Min chef hade i dag vägarna förbi en Hyundai/Saab återförsäljare vi köper mycket delar genom på jobbet och fick då för sig att prova nya Hyundai i40 vilken även han tyckte känndes som ett klart steg frammåt för Hyundai som även jag tyckte när jag tidigare testade modellen.
Hur som hälst så kom jag då på att det väl är premiär för nya Toyota Yaris i helgen och tänkte fråga om det är någon som hunnit få någon förhandstitt på bilen eller om några ska kolla på den i helgen här?
Den verkar ju ha fått ganska mycket lovord i de provkörningar som gjorts av tex Vibilägare där man gillade bla de nya rejälare stolarna med längre sits, rymden i kupén samt att den verkade gå rätt tyst för småbilsklassen så jag tror jag ska kolla in bilen då vi förmodligen ändå ska ut och shoppa lite i helgen.
Den mest intressanta och snålaste versionen med nya hybriddrivlinan kommer dock lite senare om ca ett halvår men även alla övriga motoralternativ är miljöklassade och dieseln som drar 0,39L/milen blandat nu kommer alltså få på fingrarna på den punkten då hybridversionen kommer, har dock inte hört vad den ska dra mer än att den blir snålare än dieseln.
Personligen tycker jag nya Yaris ser betydligt kaxigare och inte lika snäll/mesig ut jämfört med förra Yarisen på de bilder som finns så det ska bli intressant att kolla in denna i verkligheten.
Ventilera gärna vad ni tycker om bilen samt om ni ska provköra den...
Kommentarer
Om den funnits för ett år sen hade den varit med på inköpslistan, gamla Yaris fanns inte med bla pga instrumentpanelen, snygga instrument på rätt plats är viktigt för mig.
Den nya är nog väldigt trevlig, men skulle nog oxå idag falla bort pga priset, om jag fattat rätt skulle en välutrustad bil med minsta motorn kosta 190.000:- det är 50.000:- mer än Swiften som har en betydligt piggare motor, oxå viktigt för mig.
Yarisen är nog en betydligt rymligare bil än Swiften, men då vi bara har den för att åka 1-2 pers saknar det betydelse.
Ja den är snyggare än förr.
Givetvis ska den provköras, är nyfiken på stolarna, har aldrig suttit bra/skönt i nån Toyota med ett undantag, min Celica GT4a som hade underbara stolar lågt monterade.
Hyrde en UC för nått år sen, den hade rent obekväma stolar, efter bara några mil viste jag inte riktigt var jag skulle sitta längre.
Själv är jag tveksam till den nya, med sina rattskymda instrument. (Jag har den gamla. När man vant sej så vill man alltid ha det så.) Prisskillnaden till Swift har blivit ordentligt felräknad av Rikard. En Swift Exclusive, 94 hk är listad 148.500 (inkl.start/stopp+ metallic).
En Yaris Comfort, 99hk,175.000 kr. Men då har Yarisen även backkamera, kylt handsfack och regnsensor. En mer objektivt bedömd prisskillnad blir då strax över 20.000 kr. För en rymligare bil. Med lägre servicekostnader. Och jag gissar marginellt bättre totalekonomi. Valet bör hellre vara än smaksak, än en ekonomisk fråga.
Det stämmer, jag räknade på 142" som exklusiven kostade när vi köpte den (150" ink motorvärmare och vinterdäck)
Läste lite snabbt att den värsta Yarisen kostade 191", men det var ju med automat och soltak.
Snygg kvalitetsbil. Känns mogen i designen och premium. Satt i den sköna bilen idag och Kjell Askling bjöd på korv mm. Två jättesnygga tjejer serverade så min man ler än.
Måste säga att jag blev imponerad av nya Yarisen! En riktigt fin småbil som jag faktiskt fick köpsug av trots att jag inte tänkt köpa en ny småbil och trots att det finns billigare bilar i klassen men nya Yarisen känndes som en helt annan bil än förra modellen!
I bilhallen stod en rödmetallic (grymt snygg färg!) Yaris style tror jag det var med automatlåda och paddelväxlar vid ratten med riktigt snygga och bekväma stolar med halvskinn och röda sömmar både i stolar, ratt och handbromsspak!
Det känns modernt med den nya färgskärmen med inbyggd backkamera och trådlös koppling till tex din Iphone så du kan se din mobilinformation på den stora skärmen i stället för att titta på den lilla rutan i mobilen tex eller spela musik genom mobilen ut i bilens högtalare tex som jag förstod det.
På detta var bilen riktigt rymlig för att vara en så liten bil och rymligare både i baksäte och bagaget än förra modellen och bilen gick klart tystare och känns roligare att köra så även om bilen är lite dyrare än förr så känns den faktiskt mycket bättre och klart värd dessa extrapengar.
Synd bara att inte hybriden kom direkt som tydligen kommer om ca ett halvår för då hade jag säkert varit ännu mer sugen trots att jag som sagt inte tänkt köpa en småbil... :)
Rekomenderar helt klart att kolla in bilen!
Jes, Har du ens provsuttit eller sett bilen i verkligheten än? De flesta kan nog hålla med om att bilen är ett lyft i både stolar, ljudisolering och känsla och annat som du brukar gilla att klaga på hos Toyota men du vet såklart redan innan du sett den att den är helkass som vanligt.
