Vi Bilägares forum

Blinkersanvändning i allmänhet och i samband med rondeller

Blinkersanvändning i allmänhet och i samband med rondeller

Jag visar nästan alltid, i god tid, vart jag ska köra - INNAN - jag kör in i en rondell. Dock, vägrar jag att "blinka ut ur rondellen", och känner mej som en lagbrytare - ibland. Mitt förnuft grundar sej ifrån 1949 - kan det vara en ursäkt ?
NU - har jag läst en tysk artikel på nätet - och jag ser numera "Ljuset i Tunneln" !
Här är länken:
http://www.der-postillon.com/2016/05/mittelblinker-geradeaus.html

Med vänlig hälsning från en trogen prenumerant ( 931242 ) sedan 1973.

Uppdaterat: 2017-05-28 00:14

Kommentarer

Att blinka ut ur en rondell är ett lagkrav och att blinka inne i dem för att visa vart man ska är sunt förnuft.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

EXAKT John. Att blinka ut ur en rondell är ett lagkrav och att blinka inne i dem för att visa vart man ska är sunt förnuft.

Uppdaterat: 2017-05-28 05:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

http://www.der-postillon.com/2016/05/mittelblinker-geradeaus.html

Förefaller vara ett senkommet aprilskämt!

Att blinka vänster i en cirkulationplats gör man endast om man ligger i höger körfält och av någon knepig anledning vill byta till vänster. Sedan måste man byta ju till höger igen innan man kör ut och då gäller högerblink, det är helt riktigt ett lagkrav liksom att blinkandet ska ske i god tid, inte samtidigt som man svänger.

Att blinka vänster i en cirkulationsplats är korkat, det betyder att om man ligger i vänster körfält tänker man köra upp i rondellen!

Om man tänker sig cirkulationsplatsen som en oändlig huvudled är det väldigt enkelt att förstå körreglerna, blinka vid filbyte, men man har alltid väjningsplikt, blinka vid avfart, precis som om vägen vore rak!

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/att-koera-i-cirkulationsplats-a5-webb.pdf

Uppdaterat: 2017-05-28 07:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har sett folk blinka vänster när de kör in i rondellen för att sen direkt blinka höger för att köra av i första avfarten, totalt hål i huvet att göra så.

Uppdaterat: 2017-05-28 07:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

"Trevligt" att en moderator kallar oss som verkligen använder våra blinkers för korkade... Jag anser att det är bättre att visa klart vart man är på väg än att inte visa alls - vilket väldigt många helt struntar i. DET anser jag är korkat. Inte att blinka "en gång för mycket".

Uppdaterat: 2017-05-28 08:24

Att blinka till vänster när man kör in i en rondell kan ju få väntande att tro att bilisten skall köra runt nästan hela rondellen och sedan ser man att bilisten kör av i första avfarten, det är missvisande och hjälper ingen.

Man kör inte till vänster när man kör in i en rondell man kör "rakt fram" det är så man skall se det och sedan blinka när man kör av så blir ingen förvånad.

Uppdaterat: 2017-05-28 08:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att följa transportstyrelsens anvisningar som jag länkade till i #4?

Precis som Hacken skriver kan vänsterblink ge missförstånd.

Man ligger ju inte i vänster körfält på en huvudled och blinkar vänster!

Det här är samma sak, bara att vägen kröker oändligt åt vänster.

Uppdaterat: 2017-05-28 08:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att blinka vänster, som rätt många gör, gör man för att visa att man INTE skall köra av den första och inte heller den andra avfarten (rakt fram normalt). Har inte hört nåt i diskussioner "irl" om att man blir förvånad eller förvirrad av att folk blinkar vänster vid infarten till rondellen. Själv lever jag i "rondellvärlden" väldigt intensivt sen 45 år tillbaka och kan inte ens ta mig ut ifrån mitt boende utan att passera minst en stor och mycket trafikerad rondell och det största problemet är när folk helt struntar i att blinka när de byter fil inne i rondellen eller när dom skall ut ur rondellen liksom de som skär rakt igenom rondellen - går in i innerfil men kör rakt igenom - utan minsta tendens till blinkande. Och gärna i rätt hög fart - det är väl orsaken till att man inte kan följa rondellens "rundning" utan måste gena. Om folk tog det lite lugnare i våra rondeller så skulle det flyta mycket smidigare och då skulle även de som kommer ifrån nåt håll som är mindre trafikerat kunna ha en chans att "smita in" enkelt.

