Kopierar Lason1's koncept lite då det är en kul tråd och berättar om mitt senaste bilköp.
Blev en Leon TGI med ca 1200 mil på mätaren och har åkt ca 70 mil änsålänge.
Första tanken var att tillvalet "lane assist" var riktigt obehagligt, bilen korrigerar alltså själv med hjälp av mitt och sidoliner så att man inte glider över linjen.
Detta betyder att man faktiskt kan släppa ratten i en lättare kurva och bilen styr själv.
Greppar man inte tag i ratten efter 5-6 sekunder så kommer ett arg tjut från instumenten med en uppmaning att ta över styrningen.
Får se om jag vänjer mig vid funktionen (som går att slå av)
Första gången jag tankade gas var lite taffligt, då man är man så gav jag fasen i att läsa det mkt tydliga instruktionerna hur man gör...med resultatet att köpet annulerades och jag fick börja om.
Efter man spenderat 30 sekunder och läst hur det går till så var tankningen i full gång och det tog runt 2 minuter att fylla tanken med 16KG gas.
Så...so far...Biogas och VAG.
Detta systemet finns i Octavia, A3, Golf och även då Leon.
Finns gas så används gas primärt, man kan inte växla över.
Prestandaskillnaden mellan gas och bensin är obefintlig, man märker ingen skillnad alls.
Bör kanske tilläggas att det inte är någon sportbil, min Ibiza med 1,2 TSI motorn är lite roligare att köra helt klart, men det beror nog mer på mindre vikt och att bilen är lite mer spartansk utan så mkt "lull lull" och en hög med assistans och hjälpmedel.
Ska bli kul att botanisera mer rörande biogas, mina första 70 mil och jag är fortsatt positiv till hela konceptet.
Sen är Leon över lag en rätt mysig bil att köra.
Kommentarer
Ska bli intressant att ta del av dina erfarenheter i fortsättningen.
Du är den verkliga miljömuppen, jag anser att gas är det i särklass mest miljövänliga bränslet.
Grattis till bilvalet.
Ska bli kul att följa hur det fungerar! Du borde teoretiskt sätt komma längre på en tank gas nu i vinter då densiteten som bekant ökar med minskande temperatur så du får i mer.
Hade en Volvo 144 -69 som jag tänkte konverterat till gasdrift, fast hade så mycket andra projekt igång som pengarna gick åt till. Vart fruktansvärt dyrt att bygga det så det blev godkänt, med brytare som bryter gasflödet vid olycka m.m. Hoppas kunna anamma tanken snart igen på nåt nytt veteranbilsprojekt. Eller kanske en racerbil för strippkörning??
De har ju dessutom byggt en rötgasanläggning bara ett per mil från mig, dit många av böderna i Kalmartrakten skickar sitt avfall och gödsel, piss m.m, vilket rötas till biogas och säljs.
Tycker det är ett intressant bränsle, mycket p.g.a det faktum att de flesta bensinbilar kan konverteras till det.
Biogas är mycket riktigt ett mycket "miljövänligt" drivmedel medan den andra komponenten i fordonsgasen, s k naturgas, inte är riktigt lika miljövänlig eftersom det är en fossil gas och mera jämförbar med bensin när det gäller utsläpp av koldioxid (ja, lite mindre utsläpp än bensin genererar den nog). Ofta är väl fordonsgasen, såvitt jag förstått, en blandning av biogas och naturgas - i Sverige ofta runt 50/50 %.
Grattis! Var sjukt nära att köpa en likadan (svart) som fanns på blocket till otroligt bra pris men av olika anledningar så föll den bort.
Kan ångra att jag valde ett annat märke för jag gillade verkligen Seaten.
(Min bättre ?!? hälft hade stort inflytande på det val som gjordes )
50 mil senare (Göteborg - Stockholm) så har inte mitt första intryck ändrats nämnvärt men då man "uppgraderat" med en storlek från Ibiza till Leon så kommer här några tankar.
1. Infotainment. Jag älskar teknik, jag jobbar inom IT, och är älskar allt som är nytt och kul. Men just nu känner jag att man matas med lite FÖR MKT information från bilen.
Har alltid sågat alla som gnällt om menyer och touch, men förstår lite mer vad dom menar nu.
Även om jag älskar möjligheten att kunna tweaka allt från hur länge Comming Home ska vara aktiverat till navigatorröstens vibrato, så känns det lite overkill.
Jag gissar att detta är en vanesak, men när jag hoppade in i min "gamla" ibiza så kändes det nästan skönt med bara en enkel enfärgad LCD skärm för radio och bensinmätare.
