Vi Bilägares forum

2+1 med VAJER RÄCKEN. Hur kör ni egentligen. 85 där det är enfiligt och 100 där det är tvåfiligt

2+1 med VAJER RÄCKEN. Hur kör ni egentligen. 85 där det är enfiligt och 100 där det är tvåfiligt

Sticker ut hakan men jag är så less på alla som kör 80-85 där det är enfiligt på 2+1 och ökar till 100 där det blir dubbel fil. Jag kör Norrland Stockholm i 140 mil var annan månad minst och blir vansinnig på detta fenomen. Sedan är det alltid tre,fyra bilar efter som då på två km skall upp i 160 km/h för att komma om så många som möjligt.. Det logiska här vore om alla kanske höll 95-100 på mätaren där det är enkel fil och inte taggade upp där det är dubbelfiligt..Hoppas att denna tråd kanske är en tankeställare för en del och tänk om alla hade adaptiv farthållare vilket flyt vi då skulle få i trafiken. Som sagt hakan sticker ut men det måste vara fler än jag som har problem med detta och fenomenet i sig och det gör att min Stockholms resa tar en timme längre tid totalt enkel väg.

Uppdaterat: 2017-05-15 13:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Fenomenet finns, men jag vill påstå att fenomenet inte beror på "harens" skiftande tempo utan du upplever detta beroende på att 2+1-vägen skapar en ryckighet!

Du kommer ikapp en grupp bilar som kör 85 på 1-delen, det blir tvåfil, alla stämplar pelle i botten och skall förbi haren, men du kommer inte förbi för den där jäkla haren ökade farten och när du väl inser detta så har fansk... haren sänkt till 85 igen... Fast haren har kört 85 hela tiden.

2+1 fungerar dåligt när det är mycket trafik, det är inte för att jävlas som trafikverket stänger av 2-fältet mellan Gävle och Tönnebro vid storhelger utan det är för att det fungerar bättre och att det blir färre olyckor, alla kör 85 istället.

Sedan finns det faktiskt de som pendlar ganska rejält i fart, men jag vill påstå att dessa är få, i alla fall utifrån min synvinkel, jag kör E4 norrut från Stockholm väldigt ofta också.

Uppdaterat: 2017-05-15 13:14
*Robban

Varför saktar man in till ~85km/h där det blir enfiligt? Har man inte koll på hur bred sin bil är, så man är rädd att sidorna skall ta i räckena?

Uppdaterat: 2017-05-15 13:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, jag tror fortfarande att många av dessa 85-åkare kör konsekvent 85-90 oavsett 1- eller 2-fil

Uppdaterat: 2017-05-15 13:46
*Robban

Nja - nog finns det en hel del som saktar när när det blir 1-filigt. Om flera skulle använda farthållaren som finns på nästan alla moderna bilar så skulle nog fenomenet minska kraftigt. Sen håller jag med Robban om den temporära "påskfixen" norr om Gävle. Det flyter mycket bättre vid stora trafikflöden om alla blir inmotade i en fil för annars blir det ständiga inbromsningar i högerfilen för alla omkörare som efter 1 km skall in i där igen.

Uppdaterat: 2017-05-15 13:56

Kan bara hålla med om att det är allt för många som håller olika hastighet beroende på om det är en eller två - filigt.

Hacken: Har hört ett antal ggr om att man inte gillar att köra på 2+1 på grund av att man upplever den enfiliga delen som smal. Så där ligger nog en hel del av problematiken.

Uppdaterat: 2017-05-15 14:28

Fast tycker man den enfiliga delen är smal vete tusan om man inte skall ta bussen...

Och den blir ju inte bredare vid 85 än 100 så...

Uppdaterat: 2017-05-15 14:33
*Robban

Nej, vägen blir inte bredare vid 85, men känner man sig osäker så blir den naturliga reaktionen att man sänker hastigheten.

Uppdaterat: 2017-05-15 14:57
mso 1000 skrev:

Sticker ut hakan men jag är så less på alla som kör 80-85 där det är enfiligt på 2+1 och ökar till 100 där det blir dubbel fil. Jag kör Norrland Stockholm i 140 mil var annan månad minst och blir vansinnig på detta fenomen. Sedan är det alltid tre,fyra bilar efter som då på två km skall upp i 160 km/h för att komma om så många som möjligt.. Det logiska här vore om alla kanske höll 95-100 på mätaren där det är enkel fil och inte taggade upp där det är dubbelfiligt..Hoppas att denna tråd kanske är en tankeställare för en del och tänk om alla hade adaptiv farthållare vilket flyt vi då skulle få i trafiken. Som sagt hakan sticker ut men det måste vara fler än jag som har problem med detta och fenomenet i sig och det gör att min Stockholms resa tar en timme längre tid totalt enkel väg.

