Hejsan! Ny här på forumet! Ville bara dela med mig lite utav hur det känns att vara en VW Polo ägare!
Köpte i juli-2010 en helt ny VW Polo Masters 1.4 och har idagsläget rullat 3200 felfria mil och jag har varit riktigt nöjd med den! Så pass nöjd med den att jag lade en beställning på en likadan men dock med den nya miljöklassade 1.2 TSI motorn på 90 hk och med turbo! Jag tycker om att byta bil efter ett tag och såklart trygghetskänslan att ha nybilsgarantin i ytterliggare 2 år! (Vet om att Kia har 7 år men jag finner inte dem intressanta dem där koreanska bilarna tyvärr)
Undrar om fler här kör med den nya Polon (1.4 Bensin 85 HK) Hur har ni upplevt era bilar?
Min har legat lite högre i snitt förbrukning än vad som utlovats men runt 0.65 ca blandad körning! Vill då påpeka att jag nästintill bara kör lite landsväg och rätt så mycket motorväg ca 9-10 mil om dagen.
Har hunnit serva min Polo 2 ggr. Intervallerna är på 3000 mil med longlifeservice, men jag har servad den vart 1500:e mil för att jag vill ha ett oljebyte där emellan! (Har ju ändå fri service i 3 år) Har hursomhelst varit förträffligt nöjd med bilen, oslagbar komfort för den lilla bil som den faktiskt är!
Nybeställningen blev som rubriken lyder en 1.2 TSI 90 HK Bensinare och med Masters paket för 151 800:- och utöver det lade jag till :
* Metalliclack (Toffee Brown som är en ny färg på svensk marknad) Riktigt läcker! 5000:-
* Öppningsbart Panoramaglastak: 7900:-
* Ljus & Siktpaket = Automatisk avbländar backspegel & regnsensorer: 1500:-
* Komfortpaket = Farthållare och parkeringsensorer: 4100:-
* Mittarmstöd fram: 1000:-
* Fri service i 3 år
Totapris: 174200:- (Normalpris)
Men efter lite övertalning och prutning fick jag ner bilen med 13 700:- och hamnade på 160 500:- tills slut!
Inte så illa! =) Hoppas jag blir nöjd och kommer skriva åter när bilen har kommit i februari månad!
Välkomna att dela med er av era egna erfarenheter av era VW Polo!
Kommentarer
Intressant dock är om den nya motorn har kamkedja? Det har jag helt missat och fråga om, men det verkar nog som så? 1.4an är gammal ja men väl beprövad... Fungerar riktigt bra och tyst är den också, tycker den är rätt pigg faktiskt! Men förbrukningen kunde varit bättre tycker man! Sen är det illa att en 2010 av en sån liten bil har utsläpp på 139gram! Nya har 119!! Betydligt bättre! Tror nog jag blir nöjd!
Frugan har en likadan Polo och av samma årsmodell. Jag får hålla med er båda, den är ganska slö i bottendraget och det krävs en del växlande. Komforten är otroligt bra för en såpass liten bil, jag har åkt Säffle-Stockholm-Säffle(ca 80 mil) på en dag helt utan problem.
När det gäller bensinförbrukningen så gissar jag att det är motorvägsfarten som gör att den drar mer än förväntat. Frugan kör i 70-80 för det mesta och då ligger den på 0,5 l/mil. Vi hade tidigare en Golf med 1,6 liters motorn och den var fantastiskt snål i 90 men förbrukningen steg uppseendeväckande mycket när man ökade till 110.
Den nya 1,2-motorn verkar riktigt spännande och jag ska följa din rapportering om nya bilen med stort intresse.
Tycker också att det skall bli intressant med främst bränsleförbrukningen,då den ofta är anledningen till huruvida folk väljer en Diesel istället o.s.v
Har själv idag en Clio 1.2T -11 med 100 Hk,..vald efter en Dieselbil men tyvärr rullar den inte så billigt utan precis faktiskt tvärtom!
