I morgon hämtar vi en ny Suzuki Swift 1,2 Exklusive till sambon, och jag tänkte uppdatera i denna tråd vartefter tiden går, om egenskaper, kostnader, förbrukning mm, det är ju alltid kul att följa nått från början.
Risken finns att den kommer hålla på länge, sambon byter inte bil ofta, senast var 2001 !!! Å andra sida kommer denna köras mycket mera, ca 8 mil per dag.
Hon lämnar en Ford Focus som gått nästa helt felfritt i 10 år, men så har den bara gått 9.600 mil. Focusen kostade 175.000:- ny -01, med lite tur får vi 25.000:- tillbaka. Listpris är ca 32" (2,0 Ghia kombi) men spaltrost på alla dörrar drar ner nog ner priset rejält.
Swiften Kostade prick 150.000:- med vinterdäck, motor/kupe värmare och metalic.
På schemat för Swiften står rostskyddsbehandling fortare än kvickt.
Fortsättning följer.
Kommentarer
Grattis, det är ju alltid kul med en ny bil.
Själv vet jag inte ett dugg om Suzuki, mer än att min granne hade en Vitara som han var väldigt nöjd med.
Rostskyddsbehandling direkt verkar vettigt.
Ska bli intressant att läsa om vidare erfarenheter.
Grattis till er nya bil! Suzuki har jag lite blandade erfarenheter av men dom verkar ha ryckt upp sig de senaste åren.
Vi servar på mitt jobb bla en Suzuki SX4-07 som väl är lite större än Swift och är fyrhjulsdriven, väldigt prisvärd (klart billigare än tex Toyota Urban-cruiser) och lämplig bil för dom som vill ha en rätt billig bil med fyrhjulsdrift.
Det har varit lite problem med trasiga bakhjulslager på den men i övrigt har den gått rätt bra hitills i ca 8000mil.
Swiften ligger väl lite mer lika i pris som Toyotas Yaris och det kanske är därför vi tyvärr inte servar någon nyare Swift i vårt område.
Så det kommer som sagt bli intressant att följa!
Jag har själv ingen större erfarenhet av Suzuki heller, förvisso köpte jag en ny Swift GTI 1988, men jag åkte bara 7600 mil med den, så det hann inte hända nått.
Jag vet inte ens var nya Swift tillverkas, dom gör ju reklam om "japansk kvalite" men om den tillverkas där vete tusan.
Nya Swiften är iaf ett stort uppsving när det gäller små bilar från öst, för egen del föll jag för stolarna i den, riktigt sköna. Det mesta med bilen känndes bra vid provkörningen, nackdelen med den sitter baktill, bagaget är fånigt litet, men vi ska inte ha den som lastbil, denna ska kompleteras med en 7 sitsig farkost när släkten ska med.
Du kommer nog få serva nån Swift vad det lider Hansson, det var nästan slut på lagerbilar, stockholms största återförsäljare hade 3bilar att sälja eller vänta till April, den nya modellen har gått åt som smör i solsken.
Appropå Swift, jag "byggde" en Polo på VWs hemsida med samma utrustning, för att få en miljöbil fick det bli en diesel 90 hk, utan vinterdäck och motorvärmare kostar den 202.000:-
Yaris har vi inte ens kollat på.
Ja jag vet att Suzuki ökat i försäljning på sistonde så det dyker säkert upp nån nyare Swift nått tag.
Polo är ju väldigt dyra även i mina ögon, 202 000kr var ju "hyffsad" skillnad mot din Swift, så mycket bättre är absolut inte Polo, kvalitetsmässigt tror jag den faktiskt tom. är sämre enligt mina erfarenheter...
Jag monterade Stänkskydd på en ny Yaris som gått 300mil förra veckan och han hade betalat runt 150 000kr för den, 6-växlad manuell med miljöklassad 1,33-liters motor på 100hk, pluspaket och metallic-lack.
Så, nu var bilen hemma, tyvärr har jag inte kört själv än, men det blev ett positivt motagande redan i bilhallen "Plåtfäljarna är slut, så det blev aluminium även på vinterdäcken"
Hittade oxå en lite negativ sak, jag läste i en test att den hade trumbromsar bak, men vår bil hade skivor ?? Tydligen är det de på Exklusive modellen, trots att det prestandamässigt inte är nån skillnad mot Comfort.
