Ja det ligger ju helt i linje med vad vi har förväntat oss.
Japan har gjort mycket för att få igång sin export och nu ser det ut som man fått fart på maskineriet igen. Hur länge återstår att se men även 2019 ser det ut som att man får överskott i bytesbalansen (även om det blev svagare än förväntat under Q4 2017). Och det gynnar givetvis de japanska biltillverkarna. För Toyota är det förstås också extra viktigt då det uppskruvade kostnadsläget medfört att man tvingats tumma på sin världskända produktionskvalitet och produktivitet.
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
"Japanska biljätten Toyota redovisar ett kraftigt vinstlyft för bolagets tredje kvartal, oktober–december. En svagare yen som lyfter exporten och en stark hemmamarknad bidrar, vilket också får ledningen att skruva upp utsikterna för helåret 2017/2018."
Om man bemödar sig med att öppna resultaträkningen som finns på http://www.toyota-global.com/investors/financial_result/ så kan man se att huvuddelen av förändringarna förklaras av en svagare yen och ökad inhemsk efterfrågan.
Det är också helt i linje med förväntningarna, då Japan under mer än tio års tid försökt att skriva ner värdet på sin valuta för att gynna sin export samt lagt mer än ett stimulanspaket för att få igång den inhemska konsumtionen. Med högre export tar även den inhemska efterfrågan fart (landet har haft nolltillväxt under flertalet år vilket också diskuterats flitigt i den ekonomiska pressen). Det gynnar de företag som har en hög exponering i Japan.
Om det sedan är vettigt att försöka dopa sig ur en mångårig kris - som bottnar i mer djupgående strukturella bekymmer - är jag inte rätt person att svara på. Men om överskotten (som bytts mot underskott) i bytesbalansen håller i sig kommer det att medföra ytterligare starka rapporter från Toyota (samt annan exportberoende industri i landet).
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)
Jag skrev i min egen tråd att den japans ekonomi går kräftgång -vilket den har gjort under en herrans massa år - och att detta får följdverkningar på producenterna i landet. Det gäller både Toyota som Honda (eller övrig industri).
Det är därför som Japan har nollränta (och till och med minusdito), rekordhög skuldandel (om än som Sverige inte till utlandet) och gör allt för att skriva ner värdet på sin valuta (få överskott i sin bytesbalans). När man får ner värdet på valutan gynnar man sin export. Samtidigt försöker man elda på den inhemska efterfrågan.
Nu tycks alltså delar av alla dessa stimulanser givit en viss effekt. Exporten stärks, och den inhemska köplusten har ökat.
Hur det ser ut på investeringssidan har jag däremot inte kollat. Det var för inte så länge sedan ingen munter läsning, men det är möjligt att det förändras nu i takt med att eknomin återhämtar sig.
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)
Jo föll på att Shogun började yra om Lexus... men du har rätt.
Det är inte för ingenting att just Toyota är det som andvänds mest av allt i både Australia Usa och Africa då dom klarar av år efter år i öken ,sand ,extreem värme och mycket annat.Det beror på slitstärkheten att börja med och jag tror att det är nog ganska lika med kvalitet?Gruvkompanier och staten föredrar och har andvänd Toyota i årtionden.Inget annat bilmärke ville ha klarat detta med all sin "elektroniskt" smörja.Så enkelt är det med fakta,Toyotahatare har inget ben att stå på i den frågan.Simpelt håll Er till vad Ni vet och har sett och provat själva och kom ihåg att ett litet land som är nöjda och klarar sig med dacia och all asiatisk borde inte uttala sig om värdsmarknad.Dags for Er att ut å resa lite kansje?
Det är inte för ingenting att just Toyota är det som andvänds mest av allt i både Australia Usa och Africa då dom klarar av år efter år i öken ,sand ,extreem värme och mycket annat.Det beror på slitstärkheten att börja med och jag tror att det är nog ganska lika med kvalitet?Gruvkompanier och staten föredrar och har andvänd Toyota i årtionden.Inget annat bilmärke ville ha klarat detta med all sin "elektroniskt" smörja.Så enkelt är det med fakta,Toyotahatare har inget ben att stå på i den frågan.Simpelt håll Er till vad Ni vet och har sett och provat själva och kom ihåg att ett litet land som är nöjda och klarar sig med dacia och all asiatisk borde inte uttala sig om värdsmarknad.Dags for Er att ut å resa lite kansje?
För personer som har en personlig koppling till ett bilmärke kan man säkert definiera kritik som hat. För oss övriga är dock Toyota en av många producenter och en ännu mindre del av den totala tillverkningsindustrin. De analysverktyg som finns är alltså allmängiltiga - oavsett det är Toyota, Samsung eller Stora Enso som faller under luppen.
Att Toyota har haft mycket problem under de senaste tio åren är heller ingen revolutionerande nyhet. Massåterkallelser, bötesbelopp för att man farit med vilseledande uppgifter i brottsutredningar, en ledning som gör offentlig avbön och utraderade (och sänkta) vinster har kännetecknat företaget. Dessutom har man dragit på sig högre kostnader för fel. Allt detta är fakta och det gäller oavsett man råkar ha en känslomässig koppling till varumärket eller inte.
Bakgrunden till att man sedan fått alla dessa problem är sedan givetvis mångdimensionellt. Det är inte bara den svaga ekonomska utvecklingen i Japan som ligger bakom det, utan är också kopplat till hårdare konkurrens och dålig modellstrategi.
Att blunda för verkligheten har inte gjort Toyota till ett av världens största företag. Det har heller inte hjälpt företaget att bygga upp bilvärldens starkaste varumärke. Tvärtom bygger hela Toyotas process på att hålla ögonen öppna och att också se skogen även när träden är i vägen.
För den som verkligen är intresserad av Toyotas räkenskaper och exempelvis valutaeffekter och deras inhemska marknad har jag bifogat en länk till deras rapportflora ovan.
Den som sedan vill ta reda på orsakerna till att Toyota får bättre betalt för sina bilar, eller att de kan sälja i högre volymer på hemmamarknaden kan läsa i affärspressen.
Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR...
Kan så vara om ingen behöver åka i baksätet för det är verkligen inte kul att sitta i p g a den ytterst begränsade sikten i sidled/utåt. Klaustrofobisk känsla helt enkelt.
junkers wrote:Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR...
