Vi Bilägares forum

Toyotadiggare är så anti annat ... Varför?

Toyotadiggare är så anti annat ... Varför?

Inte utan att man märkt att flera Toyotaägare, och i något fall Toyotaspekulanter är otroligt aggressiva mot de av oss som inte väljer detta fabrikat i första hand!
Hur kommer det sej att man utifrån sitt bilval rentav blir både aggressiv och lögnaktig i polemiken med andra bilintresserade som inte delar samma uppfattning i sitt bilval? Jag noterar att aggressiviteten är som hetast när artiklar eller trådar handlar om premiumbilar ... och i vissa fall om Volkswagen ... tja även Saab drabbas när möjlighet ges ..
Är det tal om lobbyverksamhet eller enbart mindrevärdighet? Eller vad? Vad är det för fel på dessa JapanDemokrater (jmf SD)
;o)

Uppdaterat: 2011-12-03 23:01
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Gabbe: Varför är BMW bara ett "image"-märke? Och vad är då Audi?

Frågan är vänligt ställd. Jag själv är av precis motsatt åsikt.

Uppdaterat: 2011-12-06 20:56

BMW är lite mer än ett imagemärke tycker jag.

kimachren: Jo, Audi är verkligen ett lustigt märke! En förfulad och på många punkter kraftigt försämrad Skoda. Jag frågade nyligen grannen om sitt nya bilval, en Audi. Han svarade: Vi ville hellre ha BMW men grannarna kanske hade tykt att vi var för märkvärdiga då...

Suck!

Uppdaterat: 2011-12-06 21:06
Shogun skrev:

Sätter potatis i Ransäter?

Haha, du för för härlig! :)

Uppdaterat: 2011-12-06 21:15

kimachren: jag tycker att BMW är ett image - märke på grund av att det pris man betalar för märket lever inte upp till förväntningarna kvalitetsmässigt. Därför.

Men det är min åsikt baserad utifrån de erfarenheter som två bilmekaniker ( nära vänner ) berättat och upplevt på jobbet.

Uppdaterat: 2011-12-06 21:47

Shogun

Om du upplever det som att du inte klarar av att föra en dialog med mig så tar jag det faktiskt som en komplimang. Du är nämligen aldrig intresserad av en dialog utan det enda som intresserar dig är monologer där du själv får lägga ut texten. Jag väljer att inte svara på några som helst frågor från dig utav den enkla anledningen att jag faktiskt inte heller vill föra en dialog med dig. Varje gång du uttrycker dig så står det mer och mer klart att det saknas förutsättningar att föra en intressant diskussion med dig.

Och det var väl ungefär det som trådskaparen också kände när han startade tråden.

Förresten, jag ska faktiskt ge dig ett svar. Det får bli exakt samma svar som jag gav leifer tidigare i tråden: "Det kan jag lova dig leifer, att hade tyskmaffian varit en tiondel så fundamentalistisk som Toyotamaffian är så hade det stört mig exakt lika mycket."

Jag hoppas för din egen skull att du hittar en spegel så att du kan sitta och föra intressanta diskussioner med dig själv i all evighet.

Mvh. Potatissättaren

Uppdaterat: 2011-12-06 21:53

En sak som jag funderar på just nu är det här med krockudden framför passagerarsätet. Det är kanske fel tråd att ta upp ämnet på men jag tar det ändå, hoppas att trådskaparen tycker det är okej.

Jag har kollat och kollat på Folksams undersökning gällande urkoppling av krockkudde på passagerarsidan. De har gjort en undersökning se http://www.teknikensvarld.se/2009/01/10/6256/dyrt-att-koppla-ur-krockkudde/ för att se vad de olika bilmärken tar betalt för det.

Jag behöver nämligen en bil där det går att koppla bort krockudden på passagerarsätet sedan undra jag hur säkert är det egentligen?
Jag vet att på V70-n årsmodell 2000 - 2007 så var krockudden på passagerarsidan tillval, vilket var bra utifrån den säkerhetsaspekten. Man kunde ha barn i framsätet, och det har jag inte nämn, t för det är därför jag behöver en bil med urkopplingsbar krockudde på passagerarsidan: en av småttingarna ska flytta bredvid pappsen framme.