Shogun, Jag prokörde Yarisen och tänkte aldrig på att rattjusteringen var ett problem för mig men det kanske man gjort om man kört den fler gånger men reflekterade inte på detta då, ska dock tänka på det nästa gång jag kommer i kontakt med den.
Den har som sagt blivit lite dyrare än förra Yarisen men även en betydligt mer påkostad bil nu med lite mer kännsla och ljudisolering än förr, sen om folk tycker det är värt att betala någon tusenlapp extra för det återstår väl att se men jag tror det då tex de tyska konkurrenterna som satsar mycket utvecklingspengar på känsla kostar mer.
Nu har jag provat Yaris, han bara med en liten provtur i låg fart, så där han jag inte få nått större intryck, mer än att den lilla motorn gick fint men hade för klen prestanda för mig.
I bilhallen spanade jag in en liknade bil som Hanzzon provat, röd met, glastak, automat, halvskinn mm. Stolarna känndes sköna, jag fick en skön låg sittställning, men utsikten framåt var rent dålig, grova framåtlutande takstolpar, hög panel och liten vindruta. Hissade jag stolen uppåt var jag i taket. Bak satt man högt med fin utsikt då framstolarna inte var så stora, men trost mina 163 cm hade jag huvudet i taket, säkert bra för barn.
Inredningen var betydligt bättre än tidigare, men skulle jag välja bil efter känslan bakom ratten blev det Swiften alla dagar i veckan.
Skulle jag välja från baksätet gick den nog på ett ut, Swiften har sämre utsikt pga större framstolar, men man har inte huvudet i taket.
Skulle jag välja från bakluckan blev det yarisen, inte för att det var skärskillt stort,men större än Swiftens brevinkast.
Av det lilla jag han köra skulle jag oxå välja Swiften för att det är en riktigt kul bil, skulle man sträcka ut på motorväg kanske det blev nått annat.
Konstigt att Vi Bilägares artikelförfattare som var 183 cm tyckte det var rymligt för huvudet i baksätet, när jag som är 20 cm kortare hade håret mot taket ??
I Swiften får jag plats med en hand på högkant mellan tak och huvud, det är ca 11 cm.
Rikard, för många, många år sedan var jag med en kompis med din längd och provade en Opel Kadett.
"Kan man sitta bekvämt i baksätet med hatt?" (Det var på den tiden vissa bar hatt!)
"Absolut" sa försäljaren ,som med sina 180cm klev in i bilen, satte sig och lyfte en hand över huvudet och visade hur mycket utrymme som fanns ovanför.
"Ok" sa kompisen, klev in med alla sina ca 165cm och hade huvudet i taket.
"Jag menade naturligtvis att man skulle kunna sitta rakt."
Jag glömmer aldrig minen på den 130kg tunga försäljaren när han åter klev in i bilen och funderade på varför min ca 50 kilos kompis inte fick plats!
SAABnisse !! kan nog stämma, jag har korta ben och är lätt, mätte mig just sittande till 85 cm, vet inte hur lång en normal person är sittande ??
Leif !! Bra fråga, turbo är ju ingen nyhet för japanerna, på 80talet drällde det ju med turboladdade Japaner, men då gällde det bara prestanda.
Min gissning är att tex Toyota jobbar mycket mot USA, där är det ingen som bryr sig om bränsleförbrukningen än, vill man ha mer vrid/prestanda ökar man bara motorvolymen, i andra delar av världen är tillförlitlighet/enkelhet mer värt än prestanda och förbrukning.
VW som arbetar från europa ser det från ett annat håll, prio 1 här är förbrukningen i EU cyklen, och det lägger man mycket jobb på.
Direktinsprutning, turbo, kompressor med vrid som en buss och förbrukning som en moppe i EU cykeln är ju jätte bra så länge det funkar, men hur kul blir det när det pajar ??
För 80% av den tilltänkta Yarisgruppen duger nog motorn mer än väl, dom andra kan ju köpa den större. Att jag tyckte prestandan var för klen för mig beror ju på att jag har andra krav på vad en bil ska kunna prestera än dom flesta, särskillt dom som åker i en Yaris.
Rikard, Låter ganska märkligt om du inte fick plats i baksätet om du bara är 1,63 lång?
Var det bilen med glastak du provsatte i baksätet?
Jag hade inga problem med takhöjden i den bil jag provade och jag är 1,85 lång och jag tyckte baksätet var ovanligt rymligt för klassen vilket även biltestare som Vibilägare har ansett precis som du säger.
Vad gäller drivlinorna så gissar jag att Toyota hällre lägger de mesta av utvecklingspengarna på hybriddrivlinor med elmotor som stöttar med extra vridmoment i stället för turbo på bensinsidan och även denna Yaris kommer ju i hybridversion om ca ett halvår.
-Sen kan man tycka det är både bra och dåligt såklart...
Jes, Anledningen till att Toyota anses ledande i branschen inom tex kvalitét och är referensen för de flesta i branschen är inte någon "övermänsklig" kvalitétskontroll som du tror utan utan "The Toyota Way" som är ett helt komplett synsett som genomsyrar hela företaget och dess anställda.
Ifrågasätter bara en sak med denna Yaris och det är priset,..väljer jag en småbil så gör jag det för att hålla nere mina bilkostnader.
