandlats till ett nationellt projekt. Vad vinner Värmland, eller för den delen Norrbotten, eller Malmö, på en fungerande infrastruktur i Stockholm? Noll, vill jag påstå.
Uppdaterat: 2016-06-26 15:57
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Och som sagt, inget jag bryr mig om. Bygg på, jag kan offra några skattekronor. Men jag reagerar på myterna runt projektet som väl i grunden är ett arbetsmarknadspolitiskt projekt - det skapar ju många arbetstillfällen. Jag tror personligen att de som bor i Stockholm med omnejd hade varit mer betjänta av en utbyggd tunnelbana.
Uppdaterat: 2016-06-26 16:01
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Vidstige, analyserna före bygget visar ju på precis motsatsen av det du säger. Väldigt lite trafik passerar Stockholm från norr till söder. Det är ett därför ett renodlat lokalt projekt som på grund av sin enorma kostnad förvandlats till ett nationellt projekt. Vad vinner Värmland, eller för den delen Norrbotten, eller Malmö, på en fungerande infrastruktur i Stockholm? Noll, vill jag påstå.
Andra regioner vinner på det genom att ett bättre fungerande Stockholm är en vinst för hela Sverige. Det är ju den regionen som genererar mest skatteintäkter, betalar mest i robin hood skatt etc.
Vi som bor och verkar i regionen vet att förbifarten är helt nödvändigt att bygga och att den även löser många lokala problem som har varit eftersatta länge. Så även om man skippade förbifarten så skulle man behöva bygga mycket lösningar lokalt, som man ju också gjort successivt när man t.ex. byggde bort hjulstakorset och rödljusen vid Rinkeby på E18 rätt nyligen.
Att den blir dyr har att göra med att man bygga det mesta i tunnlar, men det gör också att man frigör markytan till annat, får bort problem med halka och minskar buller.
Självklart vore det bättre om hela frågan om förbifarten kunde skötas lokalt politiskt, borde inte behöva bli en statlig fråga. Antar att ett problem är alla småkommuner som Stor-Stockholm består av. Pengar finns annars i regionen och självklart måste vi få bra trafiklösningar här, inte minst för att staden växer hela tiden och att man måste minska sårbarheten på Essingeleden.
Så förbifarten är helt nödvändig, dom som påstår annat är helt enkelt inte insatta.
Essingeleden är över 50 år gammal. Den kommer att behöva omfattande renoveringar framöver. Alla som var med förra gången den renoverades vet vilka köer som då blev. Nu är vi ännu fler som bor i Stockholm och köerna skulle bli monumentala. Sårbarheten visade sig också när Lodbrok seglade på bron och i princip stängde hela staden.
Förbifarten är jättebra för alla konsultfirmor och utländska entreprenörer som kan hålla sig sysselsatt i många år framöver. Samtidigt som alla behöriga lärare slutar sina jobb.
Förr slutade E4/E20 på Norra stationsgatan med fem rödljus innan man kom vidare norrut. Sen valde man att bygga norra länken. Jag vet ingen som tyckte att det var ett dåligt beslut och vill ha tillbaka det gamla.
trasten, exakt! Samma gäller ju södra länken, norra länken. Dom som kört nu sträckan till/från Lidingö via dom nya tunnlarna vet ju hur genialiskt det är! Helt nödvändiga byggen förstås och mycket smart att bygga väg i tunnlar i en storstad.
Vägsnutten Norrtull till Värtan beräknades vid byggstart komma att kosta 14,9miljarder. Det bor lite drygt 46000 pers på Lidingö. Det blir ca 320 000 per skaft. Snacka om allas lika värde.
Köerna till/från Lidingö fortplantade sig över hela stan, över Lill-Jansskogen, Valhallavägen etc. Så det påverkade hela staden och därmed nånting man behövde lösa. Bullrig trafik flytta ner under jord, köerna minskar. Lösningen blev en fullträff.
Lyteskomik: Vägsnutten till Värtan är också E20 till Finland. Räkna in 5,4 miljoner finnar i den uträkningen. Plus att färjorna till Estland går från Värtan så du kan ta med dess befolkning också!
Det är ju bara den lilla petitessen att det finns massor av vägar i övriga Sverige med MYCKET eftersatt underhåll och sådana här mastodontprojekt lär effektivt döda eventuella planer på att förbättra dessa vägar i alla fall liiiite. Även om Stockholmsområdet är en drivmotor i den svenska ekonomin så finns det faktiskt bebyggelse utanför tullarna också - även om det verkar konstigt...:)
Pi, vi pratar här om eftersatt infrastruktur som egentligen borde ha funnits på plats redan. Förbifarten är helt nödvändig nu men det ena utesluter inte det andra. Finns mycket pengar som slöas bort i vårt samhälle, förbifarten tillhör inte dom (även om MP lyckades fördyra bygget genom att försena det).