2. Gas. Lite som Pi skriver så verkar det vara 50/50 som är vanligast, men det skiljer sig åt. Vad jag förstått så är en högre inbladning av naturgas som innehåller mer "energi" dyrare (man kommer längre) medans fifty/fifty är billigare men man kommer inte lika långt.
Det som gör saken lite klurigare är att man inte ser på CNG appen som jag har eller på webben vilken blandning de olika tankställena har utan först när man kommit dit.
3. Miljömupp. Jo, jag är en miljömupp....eller såhär, jag tycker om att testa nya saker och själv bilda mig en uppfattning.
Nu är ju inte gasbil något nytt direkt (med +44000 gasbilar på vägarna i sverige), men det jag gillade med TGI modellen är att den byggs i samma fabrik och serieproduceras samt att priset är hamnat på en rimlig nivå.
Just nu är det mesta trevligt, mysigt, varmt och bara sådär nyförälskad som det brukar vara initiallt vid ett bilköp.
Enda nackdelarna förutom det som ovan nämnts är.
* Mindre bagage, gastanken stjäl ca 10-12cm i höjd av bagageutrymmet vilket gör att det upplevs som mindre än min Ibiza.
* Dragkrok - Har mailat Seat som återkommit med ytterligare ett besked, den är typgodkänd för dragkrok så enligt Seat ska det fungera med drag. Har bett dom dubbel-dubbelkolla då dom gett ett annat besked till en auktoriserad verkstad och återkomma.
* Motorljud och vibrationer, jämfört med 1,2 TSI så tycker jag denna vibrerar något mer och har ett råare ljud vid gaspådrag, inget man märker under normal körning, men ändå något jag noterat.
Jag är inne på min andra gasbil, Passat, och har kört drygt 6000mil i huvudsak i Mälardalen med dem men med några längre resor.
Jag kan inte märka någon som helst skillnad om bilen går på gas eller bensin och gastanken är hyfsat stor, räcker 45-48mil i blandtrafik.
Räckvidden påverkas däremot av hur stor del av gasen som är biogas. 100% biogas kommer jag 42-45 mil på, 100% naturgas kan jag inte på stå att jag provat, vissa mackar har "Fordonsgas" av okänd blandning men priset/mil brukar bli ungefär lika, den rena biogasen är billigare. Undantaget är gasmacken i Gävle som säljer Sveriges absolut dyraste biogas, nästan 2:- mer per kg än i Stockholm.
Vid längre resor, framför allt norrut, behöver man ta reda på var det finns gasmackar för det är betydligt glesare mellan dem där, men det går att ta sig fram och tillbaka till Haparanda på enbart gas.
För övrigt anser jag att övergången till att mäta fordonsgas i kg från Nm3 enbart var dum. Man hävdar att det skulle bli lättare att jämföra med kg istället för Nm3 men en Nm3 var på ett grovt ungefär lika 1liter bensin. Jag vill primärt jämföra gasförbrukningen i färddatorn mot bensinförbrukning och då blir Nm3 enklare än att dividera kg med 0,7 hela tiden.
Tack för den infon Mr.Wheeler.
Laddad hem en app som heter "CNG FINDER" riktigt bra app ger dig kartor och aktuellt pris, samt även integrerar med telefonens kartprogram för navigering.
Måste säga att jag missat hela Nm3 grejjen, trodde mackarna fortfarande tog betalt per kg.
Jag hade helt glömt att skriva om ett missljud i bilen som jag nu lokaliserat var det kommer ifrån.
Varje gång jag körde över ett litet gupp så skramlade det till från dörrpanelen, det lät ungefär som man hade en samling gamla kassettvband i en påse innanför panelen.
Tog tag i det igår och började kolla lite närmare på var ljudet kommer ifrån och om jag ska lämna in på garantin.
Det visade sig att förra ägaren missat att plocka ut ca 100 kronor i enkronor som låg i ett lite undangömt fack med lucka nere vid vänstra sidan på instumentpanelen.
Case closed, ingen mer maracasljud vid gupp :-)
Grattis till nya bilen Benny, har bara provat nya VW Golf 1.2 TSI, då min far köpte en sådan ny i våras, infotainment systemet som finns i VW Golf med Masterspaket tycker inte jag känns overkill i alla fall, men det kanske är ett exklusivare system i din Seat Leon. Personligen tycker jag att Seat Leon är snyggare än vad VW Golf är, men det märket verkar av någon anledning vara väldigt trögsålt i Sverige. De som inte köper VW verkar välja Skoda före Seat.
