Vi Bilägares forum

ny bil

ny bil

Hej
Jag är ny här och hoppas på ett givande utbyte..är inte speciellt kunnig,så jag kommer nog att fråga mest
Idag har jag en volvo 945 97 och tänkte köpa nyare bil... och förmodligen behålla den gamla för jag har husvagn och att det
ör en fantastisk laståsna..
Vad jag tänkt köpa är en nyare,besinsnålare och något mindre bil.. familen består av 4 pers och en mellanstor hund.
Tanken med den nya bilen är främst för att frugan ska köra den till jobbet varje dag ca 1,5 mil och handling och träningar,och
5 mil ner till camping.där vagnen står på säsong och 5 mil hem.
så jag har hittat 3 bilmodeller i den prislappen som känns ok.90 till 120 K
det är främst 3 st skoda octavia, Ford focus och Kia ceed alla årsmodell 08 till 09-10
Kombimodeller känns som ett krav...men det är en väldig djungel gällande drivmedel,miljö,skatt mm mm...
det är inte så ofta ,men det händer att alla 4 och hund ska med och få hyggligt med plats även med packning,takbox till är ett
alternativ tex ner till husvagn ibland...Så vad ska jag välja????
ett alternativ som dykt upp är att hitta nån av dom eller liknande som öven kan dra vagnen,och då kanske göra sig av med 945 an..2 bilar kostar ju...men 945 hade jag planerat att ställa av. främst vintertid för att hålla nere kostnaderna.
Vagnens vikt är en Knaus Azur 590 med en tjänstevikt på 1250kg??
Så hur ska jag resonera? Behålla den gamla och köpa en nyare som är betydligtbbilligare i drift eller hittan nån av modellerna eller en liknande som fyller alla behoven? Har ju läst många tester och alla bilar får ju goda betyg..
Kia med deras garantier...luftslott? Focus utrymme och körglädje trots sin litenhet,Skoda wolksvagen detaljer enorma utrymmen för klassen. Sen har vidrivmedel multifuel,diesel,miljödisel,bensin/etanol,bensin
Frågorna är många..... Vore tacksam om jag fick hjälp med nån
Med vänlig hälsning,
Rippero

Uppdaterat: 2012-08-17 20:19

Kommentarer

Det kan ju omöjligt vara CDAA Rippero har i den bil han tittar på, den hade ju årsmodell 2008.

Frågan gällde ju vad det var för skillnad på TFS och TSI och då specifikt på årsmodell 2008.

Uppdaterat: 2012-09-02 11:11

Den enda skillnaden efter 2009 är förbrukningen, båda motorer har 160 hk men Co2 är sänkt från 176 till 158

Uppdaterat: 2012-09-02 11:29

Jämför dessa 2 bilar

http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Octavia_1_8_TSI_160hk_Elegance_Kombi_41795300.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Skoda_Octavia_Combi_1_8_TSi_Elegance_42189696.htm?ca=7&w=3

Slå in regnumret här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx

Båda motorerna har 1798cc i slagvolym. Däremot har det gjorts ett nytt typgodkännande 2009-09-30 med nya, lägre förbrukningssiffror.

Samma motor, ny mappning........

Uppdaterat: 2012-09-02 11:38

Det där var ju mest spekulationer och gissningar förstås.
Det kan lika gärna vara så att de har mappat om motorn för att den ska passa EU-cykeln bättre.

Uppdaterat: 2012-09-02 13:28

Men det är ju precis det jag har sagt hela tiden leifer, det är samma motor med ny mappning.

Uppdaterat: 2012-09-02 15:14

leifer

Frågan rippero ställde var alltså varför motorn på den Skoda Octavia han var spekulant på hette TFSI i papperna och TSI på bilen. Jag förklarade varför och då tog du fram en ny motor som kom 2009 och spekulerade i gångkulturer. Jag förklarade då att den enda skillnaden som var säker var att den hade lägre bränsleförbrukning och att det var samma motor med ny mappning. Då börjar du diskutera utvecklingen på programkod hos biltillverkare och trimfirmor. Men det är ju just den utvecklingen som ledde till uppdateringen 2009.

Fortfarande gällde dock frågan vad det var för skillnad på TFS och TSI modellår 2008 och det har jag alltså förklarat.

Uppdaterat: 2012-09-02 15:21

Eftersom Co2-utsläppet sjönk från 176 till 158 med den nyare motorn så är just den lägre bränsleförbrukningen det enda vi kan vara säkra på. Det är ju liksom fakta och inga spekulationer.

När det gäller ditt breddande av ämnet och ditt snack om gångkulturer var det däremot ren spekulation.

Uppdaterat: 2012-09-02 17:35

Det viktiga i sammanhanget är ju att skilja på fakta och spekulation. Att du nu utrycker det som "troligt" att det blir mer förändring än lägre förbrukning är ju återigen rena spekulationer.

Men visst, vi kan spekulera om du tycker det är viktigt. Efter som det är samma slagvolym på motorerna och man har mappat om den för att få lägre förbrukning så är det lika "troligt" att det är just förbrukningen man fokuserat på. Och då är gasrespons och bottendrag något man inte fokuserat på. Man har "troligen" anpassat mappningen efter EU-cykeln och då strävat efter en så snål "gångkultur" som möjligt.

Så, nu har jag också "spekulerat". Oklart hur detta hälper trådskaparen dock.

Och ditt påstående om att jag hyllar VW är rent struntprat då jag inte har något favoritmärke över huvud taget. Jag gör nästan en grej av att aldrig ha 2 bilar i rad från samma märke.

Uppdaterat: 2012-09-02 17:54

Nu har du nog analyserat mitt bilägande lite skevt. På min gårdsplan står nu en V50, en Polo och en Honda Civic type r. En svensk, en tysk och en japan med andra ord. Innan Volvon har jag haft Saab, Chevrolet, Golf, Jeep, Mitsubishi, Ford för att nämna de senaste bilarna.

Tycker nog att jag har smetat ut mitt bilägande över hela världen faktiskt.

Du kan ju t.ex kolla vad jag skrev om nya Mazdan i den artikeln.

Sitter redan nu och funderar på nästa bilköp och bland kandidaterna finns nya Golfen och V40 som ersättare för frugans Polo.

När det blir dags för byte av V50 om ett par år så ligger Ford Kuga, VW Tiguan, Skoda Yeti, någon Audi, Pegout, Citroen eller Alfa 159 SW bland de bilar jag kikar närmare på.

Det verkar som att det bara är inne i din skalle som du kategoriserar folk som tyskälskare eller inte.

Uppdaterat: 2012-09-02 20:34

Kommer man med rena spekulationer och falska antaganden får man nog finna sig i att få mothugg. Du får vänja dig helt enkelt.

Uppdaterat: 2012-09-02 21:21

Tycker väl redan att jag har redogjort för mina åsikter i frågan, tycker inte du det?

Uppdaterat: 2012-09-02 21:55

Det jag kallar mothugg som du kallar förolämpningar var ju de facto mothugg i sak.

Du började med spekulationer, jag svarade med mothugg i sak.

Du fortsatte med felaktiga antaganden, jag svarade med mothugg i sak.

Jag noterar att du kommer fortsätta med falska antaganden och då får du faktiskt vänja dig vid att få mothugg i sak.

Uppdaterat: 2012-09-02 22:16

"Sen vidhåller jag att det är spekulation från dig att det bara handlade om lägre förbrukning som fakta."

Det jag skrev var att det enda vi med säkerhet kunde veta om den nya mappningen var den lägre förbrukningen. Att du sedan spekulerade om andra egenskaper gör inte min FAKTA mindre riktig va?

Det jag menade med "falska antaganden" var givetvis din teori om att jag var tyskälskare, jag redovisade då min nuvarande bilpark, min historik kring de senaste bilarna i min ägo samt vilka bilar jag ska titta närmare på framöver. Med detta torde jag gett dig ett "mothugg i sak" då mitt bilägande inte är knutet till ett speciellt märke.

Jag noterar också att när man tilltalar dig så har du betydligt strängare kriterier gällande förolämpningar jämfört med när du tilltalar andra, exempelvis Kaptenen.

Det är ganska intressant att när jag skriver "skalle" tolkar du det som "tjocka skalle" och när jag skriver "snack" så tolkar du det som "skitsnack", och sedan drar du slutsatsen att jag har förolämpat dig. Förstår du inte själv hur orimligt det är att resonera på det viset?

Uppdaterat: 2012-09-02 22:54

Nej, nej, nej,nej leifer. Du läser vad jag skriver baklänges. Det jag skrev var att det enda man med säkerhet kan utläsa av den nya mappningen var den lägre förbrukningen, det finns ju siffror på det i typgodkännandet. Detta utesluter INTE andra effekter av den nya mappningen, men detta blir då spekulationer då man inte redovisar gasrespons och bottendrag i typgodkännandet. Läs om läs rätt!

Jag svarade då dina spekulationer om gasrespons och bottendrag med att det lika gärna kunde ha andra effekter, t.ex att de har anpassat mappningen efter EU-cykeln. Den enda FAKTA som finns är återigen att förbrukningen är lägre, slagvolymen oförändrad och effekten är oförändrad. Andra egenskaper är bara spekulativa.

Att jag har skrivit värre saker förut kan jag knappast lastas för i denna diskussion, speciellt som detta faktum stämmer synnerligen väl in på dig själv.

Uppdaterat: 2012-09-02 23:16

Lugn nu mina herrar
slog in reg nr på skruvat,se och laga.se så här ser det ut
Octavia 1.8 TSI 160HK inom parantes 1z5
modell år 2008
prod månad 0801
BZB 118 KWH
det är vad jag lyckats snappa upp är det rem eller kedja tro.. är det en ok motor?
teknikens värld tyckte ju det iaf

Uppdaterat: 2012-09-03 23:40

Den motorn har kamkedja.

I normala fall hade ju det varit positivt men VW har ju haft en hel del problem med kamkedjorna till dessa motorer. Kedjorna var av dålig kvalitet och töjdes. Detta tillsammans med långa serviceintervaller (3000 mil) var ingen lyckad kombination. När du provkör bilen ska du vara noga med att öppna huven och lyssna så att inte kedjan rasslar för då kan ett dyrt byte vara nära förestående.

P.s hoppas att leifer noterar att jag återigen har skrivit något kritiskt om VW. Tidigare har jag påpekat problem med deras DSG-lådor.

Uppdaterat: 2012-09-04 06:53