Svenska skattepengar till Norska och Tyska entreprenörer för att bygga en väg för Finnar menar du? Ja det låter ju mycket bättre.
Jag tror i alla fall att det är fler Lidingöbor än finnarn som använder vägen varje dag, trots det numerära underläget.
En stor anledning till att men byggde länken var att få bort den tunga trafiken från Vallhallavägen, jag tror inte lidingöborna åker 24 meters till jobbet!
Ja utländska entreprenörer kan vara tacksamma mot svenska fackföreningar. Länken blir säkert bra. Södra länken är ivf väldigt lyckad. Synd att Södertäljebron är ett enda stort problem.
Södertäljebron är nog bra bara man ger fan i att köra sönder den!
Vidstige, det där med skatt kan man diskutera hur länge som helst. Fakta ett är att Stockholmskommunerna har låg skatt. Fakta två är att Stockholm är mera beroende av övriga Sverige än tvärtom, hur konstigt det än kan låta för en Stockholmare. Sedan är det faktiskt så underligt att räknar man bort statliga medel så är bilden av rika och fattiga kommuner en helt annan. Jag menar, Solna bidrar med en hel del i sk Robin Hood skatt. Men en stor del av arbetstillfällena i Solna är finansierade av svenska staten som därmed finansierar Solnas välstånd, så det kanske går på ett ut? Alla universitetsorter är t.ex. väldigt "statsfinansierade" genom att det är statliga pengar som finansierar såväl studenter som lokaler och lärare. Men det kallas inte bidrag...
Uppdaterat: 2016-06-26 19:25
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
BBT6, har aldrig påstått att Sverige är mer beroende av Stockholm än tvärtom. Hela resonemanget är nåt du hittar på. Faktum är att Stockholm är bra för Sverige, även allt utanför Stockholm är bra för Sverige. Varför skapa motsättning?
Förbifarten behövs och är en angelägenhet för Stockholm i första hand. Som jag sa, vore mycket bättre om det skötts politiskt lokalt men nu är det så att det blir ett statligt projekt. Det spelar dock mindre roll, det behövs likväl och finansiering kommer även från trängselskatten.
Robin hood skatt har vi väl diskuterat förut, om det nu är den eller nåt annat skäl, men helt klart har man inte satsat tillräckligt med resurser tidigare på infrastrukturen i Stockholm. Den är alltså klart eftersatt. Värst är beroendet av Essingeleden, kan räcka med att en lastbil halkar lite på vintern för att hela staden ska stanna.
Tycker för övrigt både du och Pi kan lägga ner snacket om "Stockholmare". Dom flesta är inflyttade och kommer alltså från hela Sverige. Så Er bild av staden är felaktig. S.k. Stockholmare (vilka det nu är) har inte mindre koll på Sverige än nån annan.
Vidstige - var har jag nämnt ordet "Stockholmare". Åter gör du som vanligt och lägger ord i andras munnar. Sen är inte statens kassa outsinlig utan satsar man såna här ofantliga summor på ett projekt så är det oundvikligt att andra behövande upprustningar av vägnätet tyvärr får stå över - även denna gång.
Nog om Norra länken, de pengarna är redan borta. Och nu när förbifarten blir av så kan man ju skrota upprustningen av slussen, med förbifarten kan man ju köra runt.
Vidstige - mitt resonemang bygger uteslutande på att Sverige består av flera orter än Stockholm och det finns tyvärr ett oerhört stort behov av både vägunderhåll och nybyggnation av vägar även på dessa orter/landsdelar men med mastodontprojekt som detta så är effekten givetvis att annat får stå efter. Eftersom statens penningpåse trots allt är begränsad så kommer sådana här projekt otvivelaktigt att påverka andra behov - oavsett vad du som intressent i detta projekt tycker.
Nog om Norra länken, de pengarna är redan borta. Och nu när förbifarten blir av så kan man ju skrota upprustningen av slussen, med förbifarten kan man ju köra runt.
Slussen är en knutpunkt för tunnelbana och saltsjöbanan, samt en mängd bussar. Betongblock börjar falla ner i huvudet på folk så nej den behöver fixas!
