Vi Bilägares forum

Kommer Saab att överleva?

Kommer Saab att överleva?

Anledningen till min fråga är att Mitsubishi förra veckan meddelade att fabriken i Adelaide i sydaustralien kommer att läggas ner redan i mars. Nu har ju givetvis det inte ett dugg med Saab i Trollhättan att göra men det finns flera slående likheter. Dels är båda anläggningarna mycket små och har haft stora lönsamhets problem de senaste åren. För några år sedan tillverkade man modellerna Colt, Sigma/Magna, lyxbilen Verada och Pajero i Adelaide. En efter en har produktionen flyttats till andra länder. Det samma verkar hända med fabriken i Trollhättan. Jag läste i tidningen att nästa generation 9-5 kommer att byggas av Opel i Tyskland och nya 9-4 i Mexiko. Då blir det ju inte mycket kvar för killarna i Trollhättan att göra.
Även Ford i Melbourne verkar gå samma väg. I mitten på förra året meddelade Ford att motorfabriken som tillverkar en rak fyrliters sexa kommer att läggas ner inför 2009 års modell och man kommer att importera en V6 motor från USA istället. Ett par månader senare lades lyxmodellen Fairlane ner så trenden är helt klar där också tycker jag. Att Saab har ett "eget" varumärke verkar inte hjälpa.
Vad är den allmänna uppfattningen i Sverige?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Ja, det kan man ju undra över.
Det har ju spekulerats om en nedläggning av Saab ända sedan GM övertog märket och GM har varje gång dementerat.

Man kan ju jämföra med rykten om Fords försäljning av Volvo som dyker upp då och då trots Fords dementier.

Nu ryktas det ju om att 9-1 ska tillverkas i Trollhättan medan 9-3 och 9-5 hamnar i Russelsheim.
Lite märkligt kanske, men Opel tíllverkas ju i många länder så varför skulle det vara annorlunda med Saab?
Det vanliga är ju att man lägger tillverkning av mindre, billigare bilar i länder med lägre löner och kostnader och de större, dyrare i höglöneländer och då kan man ju undra över att 9-1 hamnar i Sverige. Både Tyskland och Sverige hör väl till högkostnadsländer.
Och vad kommer att hända med Saabs tillverkning av Cadillac om 9-3 hamnar i Tyskland?

Uppdaterat: 2008-02-12 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror inte att man säkert kan veta om alla de nu etablerade bilmärkena finns kvar om tio-femton år.
Jag menar naturligtvis inte att alla försvinner men något eller några gör det nog, kanske även ett sådant märke som Toyota, fast det inte verkar troligt.
Det kommer nog nya bilmärken också.

Men när det gäller Saab och även Volvo som har amerikanska ägare är det ju hur osäkert som helst.
Det har ju visat sig att amerikanska och europeiska intressen inte brukar gå så bra ihop.
Tänk bara vad som hände Daimler-Chrysler.

När det gäller GM är det ju dock den nordamerikanska delen som gått dåligt, medan den sydamerikanska och asiatiska delen gått bra.
Hur det är med de europeiska fabrikerna har ju inte särredovisats.

De asiatiska märkena kommer nog att klara sig längst. Kina kommer stort och vad är det som säger att inte både Saab och Volvo kommer att tillverkas där?

Om femton år kanske de flesta far omkring i en hastighetsbegränsad Tata el. motsv. genom att man av miljöskäl (?) höjer skatten på alla normala bilar till 25000:-/år medan Tatan kostar 1000:-!
Detta är kanske att måla f-n på väggen, men jag litar inte på politiker och sådant här kan nog smitta över nationsgränser.

Och det kommer att påverka bilfabrikanter världen över.

Uppdaterat: 2008-02-13 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att Kina kommer är helt klart. Här i Australien börjar det redan i år. En av de större importörerna, Ateco, har meddelat att man kommer att börja sälja lätta kommersiella fordon dvs. mindre last- och skåpbilar från Kina. Går det bra kommer säkert personbilarna också inom något år.
Det Indiska märket Mahindra började sälja sitt pick up program förra året och de har blivit mycket populära bland bilbud, bönder och andra som behöver ett billigt robust fordon för kortare transporter utan några större krav på komfort. Även Mitsubishi kommer att importera samma bil som nu tillverkas i Adelaide från Taiwan. I Adelaide förlorar 3000 personer sina arbeten. Jag hoppas att inte något liknande drabbar Trollhättan men jag tycker trenden är mycket oroande.

Uppdaterat: 2008-02-13 13:05

Jag tror att anledningen till att GM vill flytta produktionen av 9-5 till Tyskland beror på att den tyska marknaden är mycket större än den svenska. Kan man presentera Saab som en tysk bil kommer säkert försäjningen att öka kraftigt

Uppdaterat: 2008-02-13 14:20

Tveksamt hur det blir med Saab. Förvisso ligger ansvaret för utveckling av Etanolvarianten av GMs Ecomotor hos Saab liksom Turbovarianterna av bensinmotorerna, men det gäller huvudansvaret. De tekniker som arbetar med projekten är anställda av GM-powertrain vilka även står för produktionen. Alltså tycks detta ske med styrning från Saabs ledning, liksom Opel när det gäller grundutvecklingen av bensinmotorerna.

