Hej, kollade runt lite och hittade denna artikel (lite gammal men spelar mindre roll)
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article194374.ece
Vad tycker ni? Är det såhär?
Inte för att vara sån men faktiskt så mycket av det som står där överensstämmer med mina upplevelser i trafiken tyvär.
Vad säger då Olof Johansson-Stenman om Malmögåtan, är det fräckt folk som väljer BMW eller gör BMW förarna fräcka?"Svårt att undersöka, men jag tror snarast på det förstnämnda. Med visst inflytande från det sistnämnda."
Kommentarer
Jag hittade inte artikeln, den verkar vara borttagen, men jag tror jag förstår vad det handlar om,
Jag åker ofta 30km motorväg till närmaste stad och jag brukar kolla vilka bilar som kör om mig.
Jag håller nästan alltid 116 km/t (110+moms) efter GPS, alltså faktiskt hastighet och den gräns där det börjar kosta pengar enligt länstrafikgruppen.
Det märkliga är att mer än 5 bilar av 10 brukar vara BMW, 2 MB, 2 Volvo och 1 Saab.
Det varierar, men det märkliga är att det alltid (!) är flest BMW.
Om jag själv råkar köra om en BMW blir jag förundrad för det är sällsynt.
Förmodligen är BMW-förare väldigt förmögna och har flera körkort,
Du måste slå ihop i länken så att det blir "henrikbredberg" så att det inte blir "he nrikbredberg". Det blir så hur jag än gör konstigt nog.
[Edited on 2009-09-30]
Men jo precis så är det för mig också, många gånger när någon kör om på motorvägen eller på en vanlig 90-väg så är det just en Bmw.
Haha nu jag tänker på det så kan jag knappt minnas att jag kört om ngn Bmw alls xD.
Hehe lugnt jag känner inte mig speciellt träffad. Har nog spunnit en gång med Volvon då va jag skitförbannad på en husbil som jag fick tvärnita för.
Ja trimmade mopeder är väldigt vanligt att man ser. Snacka om trafikfara 13-16 åringar som åker runt på fordon som kan gå i upp till 120 km/h ibland. Nu krävs det dock någon liten utbildning iaf på alla mopeder som säljs.
En stor skillnad mellan en gammal bakhjulsdriven Volvo är att det vanligaste motoralternativet är B230 som har 116 hk omkring beror på lite. När det gäller Bmw så oftast handlar det inte om några 116 hk utan betydligt mer och då också farligare.
Bmw är nog en bra bil i grunden men det finns några saker som gör att jag aldrig skulle köpa en sådan begagnad (som också stärks av artikeln)
1. Dom är för ofta hårt körda.
2. Dyr försäkring (kommer utav ovanstående)
3. Kebabstämpeln
Skulle nästan vilja tillägga att Audi förare av nyare modeller tycker sig vara lika bra racerförare som bmw och mercedesåkarna. Det är i regel dessa bilar som bränner om med vansinning hastighet. För inte så länge sedan när jag körde på motorväg hemmåt så skulle jag om en långtradare som höll 90 på 110 väg, kollade så jag inte trängde någon och det var fritt förutom en audi långt borta. Jag ger tecken och gasar upp till 120 för att komma om detta väldigt långa ekipage, och det tar ju någon minut. Rätt var de är är Audi föraren bara någon meter bakom mig och blinkar frenetiskt med helljuset, när jag så väl kommit om tradaren och Audin var jämnsides med mig fick jag fingret av honom och sen drog han iväg i 150-170 km/h
Intressant diskussion att följa som BMW-förare...
Det jag tycker ofta lyser igenom i såna här diskussioner är den svenska jantelagen. Att köra en BMW för 350000 kr sticker i ögonen på folk och framkallar diverse känslor, men om man kör en Volvo för samma pris blir man accepterad.
BMW har ett oerhört starkt varumärke, framför allt när det gäller
körglädje. I likhet med andra tillverkare i premiumsegmentet finns
förstås en viss prestige i varumärket. En del av de egenskaper som gör att man väljer BMW (sportighet, körglädje m.m.) är också sådana som lätt går att koppla ihop med stereotyper av förare som i synnerhet media, film m.m. älskar att förstärka, medvetet eller omedvetet...
Ta som exempel att en tidning rapporterar om en vansinneskörning eller en flykt från ett rån. Skriver de att föraren körde en svart BMW förstärks stereotypen kring brottslingen, medan effekten hade blivit den omvända om man hade rapporterat om en röd Volvo, varför tidningen i det senare fallet (omedvetet?) utelämnar den informationen. Nästa gång vi ser eller hör om en förare som kör hänsynslöst i en BMW förstärks bilden, medan vi kanske inte lägger det på minnet om en Volvo gör samma sak.
