En tråd vi kan släpa upp när det hänt nått i trafiken vi vill berätta, utan att öppna en ny tråd för just den händelsen.
Åkte på E4/E20 söder ut mellan Sth o Södertälje i morse, 3 filer och ganska tät trafik, men det rullade på i 100.
När man närmar sig Södertälje blir högerfilen avfart, en bil som ligger där kommer plötsligt på att den ska rakt fram, slår på blinkersen och svänger i samma rörelse, utan att notera att det ligger en bil bredvid. Den bilen väjer ut åt vänster, där kommer en bil i 150 som får tvärnita, bilen bakom i mittenfilen tvärnitar också, bilen som bytt fil väjer tillbaka, där har en taxi sett sin chans att komma förbi men får tvärnita när bilen väjer tillbaka, en lastbil bakom taxin får göra samma sak. Vet inte varför, men bilen som väjde ut till vänster ställer sig också på bromsen, så plötslig är det helt stopp på vägen, och jag hör hur det bromsas längre bak.
Men inget hände och sakta rullar det på igen, men det var milimetrar från en masskrock.
Huvudansvarig var givetvis bilen som bytte fil utan koll, men om övriga hade haft lämplig avstånd till farten, och en bil inte hållt 150 när övriga höll 100 i den täta trafiken, hade det inte behövt vara så nära en krock.
På hemvägen kom jag ikapp en bil med släp, en XC70 med en Renault Trafic på släpvagnen !!!!, Den låg i mittenfilen då släpet började svänga/vobbla, det var nerförsbacke, såg hur bromsljusen tändes, men den vobblade bara mera, bil och släp var över i båda höger och vänster, for fram o tillbaka som en handske, men slutade innan det gick helt över styr. Jag körde försiktigt om ekipaget, och till min förvåning såg jag att föraren satt och pratade i telefonen, inte mot örat, utan höll telefonen framför munnen och pratade väl troligtvis med högtalarfunktionen.
Kommentarer
Det finns en särskild plats i helvetet för de som inte sänker farten vid vägarbeten!
Heder till dig Optimus!
Det är intressant att se hur människor är och agerar. Tänker då på däckskifte till vinterdäck, jag har två däckskiftesanläggningar(Däckskiftarna) som jag brukar passera på dagarna. Det har varit otroligt lugnt på dessa anläggningar under flera veckor, lite sporadiska mindre köer på 4-6 bilar men inget att rapportera om. Men idag(dagen före snön skall falla i Sthlmtrakten) är det super långa köer som sträcker sig runt mer eller mindre hela parkeringsplatsen där anläggningarna finns. Jag tappade räkningen över hur många bilar det fanns i kön, men det var många riktigt många. Varför väntar man in i det sista. Skönt att passera med vinterdäck på bilen och titta på dessa människor....
Det är väl samma personer som väntar till sista stunden med att deklarera också...
Skönt att dom dubbfria är på sedan en månad 😂😊
Jepp, som vanligt bytte jag i början av oktober, närmare bestämt 3:e oktober i år. Inte en bil i kö 😁
Då är det väl den här veckan som det står bilar på motorvägen med avsaknad av ett hjul.
Samma här, har nog haft på dom dubbfria i över en månad. Känner ingen anledning att vänta på att köerna startar när man ändå kör utan dubb.
101 mil nonstop igår, förutom att tanka en gång.
Tog inlandsvägen med risk för stökigt väglag utmed kusten, tog lite längre tid.
Nära nog ingen trafik alls, blev omkörd av 1 bil på hela resan !!
Berömmer Ford igen för en utmärkt stol i Transiten att sitta i länge. Klev ur som inget hänt efter 12 timmar.
Bytte torkarblad för första gången på 14" mil....blev en viss skillnad.
Ja Norrlandskusten upp till Piteå är riktigt stökig dom senaste dagarna 😂😊.
Från noll snö till halvmetern.
Det gillas så länge inte skiten töar bort.
Det är väl så att yrkes bilar ofta har bra körställning, men inte alla.
Jag har kört mycket caravelle/transporter och där var det likadant.
100 mil Göteborg / Norrland utan minsta tendens till krämpa.
Husbilens Fiat ducato kör jag helst inte mer än hälften innan det känns. 😊
Har en resa Sth- Skellefteå i minnet, en Peugeot Partner, i Sundsvall fick jag rulla ut bilen p.g.a ryggskott.
