Det har jag frågat också några gånger tidigare och ViB gjorde faktist för några år sedan ett test där man jämförde en omgång däck som snurrat ett par tusen mil och som var ett par år med helt nya och då fann man att de nyare var bättre!
Det hade jag aldrig trott!!!!
Uppdaterat: 2017-10-04 15:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Samt att de dubbfria hade klarat sig avsevärt bättre än de dubbade - om inte minnet sviker. Det var orsaken till att jag till slut vågade testa dubbfria och det var en mycket positiv upplevelse (Conti-däck).
Hustruns bil har dubb och mina har dubblöst. Vår infart tenderar att bli isig och lutar uppför. Hennes dubbar ser bra ut efter två vintrar. Hade det varit dubblöst hade jag varit tveksam att använda dem en säsong till.
Infarten är 150 meter lång och man kan inte ta sats.
Det svåra med att testa begagnade däck torde vara att få ett rättvist urval. Dubbdäck påverkas fortfarande mycket av hur de utsätts för temperaturer den första tiden. Fel inkörning och dubbarna lossnar.
Även dubblösa däck kan bli för varma om man kör för fort med dem.
Uppdaterat: 2017-10-04 20:12
Gäst (ej verifierad)
Nackdelen med dubbdäck är att dubben slits ganska hårt på barmark.
Nackdelen med dubbdäck är att dubben slits ganska hårt på barmark.
Moderna dubbdäck är bättre på detta då de fjädrar på ett effektivare sätt och därmed inte slits lika hårt.
Uppdaterat: 2017-10-04 21:29
Gäst (ej verifierad)
Ska snart lägga på dubbdäcken på min 05:a. Köpte dom nya med bilen hösten -05 och dom var bra dom första vintrarna...
Nu har bilen gått 19 000 mil och uppskattningsvis 8 000 av dessa är på dubbdäcken. Runt hälften av dubbarna är kvar i form av små metallklumpar i botten på hålen, men däcken är lagliga att köra med under vintern då mönsterdjupet är över 3 mm med en liten marginal. Hårdheten är inte något problem och snacket om "eftervulkning" verkar starkt överdrivet (har mätt med hårdhetsmätare på både nya och gamla dubbdäck) men det finns ju starka ekonomiska intressen att skrämma upp kunderna. Däckbranschen vill ju naturligtvis att vi byter hjul efter varje säsong, "tänk på barnen, du glider förbi med flera meter" -argumentet kan ju användas för det mesta.
De gamla dubbdäcken sitter på tredjebilen och jag är medveten om deras tillkortakommanden och kör därefter. Minns när jag på min första bil, en VW, köpte TVÅ dubbdäck. Dom sattes naturligtvis bak då man ju har en bil för att ta sig fram vilket man gjorde mycket bar med den baktunga bilen. Att det sen ibland inte hände något när man vred på ratten fick man lära sig att leva med. Dom som överlevde blev hårda...
Om däck vulkar eller ej, beror på mängden naturgummi. Min morbror som är kemist förklarade det för många år sen.
Däcket som då var bäst på vintern var Michelin MS 100, dels för att det var första däcket med lameller, och det var tillverkat av 100% syntetgummi. Det hade bra grepp även efter många år. Good Years däck då, tror det hette UG300 blev hårt som hockypuckar ganska fort.
Kör fortfarande med Hakkapeliitta 4 från -06 på ena bilen. Vansinne skulle man tycka men mönsterdjupet är fortfarande mycket bra och endast ett fåtal dubbar har lossnat. Gummit är ju ganska hårt så komforten blir lidande men greppet är helt acceptabelt jämfört med frugans betydligt nyare Hakkapeliitta 7:or. Märks mest i rondeller att det lite lättare glider iväg. Den dagen dom blir lika hopplösa som en uppsättning Continental jag haft förut så skaffar jag nya.
Runt 1990 åkte jag med en kamrat i hans pappas Volvo 144 -74 som hade de vinterdäck monterade som hade köpts till bilen när den var ny. Hårdheten i de däcken gjorde att jag fick kliva ur och gå bredvid bilen och hålla den på vägen eftersom vägbanan var isig och lutade. I diket fanns det snö så jag fick fäste. Ungefär lika illa var vinterdäcken på en kollegas Amazon kombi samma år. Ägaren visste inte åldern på däcken för han hade fått dem med bilen 1976. Eftersom vi åkte i hans bil i tjänsten tvingade jag honom att köpa nya vinterdäck. Det blev en riktig AHA-upplevelse när det plötsligt gick att åka med bilen och behovet av firmans JEEP CJ-7 minskade.