Idioter i trafiken kör alla bilmärken sedan kanske dessa oftare kör BMW, det har jag ingen statistik på,
men det är helt klart så att människors förväntningar på oss BMW-förare inte är de bästa. Har vid flera tillfällen varit med om att när jag släppt in andra bilar vid kö, saktat ned i god tid innan övergångsställen m.m., dvs normalt trafikvett, har folk först reagerat med förvåning och sedan brustit ut i ett leende, tummen upp eller liknande, precis som att de väntade sig något annat. Det upplevde jag aldrig när jag körde andra bilmärken.
Ni som är så negativt intällda till BMW-förare, varför inte provköra en BMW själva nästa gång ni skall byta bil så kanske ni själva ser de fördelar som gör att exempelvis jag själv väljer märket; känsla, körglädje, bränsleekonomi, design och kvalitet. Det enda negativa med märket är väl att man måste stå ut med människors attityder.
Tänk på att det bästa sättet att förändra människors beteende och attityder i trafiken är att börja med sig själv ;-)
Leifer, om man vill stödja svensk industri i sitt bilval är upp till var och en. Inget ont om Saab och Volvo, men eftersom det inte fanns någon svensk bil som uppfyllde mina kriterier valde jag i det här fallet en tysk. Jag vänder på frågan... Varför stödja svensk industri enbart för att den är svensk? Bygger vi i Sverige bra bilar som folk vill köpa kommer folk naturligtvis göra det, kanske inte bara för att bilen är svensk.
Ang. mindervärdeskomplex... Ja, på sätt och vis kanske det är det som diskussionen handlar om? Du irriterar dig på att BMW-förare får för mycket respekt. Varför lägga så stor värdering i vilket bilmärke folk kör och placera in dem i fack utifrån det? Det är nog inte BMW-förarna i allmänhet (vissa kanske, men det kan ju lika gärna gälla andra märken) som själva placerar sig på höga hästar, det är andra som placerar dem där. BMW-förare har inget mer gemensamt med varandra än att de valt en bil av samma märke och antagligen ställer liknande krav på en bils egenskaper. Även om nu kriminella/trafikdårar/whatever oftare väljer BMW än andra märken blir det bara löjligt att placera in alla BMW-ägare i samma fack, lika dumt som att alla som kör Toyota är gubbar med hatt.
Jag får väl även bemöta din kommentar ang. bränsleförbrukning. Kör själv en diesel där jag snittar under 0,5 l per mil vid landsvägskörning. Vid hårdare körning (hög fart på Autobahn eller inspirerad körning på kurviga småvägar) ligger jag runt 0,7 Liter per mil. Det är detta som BMW är världsledande inom - hög effekt och körglädje trots låg förbrukning.
Nu kanske vissa tycker att de får vatten på sin kvarn att jag är en hänsynslös fartdåre. Visst, det händer att jag bryter fartgränserna när tillfället är det rätta, men i min värld handlar trafikvett i första hand om andra saker. Det handlar om att vara uppmärksam, visa ömsesidig hänsyn och ha tillräckliga marginaler för att både jag och mina medtrafikanter kan göra misstag.
[Edited on 2009-10-03]
Föreslår att du provkör BMW:s tvålitersdiesel som du nämner och återkommer efteråt om du tyckte den var kul eller ej. Då får du svar på din fråga.
Ja, dieslar är snålare i allmänhet, men BMW ligger i framkant när det gäller förbrukning för både bensin- och dieselmotorer och har satsat enorma resurser på att minska bränsleförbrukning och utsläpp över hela modellprogrammet - inte bara på någon enstaka miljömodell för att stilla sitt dåliga samvete. Jämför BMW:s bensin- respektive dieselmodeller med andra märkens motorer med motsvarande effekt så ser du förhoppningsvis vad jag pratar om. Min poäng var också att man faktiskt kan utnyttja effekten utan att bränsleförbrukningen skjuter i höjden.
"Tror du missar huvudpoängen. Huvudpoängen är att det är just folk som köper Bmw som placerar sig själva i ett fack, det är status, Bmw och Mercedes leder statusligan."
Och min huvudpoäng är att denna statushysteri är överdriven i allmänhetens ögon och hänger samman med den stereotypa bild av BMW-förare som finns och som media och folk i allmänhet hela tiden söker bekräftelse på och vill vidmakthålla. Status tror jag absolut finns med i en del BMW-köpares urvalskriterier, men att det för den typiske BMW-köparen skulle ha en så avgörande betydelse som många hävdar tvivlar jag starkt på. Att bygga ett framgångsrikt varumärke handlar förstås mycket om att kunderna skall vilja förknippas med företagets produkter och vad de står för, men bara för att en produkt har ett starkt varumärke och hög status behöver det inte innebära att de som köper produkten främst är ute efter att använda produkten för att framhäva sin egen status gentemot andra. Där menar jag att andra faktorer är viktigare (design, kvalitet, körglädje m.m.).
"Ekonomiskt är det vansinne att köpa såna bilar. Dyr i inköp, dyr i service, dyr försäkring etc."
