På forumet Flashback.org huserar en välkänd figur som kallar sig BAB7, alla som läser om bilar vet nog vem han är. Han har en gammal MB som är värdens bästa bil, och en Renault Zoe som är värdens bästa elbil.
I hans senaste tråd gnäller han över hur svårt det är att komma till Tyskland med Zoe:n (22 kw) för det finns så få ladd stationer i Danmark, och till de som finns måste man ha ett abonnemang och en ladd bricka.
Folk kommer med en massa tips, men på sidan 2 i tråden kommer nån på problemet, BAB7 har ingen smartphone, han har typ en 3310a och vägar skaffa smartphone.
Och då kommer vi in på just den saken, hur ska det gå när de så kallade bakåtsträvarna vill ladda elbilen med kontanter, eller hur ska de hitta laddarna ?? Har elbilarna egen uppkoppling, eller bygger det på att man har en uppkopplad telefon för att få information om tex ladd stationer ??
PS: Det är inte jag som särskrivit laddstation och laddbricka, datorn tycker det ska vara så.
Kommentarer
Vad jag vet, utan att ha kört de allra lägst prissatta elbilarna på marknaden, så har alla elbilar jag sett Navi som standard där du kan få information om laddstationer. Sen är det väl inte alla som har den uppkopplad utan den blir ju inaktuell ganska fort för de bilar som inte har en uppkopplad alternativt över nätet uppdateringsbar Navi m.m.
Men visst har du en poäng i detta, ingen bil har ju oavsett lika uttömmande information om vart alla laddare är placerade och av vilken sort det är som de bästa apparna. Så även om det går åka elbil utan smartphone och utan uppkopplad bil, så blir det utan tvekan krångligare. Jag har ju dels en uppkopplad Navi i min, och dels en webbläsare i samma display som jag kan dela så halva visar Navin och halva webbläsaren och kan på det sättet öppna dessa fristående laddställewebbsidor som även finns som appar och på det sättet ta mig till alla. Läste nu att även nya XC40 electric skulle bli både uppkopplad och kunna ta emot OTA.
Besvärligt läge för BAB7. Ju mer av digitala betalningsmedel vi får desto svårare blir det att vara utan en smartphone. En kan ju göra en smartphone dum med genom att plocka bort/inaktivera onödiga appar.
Jag visste inte att bildiskussionerna på Flashback var värda att ta del av.
Bilarna kommer väl allt oftare vara uppkopplade på olika sätt. Skodan jag har envisas med att fråga om jag vill ha guidning till en bensinstation när jag har brist på bränsle och min gamla e-up! hade en liknande funktion. Den brukade påstå att jag nått en laddnivå som inte räcker hem eller till närmsta laddstation. Tyvärr var det ofta fel så det var mest irriterande, men hade den haft bättre inputs och beräkningsmodeller hade man klarat sig utan smart lur.
Nä, det är väl inget bra ställe att söka vettig information om bilar på, men vill man ha kul en stund finns mycket roligt att läsa.
Oja, BAB7 känner man igen. Har för mig att det är han som ena stunden sagt hur mycket han älskat sin Zoe för att sedan bara klaga hur skit det är med elbilar.
Men är inte varje ny bil numera uppkopplad. Eller i alla fall elbilar? I så fall behöver man väl ingen smartphone utan kan registrera t ex betalningsuppgifter direkt i bilens system. Eller har jag fått allt om bakfoten kanske.
(Kör en bil tillverkad 2012.)
Olika laddleverantörer har olika app:ar där du startar laddning och betalar, och de finns för iPhone och Android. Bilens skärm kopplar upp sig mot Android Auto eller Apple CarPlay. Men man kan köpa laddkort.
Jag har väldigt dålig koll på elbilar, men jag fick ju nyss en provkörning av model 3 plus en bra genomgång av funktioner.
