Vi Bilägares forum

Köpråd mindre bil runt 2 år gammal. Auris, Golf eller Astra?

Köpråd mindre bil runt 2 år gammal. Auris, Golf eller Astra?

Ja, vad säger ni grabbar???

Uppdaterat: 2012-03-27 15:37

Kommentarer

hultarn

Jag tror att det dåliga andrahandsvärden på Auris beror på att det är en fruktansvärt ful bil som inte ens de som alltid köpte Corolla kunde ta till sig, de köpte istället en KIA Ceed.

Det är tom så att en två år äldre Corolla har ett högre värde än Auris.

Själv tycker jag nästan att det är kräkvarning på Auris design, den är total misslyckad, ungefär som Ford Kaa och Förra generationens Renault Megane.

Auris platsar här:
http://www.uglycars.co.uk/uglycars.asp

Uppdaterat: 2012-04-27 15:53

Jag vet inte om jag håller med om att Auris är speciellt ful, men ganska alldaglig och som de flesta Toyota klart övervärderad.
Min granne med Avensisen klagar över att den inte går att sälja till ett vettigt pris, han har kollat vad den ska stå i, men ingen vill betala det priset.
Jag tror att den på pappret också är klart övervärderad. det handlar ju om en bil som är ca fem år och har gått 26000 mil.
Oavsett hur bra den är har nog det bästa passerats.

Uppdaterat: 2012-04-28 00:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om din granne har förra generationens Avensis så är den nog ganska svårsvåld, den var allt annat än snygg och med 26000mil på mätaren har den inte mycket värde kvar.

Om det är en D4D så sätter kvarndammen ett privatpris på ca 40000:-, det låter högt för mig på en bil som rullat så långt.

Uppdaterat: 2012-04-28 17:59

Det är den med största och törstigaste dieseln, enligt honom.
Den är oljesprutad från början och helt rostfri och snygg i lacken, det syns inte mer än på mätaren att den gått så många landsvägsmil.
Men det känns säkert, men det kanske inte gör så mycket för de som kan acceptera det.
Men jag håller med om att den inte är särskilt vacker, men det är inte så väsentligt, jag tycker t.ex. inte att min 9-5 kombi är särskilt vacker den heller, men den har snyggare färg.
Mörkröd istället för tråkgrå.

Uppdaterat: 2012-04-30 07:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota = PREMIUM. En Saab må vara slut efter 26 000 mil men inte en Toyota. Jag känner en vars Avensis snart gått 90 000 mil. Visserligen äro det inget mot arbetskamratens Volvo 740 limosin men ändå...

Uppdaterat: 2012-05-04 20:54

Hultarn och Junkers ni som snackade andrahandsvärden; Min chef kom och berättade att han sålt sin Avensis av gamla modellen (som han köpte splitterny i Jan-09 för kampanjpriset 179 900kr) utan att ens annonserat ut bilen, det var en kund på jobbet som lessnat på sin Volvo S60 och frågade honom om han inte visste av någon med en Avensis i Fredags, Nje det vet jag väl inte sa chefen även om jag själv har en som jag väl inte vet om jag ska sälja...
Killen ringde senare under helgen och frågade om dom inte fick komma och kolla på Avensisen, och det gick chefen med på, dom provkörde och var helnöjda och frågade vad han ville ha för bilen, ska jag sälja den hade jag tänkt runt 150 000kr i alla fall då dom står rätt högs svarade chefen,vi tar den blev svaret och dom försökte inte ens pruta... =)

Visserligen har den bara gått 3000mil då han har både firmabil och sommarbil att åka i men Avensisen är ändå 3 år och 4 månader gammal, kan man ha lägre värdeminskning än så med under 10 000kr/år på en sprillans ny bil kan man fråga sig?
Slutsats: Det höga andrahandsvärdet betalar sig oftast då bilen ska säljas på eftertraktade bilmodeller.

Uppdaterat: 2012-05-08 00:43

Hanzzon: det är bara att gratta chefen, tydligen är Avensis attraktiv, vilket Auris inte är.
Såg att svägerskans bil nu är ute till försäljning, självklart till ett betydligt högre pris än vad hon fick i inbyte, men fortfarande 75.000 lägre än vad den kostade ny. Detta på exakt 3 år.
Ska bli intressant att se hur länge den står, såg att en likadan stått i 6 månader på firma för samma pris. Verkar inte vara någon rusning precis...