Nu är väl i och för sig alla bilköp ekonomiskt vansinne, men gör gärna en jämförelse... En BMW behöver inte vara nämnvärt dyrare än en motsvarande Volvo om man jämför totalkostnaden för att köra och äga bilen, kan till och med vara billigare, även om BMW förstås även har lyxmodeller i sitt program som kostar en hel del och där Volvo inte har motsvarande modeller att erbjuda. Visst, BMW bygger inga budgetbilar, men det beror ju också på att människor är beredda att betala för de produktegenskaper jag exemplifierade ovan, lika väl som att andra människor kan prioritera andra egenskaper och/eller väljer att lägga sina pengar på andra saker hellre än bilen. Varför skall man fördöma BMW-ägare för att de gjort detta val? Handlar väl om högst individuella prioriteringar?
[Edited on 2009-10-03]
Ang Volvos nya D5:a.
"Piskar" är kanske att ta i, men visst har Volvo gjort stora kliv framåt senaste året. Deras nya motorgenerationer verkar helt klart mycket lovande. Ett utmärkt val för de som gillar Volvo (vilket Robert Collin alltid gjort för övrigt).
BMW:s utveckling har ju dock inte stannat upp med detta utan vi kan nog vänta oss en hel del intressant från det hållet framöver, för de märkliga människor som nu gillar att köra BMW ;-)
Skulle mycket väl kunna tänka mig att titta på en XC60 D5 som ett alternativ om jag var ute efter den typen av bil. Senaste bilvalet hade jag dock andra behov och där passade BMW bättre.
Första artikeln du länkade till är för övrigt inte redaktionellt material utan en annons från Volvo.
[Edited on 2009-10-03]
Här håller jag helt med dig i analysen - det finns en stor märkestrogenhet bland BMW-ägare och många av oss är nog lite extra pedantiska med våra bilar och älskar att köra dem. De flesta köper nog inte en BMW för att ta sig från A till B. Kanske väljer man med hjärta mer än med hjärna?
Och visst är kvalitet ett begrepp som kan ha olika innebörd. Volvo, Saab, Mercedes, Audi, BMW - alla har de sin beskärda del av problem. Är man ute efter en bil som bara går och går skall man nog välja Toyota istället, dvs välja med hjärnan istället för med hjärtat.
Vad jag ville visa på är att bara för att vi BMW-ägare uppskattar våra bilar och älskar att köra dem gör det oss inte automatiskt till rötägg i trafiken.
Självklart kan det vara en risk om det missbrukas lika väl som att en bil i sig är en stor risk om den missbrukas. Säkerhetssystem i all ära, men i slutändan handlar mycket ändå om förarens omdöme och körförmåga.
"Bmw-förare har övertro på sin förmåga"
Då var vi där igen med att dra alla över en kam, eller vi kanske skall kalla det selektiv varseblivning i det här fallet? Jag inser ju att du inte gillar varken BMW som bilar eller dess förare. Gör du samma generaliseringar om människor baserat på andra liknande antaganden blir jag faktiskt mörkrädd.
Hittar du någon statistik som tydligt visar att BMW är överrepresenterade i olyckor som beror på att föraren agerat vårdslöst (och att orsaken till detta vårdslösa beteende kan kopplas till att de kör just BMW) ser jag fram emot en fortsatt diskussion.
[Edited on 2009-10-04]
När vi nu ändå är inne på statistik och diskussionen om huruvida en del förares dåliga trafikbeteende beror på att de kör BMW finns ju följande intressanta exempel som visar på hur lätt det är att blanda samman orsak och verkan i dessa sammanhang:
[url=http://nyhetskanalen.se/1.140708/nyheter/2007/07/16/svarta_bilar_krockar_mest]Svarta bilar krockar mest[/url]
Enkel lösning på problemet: Vi målar om alla svarta bilar till vita, så minskar olyckorna... Eller?
bmwgbg
Jag tror inte att du läste mitt inlägg i början av den här tråden.
Där finns en sorts statistik som jag själv gjort och det märkliga är att det är så många som håller med mig i min uppfattning. Det är ju ingen skadestatistik utan enbart en uppfattning om bristen på att hålla rätt hastighet.
Även ett par bekanta som kör BMW har reagerat.
Det innebär givetvis inte att alla som kör BMW beter sig på det viset, jag har faktiskt kört om BMW även om det är sällan.
Men med utgångspunkt från detta borde BMW vara Sveriges vanligaste bil.
Saabnisse, Jodå jag läste mycket väl ditt inlägg och har ingen anledning att betvivla dina iaktagelser, men det diskussionen kom att handla om (och som även artikeln det länkades till var inne på) var ju snarare synen på BMW-förare som egotrippade trafikfaror som är ute efter att visa sin status och till och med påståenden om att det är BMW-bilarna som skapar dessa omogna förare.