Men jag vet inte om jag vill ha en Volvo...det är det som är grejen:)

Uppdaterat: 2011-12-06 22:10

Kvalitetskänsla är absolut inte synonymt med komponentkvalitet. Det är däremot en mycket viktig egenskap som köpare till premiumbilar tittar på. I vissa fall kanske t.o.m. viktigare? Sedan anser jag fortfrande att det inte är sant att dessa tre har bristande driftskvalitet som leifer skriver. Tvärtom. Väger man dessutom in övriga egenskaper som dessa erbjuder så förstår man varför ligger så bra till i kundundersökninar. De levererar, helt enkelt. Sjäkvklart blir man tvungen att kosta på någon reparation någon gång. Dock kunde detta reduceras med mera kompetent personal på verkstäderna.

Uppdaterat: 2011-12-07 07:20

Det är din åsikt. Jag säger inte att du har fel, men håller inte heller med. Jag har också hört om och sett en del problem med T.
Vilka är deras kundgrupp? Är det den med brinnande bilintresse? Eller tant Agda 70+? Eller barnfamiljen som är totalt teknikointresserad? Skulle påstå att det är de två sista. Ojdå, en lampa lyser! Bäst att föra bilen på "service". Verkstaden ser till att lampan slocknar, går genom bilen och kollar så att allt står rätt till. Under tiden sitter ägaren helt ovetande och läser i kundtidningen om Toyotas kvalitet. Klart han är nöjd!

Har jag fel?

Uppdaterat: 2011-12-07 11:11

Det är din åsikt. Jag säger inte att du har fel, men håller inte heller med. Jag har också hört om och sett en del problem med T.
Vilka är deras kundgrupp? Är det den med brinnande bilintresse? Eller tant Agda 70+? Eller barnfamiljen som är totalt teknikointresserad? Skulle påstå att det är de två sista. Ojdå, en lampa lyser! Bäst att föra bilen på "service". Verkstaden ser till att lampan slocknar, går genom bilen och kollar så att allt står rätt till. Under tiden sitter ägaren helt ovetande och läser i kundtidningen om Toyotas kvalitet. Klart han är nöjd!

Har jag fel?

Uppdaterat: 2011-12-07 11:11

Nej, jag tror inte att du har fel.
Om man jämför Toyotadiggarna med Saabfreak (vilket jag själv är) och Alfisti (vilket jag själv är) så finns det två stora skillnader.

1. Medan Toyotadiggarna hela tiden talar om sitt märkes förträfflighet och tillförlitlighet och ständigt försöker få så många som möjligt att gå över till dem så nöjer sig både Saabfreaks och Alfistis med att acceptera sina respektive märkens fördelar, nackdelar och egenheter.
De gapar aldrig över hur enormt driftsäkra och tillförlitliga deras bilar är (varför skulle de göra det?), men de är oftast nöjda och är de inte det blir det ett annat märke som passar dem bättre.

2. En sann Saabfreak och Alfisti är till skillnad från de flesta Toyotaåkarna väldigt teknik-och bilintresserade, men bryr sig sällan om andra märken.

Jag tog bara två exempel på märkesstollar, det finns ju många fler som har svårt att kan tänka sig andra märken, men gemensamt för dem, som jag har märkt,är att även om de hyllar sina favoriter så missionerar de inte i varje forum om dem!

Uppdaterat: 2011-12-07 12:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men nu är det ju så att inte alla vill leva enligt lagboken "Evangelium enligt saabnisse"... så denna tråd är helt onödig. Om toyotafantaster vill skriva om deras tro så är det fritt fram för dem, vi har religionsfrihet i vårt land.
Muppar.

Uppdaterat: 2011-12-07 13:28

Hå-hå-ja-ja, det är som vanligt Shogun.
Jag har aldrig någonsin påstått att Saab är världens bästa bil, jag har aldrig påstått att Alfa-Romeo är världens bästa bil, men du fortsätter som vanligt att missionera för din älskade avgud Toyota.
Jag kan hålla med om att tråden här kan tyckas onödig, men om du går tillbaka till början så var faktiskt frågan varför ni Toyotaanhängare är så aggresiva mot de som inte väljer detta märke.

Uppdaterat: 2011-12-07 16:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer: Jag håller ned dig i att saker som missgynnar kunden bör komma fram. På ett vettigt och nyanserat sätt, oavsett tillverkare. Uppenbara tillverkningsfel ska skötas snyggt och fint utan att kunden belastas. Det är japanerna bättre på. Nu är det så att jag tycker kritiken mot premiumtyskarna är mycket överdriven liksom hyllningarna av japanerna.

Uppdaterat: 2011-12-07 17:04

Idag landade senaste numret av ViB i brevlådan. Det var en mycket bra och intressant artikel på sidan 8-9. Det ska bli intressant att höra era åsikter kring detta när ni läst artikeln.