Har åkt med VW Passat (gasbil) & VW Touran (gasbil) och inte märkt någon skillnad gentemot bensin motor. Det där lilla facket på vänster sida är bra för smågrejer som mynt, men det är sällan jag har använt det, finns även ett i min Audi, verkar som alla VAG-bilar har det där lilla facket under vredet till ljuskontrollen. Har helt enkelt glömt bort att det finns där, så mynt brukar hamna i askkoppen under stereon istället.
@Minimats
Nja, det är nog samma paket till Golf som det är till Leon, om inte Leonen är mer spartansk.
Det handlar nog mer om att jag ska vänja mig och gå från monokrom rödsvart till 16,7 miljoner färger samt försöka trycka undan viljan att trycka på knappar som lyser och blinkar, men är man tekniknörd så är man. ;-)
Och det är PRECIS det facket som du nämner där jag hittade extravikten i enkronor.
Gjorde en jämförelse med min fars nya A3 i helgen, och visst märks det skillnad. Fast det är klart, för 50 000 extra så ska det ju vara lite skillnad.
Lite trevligare klonk i dörrarna, mer softtouch material och skönare stolar.
En sak Seat alltid verkar misslyckas med är kvalitetskänslan i materialval interiört på dörrarna. På min ibiza så knarrar det när man tar tag i handtaget, och det är samma sak på min Leon, inte riktigt lika illa men ändå en bit ifrån Audi eller VW.
En medveten strategi eller har fokus legat på annat...who knows..!?
Benny:
Jag har aldrig suttit i Seat Leon men tycker att den är snyggare än VW Golf (utvändigt). Har bara sett en enda på vägarna så den är ganska ovanlig. Det jag dessutom gillar att den har en riktigt handbroms, gillar inte den där elektroniska som VW Golf har. En mekanisk handbroms bromsar bara på bakhjulen medan den elektroniska låser även framhjulen. För att undvika rost på bromsskivorna bak, är det bra när man tvättat bilen att bromsa från 50 km/h till 10 km/h med handbromsen, vilket förutsätter att den är mekanisk. Eller så kan man låta den vara i första låsläget och köra ungefär 30-40 km/h i 1 kilometer. Då får man bort allt skit från bromsskivorna och dom rostar inte bort.
Har suttit och provkört Skoda Octavia och den kändes överlag lite billigare invändigt än VW Golf. Kanske är ungefär samma känsla i Seat Leon? Däremot upplevde jag inte Audi A3 som lyxigare än VW Golf, utan den var lite mer spartansk. Hade första Audi A3 som var mellan 97-03, och var mycket nöjd med den. Fast blev påkörd av en dåre, så var tvungen att sälja bilen. Blev rammad från sidan och sedan smet idioten från platsen, men som tur var kom det fram en man som som skrivit upp bilens regnr på en plastpåse och smitaren kunde håvas in av ordningsmakten.
Just det där med riktig handbroms är något jag också uppskattar. Nu går det visserligen inte att stänga av ESP på ett enkelt sätt längre, så handbromssladdar är bara att glömma.
Det är intressant hur lika men också olika de olika märkena som bygger på samma plattform är.
Vissa smarta saker som Skoda och Audi har är tex en dedikerad plats för mobiltelefonen som gör att den externa antennen nyttjas för bättre täckning.
Sådant finns tex inte på Leon eller Golf.
En annan störande detalj på Leon är att man satt MDI interfacet (det som gör att man kan koppla in USB/Lightning/Apple 30 Pin) i handsfacket. Rätt meckigt när man ska byta låt på Spotify eller kanal på radio appen.
När det gäller interiören på alla 4 bilarna så skulle jag säga att Golf känns lyxigast, medans Audin är mest stilren. Jag vet att många upplever Audin som spartansk men många demobilar i hallarna är dåligt utrustade.
Audin kan ju konfigureras med hur mkt kul som helst.
Sen är jag inte helt övertygad att Audis vägran att införa touchskärm är rätt. Visserligen är menysystemet väldigt lättnavigerat, men man måste ju ändå titta ner på mittkonsolen för att veta var man trycker.
Första Audi A3 i 3 dörrars version är fortfarande en favorit, snygg interiör som sedan första Seat Leon fick ta över.
Några tankar so far....
* Avsaknad av ESP-knapp förstör det lilla nöjjet som finns med en handbromsförsedd framhjulsdriven bil på 110 HK.
* BT streaming ljud framför kabel.....BT låter ok men kabel slår fortfarande allt.
Varför kör du inte via Blåtanden, det är väl standard på Leon? är ju standard på på Octavia, dock inte på den absolut billigaste modellen.
