Har ett litet taxiföretag med 5 VW Passat Ecofuel med DSG låda. 4 av bilarna är av 2009 årsmodelll och 1 är 2010.
Vi har på 2009:orna bytt växellåda minst 1 gg på några 2ggr. Bilarna är dessutom inne på verkstad ett par ggr med jämna mellanrum för att dom inte går på gas, utan växlar över till bensin. Dessutom drar bilen kopiöst med bränsle när den kopplar över på bensin eftersom motorn är optimerad på gasdrift. Helt ok iofs. Problemet med bilen är att den verkar vara underdimensionerad på vissa områden och felkonstruerad på andra. Tänker då på insprutningen av gas där man får byta ut munstycken och ibland större komponenter i bränslesystemet. För att inte tala om växellåds problematiken.
Tydligen finns där 3 komponenter i växellådspaketet. Växxellåda, megatronic box och dubbelkopplingslåda. Ibörjan visste man tydligen inte vad man skulle göra. Vilket för oss betydde att man först bytte eg. växellådan. Men det var inte den det var fel på. Nytt besök, för oss är tid pengar, byter dubbelkopplingslådan. men det var inte heller den det var fel på vad kvar att byta, jo megatronicboxen. Problemet här är att den måste synkas mot växellådsspecen (eller om det var ngn annan spec) som på ngt sätt knyts till chassinr på bilen. Följaktligen specialbeställs den från tyskland vilket tar en dryg vecka. Ja ni fattar själva.....
Motor lampor som tänds och då växlar den obönhörligt till bensin.
Växellådsproblemen har på nästan alla av våra bilar börjat vid ca. 9000 mil.
Min fråga till er är : finns det fler som upplevt liknande problem med VW Passat Ecofuel DSG ?.
Alltså vi vill köra det mest miljövänliga icke fossila bränslet som finns, men vi har inte råd att köra VW Passat längre.
Avråder starkt från köp av denna variant iaf.
Vänlig hälsning,
Jari J. Wathén
Lerum
Kommentarer
Jag har precis fått höra från vår kontakt på VW att det kan bero på förarnas körsätt. Hepp, säger jag bara. Skulle alltså 8-10 förare köra på ett sätt som inte passar VW Passat Ecofuel DSG ?. Tillåt mig tvivla.
Dessutom har bilarna med växellådsproblem oftast inte gått att köra efter ett tag utan måste bärgas.
Symptomen har varit att växellådan börjat "slira" på vissa växlar. För att efter ytterligare ett tag inte växla upp i sekvens utan att den hoppar över vissa växlar typ 2, 4, 6. Efter ytterligare ett tag får du börja växla manuellt. För att därefter efter ett kort tag några dgr ringa efter bärgarn.
Det ännu tråkigare här är att VW dessutombörjar slira på sin mobilitetsgaranti och säger att den gäller inte i detta fallet.
Hälsingar Jari J. Wathén
Ngn taxiåkare som har bra erfarenheter av ngn annan bil som orkar med att gå som taxi och utföra sitt uppdrag ?.
VW Passat Ecofuel DSG klarar iaf inte jobbet !!!!!.
Mvh Jari J. Wathén
Lerum
Förstår att det måste vara jobbigt Jari och är självklart en katastrof för effektiviteten/lönsamheten för ert företag med varje timme/dag med problem som blir.
Jag som jobbar som Personbilstekniker med alla möjliga bilmärken om dagarna skulle rekomendera er att titta närmare på Toyota Prius om denna räcker till som enligt flera taxi-bolag är den billigaste taxibilen man ägt i totalkostnader trots att bilen är så avancerad då kvalitén är väldigt hög rakt igenom och bränslekostnaderna är väldigt låga, den är dessutom standardutrustad med steglös automatlåda.
Toyota brukar dessutom ha Sveriges bästa verkstäder enligt oberoende undersökningar vilket kan vara väl så viktigt för er.