Prioriterar då krocksäkerhet,utrustning och utrymmen för klassen men prisbilden blir som sagt viktigare än "coolfaktorn" eller "den här bilen fungerar kanske bra om 15 år också"
Yaris och Polo är helt enkelt för dyra liksom nya C3 Hdi och då spelar det föga roll hur bra eller coola dessa bilar är eller anses vara.
Visst är det en fin känsla att köpa en bil med en troligtvis hög kvalite eller helt ekelt bara den bilen som man tycker är snyggast eller varför inte snabbast eller mest bränslesnål,..men verkligheten biter en snabbt i arslet när man inser vad detta kostar!
Kanske är det så att dagens småbilar är lite för bra och många därför byter bort sina lite större bilar och då kräver en bättre komfort men grundtanken för dem flesta som väljer en småbil borde väl ändå vara kostnaden?
Nu kommer "Hanzzon" med flera att få spel när jag svär i er kyrka men jag kommer för första gången att ge er ett alternativ på vad fler småbilar borde försöka att efterlikna:
Hur smakar ordet Clio i munnen?
Som vanligt med den signaturen att folk köper bil efter olika anledningar.
Vad gäller den berömda Tsi motorn så har jag aldrig förstått varför Vw inte placerade denna motorn i Polo,..som numera bara verkar att kunna beställas med Dieselmotor!?
Jo på pappret låter det väldigt fint med en liten bensinmotor med turbo men jag är helt säker på att denna Tsi motor också skenar i bränsleförbrukningen varpå själva iden försvinner på ett plågsamt vis.
Tittade på en Fabia där motorn har hittat hem dock utan att provköra den.
Med bättre garantier så stod säkert Skoda litet högre på min "önskelista".
Jag har kommit på mysteriet med baksätet.
Avståndet mellan dyna och tak är samma på Swift och Yaris, ca 90 cm, men Swiften har mjukare dyna.
Taket på Yaris svänger in mera, och man verkar sitta närmare dörren.
Tänkte på en annan sak, Yarisen har fått en anorlunda yta på dörrsidorna, som igentligen är hårdplast, klart bättre än en slät yta. På Swiften har man gjort samma sak, men fått till en yta som verkligen ser mjuk ut, man måste ta på den för konstatera att den är hård.
Tänk om man kunde få lite tyg på dörrarna istället, eller iaf köpa till det.
Finns det nån tillverkare idag som har eller kan erbjuda plyschklädsel ??
Med plysch på säten och dörrsidor sänker man ljudnivån i bilen med ett par db, dessutom är den varm fort på vintern, och inte lika svettdrivande på sommaren.
Mistro, Jag får inte "spel" för att du argumenterar sakligt och även om jag tror att man får bättre kvalitét med lägre driftkostnader samt bättre andrahandsvärde för pengarna i en Yaris jämfört med en billigare Clio men jag förstår att man kan resonera annorlunda vilket du gör liksom många andra, annars skulle ju inte Renault rimligtvis sälja så många bilar.
Var man ute efter en lite mindre påkostad Yaris men till lägre pris med lika hög faktisk kvalitét så skulle man passat på att köpa gamla modellen Yaris som säljs ut för 139 000kr med diverse Plus & "Edition"-paket med en massa lull-lull som läderklädd ratt m.m, metallic-lack och den större motorn med 6-vxl-låda.
Rikard, du kanske är lättare än mig då och inte sjunker ner lika djupt i Yarisens hårdare baksäte men fortfarande har lång överkropp? Måste ju vara nått sånt. :)
Ja 139.000kr är ett bra pris på en bra bil,synd att många småbilar måste bli så dyra.
Tvivlar inte på det du säger "Hanzzon" eller att en Yaris efter år 5 eller något uppvisar en högre kvalite men för alla har inte detta så stor betydelse.
Man sänker sina krav då det handlar om småbilar...kraven på nästan allt minskar förutom på ägarkostnaderna.
En ny bil har sällan så särskilt dyra driftkostnader om vi betänker service kostnader
..sedan har bränsleåtgången en betydelse liksom väggskatt e.t.c
Men alla dessa kostnader överskuggas rejält utav värdeminskningen i kronor räknat.
Därför spelar det inte så stor roll för mig om en Yaris är snyggare,mer komfortabel eller drar mindre bränsle eller inte.
Den kostar helt enkelt för mycket för att det skall ha någon betydelse sett över den tiden som jag brukar att behålla bilarna.
Spelade kostnaden ingen som helst roll skulle jag säkert ha köpt en Mini Cooper och en stor Hybrid Suv,..men oftast spelar dessa kostnader en STOR roll och att då diskutera en dl mer bränsle hit eller dit eller vilken standardutrustning som erbjuds blir då oviktigt för väldigt många människor.
Man har ju sig själv att ta hänsyn till även om jag fick vibbarna i går ( i en annan tråd ) att man bör rostskydda sin bil för ANDRAS skull!??? ( kan ju vara bra att veta att det kanske gör någon skillnad om 10 år? )
Med detta tänket får man då idag alltså en krocksäker och rymlig helt ny bil från ca 100.000kr vilket är väldigt svårt att motargumentera om man lever i nuet och betänker att bilen har 5 års nybils garanti. ( bilen lär inte skrotas efter 5 år )
Intressant är också vad som händer då vore bilar blir lite äldre hur det påverkar prisbilden:
http://www.blocket.se/gavleborg/Renault_Clio_III_1_2_16V_Comfort_5d_35049192.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_Yaris_1_3_5_D_Pluspaket_36754081.htm?ca=23_15&w=3
Efter 5 år är det säkert lätt för dem flesta att välja bil men ser man till andrahandsvärdet i det här fallet oavsett hur man räknar så är inte Toyotan någon vinnare,..bilars värdetapp stannar liksom upp efter ett tag och prisbilden blir likvärdig.
