Mitt förslag för att i viss mån bättre upptäcka A-traktorer är att man inför en bestämmelse att LGF-skylten skall vara utrustad med belysning i likhet med vanliga baklysen.
L-G Karlsson
Umeå
Mitt förslag för att i viss mån bättre upptäcka A-traktorer är att man inför en bestämmelse att LGF-skylten skall vara utrustad med belysning i likhet med vanliga baklysen.
L-G Karlsson
Umeå
Kommentarer
Håller med dig helt - som jag ser det en triangel helt fylld av röda lysdioder. Samt att den skall sitta relativt långt ner och på bakstammen. Inte som på en del A-pickisar uppe på bakrutan ovanför flaket. Möjligt att detta inte är enligt reglerna men tyvärr förekommer det.
När långsamgående arbetsfordon såsom traktorer framförs på allmän väg i maklig takt så brukar dom ha orange varningsljus på taket.
Det borde dom ha.
Det kan ju även stängas av samtidigt som dom trycker på knappen som avaktiverar hastighetsspärren 😉
Det vore en tydlig signal åtminstone Snoid.
Då får lagen ändras eftersom ett LGF inte får ha roterande varningsljus på vid färd.
Jag vet, helknäppt!
Exakt, lagen överensstämmer inte med verkligheten då 90% av alla LGF har varningsljuset på då dom färdas på vägen. Även traktorer som plöjer ute på åkern, vad det nu skall vara till för nytta.
Ja något borde göras åt alla LGF.
För en tid sedan råkade vi ut för en plötslig dimma, som att köra in i ett packat moln.
Det saktades in rejält och det var en väldig tur för en stor grå vägg dök upp framför oss, en grävare helt utan lyse, utan varningsljus och med en figur i hytten utan hjärna.
Och ofta ser man lantbrukstraktorer med årets skörd på släpet sakta förflytta sig längs vägen, oftast utan någon form av belysning, möjligen ibland med någon liten flämtande mikrolampa bak.
Varningsljus måste till och även dessa fordonsförare måste bli upplysta!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.