Toyota Prius går på fossilbränsle. Vad jag vet saknar Toyota helt riktiga miljöbilar, dvs bilar som går på ickefossila bränslen.
Toyota med flera biltillverkare har flexifuel bilar, och bilar som bara går på Etanol i länder där sådana bilar säljs i mer än något hundratal bilar om året.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Six_full_flex-fuel_Brazilian_automobiles_09_2008.jpg
Prius ser man många av som taxi här i stockholmstrakten trotts att dom hamnar sämst i kön vid Arlanda vilket inte någon vet varfför, kanske Etanolbilar som kör på bensin har förtur där.
Där ser man, synd bara att Toyota inte säljer sina etanolbilar i sverige.
Vad gäller Arlanda krävs det att taxibilarna tankar 80% etanol eller biogas. Så speciellt många gas- och etanolbilar tankade med bensin finns inte. Dessutom är det bara dumt att tanka bensin i etanolbilen av både klimat- och ekonomiska skäl.
matda, Föreslå då en bättre miljöklassad bil med automatlåda för Jaris taxibolag med låga driftkostnader och bra driftsäkerhet utan strul?
Av mina erfarenheter så vet jag att det blir väldigt svårt att hitta nått bättre alternativ som är hållbart även i längden för ett taxibolag då våra Européiska märken tyvärr har allt för tveksam kvalitét för detta.
Och hur bra är det för övrigt för miljön att tillkalla bärgningsbilar eller att byta ut halva bilen med nya delar titt som tätt eller att tvingas köra på bensin i gasbilarna eftersom det inte fungerar att köra på gas tex?
Sånt är inte hållbart i längden speciellt för ett taxibolag som vill kunna vara lönsamt...
Lite ironiskt, men en Prius måste ju vara det bästa i en taxikö.
Arlanda är ju ålagda att minska sina utsläpp totalt, och en Prius i kö släpper ju inte ut några avgaser alls lokalt.
En förbränningsmotor som ska startas o stoppas 50 ggr innan den kommer fram till kunderna måste väl anses sämre, även om den har Co neutralt bränsle så har den ju utsläpp av andra ämnen, men detta verkar man glömt i det Co hysteri som gäller nu.
Det kan säkert vara så som leifer anser, att de här lådorna inte är tillräckligt utvecklade ännu.
De konventionella automatlådorna med momentomvandlare har ju funnits i över 70 år och ständigt förbättrats.
Dubbelkopplingslådorna kommer säkert att utvecklas även de och bli allt bättre.
Någon som vet hur det står till med dubbelkopplingslådor från andra tillverkare än VW? Jag är nämligen själv spekulant på en Volvo med Powershift (Volvos dubbelkopplingslåda) och letat med ljus och lykta om det finns problem relaterat till den. Är Powershiften problem fri skulle jag rekommendera trådskaparen att kika på Volvo V60/V70 med T4F (etanol) och powershiftlådan.
En taxi-etanolbil med automatlåda kommer att dra och drar också enorma mängder mer bränsle än en hybridbil så i det avseendet är den inte alls lika ekonomisk och jag har pratat med Etanol-taxichaufförer i tex Göteborg där man påstod att det inte alls var ovanligt att bilarna drog 2 liter milen körningarna i och omkring Göteborg vilket inte heller är särskillt bra för miljön...
Leifer, Det sitter väl DSG 7 i bilarna om dom är 7-växlade?
I så fall har väl dessa Passater den "bättre" DSG 7-lådan då Vi bilägare skriver citat
" Som tillval finns den nyutvecklade sjustegs DSG-lådan, pris 19 000 kr":
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/vw-passat-tsi-ecofuel-rena-klippet-for-tjanstebilsforaren-3046
Det låter som väldigt dyrköpta bekymmer...