Pi, ok men jag säger igen, det är ett felaktigt resonemang eftersom alla tjänar på förbifarten. Men framför allt är det ett regionalt projekt som måste genomföras, och det finansieras ju som vi pratat om här bl.a. av trängselskatter lokalt. Ska man ha en huvudstad som växer där den ligger (mycket vatten) så får man bita i sura äpplet, bra infrastruktur är nödvändigt oavsett. Det gynnar alltså ingen om Stockholm är dysfunktionellt.
Självklart bör vi sköta andra vägar också, så det sätter jag mig inte emot. Bl.a. kan man ju eska EU-pengar för sånt.
Förutsätter att berörda myndigheter vet vad man kan äska EU-pengar till men fortfarande är statens penningpåse ändlig Vidstige så om ett mycket stort projekt gör ett jättehål i ena änden så blir det inte mycket kvar till andra projekt - som också kan uppfattas som "nödvändiga". Men gjort är gjort och beslut är tagna så inte mycket mera att säga om just detta jätteprojekt.
Pi, Sveriges största stad som har sämst genomfarter och den mest störningskänsliga infrastrukturen, så ja, det är extremt nödvändigt. Ju länge man förhalar det desto dyrare blir det. Sen är det tråkigt att projektet är missförstått och att folk tror att det handlar om omfördelning eller stad kontra land. Men det kan man väl säga också beror på åratal av hjärntvätt med vänsterretorik. Där handlar ju allt bara om omfördelning och dynamiska effekter förstår man inte, inte heller tillväxt (som man ju ofta är emot dessutom). Förbifarten kommer alltså på sikt vara en stor vinstaffär för Stockholm OCH för Sverige. Till och med för Solna...
Kommentarer
Tack, allt som underlättar att snabbt passera Tjockhult är värt pengarna!
Äntligen bara en massa år försent så kommer man igång med bygget. S och MP hade ju nöjet och förskjuta byggstarten av förbifarten när man redan hade upphandlat vissa projekt längs med sträckan. Idioti och slöseri med skattepengar. Nu fattas bara Östleden så här Stockholm äntligen fått sin ringled.
Bra att det äntligen är igång!
För en gång skull är alla överens, blir inte mycket utrymme för debatt då. ;)
Men är ju intressant nog att följa detta stora projekt och se det växa fram.
Vi som kör i Stockholm ser ju detta hela tiden med egna ögon, tyvärr påverkar det trafiken just nu till det sämre.
Tack för en väldigt intressant länk Vidstige!
Är det verkligen någon som tror att förbifarten kommer att hjälpa att få bort köerna runt Stockholm när den blir färdig om ett okänt antal år. Hur kommer förbifarten att få bort köerna mellan Sollentuna och Arlanda som ligger norr om förbifarten och som gör att man idag måste starta 30 minuter tidigare än normalt för att lämna eller hämta någon på Arlanda idag, hur kommer det då se ut om tio eller fyrtio år med nuvarande utbyggnadstakten på bostäder i Storstockholm. Någon normalbegåvad förstår att förbifarten som lagts alldeles för nära Stockholm inte kommer på långa vägar räcka till för att det inte skall uppstå total trafikinfarkt. Veckans totalstopp i Södertälje med 5,5 timmars kö kommer inte att påverkas av att förbifarten funnits som ett exempel.
Om köerna redan idag startar fyra mil norr om Stockholm hur kan då en förbifart som ligger ca: 1,6 mil norr om Stockholm göra någon som helst skillnad?
Helt rätt PREVIA, lägg ner skiten. Ett tramsigt politikerpåhitt som bara kostar en massa pengar är vad det är. Lägg pengarna på nåt vettigt som skolor och lärarlöner istället.
Förbifart Stockholm finns redan. Söderifrån så kör till vänster i Norrköping mot Katrineholm. Sedan siktar man på Uppsala alt. Västerås och Gävle och vips är man förbi utan köer. Slipper tråkig motorväg och spar tid och bränsle. Det går lätt att slinka förbi även om man är i Södertälje. Går utmärkt att utnyttja även då Arlanda är målet.
PREVIA, förbifarten är helt nödvändig och en klockren investering. Sen må vara att det behövs ytterligare väg som du beskriver men det är lite en annan sak, förbifarten hjälper regionen lokalt. Att det är för lite väg till Uppsala och Södertälje är en annan fråga.
Om det bara hjälper lokalt så antar jag också att det är en lokalt finansierad investering.
