Hej på er. Rykande färsk här på forumet, och på bilar också för den delen. Kan ungefär ingenting om bilar då jag aldrig ägt nån. Har inte ens körkort, men hoppas det ska vara ändring på den då jag kör upp i nästa månad.
Hoppas väl på att ganska snart köpa en bil, om jag klarar uppkörningen, men är smått livrädd att göra bort mig totalt. Hur vet man vad som är en vettig bil. Kollar blocket ständigt, men då jag inte kan nåt om bilar känns det obehagligt. Kan ju bli pålurad en skrotbil. Känner vad jag vet ingen som är jättekunnig om bilar. Finns det några pointers? Och märken man bör undvika om man vill ha en väl fungerande bil. Har t.ex hört mycket negativ om de franska märkena. Sen om det stämmer kan jag givetvis inte uttrycka mig om.
Kommentarer
Den är inte så mycket att hänga i julgranen. 50-70.000, tänk en första bil. Kommer inte pendla massor utan den ska mest behöva ta mig från A till B när jag väl behöver det, helst utan att strula värst mycket. Behöver inte massa hästkrafter och tillbehör, just nu iaf ;) Tänker småbil / halvkombi (Golf, Toyota Corolla, den storleken).
Du tänker helt rätt! För 70 000 kr får du en bra Corolla eller Golf. Två st bra "lagom"-bilar som inte dränerar hushållskassan.
Corolla har underhållsfri kamkedja vilket sänker underhållskostnaderna samt har ett rykte om att vara marknadens mest problemfria bil.
Köper du en Corolla som är yngre än 8 år samt rullat mindre än 15000 mil av en auktoriserad Toyota-handlare ingår Toyotas kvalitets-garanti (TKG) vilket är marknadens bästa begagnad bil garanti, i många lägen bättre än en nybilsgaranti!
Golf är heller ingen dålig bil även om driftsäkerheten inte når upp till Corollas nivå, Golfens rostskydd anses dock av Vi Bilägares expertis vara bättre än Corollans.
Vilken man väljer av dessa två är mycket en fråga om personligt tyckande och smak.
Jag håller helt med Tobo, kolla vilken du tycker bäst om, men jag har ett förslag till som ibland glöms bort och det är Astra som många upplever som en väldigt trevlig bil och där får du kanske också mer bil för pengarna.
leifer har en poäng i att han föreslår Prius, det är förmodligen den mest ekonomiska och genom att den är automatväxlad också bekvämast, men de andra finns också med automatlåda.
Men ta med den också när du provkör, vissa älskar den bilen och andra avskyr den som pesten, vilken grupp du tillhör märker du först när du provkört..
Men du får prova vilken du trivs bäst med och då räcker det inte med ett varv runt kvarteret, du måste köra några mil med varje för att känna vilken bil du trivs bäst med.
Och sen när du provkört en Prius och insett att du kommer begå harakiri i den av ren uttråkning så köper du en Saab och blir jättenöjd! =)
Men är tråkigare att köra än min 9-5! Nu skulle hon ju ha en mindre bil men ändå!
Nu har jag ju inte rekommenderat eran bil till någon! Min 9-5 är det inget fel på!!
Shogun, du bedömer alla 9-5 efter de erfarenheter du hade med din.
Det tycker jag är helt fel, jag har t.ex. helt andra och många med mig.
Det är som om jag skulle döma ut Avensis fullständigt genom vad min missnöjda granne säger.
Jag har egna erferenheter av Avensis och därför tar jag hans uppgifter med en nypa salt, liksom dina när det gäller Saab.
Jag tror att jag har mer erfarenheter av Saab än du.
Sedan kan det ju vara så att det finns de som vill ha några råd när det gäller bilköp och speciellt när det gäller första köpet.
Men visst förstår jag dina funderingar.
Som jag skrev tidigare, du dömer ut alla Saab efter de problem du haft.
Du vet ingenting om Saab, du går efter hörsägen.
Du vet lika lite om Saab som jag vet om Toyota, förmodligen mindre!
Men jag pratar inte skit om Toyota, bara att vissa jag haft varit obekväma och bullrat.