Jag kör BT, det är bara att jag tycker det låter bättre med kabel.
BT låter inte dåligt men det känns som det är stor skillnad mellan vilka låtar man lyssnar på, sen suger ju BT rätt mkt ström så ofta vill man ändå har stöm inkopplad till den.
Jag längtar verkligen till när Carplay eller liknande system blir verklighet och man kan lägga mobilen i handskfacket och sköta allt via bilens system.
Hur kan man rengöra slangmotorvärmaren som ev. oxiderat efter många års användning. Någon som kan ge tips? det är typen som en burk med in-o utgång. Tacksam för svar
Rekommenderar alla som förespråkar gas som ett miljövänligt alternativ att titta på dokumentären Gasland. Säger inte att råolja är bättre, men gas är allt annat än miljövänligt vid upptagandet och processen kring denna.
grubban, under förutsättning att den inte innehåller aluminiumdetaljer kan du använda kaustiksoda.
Är det aluminium i den kan du prova med citronsyra eller någon annan utspädd syra.
zipfer, naturgas kanske inte är det perfekta fordonsbränslet, men problemet är att naturgas läcker ut kontinuerligt och då är det bättre att kunna ta tillvara så mycket som möjligt och omvandla till energi+CO2.
Sen har man ju möjligheten att i en gasbil köra på biogas, som dock blandas ut med naturgas.
Biogas är ju skit, bokstavligen, men bra att det kommer till användning i bilar! Håller faktiskt högre oktantal än bensin.
@ zipfer
Du har helt rätt, naturgas som vi tar upp från marken ska inte ses som något miljövänligt alternativ, däremot så är ju biogasen som framställs betydligt bättre.
Det som jag har haft svårt att få full koll på under mina veckor som gasbilsägare är hur mkt inblandning de olika leverantörerna har, det är inte helt tydligt när man fyller på gas vid pumpen.
Idag t.ex. åkte jag vägen via Sala för att fylla på gas på väg hem från Sälen, och där står det just "BIOGAS" och det borde ju då vara 100 % just Biogas.
Det blir att läsa på lite för att få lite koll på vilka mackar som just kör 100% Biogas (om någon nu gör det).
OT men ändå inte..
Dalarna....ett mkt trevligt län, älskar naturen och människorna. Däremot finns det inte en enda gasmack i länet.
Att en stad som Borlänge inte har en gasmack, men en liten håla som Sala har det blir jag inte riktigt klok på.
Visserligen så såg jag en sannolik förklaring till att just Sala har en gasmack.
Sala kör bussarna på Biogas och tankar på samma ställe som bilarna gör.
I brist på metan så fick jag möjlighet att köra på bensin och kolla hur mkt 1,4 110HK maskinen konsumerar.
Sträckan Sälen - Sala så berättade färddatorn att jag snittat 5,2 från start, och då hade jag ändå inte fokus på att köra snålt. Mkt imponrerande faktiskt.
Ibizan med 1,2 TSI på 105 HK som väger 200 KG mindre har jag aldrig kommit under 6.0 på.
Vad färddatorn visar och vad den faktiska förbrukningen är kan ju vara två helt skilda saker.
Jo, det lär säkerligen vara skillnad på verklig förbrukning och färddator.
Problemet är att verkligheten inte är på något sätt lättare att beräkna förbrukning på, speciellt inte då bensinmackarnas mätare verkar ljuga en hel del.
Men det ger en fingervisning,l mätt på just sträckan jag gjorde med bilen.
Sen kanske det inte är helt ärligt att jämföra med Ibizan som har en hyffsat körglad motor, denna motorn blir man inte direkt inspirerad att busköra med.
Nej Benny, det där att mackarnas mätare visar fel har du missuppfattat. Det finns bestämmelser som garanterar att du får rätt mängd bränsle.
http://www.sp.se/sv/index/services/petrol_station/sidor/default.aspx
Jo, jag har hört samma sak från en arbetskollega som hävdar att det är omöjligt att mackarnas pumpar visar fel.
Ändå lyckades jag tanka 51 liter bensin (enligt pumpen) förra vintern i min Ibiza som har en 45 liters tank och där jag normalt får i runt 43-44 liter(beroende på när jag tankar).
Statoils förklaring var att det även ryms bränsle i påfyllnadsröret....jomenvisst, 6 liter??
Jag lyckades tanka 42 liter på JET på min förra andra bil, VW Lupo 1.4i, men den tanken är bara på 36 liter, dessutom hade inte ens reservlampan tänds. Kålsupare JET. Snacka om att bli blåst.