Håller helt med. Ett vanligt fenomen att farten sjunker vid enfiligt. Lite som dom som sänker farten på vanlig landsväg, 80 km/t, så fort det blir lite kurvigt. Helt plötsligt så är farten 65-70 km/t och som grädde på moset så bromsar man före kurvan, precis som en modern bil inte skulle klara av en vanlig kurva i 65 km/t. Så har vi ett annat fenomen och det är dom som bromsar i varje kurva trots att dom håller farten skapligt. Får för mig att det är sådana som kör automat med höger fot på gasen och vänster fot på bromsen.

Uppdaterat: 2017-05-15 15:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag hoppas verkligen dom slutar upp med dessa vajerräcken och 1+2 väg och bygger riktiga vägar med räcken.

Vi blir fler och fler MC åkare och där är vajerräcken = döden.

Uppdaterat: 2017-05-15 15:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag klipper utan prut de bilar som ökar från 85 till vad-som-helst när den tvåfiliga delen uppenbarar sig. Men då krävs det att jag inte får en ny snigel framför i vänsterfilen. Det händer ju tyvärr lite då och då. Bara att acceptera.

Uppdaterat: 2017-05-15 15:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Dom som tycker enkelfilen är smal dom behöver träning i Norge där filerna är 2,50 och man har 1dm asfalt utanför sidolinjen dom kan gärna haka på en 2,50 husvagn det är spännade att möta långtradare där i norra delen av Norge, ibland är det någon bonde som driver får över vägen.

Uppdaterat: 2017-05-15 16:13
hans.antnas

Jag kom ifatt en hoper militära fordon norr om Gävle idag. De höll 80 och ändå var det svårt att passera mer än ett per 2-sträcka eftersom inte alla i kön ökade farten tillräckligt raskt.

Jag försöker oftast hålla exakt den tillåtna farten,men kommer man ikapp någon sänker bilen så att avståndet är lagom.

Uppdaterat: 2017-05-15 19:54

Över 4m, hur kan det upplevas smalt?

Men så är det nog, för jag har upplevt fenomenet ofta, även när det är lågtrafikerat.

Uppdaterat: 2017-05-15 21:57

Jag håller med mso 1000, jobbigt att folk inte kan hålla samma hastighet oavsett en eller två-filig väg. Förutom rädslan(?) över att köra på en väg med vajer mellan körfälten så undrar jag då varför inte människor är mer rädda för vägar med mötande trafik? Där om något borde folk sänka hastigheterna om man är rädd.

Det känns dessutom som att folk inte tittar på hastighetsmätaren utan kör på "känn", de tror det går snabbare än vad det egentligen gör. När man sedan kommer till två-filigt så tittar man ner på mätaren och ser att det bara är och gasa upp till 1XX...

Observera att här pratar jag om bilar utan farthållare, eller förare som väljer att inte använda sådan teknik.

Uppdaterat: 2017-05-15 22:27

Om man känner sig säkrare med lite lägre hastighet så är det väl bra att man sänker farten en stund? Skyltarna anger maximalt tillåten hastighet och inte ett krav för hur man ska köra.

Ett tips från en medelålders man är att slappna av bakom ratten. Planera resorna med lite luft mellan anhalterna så behöver ni inte stressa.

Uppdaterat: 2017-05-15 22:34
ThunderBear skrev:

Jag håller med mso 1000, jobbigt att folk inte kan hålla samma hastighet oavsett en eller två-filig väg. Förutom rädslan(?) över att köra på en väg med vajer mellan körfälten så undrar jag då varför inte människor är mer rädda för vägar med mötande trafik? Där om något borde folk sänka hastigheterna om man är rädd.

Det känns dessutom som att folk inte tittar på hastighetsmätaren utan kör på "känn", de tror det går snabbare än vad det egentligen gör. När man sedan kommer till två-filigt så tittar man ner på mätaren och ser att det bara är och gasa upp till 1XX...

Observera att här pratar jag om bilar utan farthållare, eller förare som väljer att inte använda sådan teknik.