Jag betvivlar inte att det kan finnas grupperingar av BMW-förare som kan betraktas som rötägg, likväl som att det kan finnas sådana grupperingar inom andra bilmärken. Kanske är dessa rötägg vanligare bland vissa kategorier av BMW-förare, men min poäng är att det inte går att dra slutsatser om BMW-förare i allmänhet på det här sättet.
Om man nu oftare blir omkörd av BMW än andra bilmärken på motorväg innebär inte det att man automatiskt kan tillskriva varken dessa eller andra BMW-förare i allmänhet alla de negativa egenskaper det pratas om. Det är detta psykologiska fenomen som kallas selektiv varseblivning och som innebär att vi människor har en tendens att främst se sådant som bekräftar våra egna sanningar och automatiskt filtrera bort annat. Kanske tänker man när man ser en BMW närma sig i backspegeln: "Nu kommer en sån där jävla BMW-idiot som skall fram först till varje pris och tror att han är viktigare än alla andra".
Denna typen av tankar skapar bara aggressioner och självutnämnda trafikpoliser i trafiken som kan vara lika illa som de attityder vi ser hos "rötäggen" det pratas om. Farliga situationer uppstår i trafiken hela tiden och kan uppstå genom att någon kör över sin förmåga lika väl som att någon missar att använda blinkers, eller ägnar sig åt annat än att köra bil och brister i uppmärksamhet. Att börja dra slutsatser om förare utifrån vilket bilmärke de kör skapar bara helt fel fokus när vi i stället borde fundera på hur vi själva kan bli bättre förare och underlätta för andra i trafiken oavsett vilket bilmärke de kör och oavsett hur dåliga bilförare de andra är. Det är bara vårt eget beteende och attityder vi kan förändra - inte andras.
Leifer, jag är säkert inte en bättre bilförare än någon annan. Jag gör säkert vissa typer av misstag som andra inte gör och tvärt om. Har inte under de 15 år jag haft körkort varit inblandad i någon olycka eller åkt fast för något trafikbrott, men det gör mig inte automatiskt till en bättre bilförare än någon annan.
Jag undviker dock att dra slutsatser om hur mina medtrafikanter kör utifrån vilken typ av bil de sitter i. En idiot är en idiot oavsett om han eller hon sitter i en Volvo, BMW eller Toyota.
Ang. försäkringspremier. Kom gärna med exempel som visar premier för BMW jämfört med andra bilar av motsvarande modeller där förutsättningarna i övrigt är desamma. En stöldbegärlig motorstark och lättstulen bil (vilket äldre BMW-modeller ofta är) som ägs av en ung man med nytaget körkort i ett förortsområde lär aldrig vara en bra kombination för att ta ett exempel.
[Edited on 2009-10-04]
bmwgbg
". Det är detta psykologiska fenomen som kallas selektiv varseblivning och som innebär att vi människor har en tendens att främst se sådant som bekräftar våra egna sanningar"
Vännen, jag har fört anteckningar under en tid vad det var för bilmärken som körde förbi mig på den aktuella sträckan.
Rekordet togs förmodligen av en BMW som med god fart passerade mig, i min inte helt laglydiga fart 116km/t, med en båttrailer lastad med en större motorbåt.
Han skulle få åka i max 80km/t!
Naturligtvis borde jag som god samhällsmedborgare ringt och anmält honom, men dels såg jag bara reg.numret på trailern och dels tror jag inte att någon trafikgrupp haft tid att göra något. (Obs. förutfattade meningar).
Där jag bor har det varit ligor som specialiserat sig på BMW, de tar sig in i bilarna med hjälp av en batteridriven hålsåg, de själ främst krockkuddar (?) och på utsidan strålkastare+blinkers.
Naturligtvis höjer detta försäkringspremien.
"Vännen, jag har fört anteckningar under en tid vad det var för bilmärken som körde förbi mig på den aktuella sträckan."
Som jag skrev i tidigare inlägg betvivlar jag inte alls att du såg vad du såg, men det gör likväl inte att det går att dra slutsatser om att BMW-ägare i största allmänhet kör som idioter. Min synpunkt om selektiv varseblivning handlade om hur människor som kollektiv verkar tänka i det här fallet, inte om dig specifikt. Ledsen om du uppfattade det så. Du verkar bli oerhört upprörd över att bilar kör om dig i högre hastighet på motorväg, kanske inte världens grövsta trafikbrott direkt, men det är ju närmast komiskt att se hur diskussionen i denna tråd leds vidare mot att BMW-förare i allmänhet kopplas till de mest allvarliga händelser i trafiken. Varför inte passa på att njuta av bilresan istället för att hetsa upp sig över en massa andra bilar som man ändå inte kan påverka?
"Varför inte passa på att njuta av bilresan istället för att hetsa upp
sig över en massa andra bilar som man ändå inte kan påverka?"
En anledning till att hetsa upp sig är kanske att dom riskerar sitt eget och andras liv..
"...men annars tror jag den höga försäkringspremien bara hänger ihop med skador och bilens värde."
