Hej
Jag har efter lång arbetslöshet fått jobb i en stad 5 mil
bort från min egen, så jag pendlar dagligen med bil. Eftersom jag bor
en bit utanför så är buss förbindelserna dåliga så jag har inte så
många alternativ. Sammanlagt blir det 10 mil per dag och 200 mil i
månaden. Då jag kör en del på fritiden blir det närmare 3000-3500 mil
per år. Bilen är en Opel Corsa Ecoflex snåldiesel som drar runt 0.45
liter milen. Skatten är 2000 kr per år och försäkringen är 250 kr per
månad. Efter lite eftertänkande så skulle alltså bilen ha gått 15000
mil på 5 år, ganska mycket för en ny bil och därmed dåligt
andrahandsvärde.
Tanken har varit att köpa en billig enkel extra
bil att ha till pendlingen som man inte behöver vara rädd om. Räknade
att om den bilen drog 0.6 liter milen skulle det kosta mig 1500 kr per
månad i bensinkostnad, det är drygt 500 kr mer än vad det kostar i
dieselkostnad per månad att åka till jobbet idag. Är det värt att köpa
en extra pendlarbil och slita mindre på den nyare för att få ut bättre
andrahandsvärde? Eller ska jag helt enkelt strunta i den iden och
fortsätta pendla så som jag gör nu? Vad blir mest ekonomiskt i längden?
Kommentarer
Ekonomiskt sett blir det billigare att behålla den bilen du redan har. Opeln du har är ju som gjord för att pendlas med. Varför många kanske köper en "pendlarbil" är för att dom har en annan som är mer som en entusiastbil och som man då är extra rädd om.
Eller så köper man en andra bil för att ha den som vinterbil, som ni alla känner till så saltas ju vägarna och det tar ju på bilarna och då har dom vinterbilen som en bil som då bara används på vintern och sen är avställd på sommaren. Kostnaden blir då ungefär densamma beroende lite på hur mycket det skiljer mellan bilarna i skatt & försäkring samt bränsleförbrukningen.
Jag håller helt med, du kan ju knappast komma undan billigare genom att köpa en andra bil.
Om du nu räknar med att du genom att köra den här bilen ca 6000 mil extra innan det är dags för byte d.v.s. 15000mil istället för 9000mil så kommer nog dessa extra mil inte att sänka andrahandsvärdet mer än ca1:50-2:- milen.
Personligen skulle jag nog ändå välja en andrabil, det är ju praktiskt att ha en reserv, men då skulle det bli en ren entusiastbil, gärna en 50-60-talare i hyfsat skick.
Det går fortfarande att hitta sådana till hyfsade priser. Ok de kräver en del personligt engagemang, men det är ofta kul jobb och de stiger oftast i värde.
Grattis till jobbet!
Tycker att ett alternativ kan vara att sälja den nuvarande bilen (som har ett ordentligt värde) och köpa en billigare bil (säg runt 25 000 - 30 000) som kanske har gått 20 000 mil och inte tappar/spelar ingen roll värdet efter ett par år. Jag menar vem bryr sig om en bil (når du ska sälja den) för 5 000 har gått 25 000mil eller 38 000mil.
Föreslår Audi 80 eller tidiga A4. Golf kan helt klart vara ett alternativ.
Att köpa en andra bil för att spara pengar är nog inget alternativ tyvärr men det är trevlig med två bilar såklart.
Kuriosa.
Har en kompis som köpte en Golf som var så gammal att den var skattebefriad och körde på farmardiesel. Självklar den billigaste trafikförsäkringen och en förbrukning på 0,6. Då är det billigt att äga bil men den var "lagom" rolig att åka i. Hög ljudnivå, ingen komfort (nära på), taskig värme (diesel), mycket klen motor och nära på ingen utrustning mera än radio men som han sa "Billigt blir det"
Tack för alla svar, har gjort mig betydligt klokare. Jag vet inte om
jag vill sälja bilen redan, har ägt den i precis ett år nu (hämtade ut
den den 17 december förra året) och man säger ju att andrahandsvärdet
sjunker som mest när bilar är nya. Är bara 21 år gammal och det tog mig
ett halvårs övertidsarbete och extremt snålande för att få handpenning
till Opeln. Ville ha en ny bil med minimal risk för krångel, då jag
måste köra till alla ställen jag ska till. Som andrabil hade jag tänkt
mig en äldre VW Jetta för ca 5000 men
tänker man säkerhetsmässigt så är de större chans att överleva i en ny
Opel än i en 20 år gammal Folkvagn. Hela iden om att köpa en andrabil
kom när min far tyckte det var vansinnigt att plocka så mycket mil på
en ny bil.
Jo upplevelserna med nya Corsan är nästan enbart positiva. Hade lite problem med vatten i dieselfiltret som jag skrev i en tidigare tråd men efter att enbart börjat köra på Preems ACP diesel så är det problemet borta, och bilen har blivit starkare. Fruktansvärt billig att äga i övrigt, försäkringen som är skriven på mig kostar mig 250 kr i månaden (utan vagnskada visserligen), skatten är 2000 kr per år och den drar som sagt 0.45 liter milen, dock så är den förbrukningen kraftigt höjd nu under vintern med snömodd, vinterdäck och kallstarter. Väldigt välisolerad för att vara en så liten bil och kvaliteten känns hög vid dörrstängning, framförallt vid bakluckan. Första servicen avklarades för en månad sen och kostade mig 1500 kr. Har hört att de ska komma med en snålare Corsa men är tvärförälskad i nya Astran som ska lanseras snart. Blir nog en sådan efter ett par år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.