Tillverkade en farthållare med en elkabel från gaspedalen och en ögla som fästes runt ciggtändaren, så jag iaf slapp hålla foten på pedalen hela tiden.
Fullastad bil med 90 hk diesel, så man hade iaf pedalen o botten mest hela tiden.
Jag har senaste året några gånger noterat en Skoda Roomster som framförts väldigt dåligt i trafiken, särkilt när jag sett den kvällstid.
Vinglat på vägen, bromsat utan anledning, ofta vid möte mm.
I kväll var resan slut, bilen hade gränslat en mittrefug, fällt 2 stolpar och sen kört över mötande fil och ner i diket.
Jag hoppas polisen kollar föraren ordentligt innan den släpps ut i trafiken igen.
Jag funderar på om jag kan kontakta polisen och berätta mina noteringar om den bil som nu låg i diket.
Kan man göra det ??
Ska man bry sig om sånt ??
Rikard,
Jag har ringt några gånger när jag sett såna, men aldrig i efterhand.
Kötrafik ca 50km/t på 70väg i måndags morgonrusningen ca 07:30
En Polestar 4 körde om mig i rasande fart och slängde sig in i kön PÅ FEL SIDA = fick tvärnita. (kan körde förbi på höger sida i bussfilen)
Tutade på honom...varav han gasade upp och sedan då jag fått upp farten...tvärnita. Detta upprepades 2ggr.
Har hans regnummer.
Mogna medelålders män i bil med stor effekt.
Inte kan du väl tuta på en sådan vägens riddare som äger asfalten du färdas på och står över lagen. Troligen en diskret företagslogga på sidan av bilen vars förare troligen skulle till ett viktigt möte…..
Ja, det var nog därav de tidigare populära reklamstripesen i bakrutan försvann på förmånsbilar. Ingen vill ha företagsreklam på sina bilar, då tvingas de ju köra försiktigt annars blir det dålig reklam. Det har inte hantverkarna fattat ännu, de kör som biltjyvar och så tror de att man ska ringa dem och lägga order för ett uppdrag. Konsekvenstänk-----inte mycket!
Höll på att köra in i bilen framför här om dagen.
Förvisso sakta i kö, men plötsligt stod den still utan att jag reagerat.
Det visade sig att den saknade bromsljus.
Nyare för mig okänd farkost utan märken på bakluckan, gissar Kinesisk elbil då den hade hel ljusramp bak.
Jag stannade vid en returstation idag och reagerade på att en kille stod där med motorn igång när han lämpade sopor i containrarna. Det var -11° så snudd på förståeligt. Han var klar några sekunder före mig så jag hamnade bakom honom i några km. Plötsligt slog naturen tillbaka och den tredje hjorten som sprang över vägen fick en dask i baken av hans bil. Jag såg att den virvlade runt och sen sprang iväg.
Han skulle lösa det med viltvårdare och markering.
Jag var nära att klippa en hjort på 55an mellan Enköping och Strängnäs för några veckor sen, den stod mitt på vägen och uppenbarade sig när jag slog på helljuset efter ett möte (mötet verkade inte ha sett hjorten den just åkt förbi) Trodde först det var en ren då jag veckan innan varit i Lappland och hade renar i färskt minne.
Hjortens kompisar, gissningsvis 10-15 st stod bredvid vägen.
Noterade i går kväll att man plogar i Sörmland men inte i Stockholms län.
Åkte ToR Stockholm-Strängnäs, från länsgränsen strax före Mariefred var det fint plogat på E20, åt andra hållet från länsgränsen till Södertälje var det inte plogat alls trots att det snöat i runt 10 timmar.
E4an hade spår av att den plogats tidigare.
En långtadare hade smackat in i bropelare vid Botkyrka.
Plötsligt händer det.
Jag såg Sicilienpolisbilen stoppa en idiot som körde med svarta bakljus och dlr på fram när det var mörkt ute.
Första gången jag upplevde det.
Dlr mitt i natten är iofs ingen ovanlig syn men ändå.
Plötsligt händer det.
Jag såg Sicilienpolisbilen stoppa en idiot som körde med svarta bakljus och dlr på fram när det var mörkt ute.
Första gången jag upplevde det.
Dlr mitt i natten är iofs ingen ovanlig syn men ändå.
Är du på Sicilien idag mso1000 ? Är polisen där mera på hugget menar du ?