En av sakerna jag undrade var ju hur uppkopplingen till internet funkar. Jag trodde att man fick antingen dela sin mobiltelefons uppkoppling eller stoppa in ett sim-kort någonstans, men ägaren sa att det finns inbyggd uppkoppling och inga begränsningar.
Alltså verkar man inte alls behöva smarphone för Tesla. Full uppkoppling finns inbyggd, bra funktion för att hitta laddstationer samt att man via webläsaren kan köra externa laddstationssökningar som integrerar sig i bilens system, som vad han nu kallade det, " a better route" eller liknande.
Verkar inte finns någon nytta av smartphone alls för Tesla. T.o.m. Spotify och Netflix finns integrerat så...
https://www.abetterrouteplanner.com, en riktigt bra ruttplanerare för elbilister.
Bejje: Det är väldigt sant, allt finns integrerat utan att man behöver använda sin mobil. Det enda den används som mot bilens system när man kör är ju just, som telefon.
Sen om man skulle ha råkat glömma nyckeln till bilen så kan man använda mobilen som en "nyckel" med om man låser upp vissa koder.
Det enda man behöver köpa till för infotainmentsystemet i Tesla är en X-boxkontroll så man kan spela TV-spel på skärmen medans man laddar om man inte vill göra annat. Väldigt uppskattat av dottern.
Fast nog måste man väl ha ett mobilabonnemang/SIM-kort även till en Tesla - eller ? Man lär ju nyttja våra 3G/4G-nätverk trots allt...
Pi: Vet inte om den nyttjar e-Sim eller nåt. Men nej, man stoppar inte i nåt simkort i Teslan.
Och man behöver inte heller skaffa nåt abbonemang.
Det var som f-n - då ingår alltså ett abonnemang i bilens pris. Troligen e-Sim kan man gissa men bilen måste ju ha ett abonnemang i nån form för att kunna nyttja 3G/4G-näten. Är bilen också en s k surf-punkt så att man kan köra Internet.-uppkoppling för sin egen telefon via bilens abonnemang ?
I Model 3 kan man väl använda bilens ratt som spelkontroll vad jag förstår.
Det kan man i S och X med såklart, men bara till bilspelen, precis som på model 3. De andra spelen kräver spelkontroll.
Finns Legend of Zelda ?
Jag har faktiskt inte kollat alla spel Guran, men de har lagt in en del gamla klassiker, vi har bara lirat bilspelet men kör med ratten, riktigt beroendeframkallande. Sist ville dottern ladda längre än vi behövde! haha
Uppar en gammal tråd, med ett inlägg som inte alls handlar om smartphone i elbil, utan om nämnda BAB7 och hans fantastiska Renault Zoe. Tur för killen att han har nybilsgaranti.
"För er som undrar hur det går med elbilen, så kan jag säga att det inte går så bra just nu..
Bilen står på en Renault-verkstad sedan ett par veckor tillbaks med skuren motor.
Motorn är alltså defekt, enligt verkstaden troligtvis ett defekt motorlager som lett till att motorn skar.
Bilen har rullat 9.700 mil.
En ny motor är beställd, kostnad ca 65.000-75.000 kronor inkl 2 dagars arbete då hela fronten, växellåda och allt annat måste demonteras för att kunna byta motorn.
Dock har jag nybilsgaranti, så Renault står för hela kostnaden.
I samband med motordefekten kontrollerades även växellådan, den är inte defekt men påvisade behov av service/repartionsarbete.
Oljenivån var låg, det fanns metallspån i lådan, färgen på oljan var dock inte svart utan mörkbrun, så enligt verkstaden är lådan okej.
Verkstaden ska nu rengöra växellådan, byta packboxar, filter etc samt fylla på ny växellådsolja.
Även kylvätskenivån ligger under nivågränsen, därför kommer även ett byte av kylarvätska göras.
Motorn, arbetet med växellådan osv kommer kosta runt 100.000 kronor, allt går dock på nybilsgarantin, så jag slipper betala.