Kan så vara om ingen behöver åka i baksätet för det är verkligen inte kul att sitta i p g a den ytterst begränsade sikten i sidled/utåt. Klaustrofobisk känsla helt enkelt.
Ja, det blir lite som att åka ubåt och barn som lätt blir åksjuka så kan det bli riktigt besvärligt i C-HR.
Uppdaterat: 2018-02-10 19:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
hold da op, hvorfor ikke bare accepterer at toyota er suveræn kvalitet. I danser rundt om kalven og finder på alt muligt, tag til africa kør ud på de met umulige strækninger, så står der på skiltet anbefales. på denne strækning ONLY TOYOTA ......
junkers wrote:Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR resten är stenåldersprodukter.
I USA finns ett helt annat och bättre utbud.
Har du tolkningsföreträde för alla andra att det är så? Ändå säljer man bra i Sverige. Det verkar inte gå ihop det resonemanget heller. Egen tolkade sanningar igen som framförs som fakta/vetenskap är vanligt här. Men du är inte ensam om det. Men i USA finns ett annat utbud det är sant. Men mycket kommer hända de närmsta åren. Jag spår att försäljningen kommer öka än mer. En inte för kärv gissning och jag har inte tolkningsföreträde före någon annan....
Jo det är verkligen en imponerande och djupgående analys...
Men för en gång skull har du rätt. Anledningen hittar du i länkarna som jag redovisade tidigare - både här som i andra trådar - och som är hela syftet med den japanska centralbankens verksamhet. Toyota själva konstaterar också precis samma sak i sin redovisning - eller att de ekonomiska stimulanserna har och har haft en god effekt på företagets internationella konkurrenskraft. Och eftersom det är Toyota själva som skriver ut det måste det ju givetvis vara helt sant, eller hur?
Vad gäller synpunkten att Toyotas utbud i Sverige är mindre intressant än t ex det i USA så instämmer jag helt. Däremot så tycker jag att RAV4 är den modell som jag skulle kunna tänka mig, även om den är i största laget för våra behov. C-HR säljer onekligen bra, men delar bilköparna i två läger gissar jag, och jag tillhör definitvt den del som inte gillar utsendet överhuvudtaget! :-) Avensis är litet trång för oss, men en Camry skulle vara trevlig att ha (har haft den som hyrbil i USA). DN hade faktiskt en artikeln idag om Toyotas försäljning i Sverige, och att den står och stampar. Man jämförde med VW, som hade ungefär samma del av den svenska marknaden för ett antal år sedan, men nu är väsentligt större. Jag kan inte hitta artikeln på webben nu, men den kanske kommer.
Det här med att försöka sänka sin valuta är inget som Japan är ensamt om heller. Ta Sverige t ex! En snabb sökning ger att D-marken stod i 1.41 SEK år 1970 och i 4.73 SEK år 2001 när Euron infördes. När någon politiker säger att "vi skall inte konkurrera med låga löner" så är det egentligen bara larvigt, för det är i praktiken den riktning som Sverige har gått i under decennier. Kronkursen är också, gissar jag, den reella orsaken till att Riksbanken nu är så ovillig att börja höja räntan innan Euro-området gör det. Hade Tyskland haft en egen valuta så hade den varit mycket högre värderad än Euron, som måste släpa på ett flertal länder i södra Europa med risiga ekonomier.
Sverige understödjer också sin inhemska bilindustri genom systemet med tjänste/förmånsbilar; andra länder har säkert liknande system. Länder som Frankrike har lagt in statliga pengar i sin bilindustri, USA gjorde en stor finansiell insats för sina tillverkare efter finanskrisen, och Tyskland har förhalat skärpta utsläppsregler för att skydda sin bilindustri.
Kort sagt: alla länder med bilindustri verkar för att skydda och/eller stödja den; att Japan gör det är bara i linje med allmän praxis!
Junkers har verkligen erfarenhet av Toyota eftersom han har ägt EN Toyota Auris
Hmm....OK. :)
Har blandade känslor när det gäller Toyota. Prisvärda och driftsäkra javisst. Bättre utbud i USA, stämmer. Önskar att de kunde anamma Hondas/Mazdas körglädje, formspråk och material.
Den enda Toyota som skulle passa mig är nog Camry och den finns inte här.
Varför?
Ett skäl är säkert att Camry inte funnits som kombi på flera generationer. Ett annat kanske att att Toyota inte bemödat sig om att ta fram en drivlina som de anser passar Europa, dvs är tillräckligt snål?
Stoor wrote:Junkers har verkligen erfarenhet av Toyota eftersom han har ägt EN Toyota Auris
Hmm....OK. :)
Har blandade känslor när det gäller Toyota. Prisvärda och driftsäkra javisst. Bättre utbud i USA, stämmer. Önskar att de kunde anamma Hondas/Mazdas körglädje, formspråk och material.
Nej jag har köpt 8 nya Toyotor och ägt under en herrans massa år så jag har god erfarenhet!
INTE EN!
1990 Toyota Corolla, köptes ny ägdes 3 år
1994 Toyota Corolla, köptes ny ägdes 1år
1994 Toyota Camry, köptes ny ägdes 4 år ( grymt bra)
1998 Toyota Avensis, köptes ny ägdes 1,5 år återköptes av Toyota efter 24 fel.
2000 Toyota Avensis, ersättaren till ovanstående köptes ny ägdes 1 år
2011 Toyota Avensis, köptes ny ägdes nästan 4 år
2015 Toyota Avensis, köptes ny ägdes 1 år
2016 Toyota Auris, köptes ny ägdes 1 år, usel bil
Sammanfattningsvis, under början av 90- talet var Toyota grymt bra men nu not so good!
Att Toyota kan sälja en enda Yaris går över mitt förstånd, dn är så mycket sämr än konkurrenterna.
Att Toyota kan sälja en enda Prius laddhybrid är också helt oförståbart, för samma pengar får man en Kia Optima som är så enormt mycket bättre och med 7 års garanti.
RAV4 och Avensis är oerhört gamla konstruktioner.
Auris hybrid är bra prissatt så den säljer coh C-HR är lite fräckare och rätt bra så det är förståbart att den säljer.
saabnisse wrote:Den enda Toyota som skulle passa mig är nog Camry och den finns inte här.
Varför?
Ett skäl är säkert att Camry inte funnits som kombi på flera generationer. Ett annat kanske att att Toyota inte bemödat sig om att ta fram en drivlina som de anser passar Europa, dvs är tillräckligt snål?