Jag tror man ska byta däcken även om man upplever det som att de fortfarande fungerar för det man jämför med är oftast sommardäcken eller däck på en annan bil med andra egenskaper.
Det är en väldig skillnad mellan fabrikat på gamla vinterdäck.
Precis som Rikard skriver i #18 så hade Michelin syntetgummi i vinterdäcken medan de allra flesta hade naturgummi som blir mer och mer bakelitliknande för varje år och det är detta som medfört att man ger rådet att alltid köra på nya däck.
Detta är ju helt orealistiskt för normalbilisten som bara kör 1000-2000 mil om året.
Som väl är har de flesta tillverkare nu mer syntetgummi och det medför att däcken håller längre, men man bör tänka på att sommarförvara däcken så mörkt och svalt som möjligt.
Uppdaterat: 2017-10-06 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag har kört Nokia r2 dubbfritt på sista bilarna i Norrland och jag fortsätter med det då jag är imponerad av greppet i dom flästa lägen.
Det jag har med mig i bakhuvudet är att om det är typ underkylt regn och den typen av väglag så tar jag det lugnare.
Jag har aldrig känt behovet av dubbdäck eller ens awd trots körning på fjällvägarna och mindre vägar eller E4 körning i 50 mil.
På dagens nya bilar med dom anti funktioner som för varje årsmodell förbättras så går det ju knappt att medvetet framhäva en sladd i blixthalka .
Att köra på gamla däck eller att förlita sig på awd med gamla däck är att lura sig skälv.
Det är svårt att fatta skillnaden om man inte kliver över från bil a till b med nya däck vid samma tillfälle.
Tror det är svårt att testa och mäta gamla vinterdäck då körprofiler och hastigheter är avgörande.
Uppdaterat: 2017-10-06 09:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Håller med dig Mäkinen - och dessutom är det inte helt ovanligt att dubbfria däck är bättre än dubbat när det gäller att ta sig fram i snö - troligen p g a mjukare gummi och mera sajpning.
Jag har kört Nokia r2 dubbfritt på sista bilarna i Norrland och jag fortsätter med det då jag är imponerad av greppet i dom flästa lägen.
Det jag har med mig i bakhuvudet är att om det är typ underkylt regn och den typen av väglag så tar jag det lugnare.
Jag har aldrig känt behovet av dubbdäck eller ens awd trots körning på fjällvägarna och mindre vägar eller E4 körning i 50 mil.
På dagens nya bilar med dom anti funktioner som för varje årsmodell förbättras så går det ju knappt att medvetet framhäva en sladd i blixthalka .
Att köra på gamla däck eller att förlita sig på awd med gamla däck är att lura sig skälv.
Det är svårt att fatta skillnaden om man inte kliver över från bil a till b med nya däck vid samma tillfälle.
Tror det är svårt att testa och mäta gamla vinterdäck då körprofiler och hastigheter är avgörande.
Norrländsk kyla är perfekt! Is och snö har riktigt hög friktion när det är kallt. Då greppar dubbfria perfektion med alla små lameller mot de vassa kristallerna.
Leta dig nedåt där vi kan ha snö och is med enstaka minusgrader...jesiken vad halt det kan bli! Då greppar dubben oftast bäst. Då är kristallerna mjuka och runda och isen får lätt en smält hinna när däcket passerar över. Jämför curling. Sopandet värmer isen och ger då längre glid och sämre kurvtagningsgrepp.
Norrländsk kyla är perfekt! Is och snö har riktigt hög friktion när det är kallt. Då greppar dubbfria perfektion med alla små lameller mot de vassa kristallerna.
Leta dig nedåt där vi kan ha snö och is med enstaka minusgrader...jesiken vad halt det kan bli! Då greppar dubben oftast bäst. Då är kristallerna mjuka och runda och isen får lätt en smält hinna när däcket passerar över. Jämför curling. Sopandet värmer isen och ger då längre glid och sämre kurvtagningsgrepp.[/quote]
Äntligen någon som fattat att dubbdäck inte tillhör bara Norrland, (packade spåriga snövägar) utan dom är som gjorda för mellan och södra Sverige när svarthalkan slår till. Det är där dubben gör maximal nytta.
Uppdaterat: 2017-10-06 18:09
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Norrländsk kyla är perfekt! Is och snö har riktigt hög friktion när det är kallt. Då greppar dubbfria perfektion med alla små lameller mot de vassa kristallerna.