Du vet väl att du vid ett sånt fall omedelbart ska kontakta bensinbolaget för utredning.
Om det kommer fram att det stämmer har bolaget begått ett lagbrott och du har rätt till skälig ersättning!
Jag har faktiskt en liknande erfarenhet när det gäller Jet, närmare bestämt Jet i Södertälje (numera Ingo).
Men där var det inte riktigt lika fel som det var hos Statoil.
I båda fallen rapporterade jag det, Jet var snabba och skickade direkt ut papper som jag skulle fylla i för att få kompensation.
Statoil däremot tittade bara på mig och drog valsen rörande påfyllnadsrör och sen att det är inte dom som sköter pumparna.
Fick ett nummer till en kille som sköter pumparna och ombads ringa honom under en vardag och berätta om min erfarenhet.
Struntade tyvärr i det men istället unvdiker jag Statoil då jag kan som tankställe.
Då var det dags för första servicen, och då man har "gratis" service till 4500 mil så blev det hos en VW handlare i närheten.
Förutom oljebyte så bad jag dom även kolla knarr/rassel från dörrarna samt uppdatera infotainment då GPS;en applikationen hängt sig emellanåt.
Oljebyte - Check (får man hoppas
Uppdatering - Check (enligt verkstad, dock så är det samma FW version som tidigare så tror dom bara gjort en reset)
Rassell från dörrsida - Inte Check, verkstaden hävdar att dom inte hör något fastän det hade räckt att sätta på radion och köra lite musik med normal bas.
Rätt kasst då Seat har en recall på detta i andra länder.
Just dörrsidor är faktiskt något som Seat alltid lyckats klanta sig lite med, det var likadant på Ibizan.
Där var det en högtalare som inte var fastskruvad riktigt och kvalitetskänslan är på både Leon och Ibiza en bit under Skoda och Golf, en medveten strategi kanske, vem vet.
Men men, i stort är jag fortfarande nöjd med bilen, och får se till att köra en annan verkstad nästa gång.
Kanske blir det K.W Bilservice vid Kungenskurva, dom ligger lite avsides men var väldigt tillmötesgående när jag var där för några år sedan.
Hur funkar gasen nu när det är lite kallare? Vart ju en riktig köldknäpp häromdagen...
@Lason1
Körde en sväng över jul när det var -20 i Sälen och jag vet att den förbrukade gas då den tog slut halvvägs till Trysil.
Bilen startar tydligen alltid på bensin, och kopplar sedan över till CNG.
Det enda jag tänkte på var att övergången till gas (som inte märks) kom först efter någon kilometer eller två, Tror att det brukar ske snabbare. Men jag kan ha fel.
Det enda jag tänkte på, efter påpekande av ett inlägg på tråden, var att det verkar rymmas mer gas i tankarna när det är kallt.
Man kan ju undra varför den inte startar på gas... Det är ju vid kallstarten det behövs egentligen, när bilen släpper ut som mest.
Ja jag kunde tänka mig det, i och med att gasen blir tätare i kyla...
Jo, jag håller med. Trodde först det var någon begränsning i bränslet som gjorde så att man var tvungen att starta på bensin. Men vid en närmare koll på hur andra märken fungerar (utanför allt vad VW heter) så startar tex Opel's gasbilar på just gas.
Enligt VW så går bilen först över på gasdrift när bilen kommit upp i en arbetstemperatur på 35 grader.
Har det någon betydelse?
Som Lason1 skrev så är det ju vid kallstart en bil släpper ut mkt skit, om man startar på gas så gissar jag att man släpper ut mindre.
Sen är det alltid intressant att få veta varför några tillverkare väljer en väg och andra en annan. Det finns sannolikt för och nackdelar med båda lösningarna.
Om inte gasen till största delen består av biogas så skulle jag kunna tro att skillnaden utsläppsmässigt kontra bensin inte är så speciellt stor.
Det är svårare att ge en fetare blandning vid kallstart med metan än bensin. Det beror på att metan har ett smalare antändningsområde med avseende på blandning mellan luft (syre) och metan. Metanen tänder helt enkelt inte om det är för lite syre i en fet blandning.
Tack för den förklaringen Mr.Wheeler, då blev det check på "lära sig något nytt varje dag" :)
@Pi
Precis som du säger så är det viktigt att det är biogas, och där belyser du en av nackdelarna med fordonsgas. Det är svårt som konsument att veta vad det är du köper. Speciellt svårt blir det då mackarna inte redovisar det på webb utan det är först när man kommer fram till macken man vet om det är Biogas...om ens då.
Jag har skrivit det flera gånger förr, men kan göra det igen.