Men för begagnatköparen som köper en begagnad elbil gäller det att vara uppmärksam på att motor och växellåda funkar som de ska, annars kan det lätt bli en kalldusch.. "
Låter som en bra elbil eller? Nej inte direkt!
Rikard, mycket som verkar underligt i det där.
"Ett defekt motorlager som ledde till att motorn skar"?
Det är ju en elmotor, men naturligtvis kan den paja, men jag har aldrig hört talas om att den kan skära när ett lager ger upp!
Färgen på oljan i lådan var inte svart! Nä varför skulle den vara det? Utan mörkbrun, jaha, vad hade den för färg från början?
Jag kanske missar något, men den här killen tror jag inte på!
När rotorn nuddar statorn, då skär det - raskt. På firman ser vi detta hända av och till hos kunder med gamla elmotorer. En 200 kW AC-motor där lagret/lagren ger upp är inte kul. Samma sak med en motsvarande DC-motor.
Jo det är ju riktigt, men jag tycker hela inlägget är lite underligt.
Och kostnaderna, nog för att Renault brukar krångla till det för reparationer, men det verkar vara lite väl saftigt här?
Kylvätskan? Är det besvärligare i en elbil än en konv. bil?
Jag kan inte svara för vilka elmotorer som sitter i Zoe, men vi debiterar ca 30.000:- plus moms för en 18 kW AC-servomotor - utan installation. Så jag svimmar inte över Renaults priser.
Tänker på elmotorn till en fläkt på taket av ett 8 våningars hyreshus, som jag fick i uppdrag att rengöra (vibrationer)
Den hade snurrat sen 1937, och efter jag rensat dm tjocka lager skit från vingarna, snurrade den igång ljudlöst. Jag kollade kolen, de såg ut att hålla i 50 år till.
Största elmotor jag kollat kolen på var märkt 4500 kW. Den var antagligen inte gratis, men det stod en likadan intill ifall den skulle gå sönder. Stillestånd kostar mer.
Ja servomotorer kostar sjukt mycket mot std motorer.
Jag är inte heller förvånad över Renaults pris på motorn i sig.
Jag hanterar servomotorer och då pratar vi beskedliga effekter på 1-5 kw och priser kring 20000:- så det är inte gratis.
Det hade nog underlättat med en smartphone.....
"Bor nära färjeläget här i sverige, så jag ankom med fulladdat batteri till Swinoujscie tidigt på morgonen, körde då direkt över gränsen till tyskland, tog motorvägen 15 mil ner till den tyska gränsstaden Schwedt-Oder där jag laddade fullt.
Efter c.a 1,5 timmes laddande körde jag över gränsen till Polen, där körde jag sedan landsvägar i sakta tempo (70-75 km/h) för att spara ström då jag hade 23 mil till målet, staden Poznan.
Mellan Schwedt-Oder och Poznan fanns nämnligen ingen laddstation jag kunde ladda på.
Jag ankom till Poznan med 2 mils räckvidd kvar.
I Poznan stannade jag en vecka, körde mest dagsutflykter på en radie på max 10 mil utanför staden så att jag var säker på att kunna ta mig tillbaka, detta då det var väldigt tunt med laddstationer som jag kunde ladda på öster, söder och norr om Poznan.
Körde dock väldigt mycket ändå om dagarna där, gjorde tex ofta två utflykter per dag, genom att köra tillbaka till poznan och ladda upp batteriet i 2 timmar för att sedan köra på en ny tur max 10 mil ut från poznan.
I Poznan fanns tre gratis laddstationer som jag kunde använda, två på lidl och en på kaufland, den ena laddstationen gick dock sönder under veckan, men de två andra funkade bra.
Blev dock mycket tid jag fick lägga på att ladda, runt 4 till 6 timmar om dagen gick till att köra till och från laddstationerna samt all laddtid naturligtvis.
Hände även att man fick vänta någon timme eftersom en annan elbil laddade.
Andra vecken körde jag till Stettin, även här funkade tre laddställen för mig, en på lidl, en på kaufland och en på en offentlig p-plats.