Leta dig nedåt där vi kan ha snö och is med enstaka minusgrader...jesiken vad halt det kan bli! Då greppar dubben oftast bäst. Då är kristallerna mjuka och runda och isen får lätt en smält hinna när däcket passerar över. Jämför curling. Sopandet värmer isen och ger då längre glid och sämre kurvtagningsgrepp.
Äntligen någon som fattat att dubbdäck inte tillhör bara Norrland, (packade spåriga snövägar) utan dom är som gjorda för mellan och södra Sverige när svarthalkan slår till. Det är där dubben gör maximal nytta.[/quote]
Jag vill ha dubbdäck där man kan fälla in dubbarna så det blir dubbfritt.
Seriöst har jag tänkt att om jag någon gång får till boende med bra garage och någon enkel lyft så skulle jag ha två uppsättningar. Väderlek avgör om dubben får åka på eller om jag lika gärna kan glida på dubbfritt. Värdelöst att trada på torra asfaltsvägar med dubb men så kommer den där förhatliga uppolerade isiga ytan och gud vad glad jag är över dubb då!
Tyckte precis att moderator saabnisse inte ansåg att diskussioner om vad som är bäst, dubbat eller dubbfritt, hörde hemma i denna tråd. Läste ni inte det inlägget X och christer ?
Tyckte precis att moderator saabnisse inte ansåg att diskussioner om vad som är bäst, dubbat eller dubbfritt, hörde hemma i denna tråd. Läste ni inte det inlägget X och christer ?
Förlåt!!
Uppdaterat: 2017-10-06 20:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Vinterdäck testas ofta i Vi Bilägare när de är nya men när de har rullat ett par tusen mil hur är de då?
Har vi Bilägare gjort sådana tester?
Den enda tidning jag sett som gjort test på begagnade vinterdäck är Teknikensvärld. Har ett par år på nacken nu, men slutsatsen är nog alltid aktuellt: http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
Gummit hårdnar med tiden, men olika för olika däck. Det är dags byta ut mina Michelin X-Ice2, blir dubbfritt igen. Dubbar låter mer, sliter mer, och dubbfritt funkar bra för mig. Jag uppskattar Michelin för dess jämnhet och stabilitet. Det finns dubbfria som är riktigt bra på snö och is, men som saknar grepp och kontroll på vått (Bridgestone Blizzak, Toyo GSi5, Falken Espia EPZ II). Premiumdäcken är bättre få till balansen, Michelin och Goodyear verkar jämnast, Nokian för svaga i vått. Men i år funderar jag på Hankook W616 då de är billigare än Michelin och i Aftonbladets test var jämna, om än inte riktigt som Michelin. Sava fick gott betyg också, de är ju förra generationens GoodYear testvinnare, till lägre pris än nytt GoodYear, men de finns inte i rätt dimension för min bil.
Däcktester är ofta sv/v i sina bedömningar tycker jag. Nordman 5 och 7 utmålas som dåliga, fast de var testvinnare när de hette Hakka... Däcken har ju inte blivit sämre, det är utvecklingen som gått fram och allt sätts ju i relation till testvinnarna. Ett däck med sämre resultat och som hamnar låmgt ner i listan behöver alltså inte vara dåligt, det kan t o m greppa bättre än en testvinnare för 5 år sedan, men i testerna uttrycks de som livsfarliga och borde sluta säljas..
Slitna dubbdäck och slitna dubbfritt är ju olika, så det går ju inte att komma ifrån dubbat vs dubbfritt. På dubbdäcken är det dubben som slits och dessa däck är ju konstruerade för att det är dubben som ger grepp. Så när dubben slits och greppar allt mindre så försvinner allt mer grepp. Ju rundare dubben blir av förslitning desto sämre grepp på is. På andra underlag kan slitna dubbdäck fortfarande greppa.
Dubbfria har djupa lameller och mönster som fortfarande greppar, men det är skillnad på dubbfritt och dubbfritt. Bridgestone Blizzak har sin speciella greppyta "multi compund cell" som är helt försvunnet när däcket är halvslitet (50 procent slitet). Detta är officiell info från Bridgestone. Så när denna yta är borta så är denna däckmodell mer som ett mellaneuropeiskt vinterdäck för milda vintrar än ett isdäck för extrema vinterförhållanden.
Michelin är kända för lång hållbarhet och lågt slitage men givetvis blir de också sämre så det känns efter några vintrar.
Rekommendationen är att byta vid mönsterdjup om 3 mm, även om lagen tillåter 1,6 mm. Under 3 mm är för mycket grepp borta som generell regel.