Jag återkommer så fort jag kört en längre sväng, är bla nyfiken om stålkastarna ger nått ljus att tala om.
Rikard
Blev nybilsköpet den fyrhjulsdrivna varianten av Suzuki Swift?
Rikard det var ju kul att du fick al-fälgar, de rostar inte som stålfälgarna, men de kan bli fula av saltet som går hårt åt aluminium.
Synd att du fick skivor bak, trummor är ju oftast bättre och avsevärt billigare i service.
Jag är säker på att 90% av alla bilar i Sverige skulle klara sig bättre med trummor bak.
Men det har ju blivit en fullständigt onödig prestigesak.
Nej, 4wd kommer väl först till hösten tror jag läste, vi har ingen större nytta av 4wd där den kommer användas, vi har 20 meter till landsvägen som till 95% är plogad eller saltad dom tider vi åker.
Hitils har sambon kört 13 mil, färddatorn säger 0,57 i snittförbrukning, om det stämmer får vi se vid första tankningen.
Idag har jag kört bilen en sväng själv. Sambon klagade på att den är betydligt slöare än Focusen, det är den givetvis, har ju betydligt mindre motor/effekt/vridmoment, är å andra sidan lite lättare.
Men nu när jag själv kört den kännde jag att den är tröttare på lågvarv än den demobil vi körde, men troligtvis beror det på att vår bil endast gått 36 mil, trampar man på lite far den dock iväg ordentligt.
Provade farthållaren som funkade riktigt bra, kommer man tex ikapp en bil går det att öka farten och köra om med knapparna, många andra bilar jag kört med farthållare ökar farten ganska sävligt. detta var dock den första bil jag kört med manuell och farthållare, och det är ju inte helt optimalt, en automat som växlar ner om det behövs är ju bättre.
I 95 km/h på plan väg med farthållaren i på 5an visar momentanförbrukningen 0,48-0,51.
I 70 km/h drar den mindre på 4an än 5an, motorn är än så länge för slö under 2000 v/min för att dra fram bilen på 5an. Vi får se om det blir bättre när den är inkörd.
Väglaget med mycket vatten o slask idag var väl inte helt optimalt heller, man känner ju hur det motar.
Strålkastarna har bra ljusbild men bara måttligt ljusflöde, dom ser lite gulaktiga ut, jag misstänker spänningsfall pga klena kablar som dom flesta bilar idag, helljuset var förvånade bra.
Radion imponerade med riktigt trevligt ljud, både i frekvesomfång och ljudbild, men bilen är lite för bullrig, demobilen med dubbfria däck upplevde jag som tystare, vi får se när sommardäckn åker på.
Rikard
Jag frågade en Suzuki-försäljare om, när den fyrhjulsdrivna Swift-modellen ska börja säljas i Sverige, varpå han svarade; "AWD-varianten introduceras antingen i Mars eller April på den svenska marknaden".
Första tanken tömd, efter 75 mil gick det i 39 liter, tyvärr är inte sambon sams med knapparna till trip och färddator, så jag vet inte vad det stod att den hade dragit.
Har även hittat ett fel på bilen, spolarmunstycket på förarsidan är dött, annars är det väldigt bra munstycken med 3 strålar.
Det rullar på, jag fick äran att åka lite i Swiften i helgen, motorn är mycket piggare nu efter 260 mil.
Tog några varv på isbanan med den, med alla hängslen inkopplade var det fåningt att åka runt, bara hålla fullt o styra, mycket tråkigt. Med urkopplad säkerhet blev det kul, bilen är överstyrd och det går att åka med bredhas runt kurvorna.
Förbrukningen har minskat och låg på 0,5 vid senaste tankningen.
Det rullar på, strax står det 1000 mil på mätaren och inget noterbart har hänt.
Med nuvarande tempo blir första servicen i september .
Det låter med andra ord som det ska då. :) Har ni rostskyddat den än också eller gjorde ni kanske det direkt?
Ska boka det innan vintern men efter första servicen, jag vet sjäv att det inte är så kul att serva en nykladdad bil.
Ska även kolla om det finns stänkskydd att köpa, det kommer inte funka i längden med bara lackad plåt bakom hjulen, eller om man ska försöka hitta sån där genomskinlig skyddsfilm.
