Vi Bilägares forum

VW Polo 1.2 TSI 90 HK! Nybilsköp!

VW Polo 1.2 TSI 90 HK! Nybilsköp!

Hejsan! Ny här på forumet! Ville bara dela med mig lite utav hur det känns att vara en VW Polo ägare!

Köpte i juli-2010 en helt ny VW Polo Masters 1.4 och har idagsläget rullat 3200 felfria mil och jag har varit riktigt nöjd med den! Så pass nöjd med den att jag lade en beställning på en likadan men dock med den nya miljöklassade 1.2 TSI motorn på 90 hk och med turbo! Jag tycker om att byta bil efter ett tag och såklart trygghetskänslan att ha nybilsgarantin i ytterliggare 2 år! (Vet om att Kia har 7 år men jag finner inte dem intressanta dem där koreanska bilarna tyvärr)

Undrar om fler här kör med den nya Polon (1.4 Bensin 85 HK) Hur har ni upplevt era bilar?
Min har legat lite högre i snitt förbrukning än vad som utlovats men runt 0.65 ca blandad körning! Vill då påpeka att jag nästintill bara kör lite landsväg och rätt så mycket motorväg ca 9-10 mil om dagen.

Har hunnit serva min Polo 2 ggr. Intervallerna är på 3000 mil med longlifeservice, men jag har servad den vart 1500:e mil för att jag vill ha ett oljebyte där emellan! (Har ju ändå fri service i 3 år) Har hursomhelst varit förträffligt nöjd med bilen, oslagbar komfort för den lilla bil som den faktiskt är!

Nybeställningen blev som rubriken lyder en 1.2 TSI 90 HK Bensinare och med Masters paket för 151 800:- och utöver det lade jag till :

* Metalliclack (Toffee Brown som är en ny färg på svensk marknad) Riktigt läcker! 5000:-
* Öppningsbart Panoramaglastak: 7900:-
* Ljus & Siktpaket = Automatisk avbländar backspegel & regnsensorer: 1500:-
* Komfortpaket = Farthållare och parkeringsensorer: 4100:-
* Mittarmstöd fram: 1000:-
* Fri service i 3 år

Totapris: 174200:- (Normalpris)

Men efter lite övertalning och prutning fick jag ner bilen med 13 700:- och hamnade på 160 500:- tills slut!
Inte så illa! =) Hoppas jag blir nöjd och kommer skriva åter när bilen har kommit i februari månad!

Välkomna att dela med er av era egna erfarenheter av era VW Polo!

Uppdaterat: 2011-11-24 17:11

Kommentarer

SH-MUFC skrev:

Hej,jag har två funderingar
Fråga nr1:
Jag har ca 3 mil till jobbet varav ca 2 mil är 110-väg och resterande är 70-vägar.
Däremellan är det en 90 väg som har hög lutning (uppförsbacke). Jag har en funderingar på att bara den backen kan va lite skakig med TSI 90?För er som bor i Göteborg så är det alltså från Lindholmen till Landvetter flygplats. (för att ni ska kunna föreställa er det visiuellt)Fråga 2:
Är denna bilen väl lämpad eller bör jag välja någon med kraftigare motor? Jag vore tacksam för svar.

Det är inga problem om inte du/ni ska vara 5 vuxna med packning i bilen ;)
Max vrid har den vid 1550 varv så de finns vid 90 km/h, annars finns ju Ibizan med 105 hk o miljöklassad alt chip så får du 130 hk i polon.
Annars finns ju diesel att välja, Ibizan ligger på 0,42-0,44 med sambons pendling till jobbet som består av ca 10 km 90 väg 30 km 110 o genom Umeå..
Den har nu passerat 500 mil men lite tråkigt att gamla Ibiza 1,9 tdi drog lika lite, hade hoppats/trott på lägre förbrukning men den går ju ungefär på vad den ska dra..
Kanske sjunker förbrukningen lite efter 500 mil till

Uppdaterat: 2012-08-29 23:09

Måste bara berätta jag och frugan har köpt varsin VW polo tsi 90 dsg 2012or Som nu rullat lugnt och fint i ca 600 mil var. Båda hade vid ca 2-300 mil när jag kollade oljan som bara färgas något mörkare än dom var sedan nya. Jag antar att motorerna gjorda med så fin precision att dom nästan upplevs som "inkörda" från början. Rätt eller fel? Hitintills kan jag dessutom inte se att dom dragit någon olja alls. Däremot säger VW att dom ska dra 0,53 blandad körning, men dessa drar runt 0,6 liter milen (Till o från landet 16 mil sedan till o från jobbet i Stockholm förort ca tre mil plus lite blandat, allt i sommarväglag. Hade en VW polo 2010 ( nya modellen fast med 1400cc motorn) på den blev oljan fortare smutsig samt ville ha ca en liter olja på 1000mil. Ingen katastrof men som jämförelse mot dom andra .