Många hävdar att så är fallet med alla mindre motorer med överladdning men det finns också dem som säger att det går att köra snålt med dem.
Kör man en Bensinbil på 0.5l/m så anser jag inte att det finns så många grunder idag till att välja en Diesel men själv har jag aldrig lyckats med det konststycket.
( En släkting körde förvisso motorvägskörning på 0.5l/m med en C1:a och över 50 mil men då pratar vi förståss om en betydligt mindre bil men bra ändå )
Priset för Polon känns dessutom riktigt prisvärt....lycka till
Kul och höra era positiva svar! =) Bra att den har kamkedja det gillar jag! Slippa tänka på kamremsbyte även om VW har haft lite problem med kamkedjorna på sina TSI motorer för ett par år sen. Men detta är säkert fixat idag!
Det där med bottendraget har jag aldrig tänkt på riktigt i min nuvarande 1.4 men den är ju lite slö ibland om man ligger i runt 70 i en uppförsbacke, ja då tar det en jäkla tid känns det som trots att man växlat ner till 4:an hehe!
Jag var lite arg på mig själv för ett tag sen att jag inte hade köpt en diesel till min nuvarande Polo, eftersom förbrukningen är så låg och skattebefrielse samt billigt bränsle.... Men jag har aldrig riktigt trott på diesel. Se nu, nu har bränslet blivit dyrare än bensin, dyra partikelfilter ska bytar, motorer sotas igen för att vissa kör för "lite" och skatterna höjs på diesel bilar... I en sån liten bil som Polo så räcker en bensinare för mig. Inte illa är då ju förstås att den blivit snålare, skattebefriad och miljövänligare.. Bara fördelar tycker jag med en bensindriven bil och så slipper jag tänka på dyra partikelfiltersbyten! Hoppas att jag kan komma ner i runt 0.5 sen till och från jobb på motorvägarna med den nya TSI. Alltså C1 är ju riktigt billig i drift, men komforten och bilkänslan i en sån liten plåtburk är ju också därefter? Går ju inte att jämföra med en Polo eller Clio med en C1, 107, Aygo bil... Nej personligen hade jag aldrig valt en sån liten bil! "Polo klassen" är mer lagom för mitt behov.
Intressant att man kunde trimma den.. Inte tänkt på faktiskt, vad kostar detta ca? Och borde man inte få ner förbrukningen lite grann då också? Påverkar detta garantin på bilen?
Glömde att tillägga i min utrustning till bilen var att jag lade också till ett par 16" Mistral Alu-fälgar som är betydligt snyggare än standard 15" Lakeside alufälgen och detta gick på 2900:- (Så nu stämmer kalkylen) =) (Vet om att 16" är dyrare i däckskifte dock men vad tusan, snyggt ska det vara ju) Hehe
Tack! Men jag tror faktiskt inte att jag kommer att trimma den ändå efter lite efterforskningar på google.. Många hade tydligen fått problem med chippade motor osv!
Är det verkligen bara 90 HK i Polons TSI-motor?
Jag har samma motor i min Seat Ibiza ST och den ger 105 HK.
Precis som dig (trådskaparen) hade jag vanliga sugmotorn på 1,4 liter (85 hk), men bytte sedan till kombiversionen av Ibizan och valde då TSI-motorn. En helt underbar motor som överraskat alla som åkt med. Jag hade innan jag började köra Ibiza en Audi A4 med 1,8 125 HK och TSI-bilen känns likvärdig! Inte dåligt för en motor med 1,2 liters volym. Ibizan med 1,4 kändes dock väldigt tråkig i karaktären, mycket nedväxlingar osv.
För övrigt kan jag passa på att tipsa om Ibizan, som ju också är en VW-bil, men i lite snyggare design enligt mig.
Japp stæmmer bra det! Detta ær en ny motor, bara lite nedtrimmad från den vanliga 1.2 105 hk TSI motorn.