Uppdaterat: 2017-05-28 08:53

Ja kanske det vore skäl till en hastighetssänkning i cirkulationsplatser?

Men det är ju något som de flesta ändå struntar i, i dessa trafikövervakningens bristdagar.

Uppdaterat: 2017-05-28 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - istället för att rikta din ilska emot oss som verkligen använder våra blinkers så skulle det vara klädsammare om du istället riktade denna emot alla dessa som helt struntar i att använda blinkers i "rondeller". Det är inte förbjudet att "blinka vänster" vid infart i en rondell - det har framgått av otaliga diskussioner på olika håll. Däremot är det förbjudet att INTE visa när man avser byta körfält - alltså strunta i att använda blinkersspaken. Sen försvarar jag absolut inte de som struntar i att blinka när de skall ut ur rondellen - det är ett absolut krav. Fråga mig som står och väntar dagligen för att hitta en lucka för att komma IN i rondellen där folk kör ur rondellen i avfarten före min påfart utan att blinka - och där står man och väntar helt i onödan....

Uppdaterat: 2017-05-28 09:02

En vanlig variant är att folk börjar med att blinka vänster innan rondellen, för att sedan sluta blinka och svänga ur.

Två fel av två möjliga.... och mycket irriterande för dem som står beredda att köra in i rondellen.

Om man betraktar rondellen som en rak väg med enbart avfarter till höger faller det sig naturligt att blinka höger när man svänger ur.

Uppdaterat: 2017-05-28 09:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Pi skrev:

saabnisse - istället för att rikta din ilska emot oss som verkligen använder våra blinkers så skulle det vara klädsammare om du istället riktade denna emot alla dessa som helt struntar i att använda blinkers i "rondeller".

Var hittade du ilskan i saabnisses inlägg #4 Pi ???

Uppdaterat: 2017-05-28 09:05
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Blinka eller inte inne i rondell är för mig egalt, men blinka för fasen höger när ni ämnar att lämna. Vet inte hur många gånger jag stått och väntat eller är på väg in i en rondell och stannar för någon som lämnar utan att blinka.

Uppdaterat: 2017-05-28 09:22
*Robban

Sett många bilister som blinkar vänster när de svänger ur cirkulationsplatsen ( rondellen.)

Uppdaterat: 2017-05-28 09:59
Lås inga trådar.

För mig betyder en blinkning till vänster i en cirkulationsplats att människan bakom ratten inte har koll på regelverket och bör betraktas som en säkerhetsrisk.

Uppdaterat: 2017-05-28 10:39

Jag håller fullständigt med Pi här. Det kan aldrig vara fel att tydligt visa sina intentioner i rondellen genom att blinka vänster innan, ju tydligare man är för sina medtrafikanter måste ju vara bättre?. Att vissa tydligen retar upp sig mer på vi som gör det än de mängder som inte alls använder blinkern är märkligt..

Men det finns otroligt många förare som har problem med cirkulationsplatser. I min stad skulle jag uppskatta att minst en tredjedel gör något fel men har någon någonsin sett nån polis som har stått och kontrollerat vid nån rondell? Inte jag iaf....

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jag retar absolut inte upp mig på de som blinkar vänster, det orkar jag inte, även om jag tycker det är underligt att de inte känner till vad som gäller rondellkörning.

Uppdaterat: 2017-05-28 11:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag känner en viss irritation när bilister inte använder blinkersen.

Uppdaterat: 2017-05-28 11:59
Lås inga trådar.

Då betraktar du alltså t ex mig och Rålle som säkerhetsrisker i trafiken, Mäkinen... Märklig inställning avseende oss som verkligen visar vad vi tänker göra och visar våra intentioner via blinkersanvändningen. Som sagt - rikta istället er kritik emot de som inte hittar blinkersspaken i trafiken - och de är rätt många, tyvärr. Och åter - det finns inget förbud att blinka vänster vid infart i rondellen och i mitt fall gör jag det för att vara tydlig med mina intentioner. Däremot är det krav på att blinka vid byte av körfält vilket innefattar utfart ur rondell. Det är där vi har de stora problemen. Så ni kan vara lugna med att vi känner till regelverken.