Som sagt... kom gärna med exempel att föra en diskussion kring. Eftersom vi här pratar skador som beror på trafikolyckor orsakade av föraren är det vettigast att jämföra premier för en ren trafikförsäkring. Roade mig exempelvis med att jämföra trafikförsäkringspremien för min förra bil (VW Passat -99 1.8T 150hk) med min nuvarande (BMW 120d -09 177hk). Premien för BMW:n blev 235 kr/mån medan den för Passaten blev 335 kr.
För att även få en vettigare jämförelse mot en liknande bilmodell av annat märke jämförde jag även med en Volvo C30 D5 som låg ute på blocket. Där skulle premien bli 274 kr/mån.
Ytterligare exempel:
Kia Ceed 1.6 CRDI: 321 kr/mån
VW Golf TDI 105hk: 221 kr/mån
[Edited on 2009-10-04]
Nej, jag menade inte att det är ok att uppträda hänsynslöst mot sina medtrafikanter - oavsett om det händer något eller inte. Här är definitionen på vad det innebär att bete sig illa också intressant. Att på motorväg köra om en annan bil i 130-140 km/tim (så länge det inte finns särskilda omständigheter som gör marginalerna knappa) anser jag inte vara att uppträda hänsynslöst (även om det är ett lagbrott).
Exempel på hänsynslösa beteenden tycker jag är: ligga för nära framförvarande bil, inte blinka vid filbyte/sväng, inte samverka med andra bilar vid kökörning, omkörningar på landsväg vid möte, att parkera sig i mitt- eller vänsterfil när högerfil är tom m.m., dvs där jag genom mitt handlande antingen försätter en medtrafikant i en direkt farlig situation eller skapar onödigt hinder för denne.
Försäkringsexemplena är hämtade idag från Atava med mina personuppgifter och där förutsättningarna i övrigt är identiska, förutom naturligtvis bilmodellerna som skiljde sig och där jag utgick från registreringsnummer från annonser på Blocket.
Ang dubbelparkering... Har aldrig själv sett fenomenet, men det är ju intressant att följa diskussionerna ur "andra sidans perspektiv" på olika BMW-forum. Vi var ju inne på att BMW ägarna kanske är lite extra rädda om sina bilar och vårdar dem väl (inklusive jag själv) och det som många gånger tas upp är en frustration över hur oförsiktiga folk är när de slänger upp sina dörrar på stormarknadsparkeringen och orsakar dyra skador på andra bilar. Själv löser jag det genom att ställa mig långt bort på parkeringarna, men har trots det fått flera dörruppslag. Vissa verkar lösa det genom dubbelparkering, men jag skulle tro att denna metod snarare ökar risken för att man får ett fotavtryck eller liknande i sidan på bilen istället, med tanke på folks attityder.
[Edited on 2009-10-04]
bmwgbg
Nej jag blir inte särskilt upprörd, jag är alldetes för van vid att bli omkörd.
Jag håller alltid uppsikt i backspegeln för att inte vara stoppkloss.
Respekten för hastighetsbegränsningar är ju faktiskt ganska låg trots risken för dryga böter.
En av mina bekanta fick nyligen betala 2400:- för att ha åkt 12km/t för fort på en mycket lågt trafikerad väg.
Det är det här jag menar med att det är så många BMWförare som kör för fort, har de för mycket pengar?
Eller för många körkort?
Är det kanske enbart på motorvägar med hög trafik de kör som de gör för att de inte räknar med några kontroller där?
När det gäller parkeringar vid stormarknader försöker jag också parkera långt ifrån andra eller mellan två så nya bilar som möjligt.
Det hjälper inte alltid, när man kommer ut står det ofta en rishög slarvigt uppställd bredvid ändå.
För inte så länge sedan kom en mamma med två knattar och parkerade bredvid mig. Knattarna öppnade försiktigt bakdörren och smög ut. Det gjorde inte mamman. Med en snabb öppning av framdörren, där hon istället för att slita på sin dörrs ändstopp använde sig av min högra framdörr.
Då jag försynt påpekade det olämpliga i att slå upp den egna dörren för att göra åverkan på andra bilars dörrar, blev det bara en fnysning och en huvudskakning.
Vad gör man? Jag tog reg.numret, men ilskan försvann efter en stund.
Behöver jag tala om vad det var för bilmärke mamman körde?
Det var en Opel!
saabnisse, jag tror inte hon förstår allvaret i att göra åverkan på en sak som inte intresserar henne alls. Om man "råkade" springa ner hennes blommor och små träd i rabatten därhemma så kanske hon skulle förstå? ^^.
Något som påverkar mycket (inte alltid) är om du parkerar där det står andra bilar och om du nu har en Mercedes tex och parkerar brevid 2 Mercedes på vardera sidan så kan du anmärka att dom ofta tar det väldigt lugnt med dörrarna ;) . Detsamma gäller givetvis också andra märken.