Ja samma hær, jag kænner att 1.4 85 hk ær lite slø, men det har dugit fint, så det ska bli skoj och prova nya 1.2 TSI 90 (Som jag ænnu inte provkørt)
Ibiza har aldrig riktigt fallit mig i smaken, jo den ær tuff men lite plastig, dærfør føll valet på en Polo ænnu en gång! Precis som du var du ju nøjd med Ibizan och valde den igen! =)
Jag kör en Ibiza med 1.2 TSI 105HK och älskar motorn, tjejjen har också en ibiza men då med 1.4;an, och det är stor skillnad på körglädje mellan dem båda.
Däremot så är väl förbrukningen inte så mkt bättre, visst, går man in för att köra snålt så kanske det går att få ner siffrorna under 0.65, men motorn inspirerar lite till att gasa på jämfört med 1.4;an.
Och i ärlighetensnamn ska du nog vara nöjd om du lyckades köra din 1.4;a på 0.65, har aldrig kommit ner under 0.69 (om man kollar färddatorn)
Det enda jag ångrar vid köpet av min bil är att jag inte valde till bluetooth, det är något som borde komma som standard, och gör ofta så i de länder där det är lag på handsfree.
Och det är väl bara en tidsfråga innan det kommer hit.
Drar verkligen dessa VW-motorer såpass mycket i så små bilar även med den "nya" TSI-motorn? Trodde att dessa gick att köra på minst en dl lägre per mil.
Blir spännade och se om den deklarerade förbrukningen stämmer i verkligheten, turbomotorer vill ju gärna ha lite extra soppa om man använder turbon, men har dom lyckats är det bara att lyfta på hatten.
Swiften med 0,5 som deklarerad förbrukning ligger på 0,52 i snitt nu efter 2000 mil, men den är ingen piggelin på lågvarv.
Efter 900 mil med min TSI (105) så är den lägsta landsvägsförbrukningen för mig varit 5.9, och då försökte jag verkligen köra så snålt som jag kunde med mina lättrullade friktionsdäck. (drar mindre med dom än sommardäcken) samt ESP och AC av.
Att stirra sig blind på tillverkarnas siffror och välja bil efter det är kanske inte alltid bäst.
Valde faktiskt mellan Suzukin och Ibizan, och visst är Ibizan's motor roligare, men Suzukin har lite mer körglädje + en massa kul "lull-lull"
Berätta gärna hur kall eller varm bilen är då det är -10 grader ute? Tar det länge (eller aldrig) att få värme in i bilen?
Har inte kört bilen i -10 då det inte varit så kallt (första vintern för spanska blixten). Lägsta är nog någon morgon då det var runt -5 och den blir varm fort måste jag säga, speciellt stolsvärmen är super, på gränsen till kolgrill...
Med 16" S-däck på dricker bilen runt 0,65 men med 15" Dubbade V-däck dricker den ca 0,56-0,59 blandat! Lägsta jag kommit ner i är 0,50 exakt men då körde jag lugnt (Dubbdäcken var helt nya) och på 70-90 vägar och bara pyttelite motorväg! Detta med 1.4 Motorn!
Hoppas på att få ner förbrukningen ännu mer med TSI90.
Värmen i bilen är okej! I min tjejs Volvo så är den varm efter nån km medans Polen behöver ca 10km för att bli riktigt varm i kabinen, men då är fläkten bara på lägsta effekt.
Kan tänka mig att TSI 105 är riktigt skoj men jag anser att sen är onödig för mig dels att skattebefrielsen uteblir i 5 år med den större motorn! Sen är den ca 20 000 kr dyrare i och med att man måste välja en version som heter GT med massa lull lull förstås! Men inget jag riktigt behöver! Hoppas inte att TSI 90 blir en besvikelse, kan ju tänka mig att 15hk gör en del, men så även 5 extra hk samt turbon från 1.4 85hk till TSI 90.