Uppdaterat: 2011-12-07 17:26

Shogun, när det gäller MB, B-klasse och den tråden var jag aldrig med där och orkade heller inte läsa dem.
Jag har haft en MB och den rostade verkligen.
Men det är inte det det handlar om, försök att förstå det.
Jag ger fullständigt sjutton i vilka bilar som var och en väljer, det är deras sak, det är missionsverksamheten jag avskyr.

Jag har alltid avskytt missionärer oavsett vad de haft för syfte, de försöker pådyvla sin åsikt till andra människor, det spelar ingen roll om det gäller religion eller val av bil, har man inte samma åsikt är man fel ute.

Och när det gäller din fråga om när det gäller att gå i försvarsställning när man valt en japansk bil
kan jag bara säga att det gäller samma sak när man valt en fransk, som jag gjort flera gånger, eller varför inte försöka försvara Saab för Volvoanhängarna.

Uppdaterat: 2011-12-07 18:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ojoj vilken debatt Toyota skapar. Orkar inte reflektera på allas inlägg men jag tror att jag kan förklara varför en stor del av dessa hårda debatter som uppkommer då Toyota-ägare eller andra som har direkta erfarenheter av märket (tex jag som personbilstekniker) inte får medhåll om att Toyota är refesensen på dessa områden i bilvärlden då många av dom som äger och gillar Européiska bilmärken väldigt ofta har svårt att erkänna att Toyota generellt håller en klart bättre produktkvalitét med mindre dyrbara problem än samtliga Européiska bilmärken vilket nog är det som stör de som tex har ägarerfarenheter av Toyota som ofta jämför dessa mot sina tidigare bilmärken/bilkostnader, eller som jag jämför Toyotas verkliga problem och kostnader i förhållande till de andra bilmärken vi får in på vår verkstad men även jag blir ju kallad för allt från lögnare till gud vet allt bara för att jag berättar dessa skillnader både en och flera gånger.
Dessa egenskaper är vidare egenskaper som ofta efterfrågas vid tex bilköp varpå det inte är så konstigt att Toyota är ett bra köp om man värderar sådana egenskaper.

Sen kan man som jag sagt många gånger tycka att en Toyota är ful eller tråkig (som nämns lika ofta från "Europa-älskarna" om vi ska säga så) och det får väl var och en tycka om man nu vill det men varför inte erkänna att Toyotas bilar kanske håller bland den högsta kvalitén/driftsäkerheten i branschen med bland de lägsta ägande/reparationskostnaderna i stället för att håna alla de Toyota-ägare som kanske har dessa erfarenheter och därför har sina uppfattningar?

Uppdaterat: 2011-12-07 21:25

Nu har vi ju i alla fall fått bekräftat att det är på det viset som trådskaparen påstod. Nu återstår bara frågan varför.

Inga åsikter om artikeln på sidan 8-9 i senaste ViB än?

Uppdaterat: 2011-12-07 23:09

Okej Shogun, eftersom du inte är villig att plocka upp bollen angående artikeln i senaste ViB så kommer ett snabbt referat här.

Rubriken är "Allvarliga motorfel på Toyota"

Det handlar om ett konstruktionsfel på Avensis mellan 2003-2005 och tvåliters motor.

ViB har fått tag på 3 st Toyota-ägare som råkat ut för motorras p.g.a att topplocksbultarna släpper. Jag citerar ägarnas sammanfattningar av sina erfarenheter.

Birkan Atilmis: "Tidigare var jag imponerad av Toyotas kvalitetssatsning med ständiga förbättringar. Men det kan jag inte säga nu. Toyotas kvalitet är inte vad den har varit eller vad den ger sken av. Toyota är skräp. Jag är mycket besviken. Efter det här kan jag inte rekommendera någon att köpa Toyota"

Robin Norlander: "Toyota försöker mörka att de har kvalitetsproblem. Jag är inte ensam om det här, det har hänt fler än mig. Det är ett konstruktionsfel, det ska inte ägarna behöva ta ansvar för. Det finns inget man kan göra för att undvika det här. Aldrig mer en Toyota för min del."

Tommy Pettersson: "Förtroendet för Toyota är helt borta numera. Innan var jag lite fantast på märket, har haft fler Toyota tidigare och rekommenderat Toyota åt folk jag känner. Det är slut med det nu, istället kör jag Volvo. Jag tycker att Toyota är skräp rent ut sagt"

Detta är alltså citat från människor med helt andra erfarenheter än dig Shogun. Jag vill också förtydliga att jag härmed inte säger att Toyota är skräp utan menar bara att Toyota numera har ungefär lika mycket kvalitetsbrister som alla andra märken. Alltså det jag har sagt hela tiden i andra trådar.