Uppdaterat: 2012-05-08 08:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En Auris -09:a som gått mellan 6-8000mil kostar på blocket mellan 109 000kr till 139 500kr, en uppdaterad årsmodell -10 ligger på Blocket mellan 133 000kr till 149 000kr med samma miltal även om det nog stämmer att Avensis är mer eftertraktad.

En ny Auris med pluspaket säljs i dag från Toyota för 169 000kr så hon har nog tyvärr betalat den tidens listpris utan prut eller för sin Auris ny eller köpt den med en del extrautrustning som man inte får i princip något extra för vid försäljning (fråga Shogun där som väl hade en Fullutrustad bil med dyraste/största motorn) och hon har dessutom fått rätt dåligt betalt i inbyte för bilen vilket är faktorer som kan ändra kalkylen en hel del.

Uppdaterat: 2012-05-08 12:48

Hanzzon: Hon köpte den med prut, då hennes bror var med. (och han är tuff). Men, diesel 2,0, nåt paket, drag och v-däck kostar.

Jag kan inte hitta någon ny 2,0 D för 169.000, däremot en -11 hos Toyota i Stockholm som gått 1500 mil, den vill de ha 209.500 för!

Jag kollade för jämförelsens skull på 2 olika firmor i Stockholm vad mellanpriset på en ny V50 skulle bli, och skillnaden var försumbar. Var faktiskt egentligen bara priset på vinterdäcken som skiljde... Så, hon skulle fått lika dåligt där.

Man kan inte påstå att det är någon större rusning efter Auris diesel, den som stått längst hos bilfirma har stått sedan 27 juli! Med andra ord: nästan 10 månader! Och då är den ändå inte dyrast av de som finns ute.

Uppdaterat: 2012-05-08 13:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kollade runt lite och hittade en Auris på KvD, en -07 på 9.000 mil, den står på 28.500 när det är 2 dagar kvar av auktionen.

Dock låter det inte som det är "Toyotakvalitet" på den, när man läser listan med anmärkningar:
Oljeläckage växellåda. Servicelampan lyser. Plastskydd under motor skadat. Klonkar i framvagn. Slitna bromsskivor bak. Skrapar i bromsar. Slitna bromsbelägg fram. Oljesöl motor höger sida
Vidare:
Delvis omlackerad, viss nyansskillnad syns. Tvättrispor. Skav stötfångare bak. Sliprepor/dåligt omlackerad vänster bakdörr. Ytrost underrede. Dörrstopp knäpper förardörr. Rispor i lacken. Spricka i gummi runt antenn. Matta områden i lacken. Behov av polering. Invändigt fläckar och repor. Noppig kant förarstol. Backspegel glappar något.

Uppdaterat: 2012-05-08 13:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En fenomenal story från Hanzzzzzzzon.

I Edsbyn går man alltså till den lokala allbilsverkstaden när man ska byta bil? Att bege sig till en bilhandlare eller kolla lite på blocket var alltså helt onaturligt?

Jag tror jag skrattar mig vindögd åt den ständiga utvecklingen på storys från Edsbyn :)

Uppdaterat: 2012-05-08 18:23

Kan tillägga angående Toyotas kvalitet och andrahandsvärde (jämför med mitt inlägg # 90) att nu står den Aurisen på 55.500 med 6 timmar kvar på auktionen på KVD.

Så, någon större rusning efter Auris kan jag inte se...

Uppdaterat: 2012-05-10 09:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Noterade nu också att Corolla (med 11.000 mil) från sent 90-tal som påstås inte rosta bl.a. har följande anmärkningar: "Rostangrepp finns. Inbuktningar i trösklar samt rosthål."

Ingen större rusning där heller. 16.000 bjudet med 10 min kvar.

Finns även en -94 Corolla med följande anmärkningar "Ventiltick motor. Handbroms tar högt upp, dålig bromsverkan. Startbatteri dåligt. Fjärrkontrollen till c-lås fungerar ej, c-lås fungerar dock med nyckel. Höger bakdörr går stundtals inte att öppna, centrallåsmotor kärvar. Stötdämpare samt damsaker (damasker) fram utslitna. Längsgående stag i bakvagn rostskadat. Lacksläpp samt mindre rostangrepp finns. Matt i lacken. "
26.000 kr bjudet med 10 min kvar.