Det verkar för övrigt vara fler som haft problem med dessa Passat-modeller, tex: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1286
Teknikens Värld har dessutom uppmärksammat problemen med både DSG 6 och även de nyaste DSG 7-lådorna:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110307-vw-dsg-drivning/index.xml
Sen har vi resten med problemen som vi på mitt jobb upplevt att nyare Vw Passat har problem med som undermåliga Elservo-styrväxlar, den elektroniska parkeringsbromsen, hjullager, framfjädrar samt de tjutande avgasläckande turbo-aggregaten på TDI-modellerna för att nämna lite, har inte ni varit med om några av dessa Problem på era bilar Jari?
Ja vi har DSG-7, visste inte ens att det fanns DSG-6.
Passaten verkar helt klart inte dimensionerad för Taxi.
Ingen som upplevt liknande problem ?. För det kan väl inte vara så att bara vi har drabbats. För då kanske VW har rätt, att det är förarna som orsakar dessa problem.
Jorå, hjullager har vi haft !!!!!!. Eller rättare sagt det dröjde 5 veckor av VW att få fram 1 (ett) hjullager. Helt slut överallt enligt VW, ??? märkligt det är ju inget garagebolag lr?. Föreslog att dom kunde prata med vår kompis som gör kullager i gbg. Men det tyckte dom inte var så "kul". Man hade enligt VW inte ens hjullager till alla nya bilar ????.
Rädda för strålningen visar bara hur lite man vet om detta, då det man bör vara rädd för är magnetfälten från en bil med elektriska kablar kors och tvärs. Nu är det så att Priusens magnetfält är uppmätt och visade sig vara ett av de svagaste magnetfälten man uppmätt i någon bil som testats. Går att läsa här.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Nyheter/2010/Matprotokoll-Elhybridbilar.pdf
Om man däremot färdas med motorvagnståg kan man utsättas för höga magnetfällt på vissa platser i tågen, men det är ingen intresserad av att mäta.
Det borde vara en fördel med Prius i taxinäringen då bilarna inte har förbränningsmotorn igång vid köer och vid taxistolpar där man väntar på kunder vilket upptar den längsta tiden av arbetspasset, läs här.
http://www.dn.se/motor/umeataxi-sparar-miljon-genom-att-vagra-tomgang
Jag frågade en försäljare som bytt jobb från VW till en konkurrent. Hur länge håller DSG växellådorna som han tyckte var den bästa växellådan om man körde den på rätt sätt, tiotusen mil brukar dom gå innan dom börjar krångla var hans svar om DSG lådorna. Det känns ju betryggande i alla fall för tjänstebilsföraren som hinner få en ny bil innan bilen gått så många mil, om företaget inte förlänger leasingavtalet förståss.
Jodå nog har vi varit med om en hel del problem med nyare Passat Jari precis som jag skrev...
Men ni fick nog vara glad om Vw fick fram ett hjullager till er på "bara" 5 veckor för vi hade en kund som fick vänta omkring 7 veckor på hjullager till sin Passat-07:a så han kunde glömma att åka på semester i den bilen och tvingades låta den stå.
Det gick inte heller att få tag på hjullager via varken Mekonomen eller Autoexperten då det tydligen var sån åtgång att man inte hann med att tillverka dessa så lagren var lika restade där som hos VW själva varpå man vackert fick låta sin bil stå och vänta.
gött med lite aktivitet kring ämnet trots allt. Men är det inte lite märkligt att DSG lådor inte håller mer än ca 10000 mil enligt VW säljaren. Jag menar vi inom taxi kör ju det på mindre än 1 år !!!.
En V70 med 2.5FT och föråldrat momentomvandlarautomat kan, med aktiv körning, dra 2 l / milen i stadskörning. Men knappast T4F. T4F är en 4 cyl, 1.6 liter, överladdad motor med direktinsprutning och dubbelkoppling. En sådan motor drar mycket mindre energi än en 5 cyl, 2.5 liters motor.
matda, Men fortfarande kommer även en taxikörd modern etanolbil med dubbelkopplings-automat dra omkring dubbelt så mycket eller till och med mer bränsle än så som en modern Hybridbil med automat så det är väldigt stora skillnader.
