Vi Bilägares forum

Vad kör du för bil?

Vad kör du för bil?

Lite roligt att veta vad folk kör för bil/bilar eftersom det är roligt att veta fok kör när bilintresset är på topp.

1. Vad kör du för bil/bilar och vilken årsmodell?

2. Varför denna bil och modell?

3. Vilken motor/växelåda?

4. Är du nöjd med bilen?

Uppdaterat: 2012-02-16 17:38
Pär

Kommentarer

1. Citroen XM TCT -96, Rover 75 -00, Morris Minor -53 och VW 1600 TL -66.

2. Citroen: Ville pröva en fransk bil, kul att testa en bil med gashydraulisk fjädring. Har haft den som bruksbil i 1,5 år.
Rover: Gillar stilen, blir yr av läderdoften. Bekväm.
Morris: Mormor och morfar hade en sådan som föstabil. Hade ej haft någon 50-talare innan.
VW: Första bilen, haft den i 13 år. Pappa jobbade hos Svenska Volkswagen, var lite folkanördig ett tag, gillar svansmotorbilar.

3. Citroen: Tvåliters turbomotor, 147 hk. Femväxlad manuell låda.
Rover: 2,5-liters v6, femstegad automatlåda.
Morris: 9,5-deciliters rak fyra, 36 hk. Fyrväxlad manuell låda.
VW: 1,6-liters boxerfyra, fyrväxlad manuell.

4. Rovern och Morrisen köpte jag förra året, så det är lite tidigt att uttala sig.
Citroenen, ja, ställer inte till med allt för stora problem, praktisk samt bra att dra släp med. Behöver inte sakta ner för farthinder, annars tycker jag att den gashyfrauliska fjädringen är överskattad ur komforthänseende. Onödigt törstig för pendling, kommer att sälja bilen i vår.
VW, ja, men den har blit stående ganska många år nu, funderar på att sälja den.

Om jag stavat konstigt nu beror det på att en katt ligger på min högerarm

Uppdaterat: 2012-02-16 19:39

1. BMW 320 årsmodell 2000.

2. Vill ha en liten, smidig, praktisk, komfortabel bil som även är kul att köra och som inte ruinerar mig.

3. R6 på 2L och manuell låda.

4. Väldigt nöjd då den uppfyller mina krav gott och väl.

I garaget står det två BMW till som jag tar fram vid fint väder. :)

Uppdaterat: 2012-02-16 19:40
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kan skriva själv vad jag kör...

1 En Peugeot 508 SW e-HDI MCP från 2011
Blev en sådan för jag tyckte man fick mkt bil för pengarna och att den är väldigt tyst och behaglig efter vägen.
Köpte den med MCP lådan, många tycker den är obehaglig men man vänjer sig ganska så fort, numera tycker jag den är toppen.
Måste säga att jag är väldigt nöjd med bilen och kan absolut tänka mig köpa en ny Peugeot när jag byter bil, eller så är jag lite sugen på en ny Volvo V40

Uppdaterat: 2012-02-16 20:49
Pär

Har ett helt dröse med bilar, men min huvudfarkost är en BMW -325i -92.

Sex cylindrar och bakhjulsdrift säger väl allt. BMWs hållbaraste motor M50, går att montera turbo på dom, ladda 1 kg, och plocka ur 400hk, utan att öppna motorn !!

2,5 liters rak sexa på 192 friska pållar, manuell ZF låda och diffbroms i bakaxeln (bilen hade automat när jag köpte den)

Störtnöjd, har haft flera bilar av samma modell, men det senaste ex:t jag hittade är aldrig vinterkörd och har gått 15.000 mil på 20 år !!

Uppdaterat: 2012-02-16 21:07

1. Vad kör du för bil/bilar och vilken årsmodell?
- BMW 330 XD -08 Sedan

2. Varför denna bil och modell?
- Ville ha en bil som kombinerar körglädje, komfort, 4wd och snyggt utseende. Hade en 320d coupé tidigare, men ville tillbaka till 4wd och 6:a och då fick det bli en Sedan istället då jag hittade en med precis rätt specifikationer och utrustning.

3. Vilken motor/växelåda?
- 3.0 L rak 6:a, automat, 265hk 575Nm enl KCR

4. Är du nöjd med bilen?
- Mycket nöjd!