Oavsett om man har Toyota som favoritmärke så var det en mycket intressant artikel. Och för att visa att myntet har 2 sidor så fick Toyota Auris mycket gott betyg i begtestet längre bak i samma tidning.

Uppdaterat: 2011-12-07 23:40
Shogun skrev:

tyska som går till regelrätta personangrepp,har du missat det? Så den ena är ju värre än den andra. Det var därför jag kontaktade Fredrik Ditts Vikström i artikelkommentarerna om Mercedes B-klass som rostar. Där skulle du ha sett kommentarern från bla Kapten oberkommando mfl

Bra att du kontaktade Fredrik så att han blev tvungen att ta bort tysktrollen just där, annars brukar de få härja och trolla fritt med sina mer eller mindre extrema påhopp, lögner mm. Konstigt att användarna inte blev avstängda efter allt, de skulle bli det direkt för lääääänge sedan efter sina uttalanden som inte ens är värda varning.
Har förövrigt startat en tråd i forumet om blandannat detta i åsiktsdelen.

Uppdaterat: 2011-12-08 01:28

För att i stället för tyckande ta statistik direkt från vårt verkstadsprogram som heter "Infoflex Verkstad proffs" så omsätter vi tex. över en miljon kronor på de Toyotor vi servar varje år men vi har inte råkat ut för det nämnda motorfelet en enda gång på denna Avensis 2,0-motor hitills på de bilar vi servar sedan motorn introducerades så särskillt vanligt är felet knappast även om det uppenbarligen inträffat.
Däremot var vi med om flera av dessa Avensis men med 1,8 liters motorer som de första tillverkningsåren med denna hel-aluminium motor kunde börja dra olja efter ett antal år/mil, samtliga av dessa bilar vi varit med om detta på (ett tio-tal bilar genom åren) har fått nya motorer från Toyota så länge service-historiken kan följas upp och bevisas att man tex kört på motoroljor av rätt kvalitét, kan inte detta bevisas från ägaren/verkstad efter att nybilsgarantin är utgången så har Toyota i vissa fall varit hårdare om bilarna var några år.
Jag hade själv en kompis som hade en sån Avensis 1,8 som började dra olja efter 17000-mil som fick en ny motor helt gratis av Toyota vilket han blev oerhört imponerad och nöjd av.
Som en jämförelse servar vi många bilar av andra märken (Audi, Bmw & Volvo tex) som trots rätt service drar olja där det inte varit tal om att få detta åtgärdat speciellt efter att nybilsgarantin är utgången.
Likväl är det tråkigt för de Toyota-ägare som inte får ut ett dyrare fel men sådana fall går alltid att hitta hos alla märken, det relevanta är hur vanligt det är i förhållande till sånd bil och hur ofta det intfäffar jämfört med andra vilket jag försöker säga.

Uppdaterat: 2011-12-08 12:13

Jag såg vad du hade skrivit tidiagre nu Shogun, missade det förut......

Hanzzon: Precis den åsikten du förmedlar nu har alltid varit min poäng. Andra märken är inte på något vis bättre än Toyota och det finns fel och brister överallt.

Uppdaterat: 2011-12-08 12:16

Ja precis som jag försökt säga går det att hitta problem hos alla bilmärken med den stora skillnaden att problemen är klart ovanligare och inträffar mer sällan på en Toyota jämfört med våra Européiska bilmärken och om det inträffar så tar man bättre ansvar för detta men detta faktum är svårt att erkänna för vissa.

Uppdaterat: 2011-12-08 12:55

Tror inte att felet är särskilt vanligt men det konstiga är ändå att man väljer att återkalla bilar som skulle ha varit skrotade sedan länge sett med "Japanska ögon" ,..återkallelser som visat på en väldigt låg "felprocent" ....men ändå: Why ???
Samtidigt vägrar man sen att ersätta kunders motorer som faktiskt HAR rasat?
Det är inte unikt att motorer rasar....men det blir unikt när sedan inte Toyota tar ansvar,som vill ge sken utav att vilja ta ansvar.