Bland de nyaste och modernaste etanolbilarna som säljs i Sverige som tex. nya Volvo V60 deklarerar i EU-körcykeln över en liter milen i stadskörning (på bensin!) trots modern direktinsprutning och snålautomat med dubbelkoppling vilket förmodligen kommer att ligga ännu högre taxikörd+att förbrukningen ökar rejält med etanol i tanken om man nu ville försöka vara lite miljövänligare.
En Prius med sin automat ligger på 0,39L milen stadskörning i samma EU-körcykel.
Dessutom kan dessa dubbelkopplingslådor som de modernaste etanolbilarna erbjuds med ifrågasättas rejält speciellt för taxi om de håller lika dåligt som Vw:s verkar göra.
Jari, Har du funderat/kollat på nya Prius? Enligt tex Taxi 020 så är Prius den mest ekonomiska Taxibilen på marknaden samtidigt som det är en miljöbil och på dess Totalkostnader spar man nästan hela 70 000kr per bil/år jämfört med en Volvo V70 diesel: http://www.motormagasinet.se/kategorier/alla/import-6358/
Intressant kommentar om Prius. Ska definitivt åka och testa och titta på den. Det finns bara en sak som är säker det blir ingen Passat Ecofuel !!!. Tror jag iaf. Jag avråder å det bestämdaste att köpa en privat iaf. Definitivt inte utan extra drivlinegaranti (eller aggregatgaranti som VW kallar det). Kostar ca 12500:- enligt uppgift från VW.
Pratade med Tommy tror jag han hette från denna tråden. Han hade fått samma växellådeproblem som vi efter 4000 mil drygt på en 2010. Stackare !!. Och VW säger att nej det har aldrig hänt förut, inget vi känner till. Scheeeeiiiiissssse säger jag.
Skulle vara intressant med lite "grävande" av ViB om VAG's DSG-lådor. Rykten om allvarliga problem har man ju hört men inga riktiga fakta i ämnet eller VAG's egna ev. synpunker i ämnet. Allt fler tillverkare kommer nu med liknande lådor och har dessa då också problem eller?
Även Toyota hade ju liknande lådor för några år sedan som ett billigare tillval till en ren automat för att matcha vissa konkurrenter men man verkar ha skrotat att satsa vidare på dessa låor och i stället satsar på steglösa CVT-automater nu, det kanske finns en anledning till det?
Om en Prius kostar minst 70000:- mindre per år i drift så skulle jag valt Prius som Taxifordon.
Dessutom är det gott om plats i den, vad är problemet?
Teknikens Värld har tidigare haft ett flertal artiklar om problemen med DSG-lådorna och VAG:s försök att mörka problemen.
http://www.teknikensvarld.se/2011/03/07/12228/dsg-ladan-kan-tappa-drivningen/
Tack för den länken Rustan. Kan bli en dyr smäll för tyskarna..
Apropå Prius som taxibil vill jag be er tänka in i följande scenario: Prius-Taxi skall hämta upp 3 personer från Arlanda, det är 3 st ganska stora killar som varit på semester. Killarna väger 100 kg st och har 15 kg packning var att bära på. Killarna plus bagaget väger alltså totalt 345 kg. Prius har en max lastvikt på 325 kg. Ska taxiföraren be en av killarna att ta en annan taxi eller ska killarna låta bagaget stå kvar på Arlanda?
Vet inte om jag tycker Prius är så lämplig som taxi trots allt.
Min Prius har en maxlast på 330kg enligt Transportstyrelsen men det där kan säkert variera några kg så oavsett vilket;
Om taxichaffisen inte nyligen har tankat så kommer man förmodligen inom maxlastgränsen även i ett sådant scenario, sen är väl risken garanterat betydligt större att en taxibil åker fast för tex. fortkörning än att man just vid ett sånt tillfälle blir stoppad i en flygande och vägd på våg och lyckas få böter för att man ligger på gränsen för sin maxlast om inget annat finns att anmärka på menmen det är ju upp till var och en att avgöra vilka egenskaper som är viktigast vid sitt bilval och hur mycket dessa egenskaper är värda.