Jag har aldrig köpt ett begagnat vinterdäck och kommer inte göra det heller. Jag litar mer på nya däck även om de är budget eller lågpris, än ett slitet premiumdäck.
Hur däcken "ser ut" - mycket mönster, de slitna dubbarna sitter kvar etc - är av liten betydelse när du VERKLIGEN behöver greppet. När älgen/barnet/mobilzombien kliver ut i vägbanan lär du dig skillnaden mellan ett nytt och väl fungerande däck och ett skräpdito. Att köra försiktigare är måhända bra, men hjälper dig inte mycket när panikläget inträder. Det värsta är ändå att det resonemanget riskerar ge konsekvenser för andra än snåljåpen med de "lagliga" däcken!
Gäller att kolla att dubben sitter fast ordentligt också, sitter dom lite löst och så att säga viker sig mot vägbanan så är däcken dåliga och man kan då bara byta däck. Fick en gång såna däck som jag köpte begagnat, dubben såg bra ut men bet inte alls pga att dom inte satt riktigt fast.
Att köra försiktigare är måhända bra, men hjälper dig inte mycket när panikläget inträder. Det värsta är ändå att det resonemanget riskerar ge konsekvenser för andra än snåljåpen med de "lagliga" däcken!
Jag skulle säga tvärtom. Att köra försiktigt, anpassat och riskmedvetet är viktigare än bra grepp, inom normala värden.
Swemba, ligger en hel del i det och är man medveten om att man inte har bästa däcken på bilen och kör extra försiktigt tycker jag väl det är ok, så länge däcken är lagliga. Men, har man hyfsad ekonomi tycker jag vinterdäcken är det sista man ska snåla med på bilen, alltså, det är hög prio att ha bra vinterdäck, oavsett nu om det är dubbat eller inte dubbat. Sen gäller det ju bara att förstå när däcken börjar bli sämre och det kan vara tidigare än man tror. Liksom att förstås bra däck inte förlåter ett "sportigt" körbeteende när det är halt.
Swemba, ligger en hel del i det och är man medveten om att man inte har bästa däcken på bilen och kör extra försiktigt tycker jag väl det är ok, så länge däcken är lagliga. Men, har man hyfsad ekonomi tycker jag vinterdäcken är det sista man ska snåla med på bilen, alltså, det är hög prio att ha bra vinterdäck, oavsett nu om det är dubbat eller inte dubbat. Sen gäller det ju bara att förstå när däcken börjar bli sämre och det kan vara tidigare än man tror. Liksom att förstås bra däck inte förlåter ett "sportigt" körbeteende när det är halt.
Helt riktigt, vad spelar det för roll om man betalar några hundralappar mer för bästa däcken, utslaget per mil är det ju småpengar och kan ju faktiskt betyda att man slipper belastningen med en onödig olycka.
Däremot tycker jag det kan vara onödigt att byta till nya däck inför varje vinter som en del journalister föreslår, de betalar inte för sina däck om de har den åsikten.
Men jag har funderat på hur man klarade sig i den gröna ungdomen, slicks runtom, sommar som vinter!
Däcken byttes först när sista cordlagret var framme och då för att man skulle slippa kostnaden för ny slang om det small!
Men man lärde sig att hålla rejält avstånd till framförvarande.
Uppdaterat: 2017-10-07 12:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse, beror ju på hur många mil man kör. För normal bilisten som kör ca 1500 mil per år så tror jag tre säsonger är lagom och bra om man kan byta. Men säg max 5 säsonger för normalbilisten som en gräns. Om man har god ekonomi alltså. Och när man byter kan det ju vara bra om man byter till en nyare generation däck, är ju en hel del utveckling.
Ja, är man en sån som känner sina däck och sin bil, och kör efter det, klarar man sig utan nya däck varje år.
Jag har just nu riktigt dåliga däck på firmabilen, anledningen är att bilen redan är såld med dom däcken, och en ny bil står i Göteborg, men jag har inte haft tid att åka dit än. Jag får helt enkelt vara lite aktsam när det regnar ute.
Det finns gott om folk som kan stå och titta på ett däck, utan att veta om det är sommar/vinter Bra/dåligt, som inte kan läsa av väglaget, inte känna i bilen vilket grepp som råder, för dom är det viktigt att ha bra däck.
Har man riktigt dåligt grepp i bilen måste man nästan ned i 50kmh på landsvägen där det är 90 för att klara att bromsa när älgen springer ut. Hur många som "känner sina däck" kör så försiktigt?
Kommentarer
Det har jag frågat också några gånger tidigare och ViB gjorde faktist för några år sedan ett test där man jämförde en omgång däck som snurrat ett par tusen mil och som var ett par år med helt nya och då fann man att de nyare var bättre!