Ser man sedan på längre sikt så blir det än mer märkligt:
http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo_V70_2_4T_200hk__Svensksald__Telefon__M_34086559.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Polo_1_4_36998463.htm?ca=23_15&w=3
Av sådant att dömma är det inte roligt att vara storbils ägare ;-)
Nu vet inte jag exakt vad dessa bilar kostade nya -06 Mistro men en ny Clio med 3-dörrars-kaross ligger på från 124 900kr i listpris med minsta motorn, Yarisen som säljs ut ligger på 139 900kr med sin större 1,33 motor, 5 -dörrars-kaross samt mer utrustning och metallic-lack m.m, en sån Yaris med lilla motorn och 3 -dörrars kaross liksom Clion är självklart betydligt billigare och i den jämförelsen har ju prisskillnaden som nya ätit upp sig direkt i andrahandsvärdet när du ska sälja bilen då Yarisen står högre i pris och det skilljde 16 000kr i dina beg-exempel och 17 000 kr på dessa bilar från -06 enligt www.bilpriser.se.
En sprillans ny Yaris av den nya modellen börjar på 134 800kr med lilla motorn medans Clio med lilla motorn fortfarande börjar på 124 900kr så där skiljer faktiskt bara 10 000kr och då nya Yarisen troligtvis kommer att stå sig minst lika bra i värde med sin nya modell så kommer man ju att förlora mer än denna skillnad i värdeminskningen på en Clio dessutom måste det väl rimligtvis även vara en besparing att Yaris motorer trots mer effekt faktiskt går snålare än Clions så jag förstår inte hur du räknar när du tror att Yarisen är dyrare hur man än räknar Mistro eller vad baserar du detta på?
Hoppas nu inte heller du "får spel" utan fortsätter att diskuttera detta på saklig nivå utifrån fakta vilket jag uppfattat dig relativt bra på hitills. :)
Ska jag tolka tystheten som att det kanske kan stämma att Yarisens högre nypris fås igen när man säljer bilen tack vare ett bättre andrahandsvärde och alltså inte blir dyrare hur man är räknar Mistro? :)
Nä sådana tolkningar får du inte göra "Hanzzon" :-)
Till att börja med så måste vi börja med att tolka varandra rätt och ibland måste man även kunna läsa lite mellan raderna också.
Allt jag säger är att jag anser att 200.000kr för en så liten bil är för mycket pengar då det handlar om en standardbil.
Min jämförelse blev därför en mellan Äpplen och Päron men ändå inte då jag tror att de flesta som köper en småbil gör det med en tanke om att spara pengar.
Jämförelsen mellan en 5 år gammal Yaris och Clio var inget vetenskapligt eller hugget i sten eller menat som något bevis för att en Toyota har ett dåligt andrahandsvärde.
Bara precis som jag skrev att när bilar blir äldre så försvinner det mesta i prisskillnaden.
Skall du nu promt jämföra en Yaris med en Clio så måste vi ju även ta hänsyn till allt annat,..motorer,utrustning,komfort,utrymmen o.s.v och då går ändå inte alla ronder till Yaris trots sitt högre pris.
Vore prisskillnaden rakt av bara ca 10.000kr så valde "ingen" en Clio och som redan nämnts inte heller efter några år.
Skulle inte själv ha köpt en dyr Clio heller då den som sagt också blir dyr med en dieselmotor.
Clio 90Dci med Exception pkt kostar 162,900kr minus en rabatt på 20,000kr
Yaris 1.4D-4D Active kostar 181,100kr ( Vet inte om Toyota lämnar någon rabatt på Yaris)
Vet med detta inte mycket mer än att bilarna då är 5-dörrars,vita samt att Clion är väldigt bra utrustad. Bilarna har likvärdiga prestanda och förbrukning.
Med rabatt på Clion blir den väldigt svårslagen i pris oavsett vad man jämför med.
( Men vad spelar det för roll om man vet vad man vill ha?)
Är det komfort man är ute efter så får man bättre komfort i en större bil för samma pengar som en dyr mindre = min poäng! :-)
Var kom du in i vårt resonemang Jes? Jag tror faktiskt en hel del småbilsköpare kan "bry sig om" sånt vi diskutterar.
Jag har för övrigt inte påstått någonstans att Yaris är klassens "mesta lågprisbil" och jag tror fortfarande inte du testat/kollat in nya Yarisen även om du redan har din inställning klar om bilen så tagga ner lite.
Mistro, Jasså den tysthets-tolkningen kunde jag inte göra? ;)
Det var faktiskt du som drog upp jämförelsen mellan dessa Yaris och Clio när du påstod att Yarisen blir dyrare hur man än räknar och jag kollade därför upp ekonomi-fakta om dessa bilar då det var en intressant jämförelse, sen håller jag fullt med om att en dyrare bil blir just dyrare i värdetapp m.m och det säger jag inte emot.