Uppdaterat: 2012-02-16 22:59

Har bara testat med bakhjulsdriven BMW men där är skillnaden väldigt stor med och utan diffbroms vad gäller framkomlighet.
Utan broms körde jag fast i uppförsbacke på oplogad väg med dubbdäck.
Med broms tog jag mig fram med sommardäck på samma ställe och liknande förhållanden.
Samma bil men med diffbroms ena gången alltså.
Märker ingen skillnad vid körning under normala förhållanden.

Uppdaterat: 2012-02-17 13:13
It's a very good idea to leave a sinking ship

Passat 1.8T 2000
med säkerhetspaket, sportpaket, Tiptronic låda och klimatronic.
Fick denna bilen ganska billigt med tanke på utrustningen och jag har alltid gillat Passat.
Jag är mycket nöjd med bilen eftersom det enda jag behövt göra de senaste 4 åren är service och att jag fått byta framlyktor.

Uppdaterat: 2012-02-17 14:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Gillar att läsa Robert Collins biltester... En sak som han utmärker sig över är att dom verkar gilla franst mera än andra tidningar.

Uppdaterat: 2012-02-19 17:59
Pär

1. Volvo V50 -12
2. Inte särskilt stor, men fullt tillräcklig för en familj på 4 pers. Mycket bra ägarekonomi och med Volvos generösa erbjudanden på sista årgången (Classicutförande) så går det nästan på ett ut för mig mot att behålla en 5 år gammal bil.
3. D2 med 6 vxl manuell.
4. Mycket nöjd!

Uppdaterat: 2012-02-19 18:22

1. Toyota Avensis -04.
2. Jag har hört bekanta som har Toyota prata om att det är pålitliga driftsäkra bilar som inte krånglar så ofta så jag tyckte att jag ville prova en Toyota jag också efter att jag tidigare haft en Audi med mycket problem.
3. 147 hkr 2.0 L. Automatlåda.
4. Ja jag är nöjd med den men vartefter den åldras så ökar ju risken att få problem. Bekymmersamt också det Vi bilägare har skrivit om tvålitersmotorn att den havererar oftare än normalt då topplocket plötsligt kan lossna! Tråkigt är också att den inte kan köras på E10-bensin om de slutar med 95 oktan. Då blir det den dyrare 98! Strålkastarma kostar drygt 7000 kr/st. Den första höll knappt 4 år och den andra dömde Bilprovningen ut två år senare. Toyota betalade båda vilket jag förstås är jättenöjd med men jag tror ju förstås inte att de betalar nästa byte! Nästa gång ska jag nog köpa en BMW. /Mikael.

Uppdaterat: 2012-02-19 20:11

Går det inte att bara byta glaset på Avensis? Eller kanske polera upp med rubbing?
Det kostar runt 300 per glas för mig nu och jag är tvungen att byta då jag fick diffus ljusbild på förra besiktningen som bra att veta.

Uppdaterat: 2012-02-20 15:54
It's a very good idea to leave a sinking ship

Saab 9-5 sportcombi -08

Ville ha en bil som kombinerar körglädje, komfort, inredningskvalitet och snyggt utseende

Nöjd? Kommer aldrig byta :)

Uppdaterat: 2012-02-20 16:40
JohanE_1 skrev:

Går det inte att bara byta glaset på Avensis? Eller kanske polera upp med rubbing?
Det kostar runt 300 per glas för mig nu och jag är tvungen att byta då jag fick diffus ljusbild på förra besiktningen som bra att veta.

Hej! Jag vet inte om det går att byta bara glaset. Kanske kan poleras upp också om set skulle behövas (plastglas). Problemet är emellertid reflektorn bakom glaset som blir dålig och då blir ljuset svagt. I mitt fall var det i första hand halvljuset och det var det som Bilprovningen anmärkte på (lovar att det var ett elände med mörkerkörningen). Jag har xenonljus och med dessa är problemet vanligast, men det är ett vanligt problem även i de modeller som har halogenlampor. Mikael.

Uppdaterat: 2012-02-20 18:48

1 & 3) Isuzu Trooper 1998 UBS 3.2L (import), blå metallic, 5-vxl, 4wd (hög & låg)
2) För att slippa gräva fram bilen som på vintrarna 2010 & 2011, kan köra över vallarna som plogbilarna skapar utan problem. Gillar att sitta högt i trafiken, man ser hinder & kan välja fil i god tid, jag får plats med det mesta , t.ex möbler o annat vilket är praktiskt om man är blocket-junkie som jag är.. M.m
4) Jag tycker om bilen jättemycket,.. Kommer dock byta till en mindre bil pga bensinkostnaden.