Min Ibiza med TSI 105 hk är miljöklassad och har skattebefrielse i fem år, men den har ju start/stopp-funktion och det kanske Polon saknar?
Min drar nog runt 0,6-0,65 blandad körning.
Håller med om att Ibizan är lite plastig inuti särskillt dörrarna. Styrkänsla, växellåda, reglage är däremot super! Nästan audi-klass. Jag har versionen med ACC, vilket är skönt (hade manuell AC i den förra). Jag tycker att värmen kommer snabbt vid kallstart. Dock har jag motorvärmare som jag för det mesta har inkopplad vintertid.
Gjorde precis 1årsservice på den, kostade 1700 kr. Var väl i praktiken bara oljebyte...
Ang diesel/bensin o dess förbrukning så är en diesel ca 30% effektivare så kör man en bensinare på 0,5 så går en diesel 30% snålare med samma körning..
Sen är det inte säkert det bär sej ändå beroende på bilens pris o dieseln är ju oftast betydligt dyrare..
Sambon pendlar med en Ibiza Tdi -02 ca 9 mil/dag varav 5-6 mil av dom är 110 väg, Drar ca 0,43 på sommaren o 0,46 vintern.. Med endast 70/90 körning har den som minst dragit 0,39 men det står att den ska dra 0,52 bla körning i deklarationen.
Den bilen kör vi ca 2200 mil/år o sen en -06 passat Tdi o 2011 blev snittet för båda bilarna 0,51 på 4063 mil vilket jag tycker är riktigt bra..
Jag tenderar nog att hålla med leifer. Sen att det går att åka relativt billigt med diesel även på landsväg är nog sant men då skall man nog ändå ha lätt gasfot och försöka hålla sig på max 90 km/t. Och eftersom alla dieslar idag har turbo så gör ju ideliga fartökningar att förbrukningen drar iväg även med en motor som i grunden är snålare. Men det är ju likadant med alla bensinare med turbo också - de går att köra snålt om man anstränger sig men är högerfoten lite orolig så ökar också bränslenotan drastiskt.
Vet inte vad du syftar på Jes men jag antar att mina egna erfarenheter inte räcker för dig. Sen håller jag helt med leifer även i hans senast inlägg. Jag är också väldigt skeptisk till många ägaruppgifter om t ex väldigt låg bränsleförbrukning - även det baserat på egna erfarenheter av olika bilar. Och jag kan garantera att jag själv inte är den som gasar på i onödan utan verkligen försöker köra ekonomiskt. Sen är det ju många andra kostnader som skall läggas till innan man har den verkliga "milkostnaden" på en bil. F n kör jag "miljödiesel" men är inte övertygad om att det totalekonomiskt är det bästa alternativet - men bilen som sådan trivs jag med.
Andrahandsvärde är oftast mycket viktigare än bränsleåtgång när man räknar på vad en bil kostar.
Om dieseln kostar 20000 mer och har samma värde som bensinaren efter 3 år så är knappast dieseln billigast även om den råkar ha fri skatt och dra 1dl mindre.
Kolla prislistorna, diesel betalas inte mycket mer för är skattefrihet är borta, speciellt inte som populariteten lär driva upp priset på bränsle, man får inte så mycket diesel som 60% när man raffinerar bränsle utan man får mest bensin varför ett underskott är på väg att uppstå, därmed överskott på bensin som blir billigare.
Kan bara instämma med Junkers leifer och mcregor , En ny miljöklassad diesel blir långt i från alltid det billigaste alternativet i totalkostnader som du tyvärr tror Jes.
Och många dieselar kostar även mer än 20 000kr extra jämfört med bensinversionen vilket är pengar man förlorar i andrahandsvärdet då det inte skiljer i närheten av lika mycket som kanske 30 000kr i värde mellan bilarna efter några år.
Och så får man inte glömma att räkna med en tilläggskostnad för de flesta dieselbilar på minst en krona per mil för partikelfiltret.
saabnisse - Ja, om man räknar med att behålla bilen länge så har du troligen rätt. Men byter man efter 3-5 år så är det ju sällan aktuellt.
mcregor- men det påverkar andrahandsvärdet ändå!