Ursäkta, men från början handlade den här tråden om det här:
[url=http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article194374.ece]http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article194374.ece[/url]
Och jag tycker fortfarande att många BMW-förare kör väldigt fort.
Jag gjorde en ny räkning i veckan som gick.
Den var något bättre för BMW än den tidigare, nu var det bara ca32% BMW!
Däremot verkar Audi ha fått upp gasen (ca26%), de närmar sig BMW, men Mercedes har tappat, blott ca6%.
Av någon anledning blir det automatiskt ett mellanslag i vid .../henrikbredberg/...i adressen
Varför?
[url=http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article194374.ece]http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article194374.ece[/url]
Johan E
Kolla mitt första inlägg i den här tråden.
Det stämmer fortfarande och handlar inte om att köra om 80-åkare.
Jag retar mig själv på de som ligger framför mig i 80 på en 90-väg, enligt min GPS, för att de tror att de håller 90 eftersom deras hastighetsmätare visar det.
Jag vet att det är idiotiskt att reta sig och jag kör absolut inte om förrän det är absolut säkert, men får trots det ilskna blinkningar ibland.
Men här handlade det om vilka som körde alldeles för fort på motorväg.
Här är det ju ofta inte så svårt med omkörningar och jag retar mig aldrig på de som kör om mig, men jag förundras ibland.
Däremot retar jag mig på dom som kör om på 90-väg där det inte går att köra om! Här verkar det också vara mycket BMW och Audi, men eftersom det inte är lika vanligt som det är på motorvägen har jag inte fört någon statistik och jag kanske har fel.
Normalt går jag alltid ut på vägrenen, om det är fritt och inte heldragen linje, då någon kommer ifatt mig.
Man vet ju inte varför den föraren har bråttom.
He-he, ja det finns underliga farbröder och de behöver inte vara märkesbundna, man hade ju för sig att farbror i keps och Volvo var lite speciella, men det stämmer nog inte.
Jag har en liknande upplevelse.
Jag var på väg mot Arboga från Örebro på gamla E18/E20 innan den blev motorväg, alltså en ganska livligt trafikerad 90-väg.
Jag körde just då en Simca 1100, en utmärkt bil egentligen, men absolut inget krutpaket med sina 63hk.
Jag kom ifatt en farbror i en Peugeot 504 och stor hatt (det var några år sedan), han höll ca 70 enligt min hastighetsmätare som väl som alla andra förmodligen var en glädjemätare.
När det blev fritt från mötande gjorde jag ett omkörningsförsök. Morsning, när jag kom upp nästan jämsides och han märkte mig, trampade han ner plattan och ökade till 90, ok då, tänkte jag då behöver jag ju inte köra om och gick in bakom och släppte farbrorn 70-80m från mig.
Han minskade farten genast till 70! När det blev fritt gjorde jag ett nytt försök. Samma procedur upprepades.
Nu blev jag grym.
Jag försökte en ny taktik, jag lät det bli en lucka på 200-300m, lät alla 63hk jobba för fullt och hade tur, fick inget möte och kunde passera farbrorn med ca 115kmt. Han observerade mig för sent och trots att han ökade farten och höll ut till vänster hann jag om.
Här räckte det inte med helljusblinkar, när jag tittade i backspegeln såg jag en viftande knuten näve.
Varför gör man på detta sättet?
Ursäkta att jag halkade ur tråden, men det här var ju ingen BMW-förare
Intressant, 10-15 år. Då är det kanske 10-15 år eller/och 30 000 mil, vilket just jag tror det va antingen Honda eller Hyundai direkt erkännde att det va på just de dom baserade deras bilars livslängd på.
JohanE: Jag tror inte du förstod riktigt vad vi menade från början, vi pratade inte om en bil som är 17 år gammal. 98 års modell då? Utan om (vissa) nya bilar och vad man baserar livslängden på dom. Om det stämmer helt återstår att se.
Bilar idag har blivit väldigt krångliga då med dess datorer och deras extremt komplicerade elsystem som inte är så lätt att laga/felsöka uppenbarligen. Det är mycket som kan gå sönder helt enkelt. Det visar sig bland annat genom att "sjukdomarna" på bilar idag är just elrelaterat och det gäller mer eller mindre alla märken.
Men när det kommer till den mekaniska biten och rostskydd så är det nog samma sak som för ett antal år sen..
Leifer: Konkurrera på vilkor är nog inte det lättaste för att om du ska ha bättre vilkor så går ju premien upp? Folk tänker kortsiktigt.
Leif och Johan
Följander hör ju inte hemma i den tråden men ger en liten vink om varför man t.ex. i. Japan åker i så mycket nya bilar.
Kontrollbesiktning efter tre år, kostnad mellan 100000-150000 Yen (Sek11750-7635:-), därefter vartannat år.
