Är detta en bra idé eller bara ytterligare ett steg i syfte att inskränka utrymmet för biltrafik?
Diskutera!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-hittar-du-stockholms-forsta-diagonala-overgangsstallen
Är detta en bra idé eller bara ytterligare ett steg i syfte att inskränka utrymmet för biltrafik?
Diskutera!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-hittar-du-stockholms-forsta-diagonala-overgangsstallen
Kommentarer
Jag funderade också på det där. Det förutsätter självklart ett nytt tänkande och medvetande hos alla trafikanter, inte minst de cyklister som blåser fram kryss och tvärs.
Det är dock mer poäng i dessa än de samkönade signalerna vid övergångsställen...
Jag såg inslaget på TV, men min hjärna klarar inte av Daniel Hellden så jag fick inte grepp om vad det är det ska lösa. Bör inte folk i allmänhet röra på sig mer och inte mindre?
Bra att man vågar utvärdera åtminstone!
OK, det kanske är mig det är fel på då. Ni ser konstiga övergångsställen och jag ser strecken som ett uttryck i linje med "reclaim the streets". Ser liksom inte den praktiska nyttan med att gå diagonalt när man lika enkelt kan gå så som vi alltid gjort.
Det där är väl inget nytt, att diagonala.
Jag tror bestämt att detta inte något nytt.
Sök på ”diagonal pedestrian crossing”
Men absolut en bra lösning i en storstad. Folk går ändå som yra höns så varför inte låta dom ha möjlighet till kortaste vägen.
Det är lite som hur man skall projektera gångvägar. Gör ingen väg alls, löt folk gå där dom anser att dom vill gå, gör sedan en gångbana där det blivit upptrampat. Efter 50 år så byggde kommunen en gångbana över gräsytan där folk går och rev den andra som knappt användes. Smart.
Blir bara en ytterligare parameter för de som programmerar trafikljusen att ta hänsyn till.
För mig verkar det totalt järnsläpp att diagonala. Går jag över gatan vill jag göra det så snabbt som möjligt och då gäller kortaste vägen.
Men förslaget gäller antagligen att successivt minska antalet gångtrafikanter på ett naturligt sätt.
+100 INet häLeeR HjärnA miN LKarkar D ÄhllDen.
Så klart inte. Istället för att behöva gå över två övergångsställen och vänta på trafiken så genar du diagonalt över korsningen. Men är väl framförallt ett behov i vår enda storstad. Gående har prioritet framför bilåkande. Jag tror det kommer bli ett lyckat försök.
Känns spontant som att man som bilist kommer att få vänta mycket längre tid. Mer trafikstockning... är det vad man önskar?
Jag tror det vore ett sundhetstecken om dessa storstadsmyror kunde tvingas att vänta ett par minuter extra varje gång de ska passera en gata, det bör alltså ta längre tid, inte kortare genom att gena!
Stressen är en folksjukdom som bör bekämpas, inte uppmuntras!
Ja exakt vad målet är. Men trafiken kan alltid svänga höger i korsningen då de som drivs av apostlahästarna diagonalar i korsningen. Så skulle tro att då de som är duktiga på hur trafikljusreglerade korsningar programmeras löser uppgiften ganska bra. Då jag jobbat i branschen så vet jag att det är ett specialområde inom konsultbranschen som väldigt få är experter inom. I Värmland fanns på 2000-talet en person som var duktig på detta. I våra storstäder kanske det finns totalt ett tiotal totalt om jag skall gissa.
Man skaffar data genom att man är ute och manuellt räknar, eller filmar (men där kommer kameraövervakningslagstiftningen in och sätter käppar i hjulen) alla trafikströmmar som förekommer i korsningen. Utifrån det så beräknas tidsförloppen för alla trafikslag i korsningen.
Så där fick du lära nått nytt. Dvs det sitter ingen och gissar och försöker försvåra för oss bilister på detta forum :)
Stress hör troligen till valet då du väljer bo i en storstad, eller snarare tempot. Lugn och ro och maklig promenad är troligen mer stressande för innevånarna i Stockholm.
Guran, lugn och ro är en del av rehabiliteringen av en stressat person, men inget som kan påtvingas utan det måste inläras.
Att hitta på nya stressmetoder är inte bara dumt, det är livsfarligt!
Ide'n med diagonala övergångsställen är ett typexempel på en innovation från en sjukt stressad individ som snarast bör få behandling.
Två veckor utan mobil i Joggböle vore en bra början till terapi.
Men vem ska stressas? Antingen är det till fördel för gångtrafikanterna och då stressas bilisterna eller så är det tvärt om. Går nog inte att "avstressa" båda sidor.
Varför är det dumt? Kan ju minska på stressen då du slipper vänta en extra gång och sparar minst en halv minut. Perfekt i Tjockhult vars stress Dag Vag så fint besjunger i låten med samma namn.
Som jag skrev tidigare: "lugn och ro är en del av rehabiliteringen av en stressad person, men inget som kan påtvingas utan det måste inläras"!
Just att lära sig att stå still i en minut utan att göra någonting är en del av rehabiliteringen.
Det är svårt, men när man lyckats med det och det blivit inlärt blir resten enklare och chansen till ett tillfrisknande går snabbare.
Stressituationen är den största orsaken till det numera så vanliga uttrycket "gå i taket" eller "gå i väggen" eller "utarbetad"!
+100 på det !
Jo då det har jag ganska bra koll då jag har en fru som klarat av konststycket ett par gånger och även från arbetslivet met ett flertal under 15 års tid som klarat av konststycket. Men nu handlade det väl inte om rehabilitering av utbrända personer när man anlägger diagonala övergångsställen, och att rehabilitera i Stockholms innerstad tror jag är en väldigt dum metod. Däremot att sitta still på en stubbe i skogen och se ut över ett litet skogstjärn.
Fast saabnisses "point" var väl att denna lösning snarare skulle påverka befolkningen att bli ännu mera stressad än dom är idag - om jag fattade det rätt. Och det är väl en icke önskvärd effekt sett ur folkhälso-perspektiv. Sen lär det ju inte bli enklare för bilförarna att hålla reda på fotgängare ifrån ännu flera håll och som brukligt är går mot rödljus när det passar dessa stressade individer.
Så klart vill man bara se problemen så lär det aldrig komma några nya kreativa förslag.
Bu å bä det var inte bra, så har det aldrig varit förut....... och så hängs det på någon skadeföljd eller konsekvens som man är säker på skall inträffa, redan innan försöket inletts.
En teknisk fråga: Hur ska de gåendes överfarter egentligen regleras?
Ska bara en diagonal i taget släppas på eller båda? Vad händer om gatan är full av folk när t ex ett utryckningsfordon kommer...och hur ska cyklister bete sig?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.