Och byter du efter 5 år har bilen kanske gått 10-12000 mil och då kan det ju vara dags.
Allt kan påverka andrahandsvärdet men byter jag efter 8.000 mil så har jag svårt att tro att det påverkar andrahandsvärdet i nån större utsträckning. Fast vi som bytt bil relativt nyligen är ju tyvärr väldigt medvetna om att bilhandlarna är väldigt duktiga på att hålla nere värdet på inbytesbilen - oavsett vad bilen drivs med. En E85-bil drabbas nog idag (outgrundligt tycker jag - den går ju på bensin också) i ännu högre grad av "nedvärdering" än en diesel med partikelfilter. Men det är min högst personliga åsikt så jag kan förstå att andra tycker annorlunda.
Att etanolbilarna nedgraderas beror på att de oftast ska servas dubbelt så ofta vilket blir dyrt, om partikelfilterrisk bedöms likvärdigt kan det bli problem.
Junkers - det är fel att säga att dom skall servas dubbelt. Man skall göra ett extra oljebyte om man kör med etanol. Det innebär i många fall numera ett oljebyte efter 1500 mil - nåt som många specialister på detta forum ändå rekommenderar. Men köper du en begagnad och bara tänker köra på bensin så är det väl bara att följa de ordinarie intervallerna - så varför skall dom värderas ner ? Är dessutom serviceboken "full" så är den ju garanterat välservad vilket istället borde vara en fördel. Nä - jag förstår inte varför en E85-bil skall värderas ner jämfört med en motsvarande ren bensinbil. Och den som vill kan ju faktiskt idag åka billigare än med Bensin - även om det rent psykologiskt kanske känns lite kymigt att tanka oftare.
Jag försökte bara ge en förklaring, har du en annan förklaring kan du ju alltid framföra den.
Skulle du själv köpa en BMW diesel med 9000 mil på mätaren utan att ta ned priset för att kunna byta filter?
Ny undersökning:
http://www.bytbil.com/nyheter/nvjyrkyg
mcregor, Jag servade en Renault Megane E85 -08 i går som hitills servats 8 gånger på 8000mil då den ska servas var 1000 mil, på detta ska tex. även tändstiften bytas oftare samt man ska även byta bränslefilter som ett exempel på E85 versionen vilket man inte gör på vanliga versionerna... Man undrar ju hur mycket miljövänligare allt detta blir vid tillverkning av delar, mer spillolja ect och om man räknar med detta då man säger att etanolbilar är miljövänligare då detta ju borde äta upp detta en del.
-Bara en reflektion som kanske spårade lite utanför ämnet.
Vad gäller andrahandsvärdet så tappar man ju normalt garanterat mer på en dieselbil då dessa i princip alltid är betydligt dyrare (ofta 20-30 000kr) än motsvarande bensinmodell att köpa nya medans de inte står alls lika mycket högre när bilen ska säljas.
Hanzzon: Ok - i så fall får jag böja mig om detta med oljebytesservice. Men för en såpass vanlig E85-bil som Ford Focus är det dock "bara" oljebytesservice som gäller -det har jag personlig erfarenhet av.
Beträffande andrahandsvärden är det lite svårt att sia och numera är ju inte nypris-skillnaden längre 30.000 kr vilket ofta var fallet för några år sedan utan nu finns det ju många modeller där prisskillnaden är avsevärt mindre. Men som allt annat så får man ju sällan tillbaka det man betalat extra så nästan alla tillval man gör är ju förlustaffärer. Skillnaden med att lägga t ex 10.000 kr extra på en diesel vid nybilsköpet är ju att man i regel får tillbaka lite i minskade bränslekostnader. Säg att man behåller bilen i 4 år och kör 9.000 mil så är det inte alltför ovanligt att man kan minska bränslekostnaden med 3 kr/mil vilket då ger 27.000 kr i lägre bränslekostnader under denna tid. Jag säger inte att det alltid är 3 kr/mil men det kan mycket väl vara i den storleksklassen. Och då är det svårt att säga att det varit en dålig affär - i mina ögon har det då varit en rätt bra affär och ett motiverat tillval.