Senast i helgen var det ett reportage om rondellkörning i vår lokala tidning och trafikläraren (yngre kvinna) använde även hon vänsterblink vid infarten i rondellen när hon låg i vänsterfilen och avsåg att svänga ur rondellen vid 3:e avfarten.

Uppdaterat: 2017-05-28 13:49

Jag blinkar alltid vänster innan jag kör in i cirkulationsplatsen ifall jag skall ta den tredje avfarten, och blinkar givetvis höger när jag kör ut. Och det är av en enda orsak, att de som står i andra avfarten och skall köra in i cirkulationsplatsen annars kör rakt in framför mig utan att lämna företräde. Den troliga orsaken är att det är så få som blinkar höger när dom skall svänga ur cirkulationsplatsen. Om alla gjorde rätt, vore det inga problem. Sedan finns det väldigt många olika storlekar, en del är stora som "ringleder" andra små som en gatukorsning. Man får vara flexibel.

Uppdaterat: 2017-05-28 13:55

Eftersom en del blinkar vänster oavsett vart de ska i cirkulationsplatser är det inte mycket information att hämta där. Förhållandevis många av de jag ser blinka vänster struntar i att blinka höger och därför ser jag vänster blink som en indikator för att bilisten inte är pålitlig.

Uppdaterat: 2017-05-28 13:58

Jag blev också lärd att blinka vänster om jag skulle svänga ut 3:dje avfarten till höger, men fick då ett påpekande från min son som tog körkort 1999 att varför krånglar du till det farsan när det räcker med att lämna företräde för dom som är inne i rondellen och sedan blinka höger innan avfarten där du skall ut. Då släppte jag det inlärda och förvirrande vänsterblinket och tog till mig det nya som var glasklart och enkelt. Ska det vara så svårt?

Uppdaterat: 2017-05-28 14:10
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Eftersom så många helt struntar i att blinka överhuvudtaget vid rondellkörning så är det nog bäst att du betraktar alla som opålitliga, Mäkinen. Själv litar jag trots allt mera på de som hittat blinkersspaken och blinkar vänster vid infarten än övriga som i allra bästa fall blinkar höger samtidigt som dom svänger ur rondellen. Men som nån skrev - om alla verkligen ansträngde sig och alltid blinkade höger vid filbyte och utfart ur rondellen så skulle givetvis behovet av vänsterblink vid infart upphöra. Då skulle man veta vad man har övriga bilister men så är det tyvärr inte idag.

Uppdaterat: 2017-05-28 14:10

christer - vänd dig istället emot de som struntar i att blinka vid filbyte och utfart ur rondell istället för att kritisera de som blinkar vänster vid infart i rondell. Orsakerna till detta har vi redan nämnt flera gånger. Det verkar som att flera här är mera irriterade på oss som visar våra intentioner klart än på de som totalt skiter i att visa sina. Man kan då undra vilken grupp dessa skribenter tillhör...

Uppdaterat: 2017-05-28 14:13

Fast nu var det ju inte riktigt det fallet vi diskuterade, AudiS4. Även om dessa inte heller gör sig skyldig till nåt fel rent juridiskt men de som kör mer eller mindre hela rondellen runt i högerfil håller jag med om att de kan vara lite luriga... Men värre är de som kommer i vänsterfilen in i rondellen och skär hela rondellen och kör rakt fram utan minst blinkning. Hade två sådana framför mig för en stund sen...

Uppdaterat: 2017-05-28 15:38

Fast jag ser dagligen såna som du som uppenbarligen struntar i att använda blinkersspaken när ni skall köra ut ur en rondell, AudiS4. Känns som att ni som kör så mest gör det för att slippa minska hastigheten lite i rondellen. Synd att det inte är t ex 30 km/t begränsning i rondellerna...