Det låter väldigt smart! Stänkskydd måste ju hinnas tycker man, vi monterar mycket stänkskydd på Toyotor och dom har väldigt vettiga och prisvärda orginalstänkskydd som är väl värda sina pengar så köp det du!
Fan Hansson, du får inte skriva sammtidig som jag ;) jag skrev ett långt inlägg, men precis innan jag var klar postade du och forumet uppdaterade, och det jag skrev försvann :(
Det jag skulle skriva var att Swiften kompleterats med en Spacewagon för att köra tjocka släkten i, hittade ett mycket fint fullservat ex med 20" mil på mätaren, GDI motorn är imponerande snål.
Har oxå hittat en ersättare till min ruttna BMW, en likadan 20 år gamal 325a som gått 15,400 mil och aldrig körts på vintern !! Enda problemet är att bilen har automatlåda, men manuell låda är fixad och åker i snart.
F--N! Nu blev det exakt lika för mig oxå när jag just skulle skicka det! Grrr! Såhär har det väl inte blivit förr när den uppdaterar att inlägget man håller på med försvinner?
Lite till det jag skrev :) Själv är jag lite småallergisk mot GDI-motorer men jag är nog mer allergisk mog Bmw även om dom ofta såklart är fina att köra.
Jag körde senast i dag en Bmw 335d Coupé från mitten av -07 som jag servade och det är inte så dåligt drag i en diesel med närmare 290hk... :)
Dock hatar jag deras idiotiska service-indikatorer där varenda del som ska bytas har en egen indikering och allt beror lite på hur bilen körs, hur många mil den går och hur gammal den blir så alla prylar kommer oftast i otakt och fast bilen är servad som tex denna bil var för bara 200mil sedan på Bmw så plingade och varnade bilen nu att det var dax för en bromsvätskeservice tex vilket inte går att göra i förtid och släcka indikeringen om det inte är dax vilket det förmodligen inte gick för 200 mil sedan ens hos Bmw men nu var det alltså dax att åka in igen för att göra det bytet och så är det med i stort sett varje del från tändstift till kupéfilter. Fattar inte vad ingenjörerna som utvecklat detta kan ha för verklighetsuppfattning men men det är väl en annan fråga... :)
Har även själv tex haft en Bmw 325IX men jag gillade Celica GT4 bättre i den kategorin bilar med 4-hjulsdrift samtidigt som man slapp kosta på Celican massa framvagnsdelar inför besiktningarna och jag kommer nog aldrig mer att köpa en Bmw, men det är jag det. :)
Ja köpa en GDI är att köpa grisen i säcken, men det var tyvärr den enda 7 sits i rimlig prisklass jag fastnade för, framtiden får visa om det blev ett bottennapp.
BMW har många korkade saker, och hållbarhetskvaliten är långt från vad den borde, ju nyare dessto sämre verkar det som, dom nyaste bilarna rostar friskt.
Jag åker BMW för det är det enda alternativet när jag ska ha kul, och då ska det vara bakhjulsdrift och 6 cylindrar på rad.
Vad kostar de till Auris? Är det lätt att montera?
Aldrig testat Lexus då Rikard så du får både körglädje, bakhjulsdrift och toppkvalitét på samma gång?
Myrphy, Tror dom kostar omkring 200kr/paret inkl moms då dom säljs axelvis.
Väldigt prisvärt för skräddarsydda orginalstänkskydd med perfekt passform i mina ögon.
Dom är i regel väldigt smidiga att montera dessutom.
Helvete vad detta är irriterande VIB !!!!! ....Se för fan till att fixa era uppdateringar!!! ....Tredje gången som mina inlägg försvinner nu precis innan jag skall posta... Hade en åsikt om att GDI motorn aldrig vållade mig några bekymmer ( sett över två bilar och 17000 mil ) samt att de för övrigt var felfria...
Första utgiften på bilen noterad, ett par stänkskydd med monteringsdetaljer för 572 svenska riksdaler
Tillverkningsland:Österike !!!
Hansson: Givetvis finns Lexus med på min lista över bilar jag skulle orka äga, men IS200 är för trött, 300 finns mig vetligen inte som sedan och manuell, men huvudskälet är tillgången på delar och kunskap om BMW i sverige, det finns hur mycket roliga prylar som helst att köpa till rimliga priser, och jag kan hålla mitt hobbyraceande på rimlig nivå.