Förstår bara inte riktigt varför du nu helt plötsligt börjar jämföra diesel-versioner mellan Yaris och Clio då det var bensinmotorer i de bilar du gav som exempel och enligt "infotorg.se" så kostade den Yaris 1,3 -06 du jämförde 136 300kr ny 2006 medans den Clio 1,2 du visade kostade 131 400kr ny 2006, i det fallet är det lätt att räkna ut att Yarisens andrahandsvärde med 17 000kr högre värdering (enligt bilpriser.se) efter ca 5 år faktiskt med råge vägde upp det dyrare nypriset för dessa köpare med facit i hand.
Helt nya Yaris börjar som sagt på 134 800kr medans en ny Clio börjar på 124 900kr (eller 129 900kr med miljöklassad motor), utrustar vi bilarna med 5-dörrars kaross och väljer Active-paketet med bla Toyota Touch & GPS, bluetooth-handsfree och backkamera med färgskärm kostar Yarisen 148 700kr med samma motor, väljer vi Clio med EXPRESSION-utrustning får man om jag förstår det rätt EXCEPTION-utrustningen på köpet just nu för 134 900kr eller 139 900kr med en miljöklassad motor, båda dessa motorer har 6hk mer än i Yarisens snålare miljöklassade minsta motor för tydlighets skull.
Utrustningen i denna EXCEPTION-version har som jag förstår det ingen av den utrustningen jag listade upp som exempel i Yarisens Active-paket men i stället ECC (jämfört med AC) och regnsensor som väl kan få väga upp detta hyffsat om vi kan enas om det... :)
Nyprisskillnaden är då fortfarande lägre än de 17 000kr som skiljde bilarna efter 5 år i andrahandsvärdet och fortsätter detta så får man alltså tillbaka även denna Yaris prisskillnad när man säljer bilen eller delar du inte detta exempel?
Dieseln får du däremot förmodligen inte igen hela prisskillnaden på då det skiljer 18 200kr i ditt exempel (med samma utrustningar som ovan) så jag förstår förresten varför du plötsligt tog upp en dieselmotor i stället för att vara tyst... ;)
Var inte dieselalternativet onormalt dyrt för Yarisen? Nu tittade jag lite snabbt men om du funderar på den minsta bensinaren eller dieselmotorn så skiljer det närmare 40 000 med samma utrustningsnivå.
Jag har aldrig tittat så mycket på dieslar men det känns som ett kraftigt påslag.
Jag håller med dig "Hanzzon" ....ibland är det bättre att vara tyst framför att komma med kommentarer som "hur man än räknar" o.s.v
Lämnar detta märkliga samtal med att konstantera att en Toyota är dyrare än den mycket sämre lågprisade Renault som ändå inte är så lågprisad då en Toyota egentligen är billigare om man räknar som man vill.
Borde för länge sedan ha lärt mig att det är "dödfött" att diskutera något som inte kan leda någon vart.
Vi kan skriva 100 inlägg till utan att poängen går fram ,..eftersom att jag till skillnad ifrån många andra INTE skriver några inlägg för att "vinna" någon debatt,efter mitt eget sätt att se på saker.
Mistro, Tvärtom är det intressant att läsa dina ekonomiska uppfattningar! Men du ska se mitt inlägg med glimten i ögat som jag även gjorde ;)
Oavsett att Yarisen nu är betydligt dyrare ny än tex Clio vilket ju är helt riktigt så äter faktiskt den ekonomiska skillnaden upp sig mer än man kanske tror med åren med tex kamremsbyte eller som det du själv såg med bilarna i ditt eget exempel där Yarisen faktiskt värderas 17 000kr högre efter 5 år med samma miltal vilket inte är min uppfattning utan enligt Sveriges ledande bilvärderingsföretag.
Däremot kan säkert Clion vara ett bättre alternativ med Dieselmotorn där skillnaden är större än detta vilket jag även skrev.
Och ja Rustan (ett ovanligt nyanserat inlägg med en vettig fråga från dig måste jag säga!) Yarisen är helt klart dyr med dieselmotor, jag tror faktiskt det medvetet delvis är så att man hällre vill att folk ska välja snåla bensinversioner av Yaris än diesel och därför lagt på lite extra för skillnaden är som du säger lite väl stor mellan Yaris bensin kontra diesel och jag ser inte riktigt anledningen till varför man ska välja en ny diesel i det valet.
Börje, Självklart kan även en Toyota gå sönder! Hade faktiskt just en Yaris-00:a inne förra veckan med strulande motorlampa med den diffusa felkoden "för fet blandning" som jag höll på att leta i hjäl mig efter felet på när jag till sist testade att göra rent den något skitiga tråden i luftmassemätaren och vips så kom kvinnan tillbaka med en sockerkaka hon bakat i dag eftersom bilen faktiskt blev bra!
Jag drog mest en lättnadens suck eftersom sådana fel med en felkod som känner att motorn går för fett men inte riktigt varför kan bero på en massa orsaker, ta massor av tid man inte riktigt kan ta betalt för och gå en på närverna!
Intressant att det enda konkreta man skriver om rubriken om att den är bullrig är: "Det som gör mig besviken i Yaris är att bilen, trots förbättrad isolering, fortfarande är bullrig i högre farter."
-I hur hög fart blir den bullrig och hur störande är detta då jämfört med andra småbilar som väl är ganska relevant?