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Motor-vehicle_inspection_(Japan)]http://en.wikipedia.org/wiki/Motor-vehicle_inspection_(Japan)[/url]
Därför går knappt tre år gamla bilar ofta på export till Australien och New Zeeland.
Jo, det stämmer med sju år, men det är inte en vanlig bilprovning.
Enligt mina källor krävs en fullständig genomgång på en ackrediterad verkstad efter sju år då man gör en ordentlig uppdatering och byte av slitdelar och i vissa fall modifieringar och allt detta kan uppgå till 500000Yen.
Allt detta för att öka försäljningen av nya bilar?
Vem skulle lägga ut 50000:- här i Sverige på en sju år gammal bil?
Idag, på min statistiksträcka blev jag omkörd av 100% Saab (1st.) och jag körde om en BMW.! (bl.a.)Jag höll mig till hastighetsgränsen.
Märkesfanatikernas osaklighet lyser tydligt igenom i denna debatt.
Jag gillar att köra bil ... och kör ofta för fort (över gällande hastighetsgräns) på stora och bra vägar, så har jag alltid gjort. Dock har jag allt respekt för 50-sträckor och därunder. Jag har i mitt 34-åriga körkortsinnehav betalat 3 böter varav jag fick cykla en månad i slutet på 80-talet.
Sommartid kör jag min 24 år gamla bakhjulsdrivna "nöjesmaskin" och njuter av varje kurva jag kan hitta helt utan att få dåligt samvete över avsaknaden av katalysator.Jag äger fn 4 bilar och en motorcykel ... ingen av dem Svensk. Har aldrig ägt en Saab och Volvon var för tråkig för mig.
Jag skulle inte för ett ögonblick, tänka tanken att köpa en Svensk bil som jag inte vill ha, i syfte att gynna Svensk bilindustri. Idén är absurd.
Det finns massor av "vanligt" folk som kör BMW ... och det finns också massor av "andra" som kör Saab, Volvo, Toyota och alla andra förekommande märken.
Själv känner jag mig förtrolig med VW/Audi och har/haft mest sånna ...
Jag håller med, bra gjort av Volvo att göra så. Det innebär bla att milkostnaden dom första tre åren blir lägre än tex Passat Bluemotion
Leifer: Haha ja nu när du säger det och snackat går precis som innan, det man nu inte kan gnälla på är förbrukningen, nu kör man ivrigt på att gnälla på prestandan istället =). Ja jag tror inte dom är så slitstarka som en B230 men dock körs dom ju fortfarande 50 000 mil + som taxibilar osv.
Frågan är, när är en motor dålig? Börjar dra olja? Skär? Missljud? I dagens bilar tror jag inte motorn är det som kommer att "åka" först. Snarare elkomponenterna som spelar en allt större roll. Ett klassiskt elfel på en äldre bil kan vara jordfel som på 740/940. Orsakat av korrosion då så att säga, man får då slipa där kablarna sitter och sen är det klart. Gick en elkomponent sönder som en givare tex så kunde du enkelt kolla vad det var för givare som var sönder genom att bara öppna motorhuven och sätta på tändningen och läsa av felkoden. Ur mecksynpunkt kan det inte bli bättre.
Idag ser det lite mer annorlunda ut ;).
Johan: Visst men en förbrukning på 4,1/100km kan man ju bara drömma om ;). Förbrukning-prestanda "regeln" gäller till stor del fortfarande. Finns inga roliga genvägar.
BMW gör sej inte bättre på motorväg än någon annan bil.
Oavsett motorstyrka kommer BMW;are till sin rätt på mindre och krokiga vägar, det är då den är rolig och utmanande, men mer krut = mer kul. Och som alltid, smakar det så kostar det :oD
Jag syftade på bakhjulsdriften i första hand när jag menar den kommer till sin rätt på krokiga vägar. ... men man måste inte nödvändigtvis välja BMW för bakhjulsdriften ... Det kan finnas andra skäl också, kvalitén exempelvis.
Och i övrigt tycks BMW ligga långt fram i utvecklingen av snåla dieselmotorer så det kan finnas argument även för den som vill praktisera eco-driving. Emellertid tror jag att de är dyra att äga ...
Möjligt att en del finner det mer prestige med BMW än med, exempelvis AUDI ... nja, nog inte bara möjligen, BMW är nog mera erkänd som potensförlängare än något annat "normal-märke", om det nu är det du syftar på ... Jag tror nu inte det är just bakhjulsdriften som tilltalar den kategori bilförare att välja BMW.
Status och premium får du väl även med en Volvo, Mercedes, Lexus, Audi och en del andra fabrikat ... även Rover tills nyligen
För, inte så värst många år sedan var många märken bakhjulsdrivna, Ford, Opel och Volvo för att nämna några ... utan att för den delen få samma "stämpel" som BMW ..
Tycker definitivt BMW ägare kör mer galet än andra. Pendlar motorväg ToR ibland upp till 20 mil och majoriteten av alla trafik-idioter kör BMW. Även Saab 9-3 och 9-5 Aero tycker jag man bruka se ganska ofta.