Exakt. Jag tror folk kör på känn utan att ha koll på mätaren och pillar lite navel ludd och så. Nu sista åren har jag kunnat tagga ner med adaptiva farthållarens hjälp men trots allt skall man 70 mil på en dag är det fruktansvärt irriterande.

Uppdaterat: 2017-05-15 23:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

På 1+2-vägar är det ofta skyltat 100 km/h och jag försöker hålla denna fart där om det är möjligt, och det gör att jag inte kommer ikapp så många fordon. Däremot är det många som hamnar bakom mig och dessa håller ofta väldigt hög hastighet både innan och efter att de kört om mig. Man kan tro att det råder fri fart.

Sedan finns det fall (på 2+1-vägar) där det t ex ligger två lastbilar och två personbilar tätt efter varandra och där en till tre av de sista sänker farten strax innan det blir tvåfiligt, vilket gör att fordonet längst fram kan hamna på ett så stort avstånd från de andra att man får gasa ordentligt för att komma förbi alla fyra.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Finns ju de som har dålig koll på sin bils yttermått och då kan kanske den enfiliga delen upplevas som smal men där är ju faktiskt gott om plats egentligen om man låter bli att rattsurfa just där.

Uppdaterat: 2017-05-16 07:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag måste, tyvärr, säga att min erfarenhet är densamma som trådstartaren. Många förare saktar ner när 2 körfält blir 1, oavsett trafiksituationen. Möjligen är det, som någon spekulerade i, brist på självförtroende över den egna körförmågan. Allra sorgligast är väl att de inte kommer läsa trådar på forum som detta och sannolikt aldrig kommer till att ändra beteende, hur mycket vi än beklagar oss. - Så vi andra får anpassa oss och inte göra en farlig trafiksituation ännu farligare genom att ilskna till och göra farliga omkörningar i alltför höga hastigheter. 2 fel gör inte 1 rätt. Och de kilometer som vi blir tvungna att köra långsammare än vi tänkt ger sannolikt inte många minuters tillägg till vår sammanlagda körtid.

Uppdaterat: 2017-05-16 07:43

Kanske VI BILÄGARE gör en liten notis eller mini reportage om fenomenet och några som läser tidningen kanske får en tankeställare i alla fall. I semester trafiken är detta fenomen en allvarlig anledning till många vansinnes omkörningarna på den tvåfiliga delen där vissa bilar kör om tätt i led om fem bilar med tre meter imellan i 170 km/h. Helt jävla sjukt men det kommer ju att fortsätta ändå men kanske mindre. Och snart kommer det säkert en seriekrock med bilar som snurrar i 160 km/h och utgången vill man inte ens tänka på. Jag vet inte men jag ser detta vansinne varje gång jag kör Stockholm Norrland

Uppdaterat: 2017-05-16 08:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är ju inte att resan tar ett par minuter längre som är irriterande utan det är hela jojoeffekten det blir som irriterar.

Att pendla mellan 85-105 hela tiden under flera mil är inget kul när vägen egentligen är stor och fin och något man väljer för att få en snabb transport för ingen väljer väl dessa vägarna för att de är roliga att köra.

Uppdaterat: 2017-05-16 08:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fenomenet finns på riktigt, och är inte ovanligt, men problemet är inte att det körs 85, utan som sagt fartökningen, den som inte vill köra för fort, kommer inte om. Lastbilar är inget problem, dom har samma fart hela tiden.

Uppdaterat: 2017-05-16 08:24

Sen är det ju som nån nämnde - även om man håller 100 på 100-vägar så är det alldeles för många som tillämpar sina egna, obefintliga fartgränser och då blir det höghastighetsomkörningar på de 2-filiga avsnitten. Att det skall vara så svårt att följa de trafikregler som finns...

Uppdaterat: 2017-05-16 09:59

Sen finns ju dom som alltid kör 10km under oavsett hastighet, och sen till råga på allt bromsar vid varje fartkamera.

Uppdaterat: 2017-05-16 14:54
Åkemoped skrev:

Sen finns ju dom som alltid kör 10km under oavsett hastighet, och sen till råga på allt bromsar vid varje fartkamera.

Jag blir vansinnig på dessa förare. Noll koll på allt vad det gäller trafiken men kanske 100 koll på allt annat. Skulle vara böter.

Uppdaterat: 2017-05-16 22:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag håller med om detta med 2-1-vägarna.

Otroligt irriterande med folk som sänker till 85 på enkelfil och sedan höjer till 110 på dubbelfiligt.