Uppdaterat: 2012-02-20 23:22

1. Vad kör du för bil/bilar och vilken årsmodell?
Bruksbil: Xantia combi
Hobbybil: Jaguar och Mini
Vinterskott/övningskörningsbil: 405 MI16

2. Varför denna bil och modell?
Xantian är en bekväm, rymlig, bra utrustad och trevlig bil, visade sig dessutom vara bränslesnål.
Jaguaren är grymt potent men ändå bekväm, köpte den i England via Ebay (!)
Minin (2 faktiskt) är kul hobbybil, ligger som en gokart, och är superbillig att pyssla med.
Mi 16: köpte den av en tillfällighet, som övningskörningsbil, men blev själv väldigt förtjust i den. Går som ett skott och ligger platt på vägen. Lockar fram tonåringen i mig, inte bra säger sambon... ;-)

3. Vilken motor/växellåda?
Xantia: 2,0 bensin 135 hk, automat
XJR: V8 4,0 plus kompressor, 370 hk, automat
Mini: 1275 bensin okänt antal hk, 4-växlad manuell
MI16 1,9 bensin 148 hk, 5-växlad manuell

4. Är du nöjd med bilen?

Xantian: ja, mycket. Vet inte vad jag ska köpa när/om den rasar, har funkat kanon i mer än 5 år. Ser ingen anledning att slänga ut massor av pengar på en nyare bil.
Jaguaren: mer än nöjd
Mini: absolut!
MI16: hehe

Uppdaterat: 2012-02-21 11:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad gäller strålkastarna på Avensis så hade man vissa problem med dessa Européiska Valeo-strålkastare de två första åren ungefär fram till -05, sedan förbättrade Toyota dessa och förlängde även garantin på dessa då man uppmärksammat problem och man har bytt många strålkastare gratis på garanti på bilar ända uppåt 8 år gamla som jag vet om.
Den nya versionen är klart bättre och bör därmed hålla klart längre än de som satt från början på en -04:a.
Det går inte att byta plastglasen på i princip några nyare bilar oavsett märke så heller inte på Avensis.
På "faceliftade" versionen som kom i slutet av -06 bytte sedan toyota leverantör till japanska Kyoto på strålkastarna.

Uppdaterat: 2012-02-21 12:46

Tack för informationen!

Hoppas att strålkastarna håller länge nu,,,,,

"Stag" vid bakhjulen var glapp efter 4000 mil på mitt ex av Avensis -04 vilket upptäcktes av en Toyota-verkstad när jag ville ha hjulvinklarna kontrollerade. Hjulinställningen kunde inte utföras före byte av "stagen" som kostade 4500 kr för båda sidor bak. Toyota stod för kostnaden för byte, material och till och med hjulinställningen. Förhoppningsvis håller de nya "stagen" mer än 4000 mil (jag är ingen "rallyförare")

Uppdaterat: 2012-02-21 15:21

Toyotaägare, Jag vet precis vilka "stag" du i så fall måste mena, ett bärarmsstag i Avensis multi-bakvagn som är det enda som jag vet någon gång har inträffat något på i bakvagnen då man upptäckt att bussningarna i vissa av dessa kunde "krypa ur" och därmed börja glappa på det tidigaste bilarna från -03 fram till -04 någon gång, efter det har man förbättrat bärarmarna så att detta inte ska kunna inträffa så det är knappast någon fara sedan Toyota bytt dessa på garantierna då jag aldrig varit med om detta på någon nyare Avensis (-05 och frammåt) med modifierade bärarmar trots flera bilar som rullat över 20 000mil utan problem med några stag alls i bakvagnen.
-Generöst att du även fick hjulinställningen på köpet som plåster på såren måste man säga...