Var i Linköping idag och ett hemskt väglag. Igår snöade det sedan regnade det och sedan snöade det igen och temperaturen föll nedåt -10 grader. Idag ymnigt snöfall och blåst. Isbalkar, spårigt och halt som fan. Mina medtrafikanter skötte sig perfekt, oftast och även de som körde på friktionsdäck blev varnade genom sladdning i rondeller och de fick direkt sänka hastigheten, om de ville vara med i trafiken. Såg inte en enda dikeskörning på 10 mil, så det är väl ett ganska gott betyg till östgötarna idag.
Civila polisbilen 😂
Och med det menar du polisbil i Umeå eller på Sicilien modell Fiat?
Efter att kört runt en heldag i Sthlmsområdet med sonen för att kolla på en beg bil, han letar efter en Mercedes A-klass eller BMW 1-serie, kan konstateras att det är inte bara elbilar som är dyra. Fossilbilar är ju snart ikapp prismässigt. Idag kan man inte gå in hos en BMW- eller Mercedes-handlare och fråga efter en beg 1-serie eller a-klass för 200.000-230.000kr(som är gränsen för sonen). De har inga sådana bilar längre, man blir helt enkelt hänvisade till Riddermarks, AutoHero, Kamux eller andra helt för mig okända bilfirmor. Beg bilar hos märkeshandlare som dessa kostar idag minst 250.000 och uppåt, lite sjukt faktiskt. Årsmodellsmässigt finns knappast någon bil från 2018 och nedåt hos dessa märkeshandlare.
Det såg kul ut att vara elbilsägare i Malung under helgen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/enorma-koer-for-elbilsladdning-i-malung
Mer korkade elbilsägare, dom har haft en vecka på sig att ladda sina bilar innan hemfärden.
Ikväll höll jag på att frontalkrocka nån km från där en kvinna dog i en liknande situation nyligen.
Det var snö i luften och jag åkte på 55:an från Enköping. Plötsligt gör en mötande taxi en omkörning. Hade jag inte gått ut på vägrenen hade det varit klart.
Befinner mig i Marrakech Marocko.
Vet inte var man ska säja, men de kör inte bil, moped, åsna eller vad de nu åker på, som vi gör i Sverige, alla ska före alla andra samtidigt.
2 gånger under transfer resan på 3 km hade föraren krig med andra blister, de prejade varandra, skrek, tutade o spottade.
Mest imponerande är alla hästar o åsnor som inte bryr sig ett dugg......de är nog vana.
Kul med kulturkrockar! :) Vi är välsigt beskedliga i trafiken här uppe i norden.
Mexiko var med ett väldigt intressant land att köra bil i.
Jag älskar att resa, och i stort sett varje resa så hyr jag bil för att ta mig ifrån turistorterna och få se och uppleva så mycket mer av platserna man besöker. Och just bilkörningen i sig i olika länder runt om i världen är en stor behållning för mig då det är så olika.
Jo, vi har just bytt Riad till en lite utanför staden och funderar på om vi ska hyra bil, i stan eller på ringen runt den vill jag inte köra, eller rättare sagt ansvara för en hyrd bil.
När vi i morse åkte taxi var det 5-6 bilar i bredd runt de 3 filiga rondellerna, och givetvis några mopeder mellan bilarna.
Studerat bilar när vi varit ute o gått, det finns inte en enda bil som inte har skrapmärken, även fast bilparken är ganska modern.
Igår fick vi bevittna ett slagsmål. En lastbil/biltransport stannade för att beslagta felparkerade mopeder, vi fick en show på en halvtimme från första parkett på vår restaurang.
Föraren, medhjälparen, mopedägarna och några poliser vevade hej vilt.
Dramat slutade med att mopedägarna fick gå hem, poliserna vann.
Annars så kör och parkerar man mopeder precis överallt.
Centrala Marrakech är som gamla stan i Stockholm, men med 10.000 mopeder, 2t röken ligger tät och är besvärande
Ja, fy fasen, sjukt läskiga situationer när man möter en omkörande bil. Var med om en liknande historia uppe i Härjedalen på RV84 en vinter för några år sedan. Den vägen har en del dolda svackor och farliga krön om man säger så...
84:an… där känner jag nästan varje krön, kurva och ren… 😊
Igår såg jag en kul sittställning.
Kvinnor som har rattkransen vid munnen är inte ovanligt, men det här var en lång man som låg i 80 på motorvägen (120) i en Tiguan
Han hade hakan över rattkransen !! hängde framåt kutryggad, med en knallröd stickad mössa på huvudet.... kanske drog det från defrostern då han i princip hade huvudet mot rutan ??