Så om risken att åka fast är ganska liten så är det okej att bryta mot lagen? Intressant.
Just för en taxibil är väl maxlasten en ganska avgörande egenskap. I mitt scenario ovanför så skulle det ju innebära att dom 3 trevliga grabbarna skulle välja en annan taxi.
Nu är ju en styrled/spindelled som är glapp, en dålig bromsslang eller en brusten fjäder är ju saker som man kan åtgärda med normalt underhåll.
Det blir lite svårare att fixa maxlasten.
Om man av den anledningen att man är rädd för att kanske åka på gränsen till olagligt vid en fullastad bil väljer att köpa en annan bil så är risken i så fall troligen lika stor att du vid en flygande besiktning får anmärkning på att en styrled/spindelled är glapp, en bromsslang eller ett hjullager är dåligt eller en fjäder är brusten på tex. en Passat eller V70 taxi i stället vilket är lika olagligt det och många tycker att bra kvalitét på sådana delar med få haverier kan vara minst lika viktiga egenskaper hos en taxibil men det är som sagt återigen upp till var en en att värdera hur viktiga dessa egenskaper är och hur mycket dom är värda.
Att kunna frakta max antal passagerare samt deras packning borde ju vara en egenskap som en taxichaufför värderas ganska högt. Just att frakta passagerare samt deras packning är ju liksom deras affärsidé.
Likväl som att bilen måste rulla för att dra in pengar och kunna ta några kunder överhuvudtaget...
På denna punkt har ju tydligen de 5st Passaterna från -09 och -10 misslyckats totalt enligt trådskaparen och jag förstår honom mycket väl då jag vet att det inte är unikt att dessa Passater både ofta och länge står på verkstaden av olika anledningar med i bland svindyra verkstadsräkningar, det kan knäcka ett helt mindre taxiförtetag då man är beroende av att saker och ting fungerar men det är inte jag som ska avgöra om det är värt kanske 70 000kr extra per taxibil och år i totalkostnader för att få en bil av sämre kvalitét men med en högre maxlast för att slippa ligga på gränsen till maxlast de gånger man har bilen fulllastad.
Prius har nog jättemånga fina egenskaper, men just att frakta folk med packning är inte en av dessa. Det måste finnas andra alternativ än Passat med dålig kvalitet eller Prius med bristfällig lastkapacitet.
Tja det skulle vara en japansk kombibil då som tex Avensis/Legacy/kanske Accord om man vill behålla driftkvalitén, dock kommer förmodligen även samtliga av dessa bli dyrare för taxiföretaget i totalkostnader än Prius men dock med högre maxlast och en fullkombi då, i Avensis fall en maxlast på 420kg och en dragvikt på 1600kg om man nu även skulle behöva en dragkrok.
Dock får man ingen miljöbil/profil i ett val av en sån kombibil med automatlåda menmen det kanske man hällre tar än att chansar på att maxlasten hamnar på gränsen i en fullastad Prius, det är ju som sagt inte våra val att väga dessa för/nackdelar.
Hur långt har 09:orna gått? Att bilen slår över till bensin beror på tryckregulatorn. Finns en massa skrivet om detta på Gas-forum. Detta gällar samtliga Gas-bilar.
DSG7 har tydligen inte utvecklats klart. Själv valde jag manuell pga detta. Gas blev det iaf. 100% biogas i tanken !
Köpte en Passat Ecofuel -09 DSG7 som det var 1 månad kvar av nybilsgarantin. Hade gått 6500 mil. Fick höra från en taxichaufför att de hade problem med sina lådor så när jag körde omkring så tänkte jag på hur bilen växlade varje gång. Kunde känna hur den alltid hackade till och tog lång tid på tvåans växel. Efter ett par gånger på verkstaden så har de nu bytt koppling och problemet är borta. Hoppas den nya håller längre denna gång.