Metan i naturgasen frigörs i ofantliga mängder kontinuerligt. Eftersom metan anses 21ggr (vissa källor antyder upp till 40!) värre än Co2 som växthusgas så gäller det att fånga upp så mycket som möjligt och omvandla till energi+CO2.
Man får inte glömma att naturgasen en gång i tiden var samma sak som vår "nya" biogas!
Slutsatsen är att man kan glömma om det är biogas eller naturgas i flaskan, huvudsaken är att man är medveten om att man gör en god miljögärning genom att köra på gas.
@ saabnisse
Du har rätt, men såsom jag förstår saken så är just naturgasen något som dom aktivt plockar upp från marken eller som är en biprodukt/restprodukt som följer med när man producerar bensin.
Det sistnämnda är ju något som jag ser att man tar hand om istället för som man gör idag, eldar upp gasen. Men att borra efter gas för att använda i bilen känns lite som vi gör idag med oljan. Kan man köra på biogas eller en restprodukt från bensin/diesel tillverkning så är ju det att föredra.
Det är ju som du säger bättre att köra bil på det än att släppa ut det i luften.
Faktum är att kunde vi ta tillvara all metangas som varje dygn produceras i naturen och som direkt går upp i atmosfären skulle vi lösa de flesta energibehoven.
Oerhörda mängder frigörs genom en smältande tundra i Sibirien, väldiga mängder produceras genom ruttnande alger i våra hav (biogas eller naturgas?), och samma sak genom ruttnande biomassa på fast land.
Jag tycker det är hög tid att sluta skilja på biogas och naturgas, båda består till största delen av metan pch även om man borrar efter den kan man göra en välgärning, miljömässigt sett, eftersom den ändå läcker ut i atmosfären förr eller senare.
Det bästa är att vi omvandlar så mycket som möjligt av gasen till energi+CO2 och det är ju vad varje bilägare som väljer gasdrift gör.
Dessa bör hedras, de är större miljökämpar än alla hybrid- eller elbilsåkare tillsammans!
@ Saabnisse.
Du har helt klart en poäng (eller flera) men jag får nog läsa på lite mer om hur själva borrningen och hur det påverkar miljön och återkomma just i den frågan. Men i övrigt så håller jag med.
Jag tycker ändå att man ska veta vad man stoppar i tanken, är det biogas så är det ju gas som sannoliit producerats på hemmaplan och då stödjer man ju den produktionen.
Så...lite övriga tankar om min Seat Leon Metan so far.....
* Automatiskt avbländande helljus..
Spontana tanken var först var "hur meningslöst är inte detta, detta kan väl aldrig fungera särskilt bra!!??"
Men det gör det, och det fungerar faktiskt riktigt bra tillochmed. Ställer man in den på medium känslighet så är den snällare mot mötande än jag själv skulle vara. Enda nackdelen är att den ibland kan vara lite sen att dra på helljuset då en bil passerat beroende på miljö.
* Lane Assist.
Samma tankar som ovan samt "Jag kontrollerar bilen, bilen ska f** inte kontrollera mig"
Men faktum är att även detta fungerar bra, och om sanningen ska fram så har den lite snyggt klivit in och korrigerat mig när man ligger på motorvägen och inte riktigt är med.
Sen ser jag andra fördelar som att den uppmanar föraren att blinka så fort man "kliver över" mittlinjen på tex en motorväg, eller ska köra om.
Kanske inte är helt övertygad om lane assists förträfflighet på vinterväglag dock, känns som den ibland korrigerar lite väl aggresivt som skulle kunna orsaka en sladd.
* Seat och deras medvetna designmissar för att verkligen framstå som billigare mot tex Golf och Audi.
Seats svaghet på mina 2 sista bilar är dörrsidor, interiört.
Och denna bilen är inget undantag, vi pratar lite tunnare plast och nu är den delad i 2 delar, vilket gör att dessa 2 delar rör sig emot varandra och knarrar och knakar.
Nu finns det en åtgärd från Seat som korrigerar detta, självklart gör detta inte att plasten i dörrarna blir tjockare utan men man slipper knarr.
Synd bara att DinBil i Södertälje inte brydde sig om att kolla detta och fixade detta när jag hade den på service.
Kanske ska ge VW i Eskilstuna en chans och se vad dom går för, dom kanske har bättre koll.
Visst har gasen lägre CO2 utsläpp än flytande bränslet även om det bara är naturgas läser man här.
http://www.miljofordon.se/fordon/miljopaverkan/sa-raknar-vi-miljopaverkan
Sedan kan man räkna ut hur mycket egna bilen släpper ut när man vet hur mycket gas ens bil tar.