”Biltrafiken ökar, men inte cykeltrafiken. Därför föreslås nu hårdare tag för att göra bilen till ett mindre aptitlig alternativ. Det handlar om att minska framkomligheten i Göteborg, sänka hastigheten och göra parkeringsplatserna både dyrare och färre.
– Det ska bli så jävligt som möjligt för bilisterna, säger Hampus Magnusson (M)”
Intressant hur nära till hands politiker har att göra ett alternativ sämre/mindre attraktivt när de vill ändra ett beteende. 99 gånger av 100 gör man det istället för att göra ett alternativ bättre.
Det är häftigt att betala skatt.
Det har man redan gjort här i Stockholm.
Jag var upp på Söder i helgen, höll inte på att komma där ifrån p.g.a avstängningar.
Mitt ärende, släppa av min gamla mamma på en adress resulterade i att jag nog åkte en mil på Söder innan jag kom därifrån mot kanske 500 meter som tänkt.
På Östermalm har de infört en ny P taxa, att stå ett dygn kostar mer än att stå i ett garage mitt i centrum, närmare bestämt 680:- och det kostar så dygnet runt alla dagar i veckan.
Nästan alla 2 filiga gator, och även vägar i utkanten är ommålade till en fil.
Det finns vägar där man tagit bort en fil bara för att, den är inte ommålad till bussfil eller cykelbana. Det finns separat cykelväg, och det går ingen buss där.
Man har bara sträckat filen med långa köer som resultat.
Fenomenet att försvåra för bilisterna med smalare gator, ta bort filer, fler vägbulor och göra det dyrare och gäller nog dom flesta kommuner.
Dubbel filer blir cykelbanor och bilarna får stå i kö dubbla tiden.
Det är miljö tänket som inte alltid blir så bra och genomtänkt. 😥
Som lantis undrar man, varför stockholmare envisas med att sitta i sina eviga bilköer varenda dag. Finns det inga andra alternativ?
Ja alltså om man får köra dubbelt så långt för att det är avspärrat så blir det ju knappast miljövänligt. De flesta har inte elbil ännu, så ökade utsläpp blir resultatet av detta vansinne.
Kollektivtrafiken fungerar tyvärr inte överallt i Stockholm även om den är bra där den fungerar.
Bor man efter tunnelbanan skulle jag nog använda den väldigt ofta.
En lantis som provat😂😊
Japp. I Gbg går all kollektivtrafik på markplan vilket gör den långsam och känslig. Jag cyklar gärna när det är fint väder, men här regnar och blåser det typ 300 dagar om året så det kommer aldrig bli en cykelstad i någon större utsträckning.
Bilinfrastrukturen är redan en katastrof, ändå vill folk ta bilen. Att en politiker uttalar sig på det här sättet om så många av väljarna är oerhört respektlöst.
Nu bor jag inte i Stockholms kommun längre, men jobbar där. För mig är kombinationen 2 km promenad, 20 min buss, en halvtimme tåg, 10 minuter buss och en km avslutande promenad krångligare än 40-45 minuter bil. I morse tog det förstås en timme, men det var ju flera millimeter snö på vägen.
Det märkliga tycker jag är att för ett antal år sedan hette det att begränsa biltrafiken i city-kärnan, förbättra luften. Jaha, och nu när antalet elbilar blir fler så blir luften bättre, ändå ska de försvåra för biltrafiken. Är det bara för att, eller vad är det frågan om.
Ja jag tror att det är "bara för att".
De vill helst inte se bilar alls, ska bara vara gående och cyklister.
Ibland förstår jag inte politiker, å ena sidan vill de begränsa biltrafiken i city men samtidigt vill de inte bygga kringfartsleder utan bilister tvingas att ta sig igenom city för att nå andra sidan av stan. Det fattar inte jag riktigt. Många politiker säger att kringfartsleder genererar ökad trafikmängd, ja vad är det för fel på det? Då kör ju bilisterna runt stan/city och därmed sjunker mängden bilar i city. Men jag kanske har helt fel.
Ser ju bara där jag bor, måste åka in till city först innan jag kan ta mig till andra delar av staden eller ut i övriga landet. Politikerna har käbblat i åratal om en kringfartsled, som aldrig kommer till stånd p.g.a att majoriteten av politikerna tror att den ökar trafikmängden. Jag frågar mig igen "vad är det för fel på det". Måste det vara fel på en ökad trafikmängd, huvudsaken borde vara att trafikmängden åker på rätt kringleder och inte behöver in genom city "bara för att" komma vidare.