Under veckan i stettin körde jag också en massa dagsturer på max 10 mils omkrets, men även någon lite längre tur in i östra tyskland, där finns fler laddstationer att ladda på, så det var bra.
På kaufland höll det på att gå åt helvete en kväll, jag ankom till stettin efter en utflykt med nästan tomt batteri, och eftersom det var sent på kvällen och kaufland hade stängt butiken så trodde jag att laddstationen skulle vara ledig.. var den dock inte!
Där hade en idiot parkerat sin elbil, troligtvis för natten med kabeln i!
Då var jag alltså tvungen att köra till den andra laddstationen i andra änden av stan, det var på håret att jag kom dit eftersom batteriet nästan var helt tomt!
Efter två veckor i Polen skulle jag köra till Hamburg.
Det blev en lång dag.
Jag lämnade hotellet i stettin kl.11.
Körde ner till den tyska gränsstaden Schwedt-Oder 15 mil söderut, där laddade jag fullt samtidigt som jag gick och handlade osv, jag stannade i Schwedt nästan hela eftermiddagen.
Framåt kl.18 körde jag därifrån med fullt batteri, först några mil dryg landsväg, sedan motorvägen mot Berlin.
Vid Berlin, i staden Bernau skulle jag ladda i ett parkeringshus, körde gatan fram och tillbaka men hittade inte parkeringshuset..
Efter en halvtimmes letande hittade jag dock infarten, en liten jävla infart med liten skylt som visade infarten till P-huset som låg gömt bakom ett annat hus..
Där laddade jag sedan i 1,5 timme.
Vid 21.30 tiden körde jag från parkeringshuset med fullt batteri, ut från staden och ut på motorvägen mot Hamburg.
Då hade det blivit mörkt, började regna och temperaturen sjönk till 15 grader, jag höll 100 km/h på motorvägen, såg att min räckvidd sjönk dramatsikt pga vädret - regn och kyligare väder..
Min nästa laddplats var i staden Ludwigslust, jag ankom dit vid 24 tiden på natten, - och nu började saker och ting gå åt helvete..
- pga av vädret hade jag förlorat mer räckvidd än jag räknat med, jag hade endast 25 km räckvidd kvar när jag ankom till laddstationen, när jag kom dit så hände det som inte får hända..
Laddstationen är upptagen av två hyrbilar (en zoe och en i3)... klockan är mitt i natten och inte en människa syns till.. bilarna har laddat klart sedan länge med kablarna är som brukligt låsta i laddmunstyckena till bilarna, de går alltså inte att ta av.
Där står jag som en pajas i regnet och funderar.. kommer då på att jag skrev ner en lista med reserv-stationer på lapp.
Lappen ligger i handskfacket, och jag ser att jag skrivet ner en station som ligger ca 25 km bort.
Min räckvidd är dock också max 25 km.. vilket kan betyda att jag blir strandsatt utmed vägen i värsta fall.
Jag anser dock att jag inte har något val, så kör mot laddstionen och jag på strömmem genom att slå av klimatanläggningen helt, samt att jag kör i 50 km/h hela vägen genom en landsväg i skogen.
Vid kl 1 på natten kommer jag till en liten by i skogen, inte människa i sikte.. stendött, navigatorn visar att jag ska köra in till en privatbostad???
Jag tvekar först men rullar sakta in på gården, ser att fönsterna till sovrummet är öppna på glänt, hela huset sover.
Jag ser mig omkring och ser en laddbox på husväggen, men för att komma dit måste jag köra på gräsmattan!! - vad i helvete är detta tänker jag.. men har inget val och rullar ljudlöst över gräsmattan öpnnar försiktigt förardörren går ut och sätter i laddkabeln och bilen börjar ladda direkt - yes!
Sätter mig i bilen och vilar medans batteriet laddar fullt.
Efer två timmar är bilen fullladdad, klockan är nu 3 på natten och jag smyger ut och sätter tillbaka laddkabeln, och kör ljudlöst därifrån.