Uppdaterat: 2017-05-28 15:49
Pi skrev:

christer - vänd dig istället emot de som struntar i att blinka vid filbyte och utfart ur rondell istället för att kritisera de som blinkar vänster vid infart i rondell. Orsakerna till detta har vi redan nämnt flera gånger. Det verkar som att flera här är mera irriterade på oss som visar våra intentioner klart än på de som totalt skiter i att visa sina. Man kan då undra vilken grupp dessa skribenter tillhör...

Så du menar Pi att vi löser problemet med dom som inte har blinkerspak monterad i bilen, med att blinka vänster när vi skall ut ur rondellen vid 3:dje utfarten?

Du måste fatta att det är 2 problem. Det ena är dom som energiskt envist håller på den gamla vänsterblinkregeln, som bara förvirrar och de som ger FAN i att blinka över huvudet taget. Det är kanske ni vänsterblinkare som förvirrar vissa så de helt enkelt skiter i att blinka alls?!?! För dom fattar inte vad ni håller på med. Alltid en tanke Pi.

Uppdaterat: 2017-05-28 16:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

AudiS4, som du kör och tror att du är ensam på vägen. Därför behöver du inte visa tecken. Hur vet du att du är ensam??? Ponera att du kör in i cirkulationsplatsen på en tvåfilig väg, och skall ut i andra avfarten som också är tvåfilig. Du ligger i högerfilen och ser att det inte kommer någon mötande. Då anser du att du behöver inte visa tecken, eller??? Det du inte ser att snett bakom dig ligger en bil i vänstra körfältet, som också skall rakt fram. Vad händer?? Du blinkar inte, han tror då att du tänker göra några varv, varför han då måste bromsa in. Hur korkat är inte det??? Du verkar köra som många lyckracyklister. Jag har dock kört Vätternrundan åtskilliga gånger, och visar man inte tecken då är man riktigt illa ute.

Uppdaterat: 2017-05-28 17:06

Jag retar mig inte på de som blinkar vänster, men tycker inte att det tillför något. Om alla kör som reglerna är skrivna blir samspelet i trafiken enklare. En bil som inte blinkar höger kommer inte att svänga vid nästa utfart. Svårare än så är det inte.

Uppdaterat: 2017-05-28 17:11

Håller med dig Mäkinen om att om "alla" skulle köra enligt reglerna så fanns inte problemen. Men kör man i grunden efter reglerna men ändå försöker vara lite klarare åt vilket håll man avser köra vid infarten till rondellen och när man håller den vänstra filen så kan jag inte se nåt problem i det. Sitter som sagt i rondellsmeten varje dag och blir inte glad åt de som kör ur rondellen utan blinkning - eller för den delen genar i rondellen och bryter 2 "linjer" utan att blinka. Kör man in i vänstra filen så tror/hoppas man ju att dom i vart fall inte skall ut i den andra avfarten men genande förekommer tyvärr alldeles för ofta. Problemen är störst för oss som kommer på gator med relativt lite trafik och skall in i en rondell där det ständigt matar på från vänster. Skulle gärna se att de som kör i rondellen håller lite lägre fart för då skulle det vara enklare/säkrare att snabbt ta sig in. Det är inte så kul att stå och vänta flera minuter... Och christer - skyll inte på oss som OCKSÅ blinkar vänster i vissa lägen och att vi skulle vara orsaken att väldigt många struntar i att blinka överhuvudtaget...

Uppdaterat: 2017-05-28 17:47

Ett bra skrivet inlägg som stämmer väl med mina åsikter i frågan och där även en polis tycker likadant:

http://teknikensvarld.se/manga-bilister-vet-inte-hur-man-blinkar-i-en-rondell-177238/

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Pi skrev:

Och christer - skyll inte på oss som OCKSÅ blinkar vänster i vissa lägen och att vi skulle vara orsaken att väldigt många struntar i att blinka överhuvudtaget...

"En annan allt mer vanlig variant, även den felaktig, är att vänsterblinka vid körning rakt fram i cirkulationsplatsen." : enligt Teknikensvärld artikeln som Rålle G lade ut.

Där har du förklaringen till att det där med vänsterblink snurrar till det i onödan, istället för att bara lämna företräde in i Rondellen och blinka höger ut ur rondellen. Lätt som en plätt och inget onödigt förvirrande vänsterblink.