Shogun, Den största anledningen till att Toyota använder vissa Européiska underleverantörer till vissa delar förutom kortare och miljövänligare transporter är förmodligen importtullarna man tvingas betala för att ta in delarna/bilarna från Japan till Europa, därav kan man konkurrera mer på samma villkor som de Européiska tillverkarna prismässigt om man bygger sina bilar här då det är svårt att ta ut extra avgifter på grund av detta. :)
Dyrare mer avancerade bilar (tex Prius, Landcruiser och Lexus) blir inte lika kännsliga för detta som billigare modeller därav väljer man att bygga dessa i Japan.
Tillverkningen i Japan är nog inte nämnvärt dyrare än i tex Syd-korea förutom kanske växelkurser och sånt som ju även inverkar.

Uppdaterat: 2012-02-21 21:41

Tycker vi har kommit lite från ämnet "vad kör du för bil" Eller har jag fel? ;)

Uppdaterat: 2012-02-21 21:50
Pär

Ursäkta då jag ser att jag varit med att bidragit till det i mina svar.
För att upprätta ordningen så kan jag ju fylla i vad jag i dagsläget kör för bilar själv just nu:

Toyota Prius-06 är huvud-bruksbilen som jag väl haft ett par år med ett par glödlampsbyten som enda fel hitills.
Gillar att den är väldigt billig att äga och vi tjänar många tusenlappar per år jämfört med den Lexus IS jag hade innan i bilkostnader trots att den inte var så dyr för klassen men bara bränslekostnaderna halverades ju direkt trots bättre innerutrymmen i Priusen och inte så mycket sämre acceleration, vidare är skatten åtminstonde 80% lägre än på Lexusen, försäkringen är billigare ja ni förstår vad jag menar även om dessa bilar såklart inte riktigt kan jämföras med den lent spinnande raka 6:an, bakhjulsdrift och roliga köregenskaper i Lexusen mot den symaskin vissa tycker Priusen är, jag har dock lika roligt när jag kör Priusen men på ett modernare sätt. :)

Andrabilen är en Toyota Carina 2 -88, jo den börjar bli gammal nu men går igenom besiktningen utan protester och ser riktigt skaplig ut så den får duga som extrabil tills tjejen pluggat sin högskoleutbildning klart tror jag då Carinan duger bra att åka runt här hemma för mig då hon givetvis får den säkraste och snålaste bilen med antisladd och en massa airbags de veckor hon pendlar 26 mil om dagen till högskolan.

Billigare bil att äga totalt sett än denna Carina varit blir nog väldigt svårt då värdeminskningen knappt existerar, tjejen har haft denna sedan -07 då den köptes för 12 000kr och under dessa 5 år har vi enbart kostat på den nya frambromsar, bromsbackar bak samt nya tändkablar då de från -88 gjorde bilen småryckig under belastning, förutom detta har dessa 5 år inte inneburit några andra reparationer hitills utan bara servicar vilket känns smått otroligt, kan tillägga att bilen är fullservad varje service hos mitt jobb sedan den var ny -88 så skött är den som den ska... :)

Sommar/Entusiastbilen som jag brukar köra någon bankörning med i stort sett varje sommar är en Toyota MR2 Turbo targa från 1990 med 2-liters mittmotor på en bit över 200hk orginal(mycket lättrimmade & tåliga som tur är :) ), grym väghållning och körkänsla så roligare än så är svårt att ha med kläderna på... ;)

Behöver jag säga att jag är väldigt nöjd med alla dessa tre bilar?
Har tidigare ägt allt i från ett par Lexus till Volvo och Bmw men jag gillar att prylarna fungerar som det ska även när det börjar bli begagnat och det är väl därför det oftast blir att jag trivs med Toyota samt Lexus.

Kör massor av olika både nyare som äldre bilar gör jag varenda dag på mitt jobb men även privat då jag är nyfiken på det mesta och försöker hålla mig uppdaterad i bilvärlden. Porsche 911 GT3 har jag kört samt Jaguar, Cadillac samt lite andra halv-exlusiva bilar och åkt Lexus IS-F vad tygen håller runt Mantorp med Ted Björk vilket var en upplevelse men har ännu inte kört någon Ferrari eller Lexus LFA vilket jag vill göra innan jag dör... =)

Är även lite småsugen på en lite äldre bil, ev en Mercedes 170VA eller ev. en Toyota Crown eller så men det är nog bara drömmar än, kan tyvärr inte se när jag skulle ha tid med det i dagsläget... :)

Uppdaterat: 2012-02-21 23:20

1. Lexus RX 400h Executive 06 (USA import vilket innebär "konstig" dragkrok, Hastighetsmätare i både km/tim och miles/hour, trippmätare i miles, yttertemperatur i Fahrenheit, bensinåtgång i US gallon/miles. Radiodelen bytt till en "svensk", gps-kartan bytt till en europeisk) i övrigt samma spec som övriga RX.

