Vi Bilägares forum

VW Passat Ecofuel DSG

VW Passat Ecofuel DSG

Har ett litet taxiföretag med 5 VW Passat Ecofuel med DSG låda. 4 av bilarna är av 2009 årsmodelll och 1 är 2010.
Vi har på 2009:orna bytt växellåda minst 1 gg på några 2ggr. Bilarna är dessutom inne på verkstad ett par ggr med jämna mellanrum för att dom inte går på gas, utan växlar över till bensin. Dessutom drar bilen kopiöst med bränsle när den kopplar över på bensin eftersom motorn är optimerad på gasdrift. Helt ok iofs. Problemet med bilen är att den verkar vara underdimensionerad på vissa områden och felkonstruerad på andra. Tänker då på insprutningen av gas där man får byta ut munstycken och ibland större komponenter i bränslesystemet. För att inte tala om växellåds problematiken.

Tydligen finns där 3 komponenter i växellådspaketet. Växxellåda, megatronic box och dubbelkopplingslåda. Ibörjan visste man tydligen inte vad man skulle göra. Vilket för oss betydde att man först bytte eg. växellådan. Men det var inte den det var fel på. Nytt besök, för oss är tid pengar, byter dubbelkopplingslådan. men det var inte heller den det var fel på vad kvar att byta, jo megatronicboxen. Problemet här är att den måste synkas mot växellådsspecen (eller om det var ngn annan spec) som på ngt sätt knyts till chassinr på bilen. Följaktligen specialbeställs den från tyskland vilket tar en dryg vecka. Ja ni fattar själva.....

Motor lampor som tänds och då växlar den obönhörligt till bensin.

Växellådsproblemen har på nästan alla av våra bilar börjat vid ca. 9000 mil.

Min fråga till er är : finns det fler som upplevt liknande problem med VW Passat Ecofuel DSG ?.

Alltså vi vill köra det mest miljövänliga icke fossila bränslet som finns, men vi har inte råd att köra VW Passat längre.
Avråder starkt från köp av denna variant iaf.
Vänlig hälsning,
Jari J. Wathén
Lerum

Uppdaterat: 2011-09-09 08:54

Kommentarer

Varför förlänger inte VW DSG-garantin i Europa?

At 12.29 +0200 12-07-13, wrote:
We kindly request your understanding that it is not possible for us to attend to all our customers from our headquarters in Wolfsburg, but count on the competence of our world-wide network. Consequently, we have forwarded your correspondence to our importer Volkswagen Group Sverige AB

At 15.37 +0200 12-07-12, Kundservice, Volkswagen wrote:
Du kan med fördel välja en Volkswagen Passat Ecofuel, du behöver med andra ord inte oroa dig för din nya bil. Det har gjorts kontinuerliga förbättringar av DSG-växellådan även med avseende på tidigare problem. Generellt sett är det väldigt svårt att jämföra en taxibil med en privatbil eftersom en taxibil har ett helt annorlunda driftsätt.

Jag är inte nöjd med VW's svar. Om DSG inte pallar i taxibilar, hur skall jag, som kör betydligt längre per år jmf med genomsnittsbilisten, kunna lita på att DSG-lådan håller längre än de knappt 30 tusen mil som mina (3 st) Fordar har levt? Min Prius är nu uppe i drygt 40 tusen mil. Jag har beställt en Passat Ecofuel eftersom det förefaller vara den enda vettiga gasbilen med rimlig räckvidd. Men att DSG skulle vara hyllad (för sin hållbarhet?), nej det förstår jag ännu inte.

Mvh - Göran Ronsten
Civ. Ing. Flygteknik

* http://www.svd.se/naringsliv/motor/motor-skoda-superb-alldrive_7394544.svd

"Utan tvivel är man inte klok" /Tage Danielsson

Uppdaterat: 2012-09-24 01:48

Taxichaffisen jag köpte min senaste Prius-10:a av hade även en Passat DSG gasbil-11:a och den hade han redan bytt DSG-lådan i två gånger! Var tvungen att fråga en gång till då det ju bara var en 1,5 år gammal bil, Japp och det värsta är att jag nu bokat tid för det tredje bytet av DSG-lådan berättade han då den rycker och växlar dåligt igen nu suckade han och påpekade att det INTE var billigt och han inte alls var nöjd med kvalitén...
Han var samtidigt förvånad att han Japanerna kunde bygga bilarna så att dom höll då han aldrig haft något liknande fel på Priusen trots att den var ett år äldre.

Uppdaterat: 2012-09-27 00:47