Jag upplevde den bättre på den punkten än förra Yaris och upplevde inte bullret som något problem men jag körde aldrig fortare än ca 100km/h heller så det är möjligt att ljudnivån drar i väg mer än andra vissa småbilar i högre farter.
Har ni andra som provkört bilen ansett att den bullrar mycket för klassen? Jag kan gissa att det som alltid beror mycket på underlaget också.
Men visst är över 190 000kr för en Yaris med största utrustningspaktetet och automatlåda mycket pengar för en småbil och jag skulle som du säger villja ha HSD versionen med en del utrustning om man ska upp i den prisklassen då även Automatlåda är standard vilket förhoppningsvis inte gör den allt för dyr i förhållande till en 1,33 med automat.
Oj! Måste hålla med om att det nästan känns billigt! Hade förväntat mig ett grundpris på åtminstonde närmare 200 000kr eller strax över för Hybriden med automatlåda så om nu 173 500kr stämmer så känns det väldigt prisvärt...
Såpass prisvärt att jag nästan själv blir sugen på att byta bort tjejens gamla Carina2-88 som visserligen är rätt fin och funkar kanon som andrabil men en modernare bil är ju klart mycket krocksäkrare vilket är den största fördelen om vi nu skulle köpa en Yaris HSD.
En stor fördel att man nu lyckats byggt bort batteripaketet under baksätet så att det inte inkräktar på bagageutrymmet längre som i Auris HSD, jag gissar därför att det inte skiljer så mycket där mellan Auris HSD och nya Yaris HSD vilket inte gör saken sämre om nu Yaris är såpass mycket billigare.
0,35L/milen blandad körning låter riktigt attraktivt det också med dagens bänslepris, även om Carinan går snålt för sin ålder med sin 4-ventilsteknik och digital tändning/instrutning så vill den nog ha snudd på de dubbla.
Får beslutsångest nu, byta bort Priusen mot en nyare Prius vilket jag varit sugen på länge, eller byta bort andrabilen mot tex. en Yaris HSD och behålla Priusen om vi nu har råd till det så länge tjejen pluggar då jag har lite svårt att ta lån för en bil eftersom jag hitills aldrig gjort detta och skulle gärna fortsätta så för att slippa sponsra bankerna med en massa onödiga pengar. :)
Eller så prenumererar man på bilen i två tre år och sedan kan man bestämma sig för att köpa loss den eller lämna tillbaka den, då behöver man bara lägga 5-10 000 i säkerhet när man hämtar ut den och slipper värdeminskningen under tiden.
Toyota har vad jag sett ganska förmånliga prenumerationer tack vare att andrahandsvärdet oftast står sig såpass bra på de flesta modeller och låga driftkostnader i övrigt.
Detta skulle säkert kunna vara extra förmånligt om man har dyra försäkringskostnader och bor i tex Storstad eller är ung då även försäkringen ingår i priset omjag minns rätt.
Ingen som vet om någon info kommit om vad Yaris HSD kan kosta att prenumerera på än?
Vad jag sett så är Audis prenumerationspriser betydligt lägre än Toyotas.
Jasså är Toyota dyrare alltså? Ingår samma saker i deras Prenumeration då?
Exempel:
Audi A3 1.6tdi 105 hk
Diesel, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, CD-stereo, Elhissar fram, Erbjudande, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Servostyrning, Sidoairbag, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, fabriks ny A3
Privat leasing leasing 36 månader 6000mil service, vinterhjul, leasinghyra ingår för 2821, - ink moms. försäkring tillkommer.
Motsvarande Auris kostade 4139:- med samma förutsättningar förutom att försäkring ingår. Så ja Audi är betydligt billigare.
Audin är betydligt bättre utrustad dessutom...
Audi Q3 har ungefär samma pris som en Auris... det säger väl något om Toyotas överpriser!!!
Audi Q3 2,0 TDI 140HK Privatleasing
Mätarställning: 0 mil
Färg: Brilliantsvart
Karosseri: SUV
Info: Diesel, Proline- paket inkluderar (Farthållare, färddator, Radio Concert samt ljus och regnsensor + 2-Zons klimatanläggning). Baserat på 36 månader, max 4500 mil. Kostnad per övermil är 10:- Priset inkluderar även serviceavtal, dock tillkommer försäkringspremie. Månadskostnad 3875:- Uppgradering till Quattro 300:- / månaden. // Audi Göteborg
Okey jag hade nämligen svårt att hitta prisexempel på detta på Audis hemsida, eller är det där en återförsäljares erbjudande eller var kan man bygga detta på Audis hemsida?
Försäkringen som inte ingår i Audis prenumeration kan ju dock kosta ett stort antal tusenlappar om man tex är yngre och speciellt om man bor i storstad så där kan kalkylen bli en hela annan, för mig dock som inte har allt för hutlös försäkring utan billig på min ort vore det en fördel om inte heller försäkringen ingick i Toyotas prenumeration.
Det där är upp till varje ÅF att erbjuda, som du kanske såg ingick vinterdäck i ena fallet men inte i andra.
Billigt är det i vart fall, min systerson har haft en A3 på detta sätt ngt år.
Hursomhelst är Toyota väldigt mycket dyrare för motsvarande bil.
Jag betalar 190:- per månad för min försäkring så det är ingen stor kostnad.