Uppdaterat: 2012-05-10 15:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Att få 68000 i slutbud för den där misshandlade 07:an får nog anses vara bra, hade det vart en ford focus hade priset varit betydligt lägre gissar jag.

Som jämförelse så hamnade högsta budet för en VW Passat 2.0 TDI Variant 4-Motion (140hk)2007 på 80001:- och en Audi A4 1.8T Avant Quattro (163hk)2007 hamnade på 78000:-

Uppdaterat: 2012-05-10 19:56

Jes, Han som köpte Chefens bil får en bil i det närmaste nyskick som självklart är skött som den ska så jag tror han blir betydligt mer nöjd med den är med den S60 han nu lessnat på att kosta på.
Rustan, Vill du ha en ny färsk bild från verkstaden du knappt påstod fanns eller vill du komma på ett strudiebesök några veckor för att se bilarna vi faktiskt håller på med så är du varmt välkommen för att ta del om allt bilrelaterat som vi upplever om dagarna!

Uppdaterat: 2012-05-10 20:24

Intressant att ingen kommenterat de låga priserna på Corolla, det finns de de som påstår att man kan ge 50.000 för en 99 och tycka att det är bra....

68.000 för Auris från -07 är väl lagom, särskilt om man jämför vad svägerskan fick för sin -09 (90.000, 105.000 värdeminskning på 3 år..)

Uppdaterat: 2012-05-14 09:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja det var bra betalt, men enligt många bilnasare jag talat med verkar det vara så att de anser att Toyota är lite övervärderade.
Men det är ju ingen nackdel för dem som har en.
Som en jämförelse fick jag min 9-5 värderad förra veckan på ett par ställen, den har gått ca 11000 mil är ganska kraftigt extrautrustad, kostade 360000:- ny och värderades nu till 80000:-.
Betydligt sämre alltså än Toyotan, men följer ändå mönstret hyggligt med 50% tapp vart tredje år.
Och spräcker också myten som en del har gått på om att gamla Saabar är värdelösa.

Uppdaterat: 2012-05-14 13:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

hultarn:
Billigaste Auris-07 på blocket kostar ca 80000 kr. Var har du hittat en 68000:- ?

Uppdaterat: 2012-05-14 14:25

Tobo: om du läser de tidigare kommentarerna så ser du. Det var vad som betalades för en Auris på KvD. Dessutom hade den en mängd fel, vilket påstås knappast förekomma på Toyota enligt vissa.

Uppdaterat: 2012-05-14 14:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun: mina inlägg är svar på vissas påståenden om otroligt bra andrahandsvärden och "lättsåldhet" hos Toyota.
Nu visade det sig inte alls vara så... åtminstone inte för Corolla eller Auris. Om en Golf hade sjunkit lika mycket vet vi förstås inte.

Köper man en helt ny bil så borde man ju få vettigt för den gamla, till skillnad mot om man köper en begagnad. Över 140 tusen mellan tycker jag är för mycket. Men, som sagt: det var inte lokalt, det var ju (nästan exakt) samma i Stockholm.

Uppdaterat: 2012-05-14 14:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn:
Ja, den Aurisen på kvd såg jag. En misshandlad slutkörd fd. securitas-väktarbil.

Undrar vad posten skulle få för sina Kangoo om de såldes via kvd? (de är ju jämförbara i skick med nämnda Auris).

Uppdaterat: 2012-05-14 15:07

Tobo, en Toyota kan väl inte bli slutkörd? ;o/

hultarn, jag tror nog att en Golf håller priset ganska bra, det är min erfarenhet.
Jag fick konstigt nog bra betalt för en som gått 26000 mil.
Ännu underligare är väl att det fanns en massa stollar som betalade mig överpriser för VW typ 1.

Uppdaterat: 2012-05-14 15:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Måste bara säga... Kan verklgen inte förstå hur man kan vara så otroligt hjärntvättad på Toyota och tror att det är det åttonde underverket i världen.

Uppdaterat: 2012-05-14 15:31
Pär

Tobo: så du menar att en Auris inte pallar mer än 9.000 mil? Det låter inte bra.

Shogun: du har nog missuppfattat mina kommentarer, för jag har ingenstans i denna punkt skrivit någon jämförelse med franska bilar.