Shogun: Jag kan nog lugnt säga att jag har ägt fler saabar än vad du har och jag har aldrig råkat ut för några större problem! Jag har jobbat på Toyota och vet att inte ens dom är felfria!
He-he Shogun, det var ett fantastiskt uttalande:
"Finns ingen anledning att försöka försköna ägandet av olika bilmärken, jag har aldrig förstått mig på att göra det"
Fantastiskt! Ja jag har då aldrig märkt att du försökt framhålla Toyota!
Eller har jag fel? :oD
shogun: Haha humor!!
Det jag sa var att Toyota inte är felfria, Är detta fel?
Hur tolkar du meningen, Toyota är inte felfria? Jag har lagat fel på toyotabilar, alltså är dom per definition inte felfria. Sen att dom har färre fel än andra märken är en annan sak.
Min poäng från början var att jag kan plocka fram en antal missnöjda toyotaägare för att bevisa min tes, som du gjorde med Saab. Detta bevisar givetvis ingenting och är helt poänglöst, precis som ditt saabinlägg!
Detta jävla tjat om Toyota hela tiden... En okunnig som vill ha tips om bil och det tar inte länge innan ni börjat tjata om Prius hit och dit...
Strunta i Toyota nu, är ingen som ha skitet ändå!
Vill ha skitet ska det stå!!!
Shogun: Ja men du hänvisade ju inte till några undersökningar! Du dömde ut ett märke för att din bil varit risig! Jag är mycket väl medveten om Toyotas hållbarhet, men enligt din måttstock så räcker det med att jag minns min Corolla som var ganska rostig, alltså är alla toyotor rostiga vrak!
leifer: Det finns gott om delar till 9-3 så att märket är nerlagt borde inte vara ett problem. Dessutom ska ju Nevs bygga sitt på 9-3 så några bitar lär väl passa därifrån! Det är mycket bil för pengarna, rolig att köra också, om man nu får nämna det här! =)
Jag funderar på en 9-3x som nästa bil, jag kör sällan i stan så jag fortsätter nog med manuell.
Du får ursäkta denna kanske jättekorkade fråga, jag är verkligen på ruta 0 vad gäller bil som sagt. Men exakt vad innebär dessa saker? Har förstått på läsning här att kamremmen är en dyr pryl att laga, men det görs alltså grattis på corollorna? (jag tänker coroll ca -03 och framåt en bit).
Och det här med garantin. Vet inte riktigt vad som brukar vara "normalt" i garantier, men har du lust att berätta lite om skillnaderna så skulle jag vara dig väldigt tacksam :)
Får nästan lite Ove Sundbergvibbar!!
Först och främst, tack för ditt svar och dina pointers!
Vet och inser att utseende verkligen inte är allt men jag tycker priusen är så ohyggligt ful. Och så ska jag nog ha manuellt till en början med, så jag får in det i systemet riktigt ordentligt. Har ju dock hört mycket om hur underbart det är med automat, bl.a från brorsan, så det är kanske ett alternativ lite längre fram i mitt liv som bilägare :)
Fast jag letar inte efter en "rolig" bil, utan en bra och pålitlig, för hyffsad peng.
Får man det..?! :O
Du får skilja på kedja och rem. Kedja = ingen serviceintervall, rem = serviceintervall.
http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.tmex
Köper du en Saab får du en pålitlig och prisvärd bil, det roliga får du på köpet! =)
Dessutom är dom snygga!!
Brorsan min kör Saab (ganska kass på märken så kan inte tala om vilken) och trivs kalasbra med den, och detta kanske är en skitfel sak att säga, men rent spontant känns låter det lite fel i mina öron att köpa en bil där företaget konkat. Tänker att det borde ha gjort det av en anledning. Men har å andra sidan sällan hört folk vara väldigt missnöjda med sina Saabar när jag tänker efter.
Systeryster: Vill man bara färdas i en bil kan man lika gärna köpa en Toyota, men vill man KÖRA bil ska man nog välja något annat!
Bilarna är fortfarande bra trots att fabriken har stängt!