Toyota har övergivit EU och EFTA genom att ta bort dieseln ur sortimentet. Detta eftersom man vill hålla uppe volymerna på hybriderna.
Och man har säkert gjort en korrekt ekonomisk bedömning. Det blir sannolikt för dyrt att producera diesel till personbilarna (Toyota är dock generellt en stor dieselproducent). Men konsekvensen blev att man förlorade c:a 1.5-2% marknadsandel.
Angående den berömda felfriheten så bekräftar den officiella statistiken Junkers erfarenheter. Fram till c:a 2007 var andelen fel betydligt färre än på senare årsmodeller.
Detta kommer också till uttryck i bolagets egen resultatredovisning - där garantikostnadsåtgärderna mer än fördubblats.
Ja det är inte konstigt att ledningen fått be om ursäkt. Man har helt enkelt förlorat en av sina tidigare USP:ar.
Längesen på 90 talet som jag haft provkört en Toyota Camry 2.0 aut sedan modell 1988 var härligt motor med mycket jämn tomgång och automat ger snabbt fart i vilken härlig känslan. Fjädring är lite hård som guppkörning hmmm.
Uppdaterat: 2018-02-10 22:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kort sagt: alla länder med bilindustri verkar för att skydda och/eller stödja den; att Japan gör det är bara i linje med allmän praxis!
Ja det är ungefär som jag har sagt hela tiden; biltillverkning är politik.
Att Toyota sedan kan räkna hem högre vinster kopplat till en svagare valuta och en ökad inhemsk efterfrågan är sedan inget att höja på ögonbrynen över. Det är inte bara Toyota som tjänar på åtgärderna, utan hela den samlade japanska industrin.
Säkerhetssystem och infotainment är för övrigt också ett skämt jämfört med konkurrenterna.
Jag tror man just nu säljer mycket på gamla meriter, många som har varit nöjd under lång tid och inte testat andra märken.
Ja nyligen var ju VD;n ute och ondgjorde sig över hur dålig kontakt som företaget numera har med marknaden. Man bygger helt enkelt inte det som kunderna vill ha på samma sätt som tidigare.
Ja Kia och Hyundai ligger ljusår före. De kan snart utmana tyskarna. Volvo är man mer eller mindre redan på samma våglängd som.
Koreanerna har alltså lyckats med det som Toyota aldrig klarat, d.v.s att konkurrera med bilvärldens elit på deras egen hemmamarknad (som anses vara den mest konkurrensutsatta)
Återigen är det din sanning. Men det stämmer ju inte med verkligheten då det inte är fakta. Men du får det till att låta alltid som det är fakta dina egna ihopklurade sanningar. Det är problemet.
Hur man tolkar verkligheten är upp till var och en. Men en avgörande skillnad oss emellan är att jag i alla fall försöker hålla mig neutral- vilket du aldrig kunnat eftersom du tar kritik eller synpunkter på Toyota som ett angrepp på dig personligen. Det är därför du trakasserar och ofredar folk som inte anser att bilmärket ifråga är guds gåva till mänskligheten utan som faktiskt ser på det med lite mer nyktra ögon.
Jo, VD;n var nyligen ute och sa så. Men vad förstår han om Toyota;-). Han har ju dessutom öppnat bolagets egen redovisning vilket Shogun uppenbarligen fortfarande inte gjort.
Och visst har Hyundai och Kia nått större framgångar i EU och EFTA än vad Toyota någonsin gjort. Det är ett orubbligt siffermässigt faktum.
Nja med öppna ögon så får man ändå inse att Kia och Hyundai haft ett uselt 2017 och Toyota ett bra 2017 försäljningsmässigt världen över.
Toyota har bra draghjälp av både valutan som den ökade efterfrågan på hemmamarknaden.. Dessutom har ett antal kostnadsbesparingar nu börjat slå igenom vilket förstärker effekterna från den dopade ekonomin på hemmamarknaden.
Vad gäller Kia och Hyundai är de fortfarande större än vad Toyota någonsin varit i EU och EFTA (6.28% av marknaden 2017 mot Toyotas högsta värde som man nådde 2007: 5.7%). Hyundai lyckas alltså med det som Toyota aldrig klarat - trots rejäla ansträngningar.
Så frågan jag ställer mig är vad Toyota skall göra när de makroekonomiska stimulanserna avtar. Hur klarar man en ny internationell lågkonjunktur (som just nu står vid dörren)?
Det som troligen legat Toyota i fatet under senare år är den försiktighet man haft med att införa ny teknik - en strategi som fungerade tidigare och då som följdeffekt gav bra driftsäkerhet. Men idag håller inte den strategin längre när marknaden spottar ut bl a nya säkerhets-system och andra "bekvämlighets-system" så gissningsvis måste Toyota sent om sider hoppa på även det tåget. Och då ökar åter risken att deras tidigare tillförlitlighets-rykte också kommer att stryka på foten alltmera och man sällar sig till tillverkare i gemen när det gäller driftsäkerhet och problem. Jag gissar nämligen att det är svårt att ligga i fronten med ny teknik och samtidigt upprätthålla en högre driftsäkerhet än konkurrerande märken. Sen har man ju inte heller lyckats så bra designmässigt, i alla fall med Europeiska ögon sett, men det är en annan fråga. Det är nog inte så enkelt att vara biltillverkare idag som det var för säg 20 år sedan eftersom kunderna får allt högre krav på produkterna. Till detta kommer sen bl a miljömässiga krav ifrån myndigheterna - krav som kanske inte jämt är så genomtänkta initialt utan kan ändras relativt snart i tid.
Javisst Pi. Dina gissningar stämmer helt överens med de uttalanden som Toyotas egen högsta ledning gjort under de senaste tio åren.
Man konstaterar att den ökade tekniska komplexiteten och allt snabbare utvecklingstakten gjort att man förlorat sin driftsäkerhet. Företaget har därtill haft stora utmaningar på hemmamarknaden, med svag efterfråga, låg produktivitet och ogynnsamt kostnadsläge. Med allt tuffare kundkrav och en för dyr utvecklings- och produktionsmiljö har man tvingats sänka komponentkvaliteten för att nå lönsamhetskraven (vilket ändå misslyckats, vissa år åt garantiåtgärderna upp hela vinsten).
Om detta kommer att vända nu när Japan fått upp takten i sin ekonomi igen låter jag vara osagt. Jag tror inte det - eftersom Toyotas och den japanska ekonomins förfall bottnar i mer än en stark valuta.