Sådär!! Nu har jag fått min TSI 90. Har kört med den nu i ca 1,5 vecka och jag är förträffligt nöjd med den! Mycket rappare än den gamla 1.4 motorn och den dricker redan mindre bränsle trots att den inte är inkörd ännu. Lägre ljudnivå från motorn och behöver inte växla ner lika ofta. Jag är riktigt nöjd! Plus för glastaket som gör upplevelsen lite häftigare!
Återkommer lite senare med fler mil bakom ratten (Än så länge ca 60 mil nu bara)
Var och kollade på VW Polo 1.2T för någon dag sedan och den verkar helt okej för dem pengarna.
anjunabeats:
Har du ett riktigt reservhjul eller lagningssats? Tror att man får ett fusk reservhjul när man tar 16 tums fälgar? Såg annars att ett riktigt reservhjul bara kostar 1000 kr extra och det hade jag i alla fall valt som extra tillbehör. Provkörde Skoda Fabia Combi med 1,2T motorn i 105 hk utförande och tyckte att den lilla motorn var riktigt rapp, gillade dock inte Skoda Fabia Combi som hade en mycket dålig känsla i styrningen, kändes som man spelade ett tv-spel. Ska provköra VW Polo och jag tror att den har bättre styrning.
Hej! Till min förra Polo fick jag en lagningssats med kompressor. Detta slängde jag ut och köpte ett begagnat hjul på plåtfälg på skroten för 300 spänn och la dit.
I min nya bil ingick ett riktigt reservhjul i vanlig storlek 15" dock kunde man bara köra i 80km/h såg jag på texten på hjulet. Men detta får man bara om man väljer 16" Alu fälgar till sin bil. Exempel 16" Mistral och inte standard 15" Lakeside som normalt ingår till Masters paketet.
Skit i och lägg till den 1000 lappen och köp ett riktigt hjul istället på blocket eller skroten? Funkar fint! Eller så lägger du till 2900 kr för en snyggare Alu uppsättning på 16" Mistral med ett "riktigt" reservhjul (Max 80km/h)
Tyckte inte Fabian lockade mig heller! Dock är den väldigt prisvärd men den känns plastig och så är det en äldre konstruktion samt att den bara har 4 stjärnor i EuroNcap. Därför föll valet på en Polo återigen.
Lycka till hoppas du blir nöjd! Polo finns ju också med TSI 105 men den är inte miljöklassad ifall det är nåt man bryr sig om?
Har nu tittat närmare på VW Polo och även läst biltester och den brukar dela första platsen med Suzuki Swift men VW Polo har även bättre rostskydd än Suzuki Swift. Fast jag saknar vattentemp på bilen och det är ett stort minus i mina ögon, för vattentemp är en viktig indikator på när man kan börja gasa ordentligt. Tumregeln är att när vattentempen nått driftstemperatur bör man köra en lika lång sträcka som det behövdes för att nå driftstemp på vattentempen för att nå rätt oljetemp i motorn och därefter kan man gasa ordentligt. Nu har man ju ingen aning om när det är drifttemp i motorn på VW Polo, ska väl tilläggas att GTI-modellen har vattentemp.
anjunabeats:
När du ändå köpte nytt borde du ha valt USB tillägg för 1500 kr, då kan du nämligen lyssna på musik via USB-porten på ett vanligt USB-Minne och det är mycket smidigare än CD-skivor. Såg att det var standard på Suzuki Swift som dessvärre har en tråkig motor.