Uppdaterat: 2012-11-08 11:25
Ben Sin

Passa på och byt olja nu, det är lagom att göra vid ca 600-700 mil första gången, sedan kan man byta vid normala 1500 mils intervaller.
Att köra 3000 mil mellan byten som rekommenderas är bara dumsnålt.

Uppdaterat: 2012-11-08 13:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med saabnisse, man kan inte enbart av färgen avgöra om oljan är bra. Missfärgningen kan till stor del bero på sot, men det finns ju annat som inte är bra att ha i oljan.
Det lär finnas en hel del mikroskopiska metallpartiklar som kan slita på motorn, och dem vill man gärna bli av med.
Även om fabrikanten kanske inte påpekar ett visst inkörningsförfarande, så finns det ju fortfarande en del ytor som slits till, som t.ex. i cylinderloppen. och kolvringar.
Så byt oljan vid 600-700 mil första gången som föreslaget och kör aldrig 3000, det kan föra med sig onödiga problem.

Uppdaterat: 2012-11-08 14:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vi längtar till om ca två veckor då vi kan hämta vår nya mörkblå VW Polo 1,2 TSI 90 Masters från handlaren. :-)
Det ska bli jättekul att äga och använda den, har höga förhoppningar om att det ska visa sig vara en liten premiumbil med jämförelsevis låga kostnader.
Har ju provkört Polon flera gånger, tre gånger bara med 1,2 TSI, och den motorn är ju mycket trevligare än den gamla 1,4 med 85 hk och dieseln med 90 hk.
Körde också nyligen en Audi A1 med 1,2 TFSI på 86 hk, vilket vad jag förstår är samma motor och till största delen samma bil (inkl växellåda, chassi m m) med annorlunda skal? Den var otroligt trevlig och smidig att köra, som jag minns att Polon var/är.

Uppdaterat: 2012-11-27 17:18
Egen bil = frihet! :-)

Nu har svägerskan kört 400 mil med en snittförbrukning på 0,56l/mil, Hon är mkt nöjd med bilen tills igår iaf då motorlampan tändes o enligt instruktionsboken skulle det vara fel på katalysatorn/avgasreningen..
Vid besök på verkstaden så va det felkod pga för låg motortemp, Hon fick lämna bilen över helgen då dom inte tordes släppa iväg henne utan att veta vad felet kunde bero på..
Pratade med grannen som har bilverkstad som sa omg att det kan va pga motorvärmaren o dålig cirkulation i motorn vilket får till följd att elektroniken får frispel då tempen är ojämn i motorn, blir intressant att höra vad felet är men de kan ju va en tempgivare som pajat oxå..
Sambon har nu kört drygt 1300 mil med Ibizan sen 19/7, Snittat 0,45 på dessa mil så den drar lite mer än förra Ibiza tdi -02 som klarade sej på 0,42 med sommardäck o samma körning.. Va en liten besvikelse men de är samma sak med passaten från -06 med partikelfilter jämfört med den tidigare från -02 som gick snålare (0,53 vs 0,57)

Uppdaterat: 2012-12-01 15:17

Nu har jag haft min Polo 1.2 TSI 90hk sedan februari -12 och är fortfarande väldigt nöjd. Bilen har i dagsläget rullat ca 2900 mil och ska in på Service nr 2 närmsta veckorna (Jag servar mina bilar vart 1500:e mil trots longlife olja)

Har haft ett litet fel på bilen och det var att det gnisslade över gupp, detta var nån bussning som hade lossnat (Fabrikationsfel) men som åtgärdades på garanti, annars inga problem. Enda jag kan tycka är märkligt är att gummimattan slits ovanlig fort.. Den räfflade ytan är redan nersliten.. Kanske för att jag ofta drar in grus i bilen och ryster mattan allt för sällan? Nåja en ny gummimatta går på ett par 100 lappar.. Bilen har varit nere i Leipzig för ett par veckor sen för en liten tysklandsresa och jag tyckte att den höll perfekt tempo på autobahn i runt 140-150km/h hela tiden och förbrukning på runt 0,65 l/milen i den hastigheten och rätt så fulllastad... Imponerande! Annars hemma brukar jag ligga på 0,55-0,6 beroende på körsätt och hastighet och väder. Har mycket uppförsbackar till och från jobb och ren motorväg. En bil jag är väldigt nöjd med och tänker behålla många år om ekonomin och jobb tillåter! =)

Uppdaterat: 2013-06-29 16:03