VARFÖR??

Jag håller gärna 100 (på 100-väg) hela tiden när så är möjligt, men när de pendlar som ovan blir det ryckigt, irriterat och onödiga utsläpp.

Samma sak vid fartkameror, varför sänka till 55 vid kameran, för att sedan återvända till 80 efter? Dessutom är detta på 70-väg, ser detta varenda gång jag kör den sträckan.

Att sedan Trafikverket kunde sluta sätta upp dessa för MC farliga räcken vore det ett stort steg framåt.

Undersökningar visar tydligt vad som händer, och vad som har hänt när MC krockar med denna typ av räcken, som dessutom är förbjuden utomlands pga att de är farliga!

Det finns bättre alternativ, men Trafikverket vägrar ändå... tragiskt.

Uppdaterat: 2017-05-17 07:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om Trafikverket kunde så skulle de förbjuda Mc helt direkt.

Uppdaterat: 2017-05-17 07:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vajerräcken sparar ändå ganska många liv och de har kommit på plats eftersom de är relativt kostnadseffektiva. Kan ni med MC inte använda andra vägar? Vajervägarna är väl ändå inget kul för MC-förare.

Uppdaterat: 2017-05-17 09:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Instämmer och det är i 8 av 10 fall samma fenomen på en 90 väg att man omedvetet antar jag sänker till under 90 och ökar alltid till 100 när det blir dubbel fil. Följande vansinnes omkörningar med fyra bilar tätt efter varandra i 140km/h . Jag inbillar mig att vägtypen är en stor stressfaktor eftersom gemene man utan farthållare ställer till med detta då dragspels effekterna gör att som bil i femte led är nere på 70 där det är enkel fil. Sedan tycker jag att man ser allvarligare tillbud på vintern när det är dåligt plogat och många med suw skall fram till varje pris och är hårsmån från vajer och bilar som måste tvär bromsa för att förhindra olyckor. Vi pendlar dagligen på en sådan vägsträcka och man får se vansinnes omkörningar dagligen och som sagt på vintern, usch och usch. Det borde vara lag på farthållare.

Uppdaterat: 2017-05-17 09:44
pinjong skrev:

Vajerräcken sparar ändå ganska många liv och de har kommit på plats eftersom de är relativt kostnadseffektiva. Kan ni med MC inte använda andra vägar? Vajervägarna är väl ändå inget kul för MC-förare.

Alldeles riktigt. Grejen är bara att det finns andra sorters mitträcken som inte är farliga för motorcyklister. Väldigt stora delar av dagens wireräcken har krokar längst ut som sliter sönder allt som kommer i kontakt, men det finns andra typer av wireräcken utan detta.

Det har också gjorts prov med goda resultat där man monterat skyddsplåtar på stolparna.

Wireräcken är inte kostnadseffektiva. Jo, relativt billiga att sätta upp, men dyra att underhålla. Varje dag läggs stora summor på att reparera dem, vilket gör dem dyra i långa loppet.

Och visst föredrar man att inte köra på dessa vägar, men samtidigt ska inte Trafikverket bygga in onödiga faror. Och wireräcken sätts ju upp på allt fler ställen, inte enbart på 2-1-vägar.

Minst 67 motorcyklister har dött i Sverige i räckesolyckor (alla räcken) under perioden 2000-2016, och det borde ligga i Trafikverkets intresse att försöka minska detta.

Uppdaterat: 2017-05-17 12:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, hultarn och intresset borde ju grunda sig på denna fantastiska nollvision de pratar om och då skall man förstås inte bygga in faror på vägarna.

Vi MC-förare kör ibland på dessa 2-1 vägar för lite snabbtransport när det behövs men visst speciellt roliga att köra på är de inte.

Uppdaterat: 2017-05-17 13:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Problemet är att vajerräcken sprider sig även till andra vägar såsom motorvägar. Att be en grupp fordonsägare som pendlar till jobb osv. att ta en annan väg för att man inte kan se till deras behov känns rätt bakvänt.

Just nu så känns det som trafikverket går vajerräckebananas. Hela sträckan till Eskilstuna har nu vajerräcke.

Uppdaterat: 2017-05-17 13:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
hultarn skrev:

Alldeles riktigt. Grejen är bara att det finns andra sorters mitträcken som inte är farliga för motorcyklister. Väldigt stora delar av dagens wireräcken har krokar längst ut som sliter sönder allt som kommer i kontakt, men det finns andra typer av wireräcken utan detta.