Jag har däremot jämfört 3 Toyota mot vad som påståtts när det gäller felfrihet och andrahandsvärde hos just Toyota.

Uppdaterat: 2012-05-14 16:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn:
Ja, en Auris kan vara slut vid 9000 mil, likväl som vid 59000 mil, allt beroende på bilens historik. Din 68000 kr-Auris var som bekant en f.d. väktarbil.
En post-kangoo kan vara slut vid 5000 mil, likväl som tant Agdas Kangoo fortfarande känns ny vid samma miltal.

Uppdaterat: 2012-05-14 16:20

Tobo: varför ska du blanda in Kangoo här?
Och de andra 2 Toyota som hade många fel och gick billigt - var de också f.d. väktarbilar?

Sen förstår jag inte hur flera av felen kan påverkas av körningen, som typ rost och oljeläckor.

Uppdaterat: 2012-05-14 16:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn:
De andra två toyota-bilarna (årsmodell -99) såldes för "vagnparksägare", i detta fall hade de gått som "slit och släng" bilar hos en kommun i norra skåne. Hur skötsel och underhåll varit kan man bara spekulera i.

Om du hittar någon Renault-99, med samma bakgrund, som ännu inte är skrotad, så länka gärna :)

Att jag nämner Renault är en referens till att du brukar hänvisa till statistik där Renault brukar ligga i topp.

Uppdaterat: 2012-05-14 16:42

Tobo: nu var ju den ena en 2004 Corolla och inget annat, och hade en hel del fel. Intressant att du känner till detaljerna om bilarna, vem har kört 2004:an?

Shogun: Intressant att du och Tobo trilskas med att dra in franska bilar här, varför gör ni det? Jag diskuterar, som jag skrev innan, endast Toyota jämfört med Toyota och tycker att även ni kan hålla er till det.

Känns nästan som om era argument tryter.

Kan ni helt enkelt inte bara konstatera att även Toyota går sönder, och att deras andrahandsvärde faktiskt inte är magiskt högt?

Uppdaterat: 2012-05-14 17:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn:

Toyotabilar kan gå sönder, men det är ovanligt (bl.a. se LF´S maskinskadestatistik, se Autoindex).

Toyotabilar ligger högt i värde, så högt att vissa anser att de är övervärderade.

Shogun får svara för sig själv, men jag kan ju hänvisa till vad han skrivit på olika ställen i detta forum.

"Kan ni helt enkelt inte bara konstatera att även Toyota går sönder"

Jag antar att du följt Shoguns rapportering om felen på hans Auris.

"och att deras andrahandsvärde faktiskt inte är magiskt högt?"

Jag antar att du läst hur lite Shogun fick för sin Auris när han bytte in den.

Uppdaterat: 2012-05-14 17:31

Tobo: nej, jag realterar till bilarna på KvD, även om jag vet att Shogun hade krabbel med sin. (var även nån annan här som fick byta in sin ständigt krånglande Avensis).

Jag pratar om en Auris i min familj. Från 195 till 90 tusen på 3 år.

Jag antar att många av bilarna på KvD är f.d. kommunbilar och annan liknande bakgrund, men jag vidhåller fortfarande att bilarna borde kunna hålla ihop. Har de gått 7 - 10.000 mil borde de vara hyfsat friska. Oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2012-05-14 17:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn:
Det stämmer ,jag tror det var "junkers" som fick en ny Avensis år 1998 av Toyota, då den gamla krånglade så. Han får gärna kommentera det själv.
För övrigt har jag för mig att "junkers" har en relativt ny Avensis i dag, så förtroendet för varumärket verkar inte ha skadats allt för mycket, (samtidigt har "junkers" nämnt i forumet att Corolla och Camry från 1990-talet är de två bästa bilar han haft).

Man kan tycka att bilar ska hålla ihop 7-10000 mil oavsett fabrikat, dock ska man ha klart för sig att många av de bilar kvd säljer har en horribel bakgrund (hyrbilar, landstingsbilar, kommunbilar, väktarbilar, bilpoolsbilar osv), så långt ifrån enägarbilar (som tvättas varje söndag) man kan komma. Kvd ska dock ha en eloge för den ärliga varudeklarationen.