Dubbelpost
572kr för bara två stänkskydd eller var det runt om?
Lexus IS300 hade i princip samma växellådor (liksom den legendariska motorn) som Toyota Supra och fanns både med en finfin elektronisk 5-stegs automat med växlingsknappar i ratten (som jag själv ägt en) och med 5 växlad manuell låda då den fina 6 växlade manuella lådan som sitter i IS200 tyvärr inte ansågs som tillräckligt överdimentionerad till IS300 av Japanerna som därför använde en starkare 5 växlad som i grunden satt i bla äldre Toyota Supra.
Sedanmodell finns liksom "Sportcombi".
Dock vet jag inte om den manuella lådan till IS300 såldes i Sverige nya och även automaten kan växlas sportigt manuellt men jag har sett några manuella till salu lite då och då i alla fall.
Japp, det var bara 2 st, Suzuki är inte kända för billiga delar.
Ja det var ju snudd på tredubbla priset än till tex en Toyota Yaris men det är nog en vettig investering ändå.
Apropå Lexus. Hamnade bakom en LS430 med en gråhårig dam bakom ratten, i en T-korsning där vi skulle göra vänstersväng ut på en huvudled. I denna korsning kan man fastna länge när det är rusningstrafik, då det är mycket trafik från båda hållen och vissa vill ha fritt minst 500 meter åt varje håll innan dom vågar sig ut. Så jag hade lite förutfattade meningar om hur länge jag skulle behöva stå innan damen gav sig iväg. Men när minsta möjliga lucka uppenbarade sig, fällde damen pedalen, V8an röt till, och på ett litet kick med tjutande däck var hon borta !!!
Tjejer kan, bara dom har rätt redskap ;)
Här pratar vi japansk kvalite !!!
Ringen säljer en av sina hyrbilar, Suzuki Swift Sport -09
59000kms on the Nürburgring Nordschleife, or a little over 2800 laps.
Gave 457 different drivers their Nürburgring kicks. Some were fast, some were slow. Some were nice to the car, a few were frankly awful!
Peak engine speed of 8761rpm (you know who you are!)
Still making 133bhp on the dyno
600 hours of racetrack driving - that's around 25 normal 24-hour races!
180 million engine revolutions
168 thousand gear changes, some were nice, a lot were not!
What did it use, burn or break?
Sorry Greenpeace, but it burnt 8400ltrs of 98RON super plus gas, at an average of 14ltrs/100km or about 20mpg!
It used 55 litres of top-grade fully-synthetic Motul motor oil, and two changes of gearbox oil
27 front brake pads, 10 rears
52 super-sticky Toyo 888 tyres, and one set of four Goodyear Eagle F1 tyres.
One replacement clutch (stock Suzuki)
Three complete brake fluid flushes
One wheel bearing (front left)
One new alternator and one new battery
One set of wipers
En ny generator var väl kanske inte så bra efter 3 år men vi får hoppas att den överhettade elelr nått då. :)
Idag har jag gjort stora vårrengöringen !! jo jag vet att det är lite sent, men vi har inte haft tid (den har tvättats, men inte avfettats, polerats o vaxats efter vintern)
Och då konstaterade jag att karossen inte är galvad, 2 stenskott eller islag i på bakre skärmkanten i dörröppningen har rostat, så det kommer bli mycket duttande med lackstift på denna bil.
Helvetes Jävlar !!!
Hur svårt kan det vara ?? Jag skruvar ju bil själv, och har bara ett fåtal gånger i mitt liv behövt anlita en verkstad, men dom få gångerna har alltid blivit en negativ upplevelse.
1988 köpte jag en ny Swift GTI, efter bara nån vecka sprack vindrutan, fick tillbaka bilen efter bytet med bucklor i båda framskärmarna och repor i lacken runt rutan, verkstan kom bara med en massa svävande undanflykter. Vid första service skulle dom byta ett felaktigt dörrgångjärn, gångjärnet var lackat med sprayburk i fel kulör, och det såg ut som dom bytt det med kofot.
