Vi Bilägares forum

Okunnig som ska köpa bil, några tips?

Okunnig som ska köpa bil, några tips?

Hej på er. Rykande färsk här på forumet, och på bilar också för den delen. Kan ungefär ingenting om bilar då jag aldrig ägt nån. Har inte ens körkort, men hoppas det ska vara ändring på den då jag kör upp i nästa månad.

Hoppas väl på att ganska snart köpa en bil, om jag klarar uppkörningen, men är smått livrädd att göra bort mig totalt. Hur vet man vad som är en vettig bil. Kollar blocket ständigt, men då jag inte kan nåt om bilar känns det obehagligt. Kan ju bli pålurad en skrotbil. Känner vad jag vet ingen som är jättekunnig om bilar. Finns det några pointers? Och märken man bör undvika om man vill ha en väl fungerande bil. Har t.ex hört mycket negativ om de franska märkena. Sen om det stämmer kan jag givetvis inte uttrycka mig om.

Uppdaterat: 2012-10-21 19:22

Kommentarer

Kan nog inte hålla med saabnisse helt här.

Många märkesverkstäder behöver inte anstränga sig för att överleva som mindre verkstäder ofta måste. De vet att det alltid kommer in ett antal bilar via firman, leasingbilar och annat.
Mindre verkstäder är ofta betydligt mer måna om kunden, plus att de har mycket vettigare priser. Därmed inte sagt att alla mindre är bättre än de stora, men... nog är min erfarenhet detta.

Det som märkesverkstäder kan erbjuda utöver de mindre kan vara vissa specialgrejor som uppdaterad mjukvara till motorn och liknande. Fast hur många bilar som omfattas av det vet jag inte. Är nog inte så vanligt.

Sen tror jag att på mindre orter där "alla känner alla" är de små verkstäderna mer angelägna att sköta sina kunder.

Uppdaterat: 2012-10-31 13:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, vad är det som du inte håller med mig om?

Uppdaterat: 2012-10-31 16:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:
att auktoriserade verkstäder (jag tänker märkesverkstäder) är mer rädda om kunderna än mindre, som ofta är mer personliga, noga och rädda om sina kunder.
Sedan tror jag att de stora drakarna, typ Bilia, är värst. Man blir bara ett nummer i raden liksom.

Jag kanske missförstod dig..?

Sen är det inte alldeles självklart med alla uppdateringar. Jag har en bekant med en XC70 som inte är nöjd med uppdateringen som Volvoverkstaden gjort. De har sänkt tomgången så mycket att styrservon får för lågt tryck på tomgång. Volvoverkstaden skyller på däcken, men de är ju desamma som innan....

Uppdaterat: 2012-10-31 17:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, hultarn du missförstod mig.
Jag menade i #79 precis det du har sagt ;-)

Den verkstad som jag sedan länge anlitar hade en service på en Volvo 940, visserligen några år, men i gott skick och inte med så många mil bakom sig.
Jag stod bredvid och pratade bilteknik medan han skruvade bort fördelardoslocket och jag kunde inte låta bli att kommentera den korkade konstruktionen.
"Javisst, är den korkad" sa han "På Volvoverkstan hoppar de över den här, tar för lång tid."
"Titta" sa han och visade locket som jag tyckte såg utmärkt ut, jag har sett många värre. "Nej det här byter vi, här har det gått krypströmmar. Vi har inte råd med en missnöjd kund, till Volvoverkstan kan de åka tillbaka och klaga och betala en gång till för jobbet man fuskat med!"
Visserligen talade han i egen sak, men det ligger något i vad han sa!

Uppdaterat: 2012-10-31 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller auktoriserade verkstäder eller inte så är det en evig fråga... :-) Givet att det kommer att bli din förstabil så kommer du (sannolikt) antingen ha den länge av emotionella skäl eller relativt kort tid därför att du efter ett tag med bil konstaterar den inte tillgodoser vissa behov du inte tänkt på etc. I det senare fallet, om du då köper nästa bil på firma, skulle jag råda dig till att serva på märkesverkstad och köpa en där servicen är gjort enligt plan på märkesverkstad. Det påverkar inbytespriset. Så ta första servicen på märkesverkstad. Sen märker du hur du vill göra ;-)

Uppdaterat: 2012-11-01 17:06
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

poppo: mja, det där varierar. Många bilförsäljare bryr sig inte ens om att titta på inbytet, än mindre kolla servicehäftet. De lämnar inte ens sin stol utan tittar bara i sin "gröna bok" och ger ett skambud. "Jaså, en 02 på 10.000 mil, jag kan betala 10.000 i inbyte"
Veckan efter är den till salu för 55.000...

Om inbytesbilen är i "nyskick" eller en gammal skabbig kommunbil kollar de inte ens...

Uppdaterat: 2012-11-01 17:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jodå hultarn, de har jag träffat på också. :-)

Uppdaterat: 2012-11-02 10:29
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Hej igen folket. Ny fråga: halkade in på bilpriser.se, men den sidan kan väl inte vara att lita på riktigt? Eh hyundai i30, 08a som gått 6000 mil menar sidan på värderas till 59500 (hos bilhandlare!) Känns ju väldigt lågt kan jag känna? Eller?

Uppdaterat: 2012-11-03 10:11
Systeryster skrev:

Hej igen folket. Ny fråga: halkade in på bilpriser.se, men den sidan kan väl inte vara att lita på riktigt? Eh hyundai i30, 08a som gått 6000 mil menar sidan på värderas till 59500 (hos bilhandlare!) Känns ju väldigt lågt kan jag känna? Eller?

Ja, visst är det ruskigt lågt, förmodligen inbytespris.
En snabb koll på blocket visar priser från 87.000 (billigast i hela Sverige) och upp till 140.000 (!) för en 2008 som gått max 7.000 mil.

Uppdaterat: 2012-11-03 18:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...