Man ska nog inte överdriva den japanska ekonomis effekter på Toyotas försäljning i EU/EFTA då majoriteten av alla bilar som säljs här tillverkas i Europa med delar från europeiska underleverantörer.
Vad det gäller Avensis, så är det en illa dold hemlighet att den håller på att fasas ut. Intressant att se om Toyota överger den delen av marknaden, eller om Camry gör comeback i Europa? Ur svenskt perspektiv är då en kombi ett måste.
Även intressant ur ett Brexit-perspektiv vad Toyota väljer att göra med Burnastonfabriken efter att Avensis fasats ut, dock tillverkas ju även Auris där.
Att Toyota historiskt sett varit teknikkonservativa och alltid satt driftsäkerheten först är både sant och inte sant.
T.ex. Under första halvan av 1980-talet hade de flesta konkurrenter övergått till framhjulsdrift och tvärställd motor, medans Toyota fortsatte med bakhjulsdrift både i Starlet, Corolla och övriga modeller fram tills mitten på årtiondet.
Sedan gick förändringen dock fort och bara några år senare låg de före sina europeiska konkurrenter, jämför till exempel 1988 års modellprogram, exempelvis Toyota Carina II med sina samtida europeiska konkurrenter Opel Ascona, Ford Sierra, Volvo 360.
Samma sak strax före millennieskiftet, När Prius började serietillverkas fanns knappast tanken på hybrider hos någon konkurrent.
... Ev 2019 kommer Camry till Sverige ... Och en nya Auris då mfl ... Sedan ska Lexus ES modell tas till Sverige och då även i awd utförande i hybridversion. Frågan som kommer upp där, kommer Lexus GS försvinna då från svenska marknaden och Europa då denna är bakhjulsdriven och i samma storlek? Risk för kannibalism är uppenbar. Detta har inget tolkningsföreträde utan är andrahandsinfo.
Det här låter intressant! Och nu förstår jag också skillnaden mellan ES o GS; jag har någon gång undrat varför Lexus har två så lika modeller. Frågan är hur många köpare som uppskattar att det finns två olika? I USA är ES något billigare (åtminstone ingångspris), så det vore kanske bra att byta till ES i Sverige?
Fast just framhjulsdrift var ju redan på 70-talet och t o m 60-talet vanligt på Europeiska bilar så att ta det som intäkt för att man låg före andra märken tekniskt när man började med det runt 1985 - njaa....
Hybriden var man däremot tidig med även om det inte var nån av deras volym-modeller under många år men det är ju väldigt länge sen nu och jag tycker nog att vi skall fokusera runt läget idag i denna diskussion.
"Under första halvan av 1980-talet hade de flesta konkurrenter övergått till framhjulsdrift och tvärställd motor, medans Toyota fortsatte med bakhjulsdrift både i Starlet, Corolla och övriga modeller fram tills mitten på årtiondet."
Detta var alltså ett exempel på att Toyota på vissa områden är och har varit teknikkonservativt.
Prius är ett exempel på där Toyota inte varit teknikkonservativt, Mirai är ett annat sådant exempel.
Tobo - men sen kom "Sedan gick förändringen dock fort och bara några år senare låg de före sina europeiska konkurrenter" och det var väl närmast den meningen jag syftade på eftersom väldigt många europeiska modeller sen lång tid tillbaka hade just framhjulsdrift.
cc, toyota avensis ,prøv at se på danska bilbasen brugt avensis fra 06 til 11 ex , læs deres vurdering af bilen som brugt, ikke een har sådan en udtalelse som ovennævnte, vi taler om benzin biler ,,....
"Sedan gick förändringen dock fort och bara några år senare låg de före sina europeiska konkurrenter, jämför till exempel 1988 års modellprogram, exempelvis Toyota Carina II med sina samtida europeiska konkurrenter Opel Ascona, Ford Sierra, Volvo 360."
Jämför modellprogrammet från 1988 med valfri europeisk konkurrent:
T.ex. flerventilsmotorer över hela modellprogrammet från billigaste Starlet till Camry V6 (24 ventiler,fyra kamaxlar), inte enbart i sportmodeller som konkurrenterna.
5 år tidigare hade Toyota samma låga tekniknivå som samtida Volvo.
Men åter Tobo - oavsett hur jag läser och tolkar ditt inlägg så är det situationen idag som rimligen är mest intressant i denna tråd.
80-talet var just 80-talet och då var inte utvecklingen beträffande bl a säkerhetssystem så dynamisk som den är idag utan det räckte med mindre uppdateringar under modellernas livslängd. Idag är situationen en helt annan och konkurrensen annorlunda där vi kunder oftare har krav på nya funktioner och då måste de tillverkare som vill vara framgångsrika på vår marknad också kunna möta upp dessa krav. Och det har nog inte riktigt varit Toyotas fokus historiskt, förutom främst hybridsystemet, utan man har varit mera inne på att använda väl etablerad teknik som ger få problem. Men idag räcker nog inte detta, tyvärr.
Att Camry är på väg tillbaka är positivt, Avensis har jag aldrig gillat.
Jag körde Camry en del 2004 och trivdes bra med bilen, jag satt bra, den gick hyfsat tyst och lugnt, kanske lite för lugnt och det berodde nog på den seega motorn, den var inte kul när man var van vid turbo sedan många år, det var faktiskt synd.
En kompis hade en några år äldre med sexan och den var avsevärt bättre, men väldigt törstig.
Nu har det säkert hänt en hel del sedan dess och det kan bli riktigt trevligt att kolla den nya.
Uppdaterat: 2018-02-11 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Inget konstigt alls, idag är Toyota en billig bil med lågt teknikinnehåll därför går det bra där det passar bäst. De sålde Avensis här för 199000 häromveckan...
junkers wrote:Inget konstigt alls, idag är Toyota en billig bil med lågt teknikinnehåll därför går det bra där det passar bäst. De sålde Avensis här för 199000 häromveckan...
Vad är det då som konkurrenterna har som inte Toyota har var Frågan? Att Avensis skulle vara utbytt sedan länge är ingen nyhet. Den här ändå fått omfattande uppgradering de sista åren för att någorlunda hänga med vilket den också gjort ganska bra tack vare uppgraderingarna om man ser till försäljningen av den. Jo den.är billig just nu och är ett kap om.man bara är ute efter en bra pålitlig familjebil. Men vad är det den inte har i teknikväg som konkurrenterna Har? Förutom awd. Vad har konkurrenterna som är värt merpriset när Avensis säljs för 199000kr? Är de värda merpriset a kanske 50-100000kr? Och vilka är Det? Kul att höra motivering till merpriserna och ökade milkostnaderna är värt merpriset för en barnfamilj.