Det har också gjorts prov med goda resultat där man monterat skyddsplåtar på stolparna.

Wireräcken är inte kostnadseffektiva. Jo, relativt billiga att sätta upp, men dyra att underhålla. Varje dag läggs stora summor på att reparera dem, vilket gör dem dyra i långa loppet.

Och visst föredrar man att inte köra på dessa vägar, men samtidigt ska inte Trafikverket bygga in onödiga faror. Och wireräcken sätts ju upp på allt fler ställen, inte enbart på 2-1-vägar.

Minst 67 motorcyklister har dött i Sverige i räckesolyckor (alla räcken) under perioden 2000-2016, och det borde ligga i Trafikverkets intresse att försöka minska detta.

Finns det ett enkelt sätt att göra vajervägarna säkrare för hojåkarna så ska man givetvis göra så men vajerräckena som sådana är nog här för att stanna. De har räddat många liv inte minst inom min egen familj, därav gillar jag dem. MC-säkerhet är ett synnerligen svårt område eftersom flera faktorer medverkar till att göra just MC-åkande så farligt. Själv har jag ganska mycket erfarenhet av MC och har provat på diverse tillbud, mer eller mindre allvarliga. Spontant känner jag att jag inte vill hamna varken i terrängen eller i mötande trafik med MC:n så att fångas upp av ett räcke är en bra lösning om det kan ske på ett säkert sätt för olika typer av fordon.

"Andelen dödade och svårt skadade ligger på samma nivå vid kollision med alla typer av stålräcken, inklusive vajerräcken, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam." http://www.bike.se/nyheter/vajerracken-inte-farligare-94524

Uppdaterat: 2017-05-17 14:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Reverend Benny skrev:

Problemet är att vajerräcken sprider sig även till andra vägar såsom motorvägar. Att be en grupp fordonsägare som pendlar till jobb osv. att ta en annan väg för att man inte kan se till deras behov känns rätt bakvänt.

Just nu så känns det som trafikverket går vajerräckebananas. Hela sträckan till Eskilstuna har nu vajerräcke.

Det är väl rimligt att välja en så säker väg som möjligt utifrån de förutsättningar man har? Själv väljer jag gärna motorväg när jag kör bil med tanke på säkerheten. Cyklar eller går jag så försöker jag anpassa vägvalet efter det osv.

Uppdaterat: 2017-05-17 14:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...

När man pendlar till och från en arbetsplats vill man väl att det ska vara så smidigt som möjligt? Jag har förhållandevis långt så inte skulle jag vilja välja en ännu längre väg för att Trafikverket inte kan göra sitt jobb ordentligt. Det finns alternativ som är i samma prisspann och fungerar lika bra för bilar som nuvarande räcken utan att skada mc-förare i onödan så det är bara ovilja från Trafikverket.

Uppdaterat: 2017-05-17 14:30
L. Mäkinen skrev:

När man pendlar till och från en arbetsplats vill man väl att det ska vara så smidigt som möjligt? Jag har förhållandevis långt så inte skulle jag vilja välja en ännu längre väg för att Trafikverket inte kan göra sitt jobb ordentligt. Det finns alternativ som är i samma prisspann och fungerar lika bra för bilar som nuvarande räcken utan att skada mc-förare i onödan så det är bara ovilja från Trafikverket.

"Trafikverket inte kan göra sitt jobb ordentligt. Det finns alternativ som är i samma prisspann och fungerar lika bra för bilar som nuvarande räcken utan att skada mc-förare i onödan så det är bara ovilja från Trafikverket.[/quote]

Det där får du nog förklara lite bättre vad du menar.

Uppdaterat: 2017-05-17 19:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Trasten menade att man skulle välja väg efter hur säker man känner sig och jag tycker att även motorcyklister bör kunna använda de stora trafiklederna.

Det finns räcken som inte är farliga för mc och är lika bra för bilar som nuvarande wireräcken och dessutom kostar ungefär lika mycket som de nuvarande räckena.

Uppdaterat: 2017-05-17 21:54

Okey!