Uppdaterat: 2017-05-28 19:02
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det står också:

"Många bilister, bland annat undertecknad, anser att dagens regler som beskrivs i stycket ovan är att vara vag i sin upplysning till andra bilister som befinner sig i eller är på väg in i cirkulationsplatsen. Detta gäller framför allt cirkulationsplatser av mindre modell.

Att vid vänstersväng i cirkulationsplats blinka vänster innan och inuti denna är bra information för medtrafikanterna. Det ger ett bättre flyt, och just att öka flytet i trafiken är syftet med cirkulationsplatserna."

Det är som jag gör. Dvs använda vänsterblink vid mindre rondeller.

Och så självfallet höger när man ska ut, vilket en del bilister inte verkar förstå att man ska göra.

Så jag håller med Rålle G, bra artikel i TV.

Uppdaterat: 2017-05-28 19:19

Att tydligt visa sin avsikt, även vid rondellkörning uppskattas stort av oss tyngre.

Pi, du gör rätt. Att en del tycker det verkar vara för svårt är inte mycket att hetsa upp sig för, men man önskar bara att fler kunde göra åtminstone vad lagen kräver.

Uppdaterat: 2017-05-28 19:24

Det är patetiskt att läsa hur AudiS4 försöker försvara sitt skäl att inte alltid blinka höger när han skall ut ur cirkulationsplatsen. Vad jag vet finns inga undantag att inte visa tecken vid körfältsbyte.

Uppdaterat: 2017-05-28 19:36

Att vänsterblink kan förvirra är helt klart, speciellt i större rondeller. I små är det kanske till hjälp om det görs "rätt".

Att köra in i vänster fil för att köra av "rakt fram" är väl inget konstigt i rondeller som har två filer in och två filer ut, bara man är medveten om sitt ansvar vid brytning av högerfältet och att man tydligt blinkar höger ut

Uppdaterat: 2017-05-28 19:39
*Robban

Robban - det är precis detta med att blinka när man skall ut... I de allra flesta fall jag ser är det bara ett sätt att försöka att snabbare ta sig igenom rondellen (högre fart samt slippa ev kö i högerfilen) och utan en tanke på att använda blinker vid byte av körfält. Sådant beteende bäddar för olyckssituationer. Sen är det givetvis OK att köra rakt fram när båda filerna skall fungera så bara man ser sig för och blinkar. Sen finns ju alltid risken att det kommer nån i högerfilen som tänker köra i den filen hela rondellen runt... Hastighetsbegränsningar i rondeller vore nog som sagt inte fel.

Och vänsterblinkningarna tillämpar jag bara i "mindre" rondeller - och max 2-filiga.

Uppdaterat: 2017-05-28 20:19

Pi, om man ligger i vänsterfil och skall "rakt fram" så är man rökt om någon kör i högerfil och skall "till vänster" Den i vänsterfilen är helt ansvarig för att ta sig hel och ren ut.

Många rondeller i Uppsala på gamla E4:an är rent korkat att inte använda båda körfälten om man skall rakt fram och oftast går vänster segast om det är trafik.

Uppdaterat: 2017-05-28 20:21
*Robban

Om det korrekta är att lämna företräde in i rondellen och högerblinka ut ur rondellen, varför skall man då krångla till det och börja vänsterblinka innan rondellen för att man skall åka ur rondellen i 3:dje utfarten, när vissa inte fattar detta och vissa bilar inte är utrustade med blinkers över huvudet taget.

Uppdaterat: 2017-05-28 20:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Absolut, Robban. Den som byter fil är ansvarig. Och kollisions-risken finns helt klart även om man försöker vara försiktig och ser sig om så gott man kan. Det är risken med att köra rakt fram i vänsterfilen. Har gjort det själv massor av gånger men man är alltid lite orolig att man missat nån "runtomhelarondellen-åkare" i högerfilen. Oavsett att jag alltid blinkar höger.

Uppdaterat: 2017-05-28 20:27

Tillför det inte nåt att blinka vänster?

Det tycker jag, det underlättar flytet...

Men då hade det ju hjälpt om alla gjorde likadant.

För numera kan man inte lita på en jävel.

Så man får likförbannat stanna.....