Jag tror inte att Saab får någon egen ny modell, eftersom man delar allt tekniskt redan nu. Möjligen att Saab hitintills är ensamma i Europa med etanolvarianten kan påverka, men Saab säljer inte så många bilar som GM kräver ute i övriga europa. Dessutom har inte Saab tillnärmelsevis den kvalitétsrykte i ex Tyskland (där Saab står för ca 1/1000 del av försäljningen), som ex Mercedes o BMW.

I Tyskland t.ex. jämför man Cadillacmodellen som tillverkas i Sverige med Opel Vectra, och där har man konstaterat att Vectran är betydligt billigare än Cadillacen och dessutom tystare och bättre komfortmässigt. En Tysk journalist beskrev Cadillacens förarstol som väldigt skön, och skulle föredra att ha den framför TVn, men helt värdelös som förastol under längre körpass, på krokiga alpvägar, som han uttryckte det.

I Sverige vill man framhålla likheten med Saab, även från pressens sida. Detta trots att man delar all teknik med Opel och Saab, som har det gemensamt att de köper drivlinan och övriga tekniska komponenter från GM-powertrain.

Att Saab skulle kunna sälja över 300.000/år av den nya Astran under namnet Saab 01 i ex Tyskland är troligen helt omöjligt. Opelemblemet är därför mera troligt eftersom det i Tyskland säljs Oplar tillverkade i ex England, Spanien, Österrike, Polen, Ungern med flera länder. Saab som märkesnamn säljer inte i dessa volymer, och jag tror inte att det är meningen heller.

Uppdaterat: 2008-02-13 16:02

Ja Gunnar 44, kanske du har rätt, men det gäller att komma ihåg att tyskarna, som många andra länder, har alltid varit väldigt noga med att framhålla sina egna märken.
Att som de säger att Vectran är tystare och bättre komfortmässigt än en Cadillac BLS är ett exempel på detta.
Det är ju väldigt enkelt att kolla och bilda sig en egen uppfattning om detta, det är ju bara att boka en provkörning för resp.bil hos närmaste representant.
Att Vectran kanske är mer ekonomisk är en annan sak.

Sedan att Saab delar mycket teknik med andra grupper inom GM är väl inget fel, det finns ju trots allt utrymme för individuella konstruktionslösningar som gör varje märke unikt.
Detta sker inom varje bilkoncern, inte enbart inom GM.

Och varför skulle Saab behöva sälja 300000 bilar/år av 9-1 i Tyskland?
Var kommer dessa siffror från?
9-1 är ju inte ens presenterad!

Uppdaterat: 2008-02-13 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, av den enkla anledningen att GM-ledningen, när man valde att satsa på den nya mellanklassbilen, (Insignia/Aura) hade som krav att bilmodellen skulle tillverkas i minst 300.000 ex/år till att börja med. Sak samma med nästa verision av ex Astra, som planeras.
Jag läste ett inlägg i GM-powertrains debattsida i samband med beslutet om att fabriken i tyskland togs. Där diskuterade man ledningens produktionsmål. Ledningen hade ett tydligt krav, att minst 300.000 ex. av varje karosstyp,Motortyp etc var förutsättningen för att ett nytt projekt överhuvudtaget skulle få komma till stånd.
Därför tror jag inte att det blir någon större skillnad på Nya Astran och en ev. Saab 9:1, kanske enbart namnet?

Uppdaterat: 2008-02-14 11:22

OK Gunnar 44, du får tro vad du vill, själv är jag av en annan åsikt.
Jag tror det kommer att skilja betydligt mer än namnet mellan nya Astra och Saab 9-1.
Det har varit samma sak mellan Opel och Vauxhall, det är inte bara namnet som skiljer som de flesta svenskar tror.
Men vi får väl se när bilarna presenteras.

Vi kan ju jämföra med VW-gruppen, är Golf, Octavia, A3 samma bilar?

Uppdaterat: 2008-02-14 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har ju helt rätt Shogun, 9-5 är ju en elva år gammal modell även om mycket har ändrats under åren och det är förmodligen sista årsmodellen i den här kostymen som vi ser nu.

Men faktum är att det fortfarande är en mycket komfortabel bil med bra krut under huven.

Jag har inte kört någon bekvämare bil sammantaget, V70 är lika bekväm men för slö, C5 har överlägsen fjädring men inte lika bra stolar, tyskarnas motsv.modeller har för hårda stolar för min smak och i de japanska sitter jag inte bra och de jag kört har varit för bullriga.

Jag är ju en Saabofil, som du säjer, men jag trivs med bilen trots att jag dagligen kan jämföra med betydligt modernare bilar.