Har man en BMW är det självklart lättare att köra som en dåre eftersom bilen inbjuder mera till det, samt att det också inte sällan är utländska som kör som de gör där dem kommer ifrån.
Leifer, du verkar lägga enormt mycket energi och tankekraft på att reta
upp dig på BMW-förare i allmänhet pga. ett antal rötägg du observerar
som råkar köra BMW. Den känsla du har är förstås äkta, även om jag har svårt att förstå det logiska resonemanget...
Det är kanske så att dessa trafikrötägg som kanske
önskar kompensera för en viss småväxt kroppsdel gärna väljer ett
bilmärke där det finns bilar i sortimentet som bland vissa symboliserar
maskulinitet, muskler osv snarare än exempelvis en Skoda eller Toyota -
utmärkta bilmärken som symboliserar andra värden? Man kan tycka att det
ultimata vertyget för dessa ändamål snarare skulle vara en Ferrari eller
liknande. Nu råkar dock BMW vara ett fullt överkomligt alternativ för
många, i synnerhet begagnade, så av den anledningen finns det förstås
större statistisk sannolikhet att man behöver reta upp sig på en idiot
som sitter i en BMW än en idiot som sitter i en Ferrari. Eller kan det,
gud förbjude, vara så att detta är människor som
älskar att köra bil - de har olika grad av omdöme lika väl som alla
andra, men en omdömeslös förare i en BMW väcker mer uppmärksamhet?
Har
du några konstruktiva förslag för att lösa problemet?
- Förbjuda BMW
som bilmärke, alternativt någon typ av straffskatt?
- Tvinga BMW att
vidta drastiska åtgärder så att deras bilar inte längre uppfattas som
körglada?
- Tvinga BMW-ägare att ändra värderingar så att de slutar
uppskatta körglada bilar?
- Tvinga BMW-förare (inga andra) att bli
bättre bilförare genom att säga till på skarpen?
En retorisk
fråga, ber om ursäkt om jag trampar på en öm tå ;-) Tror du att de
idioter till BMW-förare i trafiken du observerar skulle bli mycket
bättre bilförare om de satte sig i exempelvis en Volvo 940 istället?
Anser du då även att det omvända gäller när en person som idag är en hänsynsfull bilförare och kör ett annat bilmärke byter till BMW. Skulle exempelvis du själv (som säkert är en hänsynsfull och bra bilförare) förvandlas till en hänsynslös idiot om du satte dig i en BMW?
Snälla !!
Det finns väl mer med bilkörning än eco-driving, hastighetsbestämmelser och luckor i stadstrafiken.
Min lilla 944 gör mej gott på småvägarna uppe på Hallandsåsen, härligt med kurvtagning och även någon bredsladd på nån grusväg ... tja, nån repa på E-6;an är lite kul också ibland.
Köra bil kan faktiskt vara roligt!
;o)
944 är förstås ingen BMW men väl bakhjulsdriven och med mycket fin väghållning.
[Edited on 2010-05-23]
Leifer:
Ja, visst är det märkligt att det säljs sportbilar,
motorcyklar eller för den delen vardagsbilar med sportigare profil (BMW,
Alfa Romeo, vissa modeller av VW, Saab, Volvo m.fl.) när vi mycket väl
kan lösa vårt transportbehov från A till B på ett både billigare och
enklare sätt om vi bara fokuserar på de senare aspekterna.
Tänk vad tråkigt livet skulle vara om vi bara gjorde det som var förnuftigt
och aldrig tillät oss ha roligt. Vissa ser glädjen i bilkörning andra
ser glädjen i annat. Att njuta av bilkörning behöver inte betyda att man
kör som en idiot. Det går alldeles utmärkt att uppnå "körglädje" på
svenska vägar utan att äventyra sin egen eller andras säkerhet.
Istället för att kategoriskt döma andra människor utifrån stereotypa antaganden
och komma med pekpinnar tror jag världen skulle bli en aningen bättre
plats om var och en istället lade sin energi på att fundera en stund på
vad man kan förbättra i sitt eget beteende.
[Edited on 2010-05-23]
Jag har personligen egentligen alldeles för hög effekt i min Saab, jag använder den nästan aldrig. Jag har bara haft fullt pådrag vid två tillfällen båda vid omkörning för att det skulle gå snabbt och det gjorde det, men givetvis går det virvlar i tanken när turbon öser på så man lugnar sig kvickt.
Jag försöker med eco-driving, men tyvärr glömmer jag mig för ofta.
Men jag håller hastighetsgränserna med lite plus (efter GPS) främst för att jag är snål.
Men jag har en bekant som har över 500hk i sin Saab (på drivhjulen!) vad ska han med det till? Det bara spinner.
Men det är kul anser han och hans polare som har ungefär likadana bilar.
Det handlar om svart dragrace!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.