Uppdaterat: 2017-05-17 22:10
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hur många mc-förare kör i max. skyltad hastighet? De få går i procent att räkna på ena handens fingrar. Visst ska man inte bygga in onödigt farliga konstruktioner i trafikmiljön, men nu ser verkligheten ut som den gör med wireräcken, så hur vore det att anpassa sin körning efter det? MC-förare är de överlägset mest risktagande i trafiken i förhållande till sin utsatthet, enligt min erfarenhet, så att bygga bort alla risker för dessa är en utopi om något.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

@John2008

Fast det krävs inte hög hastighet för att bli shreddad av dessa vajerräcken eller stolparna som MC förare. Det handlar om att man med små medel faktiskt bygger för alla som vistas i trafiken och MC är en del av trafiken.

Uppdaterat: 2017-05-18 08:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Såg någonstans att man testat att ha räcke av "plaststolpar" just för att minska skador på mc-förare som kör in i räckena. Detta försök föll väl ut när det gäller mc, hur det föll ut med tanke på bilar vet jag inte.

Uppdaterat: 2017-05-18 08:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Usch vid blotta tanken. Tror att även den klenaste plast stolpen strimlar kroppen i 110

Uppdaterat: 2017-05-18 08:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Plastolparna var ordentligt rundade och lite större diameter och ganska eftergivliga. Som jag sade så konstaterade man vid tester att mc-förare skulle inte få så allvarliga skador eftersom på dessa plaststolpar finns inte krokar eller andra fastsättningsanordningar mitt på utan de var förankrade i botten vid marken.

Det är ju bra att någon forskar i detta och inte bara lämnar det därhän.

Uppdaterat: 2017-05-18 08:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det som är lite trist är att man börjar forska på det först efter att man investerat och satt upp dessa räcken. Och det fortsätts sättas upp dessa räcken på många ställen, inte bara 2+1 väg.

Det jag inte förstår heller är varför man måste ha det på båda sidor, dvs vid dikeskanten.

Uppdaterat: 2017-05-18 09:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med om att sätta räckena vid dikeskanten känns onödigt.

Uppdaterat: 2017-05-18 09:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det sätts knappast upp "onödiga" räcken eftersom de ändå kostar en slant.

Uppdaterat: 2017-05-18 10:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bild borttagen.

Här är för övrigt min frus bil efter att ha blivit uppfångad av ett vajerräcke på högersidan. Jag var inte med i bilen. Det var en perfekt uppfångning och vad som hade hänt om inte ett vajerräcke funnits vill jag inte tänka på. Men med tanke på skadorna, bilen blev skrotad, så finns det en uppenbar risk för en MC trots viktskillnaden. Om det hade varit bättre att fara ut för ett stup eller in i ett berg med bil eller MC tror jag inte.

Uppdaterat: 2017-05-18 10:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nja nu ska vi ju inte prata om dikeskant med berg eller stup för då behövs ju ett räcke det är ganska självklart och behöver inte ens diskuteras, när jag säger att räcke inte behövs vid dikeskant så är det på sträckor med enbart just ett dike och utan träd direkt vid vägen.

Jag kör hellre ner i diket med min mc än in i ett räcke.

Uppdaterat: 2017-05-18 10:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
John2008 skrev:

Hur många mc-förare kör i max. skyltad hastighet? De få går i procent att räkna på ena handens fingrar. Visst ska man inte bygga in onödigt farliga konstruktioner i trafikmiljön, men nu ser verkligheten ut som den gör med wireräcken, så hur vore det att anpassa sin körning efter det? MC-förare är de överlägset mest risktagande i trafiken i förhållande till sin utsatthet, enligt min erfarenhet, så att bygga bort alla risker för dessa är en utopi om något.

Jag förstår att du är dåligt insatt i ämnet,i verkligheten är hastighetsefterlevnaden inte sämre för MC-förare än bilförare. Att det finns enstaka idioter som gasar för mycket är inte unikt för just MC, det är lika illa för bilar.

Men, det finns mycket myter, det är sant.

När det finns räcken som är vänligare, och inte kostar mer är det obegripligt att Trafikverket vägrar använda dem.

Räcken som inte ger allvarliga skador direkt vid kontakt.

Eller skulle du föredra att MC kör 50 på 100-väg med wireräcken?

http://www.svmc.se/ImageVaultFiles/id_5608/cf_5/st_edited/X3DBNxmJ0iogI1DjccC7.png

Uppdaterat: 2017-05-18 13:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men hur många gånger stiger risken att överhuvudtaget dödas i en olycka om man väljer att sätta sig på en MC jämfört med att sätta sig i en bil? Tror det var John2008:s poäng. Sedan tillkommer risk med hastighet, droger, ovana och ser vi nu - vajerräcken.

Uppdaterat: 2017-05-18 13:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...