Ett infotainmentsystem som som är fit for 2018 och motorer som inte är sömnpiller är två exempel.
Kommentarer
Ja det ligger ju helt i linje med vad vi har förväntat oss.
Japan har gjort mycket för att få igång sin export och nu ser det ut som man fått fart på maskineriet igen. Hur länge återstår att se men även 2019 ser det ut som att man får överskott i bytesbalansen (även om det blev svagare än förväntat under Q4 2017). Och det gynnar givetvis de japanska biltillverkarna. För Toyota är det förstås också extra viktigt då det uppskruvade kostnadsläget medfört att man tvingats tumma på sin världskända produktionskvalitet och produktivitet.
MVH AL
Att vara störst och bäst hör inte ihop.
Mcdonalds skulle alltså vara världens bästa hamburgare.
Fånigt det här egentligen, det är väl bra att det finns många konkurrenter som driver utvecklingen sedan väljer man det som passar en själv bäst.
För övrigt är väl Toyota numera trea efter Renault/Nissan/Mitsubishi och VW.
Det är rätt sjukt att det mesta handlar om antalet sålda enheter. Men det är ju inte unikt för bilindustrin tyvärr.
Finns väl ingen universallösning men man kanske borde ha unika mätetal per bransch som tas fram och kallas något speciellt.
Bilindustrin skulle kunna ha EDMK resultat per tillverkare "Enheter i Drift som möter dagens Miljökrav och Krocksäkerhet" Ju högre desto bättre.
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)
Här kan man se precis det som alla väntar sig:
"Japanska biljätten Toyota redovisar ett kraftigt vinstlyft för bolagets tredje kvartal, oktober–december. En svagare yen som lyfter exporten och en stark hemmamarknad bidrar, vilket också får ledningen att skruva upp utsikterna för helåret 2017/2018."
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-06/toyotas-vinst-rusar
MVH AL
Om man bemödar sig med att öppna resultaträkningen som finns på http://www.toyota-global.com/investors/financial_result/ så kan man se att huvuddelen av förändringarna förklaras av en svagare yen och ökad inhemsk efterfrågan.
Det är också helt i linje med förväntningarna, då Japan under mer än tio års tid försökt att skriva ner värdet på sin valuta för att gynna sin export samt lagt mer än ett stimulanspaket för att få igång den inhemska konsumtionen. Med högre export tar även den inhemska efterfrågan fart (landet har haft nolltillväxt under flertalet år vilket också diskuterats flitigt i den ekonomiska pressen). Det gynnar de företag som har en hög exponering i Japan.
Om det sedan är vettigt att försöka dopa sig ur en mångårig kris - som bottnar i mer djupgående strukturella bekymmer - är jag inte rätt person att svara på. Men om överskotten (som bytts mot underskott) i bytesbalansen håller i sig kommer det att medföra ytterligare starka rapporter från Toyota (samt annan exportberoende industri i landet).
https://www.di.se/nyheter/ovantat-stort-overskott-i-japans-bytesbalans/
http://www.toyota-global.com/pages/contents/investors/financial_result/2018/pdf/q3/summary.pdf
MVH AL
[Redigerad//Deeds]
Jag skrev i min egen tråd att den japans ekonomi går kräftgång -vilket den har gjort under en herrans massa år - och att detta får följdverkningar på producenterna i landet. Det gäller både Toyota som Honda (eller övrig industri).
Det är därför som Japan har nollränta (och till och med minusdito), rekordhög skuldandel (om än som Sverige inte till utlandet) och gör allt för att skriva ner värdet på sin valuta (få överskott i sin bytesbalans). När man får ner värdet på valutan gynnar man sin export. Samtidigt försöker man elda på den inhemska efterfrågan.
Nu tycks alltså delar av alla dessa stimulanser givit en viss effekt. Exporten stärks, och den inhemska köplusten har ökat.
Hur det ser ut på investeringssidan har jag däremot inte kollat. Det var för inte så länge sedan ingen munter läsning, men det är möjligt att det förändras nu i takt med att eknomin återhämtar sig.
MVH AL
Jo föll på att Shogun började yra om Lexus... men du har rätt.
dygtigt og toyota er som enkeltstående bilmærke verdens største..
Det är inte för ingenting att just Toyota är det som andvänds mest av allt i både Australia Usa och Africa då dom klarar av år efter år i öken ,sand ,extreem värme och mycket annat.Det beror på slitstärkheten att börja med och jag tror att det är nog ganska lika med kvalitet?Gruvkompanier och staten föredrar och har andvänd Toyota i årtionden.Inget annat bilmärke ville ha klarat detta med all sin "elektroniskt" smörja.Så enkelt är det med fakta,Toyotahatare har inget ben att stå på i den frågan.Simpelt håll Er till vad Ni vet och har sett och provat själva och kom ihåg att ett litet land som är nöjda och klarar sig med dacia och all asiatisk borde inte uttala sig om värdsmarknad.Dags for Er att ut å resa lite kansje?
Man är inte hatare för att man har dåliga erfarenheter av märket och gillar andra märken bättre!
Det är snarare många Toyotaägare som är märkesfanatiker och det leder till ändlösa diskussioner.
För personer som har en personlig koppling till ett bilmärke kan man säkert definiera kritik som hat. För oss övriga är dock Toyota en av många producenter och en ännu mindre del av den totala tillverkningsindustrin. De analysverktyg som finns är alltså allmängiltiga - oavsett det är Toyota, Samsung eller Stora Enso som faller under luppen.
Att Toyota har haft mycket problem under de senaste tio åren är heller ingen revolutionerande nyhet. Massåterkallelser, bötesbelopp för att man farit med vilseledande uppgifter i brottsutredningar, en ledning som gör offentlig avbön och utraderade (och sänkta) vinster har kännetecknat företaget. Dessutom har man dragit på sig högre kostnader för fel. Allt detta är fakta och det gäller oavsett man råkar ha en känslomässig koppling till varumärket eller inte.
