Så har Motor och NAF:s räckviddstest test startat
Följ testen här, kan följas av både frälsta och belackare.
https://www.motor.no/bil/resultatene-fra-rekkeviddetesten-sommeren-2024/276263
Så har Motor och NAF:s räckviddstest test startat
Följ testen här, kan följas av både frälsta och belackare.
https://www.motor.no/bil/resultatene-fra-rekkeviddetesten-sommeren-2024/276263
Kommentarer
Ja, och en Renault kom längst i testet.
Men testet rangordnar bilar efter uppmätt räckvidd i förhållande till angiven WLTP.
Det finns ett problem med det, som illustreras av Volvo EX30 och Smart #3.
De har samma drivlina och tekniska plattform. Smart är något större och tyngre, men mer slimmad i formgivningen.
De kommer nästan lika långt (eller kort, beroende på hur man ser det). Fullt rimligt då de har samma drivlina.
Men, Smart rangordnas betydligt högre i testet.
Förklaringen är att Smart har en angiven WLTP på 41 mil och Volvon 47 mil. Och eftersom testet rangordnar efter avvikelsen WLTP, ju mindre avvikelse desto bättre, så hamnar Smart betydligt högre upp i ranking och Volvon hamnar i botten. Fast den faktiska skillnaden i uppmätt räckvidd och energieffektivitet är marginell.
De borde inte avvika i WLTP då de har samma drivlina och praktiska tester visar att de är i stort likvärdiga i räckvidd.
WLTP är fyra tester så det finns fyra räckvidder, och så ett femte värde som är ett genomsnitt/blandad körning.
Det finns ingen standard för vilken WLTP man anger, även fast WLTP testet är standard.
Jag tror att Volvo anger WLTP för stadskörning (som alltid är den längsta räckvidden) och Smart anger för blandad körning.
Så bara för att de anger olika WLTP så blir deras ranking i testet helt olika fast de har samma drivlina och i praktiken samma räckvidd.
Det sänker också värdet av testet hos NAF/Motor.
Det viktiga är egentligen energieffektivitet/förbrukning och hur långt man kommer i förhållande till batteristorlek. Samt räckvidd i förhållande till pris.
Annat jag noterar:
Scenic har en stor ”reservtank”, den gick att köra långt när batteriet stod på 0%. Jag är inte helt bekväm med en så stor reserv, jag förstår idén - minska risken att man kör bilen helt tom. Men marginalen i Scenics fall tycks onödigt stor.
Det känns som ”bensintänkande”. Att när bensinmätaren står på noll är det ändå 6-7 liter kvar så man börjar leta efter en tankstation. Så när batteriet är noll på Scenic ska man börja leta efter en laddplats.
Jag tror inte det kommer fungera, jag tror kunderna tänker att när det är noll batteri så går bilen inte en meter till och därför börjar leta laddning när batteriet är typ 5-10%. Vilket är onödigt tidigt.
Sen finns det ju de utan marginal alls. Genom att det saknas en standard här så blir kunderna förvirrade. Vissa bilar stannar när det är 0%, andra går flera mil till…
En till observation:
Peugeot e-3008 i testet saknar uppvärmning av batteriet. Så laddkurvan var inte särskilt imponerande.
Men det kommer en uppdatering till hösten med förvärmning av batteriet. Då rullas även ny mjukvara ut till den - det Amazon-baserade systemet.
Det hade onekligen varit bäst om detta var i bilen från start, men det kommer iaf efter sommaren så bilar levererade idag får det.
De svenska leveranserna av e-3008 har inte börjat än, även fast bilen finns att beställa och provkörningsbilar/demobilar börjar komma. Kundleveranserna börjar efter sommaren.
Och det finns god chans de kommer ha dessa uppdateringar från start i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.