Uppdaterat: 2008-02-15 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För att Saab skall överleva som märke måste försäljningen öka kraftigt. Idag säljer Saab bara bra i skandinavien och i England. På övriga marknader är Saab närmast en uddabil. I Tyskland finns det ungäfär 8 gånger så många presumtiva bilköpare som i Sverige. Tyskar köper helst tyska bilar.
Det är därför jag fortfarande tror att det är därför vill flytta produktionen till Tyskland. Att Saab är en bra bil är ju en klen tröst om nästan ingen köper den. Den nu dödsdömda Mitsubishi 380 är även det en mycket bra bil. Men det hjälpte inte. Det råkar faktiskt vara min absoluta favoritbil. Men inte tillräkligt många delade min uppfattning

Uppdaterat: 2008-02-15 10:24

Jag tror att, som jag skrivit förut, Saab lever med konstgjort andning/respirator. 9-4:an och nya 9-5:an kanske blir fina bilar, men jag tror att de kommer att fortsätta ha kvalitetsproblem med drivlinorna, särskilt växellådorna. Jag tror inte att Saab som eget märke finns om 50 år. Om det gör det så kommer det att vara som med VW-Skoda - dela de flesta komponenterna med annat märke, kanske Opel. För övrigt tycker jag att Opel och Saab verkar ha en del gemensamt. Båda märkena har länge, i decennier, haft kvalitetsproblem, särskilt med rost och drivlinor. Bilarna är snygga och sköna att köra, som nya, men efter 10 år börjar rost och drivlina krångla. Helt enkelt till synes bra och komfortabla bilar som inte håller för tidens tand. Det är min åsikt, till stor del baserad på egen erfarenhet, då jag är uppvuxen med Saabar och ägt 2 själv.

Uppdaterat: 2008-02-15 15:21

Ja du erifog, du bygger din erfarenhet på två Saabar!
Jag bygger min erfarenhet på tolv. Ok de har inte varit felfria, men ingen har haft fel på drivlinan och med undantag för fyra 99:or och en V4 har ingen rostat.
Min senaste 9000 körde jag över 30000 mil innan jag sålde den för tre år sedan. Jag provade den för ett halvår sedan och den går fortfarande helt bra, är fortfarande mycket komfortabel och känns faktiskt rymligare än den 9-5 jag kör nu.
Du tror inte att Saab som märke finns kvar om 50 år. Vilka märken tror du finns kvar då?
Men du har ju helt rätt i att Saab och Opel kommer att dela mer och mer. Varför skulle de inte göra det?
Det är ju det som är finessen med sammanslagningarna till större enheter så man kan utveckla plattformar till stora serier.
Saab är inte världens bästa bil, men den duger åt mig.
Jag återkommer senare.

Uppdaterat: 2008-02-15 16:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag glömde bort att jag faktiskt hade fel på drivlinan på mina två första 99:or, den första var försedd med frihjul som jag ju naturligtvis kunnat spärra och därefter växlat som på en konventionell bil men jag blev så lat att slippa koppla ur vid växling att jag lät reparera för dryga pengar.
Den andra hade ett allvarligare, och vanligare, fel. Drivaxeln mellan koppling och mellantransmmission hade för klena splines och detta medförde att splinesen släppte i transmissionens första drev. Ett typiskt konstruktionsfel som berodde på dimensionering för den första motorns 70 hk.
När motoreffekten sedan höjdes till 100 hk höll det inte.
Detta problem fanns ända till -78 års modell då transmissionen omkonstruerades.

Bortsett från dessa har det inte varit några problem mer än att lådorna på en del ex. varit lite kärva (tröga) att växla de första 10000 milen.

Uppdaterat: 2008-02-15 18:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja du, saabnisse - det är bara att gratulera dig som sluppit krånglande
saabar. Du missade kanske att jag också vuxit upp med saab, förutom de
två jag ägt själv (och haft strul med). 80 000 i service och
reparationer på ickemärkesverkstad på 3½ år räcker annars bra för att
döma ut hela märket för min del. Lite småfel kan alla bilar få med
åldern, men inte att det rasar hela tiden. Dessutom har nära släktingar
haft massa saabar också och kan vittna om mycket reparerande på
begagnade saabar och tändkassettsstrul på de nya. Förutom annat smått
och gott. Under de ca. 30 år som mina föräldrar haft 4-5 saabar, alla
nyköpta, så har det alltid varit något fel från fabrik. Nej, saabnisse
- så ser inte kvalitetsrapporten ut för ett kvalitetsmärke (eller
premiummärke, som de vill vara).

Jag hoppas nästan för många framtida bilägares skull att Saab konkar/avslutas.
Tråkigt för alla anställda bara. Men ett företag som ständigt går med förlust och inte kan leverera jämn kvalitet har inget existensberättigande i affärsvärlden, inte om man ska gå med vinst i alla fall. Förvisso har Saab länge levererat jämn kvalitet på växellådorna, men inte på ett positivt sätt. Tycker att det var mycket talande när motorjournalisten Staffan Borglund på Trafikmagasinet för en del år sedan om en säker sak sa "och det är lika säkert som ett växellådsras på en Saab".

Jag kan konstatera att du, saabnisse, tillhör en extremt liten skara som inte haft märkestypiska problem. I ditt fall växellådor som rasar. Någon Volvoägare jag känt påstod att ingen av hennes 240:ar eller 740:ar dragit över 0,7 liter/mil. Tjena, säger jag. Och grattis. Men det är inte representativt.

Vad gäller Saab, så har märket förbrukat allt förtroende hos både mig och mina föräldrar.

Uppdaterat: 2008-02-15 20:04

Tack leifer, jag hade inte kunnat säga det bättre.
Jag får ofta Toyota Aventis som hyrbil, jag har egentligen inget emot den, den går bra, men jag sitter inte bra och den bullrar (däcken?), den är betydligt mer obekväm än de V70 jag annars får.

Jag jämför också med min antika, fast ganska nya 9-5, som jag trivs betydligt bättre med. Den väsnades ganska mycket också tills jag bytt originaldäcken, Pirelli P6000, mot Michelin som gjorde underverk.