Bra att du stod på dig medans det fanns en månad av nybilsgarantin kvar då...
Kanske bäst att inte ha bilen kvar i så mycket mer än 5-6000mil frammåt då om man vill vara hyffsat säker på att slippa fortsatta problem och bolla över detta till nästa lycklige ägare.
Känns som att det finns väldigt många som får problem med dessa DSG-lådor när bilarna hunnit bli lite inkörda även om de har de nyare bättre (enligt Vw?) DSG-7 lådorna...
Ahsberg, sälj bilen fortare än kvickt. Vi har klarat oss tack vare ngt som VW kallar aggregatsgaranti (gäller för 3:de året). Skulle inte våga köra dessa bilar en enda dag utan full garanti. Ska själv titta på Volvo's AFV bil, då jag tycker att biogas är det enda vettiga i dagens läge. Prius håller inte måttet heller tycker jag. För liten och för klen.
Tack för länken till Teknikens Värld från Rustan (tror jag det var).
Så slutkläm - om inte man kan få ngn bekräftelse från ngn gruppenleiter på VW deutschland att saker o ting fungerar bättre på 2012 modellen kommer jag att rekommendera hela beställningscentralen att inte köpa VW iag inte med dsg-låda.
Läser ingen från VW sverige Vi bilägare, vore ju otrolisch intressant med en kommentar från ngn officiell person. Nicht var !!.
gött med lite liv i luckan, tack för alla goa kommentarer.
/Jari
ahsberg - då du ska bli riktigt orolig är i följande situationer:
* när den liksom börjar slira på växlarna eg. oftast har det börjat på 5:an (iaf märks det oftast där) man ser varvräknaren gå lite upp och ner trots att gaspådraget är i princip konstant. Den slirar. Därefter märker man det på fler växlar eg. 3:an.
* den liksom hugger på växlar, vid belastning främst
(kan iofs oxå bero på gasinsprutningen) det får nämligen konsekvenser när datorn flippar för att ngt skit kommit in i insprutningen
* lr som i tv artikeln - att den liksom tappar drivningen helt och fri hjular liksom
mitt tips e nog att växla upp till en helt ny där du isf har full garanti eller köp en Volvo AFV.
Ha de,Jari
Ja nu handlar det inte om att stå i ngn taxikö i driveläge i timmar. Lär dig lite själv hur taxitrafik fungerar isf. Problemen med växellådan uppträder såväl för taxiåkare som privatpersoner. Det torde vara uppenbart för alla utom tydligen för dig. Den är helt enkelt undermålig. Ny teknik eller inte men det är ju bra om den fungerar iaf bättre än 6000 - 9000 mil.
Jes, det är kanske lite väl i dessa fall att försöka skylla felen på att förarna ska lära sig tekniken då fem av fem bilar med olika förare uppvisat problem i tråden samt mängder med privatbilar likaså.
Sen kan det vara så att fler märken med liknande lådor har/kommer att få problem med dessa som tex Volvo om den har denna typ av låda i sin biogasversion men det betyder väl inte att VWs problem är bättre för det?
JariWathén, Kan förstå om du tycker det känns bättre med en lite större bil med kanske kombi hällre än Prius halvkombi, men att den är för klen? Era tyngre Passater har 14hk mer och gör 0-100 på 0,5 sekunder snabbare (när lådorna växlar riktigt då) så det är inte direkt stora skillnader där.
Vad gäller utrymmena så har ju tyvärr biogasbilarna nackdelen att de har trängre lastutrymme än de vanliga modellerna.
Jag råder er att kolla så att Volvo i såfall har konventionella eller annars helt steglösa CVT-automater (ala Avensis/Prius) innan ni köper deras biogasbil annars kan som sagt risken vara stor att ni får liknande problem med lådorna som med Passaterna och då kan ni ju lika gärna behålla dessa.
Undrar dock om det inte är en ganska stor nackdel att Volvos AFV bara har en normal räckvidd på ca 25 mil på biogas mellan tankningarna i en taxibil?