Då var det dags för en liten (eller stor textmässigt sett) uppdatering.
Den där ödmjuka approachen och prat om förtroende verkar inte ha letat sig ner till verkstäderna ännu är min spontana känsla.
Men det kanske bara gäller kunder med dieselmotorer ;)
Bilen (Seat Leon TGI) har rullat strax under 3000 mil och det är dags för service nr 2 och lite smågrejjer som behövs fixas.
Inga större saker men ändå störningsmoment som behövs åtgärdas och där en del är "kända" problem, något också servicekillen bekräftade då vi stämde av på telefon.
Som vanligt så blir man trevligt mottagen på Audi Södertälje, tror killen heter Peter som brukar ta emot och han upplevs som seriös och vet vad han pratar om.
Förutom vanlig 1500 mils service så fanns 2 övriga åtgärder.
1. Fixa skrammlande/knarrande framdörrar (vanligt fel på de första årsmodellerna av Leon, åtgärd finns beskriven) som även påpekades när jag gjorde 1500 mils service. (påpekades på förra servicen men åtgärdades inte, då det blivit lite värre så hoppades jag på att det skulle fixas denna gång).
2. Fixa GPS där SD kortet tappar kontakt emellanåt och måste tryckas ur och sättas in igen.
När servicekillen ringer (ej samma kille som tar emot på Audi mottagningen) så säger han att bilen är klar och att den är bara att hämta.
På frågan om de övriga åtgärderna är korrigerade så får jag verkligen dra ur svaren från killen i andra ändan på telefon.
Förutom ett totalt ointresse att hjälpa till eller försöka förklara och en arrogans som det var länge sedan jag upplevt så hävdar killen att "det sitter fel SD kort i GPS;en" och att jag behöver köpa ett nytt SD kort mer rätt reservdelsnummer.
Nu är det så att man kan köra ett tomt SD kort och ladda ner kartorna på nätet till Seat via deras hemsida, men killen hävdar ändå att det är fel reservdel som sitter i och att han hört talas om folk som försökt sig på att uppgradera på nätet och att det sällan blir bra.
Försöker förklara för mannen att "det är ju så Seat vill att man ska göra, man laddar ner filen på nätet och uppdaterar själv".
Men killen ger sig inte och ber mig kontakta DinBil Göteborg för att dom sannolikt satt i fel SD kort från en annan Seat bil eller något liknande.
Att felet är intermittent spelar ingen roll, det är fel SD-kort och så var det med det.
Detta samtal pågår i en 5 minuter där svaren ofta blir lite svävande att "joo jaa, men så är det" blandat med "mmmm, jo jammm"
Försöker få honom att förstå att det inte finns någon rim och reson i att jag skulle bytt kort, att det är en seatlogga på kortet och att det inte är någon vinst att göra det då kartorna ändå kan laddas ner gratis, men han vägrar ge sig. "Du har fel SD kort, och det täcks inte av garantin, du får köpa ett nytt"
Ok, vi lämnar GPS problemet....
Så till dörrarna..
Precis som sist så har ingen åtgärd gjorts fastän dom är bekanta med problemet.
Jag försöker förklara för honom att det är andra gången och även här möts jag av ett "mmm, jo ja men servicekillarna dom hörde inget skrammel"
Efter mkt svamlande där jag säger att "Det finns en åtgärd och det finns inget mervärde för mig att ni stoppar i filtmaterial i dörrarna, förutom att dom knarrar mindre och jag slipper irritera mig på det under långfärd" så säger han stönande att "jaja, vi kan väl behålla bilen och riva ner dörrarna och chansa lite och trycka tid lite filtmaterial här och var om du vill det"
Ärligt talat....hur bemöter man sånt här?
Vet att det kanske låter som petitesser men bilen är lite över ett år gammal.
Visst jag kan byta serviceverkstad som ligger ytterligare några mil bort, men tycker ändå att DinBil som ägs av VW borde bry sig lite mer.
Är riktigt nöjd med bilen förövrigt och kombinationen av att kunna köra hyffsat miljövänligt (biogas) och ändå komfortabelt till en billig penning är något jag brukar lobba för.
Har varit inne på att byta den mot en A3 g-tron för att få dragkrok och rails men jag vet inte om jag har så mkt lust att stödja v.a.g i fortsättningen.
Vi får se var detta slutar, har inte hämtat upp bilen än eller pratat med killen som tog emot bilen.
Återkommer med en statusrapport efter jag hämtat bilen.
//Pastorn
Låter som VAG härnere...