Jag tror att Systeryster skulle uppskatta om tråden blev något mer läsbar. Ett sätt att göra det är att ge förslag på en vettig mindre förstabil prisklassen 50-70'. Eftersom Shogun mfl tenderar att hamna i EXAKT samma långdragna diskussion oavsett ämne, kan ni inte bara snälla tänka lite på den som frågar? Eller helt enkelt inte gå i svaromål? Då kanske inte tre av denna tråds fyra sidor bestått av den eviga Toyota/Saab-är faktiskt bättre?
En förstabil som är rolig, billig i drift, lättkörd och ändå har personlighet är Suzuki Swift. Det finns ett gäng ute i prisklassen 50-70' som är 06-08. Viktigt att välja en med antisladdsystem dock.
Toyota Aygo är en annan mindre (el snarare LITEN) bil som också är billig i drift som man blir glad av att köra. Inget för långkörningar, men ack så smidig i stan...
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_aygo__5_d_man_43498744.htm?ca=11&w=3
En lite större (och för all del lite bullrig) bil som är undervärderad och dessutom ganska snygg är Seat Leon (i praktiken en VW Golf under skalet). Ett exempel http://www.blocket.se/stockholm/SEAT_Leon_1_6_STYLANCE_43493414.htm?ca=11&w=3
En riktigt snygg och bra mindre bil (Fiat är bra på mindre bilar) är Fiat Grande Punto. Viktigt är dock att kolla upp så det finns någonstans att serva bilen i närheten (det är dess största nackdel - få serviceställen) http://www.blocket.se/goteborg/Fiat_Grande_Punto_1_4T_JET_SPORT_ABARTH_42485083.htm?ca=11&w=3&last=1
En halvny Mercedes A-klass går också att få för de pengarna. De brister som de hade i början är åtgärdade och den har kvaliteter. http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_A_150_6100_mil_43338716.htm?ca=11&w=3&last=1
Opel Corsa (eller Astra om det ska vara en lite större bil) är också undervärderade alternativ. http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?ca=11&w=3&cg=1020&cb=26&cbl1=5&st=s&l=0&md=th&me=14&mys=2007&pe=8&ps=6 Astran är dock av en äldre generation http://www.blocket.se/malmo/Opel_Astra_1_6i_40467846.htm?ca=11&w=3
En VW Polo (dock förra generationen - vilket märks) är ett tryggt alternativ som förstabil. http://www.blocket.se/alvsborg/Valvardad_VW_Polo_Comfortline_43195906.htm?ca=11&w=3
Det är nog dessa förslag på mindre bilar som ger rimliga ägandekostnader och (i vissa fall) också är roliga att köra som jag skulle rekommendera till andra (och även titta på själv om behovet var en mindre billigare bil).
Min personliga favorit är dock Audi A2. En blivande klassiker vars distinkta design fortfarande håller, rymligare än i kupén än en två storlekar större Audi A4 och före sin tid när det gäller bränslesnålhet. Däremot är den fortfarande dyr och tack vare sin konstruktion i aluminium är den också dyr att reparera om det inträffa plåtskador. Men inte det bästa alternativet som förstabil... :-)
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A2_1_4_TDI_42846176.htm?ca=11&w=3
poppo,
Tack för ett bra inlägg och många tips, fick lite att kolla på nu :)
Shogun,
köpte nys hem den där begbilar 2012 eller vad den hette. Vem hade trott att jag skulle se fram emot lite läsning om bilar haha. Not me. Visste inte att sånt fanns, det är ju tokbra för bilnollor som mig, tack för det tipset, om det var du som nämnde det tidigare :)
Nja leifer, om du läste så skrev jag att A2 var MIN favorit men att jag inte rekommenderade den som förstabil.
Aygon är inte hemsk som stadsbil, tvärtom är den både rolig och smidig där. Storasyster letar enligt egen utsago INTE efter en pendlarbil. Men ska bilen ofta användas för längre körningar så är Aygon naturligtvis inte ett alternativ.
A-klass har kvaliteter, bl a är den rymlig, flexibel och ger en viss premiumkänsla, den kombinerar dessutom småbilens smidighet med långfärdskomfort. Och just den jag länkade till, en -07a med rimliga mil för 70', det tycker jag är ok för den?