Att Aurisen i din familj sjunkit ca 50 % på tre år är inget onormalt, ett värdetapp på 50% var tredje år brukar anses vara ett normalt "bra" andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2012-05-14 17:56

Ja, en krånglande bil är ju inte symptomatiskt för just det fabrikatet, snarare ett bevis att alla bilar kan jäklas.

Nja, enligt Hanzzon så var det dåligt betalt för Aurisen, inte alls vad hon borde ha fått. Fast jag tror honom inte. Kollade ju med 2 andra firmor för jämförelsens skull.

Uppdaterat: 2012-05-14 18:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun:

Det finns de här som påstår att Toyota knappast krånglar eller går sönder, och att de har högt andrahandsvärde. Jag hävdar att det inte är sant. OK, de kanske går sönder mindre än andra bilar, men de går likaväl sönder. Och som sagt: andrahandsvärdet är väl OK, men inte högt.

Det är bara att gratta till ett bra inbytespris, mer än vad Volvohandlarna ville ge. Fast din nya bil kostade kanske mer än 230?

För övrigt när det gäller Auris så har den -08 diesel som stått längst på firma i Sverige, stått där sedan i juli, ingen större rusning alltså.

Uppdaterat: 2012-05-14 18:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn:

Vad räknar du som bra andrahandsvärde?

Alla nya bilar sjunker mycket i värde, vissa "lite mer" mycket, andra "lite mindre" mycket.

I det perspektivet så sjunker Toyota "lite mindre" mycket än de flesta andra fabrikat.

Micke Luft, en av kvds grundare och allmänt expert på bilpriser hävdar att Toyota, Mazda, Subaru har högt andrahandsvärde generellt liksom nyare modeller av Kia/Hyundai och att vissa modeller av Volvo, VW och Audi har det (modellerna: XC60,XC70, V70, V50, Passat, Golf, A3, A4, Q5)

Uppdaterat: 2012-05-14 19:36

Shogun: Ja, man kan nog tänka sig att Hyundai är mer intresserade av att "sälja in sig" än etablerade Volvohandlare. De lever på gamla meriter, medan en Hyundai för 360.000 kanske fordrar lite mer (läs : bättre inbytespris).
Därmed inte sagt att Hyundai skulle vara ett sämre val, jag tror ni kommer få ett behagligt ägande. Det vore konstigt om Hyundai vore dumsnåla och gnöla över garantiärenden.
Kia och Hyundai har ju gjort en otrolig (och snabb) resa, från att tillverka kopior av gamla Kadetter till att göra uptodate-bilar.

Tobo: bra fråga. Jag tycker ju att ingen bil idag har bra andrahandsvärde egentligen, det finns helt enkelt för mycket begagnade bilar på marknaden.
Vad jag reagerat på är att somliga här kommer med otroliga påståenden, som knappast kan vara typiska för alla bilar av det fabrikatet. 54% värdeminskning på 3 år är för mig inte samma sak som högt andrahandsvärde, snarare bra.

Det är samma sak med felfriheten, även Toyota går sönder. Det finns inga säkra kort. Bättre och sämre odds - det kan jag gå med på.

Uppdaterat: 2012-05-15 08:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tror man snart får revidera förväntat andrahandsvärde på många bilar.
Fula bilar får automatiskt dåligt andrahandsvärde numera.
Bilar som är dyra nya har också automatiskt uselt andrahandsvärde oavsett märke.

Snygga mellanklasskombis kommer att ha bra andrahandsvärde om det inte rör sig lågbudgetmärken som Dacia, men de är ju knappast snygga.

Uppdaterat: 2012-05-15 19:49

junkers: Jo, Sverige har ju haft ett ovanligt högt andrahandsvärde på bilar, men det är nog slut med det numera.

Som du säger: attraktiva halvstora kombis går alltid att sälja (typisk bil för familjen).
Motsatsen är väl Ssangyoung och sånt där... *ryser*

Dacia är ju inte dyra ens från början, en vettig basic bil för små pengar, utan en massa lullull som kan krångla och kosta i längden. En bil, kort sagt.

Uppdaterat: 2012-05-16 08:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun babblar sin smörja om att läsa varenda undersökning i hela världen och sedan "lägga ihop 2+2" och då komma fram till att Toyota är världens åttonde underverk.