Sådant här retar folk tio gånger mer än det glädjer att man har återkallat gamla bilar för "påhittade" fel!
Det hela sammanfaller då och många tänker och tror att de där bilarna visst inte är så bra ändå! ( snacka om mycket jobb för inget...)
Ingenting verkar reta folk så mycket i dag som när en Toyota går i sönder....Why? ( det är bara en bil )

"Hanzzon": som en parantes så har det nämnts att du arbetar för en mindre "allbils verkstad" ....Med ordet mindre tolkar jag det som en bemanning på 1-4 personer och kanske därför lika många miljoner i total omsättning!? ( Allbilverkstäder har sällan någon hög omsättning )
Det motsäger tyvärr dina tidigare föklaringar på ett par punkter om enbart Toyotorna omsätter så mycket.
1. Det är en liten verkstad som servar alla fabrikat och Toyotor har få fel varpå de borde vara relativt sällsynta i hallen. ( om inte så motsäger bara det en hel del ...)
2. När dem ändå är där rör det sig endast om mindre fel varpå notan alltid blir låg = det skulle krävas väldigt många bilar för att omsätta det du säger.!?

Andelen bilar som servas/rep utav er med denna motor samt årsmodeller torde enligt mig vara ganska få,...varpå det rent av inte går att sammanställa någon statistik och än mindre sanning?

Sanningen är att tre bilar har rasat enligt nya numret utav Vib som Toyota inte vill ta ansvar för och troligtvis så finns det en anledning till detta?

Uppdaterat: 2011-12-08 13:58

Mistro, vi har enligt verkstadsprogrammets statistik hitills i år omsatt ca 4,5 miljoner kr på fyra heltids-anställda personbilstekniker så ja väldigt många i denna kommun och av våra kunder kör Toyota, faktiskt fler än Volvo i vår verkstad men trots detta omsätter även våra Volvo-kunder mer än en miljon och faktiskt mest av alla, även mer än Toyota, trots att vi alltså har färre antal Volvo-kuder vilket är svårt att förklara i annat än att en Volvo kostar mer i service/reparationer än en Toyota tex.
Audi/VW omsätter omkring strax under en halv miljon per år hos oss och denna andel ökar.

Uppdaterat: 2011-12-08 17:22

Leifer

Din sista mening försår jag inte riktigt, kan du omformulera den lite?

Annars så kan man faktiskt ha ett problemfritt ägande av en Audi, Alfa Romeo, Saab eller annat märke, lika gärna som man uppenbarligen kan råka ut för svindyra kvalitetsbrister hos t.ex Toyota.

Det finns kvalitetsbrister hos alla märken och det finns problemfria bilar hos alla märken.

Uppdaterat: 2011-12-08 19:44

leifer

Det skulle vara kul att få reda vilka kriterier du går efter om du skulle välja när du ska köpa bil.
Att driftskvalitet är viktigt för dig har du nog gemensamt med de flesta, men vilka ytterliggare kriterier anser du vara viktiga?

Uppdaterat: 2011-12-08 21:15

Hur är det med motor, väghållning, inredning eller design?
Och hur väger du detta mot varandra, kan du tänka dig en snygg, rolig bil som drar 0,8 även om det finns en annan modell som drar t.ex 0,6?

Uppdaterat: 2011-12-08 22:36

leifer

Är inte Volvon på nästan alla sätt Prius totala motpol? Om vi bortser från din åsikt om att kvaliteten är likvärdig så är ju Volvon precis allt du inte söker hos en bil.

Eftersom du så ofta hyllar din 940 med diff och dess roliga vägegenskaper så skulle man ju kunna tro att du värdesätter sådant högre. Dessutom drar den ju en del soppa.

Uppdaterat: 2011-12-08 23:09

leifer

Jag respekterar givetvis din åsikt även om den låter lite tråkig i mina öron. Personligen kräver jag lite mer av en bil än att den "bara" funkar och är billig på soppa. För tillfället har jag fått något obeskrivligt begär efter en Citroen Berlingo family, vete fan vad det är med mig men av någon anledning har jag charmats av alla smarta förvaringsfack.

Min kollega har Berlingo och varnar mig för att bakaxeln är klen som få, men såna argument biter inte på mig när jag får se förvaringfacken i taket...........

Uppdaterat: 2011-12-08 23:28

En Opel Corsa 1,2 är säkert en väääääldigt förnuftig bil, men jag skulle knappast definera den som speciellt rolig.

Uppdaterat: 2011-12-09 07:59

Robin Reliant är bättre än Toyota.

Uppdaterat: 2011-12-10 21:50

Jag vill helst ha vit inredning. Vit som snö.

Uppdaterat: 2011-12-11 21:00

Börje skall ha en kortlek i julklapp förstås. :D

Uppdaterat: 2011-12-12 09:23