Ser på blocket att man kan få en ny polo Tsi för ca 130-135 Tkr hos flertalet vag handlare i Sverige,
känns som väldigt mycket bil för pengarna
men samtidigt känns det som att min nuvarande Golf Tsi från 2007 som gått ca 18.300 mil har måånga sköna mil och år kvar att leverera, vad kan man får för en sådan på blocket ? 3 ägare (den första är en körskola men det behöver man inte skriva i annonsen )man får dock stå ut med alla b*****r som ringer :(
Golfen kör man lätt under 0,6 på landsväg så då borde polon gå under 0,5 samtidigt som skatt och försäkring är billigare,
känns inte som det är prisvärt att köpa en begagnad Polo, begagnade billiga småbilar är hårdvaluta
Jag skulle göra det lätt för mig om jag vore dig... Skulle försöka byta in den och se vad dom bjuder för ska man vara ärlig så är blocket inte lika hett numera... Många väljer att köpa av firma istället.
Skriv in ditt regnummer på http://www.bilpriser.se/ så får du en fingervisning, inbytespris ligger väl 10-20% under privatköp.
förslag på anonns:
VW Golf Tsi140 -2007 Snålbensin
men den pigga, raska och dragvilliga Tsi-motorn
service/underhållsfri kamkedja
regelbundet oljebytes-servad flera ggr om året
körs lätt under 0,6 på snäll landsväg
3 ägare
AC, elektisk servostyrning, El-fönsterhissar, El-inställbara speglar, armstöd
ställbar ratt, centrallås, 12 voltuttag i bagage och framför växelspak (ej via tändningslås)
Delbart fällbart baksäte, slitstark ribbad stolklädsel (förekommer endast på dessa årsmodeller)
i övrigt finns på denna bil monterat:
*Blaupunkt bilstereoradio med inbyggd blåtand
*kombinerad bilradio och mobiltelenatenn "hajfena"
*elektrisk oljetrågmonterad motorvärmare
*hella extraljusramp med relä och frånkopplingsknapp
*kabel 6mm2 dragit till bagageutrumme och säkrat med 50 A
för tex. radiosändre eller slutsteg
regelbuntet tvättad och underredsspolad
alla tändspolar bytta
kraftigt prissänkt
OBS! Blocket beganatförsäkring
önskar komma i kontakt med seriösa och
== endast svensktalande spekulanter == via tel.
xxxx - xxx xx
no e-mail, no text-message
Är själv i valet och kvalet mellan en Polo, Swift och Fiesta.
Svåra val....
Kolla gära upp vad resp. modell ligger i värde när den är ca 15 år gammal, jag funderar på en ny polo samtidigt som min nuvarande Golf Tsi går så bra den ska göra, ska jag ha en Polo så kommer endast Tsi motorn i fråga, det verkar som att det är en ny Polo modell på G, men för min del är det den nuvarnade modellen som gäller, och bevakar Blocket annonser regelbundet med erbjudande om ny polo Tsi för ca 130.000:- och uppåt, om det dyker utt ett vettig erbjudande kanske jag slår till
har haft ett gäng med fiestor fram tom. årsm. 88, bilarna tenderar att falla i bitar redan runt 10.000mil
Hade inga tankar på att byta nån bil men efter en tur med svägerskan o test av Ibiza/Leon o Polo 1.2 Tsi blev det så vi byter bort Ibiza Tdi 02an mot en 2012 Ibiza 1.6 Tdi..
Märktes ganska stor skillnad att Ibiza 1.2 Tsi har 15 hk extra jämfört med Polon men det går ju lösa om man vill, Vtech plockar ut 130 hk ur 1,2 Tsi
Svägerskan köpte en Polo 1.2 Tsi o vi får båda bilarna onsdag/torsdag nu kommande vecka sen åker vi iväg på släktträff, Kommer köra efter varandra dessa 30 mil så då får man ser hur förbrukningen är bensin vs diesel..