Betalar man ingen dyr kontantinsats eller liknande så håller jag med om att de Audi återförsäljare du hittat detta verkade hålla bättre priser även om försäkringen saknades, om man nu inte är ung med få skadefria år i storstad och har dyr försäkring då det är en fördel att den ingår, men inte för mig (eller dig) som har låg försäkringskostnad.
Har som sagt fortfarande svårt att hitta info/villkor om detta hos Audis hemsidor tyvärr så länka gärna.
Det finns ju dock även bättre erbjudanden från vissa Toyota-återförsäljare i bland och även bättre prenimerationspriser än Toyotas-standardpriser har jag sett några gånger, senast hade man det på Aygo där man fick med metallic-lack, pluspaketet, AC/Elhissar, och lite annan "lull-lull som lackerade skyddslister/speglar/dörrhandtag samt 5-dörrars-kaross för 2000kr/månad inkl service och försäkring vilket åtminstonde var billigare än normalt.
Kom att tänka på en annan sak, Har man full garanti på sin Audi denna hyrperiod på 3 år i så fall eller är det bara den vanliga lagstadgade på 2 år som gäller som annars på Audi så ingår ju ingen garanti det tredje året vilket i så fall är en skillnad förutom försäkringen, skulle som sagt vara intressant att se sådan info.
Känns dock som att för mig som skulle få rätt låga försäkringskostnader på en ny Toyota är det vettigast att i så fall köpa en bil, hälst även utan billån då såklart för att undvika räntekostnader vilket man ju annars slipper vid Prenumerationen.
Här har du annons på en väldigt mycket dyrare Audi, här avses 3år och 6000mil utan försäkring och troligen utan vinterdäck men det ligger ändå på en nivå som en 100000:- billigare avensis, kolla in utrustningen.
http://personbilar.toveksbil.se/artikel/17429/a4-all-inclusive-helt-enkel-privatleasing.html
Och det är 0% insats samt garanterat restvärde, dvs övermil är det enda du betalar.
Ja det där verkade ju vara ett förmånligt erbjudande.
För att jämföra dessa bilar mest rättvist blir det på dieselsidan med liknande motorer, där får miljöklassade Avensis kombi 2,0 D4D nästan samma månadskostnad med business B3 paketet med bla aktiva bi-xenonljus, backkamera, Toyota touch m.m. som i detta erbjudande på A4 med 2,0 TDI motor. Den Avensisen med B3 paket kostar 279.400 kr medans Audin kostar 308 000kr+proline paket för 10 900kr vilket borde bli 318 900kr jämfört med 279 400kr, det är ganska långt i från 100 000kr i prisskillnad med samma månadskostnad men ändå en klar skillnad.
Försäkringen dessa tre år och troligen att garanti saknas det tredje året i Audis paket ska dock tas med i denna skillnad.
Men visst låter det helt klart som ett vettigt erbjudande jämfört med Toyotas normala prenumerationspris på Avensisen.
Varför kan du inte bara erkänna att Toyota är ganska dyra på sina prenumerationer?
Jag köpte ju själv en Avensis kontant men jag är inte säker på att jag skulle göra o mdet när Audi har dessa priser.
Om man tar Audin med 170hkr TDI Diesel Avant så kostar den 4738:- per månad
Dels har inte Toyota någon liknande eftersom deras diesel inte klarar miljöklassning med den stora motorn dessutom måste du upp i Executive för att få skinnklädsel 18" mm som Audin har + ytterligare lite tillval.
Utan vinterdäck men med försäkring kostar då Toyotan 6365:- per månad !!! Då kostar den dessutom en hel del i fordonsskatt nämligen 3800:- per år vilket är mer än försäkringen till Audin kostar.
Som jag förstod det gällde det väl mindre dieseln på runt 140hk i A4? Men detta är som sagt svårt eftersom Audi inte verkar ha någon information om detta på sin hemsida utan det är enskillda återförsäljares erbjudanden.
Visst är Toyota Sverige dyrare på sina standardpriser i sin premunation än dessa Audi-återförsäljares erbjudanden vilket jag förstår att det är även om det är vissa skillnader i vad som ingår. Det har jag ju redan sagt?
Junkers, Jag fick i dag ett intressant reklamblad från Bilmetro som säljer Audi på flera ställen i den delen av landet där jag bor även om närmaste är ca 10 mil bort, där såg jag första gången ett erbjudande om detta man kallade "All inclusive" en slags premuneration alltså vilket verkar vara en nyhet från Bilmetro.
Där finns i alla fall ett erbjudande om att prenumerera på Audi A1 1,2 TFSI 86hk (utan vinterhjul) från 2790kr/månad men inkl försäkring som ju också ingår hos Toyota.
Jämför man detta med nya Yaris 1,33 med lite starkare motor (99hk) så ligger denna på från 2722kr/månad. (Yaris 1,0 ligger från 2515kr men den har klenare motor än denna A1).
Nu ingår dock klimatanläggning och alufälgar i detta erbjudande på A1 så man borde välja ett "värre paket även till Yaris 1,33 för att få lite extra, väljer man då Style-paketet till denna Yaris landar man på 2874kr/månad men då får man även backkamera och Toyota touch och lite annat som inte ingår på A1.
I denna jämförelse där även försäkringen ingår hos Audi känns åtminstonde inte Toyotas prenumerationspris "väldigt mycket dyrare" utan snarare hyffsat lika i mina ögon.