Bakgrunden till att man sedan fått alla dessa problem är sedan givetvis mångdimensionellt. Det är inte bara den svaga ekonomska utvecklingen i Japan som ligger bakom det, utan är också kopplat till hårdare konkurrens och dålig modellstrategi.
Att blunda för verkligheten har inte gjort Toyota till ett av världens största företag. Det har heller inte hjälpt företaget att bygga upp bilvärldens starkaste varumärke. Tvärtom bygger hela Toyotas process på att hålla ögonen öppna och att också se skogen även när träden är i vägen.
MVH AL
Viss skillnad i att ha åsikter om produkter man faktiskt ägt under en längre tid!
För den som verkligen är intresserad av Toyotas räkenskaper och exempelvis valutaeffekter och deras inhemska marknad har jag bifogat en länk till deras rapportflora ovan.
Den som sedan vill ta reda på orsakerna till att Toyota får bättre betalt för sina bilar, eller att de kan sälja i högre volymer på hemmamarknaden kan läsa i affärspressen.
https://www.di.se/analys/viktor-munkhammar-pilarna-pekar-uppat-i-krympande-japan/
http://www.oecd.org/japan/japan-economic-forecast-summary.htm
https://www.japantimes.co.jp/opinion/2017/12/12/editorials/two-decades-japans-financial-crisis/
https://www.wsj.com/articles/japans-export-growth-slows-1418776021
MVH AL
[Redigerad//Deeds]
Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR resten är stenåldersprodukter.
I USA finns ett helt annat och bättre utbud.
Kan så vara om ingen behöver åka i baksätet för det är verkligen inte kul att sitta i p g a den ytterst begränsade sikten i sidled/utåt. Klaustrofobisk känsla helt enkelt.
Ja, det blir lite som att åka ubåt och barn som lätt blir åksjuka så kan det bli riktigt besvärligt i C-HR.
hold da op, hvorfor ikke bare accepterer at toyota er suveræn kvalitet. I danser rundt om kalven og finder på alt muligt, tag til africa kør ud på de met umulige strækninger, så står der på skiltet anbefales. på denne strækning ONLY TOYOTA ......
Jo det är verkligen en imponerande och djupgående analys...
Men för en gång skull har du rätt. Anledningen hittar du i länkarna som jag redovisade tidigare - både här som i andra trådar - och som är hela syftet med den japanska centralbankens verksamhet. Toyota själva konstaterar också precis samma sak i sin redovisning - eller att de ekonomiska stimulanserna har och har haft en god effekt på företagets internationella konkurrenskraft. Och eftersom det är Toyota själva som skriver ut det måste det ju givetvis vara helt sant, eller hur?
MVH AL
Vad gäller synpunkten att Toyotas utbud i Sverige är mindre intressant än t ex det i USA så instämmer jag helt. Däremot så tycker jag att RAV4 är den modell som jag skulle kunna tänka mig, även om den är i största laget för våra behov. C-HR säljer onekligen bra, men delar bilköparna i två läger gissar jag, och jag tillhör definitvt den del som inte gillar utsendet överhuvudtaget! :-) Avensis är litet trång för oss, men en Camry skulle vara trevlig att ha (har haft den som hyrbil i USA). DN hade faktiskt en artikeln idag om Toyotas försäljning i Sverige, och att den står och stampar. Man jämförde med VW, som hade ungefär samma del av den svenska marknaden för ett antal år sedan, men nu är väsentligt större. Jag kan inte hitta artikeln på webben nu, men den kanske kommer.
Det här med att försöka sänka sin valuta är inget som Japan är ensamt om heller. Ta Sverige t ex! En snabb sökning ger att D-marken stod i 1.41 SEK år 1970 och i 4.73 SEK år 2001 när Euron infördes. När någon politiker säger att "vi skall inte konkurrera med låga löner" så är det egentligen bara larvigt, för det är i praktiken den riktning som Sverige har gått i under decennier. Kronkursen är också, gissar jag, den reella orsaken till att Riksbanken nu är så ovillig att börja höja räntan innan Euro-området gör det. Hade Tyskland haft en egen valuta så hade den varit mycket högre värderad än Euron, som måste släpa på ett flertal länder i södra Europa med risiga ekonomier.
Sverige understödjer också sin inhemska bilindustri genom systemet med tjänste/förmånsbilar; andra länder har säkert liknande system. Länder som Frankrike har lagt in statliga pengar i sin bilindustri, USA gjorde en stor finansiell insats för sina tillverkare efter finanskrisen, och Tyskland har förhalat skärpta utsläppsregler för att skydda sin bilindustri.
Kort sagt: alla länder med bilindustri verkar för att skydda och/eller stödja den; att Japan gör det är bara i linje med allmän praxis!
Hmm....OK. :)
Har blandade känslor när det gäller Toyota. Prisvärda och driftsäkra javisst. Bättre utbud i USA, stämmer. Önskar att de kunde anamma Hondas/Mazdas körglädje, formspråk och material.
Den enda Toyota som skulle passa mig är nog Camry och den finns inte här.
Varför?
Avensis är inget alternativ, då finns det trevligare bilar.
Ett skäl är säkert att Camry inte funnits som kombi på flera generationer. Ett annat kanske att att Toyota inte bemödat sig om att ta fram en drivlina som de anser passar Europa, dvs är tillräckligt snål?
Nej jag har köpt 8 nya Toyotor och ägt under en herrans massa år så jag har god erfarenhet!
INTE EN!
1990 Toyota Corolla, köptes ny ägdes 3 år
1994 Toyota Corolla, köptes ny ägdes 1år
1994 Toyota Camry, köptes ny ägdes 4 år ( grymt bra)
1998 Toyota Avensis, köptes ny ägdes 1,5 år återköptes av Toyota efter 24 fel.
2000 Toyota Avensis, ersättaren till ovanstående köptes ny ägdes 1 år
2011 Toyota Avensis, köptes ny ägdes nästan 4 år
2015 Toyota Avensis, köptes ny ägdes 1 år
2016 Toyota Auris, köptes ny ägdes 1 år, usel bil
Sammanfattningsvis, under början av 90- talet var Toyota grymt bra men nu not so good!
Att Toyota kan sälja en enda Yaris går över mitt förstånd, dn är så mycket sämr än konkurrenterna.
Att Toyota kan sälja en enda Prius laddhybrid är också helt oförståbart, för samma pengar får man en Kia Optima som är så enormt mycket bättre och med 7 års garanti.
RAV4 och Avensis är oerhört gamla konstruktioner.