Jag är inte så korkad att jag tror att Saab är den enda bil jag skulle trivas med, men jag tror på Saab, jag tror de överlever, liksom att jag också tror att Volvo överlever trots alla domedagsprofeter.

Uppdaterat: 2008-02-15 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer - Klart att Saab säljer bättre än Toyota, men det är i vår lilla ankdamm. Kolla ute i världen - där är Toyota störst. Saab hittar vi nog på nedre delen av listan. Visst är Saab mycket rolig och positiv att köra, absolut, men är det värt kostnaden? Jag är ganska säker på att det är nybilsägare, eller folk som har en högst 5 år gammal bil som tillfrågats i ägarundersökningar, och då har inga bilar (nästan) börjat rasa/visa sin sanna kvalitet. Jag menar att en medelstor bil av normal kvalitet ska kunna gå 50 000 mil med rätt skötsel och service. Det är inte många som gör det. Jag är i alla fall inte så rik att jag kan köpa bil var 5:e år, ännu mindre ny bil.

Uppdaterat: 2008-02-15 21:03

Om vi tittar på nybilsförsäljningen i Tyskland så kommer japanerna långt ned med minskad försäljning!
Det ser inte bra ut för Saab!
Enda märket bland topp 15 som ökat sin försäljning är Skoda
Nybilsförsäljning 2007
1. VW 608820 -11,7% (jämfort med 2006)
2. MB 327742 -4,4%
3. Opel 285267 -14,7%
4. BMW 284489 -4,2%
5. Audi 249305 -5,0%
6. Ford 213873 -12,3%
7. Renault 140281 -10,0%
8. Toyota,Lex 132535 -10,4%
9. Skoda 118682 +0,1%
10. Peugeot 93394 -16,0%
13. Mazda 65651 -14;8%
15. Hyundai 47523 -9,3%
16. Honda 41729 -14,1%
17. Nissan 41575 -24,7%
18. KIA 40381 -12,6%
20. Volvo 33485 -9,6%
30. Saab 4167 -21%

Uppdaterat: 2008-02-16 00:29

Att sälja drygt 4000 bilar på en marknad som den tyska är rent beklämmande!!! Det gick just inte mycket bättre här i Australien heller. Saab sålde bara 1800 bilar på en marknad där det registrerades över en miljon nya bilar under 2007. Volvo gick det en smula bättre för. Man lyckades kränga 5000 bilar. Av dessa var 80% XC90. Att Saab gör bra bilar är betydelselöst om i stort sett ingen köper dom. Det går tyvärr inte at leva på att sälja bilar i lilla Sverige.

Uppdaterat: 2008-02-16 14:16

Jo leifer, det finns en sak som är unik för Saab.
De lär vara det enda märke som utför en riktig älgtest.
Det vill säga kollision med en älg!
Och konstruerar bilar med utgångspunkt från resultatet av detta.
Men detta kan ju egentligen bara intressera nordbor, kanadensare och vissa ryssar. Eller hur?

Uppdaterat: 2008-02-16 16:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oj, vad heta känslor det blev, shogun. Nu tar vi det lugnt! :o) Jag tycker att en bra sak med er i detta forum är, att man verkar (oftast) kunna säga vad man tycker och komma med beröm eller kritik utan att andra går i taket. Jag tycker att det finns en hel del här som lyssnar och tar till sig. Hoppas det fortsätter att vara så.

Vad gäller min negativa attityd till Saab, så är det något som kommit under flera års tid genom surt genomlevda ras och reparationer. Samma sak för min kusin som hade en 900 som också kostade honom skjortan. Mina föräldrar har haft färre problem, men ändå onödiga och icke-acceptabla problem, då de köpt sina bilar nya och varit enda ägarna. De har kört försiktig och tagit hand om bilarna väl, liksom jag, som varit pedant med skötseln. Att Saab är ett dåligt märke (att äga) är alltså något jag får massvis av kvitton på. Min gode vän, som jobbat på linan på Saab i Trollhättan har inte så jättemycket gott att säga om Saab heller, som jag förstått, både vad gäller företaget och bilarna. (Han kör för övrigt Toyota själv.) Visst är det nog som du skriver, leifer - att om man gillar ett märke så har man ganska stor tolerans mot fel och brister. Så var det för mig med Saab när jag hade Saab, eftersom den var en kanonbil att köra. Men till slut rann bägaren över och jag insåg hur det ligger till/låg till. Nu kommer det att krävas väldigt mycket för att få mig att tycka att Saab är ett bra märke igen. Jag har betalat dyrt för mina erfarenheter, och då är det bara jag med mina erfarenheter. Sen tillkommer då min kusin, mina föräldrar och faster etc. etc. Visst finns det nog bra Saabar, men jag tycker att de dåliga är alltför många.

Lite nyfiken på Toyota IQ som kommer om ett tag. Inte köpa, men prova och kolla och så.