Fiats servicenät är svagt, men deras småbilar håller och är bra. Så finns det en verkstad som hanterar Fiat på orten så är en Grande Punto mycket (och dessutom väldigt snygg) bil för pengarna, just därför att ryktet gör underverk för begbilsköparen.
Om Opel konkar eller inte, Corsa är en bra småbil och lägger du 50-70' på en bil så är det inte värdeminskningen som knäcker dig... Det gäller samma som för Saab, tillgången på serviceställen och reservdelar är något annat än nybilstillverkning.
Mina länkar var mest valda för att visa på hur biljäklarna ser ut, kriterierna var rätt prisspann och hyfsade foton :-)
Mmm, just klocka känns ju sådär...:-)
Det är inte självklart det där... Med miltal på 12-14' är det mycket slitdelar som det börjar bli läge att byta ut. Även om priserna reflekterar det så känns det då inte som en "problemfri" bil ävenom det är självklart att slitdelar behöver bytas. Fördelarna med en relativt ny liten bil med många bil är att det nästan garanterat är någon väldigt ekonomiskt sinnad person som arbetspendlat längre landsvägssträckor, så det är ju snälla mil.
Fördelen med en -07a med säg 5000 på mätaren för samma pris är att den kommer att kännas fräschare "bakom ratten", även om motor/växellåda specifikt antagligen är mer slitna (då den har haft en mer sannolik körprofil som andrabil), och då det inte på samma sätt kommer att uppstå behov av att byta det där som börjar gå efter en 12000 mil.
Skulle jag själv ha den för mycket kortkörning skulle jag absolut välja en icke överladdad bensinare (och då inte minsta alternativet som oftast bara är för svag, inte snålare) då det lär bli många kallstarter och körningar där oljan inte hinner bli ordentligt varm. De håller ju bäst för en sådan behandling, en överladdat diesel sämst. Och det motsatta, skulle jag köpa den som pendlarbil skulle en "lagom" diesel vara det självklara.
Sen är det precis som skriver leifer, när listan av tänkbara modeller har tagits ned till en fem-sex så kommer provkörningarna att direkt sålla bort två tredjedelar av dessa pga personliga saker som sittställning, hur man ser, om saker som hur insteg, bagagerumsöppningar etc är utformade, men även kanske vad man tycker om utseendet etc.
Även om du, mot förmodan, får en "grönskylt" med dig i ditt lån av bil, så ska du veta att självrisken är ruggigt hög för en saluvagnslicens (grönskylt). Har du inte avtalat med försäljaren om detta (skriftligt), kan du få pröjsa upp till ett halvt basbelopp (20.000:-) vid en krock du själv varit orsak till.
Provköra bil med grönskylt: var väldigt försiktig eller avstå.
poppo, vi fick en Fiat Grande Punto som hyrbil i Italien i somras. Jag var inte imponerad. Förrän jag kört den. Vad gäller kvalitet; ingen aning.
Hörni, kunniga människor - hur mycket behöver man tänka på att skaffa en "vanlig" modell? Tänker med reservdelar och så. En vanlig bil = lätt att få tag på delar, antar jag?
Systeryster, finns du? Jo, jag misstänker just det. ;-)
Funderar på att starta en tråd af mig själv;-)
Om jag finns? Så vitt jag vet ja.
Fattar inte vad du menar men gör så du :)
Reservdelstillgången är generellt inte ett problem. Du behöver titta på rätt unika bilar innan det blir en parameter att ta hänsyn till. Mycket i en bil (runt 85%) levereras av en undertillverkare (Saab hade problem ett tag till vissa modeller, men nu är reservdelstillverkningen av modellunika delar igång igen).
Även om du, mot förmodan, får en "grönskylt" med dig i ditt lån av bil, så ska du veta att självrisken är ruggigt hög för en saluvagnslicens (grönskylt). Har du inte avtalat med försäljaren om detta (skriftligt), kan du få pröjsa upp till ett halvt basbelopp (20.000:-) vid en krock du själv varit orsak till.
ojdå, det där med grönskylten visste jag inte. Jag har lånat hem en GS tre dagar nu för längre provkörning....nu är den tillbaka och allt gick bra...phew....
poppo
Tackar! Då känns det lite tryggare.
leifer
Bor i örebro :)
Har för övrigt fått hem Begköpguiden nu. Rolig läsning och ett mycket bra tips! Vad är det för skillnad på de tidigare tidningarna, 2011 t.ex? Är det flera hundra andra bilar??