Men om vi lägger ihop alla fantasifulla "vittnesmål" från Toyotakramarna så förefallar det faktiskt vara helt övernaturliga bilar.

Det pratas om "självlagande plåt" som inte kan rosta, plast och gummi som inte åldras utan är i nyskick efter 15 år, slitdelar som bussningar och lager som aldrig behöver bytas och ta mig tusan så är värdeminskningen på bilarna i princip noll.

Om man mot förmodan upptäcker en Toyota med fel, brister eller rost så är dom misskötta av suspekta väktare eller tillverkade i europa och med europeiska detaljer.

I The Holy Church of Toyota blir nämligen 2+2 alltid 5.........

Uppdaterat: 2012-05-16 13:00

Rustan: ja, det var ju så att bilarna som jag kikat på tydligen körts av väktare, kommun och liknande.
Fast, nog tycker jag att bilarna borde hålla ihop ändå, åtminstone 10.000 mil. Nu när de sägs vara så otroligt bra...

Uppdaterat: 2012-05-16 13:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rustan:
Bli medlem i The Holy Church of Toyota så kommer nog du få en religiös uppenbarelse du också ;-)
Du vet inte vad du missat.

hultarn:
Helt korrekt, kollar man på kvd's bilar så är det stor sannolikhet att de säljs för stat, kommun och privata vagnparksägare.

Uppdaterat: 2012-05-16 17:02

Är det inte lite konstigt att i princip alla som inte har personlig erfarenhet av att äga en Toyota är de som försöker bevisa hur dåliga bilar detta måste vara medans de som verkligen ägt bilarna i regel är mycket nöjda och är "frälsta" trots att de flesta har ägt flera andra märken som man faktiskt har att jämföra dessa simpla Toyotor med?

Uppdaterat: 2012-05-17 17:41

Dessutom är Prius den bil som drar mest bränsle jämfört med den angivna bränsledeklarationen, hela 35% överkonsumtion enligt ViB.

Så var det med den transparensen och ärligheten.......

Uppdaterat: 2012-05-17 18:40

Hanzzzzzzzzzzzon är som vanligt lite trött i kolan, debatten har hela tiden stått mellan dom som avgudar allt på en Toyota och dom som tycker att det är en ganska driftsäker om än inte helt problemfri bil.

Detta har man väl påpekat typ 3000 gånger för Toyotamaffian men fortfarande har det inte gått in i deras skallar att man inte tycker Toyota är sämst bara för att man inte tycker de är helt outstanding på allt.

Uppdaterat: 2012-05-17 18:45

Shogun: visst har du rätt.
Jag har t.ex. inte hittills hört någon Toyotaägare acceptera att somliga Toyota ligger sämre än konkurrenterna i Dekras statistik....

Och visar man på att även Toyota går sönder, så skriks det genast om dåliga fransmän, och/eller att de är sönderkörda av Securitas.

Men OK: jag kan erkänna att jag jämförde den där Aurisen med många fel hos KvD, med Megane från samma år, och de hade färre fel. Detta trots att de också tycks ha använts av hemtjänst och liknande

Smaken är som baken, som Jes pekar på. Man väljer den bil man tycker om, och det tycker jag man ska kunna göra utan att få dumma gliringar.

Uppdaterat: 2012-05-17 20:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Personligen köper jag ju bil efter vad jag själv tycker, inte vad andra tycker i diverse undersökningar och definitivt inte vad hjärntvättade fanatiker tycker.

Jag blir alltid jävligt misstänksam mot argument som "du måste tro på det för att det ska fungera", i Shoguns hjärna är argumentet "du måste äga en Toyota för att veta".

Det är 2+2, Autoindex, magisk plåt, Länsförsäkringars statistik, gummi som aldrig åldras, andrahandsvärde som ingen annan bil, slitdelar som aldrig slits och fan och hans moster.

Den enda effekt det har på mig är att jag aldrig någonsin ens kommer överväga en Toyota. Jag hade inga som helst känslor åt något håll när angående Toyota tidigare, men ju mer man läser vad foliehattarna på den här sidan skriver om sina Toyotor desto mer avståndstagande känner jag.

Uppdaterat: 2012-05-17 22:36

Shogun:
som jag sa: Smaken är som baken, som Jes pekar på. Man väljer den bil man tycker om, och det tycker jag man ska kunna göra utan att få dumma gliringar.