Uppdaterat: 2008-02-16 18:26

I Teknikens Värld, nr. 13, förra året, står det om vad olika reservdelar kostar. Man har valt att titta på sånt som kan skadas vid en mindre krock, men det är ju ganska talande överlag, tror jag. Man har tittat på strålkastare och stötfångarhölje. För dessa delar får man betala:

Saab 9-5: 9925:-
Volvo V70: 9750:- (men då är stötfångarhöljet lackerat = ca. 2000:-)
Saab 9-3: 6800:-
Opel Astra: 6800:-
BMW 3-serie: 6345:-
Volvo V50: 8231:- (också lackerat = ca. 2000:-)
Audi A4
Audi A6
Peugeot 307
Toyota Avensis: 4275:-
Toyota Auris: 3913:-
Toyota Corolla: 3763:-
VW Golf
Skoda Fabia
Ford Focus: 2881:-

Varsågoda!

Typiskt, men föga överraskande att de svenska märkena är dyrast. Så fel. De tjänar pengar som gräs på oss som behåller bilarna längre och väljer att reparera istället för att köpa nytt. Sen är ju kvaliteten olika. Förr var det tydligen så att Citroens bromsskivor aldrig behövde bytas, eftersom stålet höll så hög kvalitet. Annat är det nu, på alla bilar.

Uppdaterat: 2008-02-16 20:00

Ja leifer jag ger dig helt rätt i din uppfattning om 9-5. Sedanmodellen var lyckad, rent av vacker, medan kombin blev ett s.k. påbygge.
Trots detta är 80% av 9-5 som säljs just kombi.

Ansiktslyftningen som gjordes är en annan sak, sällan har väl en front blivit så färgberoende som denna. Det som ser bra ut i en färg blir helt fel i en annan!
Mycket egendomligt.
Men det spelar ju egentligen ingen större roll, nuvarande 9-5 lär ju bytas ut till nästa årsmodell och om man är realistisk så kanske man bör köpa en 9-5 -08, den sista årsmodellen lär ju vara den bästa.

En kompis har just köpt en V70 av -07 modellen och är övertygad om detta, han slipper betala för barnsjukdomar.

Sedan att Saab gör variationer på plattformarna är väl för att göra dem Saabifierade och lär väl knappast påverka kvaliten.

Jag envisas, trots jantelagen, att vara stolt över både Volvo och Saab.

Uppdaterat: 2008-02-16 21:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet här i Sverige ligger ju i att de som inte kör Volvo eller Saab får dyrare reparationer.
Båda dessa märken har ju modeller som är väl kända och ofta relativt lätta att reparera, åtminstånde förr, även för s.k. bondverkstäder och detta tillsammans med ett stort utbud av piratdelar medför att det går att hålla ner kostnaderna ganska rejält.

Ju mer sällansåld bil det handlar om, ju dyrare blir det med reparationer och service.
Detta gäller oberoende vilket land man befinner sig.

Jag skulle t.ex. aldrig köpa en Volvo eller Saab om jag bodde i Italien.

(Om jag inte hade förskräckligt mycket pengar förståss, då hade hag köpt en 9-3X!)

Uppdaterat: 2008-02-16 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra slogan, leifer! Saab - för det kostar att ligga på topp!

När man kollar reservdelspriser så bör man väl i första hand kolla originaldelar och vad verkstäderna tar för att göra jobbet. De har ju ofta fasta priser för t.ex. kopplingsbyte o så. Sen är piratdelar också en aspekt, men man bör väl utgå från den service som rekommenderas och som de flesta med ny bil anlitar?

Om Saab konkar så finns ju 3 fordonstillverkare kvar i Sverige; Volvo lastvagnar, Scania och Volvo, förutom Koenigsegg, men de serietillverkar ju inte precis... Våra lastbilstillverkare tycker jag smäller högre än biltillverkarna. Båda gör mycket fina och kvalitativa lastbilar. Scania är dyrare, men enligt många håller de bättre (mycket bättre/längre) och har bättre körkänsla, vilket jag till stor del håller med om. Har kört lastbilar av båda märkena. Men det är hård konkurrens på marknaden, så de skulle nog knappast ha råd eller våga ta sig an förlusttyngda bilmärken, eller ja - Saab, för Volvo går väl med vinst.

Sett till helheten och vad jag läst och hört, så tycker jag att Scania är världens bästa lastbil, men jag är ingen expert, bara lite intresserad. Mercedes är i alla fall inte av toppkvalitet. Oj oj oj, vad jag hört av min mekanikervän som mekar lastbilar på Mercedes...

Uppdaterat: 2008-02-17 01:32

Jag tycker nog hela diskussionen har spårat ur lite. Ni kan tjafsa hur mycket ni vill men jag tror att Saabfabriken i Trollhättan kommer att vara ett minne blott inom 3 - 5 år. Att Volvo och Scania gör mycket bra lastbilar är helt klart och dom har ju också lyckats mycket bra på världmarknaden.
Mercedes tunga lastbilar vet jag ingenting om men lilla skåpkärran Vito är rena skräpet liksom VW Transporter. Har många kollegor som tidigare kört dessa med många problem och stillestånd som följd. Alla kör Toyota HiAce idag.

Uppdaterat: 2008-02-17 08:41

Det vore trevligt om du kunde hålla dig till tråden Shogun. [b]Den här handlar ju om SAAB![/b]
Du kan väl öppna en ny tråd där du kan propagera för din favorit!