-Måste bli mycket köande och letande till tankställen med många extra tankningar som tar tid för chafförerna för att köra miljövänligt?
Saken är väl den att tyvärr både DSG6 samt DSG7 har drabbats av mycket fel vilket rapporterats på flera olika ställen, bla: http://www.teknikensvarld.se/2011/03/07/12228/dsg-ladan-kan-tappa-drivningen/
Angående verkstäder som inte förstod att oljan skulle bytas så gör man ju det tillverkaren föreskriver ska göras i service-bladen.
Hanzzon
Passat EcoFuel har samma lastutrymme som den vanliga Passaten.
Okey det visste jag faktiskt inte men V70 som det funderades på här har mindre bagageutrymme i gasversionen och då faktiskt knappt större bagageutrumme än Priusen som ju ansågs lite trång.
Vi har förresten inne en VW Caddy-08 på jobbet nu som vi misstänker nått vajsing på DSG-lådan den har för den rycker och hugger ganska rejält då den växlar...
Vi ska dock börja med att byta en drivknut som är slut i fall det skulle kunna ha med den att göra men det tvivlar jag på.
På samma bil havererade för övrigt partikelfiltret till en kostnad på omkring 20 000kr på Vw för ett halvår sedan så det ser ut som att denna -08:a är billig i drift... :)
BiogasVolvon drar 50% mer bränsle än Passaten. Fördelen med Volvon är att den har fullstor bensintank. Men själva grundtanken med gasen är väl att man skall köra just på den...
exaktemente.
När Passaten fungerar e den grym. Problemet e att den är för vek !!. Hatar att se att den toppar allas favoritlistor o topplistor i allmänhet. E de ingen som ser att Kejsaren är naken ???.
Vi biligare bidrar ju själva till det. Jag menare varför skriver ni inte om alla problem med bilskrället. !!!. Men det skapar kanske inte rubriker ?.
Det är ju betydligt enklare att bygga en bil som verkar bra när den är ny än att göra det hela vägen i det långa loppet och i längden så det är nog därför du ser nyare Passat hyllas som nya men varför inte kontakta redaktionen om era erfarenheter och problem för att se om fler hört av sig om era bilars problem eller har du gjort det?
Hej på er!
Jag har en VW Passat Ecofuel DSG tillverkad sept 2010. Den har bara gått 3000mil men jag har hela tiden haft problem vid krypkörning i uppförsbacke. Det som händer efter några meter är att den slutar driva och man rullar bakåt vilket känns obehagligt.
Har fått detta svar av verkstaden: Jag har varit i kontakt med vår support i Södertälje och fått det vi pratade om bekräftat. Det finns ett skydd i växellådan som kan gå in om temperaturen i kopplingen blir för varm, tex vid långsam körning i kraftig backe. Detta gäller både vid fram och back drift. Detta för att skydda kopplingen mot överhettning.
Detta känns inte ok för en bil tillverkad 2010.
Jag skulle ALDRIG rekommendera någon att köpa DSG-låda.
Förövrigt så är jag nöjd med Passaten
//CS
Hej på er!
Jag har en VW Passat Ecofuel DSG tillverkad sept 2010. Den har bara gått 3000mil men jag har hela tiden haft problem vid krypkörning i uppförsbacke. Det som händer efter några meter är att den slutar driva och man rullar bakåt vilket känns obehagligt.
Har fått detta svar av verkstaden: Jag har varit i kontakt med vår support i Södertälje och fått det vi pratade om bekräftat. Det finns ett skydd i växellådan som kan gå in om temperaturen i kopplingen blir för varm, tex vid långsam körning i kraftig backe. Detta gäller både vid fram och back drift. Detta för att skydda kopplingen mot överhettning.
Detta känns inte ok för en bil tillverkad 2010.
Jag skulle ALDRIG rekommendera någon att köpa DSG-låda.
Förövrigt så är jag nöjd med Passaten
//CS
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.