Det hade jag aldrig trott!!!!
Samt att de dubbfria hade klarat sig avsevärt bättre än de dubbade - om inte minnet sviker. Det var orsaken till att jag till slut vågade testa dubbfria och det var en mycket positiv upplevelse (Conti-däck).
Japp. Det är orsaken till att jag har dubbfria däck av hårdare slag. Mjuka däck nöts ned väldigt fort vid barmarkskörning.
Tycker dubbfria är lite märkliga.
Dom kan vara fina i mönstret, mycket kvar där, men ändå börja "tappa" efter några säsonger.
Känns inte som första året alls då.
Haft Nokian Hakka R2 tre säsonger, kör inte så mycket men tycker inte dom är som när dom var nya.
Plus det faktum att dom inte är så bra på våt asfalt.
Så jag köper nya nu i höst, nånting annat men blir nog dubbfritt igen, är mer komfort och skonar vägarna.
Dessutom kan man köra på Hornsgatan om man vill...
Jag kör med både dubbat och odubbat, men det finns tillfällen där man velat ha isracingdubb!
Hustruns bil har dubb och mina har dubblöst. Vår infart tenderar att bli isig och lutar uppför. Hennes dubbar ser bra ut efter två vintrar. Hade det varit dubblöst hade jag varit tveksam att använda dem en säsong till.
Det gör den... när LM skall ner igen, garagenedfarten ;-)
Ovanligt med sådana test tyvärr. Läste ett med dubbdäck för ett gäng år sedan, men kommer inte ihåg vilken tidning det var.
Dom som stack ut där var Nokian, och inte åt rätt håll. Dom hade med stor marginal mest dubbsläpp.
Infarten är 150 meter lång och man kan inte ta sats.
Det svåra med att testa begagnade däck torde vara att få ett rättvist urval. Dubbdäck påverkas fortfarande mycket av hur de utsätts för temperaturer den första tiden. Fel inkörning och dubbarna lossnar.
Även dubblösa däck kan bli för varma om man kör för fort med dem.
Nackdelen med dubbdäck är att dubben slits ganska hårt på barmark.
Moderna dubbdäck är bättre på detta då de fjädrar på ett effektivare sätt och därmed inte slits lika hårt.
Ska snart lägga på dubbdäcken på min 05:a. Köpte dom nya med bilen hösten -05 och dom var bra dom första vintrarna...
Nu har bilen gått 19 000 mil och uppskattningsvis 8 000 av dessa är på dubbdäcken. Runt hälften av dubbarna är kvar i form av små metallklumpar i botten på hålen, men däcken är lagliga att köra med under vintern då mönsterdjupet är över 3 mm med en liten marginal. Hårdheten är inte något problem och snacket om "eftervulkning" verkar starkt överdrivet (har mätt med hårdhetsmätare på både nya och gamla dubbdäck) men det finns ju starka ekonomiska intressen att skrämma upp kunderna. Däckbranschen vill ju naturligtvis att vi byter hjul efter varje säsong, "tänk på barnen, du glider förbi med flera meter" -argumentet kan ju användas för det mesta.
De gamla dubbdäcken sitter på tredjebilen och jag är medveten om deras tillkortakommanden och kör därefter. Minns när jag på min första bil, en VW, köpte TVÅ dubbdäck. Dom sattes naturligtvis bak då man ju har en bil för att ta sig fram vilket man gjorde mycket bar med den baktunga bilen. Att det sen ibland inte hände något när man vred på ratten fick man lära sig att leva med. Dom som överlevde blev hårda...
Skeptikern, dom där däcken du har låter inget vidare.
Skulle rekommendera sprillans av bästa kvalitet.
Behöver inte köpa nya varje säsong men skulle säga att man inte vill ha vinterdäck som är äldre än 5 år i alla fall.
Är ju om inte annat mycket teknisk utveckling på däck och däcken är det enskilt viktigaste vad gäller säkerhet på bilen.
Ska man snåla så är det inte däcken man ska snåla med, där gör många fel som har äldre bilar och ska spara pengar.
Om däck vulkar eller ej, beror på mängden naturgummi. Min morbror som är kemist förklarade det för många år sen.
Däcket som då var bäst på vintern var Michelin MS 100, dels för att det var första däcket med lameller, och det var tillverkat av 100% syntetgummi. Det hade bra grepp även efter många år. Good Years däck då, tror det hette UG300 blev hårt som hockypuckar ganska fort.