Har även börjat se att det börjat komma tuning till 1.6 Tdi med 130 hk o drygt 300 nm, Skulle inte sitta fel i Ibizan med sina 1170 kg
Grattis till nya bilen, nya Ibizan är riktigt snygg tycker jag... I mina ögon så tycker jag du köpt en roligare bil än Polon :)
Det går att köra Polo 1.4 2011 snålt utan större ansträngning. Jag kom ner till 4.6 l/100km i snittförbrukning. Jag körde 3.8 mil mellan stan och golfklubben i hastigheter mellan 60 och 90 km/h. AC var på hela tiden. Min förra bil en Jetta 1.6 2006 körde jag samma sträcka på 4.8 l/100km. Det är ännu bättre siffror med tanke på den bilens och motorns storlek.
Och färddatorn visade korrekt?
Nu har vi gjort turen med polon vs Ibizan :)
Blev en tripp på 64 mil o färddatorn visade 0,42 för Ibizan o 0,54 polon.
Snittade 74 km/h dit pga riktigt usel väg dit o 84 km/h hem med Ibizan o 81 med polon när vi körde E4 hem, hastigheten enligt gps..
Ibizan är nu upptankad o färddatorn visade inte rätt då den sa 0,42 på totalt 88,9 mil men i "verkligheten" hade den dragit 35 l på 88,9 mil, 0,393 l/mil när den gått 94 mil är bra så får se om det sjunker nå då den är inkörd men så har iof inte fallet varit med dom senaste passaterna.
Polon är inte upptankad ännu så jag återkommer med resultatet senare..
Är faktiskt riktigt nöjd med Ibizan så långt o flera tycker Ibizan både har skönare stolar o trevligare att köra men båda är rätt tysta..
Ibizan har även bättre insteg/högre dörröppning vilket är skönt då man är rätt lång (är 192 cm) o det är inga problem med benutrymme för folk på 170 cm bakom en..
Nu ska vi iväg några dagar igen på en dryg 100 mil tur med största delen körning på E4 så vi får se vad den drar då..
En Polo håller nog värdet bättre än en Ibiza iaf men om 15 år o 20000+ mil kommer de nog inte skilja så mycket, kanske 5000:- till polon fördel. Är väl nere kring 15-20000:- då..
Ibizan är en roligare o piggare bil o som 2013 ska den va snålare med 0,49 blandad, seat kör nu med 3år/4500 mil fri service oxå så de är bara att se till så man gör sista fria servicen nära 4500 mil om man kör långt. Försäljaren påpekade detta flera ggr då vi hämtade Ibizan så de blir service vid ca 2000 mil o nära 4500 så behöver man inte betala för service förrän den gått 7-7500 mil..
Men slår du till köp med farthållare så kommer du nog va mycket nöjd ;)
Polon/Ibizan är tystare än golf på grovasfalt tycker jag iaf..
Nu har svägerskan tankat polon, Den hade dragit 0,53 enligt datorn o 0,564 l/mil uppmätt så dieseln drog 1,5 dl/mil mindre trotts högre snittfart...
Märkte i helgen att trippmätaren visar mindre än verklig sträcka med gps, 4,1 km mindre på 16 mil på Ibizan vilket gör att exakta förbrukningen va 0,38 första tanken..
Har aldrig tänkt på hur trippen visat tidigare bara kollat hastighetsmätaren som visar 3-4 km/h för mycket i båda bilarna vid 90-110 km/h..
Hej,
jag har två funderingar
Fråga nr1:
Jag har ca 3 mil till jobbet varav ca 2 mil är 110-väg och resterande är 70-vägar.
Däremellan är det en 90 väg som har hög lutning (uppförsbacke). Jag har en funderingar på att bara den backen kan va lite skakig med TSI 90?
För er som bor i Göteborg så är det alltså från Lindholmen till Landvetter flygplats. (för att ni ska kunna föreställa er det visiuellt)
Fråga 2:
Är denna bilen väl lämpad eller bör jag välja någon med kraftigare motor? Jag vore tacksam för svar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.