Navigatorn lotsar mig nu genom små landsvägar och äntligen efter en halvtimme ut på motorvägen till Hamburg, nu har jag 15 mil kvar till hotellet i Hamburg.
Håller 100 km/h och ankommer till hotellet strax innan halv 6 på morgonen.. Helt slutkörd..
Checkar in megatrött strax inna kl 6 och måste checka ut senast kl 11 igen
Klockan 11 i söndags checkade jag ut och det var slutligen dags att köra hem till sverige igen, är fortfarande trött.
Bilen har ca 6 mils räckvidd kvar, kör och laddar på en firma i utkanten av Hamburg.
Eftersom det är ett industriområde utan möjlghet till att köpa något att äta och dricka så laddar jag bara en timme. kör sedan vidare till Heiligehafen och laddar fullt där.
Efter 2 timmars laddning kör jag mot puttgarden, åker med båten till danmark och kör till malmö där jag laddar vid ett köpcentrum utmed motorvägen i en halvtimme, så att jag kan ta mig de sista 6 milen hem.
Måste köra till Hamburg på fredag igen, då startar jag med fulladdat batteri, laddar en halvtimme vis malmö så att jag kan ta mig till Heiligenhafen (i danmark kan jag inte ladda).
Sedan finns det gott om laddställen i Hamburg"
Finns en del saker o storyn ovan som får mig att tvivla på dess äkthet dock Rikard, vart hittade du den? Vad skulle det varit för elbil?
Oavsett så ja, med fel elbil för ändamålet så kan långresor bli jobbiga, och som du med skriver, en smartphone med en bra app över laddstationer är såklart ovärderligt.
Ju mer jag läser såna här historier, oavsett äkthet i detaljerna eller inte så blir jag mer och mer övertygad att laddnätverket för ens egna behov är nyckeln till elbilsvalet, inte exakt hur bilen är i övrigt.
Behöver man Smartphone för att köra elbil? Nä, men det underlättar.
Jag har skaffat laddkort/brickor på de 4 stora i Sverige som jag tror mig använda, men att leta efter stationerna och att räkna på sträckor så underlättar det med en telefon
Är inte de "storas" snabbladdare inlagda i navin?
Jag får upp även Bee och de övriga i navin när jag passerar dem och de är även sökbara.
Henrik, jo det är de nog, om inte annat så i Google Map
Tänkte väl det, de flesta elbilar jag sett iaf har laddpunkter inlagda i navin.
Hur fungerar det förresten på VW, kan du köra "a better route planner" direkt i displayen?
Henrik, Nope ABRP har inte Apple CarPlay-stöd, men jag behöver den ju bara när jag planerar, sedan kan jag lägga in laddaren i naven medan jag laddar eller innan jag åker
Ok, och ingen inbyggd webbläsare i bilen du kan använda?
Apple Carplay har jag ingen som helst erfarenhet av.
Ingen Webläsare.
Apple CarPlay speglar ett antal appar från telefonen som då är "ombyggda" för att passa för bilanvändning och då är det i huvudsak musik, ljudböcker, navigation, telefon, meddelande och säkert några till som jag inte har koll på ännu.
Jag vet inte vilket kriterie som krävs för att de skall kunna få anpassa apparna till ACP
Ah, det trodde jag de flesta nyare bilar hade, det fanns ju till och med i mina gamla Volvo med första Sensus om jag inte minns fel.
Jo jag vet vad Apple Carplay är, har dock aldrig använt det då jag inte kör Iphone därav ingen erfarenhet av det.
Fast jag vet fortfarande inte vad jag skall med Webläsaren till i bilens display, har haft det på alla Volvo jag haft men aldrig använt de till något.
Robban - förmodligen därför funktionen inte finns i alla nyare bilar..:)
Nej jag har heller aldrig använt det tidigare innan elbil, var bara en fundering att du kunde lagt upp ABRP där om du inte fick in laddplatserna i den riktiga navin.