Vad man tillverkar däck av idag vet jag inte.
Kör fortfarande med Hakkapeliitta 4 från -06 på ena bilen. Vansinne skulle man tycka men mönsterdjupet är fortfarande mycket bra och endast ett fåtal dubbar har lossnat. Gummit är ju ganska hårt så komforten blir lidande men greppet är helt acceptabelt jämfört med frugans betydligt nyare Hakkapeliitta 7:or. Märks mest i rondeller att det lite lättare glider iväg. Den dagen dom blir lika hopplösa som en uppsättning Continental jag haft förut så skaffar jag nya.
Runt 1990 åkte jag med en kamrat i hans pappas Volvo 144 -74 som hade de vinterdäck monterade som hade köpts till bilen när den var ny. Hårdheten i de däcken gjorde att jag fick kliva ur och gå bredvid bilen och hålla den på vägen eftersom vägbanan var isig och lutade. I diket fanns det snö så jag fick fäste. Ungefär lika illa var vinterdäcken på en kollegas Amazon kombi samma år. Ägaren visste inte åldern på däcken för han hade fått dem med bilen 1976. Eftersom vi åkte i hans bil i tjänsten tvingade jag honom att köpa nya vinterdäck. Det blev en riktig AHA-upplevelse när det plötsligt gick att åka med bilen och behovet av firmans JEEP CJ-7 minskade.
Jag tror man ska byta däcken även om man upplever det som att de fortfarande fungerar för det man jämför med är oftast sommardäcken eller däck på en annan bil med andra egenskaper.
Det är en väldig skillnad mellan fabrikat på gamla vinterdäck.
Precis som Rikard skriver i #18 så hade Michelin syntetgummi i vinterdäcken medan de allra flesta hade naturgummi som blir mer och mer bakelitliknande för varje år och det är detta som medfört att man ger rådet att alltid köra på nya däck.
Detta är ju helt orealistiskt för normalbilisten som bara kör 1000-2000 mil om året.
Som väl är har de flesta tillverkare nu mer syntetgummi och det medför att däcken håller längre, men man bör tänka på att sommarförvara däcken så mörkt och svalt som möjligt.
I Norrland behöver man inte dubbdäck. Där är det oftare riktiga vintervägar.
Jag har kört Nokia r2 dubbfritt på sista bilarna i Norrland och jag fortsätter med det då jag är imponerad av greppet i dom flästa lägen.
Det jag har med mig i bakhuvudet är att om det är typ underkylt regn och den typen av väglag så tar jag det lugnare.
Jag har aldrig känt behovet av dubbdäck eller ens awd trots körning på fjällvägarna och mindre vägar eller E4 körning i 50 mil.
På dagens nya bilar med dom anti funktioner som för varje årsmodell förbättras så går det ju knappt att medvetet framhäva en sladd i blixthalka .
Att köra på gamla däck eller att förlita sig på awd med gamla däck är att lura sig skälv.
Det är svårt att fatta skillnaden om man inte kliver över från bil a till b med nya däck vid samma tillfälle.
Tror det är svårt att testa och mäta gamla vinterdäck då körprofiler och hastigheter är avgörande.
Håller med dig Mäkinen - och dessutom är det inte helt ovanligt att dubbfria däck är bättre än dubbat när det gäller att ta sig fram i snö - troligen p g a mjukare gummi och mera sajpning.
Men nu gällde ju faktiskt frågan beg. vinterdäckstest, inte om dubbade eller dubbfria är bäst!
Låt oss slippa den diskussionen, den kommer att kunna ge +1000 inlägg!
OK saabnisse - får be om ursäkt.
Norrländsk kyla är perfekt! Is och snö har riktigt hög friktion när det är kallt. Då greppar dubbfria perfektion med alla små lameller mot de vassa kristallerna.
Leta dig nedåt där vi kan ha snö och is med enstaka minusgrader...jesiken vad halt det kan bli! Då greppar dubben oftast bäst. Då är kristallerna mjuka och runda och isen får lätt en smält hinna när däcket passerar över. Jämför curling. Sopandet värmer isen och ger då längre glid och sämre kurvtagningsgrepp.
[quote=Xanthoptery
Norrländsk kyla är perfekt! Is och snö har riktigt hög friktion när det är kallt. Då greppar dubbfria perfektion med alla små lameller mot de vassa kristallerna.