2. Långpendlade till jobbet i Norrland och prioriterade god komfort och driftssäkerhet + 4 wd.

3. En elmotor fram på 192 hästar, en elmotor bak på 90 och en bensin V6 på 211 hästar om jag minns rätt. Steglös automat.

4. Supernöjd. Problemfri med toppkomfort. ca 0.8 blandad körning.

Uppdaterat: 2012-02-27 11:03
Wer später bremst fährt länger schnell

roligt att läsa vad folk kör för bilar och hur nöjda ni är med dom...

Uppdaterat: 2012-02-28 19:36
Pär

!:a bil: Skoda Superb 1.8T -03
Oerhört hög kvalitet är intrycket man får av bilen. Min bror har en likadan (fast TDi) och säger samma sak. Ingenting knisslar, allt fungerar, rostar inte överhuvudtaget. Helt klart en lyckad chansning. Kan inte hitta någon annan bil på marknaden som jag kan tänka mig konkurrerar ut den i dessa hänseenden. När man sedan vant sig med baksätet känns allt annat trångt. Att stort baksäte är onödigt säger bara de som aldrig sitter där. ;)

2:a bil: Ford Fiesta 1.3 -02
Köptes för en billig peng. Köpskälen var att den är bränslesnål och underhållsfri. Kamkedja och stötstångsmotor borgar för problemfria mil. Man får inte många 02:or med AC och fjärrstyrt centrallås som gått under 10.000 mil för 19.000:- Är helt övertygad om att den kommer att spinna som en katt fram tills dess att allt som återstår av den är en hög av rost.

Entusiastbil: Austin Cambridge A55 DeLuxe -58
En klassisk engelsman med tillhörande patina. Står nu snart färdig för besiktning. Blir då, enligt Transportstyrelsen, Sveriges enda DeLuxe -58 i trafik. Det finns 4 stycken Standard sedan tidigare.

Uppdaterat: 2012-02-29 23:10
Hellre sladdlös än rådlös.

Min kusin lånar min användare här för ett inlägg!

Nyss köpt en ny Citroen C4 e-HDI -12 som jag är väldigt nöjd med ( Dock bara kört ca 80 mil än så länge)

Detta är min första Citroen och hoppas jag kommer vara lika nöjd med denna bil som jag var med min förra bil. Förra bilen var en Skoda octavia TDI -08

Uppdaterat: 2012-03-15 19:50
Pär

Kör en Skoda Superb 1.8 TSI kombi med DSG låda. Mycket nöjd med bilen. Bästa kombinationen av stort benutrymme bak och stort bagageutrymme som jag kunnat hitta.
Detta är den enda bil jag hittat där jag kan sitta "bakom mig själv" och ha riktigt bra utrymme för knäna. Dessutom är vändradien mycket bra för en framhjulsdriven bil i denna storlek.
Att bilen dessutom går ganska tyst, har en snabb och mjukväxlande låda och är hyfsat rolig att köra gör ju bara saken ännu bättre.

Uppdaterat: 2012-03-16 10:33

1. Vad kör du för bil/bilar och vilken årsmodell?
Mercedes 220 CDI Avantgarde Kombi 2012

2. Varför denna bil och modell?
Hade en Volvo innan och ville ha något nyare, lite mindre och snålare. Kollade runt på lite olika märken, Audi / Passat (fina bilar men kändes lite tråkiga...), Volvo (tycker inte pris/kvalite är riktigt i samklang+högt påslag för diesel). Så jag fastnade för MB, kul att testa ett nytt märke.

3. Vilken motor/växelåda?
170HK Diesel med automat

4. Är du nöjd med bilen?
Mycket nöjd, otrolig väghållning och körkänsla jämfört med Volvon. Bra drag i motor och växellådan arbetar mjukt och fint. Sköna stolar och fin kvalite i detaljerna. Ska man kritisera något så är det att den låter som en traktor vid kallstart. När motorn blivit varm samt vid landsväg/motorvägskörning är den dock i princip ljudlös så det är inget större problem.

Uppdaterat: 2012-03-16 11:10