Uppdaterat: 2008-02-17 12:48

Ja leifer, jag håller med dig, som oftast, men, och det är ett viktigt men, du skriver att en barnfamilj kanske inte borde köra Saab eller Volvo p.g.a.begränsad ekonomi.
Du kan ha rätt bl.a. beroende på att utrymmet kanske inte räcker till.
Men när det gäller säkerheten! Jag tror att Saab och Volvo gör betydligt säkrare bilar än någon annan tillverkare.
Jag menar älgsäkerheten.
Älgen är det otäckaste djur jag vet.
Om den kunde utrotas eller förpassas till säkra vilthägn skulle jag kanske också våga köpa japanbil.
Som det är nu tycker jag att även barnfamiljen bör tänka på säkerhet i första hand.

Uppdaterat: 2008-02-17 16:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, ta inte för allvarligt på Folksams undersökning och deras utnämning av Avensis.
Kom ihåg att 9-5 som de jämförde med var betydligt äldre modeller.
[i]Och glöm inte bort att det inte finns några älgar i Japan.[/i]
Åtminstånde inte på vägarna.
Skulle ett sådant odjur dyka upp framför mig vill jag inte sitta i en japansk bil!

Uppdaterat: 2008-02-17 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Anledningen att jag är så pesimistisk rörande tillverkningen i Trollhättan är att jag känner igen tendensen från Mitsubishi här i Australien. Man lägger ner och flyttar produktionen bit för bit till andra länder, och till slut är det just ingenting kvar. Jag är säker på att nya 9-4 kommer att gå bra men den skall ju enligt vad läst tillverkas i Mexiko!!! Jag hoppas att jag har fel men om man inte tillför nya produkter är utgången given.
Både Saab och Volvo försöker sälja sina bilar som lyxbilar här och samtliga modeller har bl.a. aluminiumfälgar, läderklädsel och klimatanläggning som standard. En bas Saab 9-3 sedan kostar i svenska pengar ungefär 235.000:-, 9-3 kombi 248.000:-, 9-5 sedan 325.000:- 9-5 kombi 335.00:-. Jämför detta med helt nya Mazda 6 som börjar säljas här den här veckan. Den kostar 160.000:- men då har den ju i och för sig inte samma höga utrustningsnivå. Nya Mazda 6 har fått helt otroligt fin kritik. Den är större, bättre utrustad och 2000 dollar billigare än gamla modellen. Biltestarna har faktiskt varit helt lyriska. Det skall nog mycket till att en bilköpare skall välja en Saab 9-3 tror jag.

Uppdaterat: 2008-02-18 08:27

Jag blev mycket upprörd när alla medier skrev att Toyotan var sveriges säkraste bil. Inte för att den är osäker, men sättet Folksam presenterar det. Läser man statistiken precis som Leifer också skriver så är Toyotan 03- (och nyare), medan andra tillverkare hade äldre konstruktioner.
Dessutom fattas det relevanta konkurenter i statistiken. Det är väl för att inte Folksam har dessa bilar försäkrade och därmed inget underlag.
MEN man ger ändå information om att en bil är säkrast!!!

Jag skrev och fråga Folksam vad de menade och hur de kan ge "information" så; självklart inget svar. Vad kan de svara...

Uppdaterat: 2008-02-18 10:18
McTar

Enkelt svar:
Jag hade ett par SAAB under 80-talet men bytte till Subaru eftersom jag behövde en bil som klarade svensk vinter.
När man nu äntligen lanserar en "fyrhjulsdriven" bil gör man två misstag:
Man använder Haldex i stället för att göra bilen fyrhjulsdriven.
Man gör en bil som är för dyr för vanliga bilköpare.
Slutsats:
Vi som vill ha en bra bil får också i fortsättnigen välja Subaru. Fördelen är väl att den också, till skillnad från SAAB, håller.

Uppdaterat: 2008-02-18 11:55

Kanske kommer ifrån ämnet igen, men men:
Boxer: Har du läst en konkurerande tidnings 4wd test som kom ut för ett par veckor sedan?
En enkel snöbacke. VW och Volvo med Haldex och Audi med torsen tog sig upp.
Subaru tog sig inte upp.
SAAB har dessutom diffspärren i gen4 Haldexen, som inte VW har.
Subaru i all ära, men upp tog den sig inte.

Uppdaterat: 2008-02-18 13:01
McTar

Nej, dessvärre har jag inte läst den. Vilken tidning?
Har svårt att tro att Haldex är bättre än AWD

Uppdaterat: 2008-02-18 13:12

Jag är stolt över våra svenska bilar.

Även om de har utländska ägare är de ju i grund och botten svenska.

Jag vet att många protesterar och tjatar om plattformar hit och dit men det gäller ändå att komma ihåg att även om Saab och Volvo delar mycket med sina koncernkusiner har de ändå varit med i utvecklingen.

Jag förstår att jantelagen slagit klorna i många som skriver på den här tråden.
Antingen skäms man för att vara svensk eller också är man det inte och vill inte bli det.

Men jag är, och kommer förhoppningsvis att förbli, så urbota korkad att jag tror på svensk industris framtid!

Uppdaterat: 2008-02-18 18:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och du ska vara stolt över våra svenska bilar Saabnisse! Jag är mycket stolt över Saab och Volvo ,bättre bilar än de tyska och japanska bilarna fortfarande ( min åsikt ).