Precis Pi, jag som boende 25 mil från Stockholm är med och finansierar skiten med motiveringen att det är mycket fjärrtrafik som kommer att dra nytta av den. Men det visar ju underlagen att det är en stor fet lögn. MÖJLIGEN kommer mera fjärrtrafik än idag att välja den vägen, men idag är mängden fjärrtrafik som passerar Stockholm liten. Dessutom har det ju riktats kritik mot de märkliga kollektivtrafiklösningarna som blir följden, samt den stora mängden tunnlar. Personligen anser jag att det borde stoppats, men det förhindrade ju borgarna i Stockholm genom att göra en snabbupphandling av vissa delar, precis som Vidstige var inne på. Ett effektivt sätt att kringgå demokratin. Men förutom att jag skickar lite skattepengar till ett område som redan idag har Sveriges lägsta skatter har jag inget ont av det och bryr mig ganska lite.
BBT6 och du tror inte att Stockholmsregionen har varit med och finansierat stora infrastrukturprojekt i Västra Götaland, Skåne och övriga landet. Förbifarten finansieras till stor del genom trängselskatterna i Stockholm, som vi innerstadsbor och ytterstadsbor är illa tvungna att betala.
Även vi Stockholmare pungslås på extra skattepengar.
Diesel, möjligen, i alla fall genom statlig finansiering. Men sett till hur Trafikverkets planer för medfinansiering ser ut så lär ni knappast ha betalat speciellt mycket till Skåne, med tanke på avståndet? Däremot möjligen tll Västra Götaland och säkert även till mina hemtrakter. Men det finns INGET vägbygge tidigare i Sveriges historia som kostat så enorma summor, en försiktig beräkning talar om 60 miljarder kronor. Den samhällsekonomiska nyttan är tveksam, minst sagt. Det fanns ju alternativa förslag som kostat betydligt mindre. Men som sagt, jag bryr mig inte om mera än att det enligt mig är ett slöseri med skattemedel. Och fortfarande har Stockholm med kranskommuner Sveriges lägsta skatter och tål definitivt en höjning.
Nej hjälper inte bara lokalt då det även underlättar genomfart av Stockholm.
Samhällsnyttan är enorm och bygget är självklart.
Alla tjänar på bygget, så det är helt feltänkt att tro att det är pengar som är bortkastade eller kunde användas till annat.
Fungerande infrastruktur i Stockholm är en vinst för alla.
Vidstige, analyserna före bygget visar ju på precis motsatsen av det du säger. Väldigt lite trafik passerar Stockholm från norr till söder. Det är ett därför ett renodlat lokalt projekt som på grund av sin enorma kostnad förvandlats till ett nationellt projekt. Vad vinner Värmland, eller för den delen Norrbotten, eller Malmö, på en fungerande infrastruktur i Stockholm? Noll, vill jag påstå.
Och som sagt, inget jag bryr mig om. Bygg på, jag kan offra några skattekronor. Men jag reagerar på myterna runt projektet som väl i grunden är ett arbetsmarknadspolitiskt projekt - det skapar ju många arbetstillfällen. Jag tror personligen att de som bor i Stockholm med omnejd hade varit mer betjänta av en utbyggd tunnelbana.
Andra regioner vinner på det genom att ett bättre fungerande Stockholm är en vinst för hela Sverige. Det är ju den regionen som genererar mest skatteintäkter, betalar mest i robin hood skatt etc.
Vi som bor och verkar i regionen vet att förbifarten är helt nödvändigt att bygga och att den även löser många lokala problem som har varit eftersatta länge. Så även om man skippade förbifarten så skulle man behöva bygga mycket lösningar lokalt, som man ju också gjort successivt när man t.ex. byggde bort hjulstakorset och rödljusen vid Rinkeby på E18 rätt nyligen.
Att den blir dyr har att göra med att man bygga det mesta i tunnlar, men det gör också att man frigör markytan till annat, får bort problem med halka och minskar buller.
Självklart vore det bättre om hela frågan om förbifarten kunde skötas lokalt politiskt, borde inte behöva bli en statlig fråga. Antar att ett problem är alla småkommuner som Stor-Stockholm består av. Pengar finns annars i regionen och självklart måste vi få bra trafiklösningar här, inte minst för att staden växer hela tiden och att man måste minska sårbarheten på Essingeleden.
Så förbifarten är helt nödvändig, dom som påstår annat är helt enkelt inte insatta.