Det fanns dock en skillnad i försäkringen som ingick värd att nämna och det var att det står i det finstilta (*individuell prissättning på försäkringen) hos Audi medans Toyota verkar ha ett fast pris på detta som ingår som är lika för alla vilket som sagt gynnar vissa men missgynnar andra.
Tänkte bara berätta detta men det verkar ju som sagt vara ett erbjudande från just den återförsäljaren just nu, det kan säkert finnas andra med kanske både högre och lägre priser då antar jag.
Du får nog titta en gång till på Toyota.se för väljer du så som du säger så hamnar Yarisen på mycket mer än du skriver.
Ska du ha 15" aluhjul och ACC på Yaris väljer man Comfort och då kostar detta 3058:- per månad så fortfarande är Toyota betydligt dyrare. Men har den ens fem dörrar i det priset, prolinepaketet på Audin innehåller nog en hel del till dessutom.
Annars kunde du ju alltid valt en A3 i samma utskick istället:
A3 sportback 1.6 TDI Proline kostar 3190:- per månad.
En motsvarande Auris kostar ju minst 4000:- per månad och går inte ens få med motsvarande utrustning, ska man lägga på utrustning så den hamnar i närheten kostar den närmare 5000:- i månaden.
Jag tycker nog att det finns fog att säga att Toyota är väldigt mycket dyrare.
Det är sant att A1:an hade Acc men inte mycket övrig utrustning i proline-paketet, inte av högre värde än det andra som fanns i Yarisens Active-paket åtminstonde tyckte jag.
Yarisen har faktiskt 15" alufälgar men bara AC i Active-paketet men den har ju i stället färgskärm med färddator, mobilhandsfree, backkamera och mobiluppkoppling till skärmen, steaming m.m som i stället inte finns i A1:an vad jag hittade, skulle du välja den utrustningen till den skulle ju även den öka så jag tyckte dessa paket var mest rättvisa.
En Yaris med den lite större motorn 1,33 och 5 -dörrars kaross med Active paketet kostade ju 2874kr/månad i standardpris precis som jag skrivit?
Nä jag tyckte inte det var direkt någon skillnad där åtminstonde men det där varierar som sagt och på dieselmodellerna är ju Toyota ofta dyrare precis som du säger, det jag ville få fram är att det varierar och i vissa fall är man faktiskt inte dyrare varför det blir fel att dra alla deras prenumerationer över en kam.
Jag skulle nog inte likställa en 1..3 + active med Audin men ok gör du det.
Jag skulle alla dagar i veckan välja Audi A3:n istället och då är Toyota väldigt mycket dyrare.
Men det är ett fritt val...
Både VW, Seat och Citroen har presenterat prenumerationer här där jag bor och gemensamt är att de är väldigt mycket billigare än Toyota.
Har provkört. En trevlig liten premiumbil Yaris! Underbar design med in-utvändigt och känns välbyggd som få.
Det är ju det som är en stor skillnad här, Toyota erbjuder detta centralt genom alla återförsäljare men det finns inte många andra alternativ i närheten av där jag bor, det är säkert en helt annan sak där du bor och du kanske har många återförsäljare som konkurrerar om kundena och därmed har fler erbjudanden.
Allt talar väl mot nya Yarisen Jes, åtminstonde om man frågar dig oavsett om du har provkört nya Yaris eller inte då det mesta ändå är bättre...
Junkers verkar ha rätt i att kanske inte alla men åtminstonde flera av Toyota Sveriges prenumerationer verkar dyrare än vad vissa enskillda återförsäljare från en del andra märken erbjuder, dock finns knappt några sådana där jag bor men det verkar finnas på andra håll i vårt avlånga land, men även Toyotas återförsäljare har egna bättre erbjudanden på sina premunerationer i bland har jag sett även om det kanske inte är det vanligaste.
Trots allt tillverkar ju Toyota fler bilar än de flesta andra Jes så något som inte du förstår lär de kanske ha ändå eller vad tror du? :)
Toyota har tillverkat superba bilar såsom Celica, Supra (som fortfarande är läcker), MR2 med flera så visst har de gjort riktigt bra bilar, min Camry -93 är faktiskt fortfarande den överlägset bäst byggda bil jag någonsin ägt.
Någonstans runt 1993 gick något väldigt fel hos Toyota tyvärr och modeller lancerade efter detta år kan jag absolut förstå om folk tycker är tråkiga och alldagliga och inte tilltalar bilälskare, fortfarande är det ganska bra bilar men långt ifrån outstanding längre.
Det som blir lite lustigt med Jes_ är ju att VW är i samma sits, maken till tråkiga burkar får man ju leta efter, det finns inte en enda VW som tilltalar mig eller för den delen har tilltalat mig, var är VW:s Supra och Celica, de fåniga Scirocco och Corrado är ju minst sagt löjeväckande asfula bilar i jämförelse.
Ska man klaga på Toyota så är det inte riktigt rätt om man är VW-förespråkare!
Vad gäller japanska bilar är det Mazda som fortfarande tillverkar snygga och trevliga bilar och det ser ut att bli ännu bättre närmsta året, kommer nya Mazda 6 se ut som koncepten kommer jag byta in min 1 år gamla Avensis direkt, den är ju asläcker, VW ser ju ljusår sämre ut i jämförelse (hoppas som sagt Mazda vågar släppa bilen utan att ändra för mycket).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.