Hittade detta på ett annat forum:
"Tänkte bara meddela "viktig" info ang varselljusen på den nya faceliftade Peugeot 308.
Efter 5 månader och många telefonsamtal är nu allt i sin ordning, var precis på verkstaden och fick ny programvara/mjukvara uppdaterat.
Peugeot i Frankrike har tydligen "missat" att ställa om programeringen för bilar som levererats till den svenska marknaden, efter att lagen om varselljus som trädde i kraft den 7 feb 2011.
Anledningen är helt enkelt den tidigare lagen som krävde aut halvljus för bilar producerade för svenska marknaden.
Från fabriken kommer bilarna till sverige med ljusomkoppling typ 1.
(detta ska inom kort vara åtgärdat redan från fabrik )
Verkstaden måste koppla upp sin servicedator mot bilens färddator och ändra inställningen till typ 2.
När typ 2 är installerat är fungerar belysningen på ett korrekt sätt enl lagen om varseljus inom EU för bilar som är uppdaterade/faceliftade eller som utkommit i ny modell efter den 7 feb 2011.
Konkret info:
- vid dagsljus lyser LED-varselljusen i starkt läge.
- halvljus/parkeringsljus, bakljus, reg-skylt belysning och instrumentbelysning är släckta.
Vid skymning/tunnel etc tänds halvljusautomatiken, bakljus osv via skymningssensorn.
- LED-varselljusen dimmas samtidigt ner till svagt läge.
När typ 2 är installerat måste inställningen i färddatorn vara rätt.
Gå in i färddatorn på belysningsinställningar.
- kryssa i tagfahrlicht
- kryssa INTE! i umfeldbeleuchtung
Spaken till ljusomkopplaren ska stå i Auto-läge."
Kommentarer
Kanske inte framgår av texten men detta gäller även alla 508 med LED
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.