Det är lång startsträcka att byta bil (för en del). Familjens finansminister har länge tyckt att nuvarande bil är den bästa vi haft, och byta ut den är således helt onödigt. Men nu har hon av medicinska skäl tvingats sluta med bilkörning, så hennes veto har mist mycket av sin relevans.
Så vid vår körning till mataffären svängde jag resolut in till Hyundais ÅF, och bad om en provtur av en i20. Efter den körningen tystnade protesterna, och det blev en affär på en i20 1.0 T-GDI 7DCT Essential 120HK. Bilen är från 2022, har gått 760 mil, varit leasad till firma under ett halvår 2023, och därefter varit demobil hos Hyundai. Priset? 209 000 kr...
Efter 10 år i en Toyota MPV, är det alltså dags för något annat. Hyundai i20 håller samma storlek som vår förra Verso-S, men är bil i normalhöjd i B-segmentet. Lättare att svänga runt med i vårt trånga parkeringsgarage, och för övrigt en precis lagom bil för två. Mycket nya finesser har dock tillkommit i nyare bilar, och lär ta sin tid att lära sig. Jag lyder dock Snoids uppmaning att läsa instruktionsboken, den blir nya kvällslektyren!
ViB:s forum är ju numera de facto ett forum för elbilar, men jag ville ändå tränga mig in här med att medlemmar fortfarande köper ICE-bilar.
Kommentarer
Grattis till nya bil, och den största motorn 😉
I20 är en synnerligen trevlig och ”prisvärd” bil.
Man sitter bra och det är gott om plats även för färdigväxta.
Sonen hade en N-Line med den motorn, en riktigt pigg krabat som även var snål på soppan och riktigt kul att köra med sportchassiet som var på den.
Såklart man fortfarande kan köpa begagnad fossilbil om man vill.
Det jag iaf har vänt mig emot är de som har möjlighet att välja en elbil, men ändå sätter en ny fossilare på gatan. Det anser jag hål i huvudet 2024. Men finns ej den möjligheten, självklart för tusan, köp hellre en begagnas fossilare än en ny. Den begagnade är ju redan i trafik och kan lika gärna användas då.
Lycka till iaf, hoppas ni kommer att trovas med den. Själv tycker jag dock oftast att Kias motsvarande modeller är attraktivare än Hyundais men smaken är som bekant, väldigt bred hos en del. :)
Grattis, alltid kul med nått nytt.
Lillbrorsan har kompletterat sin Toyota Verso med en i20 och enda problemet är att leder i framvagnen har haft oväntat kort livslängd. Jag tror att det är deras bostad som är för långt från asfalt.
Lycka till!
Grattis och välkommen i Hyundai-klubben!
El-bilen är ff en dinosaurie i bilvärlden .. Jag tycker det är hål i huvet att köpa en sådan för vad en villa kostar i bygden och den är osäljbar 7 år senare.
Så ... med all respekt .. Mos i hättan 🤠
Grattis till nya bilen 40-talaren 👍
Därav ett begränsat intresse från min sida numera. Men grattis till bilen!
Grattis!
Grattis till nya bilen.
Grattis till nya bilen.
Grattis!
Lite uppdateringar om min "nya" i20: Från början hördes ett resonansljud i låga farter. Jag kollade däcken, och de hade 2,7 bar på alla. Rätt däckstryck på i20 ska vara 2,35 fram och 2,15 bak. Efter justering av trycket försvann resonansljuden. Originaldäcken Michelin Primacy 4 hör dock inte till de tystaste däcken. Man kan tycka att bilfirman ska kolla sånt innan leverans till kund. De nöjde sig med att tvätta bilen...
Det medföljde nya vinterhjul, och jag hade inga synpunkter då på däcksfabrikat, eftersom det blir så lite vinterkörning numera. Jag var inställd på billiga kinadäck, men det var faktiskt fyra Goodyear premiumdäck. Ibland blir man både förvånad och glad..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.