Auris hybrid är bra prissatt så den säljer coh C-HR är lite fräckare och rätt bra så det är förståbart att den säljer.
Toyota har övergivit EU och EFTA genom att ta bort dieseln ur sortimentet. Detta eftersom man vill hålla uppe volymerna på hybriderna.
Och man har säkert gjort en korrekt ekonomisk bedömning. Det blir sannolikt för dyrt att producera diesel till personbilarna (Toyota är dock generellt en stor dieselproducent). Men konsekvensen blev att man förlorade c:a 1.5-2% marknadsandel.
MVH AL
Angående den berömda felfriheten så bekräftar den officiella statistiken Junkers erfarenheter. Fram till c:a 2007 var andelen fel betydligt färre än på senare årsmodeller.
Detta kommer också till uttryck i bolagets egen resultatredovisning - där garantikostnadsåtgärderna mer än fördubblats.
Ja det är inte konstigt att ledningen fått be om ursäkt. Man har helt enkelt förlorat en av sina tidigare USP:ar.
MVH AL
Säkerhetssystem och infotainment är för övrigt också ett skämt jämfört med konkurrenterna.
Jag tror man just nu säljer mycket på gamla meriter, många som har varit nöjd under lång tid och inte testat andra märken.
Längesen på 90 talet som jag haft provkört en Toyota Camry 2.0 aut sedan modell 1988 var härligt motor med mycket jämn tomgång och automat ger snabbt fart i vilken härlig känslan. Fjädring är lite hård som guppkörning hmmm.
Ja det är ungefär som jag har sagt hela tiden; biltillverkning är politik.
Att Toyota sedan kan räkna hem högre vinster kopplat till en svagare valuta och en ökad inhemsk efterfrågan är sedan inget att höja på ögonbrynen över. Det är inte bara Toyota som tjänar på åtgärderna, utan hela den samlade japanska industrin.
Så var det inte för några år sedan.
MVH AL
Ja nyligen var ju VD;n ute och ondgjorde sig över hur dålig kontakt som företaget numera har med marknaden. Man bygger helt enkelt inte det som kunderna vill ha på samma sätt som tidigare.
Ja Kia och Hyundai ligger ljusår före. De kan snart utmana tyskarna. Volvo är man mer eller mindre redan på samma våglängd som.
Koreanerna har alltså lyckats med det som Toyota aldrig klarat, d.v.s att konkurrera med bilvärldens elit på deras egen hemmamarknad (som anses vara den mest konkurrensutsatta)
MVH AL
Rättning inte 8 st i rad.
2001-2011 körde jag annat.
VW Passat
Volvo 945
Volvo V40
Mazda 6
Mazda 6
Honda Civic
Mazda 6
Efter 2016
Volvo V90
Ford Mustang
Kia Optima PHEV
Sedan Stoor kan jag förstå om man kör Avensis, den är riktigt billig att köpa och faktiskt i mina ögon rätt snygg.
Mina kompisar kör just nu Avensis och C-HR för övrigt.
Ingen klagar på inlägg som ditt senaste, det är helt ok och bra!
Hur man tolkar verkligheten är upp till var och en. Men en avgörande skillnad oss emellan är att jag i alla fall försöker hålla mig neutral- vilket du aldrig kunnat eftersom du tar kritik eller synpunkter på Toyota som ett angrepp på dig personligen. Det är därför du trakasserar och ofredar folk som inte anser att bilmärket ifråga är guds gåva till mänskligheten utan som faktiskt ser på det med lite mer nyktra ögon.
Jo, VD;n var nyligen ute och sa så. Men vad förstår han om Toyota;-). Han har ju dessutom öppnat bolagets egen redovisning vilket Shogun uppenbarligen fortfarande inte gjort.
Och visst har Hyundai och Kia nått större framgångar i EU och EFTA än vad Toyota någonsin gjort. Det är ett orubbligt siffermässigt faktum.
MVH AL
Nja med öppna ögon så får man ändå inse att Kia och Hyundai haft ett uselt 2017 och Toyota ett ok 2017 försäljningsmässigt världen över.
Toyota har tappat liten marknadsandel medan de andra två tappat stort.
Toyota ökade mer 2017 även i EU + Efta än både Kia och Hyundai.
Toyota har bra draghjälp av både valutan som den ökade efterfrågan på hemmamarknaden.. Dessutom har ett antal kostnadsbesparingar nu börjat slå igenom vilket förstärker effekterna från den dopade ekonomin på hemmamarknaden.
Vad gäller Kia och Hyundai är de fortfarande större än vad Toyota någonsin varit i EU och EFTA (6.28% av marknaden 2017 mot Toyotas högsta värde som man nådde 2007: 5.7%). Hyundai lyckas alltså med det som Toyota aldrig klarat - trots rejäla ansträngningar.
Så frågan jag ställer mig är vad Toyota skall göra när de makroekonomiska stimulanserna avtar. Hur klarar man en ny internationell lågkonjunktur (som just nu står vid dörren)?
MVH AL
Det som troligen legat Toyota i fatet under senare år är den försiktighet man haft med att införa ny teknik - en strategi som fungerade tidigare och då som följdeffekt gav bra driftsäkerhet. Men idag håller inte den strategin längre när marknaden spottar ut bl a nya säkerhets-system och andra "bekvämlighets-system" så gissningsvis måste Toyota sent om sider hoppa på även det tåget. Och då ökar åter risken att deras tidigare tillförlitlighets-rykte också kommer att stryka på foten alltmera och man sällar sig till tillverkare i gemen när det gäller driftsäkerhet och problem. Jag gissar nämligen att det är svårt att ligga i fronten med ny teknik och samtidigt upprätthålla en högre driftsäkerhet än konkurrerande märken. Sen har man ju inte heller lyckats så bra designmässigt, i alla fall med Europeiska ögon sett, men det är en annan fråga. Det är nog inte så enkelt att vara biltillverkare idag som det var för säg 20 år sedan eftersom kunderna får allt högre krav på produkterna. Till detta kommer sen bl a miljömässiga krav ifrån myndigheterna - krav som kanske inte jämt är så genomtänkta initialt utan kan ändras relativt snart i tid.
Javisst Pi. Dina gissningar stämmer helt överens med de uttalanden som Toyotas egen högsta ledning gjort under de senaste tio åren.