Jag gör som pi, blinkar vänster in i rondellen, om jag ska till vänster, inte annars....

Narurligtvis inte i filmarkerade rondeller, där filen jag befinner mig i visar vart jag ska....

Uppdaterat: 2017-05-28 22:02
John2008 skrev:

Att blinka ut ur en rondell är ett lagkrav och att blinka inne i dem för att visa vart man ska är sunt förnuft.

Med "blinka inne i dem" menar jag att man visar att man ska ett trekvartsvarv eller ett helt varv i rondellen, och detta för att undvika missförstånd och för att underlätta trafikflödet. Att först blinka vänster när man ska rakt fram har jag sett andra göra några få gånger och det är klart underligt.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Genom att strunta i att blinka när det passar dig själv AudiS4 så försvinner din rutin att alltid använda blinkers så med väldigt stor sannolikhet är det inte bara när du är ensam som du inte blinkar. Och vad är problemet med att peta till blinkersspaken ? Känns helt enkelt väldigt poänglöst att skippa blinkandet till och från...

Uppdaterat: 2017-05-28 23:00
Pi skrev:

Genom att strunta i att blinka när det passar dig själv AudiS4 så försvinner din rutin att alltid använda blinkers så med väldigt stor sannolikhet är det inte bara när du är ensam som du inte blinkar. Och vad är problemet med att peta till blinkersspaken ? Känns helt enkelt väldigt poänglöst att skippa blinkandet till och från...

Åker med en jobbar kompis som resonerar som s4 och fler än en gång glömmer han blinka. Hehe. Rutin är bra.

Uppdaterat: 2017-05-28 23:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi & mso 1000, klart att det är så. Även om det är mitt i natten och folktomt så blinkar jag. Det går av sig själv, ingen man tänker på, man bara gör det. Sitter i ryggraden.

Uppdaterat: 2017-05-28 23:18

Blinkar aldrig när jag kör in i en rondell fast blinkar åt det hållet jag ska svänga av och det blir ju åt höger. Vill uppmärksamma att jag ska svänga av så någon av alla som försöker tjuva tid inte kör in i mig. Är det helt tomt med bilar brukar jag försöka köra rakt igenom rondellen på det sättet Pi ogillar. Tycker även att tomma rondeller är ett bra sätt att testa hur mycket bilen understyr genom att ladda lite.

Uppdaterat: 2017-05-28 23:22
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En vacker dag får man t. ex. en mc rakt i sidan vid vänstersväng för att man tyckte att det ingen annan var i närheten. Att ha rutin på att blinka oavsett hur många som ser på, är helt enkelt bra.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Highlander skrev:

Pi & mso 1000, klart att det är så. Även om det är mitt i natten och folktomt så blinkar jag. Det går av sig själv, ingen man tänker på, man bara gör det. Sitter i ryggraden.

Exakt , det är väl så det skall vara

Uppdaterat: 2017-05-29 06:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
John2008 skrev:

En vacker dag får man t. ex. en mc rakt i sidan vid vänstersväng för att man tyckte att det ingen annan var i närheten. Att ha rutin på att blinka oavsett hur många som ser på, är helt enkelt bra.

Exakt , det är det som är verkligheten eftersom vissa inte lägger märke till mcn och har man inte sett så behöver man ju inte blinka.. Jag åker 1000 mil mc per år och det är dagens verklighet!!!! !!!! Man blir vansinnig på resonemanget som vissa har!!!

Uppdaterat: 2017-05-29 07:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om "vissa" var lite mera ödmjuka i sin framtoning och kunde acceptera att vi som faktiskt blinkar rutinmässigt också kan vara mycket erfarna bilförare, kanske ännu mera erfarna och inte minst insiktsfulla, så skulle nog samarbetet i trafiken bli bättre. I sådana här fall så är nog rutinen att t ex alltid blinka när man normalt skall göra det väldigt bra att ha i ryggraden - oavsett om man "tror" att ingen ser en. Förstår helt enkelt inte varför det skall vara så svårt att putta till blinkersspaken - det klarar ju även ett barn men tydligen långt ifrån alla bilförare. Poänglöst kan man nog kalla det att låta bli ibland men inte jämt...

Uppdaterat: 2017-05-29 08:41