Göteborgstrafik situation är ju ett tragiskt kapitel.
Det var nyligen uppe i media då nån influenser från huvudstaden varit en kort sväng till Göteborg och dömde ut stan totalt trafikmässigt. Det låg nog lite i det hon sa men det blev ett jädra liv och till slut uttalade sig nån trafikplanerande politiker att "det kommer bli kaos i några år" (Göteborg var ju på väg att bli "storstad") 😁🤣
Cykelbanorna är ju livsfarliga i Göteborg. Hör dagligen mina kollegor som cyklar genom stan hur många farliga situationer som uppstår. Hörde nyligen om en dåre på cykel som bytte riktning i hög fart nedför gibraltargatan och det slutade i en krasch utan motstycke. Ingen dog men händelsen inkluderade brutna revben, skrapsår och skadad egendom för tusentals kronor. Vad gjorde gubben? Talade i telefon samtidigt som han cyklade. Historierna kan göras många och långa. Själv skulle jag aldrig våga transportera mig på en cykel i Göteborg, det är med livet som insats. Det cyklas mot trafiken, på fel sida av refuger, på gångbanor, gärna utan belysning eller reflexer. Att säga att det är en utmaning att upptäcka dessa kamikazecyklister är årets understatement men, det är vanliga människor, med det gemensamma att alla verkar vara utrustade med starkt dödslängtan?
Tycker de kan förbjuda biltrafik i innerstaden. Helt, då kan vi släppa detta och politikerna kan göra livet surt för nån annan istället Nån säger att "då dör stadskärnan och det blir en spökstad".
Så vad är det nu då? Att parkera en bil i stan några timmar en kväll är hundratals kronor. Tillgängligheten är som redan avhandlat noll. Få eller ingen åker in till stan och käkar eller går på bio under sådana förutsättningar.
Även om "centrum" är krångligare med bil i stora städer så är trenden samma överallt känns det som. Folk klagar på butiksdöden i centrum, men det är ju för att det är för krångligt att ta sig dit och att hitta en parkering och priset på parkering. Nej då åker man hellre till ett köpcenter med massor av gratis parkeringar. Varför åka in i centrum? Låt centrum dö om inte polikerna förstår bättre.
Håller helt med dig i allt du skriver. Deras resonemang är så otroligt korkat för uppenbarligen så minskar inte trafiken genom att göra framkomligheten sämre, Göteborg är ett lysande exempel på att de som kör bil kommer köra bil ändå, trafiken blir bara extremt ineffektiv. Staden skriker efter en förbifart.
Det som faktiskt kan minska trafikmängden är tex bättre kollektivtrafik(som också hade mått bra av en förbifart för bilar), men då måste man tänka om helt i Göteborg. Men det är ju lättare att sabotera för bilister så man tar den vägen istället och låtsas som att det gör någon nytta.
Jag bor inte i Göteborg och har inte varit där mer än typ 6 gånger i mitt liv varav 3 har varit med jobbet. Men det jag tänkt på varje gång jag åkt dit är hur krångligt det är att köra in i stan.
Visst, storstad är storstad med den trafik det innebär, men Stockholm är enklare. Trots att jag kört med GPS så lyckas jag köra fel. Är så många broar och avfarter att även om GPSen säger att ta avfarten om 400 meter så finns det en annan avfart om 500 meter och det är den man ska ta. Är lätt att man tar den första då.
För mycket hit och dit broar hit och dit och det ena och det andra. Stockholmkan vara lurigt också med alla tunnlar där man kan bli lurad av GPSen, men Göteborg har varit värre för mig. Speciellt i tider då det byggs om.
Idag låg jag bakom två bilar som höll ca 65km/tim på 70-sträcka. Tyckte att det var jäkligt lite utrymme mellan bilarna så först undrade jag om bil nr2 skulle köra om bil nr1. Men det var för många kurvor på vägen så det kan inte stämma tänkte jag. Då såg jag att bil nr1 bogserade bil nr2, i 65 km/tim. Lite längre fram så svängde de glatt ut på en motortrafikled, jag fortsatte rakt fram så jag såg aldrig hur de agerade på motortrafikleden. Ett tag funderade jag över om jag skulle slå en signal till Polisen eller ej, men det blev aldrig av...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.