Man konstaterar att den ökade tekniska komplexiteten och allt snabbare utvecklingstakten gjort att man förlorat sin driftsäkerhet. Företaget har därtill haft stora utmaningar på hemmamarknaden, med svag efterfråga, låg produktivitet och ogynnsamt kostnadsläge. Med allt tuffare kundkrav och en för dyr utvecklings- och produktionsmiljö har man tvingats sänka komponentkvaliteten för att nå lönsamhetskraven (vilket ändå misslyckats, vissa år åt garantiåtgärderna upp hela vinsten).
Om detta kommer att vända nu när Japan fått upp takten i sin ekonomi igen låter jag vara osagt. Jag tror inte det - eftersom Toyotas och den japanska ekonomins förfall bottnar i mer än en stark valuta.
MVH AL
Man ska nog inte överdriva den japanska ekonomis effekter på Toyotas försäljning i EU/EFTA då majoriteten av alla bilar som säljs här tillverkas i Europa med delar från europeiska underleverantörer.
Vad det gäller Avensis, så är det en illa dold hemlighet att den håller på att fasas ut. Intressant att se om Toyota överger den delen av marknaden, eller om Camry gör comeback i Europa? Ur svenskt perspektiv är då en kombi ett måste.
Även intressant ur ett Brexit-perspektiv vad Toyota väljer att göra med Burnastonfabriken efter att Avensis fasats ut, dock tillverkas ju även Auris där.
Att Toyota historiskt sett varit teknikkonservativa och alltid satt driftsäkerheten först är både sant och inte sant.
T.ex. Under första halvan av 1980-talet hade de flesta konkurrenter övergått till framhjulsdrift och tvärställd motor, medans Toyota fortsatte med bakhjulsdrift både i Starlet, Corolla och övriga modeller fram tills mitten på årtiondet.
Sedan gick förändringen dock fort och bara några år senare låg de före sina europeiska konkurrenter, jämför till exempel 1988 års modellprogram, exempelvis Toyota Carina II med sina samtida europeiska konkurrenter Opel Ascona, Ford Sierra, Volvo 360.
Samma sak strax före millennieskiftet, När Prius började serietillverkas fanns knappast tanken på hybrider hos någon konkurrent.
Det här låter intressant! Och nu förstår jag också skillnaden mellan ES o GS; jag har någon gång undrat varför Lexus har två så lika modeller. Frågan är hur många köpare som uppskattar att det finns två olika? I USA är ES något billigare (åtminstone ingångspris), så det vore kanske bra att byta till ES i Sverige?
Fast just framhjulsdrift var ju redan på 70-talet och t o m 60-talet vanligt på Europeiska bilar så att ta det som intäkt för att man låg före andra märken tekniskt när man började med det runt 1985 - njaa....
Hybriden var man däremot tidig med även om det inte var nån av deras volym-modeller under många år men det är ju väldigt länge sen nu och jag tycker nog att vi skall fokusera runt läget idag i denna diskussion.
Pi: du bör nog läsa en gång till vad jag skrev:
"Under första halvan av 1980-talet hade de flesta konkurrenter övergått till framhjulsdrift och tvärställd motor, medans Toyota fortsatte med bakhjulsdrift både i Starlet, Corolla och övriga modeller fram tills mitten på årtiondet."
Detta var alltså ett exempel på att Toyota på vissa områden är och har varit teknikkonservativt.
Prius är ett exempel på där Toyota inte varit teknikkonservativt, Mirai är ett annat sådant exempel.
Tobo - men sen kom "Sedan gick förändringen dock fort och bara några år senare låg de före sina europeiska konkurrenter" och det var väl närmast den meningen jag syftade på eftersom väldigt många europeiska modeller sen lång tid tillbaka hade just framhjulsdrift.
cc, toyota avensis ,prøv at se på danska bilbasen brugt avensis fra 06 til 11 ex , læs deres vurdering af bilen som brugt, ikke een har sådan en udtalelse som ovennævnte, vi taler om benzin biler ,,....
Pi: du bör nog läsa en gång till vad jag skrev:
"Sedan gick förändringen dock fort och bara några år senare låg de före sina europeiska konkurrenter, jämför till exempel 1988 års modellprogram, exempelvis Toyota Carina II med sina samtida europeiska konkurrenter Opel Ascona, Ford Sierra, Volvo 360."
Jämför modellprogrammet från 1988 med valfri europeisk konkurrent:
T.ex. flerventilsmotorer över hela modellprogrammet från billigaste Starlet till Camry V6 (24 ventiler,fyra kamaxlar), inte enbart i sportmodeller som konkurrenterna.
5 år tidigare hade Toyota samma låga tekniknivå som samtida Volvo.
Men åter Tobo - oavsett hur jag läser och tolkar ditt inlägg så är det situationen idag som rimligen är mest intressant i denna tråd.
80-talet var just 80-talet och då var inte utvecklingen beträffande bl a säkerhetssystem så dynamisk som den är idag utan det räckte med mindre uppdateringar under modellernas livslängd. Idag är situationen en helt annan och konkurrensen annorlunda där vi kunder oftare har krav på nya funktioner och då måste de tillverkare som vill vara framgångsrika på vår marknad också kunna möta upp dessa krav. Och det har nog inte riktigt varit Toyotas fokus historiskt, förutom främst hybridsystemet, utan man har varit mera inne på att använda väl etablerad teknik som ger få problem. Men idag räcker nog inte detta, tyvärr.
Att Camry är på väg tillbaka är positivt, Avensis har jag aldrig gillat.
Jag körde Camry en del 2004 och trivdes bra med bilen, jag satt bra, den gick hyfsat tyst och lugnt, kanske lite för lugnt och det berodde nog på den seega motorn, den var inte kul när man var van vid turbo sedan många år, det var faktiskt synd.
En kompis hade en några år äldre med sexan och den var avsevärt bättre, men väldigt törstig.
Nu har det säkert hänt en hel del sedan dess och det kan bli riktigt trevligt att kolla den nya.
Shogun - men åter - vi diskuterar nuläget och inte 80-talet även om det kanske var ett gyllene decennium för Toyota.
Inget konstigt alls, idag är Toyota en billig bil med lågt teknikinnehåll därför går det bra där det passar bäst. De sålde Avensis här för 199000 häromveckan...
Att Toyota är på gång och har en superljus framtid har man ju inte hört förut här inne..
Ett infotainmentsystem som som är fit for 2018 och motorer som inte är sömnpiller är två exempel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.