Essingeleden är över 50 år gammal. Den kommer att behöva omfattande renoveringar framöver. Alla som var med förra gången den renoverades vet vilka köer som då blev. Nu är vi ännu fler som bor i Stockholm och köerna skulle bli monumentala. Sårbarheten visade sig också när Lodbrok seglade på bron och i princip stängde hela staden.
Förbifarten är jättebra för alla konsultfirmor och utländska entreprenörer som kan hålla sig sysselsatt i många år framöver. Samtidigt som alla behöriga lärare slutar sina jobb.
Förr slutade E4/E20 på Norra stationsgatan med fem rödljus innan man kom vidare norrut. Sen valde man att bygga norra länken. Jag vet ingen som tyckte att det var ett dåligt beslut och vill ha tillbaka det gamla.
trasten, exakt! Samma gäller ju södra länken, norra länken. Dom som kört nu sträckan till/från Lidingö via dom nya tunnlarna vet ju hur genialiskt det är! Helt nödvändiga byggen förstås och mycket smart att bygga väg i tunnlar i en storstad.
Vägsnutten Norrtull till Värtan beräknades vid byggstart komma att kosta 14,9miljarder. Det bor lite drygt 46000 pers på Lidingö. Det blir ca 320 000 per skaft. Snacka om allas lika värde.
Köerna till/från Lidingö fortplantade sig över hela stan, över Lill-Jansskogen, Valhallavägen etc. Så det påverkade hela staden och därmed nånting man behövde lösa. Bullrig trafik flytta ner under jord, köerna minskar. Lösningen blev en fullträff.
Lyteskomik: Vägsnutten till Värtan är också E20 till Finland. Räkna in 5,4 miljoner finnar i den uträkningen. Plus att färjorna till Estland går från Värtan så du kan ta med dess befolkning också!
Det är ju bara den lilla petitessen att det finns massor av vägar i övriga Sverige med MYCKET eftersatt underhåll och sådana här mastodontprojekt lär effektivt döda eventuella planer på att förbättra dessa vägar i alla fall liiiite. Även om Stockholmsområdet är en drivmotor i den svenska ekonomin så finns det faktiskt bebyggelse utanför tullarna också - även om det verkar konstigt...:)
Svenska skattepengar till Norska och Tyska entreprenörer för att bygga en väg för Finnar menar du? Ja det låter ju mycket bättre.
Jag tror i alla fall att det är fler Lidingöbor än finnarn som använder vägen varje dag, trots det numerära underläget.
Pi, vi pratar här om eftersatt infrastruktur som egentligen borde ha funnits på plats redan. Förbifarten är helt nödvändig nu men det ena utesluter inte det andra. Finns mycket pengar som slöas bort i vårt samhälle, förbifarten tillhör inte dom (även om MP lyckades fördyra bygget genom att försena det).
En stor anledning till att men byggde länken var att få bort den tunga trafiken från Vallhallavägen, jag tror inte lidingöborna åker 24 meters till jobbet!
Södertäljebron är nog bra bara man ger fan i att köra sönder den!
"En stor anledning till att men byggde länken var att få bort den tunga trafiken från Vallhallavägen, "
Precis. Så att stackars Östermalmsborna inte ska behöva "fastna" bakom en långtradare när de ska köra sin Evoq de 500meterna till jobbet.
Vidstige, det där med skatt kan man diskutera hur länge som helst. Fakta ett är att Stockholmskommunerna har låg skatt. Fakta två är att Stockholm är mera beroende av övriga Sverige än tvärtom, hur konstigt det än kan låta för en Stockholmare. Sedan är det faktiskt så underligt att räknar man bort statliga medel så är bilden av rika och fattiga kommuner en helt annan. Jag menar, Solna bidrar med en hel del i sk Robin Hood skatt. Men en stor del av arbetstillfällena i Solna är finansierade av svenska staten som därmed finansierar Solnas välstånd, så det kanske går på ett ut? Alla universitetsorter är t.ex. väldigt "statsfinansierade" genom att det är statliga pengar som finansierar såväl studenter som lokaler och lärare. Men det kallas inte bidrag...
Eller så ville man ha en stadsdel med lite färre bilar och mindre med avgaser. Dumma människor!
BBT6, har aldrig påstått att Sverige är mer beroende av Stockholm än tvärtom. Hela resonemanget är nåt du hittar på. Faktum är att Stockholm är bra för Sverige, även allt utanför Stockholm är bra för Sverige. Varför skapa motsättning?
Förbifarten behövs och är en angelägenhet för Stockholm i första hand. Som jag sa, vore mycket bättre om det skötts politiskt lokalt men nu är det så att det blir ett statligt projekt. Det spelar dock mindre roll, det behövs likväl och finansiering kommer även från trängselskatten.
