Vi Bilägares forum

Ladd-Hybrider i långtest.

Ladd-Hybrider i långtest.

Nu gör DN en tre år lång test av laddbara Hybidbilar. Volvo V-60 mot Toyota Prius.
http://www.dn.se/motor/tester/dn-motor-i-unik-satsning--nu-kor-vi-gront-i-tre-ar

Uppdaterat: 2012-08-25 09:26
Elbil2

Kommentarer

Jag gillar bilen men 305 liters bagage i Volvo-kombi...

Uppdaterat: 2012-12-02 20:12
junkers skrev:

Jag gillar bilen men 305 liters bagage i Volvo-kombi...

Med 300 kg högre vikt än samma bil utan hybridisering motsvarar 4 vuxna personers vikt redan innan bagaget lastats och medresenärer satt sig i bilen.

Uppdaterat: 2012-12-02 22:01
Elbil2

En intressant film! Junkers har en poäng i att V60:ns redan lilla bagageutrymmet blir än mindre i denna version och 305 liter blir lite lite i en kombi, Plugin Priusen som inte är en kombi tar tex ändå 443 liter.
En annan sak man hoppas är att det tunga batteripacket är delningsbart om man nu skulle försöka få för sig att byta det efter något år när dom vrider in det för att komma in i den smala öppningen, men det kanske kan gå att trixa in och ur med en motorlyft eller liknande om inte annat och jag hoppas att det normalt inte ska behöva bytas ut för Volvos skull.
V40 var verkligen inte rymlig när jag kollade in den för någon vecka sen Leifer, synd på dessa nyare Volvobilar att man måste upp i V70 klass för att få en lika rymlig kupé som vår Prius det tror jag Volvo förlorar en hel del kunder på...

Men överlag så är det väldigt possitivt att Volvo inser att detta är ett måste för att haka på in i framtiden, nu återstår bara vanliga hybrider och att sänka tillverkningskostnader och kundpriserna rejält men någonstans måste det börja!
Ska förreten bli väldigt intressant att följa då DN motor får ut sin nya V60 plugin hybrid som långtestbil så fort den kommer!

Uppdaterat: 2012-12-02 22:18

Nu är det på gång nya batterier (vilken gång i ordningen?) som ska vara bättre än lithiumbatterier.
Ska bli kul att se vem som blir först att använda dem.
Men var det inte en sådan, eller liknande typ, som gick att få till Think?
http://www.nature.com/nmat/journal/vaop/ncurrent/full/nmat3486.html

Uppdaterat: 2012-12-03 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det problem med att värmen inte räcker i ladd-Prius
http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/
Kanske inte helt oväntat, men lösningen framgår ju i artikeln, en brännare!
Men hur gör man sommartid när det blir för varmt?
Kanske lite överdrivet problem, det är ju inte så ofta det är för varmt i vårt land.

Uppdaterat: 2012-12-08 17:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En brännare lär ju gå att montera in som i vilken bil som hälst om man vill ha det, men även den kostar en hel del pengar och förbrukar ju bränsle så frågan är väl om man inte kan stå ut med att bensinmotorn går i gång i bland under de kallaste perioderna per år när snitt-förbrukningen ändå lär bli väldigt låg utslaget på hela året.

Uppdaterat: 2012-12-09 19:34

Jovisst Hanzzon, man måste stå ut med att bensinmotorn går igång. Vintertid kan man ju ha en brännare, även om den kostar en slant är den ju avsevärt bränsleeffektivare än bensinmotorn, men sommartid?
Då är det bara bensinmotorn som kan driva kompressorn och vid dessa tillfällen är det ingen finess med hybridlösning.
Nu tror jag att det är lite av en storm i ett vattenglas, men det var DN som drog upp frågan.

Uppdaterat: 2012-12-09 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag som äger första modellen av Prius tror mer på handhavande fel när man påstår att senaste modellen inte har värme som räcker till på vintern. Så här skrev VB om den första Prius modellen. "Det var på så vis som första generationens Toyota Prius presenterades i Sverige hösten 2000. Vi Bilägares testchaufförer tog sig an bilen med spända förväntningar inför vinterövningarna i norra Sverige med temperaturer på nedåt 25 minusgrader.

Kan en bil som är helt beroende av batterier vara något för bistert vinterklimat?