Leta dig nedåt där vi kan ha snö och is med enstaka minusgrader...jesiken vad halt det kan bli! Då greppar dubben oftast bäst. Då är kristallerna mjuka och runda och isen får lätt en smält hinna när däcket passerar över. Jämför curling. Sopandet värmer isen och ger då längre glid och sämre kurvtagningsgrepp.[/quote]
Äntligen någon som fattat att dubbdäck inte tillhör bara Norrland, (packade spåriga snövägar) utan dom är som gjorda för mellan och södra Sverige när svarthalkan slår till. Det är där dubben gör maximal nytta.
Äntligen någon som fattat att dubbdäck inte tillhör bara Norrland, (packade spåriga snövägar) utan dom är som gjorda för mellan och södra Sverige när svarthalkan slår till. Det är där dubben gör maximal nytta.[/quote]
Jag vill ha dubbdäck där man kan fälla in dubbarna så det blir dubbfritt.
Seriöst har jag tänkt att om jag någon gång får till boende med bra garage och någon enkel lyft så skulle jag ha två uppsättningar. Väderlek avgör om dubben får åka på eller om jag lika gärna kan glida på dubbfritt. Värdelöst att trada på torra asfaltsvägar med dubb men så kommer den där förhatliga uppolerade isiga ytan och gud vad glad jag är över dubb då!
Tyckte precis att moderator saabnisse inte ansåg att diskussioner om vad som är bäst, dubbat eller dubbfritt, hörde hemma i denna tråd. Läste ni inte det inlägget X och christer ?
Pi, du verkar tydligen ändå vara den enda som fattat vad tråden handlar om! :-)
Förlåt!!
Den enda tidning jag sett som gjort test på begagnade vinterdäck är Teknikensvärld. Har ett par år på nacken nu, men slutsatsen är nog alltid aktuellt: http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
Även VTI har gjort ett test, såg jag nu: https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack_878116
Jag får backa på tidigare inlägg att det var ViB som testat begagnade vinterdäck för det var helt klart TVs test jag hade i minnet. Tack Swemba !
Gummit hårdnar med tiden, men olika för olika däck. Det är dags byta ut mina Michelin X-Ice2, blir dubbfritt igen. Dubbar låter mer, sliter mer, och dubbfritt funkar bra för mig. Jag uppskattar Michelin för dess jämnhet och stabilitet. Det finns dubbfria som är riktigt bra på snö och is, men som saknar grepp och kontroll på vått (Bridgestone Blizzak, Toyo GSi5, Falken Espia EPZ II). Premiumdäcken är bättre få till balansen, Michelin och Goodyear verkar jämnast, Nokian för svaga i vått. Men i år funderar jag på Hankook W616 då de är billigare än Michelin och i Aftonbladets test var jämna, om än inte riktigt som Michelin. Sava fick gott betyg också, de är ju förra generationens GoodYear testvinnare, till lägre pris än nytt GoodYear, men de finns inte i rätt dimension för min bil.
Däcktester är ofta sv/v i sina bedömningar tycker jag. Nordman 5 och 7 utmålas som dåliga, fast de var testvinnare när de hette Hakka... Däcken har ju inte blivit sämre, det är utvecklingen som gått fram och allt sätts ju i relation till testvinnarna. Ett däck med sämre resultat och som hamnar låmgt ner i listan behöver alltså inte vara dåligt, det kan t o m greppa bättre än en testvinnare för 5 år sedan, men i testerna uttrycks de som livsfarliga och borde sluta säljas..
Körde Conti dubbfria på min förra Golf med mycket bra resultat så när det blir vinterdäcksbyte nästa gång så blir det nog en återgång till sådana.
Slitna dubbdäck och slitna dubbfritt är ju olika, så det går ju inte att komma ifrån dubbat vs dubbfritt. På dubbdäcken är det dubben som slits och dessa däck är ju konstruerade för att det är dubben som ger grepp. Så när dubben slits och greppar allt mindre så försvinner allt mer grepp. Ju rundare dubben blir av förslitning desto sämre grepp på is. På andra underlag kan slitna dubbdäck fortfarande greppa.
Dubbfria har djupa lameller och mönster som fortfarande greppar, men det är skillnad på dubbfritt och dubbfritt. Bridgestone Blizzak har sin speciella greppyta "multi compund cell" som är helt försvunnet när däcket är halvslitet (50 procent slitet). Detta är officiell info från Bridgestone. Så när denna yta är borta så är denna däckmodell mer som ett mellaneuropeiskt vinterdäck för milda vintrar än ett isdäck för extrema vinterförhållanden.
Michelin är kända för lång hållbarhet och lågt slitage men givetvis blir de också sämre så det känns efter några vintrar.
Rekommendationen är att byta vid mönsterdjup om 3 mm, även om lagen tillåter 1,6 mm. Under 3 mm är för mycket grepp borta som generell regel.