Idag var nya Swiften inne på första service, jag har avvaktat med att montera extraljus till den var gjord, och skulle nu börja med det. Fick syn på att nummerplåten hade en bula i mitten, kollade lite nogare, nog fan har nån på verkstaden kört in i en stolpe med bilen, så jäkla tröttman blir.
Är du helt säker på att detta inte uppkommit tidigare då? Du verkar ju inte så noga med att syna bilen annars tycker jag det låter som så det är väl inte omöjligt att frugan kört lite för långt fram på parkeringen eller någon annan backat in i bilen vid tex affären?
Vi fick lackera om en huv för ett tag sedan på jobbet då vi inte kunde bevisa att det inte var vi som gjort ett par repor på den och vi ville inte tjaffsa och förlora en kund så därför stod vi för omlackeringen av hans Bmws huv och fick behålla en kund även om det känns förjäkligt att bli beskylld för något som förmodligen hännt på en parkering några dagar innan verkstadsbesöket menmen kunden har ju som alla vet alltid rätt även när han har fel ;) så jag måste berömma chefen på att han kan bita ihop sådana gånger och inte be kunden dra åt fanders tillbaka när man blir felaktigt anklagad även om det är svårt att bevisa en sån sak åt båda håll...
Jag tvättade bilen kvällen innan och den var okrockad då, frun har åkt raka vägen till verkstaden, och raka vägen hem, så skadan har uppkommit medans den varit på verkstaden.
MEN !! jag synade skadan nogrannare med lampa i gårkväll och det är inte en stolpe som jag trodde först pga att både nedre delen av spoliern och övre där nummerplåten sitter är intryckt, utan det är nog en dragkrok av större model, typ rak dragbalk med en skruvad kula på, dessutom lågt monterad.
Frun berättade att hon parkerade bakom en större skåpbil, så misstanken är att denna lagt i backen utan att titta bakåt.
Kulan har varit långt inne i fronten, det är avskavd rost på en plåt som sitter nästan 15 cm in, väldigt nära kondensorn.
Hurvida skåpbilen tillhörde verkstaden eller inte har vi inte en aning om.
Jag är faktist väldigt noga med att kolla över bilarna, jag kan inte gå förbi en bil utan att kolla på den, upptäcker direkt nya dörruppslag och skador bara jag passerar, är väl yrkesskadad. Brukar t.o.m påpeka för frun när jag ser fingeravtryck på bakluckan "Det finns handtag att stänga med"
Jag har jobbat på verkstad och känner till problemen, en del kunder är jäkligt fräcka och hittar på historier, ofta är detta folk som inte alls brytt sig om bilen, men ska ha en del omlackad bara för att meken har satt ett oljigt fingeravtryck på bilen.
I vårt fall fick verkstaden in en nytvättad, motortvättad och städad bil med serviceboken framplockad, vi fick hem en krockad bil, men jag kommer inte skylla på verkstaden, vi har inga 100% bevis för att dom gjort det, det kan ju lika bra varit en annan kund.
Min fru är iaf väldigt ledsen, för henne är en lagad bil inte en ny bil, hennes förra bil hade hon i 10 år utan att göra en prick på på den.
Vagnskadegaranti var ju inte så kul som det låter,vi kommer ju troligtvis få betala denna skada själva, få TFF att betala som parkeringsskada är nära nog omöjligt om ingen filmat hädelsen.
Vi har bilen försäkrad i Trygghansa med alla tillägg som går, dom betalar självrisken på vagnskadan upp till 3000:- Folksam som står för vagnskadegarantin har 6250:- i självrisk så vi kommer minst få betala 3250:- Det blev ett väldigt dyrt oljebyte.
Tråkigt att höra Rikard.
Jag har själv fått erfara att dessa tilläggsförsäkringar som låter så bra när man tecknar dom, i själva verket är väldigt ihåliga när det väl kommer till kritan.
Jag hade en försäkring mot skadegörelse hos Länsförsäkringar men när jag hade repor på min bil när jag kom ut från ett besök på IKEA så var bevisbördan helt och hållet mitt ansvar.
Det verkar tydligen som om det blivit svårare att få ersättning för parkeringsskador nu.
Jag fick en skärm intryckt, ett fjärrljus och spräckt grill på en Golf för några år sedan.
Jag åkte dagen efter till polisen som skrev en anmälan.