Det enda jag kör i bilens webläsare är ett projekteringsverktyg vi använder i jobbet, supersmidigt kunna ha det på halva skärmen medans jag har satellitkartan på andra halvan och följa projekteringen i verkligheten när jag kör där ute i projekten.
Fast Google Maps hittar alla laddare och snappar även upp det via röstkomando så det funkar fint.
Som sagt bara en fundering om man velat kört det direkt i bilen. Jag personligen kan tycka det inte är helt färdigt om man till en bil måste använda sig av sin telefon för att få funktioner man tycker man betalt för. Ingår navi i bilen borde man inte behöva använda sin telefons navi. Men det är min personliga åsikt. :)
Fast Google Maps är så mycket bättre än bilens inbyggda nav så... Eller så är det som vanligt så pass mycket med intuitivt än ett inbyggt system, men jag får testa det lite mer innan jag kan ha någon åsikt om originalsystemet. Största fördelen med originalnaven är att jag kan få kartan mellan mätarna i huvudinstrumentet
Robban: Jag trodde det var Google Maps du hade i orginalsystemet, det har det varit i de nyare Audi och Porsche jag kört så trodde VAG körde det rakt över.....men då förstår jag, en del av de egna gamla navisystemen kunde vara riktigt usla.
Henrik, ingen aning om vad det är för system, men jag återkommer med det i min tråd vad det lider.
Nåja, alla tillverkare gör ju inte som Tesla eller Polestar (ännu).
Renault Zoe utan Europakarta till navigationen och en ägare som vägrar skaffa smartphone.
Ah, det förklarar en del! Bra det kom fram med så inte folk tar det som ett exempel på hur det är allmänt att resa med elbil söderut.
Fick höra en änu märkligare resa av en udda man från USA, som fastnade i Sverige vid studietiden, typ 50 år sen.
De hade åkt till Spanien i en tidig Leaf, vid flera laddstolpar hade de blivit uppmärksammade, då de var första bilen som kom till stolpen.
Men han och hans fru är inga som har brottom, de har seglat jorden runt oxå.
OT från tråden, men det är kul att läsa trådar av BAB7 och hans Zoe som som denna tråd handlar om.
Det verkar vara en riktig kvalitetsvagn, motor och växellåda är bytt vid 10" mil.
Nu var det några mindre problem. Kopierat från forumet Flashback.
"Jag har ett par problem med min Renault ZOE från 2018 som jag tänkte fixa till, men vet inte riktigt hur, så jag är tacksam för tips.
1. Make-up spegeln på solskyddets insida på passagerarsidan har ramlat ner, frågan är hur jag ska fästa tillbaks den, den satt med dubbelhäftande tejp.
2. Läslampan fram i taket har ett kontaktfel, det hade den redan när bilen var ny men då blinkade den bara till ibland, nu slocknar den mer ofta.
3. "Plast-kromet" på växelspaksknoppen har lossnat lite, nu sticker en jävligt vass kant upp en halv mm och man kan lätt skära sig på den vassa kanten. Tejpa vill jag inte göra på en nästan ny bil, och en ny knopp lär kosta ett par tusenlappar.
4. 12-volts uttaget funkar inte, verkar vara något glapp eller något.
5. Båda framdörrarna glappar lite och sluter inte helt emot karossen, man känner att det tar emot och de glider inte rätt in så att säga när man stänger dörrarna. När bilen var ny så var det samma sak, då fick jag dörrarna justerade, de drog med ett verktyg i gångjärnen tror jag.
Bilen är över 2 år gammal nu, så garantierna är borta, därför tänkte jag fixa detta själv om det går.
Är tacksam för tips!"
Verkar vara en riktig "tummen mitt i handen"-typ, nog sjutton kan en normalbegåvad person fixa det mesta av de här felen utan större funderingar!
Är nog mest ett inlägg för att provocera.
Men stämmer allt är det nog en riktig skitbil, men alla Zoe är nog inte det eftersom den sålt så bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.