Uppdaterat: 2012-05-21 08:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grabbarna kör hårt som vanligt men jag lägger mig också lite i debatten.

Det finns folk som kommer hela tiden med fakta som visar att Toyota är bäst i den och den och den undersökningen med vad sägs om en person eller individ väljer bil efter behov eller helt enkelt tycke? Alla väljer inte sina bilar efter vad Autoindex säger och tror att väldigt många är nöjda med bilvalet som inte skriver här på forumet, tror ni inte det?

Är det fel? Jag förstår inte det här påpekandet hela tiden till olika undersökningar. Att en statistik eller Autoindex visar att Toyota är bäst ska alla köpa det?

Jag läst olika forum på tyska sajter och det är sorgligt att jämföra diskussionerna som förs på VIB och de som förs på de tyska sajterna. Ibland känns det meningslöst att ge sig i någon diskussion för i slutändan vill var och en visa att min åsikt är starkast jag har rätt hela tiden. Det är tråkigt.

Tack för mig.

Uppdaterat: 2012-05-21 09:01

Grabbarna kör hårt som vanligt men jag lägger mig också lite i debatten.

Det finns folk som kommer hela tiden med fakta som visar att Toyota är bäst i den och den och den undersökningen med vad sägs om en person eller individ väljer bil efter behov eller helt enkelt tycke? Alla väljer inte sina bilar efter vad Autoindex säger och tror att väldigt många är nöjda med bilvalet som inte skriver här på forumet, tror ni inte det?

Är det fel? Jag förstår inte det här påpekandet hela tiden till olika undersökningar. Att en statistik eller Autoindex visar att Toyota är bäst ska alla köpa det?

Jag läst olika forum på tyska sajter och det är sorgligt att jämföra diskussionerna som förs på VIB och de som förs på de tyska sajterna. Ibland känns det meningslöst att ge sig i någon diskussion för i slutändan vill var och en visa att min åsikt är starkast jag har rätt hela tiden. Det är tråkigt.

Tack för mig.

Uppdaterat: 2012-05-21 09:01

Grabbarna kör hårt som vanligt men jag lägger mig också lite i debatten.

Det finns folk som kommer hela tiden med fakta som visar att Toyota är bäst i den och den och den undersökningen med vad sägs om en person eller individ väljer bil efter behov eller helt enkelt tycke? Alla väljer inte sina bilar efter vad Autoindex säger och tror att väldigt många är nöjda med bilvalet som inte skriver här på forumet, tror ni inte det?

Är det fel? Jag förstår inte det här påpekandet hela tiden till olika undersökningar. Att en statistik eller Autoindex visar att Toyota är bäst ska alla köpa det?

Jag läst olika forum på tyska sajter och det är sorgligt att jämföra diskussionerna som förs på VIB och de som förs på de tyska sajterna. Ibland känns det meningslöst att ge sig i någon diskussion för i slutändan vill var och en visa att min åsikt är starkast jag har rätt hela tiden. Det är tråkigt.

Tack för mig.

Uppdaterat: 2012-05-21 09:02

Det jag tycker som är mest intressant är att det är en hög nivå på diskussionerna. Det jag menar med det är att det förekommer ingen pajkastning utan man diskuterar sakfrågan som gäller med ödmjukhet samtidigt som man försöker vara konkret i sin mening.

Du tar upp en ganska bra sak där: asiatiska/japanska bilar gentemot tyska bilar. Den kontrasten eller vad jag ska kalla det är ingen het debatt. Det är inte så att tyskarna tycker att tyska bilar är av superkvalité och de japanska är skit. Tvärtom man diskuterar alla sorts märken med respekt för respektive märke om du förstår vad jag menar.

Bilintresset visas på ett annat sätt: i och med att bilintresset är stort i Tyskland så ser man bilar på ett positivt sätt. Även de som kanske varit BMW ägare under deras halva liv är sugna att testa typ Mazda och även tvärtom. Det finns en positiv anda i diskussionerna. Visst det diskuteras fakta också men tysken gillar Autobahn och det är många som pendlar till jobbet och det här med bränsle/snåla bilar är et hett ämne.

Nu ska jag inte gå in så mycket på det där Leifer men ungefär så går snacket hos tyskarna.

Uppdaterat: 2012-05-21 21:36