Lämnade in bilen på märkesverkstan som fixade skadorna, ny skärm med exakt samma gröna metallic (duktigt), det betalades av TFF, kostade mig inte en krona.
Efter lite detektivarbete vet jag villken bil som orsakat skadan, den tillhör inte verkstaden utan en byggfirma i byggnaden brevid.
Hade det funnits ett vitne skulle jag pratat med dom, men jag har inte lust att konfrontera nån som smitit från en skada, det får polisen och försäkringbolaget roa sig med.
Bytte glödlampor i Swiften inför höstmörkret, föredömligt enkelt, och vanliga H4or, satte i GE Megalight 60+ (inte den nyare Ultra) och ett bra ljus blev änu bättre.
Efter jag plockat ur första lampan var jag kladdig om händerna "var kom jag åt nu ??" tänkte jag, men det fanns en naturlig förklaring, givetvis har Japanerna varit omtänksamma nog och smort kontakterna med fett, lossade några andra kontakter i motorrumet oxå, även dom var insmorda.
Mätte även spänningsfallet över lamporna, det låg på måttliga 0,3volt.
Någon som har testat- eller äger en fyrhjulsdriven Suzuki Swift?
Funderar själv på att köpa denna.
Vi har servat en nyare SX4 som jag gissar har liknande komponenter, den var iaf ägaren nöjd med tills bilen blev lite över 3 år då det uppkom ett missljud i växellådan och ägaren bytte in bilen mot en Citroén.
Bilen hade då gått ca 8000 mil och inom denna tid byttes även båda bakhjulslagren, det första på nybilsgarantin medans kunden fick stå för det senaste.
I övrigt fungerade bilen bra.
Swiften har nu gått 2000 mil och det finns inget särskillt att raportera.
Men sambon klagade över att det lätt blir imma på vindrutan. Jag åkte med en regning dag och studerade hur klimatanläggningen jobbade. Först blåser den på ordentligt på vindrutan, sen går den över till att blåsa neråt oxå, när tempen i bilen har stabiliserat sig går den över till att bara blåsa neråt på fötterna, därav imman på vindrutan. Problemet är julättlöst med en knapptryckning, men jag ska fråga verkstaden om det inte går att progaramera om.
Tvivlar på att det går att programmera på bilen men det är ju värt att fråga.
Som du säger är ju problemet väldigt lättlöst... ;)
Måste säga att det är ju väldigt vettigt att ha en H4 lampa om det får plats på dessa småbilar som ändå oftast inte behöver se lika "flasch-iga" ut som de lite dyrare modellerna med separata hel/halvljus då H4 förutom att det är en billigare lampa är en lampa som i regel håller betydligt längre än tex. H7-lamporna även om dina alltså hade gått nu eller bytte du bara ändå för "värre" lampor?
Det stämmer bra att Jappsarna brukar ha infettade kontakter på sådana "utsatta" ställen.
Kul att den knallar på som den ska hitills då iaf! :)
Jag byter alltid lampor inför hösten, iaf om det är H4a, dom är ju billiga, GEs megalight i 2 pack kostar 129:- på OK.
Då slipper man en trassig lampa när man behöver dom som bäst.
Lite OT: Jag skrev "min sambo" men hon är min fru nu, bäst att skriva det ifall hon skulle läsa här ;)
Oj då! Stort Grattis Rikard! =)
Jag har inte kört Kizashi, men torrattat den på bilfirman, i egenskap av swiftägare blav jag lite besviken då det mesta invändigt är samma som swiften, inte för att det är nått fel på prylarna, men för mig får det gärna skillja lite mellan modellerna.
Nu ska vi väl inte prata giftemål på detta forum, men Thailansresan var en kombinerad 50 års och bröllopsresa, jag hittade henne här på nätet för 2 år sen, lätt begagnad men välservad ;)
Har hittat en konstruktionsmiss på Swiften, vatten som rinner ner i dörren där fönstrets nedre gummilist slutar, droppar på dörrstoppen i dörren, när det sen fryser på går dörrstoppet trögt.
Var förbi verkstaden och påtalade problemet, dom hade inte hört det förr, men lyssnade intresserat (han verkade fatta att jag inte var nån amatör i ämnet bilar) och fyllde i en raport som han mailade till Suzukis huvudkontor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.