Vänta tills garantin går ut, då ska du nog se på tusan att dom minsann hittar ett dyrt fel!
Funkar det bra med gasen ännu? Vad blir milkostnaden jämfört med bensin?
Det där bemötandet påminner om en verkstad i Akalla.
Tacka vet jag Möller Bil Uppsala!
Då får jag vara lite motpol för hittills har jag bra erfarenhet av Möller-verkstan i Västerås. Och det känns som att kundmottagarna gått nån form av "charm-kurs" för kundmottagandet har hittills varit helt OK - liksom servicekostnaderna och de få reklamationer jag haft.
Ska jag vara helt ärlig så har jag inte räknat milkostnaden på gas utan bara förutsätter att det blir lite billigare med gas. Varför det just blev en biogas bil hade mer med miljötänk än ekonomi att göra. Tror dock att det är fortsatt billigare med gasen än med bensin och har nog kört 95% av mina sträckor med gas som bränsle.
Överväxling från gas till bensin går obemärkt de gånger man har tomt i gastanken osv, och den kör alltid på gas om det finns.
Kul att höra om Möller bil, det finns en verkstad i Eskilstuna. Kanske skulle slå dom en signal och höra om dom kan hjälpa till.
Har haft en halvsval upplevelse av Möller Bil tidigare men det var 2011 och ingen av de ställen som ni nämner.
Benny - det beror nog till stor del på vilken kundmottagare man råkar träffa på. Har haft olika upplevelser av VW-verkstan i Västerås när jag tidigare kört VW - vissa kundmottagare var väldigt tillmötesgående och problemlösnings-orienterade men nån enstaka precis tvärtom. Men det är ett flertal år sedan nu. Hade bl a en Passat -97 (den då nya modellen) så jag har fått min släng av sleven med VW-problem men dessa år var det en synnerligen serviceinriktad kundmottagare (samma jag vände mig till hela tiden) i verkstan så trots ett flertal reklamationer så kände jag mig inte misshandlad av verkstan och de ställde alltid upp snabbt och utan att på nåt sätt "bråka".
Pi, du nämner ett magiskt ord som lös med sin frånvaro idag och det är"lösningsorienterad".
När man själv får ställa frågor och avsluta med "låter det realistiskt?" eller "Kan det vara såhär att...?" och tvinga sig själv att vara tyst några sekunder för att se om någon kan utveckla "hmm, joo, ja men så är det kanske" så inser man att vi alla inte är stöpta i samma problemlösarform.
Ska se vad kundmottagaren jag pratade med och som även hanterade min Ibiza tidigare säger imorgon, hatar att behöva gå högre upp i hierarkin och behöva ödsla tid på arga mail och telefonsamtal.
Tror även det diffar på Möller och DinBil då DinBil ägs av VW och dom antagligen känt sig odödliga fram till....precis nyss.
Jag köpte min bil av Möller Eskilstuna, men har inte varit där sen dess. Att köpa bil av dem var en barnlek jämfört med att försöka få en offert på samma bil från Din Bil.
Jag åker sedan 5år Passat Ecofuel och milkostnaden är just nu c:a 7,65 för gas och c:a 9,02 för bensin.
Ur pumpen kostar gasen (BG50) 15,92/kg vilket motsvarar 11,41/Nm3. 1 Nm3 (normalkubikmeter) skall motsvara en liter bensin men det stämmer inte riktig, 1Nm3 gas (BG50) motsvarar 1,07L besin i praktiken.
Men, gaspriset och förbrukningen varierar beroende på hur mycket biogas det är i fordonsgasen, ren biogas (BG100) är billigare men innehåller mindre energi och bilen drar därför mer ren biogas.
För övrigt kan man undra varför man valde att byta enhet från Nm3 till kg på pumparna.
Enligt informationen på pumpen så är det för att det skall vara lättare att jämföra och att de flesta bilar använder kg. I de flesta bilar kan man ställa om mellan Nm3 och kg och vanligtvis jämför man med bensin och då är Nm3 enklare.
Bra info Mr.Wheeler.
NM3 var före min tid så är bara van vid KG, men samtidigt så har jag inte tänkt så mkt på det, man måste ju tanka och har bara förutsatt att Biofas/fordonsgas är ett något bättre alternativ än Diesel och Bensin. Men alltid kul att veta att det fortfarande lönar sig att köra miljövänligare.
Jag upplever lite att Biogasnätet inte byggs ut i lika stor utsträckning längre, känns som el har tagit över och allt krut läggs på det. Lite trist men kanske en naturlig utveckling då det finns fler elbilar och infrastrukturen redan finns.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.