Robin hood skatt har vi väl diskuterat förut, om det nu är den eller nåt annat skäl, men helt klart har man inte satsat tillräckligt med resurser tidigare på infrastrukturen i Stockholm. Den är alltså klart eftersatt. Värst är beroendet av Essingeleden, kan räcka med att en lastbil halkar lite på vintern för att hela staden ska stanna.
Tycker för övrigt både du och Pi kan lägga ner snacket om "Stockholmare". Dom flesta är inflyttade och kommer alltså från hela Sverige. Så Er bild av staden är felaktig. S.k. Stockholmare (vilka det nu är) har inte mindre koll på Sverige än nån annan.
Inte alls. Jättesmarta människor. 14,9 miljoner ur andras fickor för en trevligare hemmiljö är inte dumt.
14,9 miljoner? Har du roligt idag?
Förlåt, miljarder.
Vidstige - var har jag nämnt ordet "Stockholmare". Åter gör du som vanligt och lägger ord i andras munnar. Sen är inte statens kassa outsinlig utan satsar man såna här ofantliga summor på ett projekt så är det oundvikligt att andra behövande upprustningar av vägnätet tyvärr får stå över - även denna gång.
Pi, ok, du använde inte ordet men dina resonemang var sånt.
Vet inte vilka du pratar om och vad är det för mening?
Vad gäller projektet förbifarten är det nödvändigt, och som jag sa, sluta sätta det i motsats till annat.
En ren investering!=)
Nog om Norra länken, de pengarna är redan borta. Och nu när förbifarten blir av så kan man ju skrota upprustningen av slussen, med förbifarten kan man ju köra runt.
Vidstige - mitt resonemang bygger uteslutande på att Sverige består av flera orter än Stockholm och det finns tyvärr ett oerhört stort behov av både vägunderhåll och nybyggnation av vägar även på dessa orter/landsdelar men med mastodontprojekt som detta så är effekten givetvis att annat får stå efter. Eftersom statens penningpåse trots allt är begränsad så kommer sådana här projekt otvivelaktigt att påverka andra behov - oavsett vad du som intressent i detta projekt tycker.
Slussen är en knutpunkt för tunnelbana och saltsjöbanan, samt en mängd bussar. Betongblock börjar falla ner i huvudet på folk så nej den behöver fixas!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20009559.ab
"Betongblock börjar falla ner i huvudet på folk" - Darwinism.
Pi, ok men jag säger igen, det är ett felaktigt resonemang eftersom alla tjänar på förbifarten. Men framför allt är det ett regionalt projekt som måste genomföras, och det finansieras ju som vi pratat om här bl.a. av trängselskatter lokalt. Ska man ha en huvudstad som växer där den ligger (mycket vatten) så får man bita i sura äpplet, bra infrastruktur är nödvändigt oavsett. Det gynnar alltså ingen om Stockholm är dysfunktionellt.
Självklart bör vi sköta andra vägar också, så det sätter jag mig inte emot. Bl.a. kan man ju eska EU-pengar för sånt.
Jag antar att du bor i en glesbyggd och att ni inte fått era potthål lagade i år!=)
Solna = Stockholmare
Vi har intefått nån väg än.
Förutsätter att berörda myndigheter vet vad man kan äska EU-pengar till men fortfarande är statens penningpåse ändlig Vidstige så om ett mycket stort projekt gör ett jättehål i ena änden så blir det inte mycket kvar till andra projekt - som också kan uppfattas som "nödvändiga". Men gjort är gjort och beslut är tagna så inte mycket mera att säga om just detta jätteprojekt.
Pi, Sveriges största stad som har sämst genomfarter och den mest störningskänsliga infrastrukturen, så ja, det är extremt nödvändigt. Ju länge man förhalar det desto dyrare blir det. Sen är det tråkigt att projektet är missförstått och att folk tror att det handlar om omfördelning eller stad kontra land. Men det kan man väl säga också beror på åratal av hjärntvätt med vänsterretorik. Där handlar ju allt bara om omfördelning och dynamiska effekter förstår man inte, inte heller tillväxt (som man ju ofta är emot dessutom). Förbifarten kommer alltså på sikt vara en stor vinstaffär för Stockholm OCH för Sverige. Till och med för Solna...
Man kan också säga att om övriga Sverige slutade flytta in till Stockholm så skulle vi inte behöva bygga ut så mycket.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.