Jag har aldrig köpt ett begagnat vinterdäck och kommer inte göra det heller. Jag litar mer på nya däck även om de är budget eller lågpris, än ett slitet premiumdäck.
Det värsta man hört om (och faktiskt sett) är folk som rycker ur dubben ur sina vinterdäck och använder dem som året-runt-däck.
Jag sålde en gång sexton år gamla dubbdäck, de hade mycket gummi(?) kvar minst sex mm, men var lika hårda som fälgen de satt på.
Men killen som köpte dom var nöjd och körde med dom flera år!
Hur däcken "ser ut" - mycket mönster, de slitna dubbarna sitter kvar etc - är av liten betydelse när du VERKLIGEN behöver greppet. När älgen/barnet/mobilzombien kliver ut i vägbanan lär du dig skillnaden mellan ett nytt och väl fungerande däck och ett skräpdito. Att köra försiktigare är måhända bra, men hjälper dig inte mycket när panikläget inträder. Det värsta är ändå att det resonemanget riskerar ge konsekvenser för andra än snåljåpen med de "lagliga" däcken!
Gäller att kolla att dubben sitter fast ordentligt också, sitter dom lite löst och så att säga viker sig mot vägbanan så är däcken dåliga och man kan då bara byta däck. Fick en gång såna däck som jag köpte begagnat, dubben såg bra ut men bet inte alls pga att dom inte satt riktigt fast.
Jag skulle säga tvärtom. Att köra försiktigt, anpassat och riskmedvetet är viktigare än bra grepp, inom normala värden.
Swemba, ligger en hel del i det och är man medveten om att man inte har bästa däcken på bilen och kör extra försiktigt tycker jag väl det är ok, så länge däcken är lagliga. Men, har man hyfsad ekonomi tycker jag vinterdäcken är det sista man ska snåla med på bilen, alltså, det är hög prio att ha bra vinterdäck, oavsett nu om det är dubbat eller inte dubbat. Sen gäller det ju bara att förstå när däcken börjar bli sämre och det kan vara tidigare än man tror. Liksom att förstås bra däck inte förlåter ett "sportigt" körbeteende när det är halt.
Helt riktigt, vad spelar det för roll om man betalar några hundralappar mer för bästa däcken, utslaget per mil är det ju småpengar och kan ju faktiskt betyda att man slipper belastningen med en onödig olycka.
Däremot tycker jag det kan vara onödigt att byta till nya däck inför varje vinter som en del journalister föreslår, de betalar inte för sina däck om de har den åsikten.
Men jag har funderat på hur man klarade sig i den gröna ungdomen, slicks runtom, sommar som vinter!
Däcken byttes först när sista cordlagret var framme och då för att man skulle slippa kostnaden för ny slang om det small!
Men man lärde sig att hålla rejält avstånd till framförvarande.
Jag säger inte att man ska snåla in på däck. Bra däck är bra att ha. Det jag säger är att bra däck sällan är det som räddar dig från en olycka.
Kanske därför vi klarade oss på slicks?
Man visste att det var skit!
Precis!
saabnisse, beror ju på hur många mil man kör. För normal bilisten som kör ca 1500 mil per år så tror jag tre säsonger är lagom och bra om man kan byta. Men säg max 5 säsonger för normalbilisten som en gräns. Om man har god ekonomi alltså. Och när man byter kan det ju vara bra om man byter till en nyare generation däck, är ju en hel del utveckling.
Ja, är man en sån som känner sina däck och sin bil, och kör efter det, klarar man sig utan nya däck varje år.
Jag har just nu riktigt dåliga däck på firmabilen, anledningen är att bilen redan är såld med dom däcken, och en ny bil står i Göteborg, men jag har inte haft tid att åka dit än. Jag får helt enkelt vara lite aktsam när det regnar ute.
Det finns gott om folk som kan stå och titta på ett däck, utan att veta om det är sommar/vinter Bra/dåligt, som inte kan läsa av väglaget, inte känna i bilen vilket grepp som råder, för dom är det viktigt att ha bra däck.
Har man riktigt dåligt grepp i bilen måste man nästan ned i 50kmh på landsvägen där det är 90 för att klara att bromsa när älgen springer ut. Hur många som "känner sina däck" kör så försiktigt?
Emil, det är ytterst få som inser att älgen är så dum att den springer ut utan att se sig för!
Sen har nog modet med 4WD gjort att alldeles för många bilförare tror att fysikens lagar upphört att gälla av den anledningen...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.