Uppdaterat: 2008-02-18 18:44

Här kommer ytterligare en anledning att glädjas över att vara Saabägare.
Återigen har några smågangsters brytit sig in i ett antal BMW och snott airbags och strålkastare.
Det är delar som omgående går på export.
Sådant händer nästan uteslutande BMW, Mercedes och Audi.

Saab och även Volvo är så sällsynta i dessa skumma (?) länder att det inte lönar sig så bra att sno delar från dessa.

Uppdaterat: 2008-02-19 14:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För det här gänget räcker det inte med bra lås. De har med en batteriborrmaskin och en hålsåg.
Här gäller det nog bara att ligga på pass med en saltlladdad hagelbössa.
Pack! Ohyra!

Uppdaterat: 2008-02-19 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo Leifer, jag har kollat köpindex. Den Schweiziska storbanken UBS mäter köpkraft med hur länge det tar att jobba ihop till en Big Mac. I Australien tar det 14 minuter och i Sverige tar det 21 minuter för "Medelsvensson" enligt UBS. Det här har ju derekt inget med bilar att göra. Jag ber tusen gånger om ursäkt!

Uppdaterat: 2008-02-20 11:15

Vill bara tillägga att en Big Mac kostar $3:45 vilket är vilket är 20:75 i svenska pengar.

Uppdaterat: 2008-02-21 09:48

Här har vi i allafall en person som tror på Saab.
GM:s Europachef, Carl-Peter Forster, målar upp en mycket ljus framtid för Saab Automobile.
Enligt en artikel i dagens DN, ekonomibilagan, anger han att Saab som premiummärke är viktigt för GM och man räknar med att Saab kommer att sälja 150000 bilar per år och han lovar fortsatt tillverkning i Trollhättan.

Uppdaterat: 2008-02-21 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer, jag håller med om att Saab borde öppna sig mer och gärna låta någon sakkunnig yttra sig här.

Sedan att det bara finns turbomotorer är väl inte så underligt. Turbomotorer är ju något av Saabs signum.
De var inte först med turbomotorer, redan 1907 hade Chadwick överladdning med turbo även om den var remdriven.
Men de var först, tack vare Per Gillbrands vastegate, att få turbomotorn civiliserad.

Och det är en sanning att en modern motor ska, oavsett vilket bränsle som används, vara överladdad för att energiinnehållet i bränslat ska kunna tillgodogöras.

Det vet alla biltillverkare och det är därför praktiskt taget alla, med några få undantag, erbjuder överladdade motorer.
Inte nödvändigtvis turbo, det finns ju många andra lösningar.

Det enklaste och samtidigt det mest komplicerade är väl det som sitter på tvåtakts högeffektmotorer där avgasrörets utformning ser till att det blir överladdning på insugssidan.

Uppdaterat: 2008-02-21 23:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer, ang. din undran om varför inte oljenivån visas bland instrumenten på Saab så kan jag upplysa om att den faktiskt gör det.
Den visas i färddatorn under CHECK-meddelanden och visas automatiskt om den skulle vara för låg.
Detta gäller emellertid endast dieselmotorer!
Varför inte bensinmotorer har denna check skulle jag vilja ha ett svar på från någon sakkunnig på Saab. Det kan ju inte vara någon stor sak att införa, förmodligen bara en givare i motorn, funktionen finns ju redan i datorn.
Det finns en massa andra uppmaningar t.ex. låg spolarvätskenivå, låg kylvätskenivå, nyckel ej accepterad (!), skruva åt tanklocket(!) m.m.

Men det är kanske så att det inte är så vanligt att motorerna normalt drar olja. Ingen av mina Saabar har dragit mer än högst en liter/1500 mil.
Min förra har nu passerat 30000 mil och har ingen förhöjd oljeförbrukning.
Men de har fått gå snällt, nästan alltid motorvärmare, 90 % motorväg och annan landsväg och alltid synt.olja Mobil 1 0W-30.

Uppdaterat: 2008-02-22 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En förbrukning av 1 liter på 1500 mil är absolut inte onormalt, det är nog få bilar som drar mindre och gör de det finns det nog anledning till oro.
Det finns en anledning till förbrukningen, det måste tillåtas ett visst oljespill för att smörja ventilspindlar, kolvringar täningsytor vid lagertätningar m.m.
Det ligger i varje tillverkares intresse att låta detta spill vara så lågt som möjligt men det får inte vara 0, då pajar motorn!

En analog mätare anser jag vara onödig, men när funktionen finns hos färddatorn borde den kunna kompletteras med en givare även på bensinmotorerna.
Om givaren pajar visar den ju fel även på en analog mätare.
Om färddatorn pajar stannar bilen.

Uppdaterat: 2008-02-22 10:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har haft bilar som tagit över en liter olja per 100 mil. Då kollade man oljan varenda gång man tankade. Ingen dålig idé med dagens moderna bilar heller. Garanti eller inte, följa serviceprogrammet eller inte - om en motor skär p.g.a. oljebrist torde ägaren få betala reparationen.