Tack leifer, oj det var en ganska billig en... Har kollat på såna som gått runt 12000 och de brukar ligga på bortåt 60 iaf! Finns det nån "gräns" för hur långt man tycker att en bil ska ha gått som begagnad. Beror förstås på skick osv, men man köper la t.ex inte en bil som gått 40000 mil :D
Har läst lite om rostskydd här på forumet, att man kan lämna in bilar för att få ett förbättrat sådant, vad talar vi om för pris då?? Nån som vet?
Om det var Örebro du bodde i så finns det en i krokarna...
http://www.bytbil.com/bilar/skoda/fabia/4vqqakrg/U0ABUDIAAY3xfci.sQ4aMRcAAAA_!
Inte världens mest spännande men bra ägarkostnader, stort servicenät och bra rostskydd.
leifer
Har kollat lite på såna där (på nätet) och det är absolut ett alternativ. Funderar dock över om jag sett nån SEATverkstad här i krokarna.. Ska googla det på en gång!
Prestigelös
Ah, fabian är ganska så skittuffa tycker jag. Påminner något om Minicoopern som jag alltid gillat. Har fått bra kritik i BegGuiden också så inte alls omöjligt att det blir en sån! Tack för tipset!
Systeryster:
Precis som leifer skriver så säljs/servas Seat av samma verkstäder som VW/Audi/Skoda. I Örebro är det Möller Bil som är aukt. återförsäljare. De har till och med en helt egen Seat-hall, bredvid Biltema/Ica Maxi vid Eurostop.
http://www.mollerbil.se/orebro/
Vad det gäller Fabian som "Prestigelös" länkade till, så skulle jag råda dig till att googla den aktuella bilfirmans namn för att läsa om andras erfarenheter om du är intresserad av just den Fabian. Fabia är annars ingen dålig bil.
Den aktuella Fabian i Örebro är avställd sedan 18 maj och bilfirman har stått som ägare sedan 20 juni, så viss prutmån borde finnas.
Redan när jag läste rubriken förstod jag att det skulle bli pajkastning mellan de två lagen: Toyota och Världen.
Skönt att pajkastningen är över och att frågeställaren kan få lite seriösa kommentarer.
Seat har en lite tuffare attityd än präktiga Polo och "nuftiga" Fabia, och jag tycker du ska ta en rejäl provtur i dem, och gärna ännu fler.
Det är ju trots allt en hyfsad summa pengar du ska betala, och då ska det kännas bra i din nya bil.
Vad det gäller verkstäder är du inte bakbunden till märkesverkstad, tvärtom är det ofta både billigare och bättre på t.ex. Mekonomen eller mindre obundna verkstäder.
Tobo
Vad baserar du det på? Med prutmånen, är det för att filman är ny? Eller för att bilen stått ett tag? Vart kan man hitta sån här info?
Hultarn
Ska provåka massor när jag väl har kortet i min hand ;) Är grymt sugen på att ta reda på vilken bil jag trivs bra i.
Men är det mer "ok" med en servicebok som fyllts i på märkesverkstad? Känns det seriösare, eller är det skitsamma?
Här kan du kolla upp bilar...
https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
Tack Prestigelös!
Det har ingen betydelse om serviceboken är ifylld på märkesverkstad eller på annan auktoriserad verkstad, men den bör vara ifylld rätt och det ska framgå att servicen är riktigt utförd och vid rätt miltal.
saabnisse
Hur vet man att den är rätt ifylld?? Har typ aldrig kollat i en servicebok. Men ska kanske ta och göra idag när jag ska ut och övningsköra med mor min :D
Står det i serviceboken när vad ska göras? (utöver sånt som dyker upp på vägen)
Nix, det står inte och det är därför det bör vara auktoriserade verkstäder som ska ha utfört servicen.
Det är ingen garanti för att allt är gjort på rätt sätt, men de flesta av dessa verkstäder är väldigt rädda om sina kunder och har inte råd att fuska.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.