Jodå, Prius startade varje gång hur snällt som helst. Den blev fort varm och höll imma och is borta från rutorna bättre än hos många andra av testlagets bilar.
Så här har det också fortsatt vinter efter vinter."
Nästa modell var ännu bättre, och den tredje modellen som tar värme direkt från grenröret för att fortare komma upp i värme är ännu bättre än de två tidigare modellerna.
Sedan är det inte bensinmotorn som driver AC på nyaste Priusen och laddningsbara modellen utan strömmen till den elektriskt drivna kompressorn kommer från bilen stora batteri vilket gör att AC går även när bensinmotorn inte är igång, och går även att fjärrstarta innan man sätter sig i bilen.

Uppdaterat: 2012-12-09 22:45
Elbil2

Du borde nog läsa på bättre om Prius kontruktion Saabnisse, läser du på Wikipedia står tex: "The Prius uses an all-electric A/C compressor for cooling, an industry first"
AC-kompressorn har alltså varit eldriven och kan gå utan att bensinmotorn går i många år nu vilket självklart även gäller Laddhybriden.

Uppdaterat: 2012-12-09 23:30

Det är möjligt att jag skulle ha lärt mig mer om Prius, men ärligt talat har den aldrig varit något alternativ för mig och därför har den heller aldrig varit intressant.
Och på laddhybriden får man ju välja mellan att frysa eller att svettas eller att färdas elektriskt!
Finessen jämfört med en ren elbil är ju ändå att det går att ta sig fram om man väljer luftkonditionering då det är slut i batterierna.

Uppdaterat: 2012-12-10 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab 9-5 har aldrig varit ett alternativ för mig heller men jag är ganska bekant med dess konstruktion för det.
Förklara gärna varför man får välja på att svettas på sommaren eller köra på eldrift?
Jag provkörde denna bil på sensommaren utan att svettas med luftkonditionering trots att jag körde den på el så hur kunde jag då kombinera detta när man måste välja mellan detta?

Uppdaterat: 2012-12-10 13:55

Du måste väl ändå hålla med om att luftkonditioneringen tar energi som annars skulle kunna användas för driften?

Uppdaterat: 2012-12-11 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Självklart tar klimatanläggningen alltid energi av bilen om man inte har en solsells-utrustad Prius, det gör ju alla klimatanläggningar.
Men det betyder ju inte att man får välja mellan att svettas eller att köra på eldrift som du påstår och nu försöker omvandla till att en klimatanläggning tar energi, varför gör du dig egentligen så dum när det gäller Prius?
Det betyder bara att räckvidden på el minskar ju hårdare klimatanläggningen får gå.
Några detaljer som gör Prius mindre energi-slösande där än många andra bilar är de orginalmonterade UV-skyddande rutorna som inte gör bilen lika het innuti sommardagar samt det nämnda solsellstaket som ventilerar bilen i solsken.

Uppdaterat: 2012-12-11 11:31

"Det betyder bara att räckvidden på el minskar ju hårdare klimatanläggningen får gå." Men det var ju det jag skrev!
Kan du nämna en enda bil med luftkonditionering som säljs nu som inte har UV-skyddande rutor?
Nu är det faktiskt inte UV som ger värme utan IR.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu spelar du dum igen! Det var inte alls vad du skrev vilket du mycket väl borde veta, det du skrev var ATT MAN FÅR VÄLJA MELLAN ATT SVETTAT ELLER ATT FÄRDAS ELEKTRISKT!
Detta stämmer alltså inte då det inte är några problem att åka elektriskt utan att svettas med klimatanläggningen på, varför inte bara erkänna detta feltramp i stället för att spela dum?

Uppdaterat: 2012-12-11 15:19

Man få alltså välja mellan att svettas eller att färdas elektriskt lite kortare. Så ni har rätt båda två

Uppdaterat: 2012-12-11 15:22

Man kan ju köra med TD istället för Ac, rutorna går väl att veva ned?

Uppdaterat: 2012-12-11 15:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Saabnisse skrev inget om det Rustan utan han skrev att man får välja mellan att Svettas ELLER att åka elektriskt vilket man alltså inte behöver då detta går att kombinera.

Visst kan man köra med KD som du väl menar Hacken? =)
Men om bilen står ute i gassande sol så kan man ju låta bilen ventileras med energin från solsellerna som är inbyggda i taket om man väljer den utrustningen vilket måste vara kanon för tex hundägare!
Det lär ju även vara skönt att kunna knäppa i gång klimatanläggningen via fjärren en stund innan man ska åka för att sätta sig i en sval och behaglig bil i stället för en stekhet bil, hade varit skoj att haft den utrustningen men tyvärr är min bil snikutrustad och har inte detta. :(

Uppdaterat: 2012-12-11 15:52