Nåväl - tillbaka till tråden. Kommr SAAB att överleva?
Tyvärr är nog SAAB i klorna på GM och har inte mycket att säga till om, men OM man hade, åtmistone för den svenska marknaden, borde man lansera en modell för denna marknad.
Att introducera en (s.k.) fyrhjulsdriven bil är helt OK och passar perfekt för en hemmamarknad som upplever att SAAB borde tillverka en bil som klarar svensk day-to-day operationer i vinterföre.
Missen är att bilen borde vara anpassad för den vanliga människan. Man kan inte sälja en bil för runt 400.000 :- till vanliga männsikor när konkurrenter med duktiga fyrhjulsdriftssystem kan köpas för lite mer än halva priset.
Varför inte ta den enklast möjliga 9-3 kombi konverterad till AWD? Gärna med en instegsmodell som är strippad från allt löjligt i botten av programmet?

Uppdaterat: 2008-02-22 12:00

Nej oljan blir inte särskilt trögflytande, inte märkbart utan lab-test, men det är klaet att den blir svart, det blir den på de flesta bilar efter några hundra mil.
För att man inte ska undra över detta är det något ljushuvud på Saab som sett till att oljestickan är svartfärgad så att den ska bli nästan omöjlig att läsa av!

Personligen kör jag aldrig över 1500 mil mellan oljebyten, trots rekommendation på 3000 mil.
Min serviceverkstad tycker att 2000 mil är lagom och tycker att 3000 är att tänja på gränserna.

En bekant som jobbar på Saab byter efter 1000 mil, men han kör hårdare än jag och mer i stan.

Jag tror att Saab förlängt serviceintervallerna för att andra tillverkare anger 3000 mil.
Men en turbomotor kräver tätare byten och det är en liten kostnad om man räknar på tillförlitlighet m.m.

Man ska också komma ihåg att de problem som uppstått var i huvudsak fram till modell -03, vilket är illa nog, men det har inte gällt alla bilar utan i huvudsak de som haft många kallstarter, körts korta sträckor och/eller där man slarvat med service.
Saab har ju ändå varit ganska generösa med garantier under förutsättning att man skött service.
Här finns en hel del om problemen:
[url=http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml]http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml[/url]

Uppdaterat: 2008-02-22 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Svar till Leifer: Återkommer till vår lilla diskussion rörande köpkraft: Har tyvärr inte hunnit ta reda på vad en timmes massage kostar men medellönen i Australien är i svenska pengar ungefär 286.000:-/år. Det tar med andra ord lite drygt 10 månader att knega ihop till en SAAB 9-3. Eller 6.8 månder för en Mazda 6. En standard 1000-milaservice för min Camry kostar 1300:- hos märkesverkstad och 700:- på macken runt hörnet fast då får jag ingen morgontidning och kaffe men en öl på kvällen när jag hämtar den istället.

Uppdaterat: 2008-02-23 08:53

Nej leifer, motorn får inte bättre smörjning av att oljenivån ligger vid maxstrecket på stickan, det är en vanlig missuppfattning som har lett till att man överfyllt i vissa fall.
Motorn får full smörjning så länge nivån ligger mellan max och min.

Det är faktiskt en myt som finns kvar från T-fordens dagar där myten var sanning, man var tvungen att ha mycket olja i motorn eftersom den saknade oljepump och om man kom till en brant uppförsbacke och hade låg oljenivå fick inte främre ramlagret och vevlagret någon smörjning.

Att man som biltillverkare skulle leverera bilen med en sämre, billigare, olja är inte troligt, däremot kan det vara ide att byta redan efter några hundra mil, det gjorde man ju alltid förr då motorerna skulle "köras in".

Som jag skrev tidigare är det inte alla Saab som har haft problem, utan i huvudsak de med mycket kallstarter och som körs korta sträckor, men de problemen delar de ju med många andra fabrikat, som också framgår av länken.
De flesta motorer har ju modifierats, det framgår ju av serviceboken, och de från 2005 har fått en slangklämma monterad, men de hade inte de här problemen i samma utsträckning.

Köp aldrig en beg. bil, oavsett fabrikat, som inte har en rätt ifylld servicebok eller en känd historia.

Uppdaterat: 2008-02-23 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo men det har ju påpekats tidigare, men det verkar som om det finns folk som älskar att hänga ut just Saab.
Jantelagen?

För övrigt såg jag just Top Gear, där talade man om att just Saab var den elegantast framförda bilen av alla!
Vad man nu menade med det. Det skulle man komma fram till i nästa program.

Och till alla er som läser det här vill jag rekommendera att slå på TV3 i natt, 24 feb. kl 01.35 och titta på filmen om Preston Tucker om ni inte redan sett den.
En bra film om en fantastisk man och hans lika fantastiska bil.

Uppdaterat: 2008-02-23 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer - du skriver att man bör hälla i den bästa syntetoljan i sin bil och tt det är 0W-40. Jag är tveksam till det. Jag har 5W-40 i min 406:a som har 3000 mils bytesintervall. Dock fick jag på Micro nyligen veta, att Valvoline, som jag använder, inte rekommenderar den oljan till min bil (=som olja för långa intervall, antar jag), utan att jag istället ska ha 5W-30-olja. De kollade det i sin dator mot Valvolines rekommendationer. Man ska alltså inte ta för givet att oljan med störst viskositetsregister är bäst lämpad för långa bytesintervall.

Uppdaterat: 2008-02-23 20:53

Det är riktigt, erifog, Saab rekommenderade tidigare 5W-40 men vill nu att man använder 0W-30 i bensinmotorerna.
Jag vet inte varför man ändrat sig.

Men missa inte filmen om Tucker Torpedo!

Uppdaterat: 2008-02-23 23:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre